DOF vendepunkt og veien inn i 2021!

tobben
DOF 24.12.2020 kl 15:52 225155

Da går vi inn i romjulen med kurs 0,73, ca 1 krone lavere enn forrige julefeiring. Selskapet har mer penger cash , bedre resultat , minst like god ordrebok og utsiktene inn i det nye året stadig bedre. Mange av oss har vært med på en skikkelig nedtur i 2020 til kurser rundt 0,4 , hvor står vi neste jul ? 2021 blir skikkelig spennende
Redigert 21.01.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
18.03.2021 kl 13:57 6134

halleluja dette er jo fantastsik for dof. Nå går det jaggu rettvei.
AlanS
18.03.2021 kl 14:28 6090

Vil sikkert hjelpe til restrukturering av gjelden i DOF Deepwater AS (cr 500 mill) og sikre noen inntekter om DOF vil fremdeles drive båtene.
hifidude
18.03.2021 kl 14:38 6101

Hvordan i huleste kan dette være positivt?
DOF mister sannsynligvis managementet på båtene, og ihvertfall når de selges.
Først gir de bort båtene, så mister de management. Jommen sa jeg smør.
Gullhaugen
18.03.2021 kl 14:44 6175

Nå må du slutte med dette pisset og heller sette deg inn i caset.
xcountry70
18.03.2021 kl 14:50 6186

Dof har kun en garanti for 500 millioner .Godt over 200 millioner er allerede betalt. Nå reduseres gjelden ytterligere og garantibeløpet ditto mindre. Salget skyves til 2023 , altså sterkere marked = høyere pris . Helt greitt å få dette ut av DOF , da diskontert kontantstrøm ga negativ prissetting på dette selskapet og egentlig trakk aksjekursen ned .
tobben
18.03.2021 kl 15:00 6177

Det tegner til å bli bedre resultat for hvert kvartal fremover, med q1 2021 som "dårligst" :-) Kan godt se krona før kvartalet ebber ut :-))
hifidude
18.03.2021 kl 15:12 6198

Gullhaugen får være konkret her å påpeke feil.
Sombo
18.03.2021 kl 15:49 6332

Må huske på, menigheten (tobben, kontur, osv) har vært med på veien ned fra 9,5 til 0,5, muligens mer.
Dette er selvsagt tungt å svelge, for min del kan jeg desverre også bokføre tap på det her rederiet.
Skrinlagt kapittel, men når man kjeder seg å er frustrert er det alltid gøy å se på dof trådene😅
Gullhaugen
18.03.2021 kl 19:44 6145

Dagens Akastor avtale vil jo være med på å redusere gjelden til Dof. Dette er en meget god deal for Dof.
AlanS
18.03.2021 kl 20:39 6091

Om markedet går ned imorgen, vil det være en god mulighet til å fylle på.

Sombo, det som er aktuelt nå er å være med på reisen fra 0.6 til 6+ eller la det være. Det spiller ingen rolle hvor mye DOF gikk ned, imho.
Redigert 18.03.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
19.03.2021 kl 00:56 5919

De som er med nå, blir med på oppturen. Den blir brutal.
xcountry70
19.03.2021 kl 08:34 5771

Gjennom siste halvår , har flere innlegg vist ett marked i bedring . DOF bekrefter tilstedeværelse med kontrakter i de viktigste nye markedene , senest i Guyana i går . Analytikere løftet Aker Solurion i går fordi skattepakken kom til å gi ett løft på subsea tieback prosjekter . Videre vet vi at 40 prosent av verden subsea jobber kommende 5 års periode er forventet i komme i Brasil og Guyana. Vi vet også at myndighetene i Angola har satt i gang stimuli for mer aktivitet. DOF står nå godt posisjonert med sin subsea flåte. Her vil se kontrakter og bedre rater flere år fremover . Dette er en vesentlig endring av forventninger til marked på denne tid , som vi stadig får bekreftelser på , ser ut til å være korrekt.
hifidude
19.03.2021 kl 08:44 5761

Haha, jeg ler meg skakk.
Alt jeg møter i min hverdag er spare spare spare, dårlige tider, ikke penger, dårlige utsikter det nærmeste året, vi utsetter, pengene er oppbrukt for investeringer osv.

Men her inne skinner visst solen konstant.
Vi må leve i to forskjellige univers.

Det som er viktig å forstå er at ja, det løfter seg sakte, men, det er fortsatt for mange båter som vil komme inn i markedet når nå ratene stiger.
Høyere rater må vises over tid, ikke bare ett par uker, før man kan snakke om bedring.
Spotmarkedet har alltid hatt topper, spesielt nå på våren hvor endel arbeid skal påbegynnes i roligere vær.

Men for DOF og deres aksjonærer er ikke dette det springende punkt.
Gjelden derimot....

For ett refinansiert DOF ser fremtiden lys ut, spørsmålet er bare: Hvem eier da DOF.
Mitt bet er at dagens aksjonærer nærmest utraderes i refinansieringen.
Å ta i DOF nå er utenkelig, da risikoen er skyhøy.
tobben
19.03.2021 kl 08:54 5749

Ja tenk , så ulike vurderinger kan man gjøre! Mulig det er positiv EK allerede nå etter 1q 2021?
xcountry70
19.03.2021 kl 08:59 5757

BNDES har allerede gitt soft term ut til 2024 . Det ble ikke nødvendig med emisjon for denne løsningen .
tobben
19.03.2021 kl 08:59 5761

Ja tenk , så ulike vurderinger kan man gjøre! Mulig det er positiv EK allerede nå etter 1q 2021?
tobben
19.03.2021 kl 09:11 5749

Det var vel en bedring på ca 300 millioner fra 3. til 4 q ? Med bedring i skipsverdier og økende resultat kan det gå meget kjapt :-)
tobben
19.03.2021 kl 09:15 5767

Det var vel en bedring på ca 300 millioner fra 3. til 4 q ? Med bedring i skipsverdier og økende resultat kan det gå meget kjapt :-) I tillegg har selskapet en dyktig ledelse , som viser god evne til å håndtere en vanskelig situasjon. (Ingen ulempe at disse sitter på store aksjeposter)
hifidude
19.03.2021 kl 09:16 5812

Dette er jo bare drømmerier.

Les hva selskapet SELV sier, og slutt å fantaser:

The Group’s operating result (EBIT) is NOK -383 million
(NOK 44 million) and include impairments of NOK -687
million (NOK -213 million). The basis for the impairments
is fair market values from two independent brokers and
value-in-use calculations. The fair market values for the
Group’s fleet have dropped this quarter. The main part of
impairments booked in the quarter is within the subsea
segment. A continuing weak market will increase the
risk of reduced earnings and asset values, hence further
impairment of assets could be expected. The Group’s assets
are further sensitive to the USD/NOK rate.
tobben
19.03.2021 kl 09:27 5796

Ja, nå er det ca 10 dager igjen av 1q, det er kanskje verd å ta en titt punkt for punkt, og legge egne kommentarer til disse? Nok/dollar f.eks? Både i forhold til utgangen av 4q og 1q 2020
xcountry70
19.03.2021 kl 09:46 5765

Det legges til grunn en antagelse om continued weak market . Dette er jo det som diskuteres da . Viktigste parameter er oljepris . Vi ser jo at prognosene for xmastree og antall km rør som skal legges , øker vesentlig for hver måned . Vesselvalue rapporter stigning i OSV verdiene på ca 4 prosent i februar. Vi ser jo hva Technip og Subsea7 sier også . Når det gjelder USD/NOK utvikling støtter vi oss til hva analytikere mener i sine prognoser. I sum gir dette en god vurdering av fremtiden . Har man tro på dette som grunnlag for , så ser det lovende ut og man kan som investor legge inn flere scenarioer enn det mest negative. Gjør man det , vil en fort se at vi kan dra fram high recovery case på EBITDA kanskje så tidlig som 2022 . Dette gjør jo selvsagt også styret og kreditorer løpende vurderinger på , så vi får vi se om outlooken endres hos DOF også . Kan jo lese hva konkurrentene skriver i sine outlooks.
hifidude
19.03.2021 kl 10:05 5728

Greit nok det xcountry70, men jeg tviler på at Q1 viser særlig endring. Sett ut fra tidligere Q4/Q1 tall så er Q1 vanligvis svakere.
Men alt dette blekner i lys av den overhengene fare for utvanning.

Jeg forstår ikke at noen tør sitte her nå, og risk/reward er ikke hva jeg betrakter som attraktiv.

Liker at du er saklig forøvrig ;-)
xcountry70
19.03.2021 kl 10:31 5699

Q1 er vel ikke det som skal redde selskapet :) . Men 3 båter i arbeid fra opplag er jo en trend som bekreftes . Ellers er prognosene for balansen lovende, men BRL har gått dårligere enn hva analytikerne la til grunn. Den kan gi oss ett negativt utslag . Utover det er alle indikatorer lovende iforhold til forbedring av balansen .
tobben
19.03.2021 kl 10:55 5647

Ja, balanseforhold og inntjening er to viktige faktorer i en refinansieringsprosess .
JALLA
19.03.2021 kl 16:31 5493

Var inne å sjekket opp alle subsea båter til dof og det eneste jeg kunne finne som ligger i opplag er 4 båter: Skandi Constructor, Neptune,Geograph og Geosea.
Etter mitt skjønn er det jo meget bra sett under alle omstendigheter. Veldig lite båter i Nordsjøen noe som indikere at de fleste båter er på gode eller ok rater rundt om i verden. Jo flere båter de får i arbeid i Sør America, Asia og Africa gir gode rater og en bra Ebitda opp mot 45-50% etter tidligere erfaringer og rapporter.
Sitter for egen del rolig i båten og kjøper mere på dipper.
Dofulf
19.03.2021 kl 16:42 5491

Vedr Geosea. Denne er på kontrakt
February 18th, 2020
DOF Subsea has been awarded a contract by N-Sea for the deployment of its research vessel Geosea. The end client is the Royal Netherlands Navy. The contract will commence shortly for a firm period of five years plus four six-month options. DOF Subsea currently has four research vessels in its fleet.
Når det gjelder
Skandi Neptune og Constructor
Skandi Constructor er på lindoe og Odence i Danmark samme sted som
Skandi Neptune var i forrige måned. Hva de gjør der vet jeg ikke.
Siste uke er Skandi Neptun tilbake på Verft i Fitjar
Redigert 19.03.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
AlanS
19.03.2021 kl 18:45 5402

FAYARD A/S | LinkedInde.linkedin.com › company ›
Mar 8, 2021 — "Skandi Neptune" and "Skandi Constructor" from DOF are at berth for various upgrading works. Please do not hesitate to contact us should you consider bringing .

Stemmer dette?
Dofulf
19.03.2021 kl 19:46 5352

Dette kan godt stemme. Skandi Neptune har vært vekselvis på verksted i Fitjar og i Danmark den siste måneden. I danmark sammen med Skandi Construktor. Jeg trodde det var installasjon av batteripakke men jeg har ingen info om at det er dette de har gjort, kan være helt annen oppgradering. Fayard har jo meget gode docking faciliteter og det er sikkert travelt ved aktuelle norske skipsverft.
Redigert 19.03.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
AlanS
20.03.2021 kl 22:54 5015

https://www.stockopedia.com/share-prices/dof-asa-OSL:DOF/
Year End 31st Dec 2015 2016 ... 2020 2021E 2022E
Total Revenue m 10,291 8,134 ... 6,212 7,643 9,406

Estimatene viser at inntektene kommer til å styrke seg kraftig og kommer nesten tilbake til 2015 nivå. I 2015 var DOF priset annerledes.
Om denne utviklingen leges til grunn for refinansieringen er det ingen behov for tilføring av ny EK (emisjon). Ved en fornyftig tilpassing av nedbetalingsprofil vil krediterene ikke tape en krone her, bare tjenne betydelig mer enn ellers i markedet.
Redigert 21.03.2021 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Dofulf
20.03.2021 kl 23:10 5022

I 2015 hadde DOF over 4800 ansatte:
Fra rapporten 2020 2 015
Omsetning 7 600 000 000 10 809 000 000
Ansatte 3 226 4819
Skip 62 68
oms/pr Ansatt 2 355 859 2 242 996
oms/pr skip 122 580 645 158 955 882

Det jeg forsøker å si er at dagens DOF har en arbeidsstokk som er 1600 personer eller godt over 30% mindre enn i 2015.
Redigert 20.03.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
AlanS
20.03.2021 kl 23:29 5090

http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2016/DOF%20ASA%20årsrapport%202015.pdf
Nøkkeltall DOF konsernet
2015 Driftsinntekter
Management rapportering 10 809 mill Offentlig rapportering 10 291 mill (som stockpedia)
Redigert 20.03.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Dofulf
21.03.2021 kl 14:47 4946

Her er liste over Subsea båtene til DOF basert på Q4 rapport DOF Subsea
Geograph Opplag Storebø
Geoholm- Østkysten syd America Petrobras31
Geosea- Den Helder Nederland 5+2 års kontrakt Royal dutch navy fra 2020
Geosund- Limasol Kypros, Middelhavet.
Skandi Acergy-Limasol Kypros, Middelhavet
Skandi Achiever- Rio Brasil 3+2 års kontrakt fra april 2018
Skandi Acu-Rio Brasil
Skandi Africa- Dalia Vest Africa 2 års ekstension kontrakt fra nov 2020. mest avanserte skipet til DOF.
Skandi Bucios- Brasil Petrobras 66-71
Skandi Carla- San Paulo Brasil
Skandi Constructor- Lindø Odense Verftsombygging.
Skandi Hawk- Batangas havn Filippinene
Skandi Hercules- Singapore-New Zealand
Skandi Neptune Verft Fitjar Mekaniske Verksted
Skandi Niteroi-Brasil Peregrino Field
Skandi Olinda-Brasil Campos bassenget
Skandi Patagonia-Chile-Argentina
Skandi Recife -Brasil, Petrobras-33
Skandi Salvador Brasil,Mero field Libra consortium 3 års kontrakt fra okt 2020
Skandi Seven- Vestafrika, Luanda block 15/06
Skandi Singapore- Vest Australia West Lewis Islands
Skandi Skansen North south America Hibiscus Field
Skandi Vinland East Coast Canada White Rose Field-St John.
Skandi Vitoria -Nederland, Amsterdam Under reparasjon.
Skandi Chieftain- Brasil Oilfield 3+2 års kontract fra febr 2019
Skandi Commander-Brasil Oilfield 3+2 års kontract fra febr 2019
Skandi Olympia-Brasil Oilfield 3+2 års kontract fra febr 2019
Skandi Darwin Management (Nordea) Darwin Australia, Shell Prelude 5 +2+2 IMR contract fra 2016
Redigert 21.03.2021 kl 21:02 Du må logge inn for å svare
xcountry70
21.03.2021 kl 18:31 4791

Av disse har eg 22 på kontrakt. Eg forventer inntil 12 nye kontrakter eller opsjonsutøvelser i løpet av våren/sommeren. Eg tror IMR markedet blir tightere at det er mulig å heve prisen . Da er det potensielt 12 båter som kan gi en oppside på 0-5 MNOK i EBITDA ekstra per dag for g3 og q4. Spennende periode . Vaksineringen går bra i USA , så bare midlertidige set backs slik jeg ser det .
Redigert 21.03.2021 kl 18:38 Du må logge inn for å svare
Dofulf
21.03.2021 kl 19:01 4758

Harvey Subsea og Harvey Deep Sea var vel chartret inn tidligere. Finner ikke
noen info om disse lenger.

Litt mer om omsetningen fra 2020 fra Q4 rapporten
Område: NordAmerika SørAmerika Atlantic Asia-Pasific Total/2020
Omsetning 700 000 000 3 500 000 000 2 300 000 000 1 100 000 000 7 600 000 000
Ansatte 250 1 330 974 672 3 226
Skip 2 22 30 8 62
oms/pr Ansatt 2 800 000 2 631 579 2 361 396 1 636 905 2 355 859
oms/pr skip 350 000 000 159 090 909 76 666 667 137 500 000 122 580 645
Redigert 21.03.2021 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
AlanS
22.03.2021 kl 10:40 4448

Pick some DOF cherries :) I sommer vil de smake utrolig godt. Jeg plukte en kasse til:)
Redigert 22.03.2021 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
hifidude
22.03.2021 kl 11:12 4445

Nå må du ikke spise deg kvalm da..... ;-)
AlanS
22.03.2021 kl 11:16 4430

vurderer å lage kirsebærlikør ;) Forresten virker det at sesongen for cherry picking i DOF er snart over. Det vil koste mer og mer jo nærmere kommer innhøstingen.
Redigert 22.03.2021 kl 12:56 Du må logge inn for å svare