Ocean Energy 2020s - Decade of wave power breakthrough (part 2)

Slettet bruker
OCE 01.01.2021 kl 23:45 47834

Vi kjører på med en ny tråd for det nye året, og vil du holde tråden med forrige tråd i denne heftige serien, så er den her:

https://finansavisen.no/forum/thread/69564/view/0/0?page=1

Miljøteknologiselskapet Ocean Energy (OCE) står foran viktige milepæler, og potensiell notering på Euronext Growth, tidligere Merkur Market. Vi følger utviklingen, særlig gjennom aksjonærbrevene.

Nettsidene til selskapet:

https://www.ocean-energy.no/

Feel free... Ordet fritt...
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2022 kl 23:10 1630

Ingen exit-mulighet (børs/OTC-notering) dette året, så vidt meg bekjent, og hva jeg har fått inntrykk av.

OCE har engasjert et norsk firma for å hjelpe seg med å skrive og sende inn søknader om tilskudd, i både inn- og utland. Flere søknader skal være sendt inn innen utgangen av februar i år, i henhold til siste aksjonærbrev.

Ellers er de i diskusjoner om mulig samarbeid med et konsortium av selskaper innen den grønne sfære, om felles kapitalinnhenting og utvikling.

Pluss mulig kontrakt med YTL Corporation Berhard i Malaysia, der de tar hele regningen med sluttest av Det Balanserte System i regionen der borte.
Redigert 25.01.2022 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
mimer
23.01.2022 kl 20:02 1710

Har OCE noen plan b hvis det ikke blir noe av EU-søknaden dette året heller? Haussingen med Terna førte tydeligvis til nada. De bør ha en strategi for veien videre uten hjelp av nok en gresk selskap? Finnes der virkelig ikke noe bedre nærmere og innaskjærs?!
mimer
21.01.2022 kl 19:54 1793

Har OCE noen exit-strategi for aksjonærene dette året tro?
mimer
03.01.2022 kl 21:16 2233

Dessverre ikke på noen markedsplass. OTC har vært etterlyst av flere, men det er det visst ikke stemning for i ledelsen...

En OTC notering hadde vært et fint tilbud til aksjonærer som ønsker å selge, og ditto til investorer som ønsker å kjøpe!

Noe prat om kjøpg og salg direkte mellom aksjonærer i denne tråden:

https://finansavisen.no/forum/thread/140636/view/4063955
Jørgen
01.01.2022 kl 22:11 2360

Hei, er det noe omsetning i aksjen og i så fall kurser? Noen plan fra selskapet om Børs eller unotert liste ?
Slettet bruker
01.01.2022 kl 21:53 2372

2022-tråden:

https://finansavisen.no/forum/thread/144374/view/4094159

Adjø… 2021…
mimer
01.01.2022 kl 16:41 2420

Jeg tror strømprisene vi ser i Norge og Europa nå kommer til å endre både politikeres og "folk flest" sitt syn på energikilder.
Atomkraft er på vei inn "i varmen" igjen, mye tyder på at EU tar inn både atomkraft og gass i sin "grønne energitaksonomi".

Og da EU se til bølgekraft også. Sol og vind blir rett og slett for ustabilt, det kreves en bedre og større grunnlast,
energikilder som går 24/7 uansett om det blåser eller ikke eller om sola skinner.

Nå er kanskje ikke bølgekraft 100% 24/7 heller, men på "riktige" steder er det vel stort sett bølger ganske konstant?
Og klarer man, med OCE sin stormbøye å produsere energi også ved uvær, i neddykket posisjon, så er det da bare helt genielt.
Dere som har bedre peiling på dette, kan man gjøre dette?

Når det gjelder børsklimaet framover er det vel høyst delte meninger om dette. Noen spår alltid krakk, det er vel gjerne de som går
glipp av oppgangene også...Uansett vil dårlig børsklima, som jeg har nevt tidligere, ramme OCE også, være seg om de er notert eller ikke.
Og noe "kupp" hvis notert har jeg ingen tro på. Eller rettere sagt - det kan jo skje uavhengig av notering. Aksjene er notert på VPS,
så aksjonærer står fritt til å selge som de vil hvis noen vil kjøpe...

