Seriøs
10.01.2022 kl 14:26 3491

Du kan forsøke å regne NEL i pluss og venter i spenning på hva du kommer frem til?? Hvor lenge er det igjen til NEL er" oppe å går"? Kan du komme med positive faktorer som gjør at NEL er i en unik posisjon "når" HVIS hydrogen blir en realitet og blir satset på? Jeg kan si deg en ting og det er: Hadde hydrogen vært så bra løsning for klimakrisen så hadde det vært i alle biler, lastebiler, ferger m.m nå. Husk at bilene har hatt incentiiver på lik linje med EL biler i mange år nå og er ikke mange hydrogen biler på veiene i dag. Skyldes selvfølgelig også at det ikke er stasjoner også men hvorfor er det ikke stasjoner da? Jo , fordi det er ulønnsomt og ikke minst farlig , ref Sandvika.
Kane
10.01.2022 kl 14:44 3464

Skal ikke sette opp noe regnestykke for deg. Det blir for dumt.
Men jeg kan spørre deg om hvordan du ser for deg det grønne skiftet som hele verden nå snakker om skal gjennomføres på 10-15 år.
Tror du virkelig at verden skal over på batteri? Uansett hvor farlig du synes hydrogen er så kommer vi ikke utenom det. Mennesket har temmet krefter i 1000 år nå og hydrogen er intet unntak.
Du fortsetter å mostre om Sandvika til det kjedsommelige. Hvis dette var så alvorlig som du sier hvorfor satses det på hydrogen rundt om i Europa og verden?
Årsaken til ulykken i Sandvika var menneskelig svikt og alt fungerte som det skulle med bygningen som var spesiallaget til dette formålet. Taket blåste av og skadene var minimale på omgivelsene. Ingen ble drept heller til sammenligning av utallige eksplosjoner på bensinstasjoner rundt om i verden.
Når hydrogen kommer for fullt er 20 milliarder en dråpe i havet.
Hydrogen er det vi har mest av på jorda og det er kommet for å bli.
Dette blir storindustri og Nel ligger godt an i løypa for å ta sin bit av kaka.
Redigert 10.01.2022 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Seriøs
10.01.2022 kl 15:01 3449

Men igjen : Fossilt skal reduseres bort og hvor skal det bærekraftige fossile erstattes kostnadsmessig? Tror du at hydrogen blir økonomisk bærekraftig noen gang? Neppe og der er saken i dag og årsak til at noen få tar ut potensiale i hydrogen. Hydrogen har et potensial ja, men ikke bærekraftig og er inneffektivt pr i dag. Jeg har tro på at man gjør olje og gass mer ren og det holder selskapene på med i dag og det går fremover der. I tillegg så elektrifiseres det masse som tar bort en del klimatrykk. Noen vil også ha hydrogen men der er vi ikke i dag og ikke de neste årene heller..Når det gjelder bilparken så vil fossil og batteri dominere der i mange år fremover. Hvem vil kjøre en hydrogenbombe på vei?? Ikke jeg iallefall
Osvaldsen
10.01.2022 kl 15:15 3439

Kan ikke du fortelle oss litt mer om fremtiden til hydrogen og lønnsomhet og sånt? Dette var jo utrolig interessant. Virker som du sitter på en del kunnskap?

Osvaldsen
Seriøs
10.01.2022 kl 15:24 3428

Osvaldsen. . Vet ikke om du heller har regnet på dette og tror ikke det.. Har du hørt intervjuet med Spetalen her: https://www.nettavisen.no/nyheter/spetalen-i-studio-hos-gunnar-stavrum/s/12-95-3424177249

Sier noe om hva du og jeg som forbruker sitter igjen med etter det "grønne" skiftet. Det er nok flere som har hørt på han og han har en del kunnskap som ofte treffer blink. Fordelen hvis hydrogen blir en game changerf er at du kan betale strømmen med gevinsten din. Med høy skatt og skyhøy strøm så trenger du det.

Nei, NEL er og blir et tapsprosjekt og det vet flere og flere nå og det synes på interessen hvor bare du , Kane og jeg skriver. Resten driter i NEL nå.. Har sakt det før og sier det igen. NEL er den nye Opticom på vei ned fra toppen dessverre
Kane
10.01.2022 kl 15:32 3423

Ja der kom det med ”Hydrogenbomba“ igjen 😅
Det viser bare hvor ensporet og fanatisk du begynner å bli Seriøs.
Forskjellen på meg og deg er at jeg tror hydrogen er framtiden.
Det tror ikke du, så da er det egentlig ikke mer å diskutere.
Du får sikkert velge selv om du vil kjøre en hydrogenbombe eller ikke 😅
Osvaldsen
10.01.2022 kl 16:41 3375

Vet du hvordan du lager grønn metanol? Hehe, løk ;)


Osvaldsen
Kane
10.01.2022 kl 16:52 3352

Det forskes på mange forskjellige løsninger i skipsfarten og ingenting er avgjort enda hva som blir best. Det eneste som er sikkert er at forskning på beste teknologi går på høygir nå.
Atomvinter
10.01.2022 kl 18:39 3279

Du vil aldri få noen av NEL-fantastene her til å prøve seg på noe som har med utregning av ev. fremtidig inntjening hos NEL. Årsaken er at NEL i dag og i overskuelig fremtid går med dundrende underskudd. Og den dagen NEL kanskje går med et bittelite overskudd, så vil NEL bli utkonkurrert av selskaper fra lavkostland. Seriøse investorer vet dette, og det er grunnen til at det er så få profilerte aksjonærer på topp-20 listen, og at selv innsidere selger seg ut.

I stedet får man på HO servert hakk-i-plata argumentasjoner med dybde og intellekt på gullfisknivå:

"Hydrogen er fremtiden!", "det grønne skiftet kommer!", "verden har ikke noe valg!", "hydrogenbilene kommer snart til å dominere, batteribiler er bare tull!" og alle andre meningsløse og intetsigende påstander som ikke direkte har med NEL å gjøre.
Redigert 10.01.2022 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Seriøs
10.01.2022 kl 19:09 3247

Du burde nok se litt på hydrogen caset. Hva kreves for å lage elektrolyse rør bl.a. Hvordan fremstilles hydrogen? Hvorfor er det dyrt å fremstille. Du er blind og fantaserer på et håpløst case
Osvaldsen
10.01.2022 kl 20:47 3185

Har sett litt på hydrogen caset jeg vet du, var derfor jeg kjøpte meg inn på 2kr ;)

Osvaldsen
Seriøs
10.01.2022 kl 20:59 3226

2 kr var jo et bra lodd. Men nå er det vokst fra seg og boblen sprukket. Dette er kjørt og fornuftig å ta gevinst å tenke nytt. Finnes mange solide selskaper på OSE. NEL er nå skummel på disse nivåene. Hadde heller kjøpt utbytte aksjer
Osvaldsen
10.01.2022 kl 21:30 3198

Nja, vet ikke det. Tok gevinst for et års tid siden, men har en liten lyttepost igjen. Vet jo aldri hvor denne går, kan gå like godt til 50 som til 8kr. Men skal den ned mot 8kr har den dårlig tid tror jeg. Offisiell åpning av fabrikken nå til våren + det er fra nå de store kontraktene vil komme. De mindre kontraktene blir det nok færre av og de store kommer litt og litt med tiden. Fordelen til NEL er at de har en haug med cash så de tåler å tape litt. De har en ny og automatisert fabrikk som kutter kostnadene med opp til 35% reduksjon i prodkost av elektrolysørene, det er ganske så mye. I tillegg var det en helt annen pris på kontrakten med Ovako, så vi ser helt klart et taktskifte. Prisen på den kontrakten var nesten det dobbelte av prisen Nikola betaler.

Har en drøss av andre selskaper, med blandet risiko. Nel er gått fra den største posten til den minste :)
Edit: Børsen er jo etter hvert høyt priset, så har også gått inn i forskjellige unoterte selskaper som tar sikte på notering (ikke NOTC listet) innen 1-5år. High risk, men lykkes noen av de så kommer avkastningen til å bli meget bra. Må spre risikoen ;)

Osvaldsen
Redigert 10.01.2022 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
oppvigår
13.01.2022 kl 12:57 2929

https://www.h2-viewevents.com/conference/h2-view-hydrogen-summit-2022/

De siste 12-18 månedene har sett enestående momentum for hydrogen med den rene energibæreren nå buzzordet på alles lepper.



Hydrogen er fast på toppen av regjeringsprogrammer rundt om i verden, og skaper politisk støtte som aldri har vært sett før. Teknologien er klar, det er mer enn 350 store prosjekter i rørledningen, globalt, og nye aktører fortsetter å dukke opp i markedet.
Seriøs
13.01.2022 kl 13:43 2901

Det siste du skrev er jo veldig negativt for NEL som sliter med dårlige priser i dag. Vil jo ikke bli noe bedre med økt konkurranse, og man kan se langt etter inntjening som NEL er avhengig av vel?
oppvigår
13.01.2022 kl 14:06 2888

Er det negativt at de henter Thorsten Herbert fra Nel, som en av foredragsholderne? Vitner vel mer om stor anerkjennelse av Nel.
oppvigår
16.01.2022 kl 17:09 2673

Nå er vel tiden inne for at Finansavisen kommer med en unnskyldning etter denne :
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/01/11/7800898/nel-skjulte-i-6-maneder-at-sjefen-skulle-slutte
Kan de stå inne for denne, når Nel har skrevet om Løkke på sin side tidligere, og at flere har skrevet om Løkke siden juni? Troverdigheten til Finansavisen må nå bli på et nullpunkt. Det må være innlysende at en eller annen journalist innen Finansavisen har et horn i siden til Løkke/ Nel.
Vi så en overreaksjon i markedet takket være denne artikkelen. Når flere våkner utover i uken, så bør vi se en positiv oppgang.
Redigert 16.01.2022 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Seriøs
16.01.2022 kl 17:29 2663

Er nok ikke det som styrer kursen men Nel sin posisjon og status. Stor nedgang i ordre og en ledelse som ikke er motivert. Det er også lang tid til hydrogen blir realitet og vi snakker da 5-10 år frem hvis der i det hele tatt blir noe av. Nå er det olje og oljeservice og verdiaksjer som gjelder. Hydrogen er tap og staten kan ikke sponse dette i evig tid
Redigert 16.01.2022 kl 17:30 Du må logge inn for å svare
oppvigår
16.01.2022 kl 17:51 2645

Da følger du ikke med, eller er det bare moro å snakke Nel ned? Fra flere seriøse hold, er 2022 det året at mye vil skje innen hydrogen.
Om 2 år skal vel fergesambandet Moskenes-Bodø ha hydrogenferge. I New York snakkes det om hydrogen.
Seriøs
16.01.2022 kl 18:17 2631

Merk mine ord. Det har også blitt sakt i 2018 til nå. Kost - nytte funker ikke.
Value Investor
28.01.2022 kl 09:48 2249

Tror ikke Linde Engineering produserer elektrolysører selv, så NEL kan sikkert bli en underleverandør.
Seriøs
28.01.2022 kl 09:59 2233

Ok, rart Yara ikke går direkte til NEL?
Mr Erik
28.01.2022 kl 10:20 2191

Stusser også litt ved det. Yara og Nel har jo samarbeid og begge er på Herøya. Er vel naturlig at Nel er med. Uansett, så hjelper ikke det når de ikke blir nevnt. På høy tid å komme seg litt på banen igjen.
Seriøs
28.01.2022 kl 10:25 2171

Ja, det må og bør oppklares av Løkke og komme med en forklaring. Det er ikke akkuratt positivt for NEL som burde hatt den leveransen direkte..
Value Investor
28.01.2022 kl 10:50 2129

Min short for øyeblikket i NEL er bare 3500 aksjer, så jeg tenkte øke litt, men da jeg skulle øke shorten hos cmc fikk jeg beskjed om at shorting ikke var tillatt. Noen som vet om en tilbyder som aksepterer short i NEL?
Seriøs
28.01.2022 kl 10:59 2112

Lurer på hvor langt ned NEL har tenkt seg. Det ser ikke bra ut og short posisjoner øker jo kraftig igjen på NEL...
Slettet bruker
28.01.2022 kl 11:28 2075

Trist å følge med på min gamle gode investering. Selv til naboen Yara mister de nå salg til. Annonserte jo for lenge siden en nedgang på 40% i det nye produksjonsanlegget. Er det pris eller kvalitet som mangler !. Personmangler !.
Value Investor
28.01.2022 kl 11:29 2091

Det meldes om stor kapasitet i markedet, og overkapasitet til i alle fall 2025, så tror ikke de vil tjene penger før det, og innen den tid er en stor del av cashbeholdningen oppspist. Med en mcap på 15 mrd, blir nedsiden betydelig. Kanskje mcap på 3 mrd er passelig pris, i tilfelle snakker vi da 2 kr per aksje.
Redigert 28.01.2022 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Fjellheim
28.01.2022 kl 11:35 2081

Jeg gjetter på at NEL skal ned til en børsverdi på 3-5 milliarder og da snakker vi fort nærmere 3-4 kroner.
Seriøs
28.01.2022 kl 11:42 2114

Har også det som en "bunn" men tviler på at den vil nå så lav verdi. Tenker at rundt 6-8 kr er der den mulig vil stoppe hvis ikke det kommer noen skikkelige negative nyheter. Spådde 10 kr i januar 2022 og det ser ut til å holde tritt.. Det som er spennende nå fremover er neste emisjon, hav skjer med Løkke og hvor lenge blir han i styret?, kostnader på produktene og vil de være i nærheten av å tjene penger på ordre? Når kommer hydrogen til å bli storskala? Hvor mange aktører står da klare?

Det er mange skjær i sjøen for NEL nå fremover. Ikke minst hva skjer når ny CEO tiltrer i sommer? Vil han klare å heve skuta eller blir han med ned uten Løkke?

Alt annet av hydrogen er opp i dag. Sakt det følr og sier det igjen , sikre det som er av gevinst eller ta tapet nå og ikke på mye lavere kurser. Kjøp dere heller inn når/hvis nye CEO viser seg å kunne snu skuta..
Redigert 28.01.2022 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Fjellheim
28.01.2022 kl 11:46 2111

På toppen er vi nå i gang med en global markedskorreksjon / krakk og da havner NEL på nivå med der HPUR og ACH er nå i børsverdi. Det finnes ikke et eneste lyspunkt for NEL akkurat nå, etter min vurdering.
Redigert 28.01.2022 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
Value Investor
28.01.2022 kl 11:56 2088

Jeg tror heller ikke at NEL omsettes for 2 kr på mandag, men det er vanskelig å finne argumenter for at selskapet er verdt noe særlig over 3 mrd, så på lang sikt er det der vi skal. Mulig de klarer å gå i null på driften fra 2026, og kanskje er det fyllestasjoner som blir deres store produkt, men likevel vanskelig å argumentere for mer enn 3 mrd i verdi.
Seriøs
18.03.2022 kl 08:03 1642

Bare et spørsmål. Alle snakker nå om blått hydrogen og hvor er NEL i forhold til det?
Slettet bruker
18.03.2022 kl 08:38 1615

Det burde jo du vite, som kjenner selskapet såpass godt, kanskje svaret finnes i noen av dine tidligere tusenvise innlegg om NEL
Kane
18.03.2022 kl 08:38 1619

Du klarte ikke å holde deg😏
Hvem er ”Alle som snakker om blått hydrogen”??
Synes det snakkes mye om grønt hydrogen også, men har man skylapper på så ser man ikke det.
Utrolig rare spørsmål du stiller.
Seriøs
18.03.2022 kl 09:09 1626

Dette er ikke baising men kun et relevant spørsmål. Hører Støre snakker mye om blått hydrogen og ammoniakk bl.a. Lager NEL kun grønt hydrogen?
Kane
18.03.2022 kl 09:19 1613

Hvor har du lest at Nel produserer hydrogen??