Hydro stuper ?

kokkohill
NHY 03.10.2018 kl 09:26 21353

Hvor langt ned 30 ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
ULKEN
03.10.2018 kl 19:39 4775

https://www.nrk.no/nyheter/hydro-kan-bruke-alumina-fra-kina-1.14233718 Tror ikke analytikerne som nedgraderer kraftig hadde den muligheten i hodet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 19:50 4732

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/brasilien-norsk-hydro-schliesst-im-amazonas-groesste-aluminiumraffinerie-der-welt/23144704.html?nlayer=Newsticker_1985586

Her trekkes norges regnskogsatsning inn.
(Mht. bevaring av regnskog synes jeg Norge heller burde kjøpe regnskogsområder. Og ikke bare gi midler til lokale korrupte banditter).
Og brasilianerne bråker om arbeidsplasser. Et japansk firma er med med 49 %.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
pipelort
03.10.2018 kl 19:54 4715

AU! Det blir nok en stygg dag i morgen:

https://e24.no/naeringsliv/norsk-hydro/hydro-stenger-nok-et-anlegg-i-brasil/24456672
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 20:01 4683

https://www.nrk.no/sognogfjordane/hydro-vil-ikkje-utelukke-kutt-i-noreg-etter-brasil-krisa-1.14233121

At Hydro har klart å stille seg i en så sårbat situasjon ! Og se på bildet. Tenk når 69 cm med regnvann kommer der i løpet av noen dager.
Må de bygge tak over hele greia ? Hva med å ha deponi et helt annet sted ? Om knappe 3 mnd. kommer ny regntid i minst 6 mnd.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 20:25 4575

Helt klart en hevnaksjon. Drøssevis med brasilianere som ikke har fått de "brune konvoluttene" sine, og blir pissed off. Kudos til Hydro og sjefen som står i mot. Oopss. Men det gjorde de jo ikke. De gav etter og betalte. Glemte bare å få garanti for å få starte opp igjen. Kjipern...
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 20:25 4580

https://e24.no/naeringsliv/norsk-hydro/hydro-stenger-nok-et-anlegg-i-brasil/24456672

Hva er galt med det nye deponiet til Hydro ? Sørg for å oppfylle det som kan få det i gang. Bygge tak over ?
Det er nok ikke rensing som er problemet, men overforsvømmelse i regntiden.

Har Hydro blitt utsatt for noe lignende som Norske Skog ble ? Norske Skog drev godt og hadde dyktige folk. Så kom det noen å prakket på dem en svær portefølje med avispapirfabrikker. Selgerne visste selvfølgelig at dette var dødsdømte greier.
Selgerne av anleggene i Brasil har visst at disse anlegg ville kreve store investeringer for å takle klimaendringene. Og så har man rigget opp en regnskogssatsningsavhengighet her. Som korrupte djevler der nede, gjerne vil ha tak i. Og bruker som gissel vis a vis det sårbare opplegget Hydro har rigget opp. Er det sånn det er ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
ULKEN
03.10.2018 kl 20:35 4546

Regner normalt ikke så mye i Para. Har vært der over flere år så jeg vet hva jeg snakker om.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
milk
03.10.2018 kl 20:41 4523

Jeg vurderer å stille mine ingeniør kunnskaper disponibel for ledelsen i selskapet.. Håper de kan være ydmyk å søke hjelp fra faglig ekspertise... Filtrering og deponi er noe vi kan... "i Norge" Det handler om å bygge tillit håp og tro. Hydro har bygget et D2 Deponi som er topp i verden. Det mangler noen små detaljer som Brasilianske myndigheter ikke skjønner konsekvensene av. Alt håp er ikke ute. Vi mangler bare de få med fagkunnskap i Brasil... Jeg lover intet,men vi er på gang med kosolidering med lokale bedrifter. ... " Ref en god venn" :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 21:01 4442

https://www.albatros.no/reisemaal/soer-amerika/brasil/klima
Macapa er ved Amazonasdeltaet. En ser her at dette området har mye mer regn enn andre områder i Brasil. Og særlig i regntiden som omfatter hele første halvår.

Det regnet 200 mm i februar ved Alunorte på 12 timer. Visstnok 690 mm på få dager.

En kan jo da tenke seg avrenningen fra alt jordsmonn i hele provinsen. Vilkår for fisk og vilkår for nyplanting av epletrær blir da ikke enklest mulig.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
sorte
03.10.2018 kl 22:01 4258

Har ikke vært inne og kommentert Hydro tidligere, men har tidvis lest noen av diskusjonene. Har tidligere hatt en mindre post langsiktig og har kjøpt og solgt litt større poster kortsiktig. Har ikke handlet i aksjen i år, men ble fristet til å kjøpe noe i dag, og mulig jeg kjøper noe mer i morgen. Vi får se utviklingen videre.

Mitt inntrykk er at media og markedet overreagerer, spesielt media. Men det er vel det som er ønsket her forsåvidt.

Slik jeg ser det så er vel ikke dagens melding en stor nyhet. Ja, det vil selvsagt bli veldig alvorlig om stenging blir permanent. Men nå er det jo ikke slik at Hydro har fått krav om å stenge, men det er en egen avgjørelse. Og avgjørelsen virker merkelig. Som en Brasil kjenner uttalte til DN tidligere her, så var det ikke snakk om måneder før lageret var fult, men år.. Så at de nå plutselig kom frem til at lageret var fult er jo litt snodig :)

Og så kommer jo disse smarte journalistene med spørsmål om stenging er politisk motivert nå før valget.. Hvilket svar forventer de egentlig da ?? Ja, dette er politisk motivert for å presse frem en endelig løsning for å få starte full drift igjen så raskt som mulig ?

Her ønsker de å sette hard mot hard raskt, og ramme Brasil mest mulig.

Vel, det er min menig. Men jeg har selvsagt ikke fasiten.

Her tror jeg vi har en rask løsning før helgen. Men markedet har en tendens til å overreagere og svartmale.. Og når ledelsen har en fordel av at dette blir blåst opp i media..

Her har de nok råvarer til alle verkene i mange uker fremover, og om det blir problemer så har de jo full mulighet til å starte opp igjen produksjonen. Det er forskjell på å selv stenge ned, og det å bli pålagt å gjøre det.

Den eneste nyheten i dag i forhold til det som kom i våres er at Hydro nå setter inn støtet for å få full oppstart nå. Og jeg tror de neste dagene vil vise at ledelsen ikke er så udugelige som enkelte her inne vil ha det til.

Vi får se hva morgendagen bringer :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 22:10 4246

Forsiden FA avisen i morra indikerer 35 % nedside til i NHY.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 22:17 4236

På en annen tråd har Liso2 mange kritiske merknader.
På meg virker det som nøkkelen her er å få AvfallsDeponi2 i drift. Hva skal til for å få til det ?
Og hva med å ta ut innholdet av Avfallsdeponi1, og bruke det ?

Hva koster det å bygge enkle blikktak over deponiene ?
På meg virker det som oversvømmelsesfare er problemet.

Mangel på tilgang på avfalldeponi stanser hele produksjonskjeden.

Utover dette, forsøker brasilianerne å få kloa i regnskogsmilliarder.

Hydro må få Deponi2 i en slik stand at det kan brukes. Alternativt tilgjengeliggjøre Deponi1.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
nikkers
03.10.2018 kl 22:41 4155

Det er åpenbart alvorlig det som skjedde idag. Mest for alle de som jobber på anleggene i Brasil.Hydro vil også tape mye mer pga beskjed om full stans.

Men personlig er jeg 100 % sikker på at dette skjedde utelukkende fordi Hydro ikke har klart å komme til enighet med brasil. De setter nå hardt mot hardt og er villig til å ta uroen, usikkerheten og tapene som følger. Mange skylder på for dårlig ledelse fra Hydro, manglende kunnskap om saksgang, politikere og forhold rundt det som har skjedd etter regnfallet i februar. Det er lett å si seg enig i dette. Men jeg er nå sikker på at det vil bli fart i prosessen.

Alt av kommende problemer dersom stansen blir langvarig vil neppe inntre. Dette fordi det er nå, mer enn noensinne, et felles mål fra begge sider om å få en løsning. Dette betyr ikke at Hydro ikke vil få noen dårlige Q tall fremover, men tipper at Hydro får beskjed om full produksjon før nyttår. Dersom det tar 3 mnd å få anlegget til full drift snakker vi feb/mars. Deretter er det å høste av et knallgodt marked i årene fremover.

Dep 2 er det kun snakk om nødv tillatelser. Hydro vil gå rett til operativ lisens. Dette tror jeg de får til.

Mulig kursen vil falle i tråd med meglerhusenes nedgraderinger. Men dette utgjør kun en kjøpsmulighet.i mitt hode. Tipper på snarlig løsning.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
03.10.2018 kl 23:31 4018

Merkelig at meglerhus nedgraderer og noen av de hørte på telefonkonferansen, hvor det tydelig komme frem at det er ikke Hydro det står på, det er myndighetene som bør få panikk for de ble nok tatt på senga idag som ellers i markedet og jeg mener Hydro tok riktig steg, for som det ble sagt i konferansen så pågår det møter med folk de ellers ikke fikk møte siden februar. i paragominas vil 1700 av 2000 være uten jobb og av 4000 vil 3000 i Alunorte bli uten arbeid.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
omans
03.10.2018 kl 23:33 4009

NHY er skummel nå.
Kurs stengte under 44 på høyt volum

Fallhøyden kan være til 24, men det er teoretisk.
Bør se an uken, og de videre dagene.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 23:59 3942

nikkers og nad.oslo er helt uansvarlige her.
Arbeiderne i brasil betyr tilnærmet ingenting. Staten er stor aksjonær i Hydro. Dette er Ola og Karis penger.
Noe er alvorlig galt når 13 mrd. forspilles på mangelen av godkjennelse av å kunne bruke et nytt avfallsdeponi.
Tiltroen til sannhetsgehalten her er ytterst skjør. Å søle bort så mye og risikere så mye pga. en fraværende godkjennelse, står ikke til troende.

Jeg mener konsernsjefen kan komme i hardt vær her nå.
Hydro må snarest fortelle markedet hva som fysisk må gjøres for å kunne åpne deponi 2. Ellers vil vi se søksmålsuttak snarest mot brasilianske myndigheter.
Ellers vil vi få norske styresmakter til å kaste styre og ledelse. Og om norske styresmakter ikke gjør det, så kaster vi de norske styresmaktene.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Overogut
04.10.2018 kl 00:19 3903

Hvem er medaljens bakside her?
Svaret er enkelt, og aksjen skal dessverre videre ned på torsdag kl. 09 01..Kjøper på 39,-
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
04.10.2018 kl 00:21 6317

Drøfteren

det er nettopp det mann fortalte på telefonkonferansen idag fra kl.18.00 folk fikk stilt sine spl og fikk alle svar de ba om. Husk at du er i Brasil hvor korrupsjon er stikkordet og det er 2 miljøvern organisasjoner som lager de største problemer, hva er de ute etter? Hydro kommer med et bedre deponi og filter som state of the art, hvorfor vil mann ikke godkjenne det? dette må mann spørre de i Brasil, jeg snakket selv med Hydro på telefon og spurte om hvorfor kunne mann ikke bare kjøre på den samme type filter i den gamle trommel som før om de godkjenner det? fordi det nye har bedre leve tid og er mye sikrere men likevel lager mann problemer når Hydro også bekreftet gjentatte ganger på spl at de har brukt samme eksterne firma til å vurdere det tekniske og at det er det tekniske som det står på. Myndighetene signerte en avtale med Hydro i September om kompensasjon etc. så hva mer mener du man bør gjøre? Nærings minister har jo sagt at de vil be ambassaden i Brasil bistå med hjelp. Det har jo heller ikke kommet noen meldinger fra Brasil hva de ønsker mer av Hydro. ???
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Overogut
04.10.2018 kl 00:24 6303

39,-
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
04.10.2018 kl 00:39 6261

Disse "miljøverns" mafia fant jo heller ikke noe sist i vannet, heller ikke har de kommet med noen forslag om hva de ønsker Hydro skal bruke. Man mener vel ikke at Hydro ikke har brukt topp folk på dette av eksterne firmaer for å oppgradere på topp nivå så de slipper noen form for problemer, tross alt betaler de masse skatt til landet og gir jobber til et fattig område, så har de kompensert befolkningen med flere hundre millioner , myndighetene der vil flå utenlandske selskaper for alt de kan. Så med å stenge produksjonen så har de sikkert mer å tenke på for å finne en løsning. Hydro sa at de har nå møter idag og kommende dager med folk i regjeringen som de har bedt om siden mars men som nå har kommet på banen, så det ser jeg som et positivt tegn.
Hydro kan levere ut november og holder på sikre seg råvarer fra kina nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 00:50 6243

Hydro sank 12 milliarder kroner i børsverdi i dag. Fra 102 mrd. til 90. Det nye deponiet kostet 2 mrd. kr. å bygge.
Hvorfor sørget ikke Hydro for å vite i forveien at de ville få brukstillatelse ? Eller skaffet seg kravene og oppfylte disse for å få brukstillatelse.
Å tape 12 mrd. kr. er jo helt vilt i denne sammen. Og så snakke om noen arbeidere !
Hydro MÅ MED EN ENESTE GANG få på det rene hva kravene for brukstillatelse er. Og oppfylle disse snarest.
Om brasilianerne gjør noe feil, må de saksøkes omgående. Og trengs kanonen til Trump må de si fra. Så skal vi sette Potus på saken.
Redigert 20.01.2021 kl 23:41 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
04.10.2018 kl 01:01 6410

Drøfteren

Jeg er helt enig i det du skriver og mitt spl. til Hydro imorges var det samme, hvorfor ville mann ikke bruke Drs1 type filter mann har godkjenning på fra tidligere og fortsette med å bruke samme type filter som de har godkjent tidligere,? De mener at det nye er bedre og tar mindre plass og har bedre leve tid, det er greint nok, men jeg spurte igjen er det godkjent av myndighetene? ja av de lokalet myndigheter, men den ene miljøorganisasjonen har motsatt seg dette. så her har mann kommunisert dårlig absolutt. Da ville jeg fortsette å bruke samme trommel og filter som tidligere for slippe å ha slike problemer og få lisensen før man starter å investere masse penger. Damen jeg snakket med mente at 70% av folk jobber med Brasil for tiden, så noe feil har man da gjort med håndteringen siden man satset på at det nye Drs2 deponiet og filteret skulle bli godkjent, når de visste det var embargo på det.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Overogut
04.10.2018 kl 01:34 6372

Ja det var interresant !
Ingenting vil skje i saken før 2 valgomgang.. Det vil si etter 28 oktober!? Justerer innhoppet fra 39 til Kr.31,-
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 02:11 6334

Brasiliansk fagforeningsleder anklager Hydro for stjernenykker og at Hydro har dårlig forhandler. Videre at Brandtzæg er dårlig til å plukke ut ledere.
Det er jo for dumt å tape 12 milliarder kroner på krangling eller misforståelser om et filter. Det får være grenser for hva vi kan sitte å se på.
Her må man asap få ett eller begge avfallsdeponiene opp å kjøre. Og hva med å tømme det første deponiet ? Få vekk alt innholdet, og bruke det på nytt.
Fyll opp en capesize el. fl. og kjør det vekk et sted. Og hva med å bygge beskyttelsesmur rundt deponiet, så i tilfelle overforsvømmelse så går det bra ?

Risikere så mye for et filter henger ikke på greip. Og ha bragt seg i en så filteravhengigsituasjon henger heller ikke på greip.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 06:39 6242

Hvor tette i pappen er dere? Grunnen til at det ikke løser seg er enkel: Politikerne (og alle andre) vil ha bestikkelser! Penger! Rett i foret! Og som norsk statsbedrift kan ikke Hydro gi dem det. Og vi har en gordisk knute...
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
theblueone
04.10.2018 kl 07:30 6149

Til Mr Burns.
Intet nytt her. Dette sa jeg allerde da saken startet looong time ago. Problemet er ikke korrupsjonen; problemet er hvordan håndtere denne. Hydro har vært lenge i Brasil, og vet akkurat hva som skjer/kan skje. OG mange av alle de store norske bedriftene jobber i gjennomkorrupte land som Angola, Nigeria, Brasil, Midt-østen, Indonesia, Malaysia etc, etc og "alle" vet at uten å kunne håndtere korrupsjonsspøkelset er det ingen vits i å satse i disse landene. MEN noen klarer det...selvfølgelig; det er ikke så vanskelig, egentlig!!
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
kokkohill
04.10.2018 kl 07:39 6109

Norske ledere har mye å lære av ,hvordan takle mafia og penger i foret, av IKEA grunder Kamprad.

Han fulgte en enkel oppskrift som fungerte
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 08:15 5970

ABG justerte ned kursmål til 28 NOK !! det blir trangt i døra... jeg tror at snart kommer flere meglerhusa med negradering..
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Egri
04.10.2018 kl 08:25 5914

Mafia tror jeg ikke på. Men korrupte politikere/byråkrater kanskje. Avtalen om å betale et millionbeløp til lokalsamfunnet er vel det nærmeeste et norsk selskap kan betale ytelser for å få tillatelser osv. fra politikere og byråkrater. Det ble gjort, men Hydro uttalte at de nå hadde "problemer med å forstå tidslinjen" i avtalen. Så det var ikke mye frivillig over den vil jeg tro.

Tar man totre skritt tilbake, og tenker seg om, bør man spørre: HVEM har interesse av å "ta" Norsk Hydro i Brazil? Det er jo det som ser ut til å skje her. Noen saboterer selskapets drift og får det til, ved å ramme selskapets akilleshæl: Bauxitt. Uten det og muligheten til å videreforedele bauxitt, faller jo hele forretningsideen med å produsere aluminium sammen.

Så hvem er interessert i å sabotere og senke verdien på selskapet.
Ikke Brazil, for selskapet gir jo mange arbeidsplasser til landet, og det har enorme ringvirkninger lokalt.

Så hvis ikke myndighetene i Brazil har en "plan C" -for å¨kalle det det - så henger dette ikke på greip selv med Brazils egeninteresse.

De ville selvsagt ikke sabotere for Hydro uten at noen andre var "interessert".

Det var derfor jeg kalte det "plan C". "C" for China.

*Dette tror jeg er mye verre enn det ser ut til, med våre naive norske øyne.
Det foregår nok store ting "bak forhenget" her.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 08:28 5888

Noen som sitter i ro i denne aksjen? Selger alle i panikk i dag?
Jeg sitter med snittpris rundt 48 kroner. Hadde jo stor tro på at Hydro aksjen skulle langt over 50-60 kr
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
kokkohill
04.10.2018 kl 08:41 5820

Om arkitektene bak plan C putter penger på de feile folka ,kan mye rart skje ....
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
isaach
04.10.2018 kl 09:54 5657

Delstaten Para er venstrestyrt(arbeiderpartiet).Før valget 7.okt har politikerne en stor interesse av å fremstå som miljøbevisste og ivareta de fattige,selvsagt for å få mest mulig stemmer.Slik jeg ser det,er det egentlig dette saken dreier seg om.Et politisk,korrupt system.Nå har hydro satt hardt mot hardt.Skatteinntekter på 2.5 milliarder fordufter,delstaten må dekke permisjonsutgifter(etter en viss ti),i tillegg tap av personskatter,misnøye osv.Fullstendig misforstått å gi hydro hovedansvaret, Selvsagt kan hydro ha svak ledelse på disse svært vanskelige sakene.Men uansett ville man ikke ha nådd i mål.Politisk skifte i delstaten kan redde situasjonen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
isaach
04.10.2018 kl 09:54 5650

Delstaten Para er venstrestyrt(arbeiderpartiet).Før valget 7.okt har politikerne en stor interesse av å fremstå som miljøbevisste og ivareta de fattige,selvsagt for å få mest mulig stemmer.Slik jeg ser det,er det egentlig dette saken dreier seg om.Et politisk,korrupt system.Nå har hydro satt hardt mot hardt.Skatteinntekter på 2.5 milliarder fordufter,delstaten må dekke permisjonsutgifter(etter en viss ti),i tillegg tap av personskatter,misnøye osv.Fullstendig misforstått å gi hydro hovedansvaret, Selvsagt kan hydro ha svak ledelse på disse svært vanskelige sakene.Men uansett ville man ikke ha nådd i mål.Politisk skifte i delstaten kan redde situasjonen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 09:55 5639

NHY må og skal langt ned på 30 tallet. Men som DNB sa på web-tv i dag, har du 12-18 mnd perspektiv, bør du kunne komme i null igjen.
Alternativt selger du nå, og går short, og henter inn tapet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 10:14 5550

Takk.. Har lagt inn salgsordre. Går ut med tap. Men har andre aksjer som jeg sitter i som ser litt lysere ut
Redigert 20.01.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare