DOF vendepunkt og veien inn i 2021!

tobben
DOF 24.12.2020 kl 15:52 225829

Da går vi inn i romjulen med kurs 0,73, ca 1 krone lavere enn forrige julefeiring. Selskapet har mer penger cash , bedre resultat , minst like god ordrebok og utsiktene inn i det nye året stadig bedre. Mange av oss har vært med på en skikkelig nedtur i 2020 til kurser rundt 0,4 , hvor står vi neste jul ? 2021 blir skikkelig spennende
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
hstray
06.05.2021 kl 11:12 3146

hifidude
I dag kl 08:14
343
At DOF kastet kortene i DDW ble omtalt i rosende ord her. Dette avslører virkeligheten.

Godkjennelse av konsernbidrag til Norskan AS på kr 126.779.838
Bakgrunnen for saken er at DOF ASA har krevd skattefradrag for realiserte tap av fordringen mot det tidligere datterselskapet
DOF Deepwater AS med totalt kr 126.778.104 for inntektsårene 2016 og 2017. I november 2020 traff skatteetaten vedtak i DOFs
disfavør, noe som innebar at tapet av fordringen ikke ble godkjent fradragsført skattemessig. Vedtaket er påklaget.
Konsekvensen av vedtaket var en betalbar skatt for DOF ASA tilsvarende kr 29.787.882. På denne bakgrunn, og i overenstemmelse
med Skatteetaten, ble det besluttet å foreslå for generalforsamlingen å treffe vedtak om konsernbidrag til Norskan AS på kr
126.779.838 for å oppnå en skattemessig utligningseffekt.
Generalforsamlingens beslutning om nevnte konsernbidrag vil følgelig bekrefte styrets beslutning om konsernbidrag av 18.
desember 2020, som er lagt til grunn av Skatteetaten.
Utdeling av konsernbidraget gjøres basert på sist godkjente årsregnskap for 2019, hvor styret har vurdert og konkludert med at
vilkårene for avgivelse av konsernbidraget er tilstede på de aktuelle tidspunkt – da altså både for de aktuelle inntektsår og ved
avgivelse av konsernbidraget, jf allmennaksjeloven § 8-5, jf blant annet § 3-4.
Styret foreslår at generalforsamlingen treffer følgende vedtak:
Konsernbidrag til Norskan AS på kr 126.779.838 godkjennes.
Svar
JanOrge
I dag kl 08:14
341
Og hvis man leser det selskapet selv sier så blir jeg ikke betrygget:
Når det gjelder markedet som ifølge dette forumet "skal opp", så sier selskapet selv at "the Board of Directors expects the market conditions to remain challenging. The timing of a recovery is highly uncertain," På norsk: Styret forventer et fortsatt utfordrende marked, og at det er usikkert når markedet skal opp.

Når det gjelder restrukturering sier selskapet selv: "The proposals currently discussed include a comprehensive restructuring of the Group’s balance sheet including conversion of debt, which again will have a significant adverse effect for the current holders of the equity." På norsk: Selskapets balanse diskuteres restrukturert, herunder konvertering av gjeld, som igjen vil ha betydelig utvannende effekt for aksjonærene.

Dette hentes fra siste kvartalsrapport. Det mange her inne mener er at det selskapet har selv sier er feil. En utrolig påstand, egentlig. Å overse det selskapet selv sier i denne sammenhengen er ikke bare høyrisiko, det er rett og slett veldig, veldig dumt.
hstray
06.05.2021 kl 11:14 3142

Du skriver første del av innlegg med nick hifidude og del 2 med nick JanOrge. Postet på samme tidspunkt 08:14
JanOrge
06.05.2021 kl 11:22 3121

Herregud, hvorfor skulle jeg svart i diskusjonen under to nick? Jeg svarte xcountry70 på noe, men HIFIDUDE fikk sneket inn et innlegg imellom der. Men nok om det. Mener du at DOF har manipulert regnskapene sine for å tvinge bankene til å måtte godta utsettelse av nedbetaling?
hstray
06.05.2021 kl 11:29 3105

Ingen sender innlegg på nøyaktig samme tidspunkt, og starter ett innlegg med "OG"
Leser man begge innleggene så ser man med tydelighet at innlegg 2 er fortsettelse av innlegg 1. Og da innleggene er postet på nøyaktig samme tidspunkt kan du umulig ha lest innlegget til HIFI og rukket å formulere oppfølger innlegg.
Konklusjon du avslørte deg selv.

Tilbake til mitt innlegg så skriver jeg at dette er basert på mine vurderinger.. Foreslår at du velger deg ett NICK fremfor å styre med to NICK som idag.
JanOrge
06.05.2021 kl 11:33 3079

Din vurdering er altså at Dof har skrevet ned verdiene for å komme i bedre posisjon overfor bankene. Det er din vurdering. Dersom din vurdering stemmer, så betyr det at DOF har manipulert regnskapet sitt og brutt straffeloven. Skjønner du hva du selv skriver?
hstray
06.05.2021 kl 11:41 3058

JanOrge - HIFIDUDE, forstår du vil ha vekk fokus på at du skriver med dobbeltnick og ble tatt med buska nede. Jeg kommer med mine vurderinger, så får du komme med dine vurderinger.
JanOrge
06.05.2021 kl 11:46 3063

Den er grei!
Så tilbake til saken: Dine vurderinger tilsier lovbrudd i styret i DOF for å tvinge frem utsatte låneforfall. Det blir virkelig spennende å se om det stemmer. I så fall antar jeg vel at det snart vanker anmeldelser på samtlige styremedlemmer i DOF fra låneinstitusjonene som er involvert. Hvis din vurdering stemmer så klart. Og du har jo snakket med Møgster sjøl, så det er nok sikkert hold i dine vurderinger...?
hifidude
06.05.2021 kl 11:46 3096

Trodde du var en smule seriøs Hstray, der forsvant den troa. Lykke til som Sherlock Holmes.
hstray
06.05.2021 kl 12:11 3064

Det er som med Donald Trump, når man er tatt med buksa nede så må man angripe ekstra hardt.. Har du skrivestue sammen med HIFI?
Har dere radiokontakt for å koordinere når ett innlegg skal legges ut? Nå kom det ett nytt innlegg fra deg på samme tidspunkt ,var det bare for å markere og tydeliggjør for absolutt alle at HIFI og JanOrge er samme person?

Mitt tips til deg, skriv ett dikt en roman eller annet hvor du kan drive med fri dikting.
Redigert 06.05.2021 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
JanOrge
06.05.2021 kl 12:18 3052

Jeg prøver bare å forstå hva du skriver. Du sier at DOF har skrevet ned verdier for å tvinge frem utsettelse av låneforfall. Er det fri diktning eller en korrekt gjengivelse av det du skriver?

Mitt tips til deg; Vær helt sikker før du kommer med slike beskyldninger overfor styret i DOF. Det er injurierende saker det du kommer med.
Mitt tips til alle andre: Hvis det hstray sier er riktig, at DOF har nedskrevet verdiene for å tvinge frem utsettelser, så blir det raskt action her!
hifidude
06.05.2021 kl 12:20 3046

Hahaha, jeg ler meg skakk, for en gjeng tullinger, nå har jaggu Hstray kastet all seriøsitet på båten og.

Sender deg en mail Hr Stray, dette blir for dumt.
tobben
06.05.2021 kl 12:24 3037

Vil nok tro at det er viktig for noen å holde aksjen under pålydende. Kurs over pålydende er viktig i en kapitalutvidelse , spesielt en med fortrinn. Er Avanza redskapet her, så har de hvertfall ikke mange aksjene igjen å spille på. Tikk-takk som HiFi pleier skrive :-))
hifidude
06.05.2021 kl 12:59 2985

Tror ikke det skal by på store utfordringer å holde den under pålydende....nå begynner dumpen.
Noen har innsett at det er på tide å redde stumpene.

At DOF blåses opp til noe det ikke er, og at folk lokkes inn i bunnløst tap, er direkte skammelig oppførsel.
tobben
06.05.2021 kl 13:12 2960

At du gidder ! Kan du ikke kjøre på tråden du opprettet ?
hifidude
06.05.2021 kl 13:31 2925

Jeg gidder ihvertfall når jeg rammes av grov løgn fra en "seriøs" aktør.

Resten ordner markedet over tid.
tobben
06.05.2021 kl 13:36 2924

Ja , du kan jo ikke ha mye å fylle dagene dine med , med en slik interesse for å kommentere rundt et selskap du ikke har aksjer i :-))
drekkapilsen
06.05.2021 kl 15:42 2800

Tror de fikk rundt 70 for den. Kan den ha blitt skrevet ned ytterligere i Q1 sånn at bokført verdi da var 50 mill? 90 mill for den som har ligget såpass lenge i opplag høres litt mye ut. Uansett vil vel gjelden på den være større enn salgsprisen, men banken var kanskje fornøyd med å få mesteparten av pengene tilbake.
hifidude
06.05.2021 kl 16:32 2744

Da ser det ut som virkeligheten er i ferd med å gå opp for noen få aksjonærer. Fallet, som måtte komme, har begynt.
Eller gyllen kjøpsmulighet, som endel her inne vil komme til å si.
Tyngdekraften vinner alltid, og i DOF sitt tilfelle blir oppvåkningen brutal for endel.
I morgen kan være siste mulighet for salg over 50-øringen.
kongsberg1
06.05.2021 kl 16:42 2764

Det var vel et salg på 9 tusen aksje som dro den cirka 6 prosent ned helt på slutten. Tror ikke du må ta seieren helt på forskudd.
hifidude
06.05.2021 kl 16:44 2763

Det er ikke en seier for meg, men ett tap for deg, min gode mann.
kongsberg1
06.05.2021 kl 16:46 2768

Ja vi får se hifidude.
AlanS
06.05.2021 kl 16:58 2742

Noen som ønsker inn og forsøker å skape panikk. Helt greit. Bare kjør på.
hypotetic
06.05.2021 kl 16:59 2743

Ja, hva var det som skjedde da hele 2994aksjer ble plutselig solgt for 0,525kr. La meg inn med en gang godt over for å kjøpe men da var det ingen som ville selge og ser at laveste selger er 0,596 nå.....
xcountry70
07.05.2021 kl 08:07 2458

Westwood månedlige subsea xmas tracker: 2021 total :255 , ned 10 enheter. Neste 5 års periode:1345 -uendret.
AlanS
07.05.2021 kl 08:34 2425

Virker som om noen aka JanOrge lempet ut sin beholdning på 3000 aksjer til .53 for å vise makten :-))))
hifidude
07.05.2021 kl 09:08 2396

Du synes kanskje du er morsom, men du betaler selv regningen... og jeg ler sist.
Kontur
07.05.2021 kl 09:41 2361

Dere (Du) får klage til administrator da slik som sist gang "menigheten" skulle skremmes.
JanOrge
07.05.2021 kl 09:57 2401

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke at Hifidude betrakter det som en utilgivelig beskyldning at noen påstår at han er meg. Er jeg virkelig SÅ ille at bare det å bli beskyldt for å være meg gjør at han blir såpass sinna?!? HEHE!

Når det er sagt, så er det jo ganske interessant at hstray kan beskylde styret i DOF for straffbare lovbrudd, herunder bevisst manipulering av regnskapene for å presse frem låneutsettelsene, uten at NOEN hever så mye som en øyenbryn over en slik påstand. At jeg påpeker konsekvensen av resonnementet hans blir møtt med latterliggjøring og hån. Det betyr vel bare at mange her synes dette virker logisk og riktig(?) Hstray selv sier det er hans personlige vurdering, og den må han selvsagt få ha. Men som jeg prøver å si så vil hans personlige vurdering av hva som har skjedd forutsette at styret i DOF har overtrådt straffebestemmelser ved å manipulere selskapets regnskap for å oppnå låneutsettelser. Ingen her som synes det høres litt rart ut? Poenget mitt er bare at noen som klarer å lire av seg slikt uten selv å skjønne hva vurderingene skulle bety sånn i det virkelige liv, kanskje bør følge opp for å forklare hvordan han mener dette skulle kunne henge sammen. Vi sitter jo mer eller mindre anonymt og diskuterer her, men jeg personlige tenker at å beskylde styret i DOF for straffbare handlinger bør begrunnes eller holdes for seg selv.
Redigert 07.05.2021 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
tobben
07.05.2021 kl 10:03 2438

Ja virker som det er en underliggende frustrasjon , med en haug med innlegg pr dag og «egen krisetråd» forrige uke.
AlanS
07.05.2021 kl 10:05 2534

Tviller på at det er det han påstår.
Selkapet kan jo valge mellom ulike måter å estimere flåtensverdien som er regnskapmessige okey. Valget står mellom markedsvalue og "value in use".
Selskapet bruker konsistent "Value in use".
Flåtens "Value in use" er de facto redusert i 2020 pga lav flåtteutnyttelsen og nedgang i rater og dette trigget ekstraodinære imparements.
Det kan nok spekuleres hvorvidt "value in use" reflekterer den reelle verdien, men dette er jo annen sak.
JanOrge
07.05.2021 kl 10:12 2532

Han skriver:
Sitat: "Dof og flere andre har nedskrevet verdiene til negativ EK for å komme i en bedre posisjon ovenfor bankene" Sitat slutt.
Han mener ikke det han skriver? Hvis han ikke mener det han skriver, så kan han jo skrive det. Hvis flåten er nedskrevet på grunn av lav flåteutnyttelse/nedgang i rater, så er det det som er grunnen til nedskrivning. Hstray skriver at flåten er nedskrevet for å komme i bedre posisjon overfor bankene.
Du synes kanskje det er flisespikkeri, og jeg skal la det ligge nå. Men det er altså en stor forskjell på om man skriver ned verdien fordi den er redusert, eller om man skriver ned verdien fordi man vil komme i bedre posisjon overfor bankene. Det handler jo om hva verdien av flåten egentlig er.

Nå tar jeg helg! Håper alle får en fin helg. Det er meldt brukbart vær hvertfall deler av helgen.
hifidude
07.05.2021 kl 10:17 2574

JanOrge, du får ha meg unnskyldt, men denne påstanden fikk meg til å tenne på alle pluggene.
At Hr. HøyPåPæra valgte ett såpass sleskt utsagn overrasket meg.
Det kan vel tolkes som en slags desperasjon, hvis han fortsatt eier noe i DOF.

Har jeg misforstått noe, eller er det ikke en revisor som kontrollerer/godkjenner disse nedskrivningene?
Mener å huske at SOFF fikk kraftig på pukkelen for å ha unnlatt å foreta de nødvendige verdijusteringene av flåten.
Da bør jo utslag i motsatt retning medføre det samme.

Ellers kan det virke som "den snille onkelen", som har understøttet ordrebildet, har gått lei og at vi står foran ett dypdykk.


AlanS
07.05.2021 kl 10:20 2571

"Value in use" er ingen enveies kjøring. Den går både ned og opp. Styret kunne trolig velge å bruke markedsverdien istedenfor "Vlaue in use" der den ligger over "Value in use". Det kan stilles spørmål med det da. Jeg tror det er det han mener.
AlanS
07.05.2021 kl 10:25 2579

Det er bare å la Avanza gå tom for aksjer.
Situasjonen miner om fjorårets med MPCC. Emisjon til utrolig lav pris, mye skrikking på FA om at MPPC er en soppelaksje hauset av DNB. Så snudde markedet og tonen er endret seg. Subsea er nok i ferd med å snu opp og ned. Oljeselskapene venter med investeringer til pandemien er under kontroll. Med dagen dette skjer går etterspørselen i offshore og, spesielt, Subsea gjennom taket.
Redigert 07.05.2021 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
hypotetic
07.05.2021 kl 10:31 2572

Forsiktighetsprinsippet gjør at selskaper gang på gang overdriver nedskrivninger i dårlige tider for å være på den sikre siden. Når selskap tar ekstremt store nedskrivning i en situasjon der i verste fall all oljevirksomhet kan opphøre er det ingen som kan lastes for å ha vært overdrevet forsiktig i ettertid. Da nedskrivningene dertilhørende rater som disse selskapene lider under nå ble tegnet ble oljen gitt bort og det var ingen håp om vaksine. Oljeprisen er nå på full fart mot "all time high" nivåer målt i NOK fordi USD er mye sterkere i dag enn den var. Oljeselskaper som tapte penger på å produsere utsatte alt som var mulig å utsette. I dag fosser pengene inn og oljeselskapene bestiller vedlikehold og planlegger så mye aktivitet de neste år at de har gått ut i media og uttrykt frykt for overoppheting. Markedet har endret seg radikalt og det var nok ikke så lett for selskapet å forutse oppsvinget. Sett i etterpåklokskapens lys kan man dog ha en personlig formening om at de helt ekstreme nedskrivningene som er gjort har vært noe overdrevet. Min erfaring er at aksjekursen faller raskt i selskaper som er inne i et ekstremt dårlig marked mens det tar nesten uforståelig lang tid før aksjekursen løfter seg igjen.... Men den vil nok komme for markedet får alltid rett til slutt...
Dofulf
07.05.2021 kl 10:34 2651

Eller som obligasonseieren sier:

Selv og de ganske så iherdig prøver å underbygge sin historie med hvert kvartal å gjennomføre store nedskrivninger, tilsammen ikke mindre enn 3.2 mrd kroner i 2020. Passer godt å foreta ekstraordinære nedskrivninger av verdiene i DOF Subsea på 2.6 mrd samtidig som de forhandler meg kreditorene som har pant i samme verdier om gjeldsettergivelse. Tror det blir vanskeligere å får kreditorene i DOF Subsea til å konvertere gjeld, enn det er for kreditorene i resten av strukturen
https://finansavisen.no/forum/thread/122969/view/3341552?legacy=0
AlanS
07.05.2021 kl 10:54 2632

https://www.bnamericas.com/en/news/petrobras-launches-another-subsea-services-tender
Petrobras launches another subsea services tender
Bnamericas Published: Wednesday, May 05, 2021
Petrobras has launched a tender for contracting subsea engineering, procurement, construction and installation (EPCI) services for its Búzios 6 project, off Brazil’s southeast coast.
The contract involves FPSO anchoring and subsea equipment, in addition to installations and interconnections of the production collection and gas export system.
Contract duration is 1,825 days (five years) from the date for signing. Commercial proposals must be submitted by August 4.
The tender documents can be accessed on Petrobras' procurement website Petronect, using ID 7003458535.
Main subsea EPCI providers in Brazil include McDermott, Saipem, Sapura, Subsea 7 and TechnipFMC.
The latter three own pipe laying vessels (PLSVs) chartered by Petrobras, which provides them with competitive advantage when it comes to flexible risers.
The state-owned company is also in a PLSV contracting process.

AlanS
07.05.2021 kl 11:15 2641

Når presses det hardt.
TIME PRICE SHARES TYPE
11:12:54 0.552 739 Exchange Continuous
11:11:45 0.555 351 Exchange Continuous
11:09:26 0.562 2,000 Exchange Continuous
Redigert 07.05.2021 kl 11:18 Du må logge inn for å svare