Ocean Energy 2020s - Decade of wave power breakthrough (part 2)

Slettet bruker
OCE 01.01.2021 kl 23:45 47867

Vi kjører på med en ny tråd for det nye året, og vil du holde tråden med forrige tråd i denne heftige serien, så er den her:

https://finansavisen.no/forum/thread/69564/view/0/0?page=1

Miljøteknologiselskapet Ocean Energy (OCE) står foran viktige milepæler, og potensiell notering på Euronext Growth, tidligere Merkur Market. Vi følger utviklingen, særlig gjennom aksjonærbrevene.

Nettsidene til selskapet:

https://www.ocean-energy.no/

Feel free... Ordet fritt...
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
mimer
16.11.2021 kl 21:41 3232

Dealflow, konkurrent / alternativ til Folkeinvest? Ser ut som bl.a. Gulating har gått gjennom de (er nå på OTC).

Og mulighet for omsetning av aksjer også kan det se ut som...

Noen som kjenner til Dealflow?

- Vi knytter investorer med gründere - for å skape morgendagens arbeidsplasser
https://dealflow.no/

Markedsplass for kjøp og salg av aksjer
Nå kan du melde din interesse i kjøp og salg av aksjer gjennom møteplassen til Dealflow.


Slettet bruker
16.11.2021 kl 21:56 3225

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Ikke dårlig det altså, Hoarder, men det kan komme i konflikt med den anonymiteten folk ønsker her. Hva med aksjeloven paragraf 5-11..?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44/KAPITTEL_5

Spille inn sak til generalforsamlingen og at aksjonærene får anledning til å avgi forhåndsstemme..? Det bør jo muliggjøres både pga. koronaen og pga. sted for generalforsamlingen. Kanskje noen kan spørre OCE om akkurat dette..? Jeg vet ikke helt hva som har vært mulig hittil, eller konkret hva som bør spilles inn, men det er det vel bra med tid til å finne ut av ennå.

Foreslå endring i styret..?

Kreve notering på OTC eller Euronext Growth innen utgangen av 2023..?
Redigert 16.11.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2021 kl 22:07 3267

Ja mimer, tida for det nå, helst før det store krakket kommer..:/) De må jo smi mens jernet er varmt, mens penger ennå er «gratis»!

De kan vel ikke la være å prøve å skaffe kapital for flere steg opp og fram så fort som mulig pga. dette med eventen hos Folkeinvest tilbake i 2018..? Det har skjedd så mye siden den gangen at det sånn sett er flere tiår siden… Og de bør heller ikke avskrive OTC bare fordi de har fått det for seg at det ikke er en egnet plass (om det er slik)..?

Etter hvert må de nok finne seg i å lytte noe mer til aksjonærene.
Redigert 16.11.2021 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Ikke Penge Dum
17.11.2021 kl 00:20 3247

Jeg kan også stille bak noe forslag. Men spørsmålet er om det er nok for å endre mening blant de største aksjonærene.

Jeg ble også «brysket» vekk når jeg «sa at det gjaldt å smi mens jernet er varmt». Jeg prøvde også å fortelle de at noen ganger handler det ikke om å best teknologi, men heller godt nok og først. Det er kapitalkanaler der ute som ønsket å få teknologien presentert for dem for noen år tilbake, men de ønsket ikke den kraftige utvanningen ennå. De hadde søkt IN og skulle få opp ett stort anlegg i middelhavet først. Selv når det ikke gikk, ville de forsette på det sporet.

Jeg tenker det er bare å gønne på her. Det er bedre å eie 1% av noe stort enn 100% av ingenting. Og kommer man for seint til ballet, danser daten din med en annen.
Slettet bruker
17.11.2021 kl 00:48 3230

Ja… De største aksjonærene sitter på mye makt. Virker som OCE har låst seg fast i en slags stahet som ikke virker helt fornuftig av og til, samt at de har virka noe hårsår for kritikk (som ved eventen med Folkeinvest i 2018). Dette er jo ikke til gagn, og potensielt kan enkelte ha latt være å kjøpe (flere) aksjer pga. slikt. Så kan man også spørre hvorfor Seabased og Terna Energy «stakk av», dog uten å spekulere for mye.

Av og til er tida en venn, men ikke alltid, for all tid, det er lenge det… Jeg tror de sitter på noe som kan bli stort, men ting må skje, gode ting. Ønsker å se noe mer konkret. Nå…
Redigert 17.11.2021 kl 00:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.11.2021 kl 10:56 3172

Gulating hentet i sommer på kort tid, før selskapet kom på NOTC-listen, MNOK 10,2 hos Dealflow, med en emisjonskurs kr. 1,50. Selskapsverdi da rundt MNOK 91.
kilde: https://dealflow.no/case/gulating-gruppen-as/oversikt

Noe liknende må vel være mulig for OCE å få til? De setter jo emisjonskursen selv!