Jeg synes notering vil være naturlig når vi har en første kommersiell kontrakt i boks, og at selskapet har en nyhetsflyt.
Det holder ikke med aksjonærbrev et par ganger i året når man er notert. Hvis OCE lykkes så vil jeg tro at selskapet vil være
attraktivt uansett børsklima. Det er alltid selskaper som gjør det godt da også.

Håper 2022 blir året for gjennombrudd for OCE. Synes det er mye som kan tale for det. En kommersiell kontrakt, om aldri så liten, vil være konge. Og får de også i gang fullskalatest for DBS, så kan dette året bli riktig så hyggelig for oss aksjonærer.

Godt Nytt År, håper det er i år vi "tar bølgen"!
Slettet bruker
31.12.2021 kl 17:56 2505

Må være perfekt timing for søknad inne i Brussel, og den skal som kjent sendes snart.

Vi «ses» i det nye året..:-)
Slettet bruker
31.12.2021 kl 11:12 2546

En ting er sikkert; Norge og resten av verden trenger mer kraft/elektrisitet i fremtiden, i tillegg til å bytte ut miljøskadelig kraftproduksjon som kull, gass og olje, over til fornybar energikilder! Jeg tror fremtiden er lys for Ocean Energy! :)
Slettet bruker
30.12.2021 kl 11:42 2608

Jeg tror det kan være en fordel for Ocean Energy ikke å være på børs akkurat nå, for aksjemarkedene er rekordhøye, slik som like før tidligere børskrakk. Børsene nå er drevet høyt blant annet av lave renter, høy gjeld, samt stimulering fra myndighetenes side. Tror børsene i verden ikke vil gi positiv avkastning de neste to årene. Slipper da ved manglende børsnotering at kursen til OCE synker lavt og at noen (investorer) kommer og kupper selskapet billig! Ocean Energy har heller ingen gjeld, noe som kan være en fordel i nedgangstider, som tider ellers. Slippe den forpliktelsen.

Håper at OCE kan få gjennombrudd snart, forhåpentligvis i løpet av 2022. Jeg håper innen 1-4 års tid å kunne se at investeringen min i OCE markant kan øke i verdi, samt gi god avkastning, for eksempel i form av store kontrakter/avtaler som gir høye inntekter, med påfølgende kursstigning, utbytte og/eller oppkjøp.

Takk for i år, med mange fine og interessante innlegg og diskusjoner. God jul videre, og godt nytt år!
Redigert 30.12.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Olivin
21.12.2021 kl 10:46 2859

Takker for at du gjør den jobben, ja alle testet sin utholdenhet, oce skal vinne frem til slutt.
Takk for gode og informative innlegg
God jul
Slettet bruker
15.12.2021 kl 09:57 3136

Bølgekraft er bølgekraft..:)-

Solkraft er en godt utprøvd og modnere teknologi, og det er enklere å skaffe kapital. Kanskje de lykkes. Jeg tror det, men ingen flere aksjer utenfor børs for min del.

OCE hadde nok ikke flagga aksjetegninger for folket for snart ti år siden dersom de visste at det var så mye slim og lim i vente, men det får gå som det går. Risikoen og at det ikke er en quick fix, det var jeg klar over, men... Det ble en parodi på å være tålmodig i aksjer altså. Har meldt ifra til OCE hva jeg mener, og kommet med innspill som kanskje ble matnyttige, men jeg holder på å gå lei. Om de går sammen med andre uten at det blir utvanning, eller om de kommer seg til notering som eget selskap, det er det samme for meg.

God jul og godt nyttår!

Ps.
Ok da… Ordner ny OCE-tråd for 2022 på nyåret..:-)
Redigert 20.12.2021 kl 00:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2021 kl 09:19 3163

Jeg synes det er noe vanskelig å forstå at OCE ennå ikke har skaffet til veie nok nødvendig kapital på egenhånd, eller i samarbeid med noen kunder/leverandører med finansielle muskler, til å fullføre sluttestingen av "Det Balanserte System" samt fullføre produktutviklingen og kommersialisere "Lysbøyen" og "Svalbard Class Bøyen".

Se på for eksempel Inseanergy AS; selskapet ble stiftet i det utfordrende korona-året 2020, men har allerede fullført 12 måneders fullskalatesting:
"Solcellekraftverk med milliardmarked i Norge og globalt. Fullskalatestet i 12 måneder.".

kilder:

https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=825171142

https://folkeinvest.no/kampanje/inseanergy-as/beskrivelse
Redigert 15.12.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2021 kl 18:45 3224

Jeg har lest (det nye) prospektet til Inseanergy. De retter seg inn mot markedet med oppdrettsanlegg, i likhet med OCE og "lysbøyen" (samt Svalbard-class bøyen..?). Inseanergy skriver at det på slike oppdrettsanlegg fint kan kombinere deres løsninger, med blant annet bølgekraft. Jeg er tenker nok at de to selskapene kunne hatt et godt samarbeid; forente krefter innen grønn energi. Tror OCE har samtaler og sonderinger inn mot øvrige aktører i den grønne sfæren, også mot Inseanergy, om de ikke allerede har hatt det. Kanskje det blir noe samarbeid etter hvert.
Redigert 19.12.2021 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2021 kl 13:29 3249

Ikke mer enn at de holder til ved samme fjord og at de har kontakt med hverandre. Jeg tror disse to, som begge er i "pre fullskalatest", kunne ha utfylt hverandre på samme måte som solkraft og bølger for jevnere strømproduksjon ved oppdrettsanlegg og ev. andre installasjoner til havs. Bare begge løsningene til begge selskapene skal vise seg å fungere utmerket, så vil de nok i en tenkt kombinasjonsløsning i flere tilfeller ført at dieselaggregatet kunne ha blitt tatt helt vekk, tror jeg. Om de innenfor et noe avgrenset felt av havrommet kan få skikkelige synergier mellom seg, så vil det være det motsatte av konkurrenter. Dette er bare noen tanker, men det blir opp til OCE og det andre selskapet, dette.

Kan ikke henge over OCE med "mas" hele tida..:)-
Slettet bruker
14.12.2021 kl 13:19 3259

Rockall; har du fått noen tilbakemelding fra OCE på tipset ditt til dem om Inseanergy? Hva svarte dem, i så fall?
Slettet bruker
13.12.2021 kl 11:07 3351

Jo, jæu… Ikke helt uenig..:-)

Jeg ville helst at de gikk på børs i en eller annen form til sommeren 2020. Da hadde det blitt særdeles moro for oss med den gigagrønne høsten 2020.

Nei, blir vel notering i 2051 skal dere se..:-(
Slettet bruker
13.12.2021 kl 10:14 3375

Etter min mening er OCE nå 1-2 år på etterskudd, fordi de fortsatt ikke har klart å få fullfinansiering av sluttesten av D.B.S.. Dette er noe jeg mener de burde klart å få på plass innen nå, enten via en eller flere rettede emisjoner mot større finansmiljøer eller investorer, alternativt via banklån eller obligasjonslån. Det har ikke vært en "plan B" etter det ikke gikk veien med samarbeidet med Terna Energy og søknadene mot Innovasjon Norge. Lån/emisjon for vekst tror jeg ville vært bra for selskapet, på tross av at dette visstnok strider mot holdningene til ledelsen.
mimer
13.12.2021 kl 09:00 3398

Det vil alltid komme krakk en eller annen gang, det vet alle, spørsmålet er bare når. Selskaper kan dog ikke styre etter det, de må jobbe på uavhengig av slike "spådommer". Man finner alltid argumenter mot notering, så hvis man vil kan man sørge for at det aldri skjer. Men dette er det jo aksjonærene som bestemmer såklart.

Jeg tror en OTC-notering ville vært en fin "ventil" for å få ut de som er ivrigst på å komme seg ut, og få inn nye aksjonærer med større tro på videre løp framover. Hva kursen blir spiller mindre rolle, alle vet at OTC er veldig volatilt.
Slettet bruker
12.12.2021 kl 14:41 3473

Alle kjøper aksjer for å selge dem til høyere kurs. Ja, her har mange vært med lenge, så like etter en notering vil kursen dukke ned, det tenker jeg også. Da er det nok bedre å avvente. Jeg åpner for heller å kjøpe mer ved notering, men før den tid er det uaktuelt for min del å laste mer. Foreløpig mett…

Jeg tror at OCE som nynotert kunne blitt blåst vekk i et større krakk, eller at kursen hadde blitt meget hardt rammet, mye mer enn snittfallet. Da er det bedre å ligge skjermet, mener jeg. Ingen blir den nye Einstein om man får rett i at det blir et større krakk i nær framtid. Det er spesielle tider og skyhøy prising. Men nok om det…

OCE kommer nok i mål, men akk ja, det har tatt lang tid. Framover blir det kun kjøp av aksjer registrert på en eller annen form for børs. Så får dette med OCE stå som en erfaring, uansett hvordan det måtte gå.
mimer
11.12.2021 kl 18:18 3552

Det er litt urovekkende at OCE ikke har fått finansiering for DBS, vi snakker vel om 10-20 MNOK? Peanuts for mange aktører innen finans når vi ser hvor mye penger som er "kastet etter" alt mulig rart innen "grønne selskaper", gjerne selskaper på mer eller mindre Powerpoint-nivå...

Terna ble jo fremstilt som en stor aktør som skulle hjelpe, og nå ditto med ONEX. Hvis ONEX har stor tro på dette, hvorfor kan de ikke bare finansiere det opp og få i gang testingen? Ikke vente på ørkesløse offentlige søknadsprosesser (være seg det i Norge eller EU), hvor utfallet er høyst usikkert?

Det er noe jeg ikke forstår her, og det er aldri bra for aksjonærer...

Angående krakk som noen alltid spår - det vil jo ramme selskaper som OCE ekstra hardt, føre til fullstendig uttørking av midler til selskaper i tidlig fase uten inntekter.

Og OTC notering burde være en selvfølgelighet. Alle aksjonærer ønsker å selge på ete eller annet tidspunkt, og forhåpentligvis vil noen ønske å kjøpe også.
Kursen vil "gå seg til" den. Skal jeg tippe ville kursen gått ned en god del fordi mange har sittet fastlåst lenge og vil ut mer eller mindre for enhver pris. Når det er over kan kursen gå mot et mer "normal"-nivå, basert på hva langsiktige og nye aksjonærer tror selskapet vil bli verdt. Og det vil aldri bli noe stort volum på OTC, så ingen risiko for at noen kan "kuppe" selskapet der. Vil tro de største aksjonærene sitter stille i båten uansett.
Slettet bruker
10.12.2021 kl 22:25 3636

Jeg hadde håpet på mer fremgang rundt D.B.S. og YTL Corporation Berhard i Malaysia, gjerne en kontrakt med dem. Men det har vel vært utfordringer med blant annet reising, grunnet koronaen. Så får håpe de får en god avtale med dem på nyåret.

Jeg hadde også håpet på mer nyheter knyttet til "lysbøyen", at de hadde funnet en partner å ferdigstille og kommersialisere produktet med. Supert med norsk patent, altså! Som de skriver i siste aksjonærbrev;
"Løsningen er nå altså testet ut i praksis og virker utmerket". Ikke noe testing i alle årstider (12 måneder) med "lysbøyen", altså..?

D.B.S. blir nok ikke kommersialisert før ute i 2023, etter en forhåpentligvis vellykket sluttest gjennom alle fire årstidene.

Bra tipset om Inseanergy, Rockall! Supert å tipse OCE om slikt. Jeg har selv sett på selskapet på Folkeinvest. Virker spennende og kan kanskje skape synergier med OCE.

God helg til dere alle!
Redigert 10.12.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.12.2021 kl 19:18 3672

OCE er knøtter, og må ta steg for steg. Blir det støtte fra Brussel, betyr det mindre behov for trykking av aksjer, og sånn sett blir det innvannende. Blir det vellykket test, så er det klart for kommersialisering, og OCE skal ikke eie egen fabrikk. Det skal dermed heller ikke trykkes aksjer for fabrikk. Ja, DBS får bare komme først, så får annet få mer fokus for kommersialisering, men hvem vet..? Kanskje kommer det overraskende gode nyheter om denne blinkebøyen, f.eks. Og så er det alle røde flagg på børsene… Kanskje unngår vi notering like før det store krakket..? Hmmm…

Har forresten tipsa OCE om disse:
https://inseanergy.no/

Sol, ja, men også sjø, og hva med sol og bølger i harmoni..? Disse er jo også sunnmøringer, forresten..:-) Går kanskje an «å tenke annerledes», nye vrier ift. potensielle kontakter der det muligens kan bli noe mer. Det ksn hende de vet om disse, men e-posten ble sendt…

God helg i stugu!
Redigert 10.12.2021 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
mimer
10.12.2021 kl 17:46 3697

Skuffende at det ikke virker å ha materialisert seg noe rundt lysbøyen? Vi trenger å få noe "ut i manesjen" nå, for det blir vel minimum 1 års venting på DBS uttesting, fra den kommer i gang, så i praksis ikke noe før 0 2023?
Slettet bruker
09.12.2021 kl 21:33 3782

Meget positivt med signert utviklings- og produksjonsavtale for D.B.S. med ONEX! Håper bare at dette faktisk blir noe av, og ikke en "reprise" av kontrakten/avtalen/samarbeidet med Terna Energy...

Jeg ble litt skuffet over at OCE ennå ikke har fått materialisert noe med YTL Corporation Berhard, Brynestad eller Selfa AS. Hadde trodd på avtaler også med dem, fra forrige aksjonærbrev.
Slettet bruker
04.12.2021 kl 00:06 4007

Om nødvendige ting må ta tid, så er tida vår venn.

Meget hyggelig lesning.
TheKurgan
03.12.2021 kl 22:12 4042

Ja dette var virkelig gøy å lese. Her får vi bekreftelsen på at det jobbes stødig fremover, selv under corona-bremsen. Ny viktig patent på plass, store aktører i videre samarbeid om søknader for videre støtte til det grønne skiftet og Atle Brynestad tar kontakt med stor interesse. Nå begynner altså seriøse pengesterke investorer å melde seg på.
Spesielt dette utdraget var artig:
Gresk-amerikanske Panos Xenokostas omtales ofte som Hellas sitt svar på «Elon Musk», og at han har engasjert seg direkte i vårt prosjekt og personlig her signert på denne avtalen, betyr mye for OCE AS og vårt prosjekt fremover.
Ting tar tid, husk det. Her vil jeg være med videre!
Redigert 03.12.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.12.2021 kl 21:10 2053

Konge ja!

Det har blitt nevnt tidligere, mener jeg å huske, at det er interesse fra større investorer til å komme på banen bare de kan vise til vellykket fullskalatest og kommersielle produkter, men det er også logisk uansett. Ja, det kan bli en mangeganger, dette.

Verden skal bli grønnere, og penger skal vris mot grønt.

Forresten er det heldig for de som måtte tegne aksjer nå, eller som nylig har gjort det, å ha fått med seg dette aksjonærbrevet, syns jeg. En viss milepæl er passert.

Og… Når alt kommer til alt, så er det nok like greit at OCE-aksjene ikke noteres før etter at verdens børser har sunket ned i en ny jammerdal. OCE-aksjen står støtt den nå, he-he… Det nye gullet.
Redigert 03.12.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
mimer
03.12.2021 kl 19:44 2072

Oi, wow, dette høres da helt konge ut!

OCE har tydeligvis gode forbindelser i Hellas.
Fryktet at ting der kokte ut i kålen etter at det ble stille om Terna (var det ikke det selskapet het?).

Tålmodighet kan lønne seg, og blir fullskalatesten en realitet, så blir det nok lettere å hente mer penger også,
for blir den vellykket så kan potensialet virkelig være en "multi bagger"...

ONEX Nerion Shipyards S.A: https://www.onexsyrosshipyards.com/

som tydeligvis er en del av Onex, virker som et større konsern: https://www.onexcompany.com/

B.M. "utålmodig" (men gir ikke opp!)
Slettet bruker
03.12.2021 kl 18:26 2093

Fin vei å gå. Lykkes det med støtte fra Brussel, er det meget innvannende. Mye tiltrengt kapital uten trykte aksjer. OCE som knøttliten aktør har bare godt av dette samarbeidet også. Må til det.

Dro på smilebåndet når jeg leste om «svært tålmodige aksjonærer».

God helg..:-)
Slettet bruker
03.12.2021 kl 10:23 2162

Ah, lektyren på plass..:)-
Ikke Penge Dum
02.12.2021 kl 23:39 2221

Kanskje dette kan gå veien her nå. Iallefall ett skritt i riktig retning!

Får bare håpe på at søknader blir godkjent, støtte gitt, positiv fullskala test der nede i og godt samarbeid mellom de 3 partnere.
Slettet bruker
02.12.2021 kl 23:25 2233

Nytt aksjonærbrev publisert i dag;
lenke: https://www.ocean-energy.no/aksjonaerinfo/
Slettet bruker
30.11.2021 kl 23:41 2387

Alltid greit med tilgjengelig kapital på sidelinjen, som kan dyttes inn, om man ser at det er gode muligheter for å tjene noen slanter, med grei risk/reward.

Ellers må vi ikke glemme; verdensmarkedet for bølgekraftenergi er gigantisk! Især med tanke på utfasing av fossil energi og ny bruk av "grønn energi". Det er i verdensmarkedet plass til Ocean Energy AS, pluss mange eventuelle konkurrenter, men jo færre, jo bedre! Så jeg tror vi uansett kan se for oss at Ocean Energy AS lykkes og blir en vinner. Er nærmere nå, enn noen gang tidligere.
Redigert 30.11.2021 kl 23:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2021 kl 23:20 2398

Helga ist shön..:-)

Det er greit å spre risikoen, fornuftig. Overmot uten fornuftig spredning kan bli flause. Det aller meste har jeg i penger på sidelinja. Leker meg litt på IPS-kontoen. Fikk en grei økning der tidligere i høst, og så får man se om det blir en gave der før jul også. Får se. Kanskje tilbake til pre høst, kanskje ikke.
Slettet bruker
30.11.2021 kl 21:03 2440

Haha! For meg er hver ukedag som helg, vettu.. Har redigert nu.
Jeg har lastet opp med nok aksjer, jeg også, for har differensiert porteføljen min i ulike bransjer, fond og verdipapirer. Spredd risikoen.
Slettet bruker
30.11.2021 kl 20:54 2446

Ja, helg og helg..:-)

Tror de står på en hel del ja, så absolutt. Sant det at de har visse kontakter og et godt nettverk nå. De ruller nok ut på notering en gang, det tror jeg, men nå har jeg lasta nok. Må begrense meg litt siden man tross alt ikke vet hva som skjer videre, og viktige milepæler gjenstår. Uansett kan man ikke miste mer enn hva man har kjøpt for, om det i verste mulige scenario ikke blir til noe. Men nei da så ja da det da så… Det går nok rette veien med tida til hjelp.
Slettet bruker
30.11.2021 kl 18:41 2473

Mitt inntrykk, etter både ha lest meg opp på selskapet over tid, samt å ha vært i dialog med ledelsen, så har de visstnok utstrakt kunnskap og nettverk og mye kontakt med andre i "den grønne sfæren". Det er også mye kontakt og kommunikasjon og arbeid som gjøres, men ikke berettes om i aksjonærbrev. I aksjonærbrevene får vi kun utdrag fra noe av det.

Gleder meg til sengelektyre, i form av et nytt aksjonærbrev, nu snart. Ha en fortsatt god dag (redigert)!
Redigert 30.11.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.11.2021 kl 22:46 2583

Måtte OCE dra noe godt og flott opp av hatten i kommende aksjonærbrev, sant..? De er på sitt vis noen luringer med en god utholdenhet. Kanskje er tida en venn, også her.
Slettet bruker
28.11.2021 kl 22:44 2583

Spørs hvor bra eller klønete løsningene er over lengre tid, men å tenke kombo er ikke dumt. OCE kan tenkes å samarbeide med aktører i offshore vindkraft for å levere «bølgelabber» som kan være på sidene til vindmøllestolpene. Vi kan også se for oss at landnære anlegg fra OCE er dekket av solceller på øvre side.