Utviklingen fremover (2)

Slettet bruker
NEL 02.10.2018 kl 20:32 17282

NEL har de siste månedene virkelig tatt nye steg;

• Nikola kontrakten
• Kontrakt i Australia
• Avtale 600 hydrogen busser (EU)
• Dagens avtale i Tyskland
• Flere andre småkontrakter
• Forlik rettssak
• Åpning av fabrikk i DK
• Besluttet produksjonsutvidelse på Notodden (10 ganger økt produksjon)

Det er fortsatt usikkerhet når det gjelder omfanget av flere av kontraktene - men det er ingen tvil om at flere av ovennevte kontraktene har en verdi på mange hundre millioner/mrd, hvor særlig Nikola kontrakten har et veldig stort potensiale (Nikola skal innen 2028 bygge 700/800 stasjoner). NEL virker å doble omsetningen i 2018 sammenlignet med 2017 - og basert på kontraktene som så langt er inngått i 2018 snakker vi om en eventyrlig omsetning fremover sml med 2018. Jeg registrer at E24 mener at kurstigningen og de siste hendelsene vil øke forventningspresset til ledelsen i NEL... Det skjønner jeg ikke helt... I 2017 hadde NEL en omsetning på litt over 200 mill (hvis jeg ikke husker feil) - selv med en dobling av omsetningen i 2018 og alle nevnte kontrakter har kursen likevel "kun" steget 28 % siden nyttår... Det er riktig at NEL ennå ikke går med overskudd - men etter min oppfatning er forutsetningene for (stort) overskudd i fremtiden til stede, og jeg mener ledelsen virkelig har gjort veldig mye riktig for å bygge NEL til å bli en sentral aktør innenfor det fremadstormende Hydrogen markedet.

Hva kan vi forvente fremover? Vil vi se en fortsatt positiv kursutvikling (kort og langsikt)? Hva kan eventuelt tilsi at kursen vil falle?

Hva kan tale for fortsatt positiv utvikling;

• Tekniske bilde (se kjøpsanbefaling fra Investech i dag - neste motstand kr 5.20)
• Flere kontrakter (NEL har vist at en er attraktiv innenfor flere deler av Hydrogen markedet - Løkke har sagt at en har gitt anbud på flere offentlige og private kontrakter)
• Stor internasjonal oppmerksom - kan tilsi at flere store investorer viser interesse for NEL
• Shorten på 6.6 mill er ennå ikke innfridd
• Er fortsatt langt unna kursmålene som er gitt (kjøpsanbefalinger)

Samtidig mener jeg at kursen fortsatt ikke har tatt innover seg de siste måneders hendelser (som nevnt "kun"steget med 28 % så langt i år) - og jeg venter fortsatt på at kursen får et ordentlig rykk (selv om det har vært en sterk økning i omsetningen).

For å være ærlig ser jeg ikke mange mørke skyer på himmelen - og mener at NEL virkelig er på vei til å få sitt gjennombrudd. Det er også positivt at de største aksjonærene ikke har solgt seg ut etter den positive utviklingen sist uke (vet ikke om de har solgt denne uken), bortsett fra First Generator som hadde solgt noen få aksjer, men i stedet har flere økt. Det har vært nevnt behovet for emisjoner - NEL har fortsatt 300 mill på bok (etter utvidelsen på Notodden) og jeg tror NEL har nok kapital frem til de store inntektene kommer. Det kan være noen etterhvert velger å ta gevinst sikring- og det kan ev gi en korreksjon en kort periode - samtidig tror jeg flere allerede har tatt noe gevinstsikring, og den store interessene for NEL kan tilsi at en ev. dupp ikke blir stor. For de som er langsiktig vil dette ikke ha stor betydning, så lenge det fundamentale/tekniske bilde ikke endres i negativ forstand.

Ønsker gjerne tanker/synspunkter for hvordan dere ser for dere kursutviklingen på kort/langsikt. Det er lett ikke å være objektiv når en er tungt inne i NEL - og det er særlig når tingene går veldig bra og en mener det ikke er mange mørke skyer - at det er viktig å høre andres synspunkter. Hva tenker dere?

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Tobias
02.10.2018 kl 20:39 13471

Legg inn ticker i overskriften
Slettet bruker
02.10.2018 kl 21:09 13405

Skrev det inn - med ble tydeligvis ikke lagret:) Takk Tobias for påminnelsen:)
solen
02.10.2018 kl 21:24 13266

m73102
Takker for reflektert og edruelig innlegg om utsiktene framover...og tillegg til de faktorene du nevner fikk vi i dag høre at en stor norsk cruisereder vurderer å bygge et skip som skal drives av hydrogen. det er nærliggende å tenke NEL også i en slik sammenheng..
solen
02.10.2018 kl 21:25 13220

m73102
Takker for reflektert og edruelig innlegg om utsiktene framover...og tillegg til de faktorene du nevner fikk vi i dag høre at en stor norsk cruisereder vurderer å bygge et skip som skal drives av hydrogen. det er nærliggende å tenke NEL også i en slik sammenheng..
Slettet bruker
02.10.2018 kl 21:41 13036

Veldig rart om de ikke har dekket vertfall noe av shorten nå.. Prosentmessig har jo den pos'en blødd kraftig. Merkelig management spør du meg men..
Olsenius
02.10.2018 kl 22:18 12612

Vet ikke om dette har vært diskutert på forumet tidligere, men lufter det likevel her for å høre om det er flere som har vært inne på samme tanker som meg. Jeg stusser over at Warren Buffet er i ferd med å kjøpe opp Truckstop kjeden Pilot Flying J med mer enn 750 stasjoner. Jeg finner det spesielt at dette antallet stemmer veldig godt overens med det antall stasjoner som Nikola påstår at de skal utplassere til sitt hydrogen nettverk. Min konspiratoriske ide er da at det kanskje er Warren Buffet som ligger bak og finansierer Nikola sin satsing og gjennom oppkjøpet vil sikre at de finnes Hydrogenstasjoner tilgjengelig når trailerne ruller ut på vegen? Noen synspunkter?
Nanoq
02.10.2018 kl 22:20 12568

Jeg tror ikke at man skal tenke så mye på om selskapet går med snarlig overskudd i denne investering- og vekstfasen det er i for å rettferdiggjøre en aksjekurs.

Med den gode posisjonen og den attraktive teknologien som NEL i dag har når det gjelder hydrogenproduksjon via elektrolyse og fyllestasjoner, så er det bedre å spekulere på hva dette selskapet eventuelt er verd for en stor industriell spiller i denne energi-sektoren med det helt store vekstpotensialet. Og disse industriselskapene er det noen stykker av. Både i Europa, Asia/Kina og USA.

Selv frykter jeg et oppkjøpstilbud av NEL fra en av disse innen lenge, ingen nevnt, ingen glemt. Håper ikke det skjer, men oppkjøp skjer jo ofte i forretningsverdenen, og det blir ikke finansiering av et oppkjøp i denne størrelsesordenen som blir noe problem for disse store spillerne. Selv om prisen blir til kurs 10 kr, for om noen ganske få år kan verdien av selskapet sagtens ligge mange ganger høyere.

Mitt ønskescenario er at NEL fortsatt får lov til å bygge stein på stein og utfolde sit store potensial over de kommende 10+ årene i denne utrolig interessante og klimavennlige sektoren. Og at selskapet forblir en norsk industribedrift i mange år fremover.
Rolfbruun
02.10.2018 kl 22:23 12520

Olsenius:
Jeg har vært inne på tanken mer enn 1 gang...