Et annet mantra hos ledelsen i OCE er at alle produktene først skal testes gjennom alle årstidene, før kommersialisering og salg.. T. T. T..
Men er ikke Svalbard Class bøyen og lysbøyen allerede vært gjennom en slik test tidligere? Kun "Det Balanserte System" igjen å fullskalateste gjennom alle årstidene.
EirikenO
17.11.2021 kl 11:03 3173

Jeg er i utgangspunktet positiv til å sammen legge press på styret. Men, hva med å ta opp denne tråden igjen etter neste aksjonærbrev? Dette skal komme omkring 1.des.
Slettet bruker
17.11.2021 kl 11:04 3181

MTP utvanning, så er det jo noe som heter "vokse for vekst"; ikke all emisjonsutvanning er negativt, for i tilfellet som med OCE, vil en emisjon være for vekst!, ikke for å dekke inn gjeld og gjeldsutgifter.

Se for eksempel på Nel; i 2017 lå aksjen på rundt kr. 2. På tross av mange utvannende emisjoner, gikk kursen likevel få år etter, over kr. 30..!? Nå rundt kr. 20. Altså en tidobling på kun fire år! Selv med emisjoner!
Ikke Penge Dum
19.11.2021 kl 09:08 2997

Jo enig i dette og prøvde å forklare den dette. Men de ble også «irritert» når man kom med «gravende» spørsmål om bpde teknologien og strategien.

Folkeinvest kan være ett godt sted ja å gjennomføre dette.

Har snakket med folkeinvest tidligere og ja du setter kursen selv, men de godkjenner deg så hbis de synes prisingen er for høy/urealistisk kan det være en faktor for å si nei.

Husk st de har fått litt pepper av finanstilsynes det siste året så i tiden fremover vil de nok være litt mer skeptisk.

Men hvor mange prosent eier vi her til sammen da? Jeg har 181 000 aksjer.
Slettet bruker
19.11.2021 kl 10:07 2979

Tilsammen har vi ca. 0,21 % eierskap i OCE.
Ikke Penge Dum
19.11.2021 kl 10:23 2975

Er det ikke flere her inne på forumet?

Kjenner noen andre, andre aksjonærer i OCE som kan kontaktes vi email eller tlf?

Evt kan vi «spore» opp noen av de litt større via proff og gulesider.
Jood
19.11.2021 kl 12:11 2948

Hei! Første post for meg dette. Jeg har 200000 aksjer, og stiller meg gjerne bak forslagene her. Veldig enig i at styret virker litt gammelt og seigt.
mimer
19.11.2021 kl 17:13 2900

Jeg vil gjerne sa an kommende aksjonærbrev. Som nevnt tidligere så synes jeg det har vært litt mye "hit og dit", og bra det med høy aktivitet. Men som Rockall har vært inne på - hva skjedde f.eks. med Seabased og Terna? Vi vil gjerne høre om det som ikke er så positivt også, det må man som aksjonær tåle, jo bredere informasjonsgrunnlag, jo bedre.

Mitt inntrykk er at det er veldig god innovasjonskompetanse og grunder-stå-på-vilje i selskapet, det bør man være glad for, mange ville kanskje gitt opp etter så mange år uten kommersielt gjennombrudd. Selskapet trenger nok å finne noen med litt finansielle muskler og kontakter som kan være med å få realisert ønsket fullskala testing.

Samtidig - prøve å, som flere har vært inne på, prøve å lande noe low-hanging fruit - lysbøyen etc.

Mitt nyttårsønske er hyppigere oppdateringer, helt greit om de er korte (folk flest gidder knapt lese mer enn headline og i beste fall ingress nå for tiden...) og konsise. Mer omfattende orientering kan spares til generalforsamling(er)...

Føles litt sånn "kom igjen nå Ocean, nå tar dere bølgen", ...og vi er med, har fortsatt veldig god tro og ser på mulighet for å få plass til å anskaffe flere aksjer....
Slettet bruker
20.11.2021 kl 10:18 2816

"Føles litt sånn "kom igjen nå Ocean, nå tar dere bølgen", ...og vi er med, har fortsatt veldig god tro og ser på mulighet for å få plass til å anskaffe flere aksjer...."

Ja, men det å anskaffe aksjer via selskapet til kr. 1,35 frister kanskje mindre, så lenge de ikke fremviser noe mer konsist vedrørende kontrakter, gjennombrudd, fremdrift osv. Da er det bedre og billigere, fra en aksjonær eller fremtidig aksjonærs perspektiv, som ønsker (flere) aksjer i OCE, å skaffe aksjer fra andre. Slik som jeg gjorde her av "Ikke Penge Dum".
Med andre ord; OCE bør i neste aksjonærbrev komme med nyheter som kan forsvare kursøkningen fra kr. 1 til kr. 1,35.

Markedskreftene styrer; tilbud og etterspørsel.
Slettet bruker
20.11.2021 kl 10:23 2805

Jeg har full respekt for den fartstida og den erfaringa de sitter på i selskapet, i styret, og at OCE aldri skulle være en quick fix. Nå er det imidlertid bare ytterst få år igjen til de førstekjøpte OCE-aksjene mine skal få feire ti år. Jeg tror ikke OCE ville ha åpna for aksjetegninger fra folket for snart ti års siden dersom de selv visste hvilken tidshorisont det skulle bli til mulig notering på handelsplass.

Vi må ha mer ungt blod inn i selskapet/styret, slik at det blir et bedre aldersspekter. Jeg er redd for at om det bare er stort sett eldre herremenn der, jamfør oversikt over styret/adm. og nøkkelpersoner i prospekt og finn ev. ut av fødselsår via nettsøk på de som dette ikke framgår på i prospekt, at de er mette og gode fra før og har et helt annet forhold til tid enn den yngre garde. Jo da, tålmodighet skal vi klare, men evighet er noe annet.

Gjennomsnittsalderen er ganske så høy, sånn helt uten å være frekk og freidig, for det var ikke det som var poenget.

Ha ei fortsatt fin helg!
Redigert 20.11.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.11.2021 kl 21:35 2638

Lysmarkeringsbøyen og CO2-regnskapet bør inn i neste oppdaterte prospekt, hva..? Dette syns jeg er sentralt for selskapet, og viser fram vesentligheter.
Slettet bruker
24.11.2021 kl 11:05 2628

Ser meget interessant ut. De har oppnådd støtte fra Innovasjon Norge og ser ut til å skulle kommersialiseres nå.

Dette bør stresse OCE en del, ikke minst ift. ære og stolthet. De må ha fått det med seg, og i så fall er det vel og bra.
mimer
24.11.2021 kl 15:31 2586

Spennende Havkraft ja. Så på TEDx videoen. Får inntrykk av at det er fastmonterte løsninger de går for? I Betong? I ås fall - kan det være utfordringer på større dyp? Noen som kjenner Havkraft og kan opplyse?!
Kanin89
24.11.2021 kl 17:23 2575

De har (som omtalt i TEDx-videoen) en løsning som er tenkt til moloer, kaier og oppdrettsanlegg. Oscillating water column-teknologi med luftturbin. Dette er den eldste bølgekraft-teknologien, innovasjonen her er flere kammere som tar opp flere bølgefrekvenser - aka høyere energioverføring. Altså ikke et frittstående bølgekraftverk og må forankres i en annen struktur. Er ferdig testet utenfor Ålesund.

Så annonserte de OceanOne i høst, denne kombinerer oscillating water column konseptet med en floating point absorber og tar derfor opp mer energi. Flytende, med forankring i havbunnen, tror jeg. Denne må nå bygges i fullskala og testes under virkelige forhold. Denne er frittstående og kan plasserest hvor som helst.
Redigert 24.11.2021 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.11.2021 kl 22:52 2526

Er ikke fullt så begeistret over Havkraft etter å ha sett nærmere på dette. Flere kan legge fram løsninger for moloer og oppdrett, f.eks., altså fastmonterte/-støpte løsninger. Ute i åpen sjø tror jeg ikke infrastrukturen vil stå seg godt over tid uten noen havariløsning. Men, det er flott at flere «jobber med saken».

Det er lett å gjøre løsningene for kompliserte. OCE har en stormbøye som skal ligge godt posisjonert for innkomne bølger, og som skal dykke til trygt nivå like før ekstremværet slår til, enten ved manuell kommando eller ved automatisk mating av værdata. Mellombøyen skal sørge for mindre mekanisk slitasje, og nederst skal det stå en generatorenhet på betong. Infrastrukturen er lett, rimelig og skal absorberer bølgekraften effektivt, og den skal være havarisikker. Jeg har både sett på og kjent på kreftene i havet ved ekstremvær, og de kan ta knekken på det meste. Havarisikring er dermed et must om infrastrukturen skal være lett, rimelig og absorbere bølgekraft effektivt… og holde det gående over lengre tid. Da tror jeg «det balanserte system» er et godt utgangspunkt, og så får øvrige løsninger også skinne, som «svalbardklassen», lysmarkeringsbøyen og mer som forhåpentligvis kommer til. Tror OCE sitter med nøkkelen til noe unikt, men de må få teste det ut og rulle det ut. De kan få flere bein å stå på også, som sideløsninger for bølgekraftlading til kystgående båter som etter hvert går over på batteri.
Redigert 24.11.2021 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
Kanin89
24.11.2021 kl 23:21 2511

Det er klart at holdbarheten i ekstremvær blir være eller ikke være for Havkraft. Converteren er testet på Stad-havet i orkan, men det kan komme enda mer ekstreme orkaner - Nyttårsorkanen i 1991 og Dagmar eks.

I forhold til OCE så tenker jeg at kostnadene er ankepunktet. Vil den være lav nok til å gi lønnsom strømproduksjon til nett?

I Europa så er vel det Skottland, Irland, Spania og Portugal som har kombinasjonen av høye strømpriser og mye bølgeenergi. I Norge er det nok inntil videre kun realisme i å erstatte dieselgeneratorer ved oppdrettsanlegg, mulig tilknytning til installasjoner på sokkelen.

Tenk så mye innovasjon en hadde utløst dersom en nektet oljebransjen å få billig strøm fra land og fortsatte å øke CO2-avgift...
Slettet bruker
25.11.2021 kl 14:21 2466

Enig. Om bare OCEs konsept skal fungere over tid, så ser det ut til å ha en ganske så god sammensetning av alle gode faktorer. De store dumme metalpølsene som ligger og vaker i sjøen ved Skottland blir aldri lønnsomme, og heller ikke lettere saker som havarerer.

OCE kan levere til hele verden, og det vil bli en lettelse for verden å finne ut at man ikke behøver å putte så abnormt med metall i vindmøller rundt om. Et lite atomkraftverk på hvert et nes og hver en øygruppe vil det da heller aldri bli. Jeg tenker ikke først og fremst Norge for OCEs del, men verden. Bøyene kan også benyttes til pumping av vann, f.eks. ifm. avsaltingsanlegg, ev. for å skaffe bedre vanngjennomstrømming til merder. You name it, man...
Redigert 25.11.2021 kl 15:17 Du må logge inn for å svare
mimer
25.11.2021 kl 16:53 2511

Kanin89 og Rockall - takk for info.

Jeg synes nå det kan høres ut som Havkraft OceanOne kan ha mulig synergi med OCEs stormbøye. De to selskapene burde absolutt satt seg ned sammen og gått gjennom ting. De holder da vel til i nærheten av hverandre geografisk også, så burde være enkelt å få til hvis det er vilje til det?
Slettet bruker
25.11.2021 kl 23:11 2476

Vet ikke. De må finne ut av det..:-)
Fluefiskeren
26.11.2021 kl 11:26 2414

Min 25 år gamle ide:

Kompo vind og bølger.

« World’s first multi-megawatt wind and wave energy hybrid secures test site»

https://www.offshore-energy.biz/worlds-first-multi-megawatt-wind-and-wave-energy-hybrid-secures-test-site/
Slettet bruker
28.11.2021 kl 22:44 2588

Spørs hvor bra eller klønete løsningene er over lengre tid, men å tenke kombo er ikke dumt. OCE kan tenkes å samarbeide med aktører i offshore vindkraft for å levere «bølgelabber» som kan være på sidene til vindmøllestolpene. Vi kan også se for oss at landnære anlegg fra OCE er dekket av solceller på øvre side.
Slettet bruker
28.11.2021 kl 22:46 2588

Måtte OCE dra noe godt og flott opp av hatten i kommende aksjonærbrev, sant..? De er på sitt vis noen luringer med en god utholdenhet. Kanskje er tida en venn, også her.
Slettet bruker
30.11.2021 kl 18:41 2478

Mitt inntrykk, etter både ha lest meg opp på selskapet over tid, samt å ha vært i dialog med ledelsen, så har de visstnok utstrakt kunnskap og nettverk og mye kontakt med andre i "den grønne sfæren". Det er også mye kontakt og kommunikasjon og arbeid som gjøres, men ikke berettes om i aksjonærbrev. I aksjonærbrevene får vi kun utdrag fra noe av det.

Gleder meg til sengelektyre, i form av et nytt aksjonærbrev, nu snart. Ha en fortsatt god dag (redigert)!
Redigert 30.11.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2021 kl 20:54 2451

Ja, helg og helg..:-)

Tror de står på en hel del ja, så absolutt. Sant det at de har visse kontakter og et godt nettverk nå. De ruller nok ut på notering en gang, det tror jeg, men nå har jeg lasta nok. Må begrense meg litt siden man tross alt ikke vet hva som skjer videre, og viktige milepæler gjenstår. Uansett kan man ikke miste mer enn hva man har kjøpt for, om det i verste mulige scenario ikke blir til noe. Men nei da så ja da det da så… Det går nok rette veien med tida til hjelp.
Slettet bruker
30.11.2021 kl 21:03 2445

Haha! For meg er hver ukedag som helg, vettu.. Har redigert nu.
Jeg har lastet opp med nok aksjer, jeg også, for har differensiert porteføljen min i ulike bransjer, fond og verdipapirer. Spredd risikoen.
Slettet bruker
30.11.2021 kl 23:20 2403

Helga ist shön..:-)

Det er greit å spre risikoen, fornuftig. Overmot uten fornuftig spredning kan bli flause. Det aller meste har jeg i penger på sidelinja. Leker meg litt på IPS-kontoen. Fikk en grei økning der tidligere i høst, og så får man se om det blir en gave der før jul også. Får se. Kanskje tilbake til pre høst, kanskje ikke.
Slettet bruker
30.11.2021 kl 23:41 2392

Alltid greit med tilgjengelig kapital på sidelinjen, som kan dyttes inn, om man ser at det er gode muligheter for å tjene noen slanter, med grei risk/reward.

Ellers må vi ikke glemme; verdensmarkedet for bølgekraftenergi er gigantisk! Især med tanke på utfasing av fossil energi og ny bruk av "grønn energi". Det er i verdensmarkedet plass til Ocean Energy AS, pluss mange eventuelle konkurrenter, men jo færre, jo bedre! Så jeg tror vi uansett kan se for oss at Ocean Energy AS lykkes og blir en vinner. Er nærmere nå, enn noen gang tidligere.
Redigert 30.11.2021 kl 23:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.12.2021 kl 23:25 2238

Nytt aksjonærbrev publisert i dag;
lenke: https://www.ocean-energy.no/aksjonaerinfo/
Ikke Penge Dum
02.12.2021 kl 23:39 2226

Kanskje dette kan gå veien her nå. Iallefall ett skritt i riktig retning!

Får bare håpe på at søknader blir godkjent, støtte gitt, positiv fullskala test der nede i og godt samarbeid mellom de 3 partnere.
Slettet bruker
03.12.2021 kl 10:23 2167

Ah, lektyren på plass..:)-
Slettet bruker
03.12.2021 kl 18:26 2098

Fin vei å gå. Lykkes det med støtte fra Brussel, er det meget innvannende. Mye tiltrengt kapital uten trykte aksjer. OCE som knøttliten aktør har bare godt av dette samarbeidet også. Må til det.

Dro på smilebåndet når jeg leste om «svært tålmodige aksjonærer».

God helg..:-)
mimer
03.12.2021 kl 19:44 2077

Oi, wow, dette høres da helt konge ut!

OCE har tydeligvis gode forbindelser i Hellas.
Fryktet at ting der kokte ut i kålen etter at det ble stille om Terna (var det ikke det selskapet het?).

Tålmodighet kan lønne seg, og blir fullskalatesten en realitet, så blir det nok lettere å hente mer penger også,
for blir den vellykket så kan potensialet virkelig være en "multi bagger"...

ONEX Nerion Shipyards S.A: https://www.onexsyrosshipyards.com/

som tydeligvis er en del av Onex, virker som et større konsern: https://www.onexcompany.com/

B.M. "utålmodig" (men gir ikke opp!)
Slettet bruker
03.12.2021 kl 21:10 2058

Konge ja!

Det har blitt nevnt tidligere, mener jeg å huske, at det er interesse fra større investorer til å komme på banen bare de kan vise til vellykket fullskalatest og kommersielle produkter, men det er også logisk uansett. Ja, det kan bli en mangeganger, dette.

Verden skal bli grønnere, og penger skal vris mot grønt.

Forresten er det heldig for de som måtte tegne aksjer nå, eller som nylig har gjort det, å ha fått med seg dette aksjonærbrevet, syns jeg. En viss milepæl er passert.

Og… Når alt kommer til alt, så er det nok like greit at OCE-aksjene ikke noteres før etter at verdens børser har sunket ned i en ny jammerdal. OCE-aksjen står støtt den nå, he-he… Det nye gullet.
Redigert 03.12.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare