Seriøs
30.09.2021 kl 15:54 5261

Dt er vel ikke FA sin jobb å få opp kursen men NEL sin jobb å lage bærekraftig konsern
Mr Erik
30.09.2021 kl 13:40 5346

Å i det jeg skriver spyr de ut enda en….. det blir jo bare for dumt!!
Mr Erik
30.09.2021 kl 13:37 5277

Er vel ikke paranoid… de klarte å legge ut nok en artikkel nå om at Carnegie lager hakkemat av kursen. Som uansett er høyere enn dagens kurs i snitt. De positive sakene de skriver om skriver de bare når de er pålagt å nevne kontrakter osv.
Seriøs
30.09.2021 kl 11:56 5332

Paranoid tanke. NEL løftes og senkes etter fair value og FA har nok av saker som også har løftet Nel. Nei, kom deg ut før Tyskerne
Value Investor
30.09.2021 kl 11:22 5375

Ingen grunn til at nel skal stige, de TAPER en halv mrd i året, og i følge den analysen du refererte fra canegie så skal de tape en halv mrd neste år også. Prisen for å få lov til å være med på dette eventyret med å TAPE en halv mrd om året er ikke mindre enn 18 mrd. Jeg ville ikke betalt noe for å få lov til å tape en halv mrd.
Mr Erik
30.09.2021 kl 10:21 5362

Med en gang Nel får en kontrakt og Nel kanskje er litt på vei opp. Kommer selvfølgelig finansavisen med en stor sak om at et meglerhus senker kursmålet. Må si de står på for at Nel ikke skal stige.
Value Investor
28.09.2021 kl 18:55 5689

Jo, de kan nok kortsiktig ta dumme valg, også statsansatte, men de vil jo før eller siden komme til fornuft, f.eks når de oppdager at dette krever enorme mengder energi, og det er akkurat energi vi skal spare. Feks ca 4 ganger mer enn batteri.
Osvaldsen
28.09.2021 kl 18:36 5698

Dette er ikke første gang det har vert krav til hydrogen i et anbud. Etter å ha skummet gjennom så såg jeg ikke at det var spesifisert grønn hydrogen, men det står en en del om elektrolyse og hvor mye kraft det krever osv.
https://www.energinorge.no/fagomrader/fornybar-energi/nyheter/2020/regjeringen-krever-hydrogenferge-pa-vestfjorden/

Hva er det du tenker om staten da som tenker at de ikke kan være så dum? Finnes det noe dummere enn staten?

Osvaldsen
Value Investor
28.09.2021 kl 17:09 5733

Ulempen med blått hydrogen er at gass ikke er noe en kan pumpe uendelig av, og per dato er gass 55% effektivt vs kull 35%, så da er det beste å bruke gassen direkte til matlaging og oppvarming, hvor den er 100% effektiv nest beste er gasskraftverk, hvor den altså utkonkurrerer kull, og har man da mer gass igjen så vil jeg tro blå hydrogenproduksjon kommer inn i bildet, med co2 lagring.
Value Investor
28.09.2021 kl 15:55 5777

Så dum er ikke staten. Hvis dette fartøyet er en båt så vill alle lokale utslipp være blåst bort lenge før det plager noen. Da er det bare klimagasser som gjenstår. Per dato er det kullkraftverkene som må stå lengre om vi bruker mer kraft. Kullkraftverket er 35% effektivt og hydrogenframdriften 25%, til sammen er da effektiviteten 9%, og det må sammenlignes med dagens løsning (altså diesel i alle sine varianter) som er 45% effektiv. Dagens løsning er ikke mindre enn 500% mer effektiv, og realiteten er at det er ingen andre fordeler med hydrogendrift snarere tvert imot, så hydrogen må gå fra 9% effektivitet til mer enn 45% effektivitet. Blått hydrogen med co2-lagring er en annen historie, og det har jeg mer tro på, derfor kan kanskje fyllestasjoner bli en greie, hvis blått hydrogen tar av, og da kan NEL muligens konkurrere, men de var jo litt uheldig der i Sandvika.
Osvaldsen
28.09.2021 kl 14:42 5789

Har vel fint lite å si om staten sier at (eks.) fartøyet skal gå på grønt hydrogen....


Osvaldsen
Value Investor
28.09.2021 kl 14:39 5788

Ja, kanskje det er fyllestasjoner som blir NELs greie. Segmentet er i vekst innen NEL. Rart de melder om enkeltordrer, og rart det er meldt om så få stasjoner tidligere i år. Det virker som om stasjonene er ganske dyre (10 mill i dette tilfelle) , så det er jo bra. Selve elektrolysørene virker jo veldig billige (typisk 3 mill per megawatt). Så kanskje en mulighet til å tjene penger på disse stasjonene, hvem vet? Uansett er hydrogen håpløst fordi det er så energiødende, men de kan kanskje tjene noen kroner før verden oppdager det.
Mr Erik
28.09.2021 kl 10:29 5796

Forstå det den som kan, men Nel faller fra start…..Positivt å ha ordre i mange land, ordren er jo liten, men potensialet er jo ekstremt når det først ruller ut større bestillinger :)
Collo
28.09.2021 kl 08:34 5871

Nel ASA: Receives purchase order from the Community of cities "Touraine Vallée de l'Indre (CCTVI)" for a hydrogen fueling station (H2StationT) to be located in the region of Tours in France

(Oslo, September 28, 2021) Nel Hydrogen Fueling, a subsidiary of Nel ASA (Nel,
OSE:NEL) has received a purchase order from the Community of cities "Touraine
Vallée de l'Indre" for one H2StationT hydrogen fueling station to be used for
light and heavy duty fuel cell electric vehicles in region of Tours, France.

"We are delighted to announce that we have been chosen as supplier for a fueling
station (H2StationT) for the Touraine Vallée de l'Indre in France. Nel Hydrogen
is hereby passing an important landmark adding yet another country to its list
of references. We are looking forward to assisting the Community of cities
"Touraine Vallée de l'Indre" with the deployment of this very first hydrogen
fueling station in the region" says Jens Egholt Rasmussen, Senior Director
Global Sales at Nel Hydrogen Fueling.

The hydrogen fueling station (H2StationT) is partly funded by the European Fuel
Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking in the COSMHYC-DEMO project and is
scheduled to be operational by Q3 of 2022. For further information please visit
www.cosmhyc.eu. The contract has a total value of approximately EUR 1,0 million
and includes installation and commissioning.

"We are pleased to announce the signature of a promising contract with our
partner NEL, which will allow us to inaugurate in a few months the first large
capacity, dual pressure hydrogen filling station in the Centre Val de Loire
region, within the framework of the COSMHYC DEMO project. We are looking forward
to testing this equipment to power our hydrogen garbage truck acquired within
the framework of the Interreg NWE program - HECTOR " says Eric Loizon, President
of Touraine Vallée de l'Indre.

ENDS

For further information, please contact:

Jon André Løkke, CEO, +47 907 44 949

Kjell Christian Bjørnsen, CFO, +47 917 02?097

About Nel ASA | www.nelhydrogen.com

Nel is a global, dedicated hydrogen company, delivering optimal solutions to
produce, store and distribute hydrogen from renewable energy. We serve
industries, energy and gas companies with leading hydrogen technology. Since its
origins in 1927, Nel has a proud history of development and continual
improvement of hydrogen plants. Our hydrogen solutions cover the entire value
chain from hydrogen production technologies to manufacturing of hydrogen fueling
stations, providing all fuel cell electric vehicles with the same fast fueling
and long range as conventional vehicles today.

About Community of cities "Touraine Vallée de l'Indre" |
http://www.tourainevalleedelindre.fr/

Located in the department of Indre-et-Loire in the Centre Val-de-Loire
region,the Community of cities Touraine Vallée de l'Indre brings together 22
municipalities and more than 51,000 inhabitants on a territory of 485 km². At
the heart of the ecological transition, the community is banking on hydrogen as
an energy vector to decarbonize heavy mobility. At the heart of its ISOPARC
logistics park and at the crossroads of major roads, Touraine Vallée de l'Indre
is laying the foundations for its hydrogen mobility.

COSMHYC DEMO has received funding from the Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint
Undertaking under grant agreement No 101007173. The Joint Undertaking receives
support from the European Union's Horizon 2020 research and innovation program
and Hydrogen Europe and Hydrogen Europe Research.
roerho
25.09.2021 kl 16:52 6265

Snart i kr 20,- pr aksje,så 40.I år..kanskje.
Collo
25.09.2021 kl 10:36 6328

BMW, Audi among German automakers still betting on fuel cell cars
Automakers are eyeing a possible German coalition government containing the Green party

MUNICH -- Battery power may be the frontrunner to become the car technology of the future, but major German automakers such as BMW and Audi are not ruling out the underdog hydrogen.

BMW is hydrogen's biggest proponent among Germany's automakers, charting a path to a mass-market model around 2030. The company also has one eye on shifting hydrogen policies in Europe and in China, the world's largest car market.

https://www.autonews.com/automakers-suppliers/bmw-audi-among-german-automakers-still-betting-fuel-cell-cars
Osvaldsen
24.09.2021 kl 08:42 6568

Folketrygdfondet har økt fra 0,88% eierandel til 1,01%


Osvaldsen
Value Investor
22.09.2021 kl 10:53 6867

Hvis man er så smart at man har 18 mrd, da er man ikke så dum at man kjøper NEL. Men ja, når kursen blir 50 øre, og verdien er 800 millioner, da kan det komme et bud, men ikke 18 mrd.
Laden
22.09.2021 kl 09:25 6924

VIL ENDE I TIDENES SHORTSKVIS. KAN KOMME BUD PÅ HELE NEL NÅR SOM HELST
gw60
22.09.2021 kl 00:05 7009

Ja, da er synlig short oppe i 8,97%, mer enn 131 millioner aksjer, og hvor mye er ikke synlig? Mon tro hvordan dette vil ende?
Osvaldsen
21.09.2021 kl 19:34 7127

Som nevnt flere ganger er det NEL som har forklart det selv. Men må jo innrømme at det er gøy å sitte på kunnskap om et selskap som jeg ikke har de største interessene i lenger, men som andre er besatt av og samtidig ikke har peiling på :) Men fortvil ikke, du må gjerne tippe mer på hvorfor det er slik det er ;)

Osvaldsen
Osvaldsen
21.09.2021 kl 19:29 7128

Nei så søtt :) Tenker Seriøs klarer å svare selv ;)

Osvaldsen
Value Investor
21.09.2021 kl 17:04 7212

Og Osvaldsen er det ingen grunn til å høre på, for han sier ikke noe :-) han er som 7. far i huset, svært forvirret, men tror han vet noe som han ikke vil si. Kanskje representativt for aksjonærene :-)
Value Investor
21.09.2021 kl 17:00 7155

Denne overprisingen av hydrogenaksjer gjelder jo ikke bare nel, det gjelder hele markedet av hydrogenaksjer, og det er slik nel prises, altså relativt til sine peers, men hele den prisingen er i ferd med å endres, så derfor går ting shorterenes vei.
Osvaldsen
21.09.2021 kl 15:39 7173

Den får du like etter du har synliggjort overprisingen av NEL :) Det er jo ikke noe teori i grunn, men allmenn tilgengelig info ;)

Osvaldsen
Value Investor
21.09.2021 kl 15:03 7138

Tyskerene øker videre

Shares % Shareholder
808145433 55.33 CLEARSTREAM BANKING S.A.
29025075 1.99 SIX SIS AG
24621078 1.69 JPMORGAN CHASE BANK, N.A., LONDON
22125624 1.51 STATE STREET BANK AND TRUST COMP
21437430 1.47 STATE STREET BANK AND TRUST COMP
20600728 1.41 NORDNET BANK AB
17929438 1.23 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
16465081 1.13 UBS SWITZERLAND AG
14423156 0.99 AVANZA BANK AB
12840980 0.88 FOLKETRYGDFONDET
9881383 0.68 EUROCLEAR BANK S.A./N.V.
8841056 0.61 NORDEA BANK ABP
8158100 0.56 STATE STREET BANK AND TRUST COMP
7637115 0.52 CACEIS BANK
7251355 0.5 DANSKE BANK A/S
7164389 0.49 STATE STREET BANK AND TRUST COMP
7095540 0.49 STATE STREET BANK AND TRUST COMP
6783207 0.46 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
6673062 0.46 SAXO BANK A/S
6452212 0.44 JPMORGAN CHASE BANK, N.A., LONDON

og de norske er nå nede i litt over 2% minus evt shortposisjoner, men ser ut til at det er mest utlendinger der også



POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
MARSHALL WACE LLP 13 325 791 0,91% 10.09.2021
PDT PARTNERS, LLC 7 413 721 0,50% 27.08.2021
HELIKON INVESTMENTS LIMITED 30 843 423 2,11% 25.08.2021
JPMORGAN ASSET MANAGEMENT (UK) LTD 11 250 268 0,77% 19.08.2021
VALIANT CAPITAL MANAGEMENT 9 200 000 0,63% 18.08.2021
CAPITAL FUND MANAGEMENT 18 991 922 1,30% 11.08.2021
ODEY ASSET MANAGEMENT LLP 17 867 986 1,22% 06.08.2021
ARROWSTREET CAPITAL, LIMITED PARTNERSHIP 14 578 140 1,00% 25.06.2021
SUM 123 471 251 8,44%
Osvaldsen
21.09.2021 kl 13:14 7177

Er det ikke like greit å bare si at du ikke vet det da? Til å være så opptatt av NEL er kunnskapen forsvinnende liten. Men du skal ha respekt for at du sier du er short og har åpent skrevet at du har dekket inn litt og shortet litt mer igjen :) Markedet er nok stramt enda, men det er ikke årsaken :)

Osvaldsen
Value Investor
21.09.2021 kl 13:08 7175

Selskapet sier at markedet er stramt, vi får stole på dem, i alle fall på det punktet, mye annet de sier som er tull, men det er rett, og det ser vi i regnskapene.
Value Investor
21.09.2021 kl 13:05 7166

Du skriver:

1: Nel får Herøya opp i 100% produksjon
2: Nel vinner 2-3 vanlige 4-8 MW anlegg og 1 100MW de neste 6 månedene.
3: 123 millioner aksjer short.. sier ikke mer

1: Det tror jeg også, og det vil nok bidra til reduserte kostnader, men i dag dekker inntektene kun råvarekost...
2: Med en pris på 3 mill per MW (ref NIKOLA-kontrakten) snakker vi 18 mill i omsetning for hver av de vanlige kontraktene og 300 mill for den storkontrakten, og 600 mill for å faktisk levere
3: Mange er short, meg inkludert, det blir en liten skvis, men ingenting dramatisk
Osvaldsen
21.09.2021 kl 12:47 7139

Hvorfor mener du selskapet ikke klarer konkurransen økonomisk? Her har selskapet forklart hvorfor ting ser ut som det gjør. Det har ingenting med konkurransen i markedet i dag å gjøre. Så da ender jeg opp med spørsmålet til deg igjen, som jeg har stilt flere ganger før, hvorfor ser det ut slik det gjør i dag?

Osvaldsen
Laden
21.09.2021 kl 12:36 7028

3 viktige suksess faktorer for en kraftig rekyl i NEL-

1: Nel får Herøya opp i 100% produksjon
2: Nel vinner 2-3 vanlige 4-8 MW anlegg og 1 100MW de neste 6 månedene.
3: 123 millioner aksjer short.. sier ikke mer

Slår 1-3 inn er vi i 35 kroner før julenissen kommer og grana er tent :)

Her vil jeg ikke stå igjen på perrongen.
Value Investor
21.09.2021 kl 12:11 6999

Overprisingen er vel todelt
1 Grønt hydrogen gir null mening fordi det er så ressursødende, blått virker å være en bedre ide
2 Selskapet ser ikke ut til å klare konkurransen rent økonomisk, og det blir flere konkurrenter
for detaljer se mine tidligere poster
Laden
21.09.2021 kl 12:08 6996

Seriøs.

Pengene renner ikke ut i sanden. Herøya fabrikken koster og er produsert på rekordtid av flinke folk. Snart opp i full produksjon. Kontraktene vil renne inn det neste året.
Vil bli en kombinasjon av megaplant og mindre hydrogen fabrikker. Fueling vil følge etter. For hver mindre fabrikk NEL leverer blir fueling også få flere kontrakter. Blir som hånd i hanske dette. NEL har cash til å fortsette sin ambisiøse stategi og vil gi muligheter for oss aksjonærer. Dette blir veldig bra. Tar tid å bygge bra teknologi.
Osvaldsen
21.09.2021 kl 11:07 6883

Litt gøy at du kommer dassende med Spetalen, han solgte seg vel ut på rundt 2kr? Hehe, da var det Spetalen ut og Osvaldsen inn ;)

Kan du ta oss en kjapp tur gjennom overprisingen til NEL? Til alle som ikke ser det altså.... Å ikke bare noe synsing, men som du selv sier, fakta?

Osvaldsen

Edit: En liten funfact er jo at Spetalen er jo inne i det grønne skiftet selv med sine investeringer, inkl hydrogen ;)
Redigert 21.09.2021 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Seriøs
21.09.2021 kl 10:43 3294

Forumet er basert på baus og haus samt en del refleksjoner og det som ser ut til å være trenden. At NEL er overpriset til de grader er jo fakta så det holder. Du kan ikke prise et selskap som kun tjener penger på emisjoner på lik linje med Opticom, Thinfilm som nå heter Ensurge . De alle har en ide og et mål langt der fremme. Hadde NEL hatt noen fortrinn så mulig man kunne prise en fremtidig industri så mye, basert på hva som kommer. Hos NEl så er det vel neste emisjon som kommer..Vent når Yara Equinor m.fl. tar tak i hydrogen og satser, ja da er NEL kjørt over og historie..

Som Spetalen sier: Så lenge noen er dumme nok til å kjøpe så får dere solgt aksjene enn så lenge .....
Redigert 21.09.2021 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Kane
21.09.2021 kl 10:09 3326

Har ingenting med og være nærtagende og gjøre.
Man blir lei av folk som liker og høre sin egen stemme eller i dette tilfellet folk som liker å se sine egne innlegg med samme innhold flere ganger pr dag. Tror faktisk dere er så selvopptatt at dere ikke skjønner hvor dumt det ser ut.