Go hard - go long
Tradinator
03.10.2018 kl 07:48 11757

Mens oppgangen har vært styrt av Australia, Alstom og buss tildelinger, har ordren vi vet kommer snart latt vente på seg. Korea er de som kjører hardest i utbyggingen nå, og de trenger stasjoner raskt. Her tipper jeg det smeller inn en kontrakt innen kort tid. Norge av alle sinker, begynner nå å vurdere Hydrogen tog og Hyundai hadde registrert meget høy interesse fra Norge på deres nye Hydrogen lastebil. De vil levere så fort nettverk av stasjoner er på plass. Erna & co må rett og slett våkne om vi ikke skal bli en sinke innen nullutslipp i transportbransjen. Det kommer til å rulle på med ordrer her etter hvert.
Keirax
03.10.2018 kl 07:55 11639

Og Løkke bekreftet senest for et par uker siden at NEL har levert anbud både til offentlige og private aktører i Sør Korea. Det blir spennende å se hva som lander der.
Redigert 03.10.2018 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 08:48 11226

Tusen takk for innspill. Det med Buffet var nytt for meg - interessant tanke. Jeg trodde også at det var i Asia de neste kontraktene ville komme - det var derfor noe overraskende at de kom i Tyskland/Australia/EU, men desto positivt at NEL er på vei inn i nye deler av Hydrogen markedet. Jeg leser også med stor interesse det som skjer i cruise næringen (samt flybransjen). Det virker som Hydrogen kan brukes innenfor hele transportnæringen - og NEL er langt fremme:)

Jeg tror fortsatt Nikola kontrakten kommer til å bli den mest innbringende kontrakten for NEL i nær fremtid - samtidig følger jeg spent med på det som skjer i Korea og Kina. Jeg sitter med den følelsen at når (ja jeg er rimelig sikker på at det vil skje) kontrakten(e) kommer i Asia, vil kursen virkelig rykke oppover.

Det er selvfølgelig viktig at NEL etterhvert går med overskudd - men jeg støtter det som skrives om at i den fasen og utviklingen/utvidelsen NEL er i, er det andre ting som er viktigere å fokusere på. Dersom det er riktig at NEL vil få redusert kostnadene med opptil 40 % - samtidig som at kontraktene fortsetter å komme - er det etter mitt syn ingen tvil om at NEL vil bli en "utbyttemaskin":) Tiden vil vise:)

Lykke til!
kaliber
03.10.2018 kl 08:51 11153

Nils Tore Nesthus har delt en lenke.
Administrator · 1. oktober kl. 13:39
Verdens fem hydrogenbåtprosjekter vil bli presentert under årets konferanse om hydrogen og marin fornybar energi i Florø 3.-6.oktober. Det sier Trond Strømgren i GCE Subsea og Maritim Forening Sogn og Fjordane. 170 deltakere fra 17 land er tilmeldt til konferansen.

Maritim Forening Sogn og Fjordane, GCE Subsea, Sogn og Fjordane fylkeskommune og Florø kommune inviterer til internasjonal konferanse om marin fornybar energi og maritim bruk av hydrogen denne uken.

Internasjonalt ...
Se mer
Furuen
03.10.2018 kl 10:05 10922

m73102,
takker for dine reflekterte, edruelige og høflige innlegg.
Når det gjelder det tekniske så må jeg si at jeg syntes NEL nå var klar for en liten reaksjon tilbake.
Aksjen har vært overkjøpt noen dager.
Meget høy RSI.
Williams i 0 noen dager.
Etter bruddet av 110 dagers snittkanalen, vil det ikke være unaturlig med en reaksjon tilbake mot f. eks. taket av denne. Det ligger vel nå rundt 4,10. Ser andre snakker om tilbakefall mot 4,- og evt. 3,70, men det tror ikke jeg på all den tid aksjen er inne i så mye positivitet og kjøpsviljen er så sterk.

Det som er sikkert, er at tilbakefallet er en glimrende kjøpsanledning! For NEL skal videre opp.

Ha en bekymringsløs dag, til tross for dette fallet i kursen som vi ser nå.

Lykke til alle positive nelaksjonærer.
Redigert 03.10.2018 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Furuen
03.10.2018 kl 10:35 10744

Da er det på tide å få noen kjøpere på banen igjen!
Furuen
03.10.2018 kl 15:19 10435

Veien ligger nå åpen mot 4,50.
JosefK
03.10.2018 kl 16:28 10264



Jeg gleder meg bare over gode gamle diagenic. Det går jo så det suser. Det blir høyst sannsynlig en ny emi og en ny fabrikk over nyttår tror nå jeg. Men det er bare fordi prosess industrien og tungtransport krever hydrogen og det i store mengder. Tipper fabrikken kommer i Asia for å serve Kina, Japan, Korea, Australia

Jeg tar mye feil, men dette er ikke så dum tanke.
Slettet bruker
03.10.2018 kl 17:22 9974

Takk det samme Furuen. Fikk i dag korreksjonen som "alle" hadde forutsett etter de siste dagers oppgang - tok seg greit inn igjen utover dagen, endte til slutt på en nedgang litt over 2 prosent. Det må være en akseptabel korreksjon. Høyt volum i dag også- men litt lavere enn ved de siste dagers oppgang. Jeg mener fortsatt det tekniske/ fundamentale tilsier en videre oppgang - "but time will tell":)

Ha en fortsatt fin ettermiddag:)
Rolfbruun
03.10.2018 kl 18:09 9716

Så subtilt og fyllt med mening M7 <3 :) Takk
Slettet bruker
03.10.2018 kl 18:14 9724

Robotene herjer med kursen. Farlig. NEL kan få et tilbakeslag som DNO for at storaktører skal komme inn billig.
solen
03.10.2018 kl 18:55 9532

Time will tell...
selv om "korrigeringen" i morgen skulle gå videre til fx 3.70, så er det ingen big deal på lengre sikt. Kursen er satt, NEL er on the track og kursen, på lang sikt, er opp og fram. Det som til syvende og sist er det grunnleggende her er at NEL sitt konsept er som skreddersydd for vår tid. Angsten for klimaforandringer og følgene av disse. Folk som er ansvarsbevisste, idealistiske og tenker lenger enn sin egen nesetipp vil etterhvert forstå at konseptet til NEL er noe revolusjonerende nytt, som gir håp om en bærekraftig framtid..Jeg venter på den dagen da vi ser at Fredric Hauge i Bellona, MDG og Ola Elvestuen framsnakker det nye norske industrieventyret NEL for alt det er verdt. Igjen: Tradere, investorer, NEL sin ledelse.....disse danner en allianse som holder en flik av framtidshåpet i sine hender. Jeg hadde nær sagt: Framtiden i våre hender
Rolfbruun
03.10.2018 kl 20:20 9234

Norne skrev litt om Buffets Pilot J manøver for ganske nøyaktig et år siden. Her er et utdrag:

Analytiker i Norne Securities, Karl-Johan Molnes, er overbevist om at kjøpet er vel overveid.

– Buffett driver ikke veldedighet. Han sier han liker vekstrategien for Pilot Flying J. Et selskap som driver trailer-stopp i kombinasjon med butikker, har ikke vekst uten at noen paramtere fra utsiden endrer seg, skriver Molnes i en e-post.

Han mener det er sannsynlig at selskapet nå vil gå i gang med hydrogen for å være konkurransedyktig også fremover.

– Nikola Motors leverer sine første hydrogentrailere om et par år. Dette vil senke kostnadene for trailertransport. Fortsatt vil toget være betydelig billigere, men kostnadsreduksjonen for trailere vil medføre vesentlig økt etterspørsel for trailere som vil skape stor økning i etterspørselen etter trailer-stopp hos Pilot Flying J, skriver han.

(edit/ link: e24.no/naeringsliv/warren-buffett/kjoeper-seg-opp-i...buffett-driver.../24156989)

Go hard - go long
Redigert 03.10.2018 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
03.10.2018 kl 20:34 9122

Her er også en liten pekepinn på hvordan Buffett tenker i forhold til fornybar energi: https://www.cnbc.com/2017/05/06/warren-buffett-says-hes-got-a-big-appetite-for-a-solar-or-wind-project.html. Det er ikke et kjempehopp herfra til å tenke at "noe" vil skje med Pilot J sine ca. 750 truckstops i 44 stater fremover i tid når det kommer til hydrogen. Uansett - Time will show.., wait, what?

Go hard, go long
Slettet bruker
03.10.2018 kl 21:30 8846

Hvor ble det av svorske Karlsson, Karlsson jr, Larsson, Larsson jr, ZYX investor? Hvorfor er ikke personen(e) med sine fantastisk informative innlegg her lenger?
oppvigår
03.10.2018 kl 21:30 8827

Hadde passet med en melding i morgen, som kunne stabilisert kursen godt over 4,- .
Olsenius
03.10.2018 kl 22:13 8620

Rolfbrunn
Takker for at du fant frem til artikkelen om Buffet og hans interresse for sol og vind energi, dette styrker meg enda mer i troen på at oppkjøpet av Truck Stop selskapet har en skjult kobling med Nicola og tanking av Hydrogen, spennende tider dette!!

Løkke til alle Nellere!
Olsenius
03.10.2018 kl 22:14 8602

Rolfbrunn
Takker for at du fant frem til artikkelen om Buffet og hans interresse for sol og vind energi, dette styrker meg enda mer i troen på at oppkjøpet av Truck Stop selskapet har en skjult kobling med Nicola og tanking av Hydrogen, spennende tider dette!!

Løkke til alle Nellere!
Slettet bruker
03.10.2018 kl 22:24 8524

Oppvigår - jeg tror ikke vi trenger en ny melding for å stabilisere kursen over kr 4:) Alle de siste nyhetene, særlig med Nikola i spissen, er nok til at NEL skal ligge godt over kr 4. Kommer det derimot en ny kontrakt av en viss størrelsei løpet av kort tid, passerer vi kr 5. Jeg er særlig nysgjerrig på hva som skjer i Asia...

Lykke til!
Redigert 03.10.2018 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
Robban1
04.10.2018 kl 06:32 8000

Norge skal satse på hydrogentog, blant annet på Nordlandsbanen ?
Furuen
04.10.2018 kl 10:40 7859

Viser til mine kommentarer i går kl. 10.05 og 15.19.

Ha en beriket dag!
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
04.10.2018 kl 10:45 7806

Kudos Furuen.

Ser vi 4.5 nå så bikker jeg NOK1.000.000 i urealisert gevinst (ikke medtatt 350.000 tidligere realisert). Hva er dette? Dette er gøy!!

Go hard-go long
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 10:55 7723

Furuen - NEL virker veldig sterk! Det er en utrolig omsetning, stiger markant. Jeg tror vi relativt raskt er på kr 5 og at vi ser nye utenlandske investorer på aksjonærlisten. Pga av alt som skjer innenfor Hydrogen markedet, vil jeg heller ikke utelukke nye meldinger... Dette er ikke ment som haussing, selv om det kan oppfattes slik, men jeg oppfordrer dere alle til å gjøre deres egne vurderinger. Sett dere inn i de siste kontraktene/meldingene, se presentasjonen av Q resultatene, og sjekk hhv. det tekniske bilde og hva som skrives om Hydrogen markedet mv.

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Furuen
04.10.2018 kl 11:14 7511

Ja, det er skikkelig styrke i denne oppgangen, og husk: Hovedindeksen er ned 0,73 % i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Furuen
04.10.2018 kl 11:32 7386

Det vil egentlig være helt naturlig med en liten reaksjon ned igjen herfra. En pust i bakken før vi fortsetter oppover.

Etter at vi brøt opp fra 110-dagerskanalen, har vi steget like mye som kanalbredden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Furuen
04.10.2018 kl 11:41 7313

Det kan jo nesten virke som at den sprenger seg direkte videre, og det er i så fall uhyre sterkt og imponerende.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Recern
04.10.2018 kl 11:44 7284

Styrke er mitt fornamn! :-) Styrke Nel! Vannvittig Hydrogenfantomet fosser videre. Over 88 mill i omsetning og 4,52.. Har ikkje ord i dag...Wow!
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Furuen
04.10.2018 kl 11:46 7265

Nå menes det alvor.
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Recern
04.10.2018 kl 11:50 7221

Hva skjer egentlig? På ein negativ dag fosser hydrogentoget oppover... Store fond på veg inn? Noen som vet noe? Ny informasjon på veg, eller..

Fortell, fortell...
Redigert 21.01.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare