FREYR - Grønn batteriproduksjon i Norge

KongKapital
FREYR 28.12.2020 kl 11:25 43931

Da begynner Freyr å bli moden for notering på Euronext Growth.

De skal altså produsere 40GWh årlig, godt hjulpet av en tilhørende vindpark.

Ved enkel matematikk får man inntekter på over 40mrd årlig innen et par år, tatt i grunn dagens kWh pris på 1000kr per kWh. Selskapet prises nå til rundt en milliard og skal altså ha inntekter på 30-40 mrd årlig innen noen år. Da må det nesten gå 100 gangen for å få en P/E på et relativt nøkternt nivå. Får lite oppmerksomhet på OTC, da man bare kan handle via megler der. Jeg tror dagens kurs på 5.5 er langt under noteringskursen vi vil se.

Når kommunekassene har solgt seg ferdig grunnet deres interne retningslinjer starter veien videre. Ser et hopp i kursen hver gang de letter salgspresset.

Freyr kombinert med 24M sin teknologi gir lavest kostnad i bransjen. Tror dette caset er blant de sikrere innenfor fornybar sektoren, bitene har falt på plass i det siste mens kursen har reagert henholdsvis lite.

Noen av selskapene Freyr har avtale med så langt:

Scatec
Itochu
24M
Sumisho metalex
Siemens
Mærsk
Norconsult
Elkem
Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2021 kl 10:33 4507

Gratulerer Razbijac!
Du hadde troen på selskapet!
Har du oppjustert ditt kursmål? 😊
Slettet bruker
29.01.2021 kl 10:37 4568

Ja, de burde heller legge fabrikken på Østlandet så folk der får lov å faktisk jobbe for pengene. Larvik/Sandefjord området er jo perfekt. Og så kan dere putte vindmøllene oppi Jotunheimen!

Forøvrig: Ønsker alle som tjener penger på denne alt godt. Dere fortjener hver en krone. Lykke til videre!
Redigert 29.01.2021 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Dolly
29.01.2021 kl 10:42 4559

Ønker ikke vindmøller i jotunheimen da :D Takk for det utkant!
RELGEM
29.01.2021 kl 10:43 4555

Håper noen gidder å sjekke litt. Et selskap uten virksomhet og kapital. Han har også vært med på å starte opp flere lignende selskaper som ikke har omsetning.

SPAC (Special Purpose Acquisition Company)
Et «Special Purpose Acquisition Company» – SPAC – er et børsnotert skallselskap uten virksomhet, som er på jakt etter å kjøpe et privateid selskap, for så å ta det på børs «bakveien».

About Alussa Energy Acquisition Corp
Alussa Energy Acquisition Corp. operates as a blank check company. The Company aims to acquire one and more businesses and assets, via a merger, capital stock exchange, asset acquisition, stock purchase, and reorganization. Alussa Energy Acquisition serves customers in Cayman Islands.




Vi er ekstremt glade og takknemlige for samarbeidet med Freyr. Vi har vurdert mer enn 75 ulike investeringsmuligheter innen energi- og energiomstillingssektoren siden vi gikk på børsen i slutten av 2019, og Freyr skilte seg klart ut som en ledende aktør, sier Daniel Barcelo, administrerende direktør og styremedlem i Alussa Energy.

Has over 25 years in international energy finance and emerging markets. Mr. Barcelo brings experience encompassing executive management, portfolio management, capital markets, corporate restructuring, valuation, deal origination and structuring. Prior to founding Alussa Energy in 2019, he was a Director of Research and Portfolio Manager at Moore Capital Management from 2008 to 2011 and an equity research analyst with Lehman Brothers from 1998 to 2004, Bank of America from 2004 to 2008, and Managing Director and Head of Oil & Gas at Renaissance Capital in Moscow, Russia from 2011 to 2012. His corporate experience includes small cap E&P start-up and restructuring in complicated geo-markets including executive roles as Chief Financial Officer of Ruspetro plc in Russia from 2012 to 2014, Head Corporate Finance of Lekoil Limited in Nigeria from 2015 to 2016 and co-founder, Director and Chief Financial Officer of Invicti Terra Argentina Limited in Argentina from 2017 to 2019. He is a graduate of Syracuse University with a Bachelor of Science in Finance and is also a CFA charterholder. Mr. Barcelo is well-qualified to serve as a Director due to his extensive experience in international energy finance and emerging markets.
Razbijac
29.01.2021 kl 10:44 4569

Jeg tror at de fleste har fått med seg at det meste du sier er en spøk. Som investor så hadde jeg gått dypt inni meg selv hvis jeg var deg etter denne Freyr-saken. Kanskje til og med brukt tid på noe annet enn aksjeforum. Evt prøvd å lese en bok om investeringer. Jeg kan anbefale mange.
Razbijac
29.01.2021 kl 10:46 4553

For noe TØV!

"Investeringen er forankret med strategiske og institusjonelle investorer, inkludert Koch Strategic Platforms, Glencore, Fidelity Management & Research Company LLC, Franklin Templeton, Sylebra Capital and Van Eck Associates Corporation."

Og hva sier du om disse da? Syns du de også er dårlige navn? For noe tøv. Sylebra er kanskje en av verdens mest kjente investeringsfond som har vært med på noen av de største suksessene verden har sett.
Slettet bruker
29.01.2021 kl 10:53 4626

Er ikke første regel å ikke investere i noe du ikke forstår?
Eller investere i noe som ikke har penger på bok eller inntekt?

Jeg som investor har sluttet å tape penger på luftslott som ikke har inntekt og som står overfor store utgifter.

Jeg sitter som investor i North Energy på grunn av to ting.

NULL gjeld.
Underprisede assets med stor oppside.

Hvilken strategi dere bruker spiller ingen rolle for meg. Jeg holder meg til min strategi.
Razbijac
29.01.2021 kl 11:00 4627

Jeg orker ikke bruke mer tid på å svare deg utkant. Du har tydeligvis en agenda, det er det ingen tvil om.
Razbijac
29.01.2021 kl 11:05 4621

Takk, i like måte. Jeg har regnet meg fram til at det burde være 51 kr per aksje bare denne dealen. Jeg kommer til å sitte etter børsnotering også. Det er stor oppside utover dette når enda flere avtaler kommer på plass. Syns det er fantastisk at de har valgt denne løsningen. Viser at ledelsen vet hva de gjør og at de har stor gjennomslagskraft hos verdens største investeringsmiljøer! De fleste kan bare drømme om å bare få mailadressen til disse folka. Fidelity, Sylebra, assåå.. drøm. Dette er en fusjon og snarvei til børs istedenfor emisjon og utvanning! Helt rått.
Slettet bruker
29.01.2021 kl 11:09 4665

Ville bare ha svar på hvor arbeiderne til Freyr skulle bo når det ikke eksisterer nok boliger i boligmarkedet i Mo i Rana og de må importere flere tusen mennesker til byen. Derfra ble folk irritert og da måtte jeg jo bare fortsette å svare dere. Dette er jo et diskusjonsforum så må jo være lov å diskutere aksjer selv om man ikke har interesse av å kjøpe dem...
Fluefiskeren
29.01.2021 kl 11:15 4701

TS

Var det grønt du kalte dette?

https://www.nrk.no/mr/vindkraftverk-trenger-ikke-varsle-om-dode-fugler-_-kan-kastes-i-sopla-1.15335674

Og hvor kommer kobolten fra, eller det batterier uten kobolt? De fins de også tror jeg.
Slettet bruker
29.01.2021 kl 11:27 4669

her må det opprettes havvind landet til havs og ikke på fjelltoppene i Norge. begynn å demonter møllene og flytt de langt til havs. vi må ta vare på rovfuglene våre
fleken
29.01.2021 kl 11:27 4700

Vurderer å kjøpe litt mer men er litt usikker på hvordan denne omregningen til det nye selskapet blir. Blir vi gamle aksjonærer vannet litt ut? Eller er det fremdeles billig å kjøpe til 20 kr?
fleken
29.01.2021 kl 11:39 4673

Nei har ikke mulighet til å sette meg ned å finlese men hva mener du får vi et bra bytte?
Marketwatch
29.01.2021 kl 11:43 4668

Går ut fra at bytteforholdet blir bra, men finner ikke noe konkret bytteforhold det er mulig å regne på.
RELGEM
29.01.2021 kl 12:25 4650


Snu kappen etter vinden! Er vel litt enklere å finne "grønn" business

About Alussa Energy Acquisition Corp.
The Company is a newly organized blank check company incorporated in the Cayman Islands for the purpose of effecting a merger, share exchange, asset acquisition, stock purchase, reorganization or similar business combination with one or more businesses. While the Company may pursue an acquisition opportunity in any industry or sector, the Company intends to focus on businesses in the production, operation and development of crude oil and natural gas wells and related infrastructure. The Company has not selected any business combination target and it has not, nor has anyone on its behalf, initiated any substantive discussions, directly or indirectly, with respect to identifying any business combination target.
Razbijac
29.01.2021 kl 14:00 4533

Ingen utvanning, dette er en fusjon. Selskapet er mye sterkere nå og en stor risiko (finansiering) har blitt mesterlig håndtert, så jeg vil si det er en stor oppside.
Razbijac
29.01.2021 kl 14:00 4535

Nei, det vet jeg seff ikke
RELGEM
29.01.2021 kl 14:40 4482

Selskapet er mye sterkere nå og en stor risiko (finansiering) har blitt mesterlig håndtert!

Jepp her er det brukt en stor kjent "tilrettelegger". Første oppdraget de får innenfor det segmentet som de er spesialister på (olje og gass).
Hvorfor skal det fantastiske selskapet Freyr velge disse.

Skulle jeg ha fått inn penger og fått selskapet notert, så er vel ikke disse guttene akkurat førstevalget.


Forward-Looking Statements
This press release contains, and certain oral statements made by representatives of Alussa Energy and FREYR and their respective affiliates, from time to time may contain, “forward-looking statements” within the meaning of the “safe harbor” provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Alussa Energy’s, Pubco’s and FREYR’s actual results may differ from their expectations, estimates and projections and consequently, you should not rely on these forward-looking statements as predictions of future events. Words such as “expect,” “estimate,” “project,” “budget,” “forecast,” “anticipate,” “intend,” “plan,” “may,” “will,” “could,” “should,” “believes,” “predicts,” “potential,” “might” and “continues,” and similar expressions are intended to identify such forward-looking statements. These forward-looking statements include, without limitation, Alussa Energy’s, Pubco’s and FREYR’s expectations with respect to future performance of the combined company, anticipated financial impacts of the Transaction, the anticipated addressable market for the combined company, the satisfaction of the closing conditions to the Transaction, the exchange ratio (which is subject to certain inputs that may change prior to completion of the Transaction) and the timing of the completion of the Transaction. These forward-looking statements involve significant risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from expected results. Most of these factors are outside the control of Alussa Energy, Pubco or FREYR and are difficult to predict. Factors that may cause such differences include, but are not limited to: (1) the occurrence of any event, change or other circumstances that could give rise to the termination of the Business Combination Agreement; (2) the inability to consummate the Transaction, including due to failure to obtain approval of the shareholders of Alussa Energy or other conditions to the Closing in the Business Combination Agreement; (3) the failure of investors in the PIPE to fund their commitments upon the Closing; (4) delays in obtaining or the inability to obtain any necessary regulatory approvals required to complete the Transaction; (5) the inability to obtain the listing of Pubco’s ordinary shares on the New York Stock Exchange following the Transaction; (6) the risk that the Transaction disrupts current plans and operations as a result of the announcement and consummation of the Transaction; (7) the ability to recognize the anticipated benefits of the Transaction, which may be affected by, among other things, competition, the ability of the combined company to grow and manage growth economically and hire and retain key employees; (8) costs related to the Transaction; (9) changes in applicable laws or regulations; (10) the effect of the COVID-19 pandemic on Alussa Energy, Pubco and FREYR and their ability to consummate the Transaction; (11) the possibility that Alussa Energy, Pubco or FREYR may be adversely affected by other economic, business, and/or competitive factors; and (12) other risks and uncertainties to be identified in the registration/proxy statement (when available) relating to the Transaction, including those under “Risk Factors” therein, and in other filings with the SEC made by Alussa Energy, Pubco and FREYR. Alussa Energy, Pubco and FREYR caution that the foregoing list of factors is not exclusive, and caution readers not to place undue reliance upon any forward-looking statements, which speak only as of the date made. None of Alussa Energy, Pubco or FREYR undertakes or accepts any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any forward-looking statements to reflect any change in its expectations or any change in events, conditions or circumstances on which any such statement is based, subject to applicable law.
No Offer or Solicitation
This press release is for informational purposes only and shall not constitute an offer to sell or the solicitation of an offer to buy any securities pursuant to the Transaction or otherwise, nor shall there be any sale of securities in any jurisdiction in which the offer, solicitation or sale would be unlawful prior to the registration or qualification under the securities laws of any such jurisdiction. No offer of securities shall be made except by means of a prospectus meeting the requirements of Section 10 of the Securities Act of 1933, as amended.
No Assurances
There can be no assurance that the Transaction will be completed, nor can there be any assurance, if the Transaction is completed, that the potential benefits of combining the companies will be realized.
Information Sources; No Representations
This press release has been prepared for use by Alussa Energy, Pubco and FREYR in connection with the Transaction. The information herein does not purport to be all-inclusive. The information herein is derived from various internal and external sources, with all information relating to the business, past performance, results of operations and financial condition of Alussa Energy was derived entirely from Alussa Energy and all information relating to the business, past performance, results of operations and financial condition of FREYR and Pubco was derived entirely from FREYR. No representation is made as to the reasonableness of the assumptions made with respect to the information herein, or to the accuracy or completeness of any projections or modeling or any other information contained herein. Any data on past performance or modeling contained herein is not an indication as to future performance.
No representations or warranties, express or implied, are given in respect of this press release. To the fullest extent permitted by law in no circumstances will Alussa Energy, Pubco or FREYR, or any of their respective subsidiaries, affiliates, shareholders, representatives, partners, directors, officers, employees, advisors or agents, be responsible or liable for any direct, indirect or consequential loss or loss of profit arising from the use of this press release, its contents (including without limitation any projections or models), any omissions, reliance on information contained within it, or on opinions communicated in relation thereto or otherwise arising in connection therewith, which information relating in any way to the operations of FREYR or Pubco has been derived, directly or indirectly, exclusively from FREYR and has not been independently verified by Alussa Energy. Neither the independent auditors of Alussa Energy nor the independent auditors of FREYR or Pubco audited, reviewed, compiled or performed any procedures with respect to any projections or models for the purpose of their inclusion in this press release and, accordingly, neither of them expressed any opinion or provided any other form of assurances with respect thereto for the purposes of this press release.

Slettet bruker
29.01.2021 kl 14:48 4469

Hva er ditt poeng ved å legge ved den engelske delen av ditt innlegg?
RELGEM
29.01.2021 kl 15:04 4440

Poenget er vel å gi en liten forklaring på hva som skjer og risiko.

fleken
29.01.2021 kl 15:13 4427

Hva er risikoen da? Er det for dyrt med 19,90 som den går for nå? Mener du att den skal ned til 17,5dom det ble nevnt tidligere?
Razbijac
29.01.2021 kl 20:14 4048

Atså, vi kan diskutere inn i evigheten, men til syvende og sist så skal de omsette for 25 milliarder kr, vokse med 20% i året, med marginer på godt over 20% i et 5000 gw marked (Freyr skal produsere 43). De er tidlig ute og viser handlingskraft, gjennomslagskraft og kompetanse til å overbevise store kunder, partnere, leverandører. investorer etc. Markedet er så stort at de potensielt kan bli enda større enn det de har kommunisert at de planlegger på kort sikt. Hva vil dere si at et slikt selskap er verdt uavhengig av konvertering av aksjer til nytt selskap? Jeg vil si ganske mye mer enn dobbelt av det det er verdt i dag. Det er også mye mindre risiko her enn hos mange andre astronomisk prisede selskap på Oslo Børs som har inntekter mye lenger frem i tid. Her har vi fått presentert en tydelig, detaljert plan hvor store, viktige, suksessfulle investorer har satt sin tillit til. Nedsiderisiko? Før i dag snakket vi om finansiering og utvanning som et hinder. Nå ble dette unnagjort mesterlig på et blunk. Klarer ikke å se noen andre store risikoer. Vi kan godt høre på disse stemmene som av en eller annen merkelig grunn ikke vil akseptere at dette allerede er en suksess, eller så kan vi prøve å være fornuftige investorer og innse at dette er den nye stoltheten til dette landet.
fleken
29.01.2021 kl 20:45 4059

Helt enig i det å jeg er også helt sikker på att jeg skal kjøpe mer for dette selskapet har jeg tro på. Men muligens det var litt flaks att jeg ikke handlet i dag når jeg ser over dammen. Men tipper jeg kjøper litt ekstra på mondag 👍
focuss
29.01.2021 kl 21:08 4059

Freyer aksjonærene blir sittende med 30% av det sammenslåtte selskapet. Alus bidrar bed kapital. Hva er det Freyer skal bidra med?
Leoløve
29.01.2021 kl 21:52 4026

Er usikker på hvordan dette skal løses, men blir spennende å se mer om konverteringskurs/hvor mange Freyer aksjer mot en Alus aksje.
Jeg kasta meg rund og tok noen lodd i Alus i kveld.
Den har tatt sats opp over i kveld den.
pengex
30.01.2021 kl 00:34 4013

Defitive merger burde sendt alus høyere. Men nå ligger robinhudderne nede for telling på kjøpssiden.
china
30.01.2021 kl 00:42 4047

Fint hvis du skriver på norsk
lostaim
30.01.2021 kl 07:09 4089

@Leoløve
Det står at hver aksje i Freyr gir deg 0,179031 aksje i nye Freyr etter merger
Leoløve
30.01.2021 kl 08:22 4041

Ok, forstår. Ja, hvis vi legger ditt tall til grunn;
Så blir det gjerne 5,5864767041128 gamle Freyr aksjer for å få en ny Freyr Batteri aksje (etter fusjon/ sammenslåing med Alussa).
Freyr aksjekurs er nå NOK 19, -
5,5864767041128 x NOK 19, - = konverteringspris NOK 106.143057378, -

Investorer er vist lovet å få kjøpe Alussa aksjer til 10 USD per stk. (NOK 85,70,-).
Alussa aksjen stod i gård kveld i litt under USD 12 (men ble handlet i noe over 13 på topp).
12 x 8,57 = 102,84, - NOK per Alussa Aksje.
Redigert 30.01.2021 kl 09:05 Du må logge inn for å svare
forzavinger
30.01.2021 kl 08:46 4054

Hei:)
Freyr aksjekurs sluttet i går på kr.19,- (var oppe i kr.25,-)
Alussa aksjen sluttet i går på 11,68 USD (var oppe i USD 13,19)

Blir spennende tider fremover!!!!!