bankersen
07.07.2021 kl 09:56 4190

Til og med i IPCC omtaler varmpausen de sist 20 årene i sin rapporter. Om denne varmepausen fortsetter vil veldig mange se dumme ut så derfor spyr enn ut propaganda som du hjelper med å spre videre for å skape angst slik at kan sikre seg avlat fra folke flest. Politikere, media og forskere er på samme lag da de ser penger i hypotesene, og nå har de fått med seg næringslivet for de ser store penger å tjene. MEN, jeg tipper den menige mann i verden vil ha noen ord med i laget. De finner seg neppe i å bli påtvunget dyr energi og mindre effektive løsninger, og i hvert fall ikke om balansert fakta om temp. utviklingen kommer de for øret.
bankersen
07.07.2021 kl 10:22 4220

En av få aksjer en kan sove veldig godt med å være short i er NEL. Får de ikke ordre er det bra for shorterne, får de ordre er det enda bedre for shorterne da de taper enda mer penger.
bankersen
07.07.2021 kl 10:31 4259

Sagt det lenge og nå kommer ekspertene etter!

"Ideen om «hydrogensamfunnet» er lite hensiktsmessig for Norge. Hydrogen kan være aktuelt som råstoff i industrien, men for de fleste andre bruksområder vil satsing på hydrogen resultere i sløsing med verdifull kraft som kunne bli brukt med bedre klimaeffekt."

I dag slippes «Energipolitikk på naturens premisser - til beste for klima, naturmangfold, mennesker og næringsliv». Rapporten er resultat av et utredningsprosjekt som ble initiert av Motvind Norge i januar 2021. Arbeidet er utført av et utvalg av fagfolk med bred kunnskap og erfaring innen energiforsyning, industriutvikling, samfunnsutvikling og naturforvaltning.

Basert på utvalgets funn presenteres en rekke anbefalinger som vil lede samfunnets klimasatsing og energipolitikk inn på en mye mer miljø- og naturvennlig vei videre enn dagens satsing. Samtidig vil det skapes flere arbeidsplasser enn hva regjeringens nylig fremlagte stortingsmelding «Energi til arbeid» legger opp til når det gjelder å fremskaffe den energien som behøves for elektrifisering og omstilling av samfunnet.

Noen av utvalgets anbefalinger er:
• Norge kan fullelektrifisere fastlandet og drifte kysttrafikken innen 2050 uten ytterligere bygging av vindkraft. Samtidig kan landet ha store mengder fornybar energi tilgjengelig for ny industri. Dette er basert på prognoser fra NVE, Statnett og SINTEF og inkluderer satsing på biogass.
• Ideen om «hydrogensamfunnet» er lite hensiktsmessig for Norge. Hydrogen kan være aktuelt som råstoff i industrien, men for de fleste andre bruksområder vil satsing på hydrogen resultere i sløsing med verdifull kraft som kunne bli brukt med bedre klimaeffekt.
• Videre elektrifisering med strøm fra land må stanses. Det gir økte klimautslipp, økt press på naturen og resulterer i sterk prisstigning på strøm. Det gir igjen fare for utflagging av industri.
• Utredningsgruppa mener framtidig energipolitikk må se norske energiressurser som en viktig felles ressurs. Disponering av ressursene må underordnes nasjonale hensyn, og ikke ut fra hva som tjener kraftbransjen. På den måten kan det utvikles en energipolitikk som sikrer konkurransekraft, og der det skjer en god avveining mellom hensyn til klima, til naturmangfold, til næringsliv og til befolkningens livsvilkår.

Rapporten kan leses i sin helhet på www.energiognatur.no. Et sammendrag av rapporten, tilrettelagt for utskrift, er tilgjengelig for nedlasting her: https://energiognatur.no/energipolitikk-pa-naturens-premisser/.
Collo
07.07.2021 kl 11:24 4320

Dette er et bestillingsverk. Hovedmålet er å ikke bygge mer vindkraft, blant annet fordi det gir variabel kraftproduksjon - da er de samtidig nødt for å si at hydrogen ikke er noe å satse på. Lite eller ingen referanser - og bare synsing og argumentasjon som passer til målet - som er å redusere vindkraftutbygging i Norge.
Collo
07.07.2021 kl 11:25 4376

Frykter et ladekaos uten like i sommer

Det har aldri blitt solgt like mange elbiler som i juni, men utbyggingen av ladestasjoner henger fortsatt langt etter. Det kan bety mye venting for dem som skal på elbil-ferie.

Sånn går det når det satses kun på elektriske biler.

https://e24.no/privatoekonomi/i/Ep0bL2/frykter-et-ladekaos-uten-like-i-sommer
Redigert 07.07.2021 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
bankersen
07.07.2021 kl 12:05 4376

Ikke undervurder kraften i dette, organisasjoner med over 2 millioner medlemer står bak dette. Politikerne blir tvunget til å gjøre retrett.
bankersen
07.07.2021 kl 12:06 4376

FNs klimapanel bekrefter i siste hovedrapport opphøret («hiatus») i global oppvarming fra 1998. Det har altså funnet sted et trendskifte rett før tusenårsskiftet, og Klimapanelet gir oss også tallene, som enkelte ikke liker: WG1AR5, kap 11, side 1010: «It may also be compared with recent rates in the observational record (e.g., ~0.26°C per decade for 1984–1998 and ~0.04°C per decade for hiatus period 1998–2012»
bankersen
07.07.2021 kl 12:23 4382

Hva analytikere sier er stort sett useless. De bommer/treffer like mye som en apekatt skulle velge en aksje. De et stort sett ikke bedre enn meg eller deg.
Seriøs
07.07.2021 kl 12:34 4384

Tar NEL en Kahoot snart?
bankersen
07.07.2021 kl 12:47 4396

Kan fort gjøre det om de ikke levere noe helt spesielt Q2, men ser ikke helt hva det kan være. Kahoot viser hvor farlig slike hypede "vekst" aksjer som skal tjene masse penger langt frem i tid er. Det er grunnen til at jeg har neste alle pengene mine i Golden Ocean for tiden.
Redigert 07.07.2021 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
Collo
07.07.2021 kl 13:17 4375

Oslo strammer inn på klimakravene: – Tida løper nå ut for gammeldagse, bråkete og forurensende dieselvarebiler
Byrådet strammer inn på klimakravene til transport av varer og tjenester og vil heretter kreve nullutslipp eller biogass på alle nye kontrakter.

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2021/07/07/oslo-strammer-inn-pa-klimakravene-tida-loper-na-ut-for-gammeldagse-brakete-og-forurensede-dieselvarebiler/
bankersen
07.07.2021 kl 13:27 4441

Alle utenfor Oslo ler seg i hjel av hva de holder på med i den byen. Ingen andre innbygger i kommuner i Norge ville funnet på å la seg styre av grønne kommunister som kaster penger ut av vinduet i enormt tempo på symbolpolitikk, mens skolene forfaller og situasjonene for de eldre blir verre og verre. Gud bedre for en gjeng.
Value Investor
07.07.2021 kl 16:11 4406

Jeg tenkte også på at kahoot og NEL kan sammenlignes. Begge er vekstaksjer men i motsetning til Kahoot, så taper NEL i bøtter og spann, pluss at de nesten ikke vokser. Ingen god kombo. Omsetningen ti de to er omtrent lik, og mcap er omtrent 50% høyere for NEL. Veksten til NEL er ca 25%, mens veksten til Kahoot er omtrent 150%, varierende fra 100% til 400% avhengig av år og parameter. Når NEL nå i 2q vil vise nedgang i ordrereserve og muligens fortsette den negative veksten innen elektrolyse, ja da tror jeg ikke markedet blir nådig, men den som lever får se. Forresten liten vits i å øke produksjonen, hvis det bare betyr at ordrereserven spises opp fortere. Vet ikke om jeg husker rett, men tror de hadde ordrereserve på 1 mrd forrige kvartal, med omtrent null ordrer nå i 2q, og antatt produksjon på 200 mill, så burde ny ordrereserve være 800 mill, men kanskje de har klart å dra i land for 100 mill i småorderer, som de ikke gidder børsmelde, i tilfelle snakker vi 900 mill nå i ordrereserve.
Collo
07.07.2021 kl 17:03 4463

Hydrogen er i ferd med å vokse frem som energibærer på tvers av bransjer, og vi er glade for å jobbe sammen med ABB og Ballard Power Systems om å utvikle en løsning for modulære hydrogenbrenselsceller tilpasset konseptene utviklet av Ulstein Design & Solutions, sier adm. direktør Jakob Tolstrup-Møller i en kommentar.
Value Investor
07.07.2021 kl 17:30 4453

Har de sjekket hva en slik brenselscelle koster? Her var den billigste jeg fant, den koster 200.000 kr for 6 kw.

https://www.fuelcellstore.com/fuel-cell-stacks/high-power-fuel-cell-stacks

For å drive et lite skip trenger man kanskje 6000 kw, så det blir jo 200 mill kr det, for brenselscellen, og den er 50% effektiv. Gratulerer.
Kane
07.07.2021 kl 18:27 4426

Ser at regnestaven er flittig i bruk så snart nel aksjen faller.
Er fraværende når den går opp :-)
Slettet bruker
07.07.2021 kl 20:22 4361

Det er en velsignelse at hoyre skulder nå er ferdig, og vi kann begynne fallet ned mot 5 til 10 kr. I forste omgang (senare i år er det 2 kr)

Dere er heldig som får folge med på den spennande reisen.
Osvaldsen
07.07.2021 kl 21:24 4323

Ja de kommer nok helt sikkert til å gå innom fuelcellstore å bestille 1000stk 6kw brenselceller...... Om det er dette nivået det ligger på så er det kanskje like greit å la være?

Osvalden
Slettet bruker
07.07.2021 kl 22:51 4254

Merkelig hvor negative enkelte skribenter er her på forumet. Til like med endel analytikere. Det må være vondt helt inn i sjelen å få så lite rett gjennom mange års negativitet. Nel har på tross negativiteten holdt seg bra i kurs og omsetning. Aksjonærene og markedet må ha en annen oppfatning av selskapet.
Redigert 07.07.2021 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
Value Investor
08.07.2021 kl 01:30 4222

Du kan jo foreslå hvordan de skal skaffe seg disse brenselscellene, for jeg vet ikke, og jeg prøvde å finne noe de kunne bruke. Kanskje de klarer å halvere kostnaden til kun 100 mill per 6 MW, i så fall er det likevel et stykke igjen til hva motorer pleier koste, altså rundt 10 mill for en slik motor. I tillegg må man ha masse annet dyrt utstyr før den hydrogenmotoren virker, men selvsagt, en gang i fremtiden blir det kanskje billig.
Collo
08.07.2021 kl 03:51 4187

Gud bedre for noen holdninger og uvitenhet. La oss slippe møkka du lirer fra deg.

Det er ekstreme hetebølger verden over. I Norge er det målt hetebølger i 9 av 11 fylker så langt i 2021. Klimaforsker Maria Sand er bekymret for utviklinga.

- Det er ekstremt. Temperaturstigningen skjer fort og det kreves enorm omstilling for å reversere. Det handler jo om at vi må endre hele energisystemet vårt, sier hun.

https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm---ekstremt/73992616
Osvaldsen
08.07.2021 kl 06:23 4173

Altså, nå henger jeg ikke helt med. Er det slik å forstå at de har kontaktet deg for å utvikle en løsning for modulære hydrogenbrenselsceller tilpasset konseptene utviklet av Ulstein Design & Solutions? Må innrømme at jeg ikke har blitt kontaktet enda så jeg kommer nok ikke til å bruke tid på å finne ut av det. Spør de skal jeg selvsagt gjøre det jeg kan for å finne det ut, men inntil videre må jeg jo bare gå ut i fra at de klarer de seg uten min hjelp... Så jeg tenkte egentlig bare å jobbe litt i hagen og sånn i dagene fremover, kanskje en tur ut i båt om været er bra.... :)

Osvaldsen
bankersen
08.07.2021 kl 07:34 4192

Å linke til skremmselspropaganda i Dagbladet/VG/NRK viser med all tydlighet hvor lite proff NEL investorer er. Gjør meg bare enda sikrer på at aksjen er et trygt short valg. Det kan selvfølgelig ta tid når så mange er villige til å tape alle pengene sine. Men om ikke NEL finner på noe helt annet å drive med for de penga de har igjen å brenne så blir nok dette Norwegian 2.0 hvor amatørene blir med hele veien ned til papiret har null verdi når nye utvannende kriseemisjoner må gjennomføres på løpende bånd.
Seriøs
08.07.2021 kl 08:23 4188

Verden er nok enige det ja. Men det spørs om hydrogen er løsningen. Vi ser en elektrifisering av samfunnet og bedring med utslipp i oljeindustrien så ser ikke ut som hydrogen er den store vinneren..
Collo
08.07.2021 kl 08:57 4157

Hvis du kaller vitenskap for propaganda så er du dessverre så på bærtur at det ikke er mulig å ta deg seriøst.
Collo
08.07.2021 kl 08:58 4210

Clearstream banking over 52%!!

Shares % Shareholder
758364243 52.04 CLEARSTREAM BANKING S.A.
30964795 2.12 SIX SIS AG
29253204 2.01 STATE STREET BANK AND TRUST COMP
23821783 1.63 JPMORGAN CHASE BANK, N.A., LONDON
21742703 1.49 STATE STREET BANK AND TRUST COMP
21438889 1.47 NORDNET BANK AB
18203481 1.25 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
16527178 1.13 UBS SWITZERLAND AG
14975471 1.03 AVANZA BANK AB
14548523 1 VERDIPAPIRFONDET KLP AKSJENORGE IN
12840980 0.88 FOLKETRYGDFONDET
10341714 0.71 DEUTSCHE BANK AKTIENGESELLSCHAFT
8988310 0.62 EUROCLEAR BANK S.A./N.V.
8812575 0.6 NORDEA BANK ABP
8599141 0.59 STATE STREET BANK AND TRUST COMP
8161907 0.56 STATE STREET BANK AND TRUST COMP
8158100 0.56 STATE STREET BANK AND TRUST COMP
7957584 0.55 J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG S.A.
7216719 0.5 DANSKE BANK A/S
6356911 0.44 CACEIS BANK
bankersen
08.07.2021 kl 09:08 4223

Du får bare leve i den tro at det er uavhengig vitenskap og investere deretter. Ikke skyld på meg når pengene dine er borte.
bankersen
08.07.2021 kl 09:14 4262

Skjønner du ikke at denne viser at proffene rømmer og amatørene sitter igjen? Meget farlig tendens.
Seriøs
08.07.2021 kl 14:11 4124

Enig. NELHOOT
bankersen
08.07.2021 kl 14:29 4111

Ble da så stille her på tråden, lettet shorten nå og venter på ny god inngang😁
Slettet bruker
09.07.2021 kl 16:32 3891

Nelsyntes sterk, tatt i betraktning all negativ omtale både på forumet og fra meglere. Det må være frustrerende for meglere som i årevis har dømtaksjennord og ned, og da i årevis måtte seg at deres prognoser aldri slår til. Enda beholder de jobben.
Value Investor
09.07.2021 kl 17:42 3910

Disse analytikerene får i alle fall lov å fryde seg over at deres estimater på overskudd, omsetning og konkurranse treffer meget bra, og at det omtrent ikke er mulig å se for seg at NEL skal tjene penger, uansett hvor stort det blir med hydrogen, fordi de er for langt unna å tjene penger på dagens markedspris. Prisen for elektrolysører i asia er nå helt nede i 3 mill per MW (husker ikke hvor jeg leste det, så ikke spør) og NEL taper 60% av omsetning når de nå selger for typisk 5 mill per MW (men jeg tror de to 20MW kontraktene er signert på mye lavere beløp), og konkurransen blir bare hardere for hver dag som går, og markedet er like slapt, med få nye kontrakter, og NEL er priset til 27 mrd eller noe slikt.
Jono
09.07.2021 kl 18:23 3898

Eller at du minner meg om min gamle far, ikke med meg lengre, heller ikke kunne huske hvor han hadde lest om, men sikker var han, for dette hadde han hørt eller leste om, men hvor kunne han ikke huske, samme med deg, som til og med -- legger til, spiller det noen rolle, eller ikke spør meg, er ikke dette veldig arrogant?
Hva vet du forresten om NEL, at de legger kabal og leser nettavisen, eller etter 2-3 store emisjonen på å utvikle selskapet, tilknytte seg de beste, om dette være seg å ansette, ikke minst ferdig bygge en verdens største fabrikker, ei heller noen "hylle vare", og du stakkars klager over at ikke tjener penger, burde tatt noe år om igjen på skolen, om du spør meg, men ingen har spurt heller ...
Value Investor
09.07.2021 kl 21:48 3811

Mener du de ikke produserer noen hyllevare? Det er riktig at de produserer på ordre, og at de ikke produserer for lager, men hva mener du med at de ikke produserer hyllevare? Din kommentar til at jeg ikke husker referanse til prisen i asia er jo fantastisk, men du får jo selv gjøre deg opp en formening om hva prisene ligger på. Det som ikke er bra med NEL er at de så godt som aldri oppgir både effekt og pris, som regel kun effekt, men man kan beregne det basert på økning/reduksjon i ordrereserve, når ordrene er store. Eller er det jo bare å google i vei, og gjøre seg opp sin egen mening om priser, kostnader og annet. Din tiltro til selskapet virker noe naiv.
Jono
09.07.2021 kl 22:07 3798

Nei, NEL leverer ikke hyllevare, og hva jeg mente også, at deres nye fabrikk er noe man bare bestiller fra en hvilken som helst leverandør.
Du må være like dement som min far var før han gikk bort, får ikke håpe du avslutter livet ditt like trist som hans.
Ønsker deg en god helg, men kan ikke forstå at du gidder å følge med, om du ikke har troen på NEL, finn noe annet å tro på, eller ...
bankersen
09.07.2021 kl 23:19 3611

Tjent mye penger på NEL som jeg ikke har troen på, så hvorfor ikke🤔
Seriøs
10.07.2021 kl 08:55 3464

Det som tiltrekker folk til NEL er de ulike fantasiene til folk her inne.. NEL har jo ingen patent og hvem som helst kan når som helst lage det samme. Som nevnt før så pådrar NEl seg større utgifter for hver dag som går og de stakkars ordrene som er inne , går dessverre med tap. Jeg ser ikke hvordan NEL skal klare å få de lønnsomme for når konkurenter popper frem så presses også prisene og dermed større tap eller samme tap som i dag.. Kom gjerne med mot sigende argumenter for at de SKAL kunne tjene penger. VOLUM er en ting men da må de ha marginer på pluss siden..