Philly Shipyard - kjøp opp til kr 200?

Frodon
PHLY 04.01.2021 kl 13:29 132135

Selskapet er priset omtrent på cash beholdning og under verdiene i selskapet. De har lange gode kontrakter, som kan forsvare en langt høyere kurs. Langsiktig kursmål opp til kr 200 virker ikke urealistisk, eller hva synes dere?
Redigert 07.08.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2021 kl 20:27 36830

Fullstendig feilpriset. Bør se ATH i 2023
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
awkward
04.01.2021 kl 21:50 36686

PHLY kommer nok snart skal dere se. Tatt unna et betydelig nedsalg fra et større fond, ved stusselig omsetning - da er det ikke rart kursen får juling.
Lukter vel potensielt 2 nye TOTE-annonseringer i nær fremtid, som plutselig lager jubelstemning igjen. Uten at jeg ønsker å anta noe spesifikt om kursen av den grunn.
Men de har nå engang net cash til over dagens mcap - pluss kontrakter med den amerikanske stat. Ikke et dårlig utgangspunkt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Manor
04.01.2021 kl 22:13 36633

Virker ikke urealistisk. Både kontrakter, opsjoner, verdien på verftet og kontantbeholdning forsvarer en høyere kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.01.2021 kl 08:41 36432

Børs melding på vei snart?

«MARAD should enter into contract options for all vessels as soon as possible upon the appropriation of funds by Congress in order to achieve maximum cost savings»

https://docs.house.gov/billsthisweek/20201221/BILLS-116RCP68-JES-DIVISION-L.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Badboyb
05.01.2021 kl 10:26 36313

Definitivt spennende tider! Omsetning og kurs sniker seg oppover :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.01.2021 kl 10:38 36280

Skal Tyskerne kjøpe mer her?

CLEARSTREAM BANKING S.A. 0,8%

https://investor.dn.no/#!/Aksje/S102/PHLY/PhillyShipyard
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.01.2021 kl 10:55 36231

Hva er det som skjer nå? Den ble fryst, og så har det vært en selger til lavere pris en kjøperne i flere minutter...
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JBFE
05.01.2021 kl 11:16 36162

Det kalles en Circuit breaker:

Circuit breaker er ikke et virkemiddel som aktiveres av Markedsovervåkingen, men er et automatisk handelsstopp som blir aktivert av handelssystemet. Dette avbryter automatisk handel og inntreffer for å redusere usikkerhet i volatile perioder. En circuit
breaker kan vare opp til 4 minutter og inntreffer når det oppstår store kursbevegelser i et verdipapir. Hensikten er å gi markedsaktører noen minutter for å evaluere mulig ny informasjon, revurdere sine handelsinteresser eller slette feilaktige ordre.
Circuit breakers er delt inn i to ulike typer; ”dynamisk” som har siste omsatte kurs i et verdipapir som referansepris, og ”statisk” som har siste auksjonskurs som referansepris. Markedsovervåkingen ved Oslo Børs har mulighet til å endre grensene for når en
circuit breaker skal inntreffe, ut ifra selskapshendelser og markedsforhold.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
AlfaQ
05.01.2021 kl 11:18 36150

Godt å se at PHLY beveger seg i riktig retning. Utrolig at den ble solgt så ned på slutten av fjoråret.
Min erfaring er at Aker-selskaper har en imponerende evne til å dra kaniner ut av hatten. Så får håpe på det etterhvert:-)
Men kontraktene de allerede har er jo solide, og selskapet lavt priset.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
awkward
05.01.2021 kl 13:31 36003

For the U.S. maritime industry, the 2020 legislative year did not end until January 1, 2021. That’s when the Senate held a session at which it completed, by a vote of 81 to 13, the final step in the process required to enact the National Defense Authorization Act (NDAA) for Fiscal Year 2021 despite a veto by the president.
The NDAA is also somewhat of an omnibus measure in that tacked onto it was funding for the U.S. Maritime Administration (MARAD) that brought good news to Philly Shipyard and the Texas A&M Maritime Academy in the shape of $390 million to fund construction of a fourth National Security Multi-Mission Vessel (NSMV)


Ser man den, sammen med denne:
MARAD should enter into contract options for all vessels as soon as possible upon the appropriation of funds by Congress in order to achieve maximum cost savings

Så er veien kort til å spekulere i om det snart kommer noen kontraktsnyheter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.01.2021 kl 14:52 35901

Et lite utdrag fra dagens BørsXtra:

«PHILLY SHIPYARD: Senatet kansellerte rett over nyttår president Trumps veto mot forsvarsbudsjettet og banket det dermed gjennom. Budsjettet var gode nyheter for Philly Shipyard ettersom det inneholdt finansiering av et fjerde National Security Multi-Mission Vessel til et beløp av USD 390 millioner»

«TRIGGEROBS: Philly har altså allerede fått to ordre på NSMV-skip til en verdi av 630 MUSD der myndighetene (ved Marad) fikk opsjon på bestilling av ytterligere tre skip. Nå har man altså fått banket gjennom budsjett på skip 3 og 4. Man skulle man tro at man ville vente med å utøve opsjoner til Philly var kommet solid i vei på de to første byggingen (det første stålet ble kuttet rett før nyttår), men det er da verdt å merke seg at kongressen i budsjettet presiserer "MARAD should enter into contract options for all vessels as soon as possible upon the appropriation o f funds by Congress in order to achieve maximum cost savings.» Dermed åpner budsjettavklaringen for mulige snarlige ytterliger kontrakter på over 5 milliarder NOK til Philly. (og ja, som også nevnt i siste AksjeSladder - redaktøren eier aksjen)»

https://www.xtrainvestor.com/borsxtra/
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Badboyb
05.01.2021 kl 15:03 35884

Her er det med andre ord bare å være posisjonert skjønner jeg. Ytterligere kontrakter verdt 5 milliarder hadde gjort seg!
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.01.2021 kl 15:48 35797

Nesten ikke aksjer til salgs på disse latterlig billige områdene ;)

Rart at Røkke aksjer blir priset så billig, når de til og med har store langsiktige ordre med det amerikanske forsvaret.

For de som ikke har lest seg opp, dette er kontrakten de har begynt å jobbe med nå:

"8 apr. 2020
Philly Shipyard vinner kjempekontrakt
Philly Shipyard har gjennom sitt amerikanske datterselskap, basert i den amerikanske havnebyen Philadelphia, vunnet en kontrakt for å bygge fartøy på vegne av amerikanske myndigheter. To fartøy er bestilt, og kontrakten åpner for enda tre. Kontrakten på de to første fartøyene er verdsatt til 630 millioner amerikanske dollar - 6,4 milliarder kroner. Skipene skal brukes som treningsfartøy for amerikanske State Maritime Academies"

Philly Shipyards markedsverdi på Oslo børs er knappe 807 millioner kroner.

Kjell Inge Røkke og Aker Capital er største eier i selskapet med en eierandel på 57.56 prosent

http://www.phillyshipyard.com/s.cfm/2-38_94/Philly-Shipyard-Wins-Major-Training-Ships-Contract
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
06.01.2021 kl 12:55 35394

Fra siste Q rapport, står det at selskapet hadde usd 87,3 mill i cash, som tilsvarer kr 733 mill hvis vi bruker usd 8,4.
Dagens børsverdi er kr ca 726 mill, det vil si selskapet er pr dags dato priset under cashbeholdningen pr 30.9.2020.
De har også fremtidige ordre på 5,111 milliarder sikret (usd 608,5 mill).

"Order backlog of USD 608.5 million on 30 September 2020 with last delivery in 2023

Total cash and cash equivalents of USD 87.3 million at 30 September 2020, excluding USD 26.4 million of restricted cash"

http://files.zetta.no/www-phillyshipyard-com/upload/phly_q3_2020_report.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.01.2021 kl 13:46 35321

Tar en utgangspunkt i en fortjenestemargin på forsiktige 5% på disse 5mrd og en like forsiktig P/E på 5 er en straks oppe i en kursøkning på 100.-/aksje
Med de gode utsikter en har på lengre sikt må dette være en 'skjult' diamant
Fredly var vel også inne på at mesteparten av aksjene på OSE er luft, Denne aksjen er det stikk motsatte
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Nugatti
07.01.2021 kl 14:09 35023

Bare å kjøpe denne. Penger på gata.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2021 kl 16:33 34820

Stabil aksje. Man slipper de negative kursendringene . +0,33% siste 3 mnd :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Nugatti
08.01.2021 kl 20:19 34732

Haha , ja liker det stabilt. Blir vel et run mot 100-lappen snart
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2021 kl 13:13 34415

Det er dessverre mange som går lei , og gir bort aksjene sine altfor billig.
Det en må tenke på før en kjøper er at det kan bli rimelig kjedsommelig
Orker en ikke sitte f.eks et halvår uten nevneverdig kursforandring bør en ikke kjøpe noe her
Ved melding kan det derimot bli store forandringer i kurs. Slik sett er aksjen ikke ulik farmasi-aksjer
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Nugatti
12.01.2021 kl 12:49 34183

Aksjemarkedet er en mekanisme for overføring av penger fra de utålmodige til de tålmodige

Warren B
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.01.2021 kl 09:30 34010

Kr 54 var forrige bunn. Var kr 57,60 bunnen for denne gangen? Kursen burde normalt ikke gå langt under cash beholdningen i selskapet når de har lange gode kontrakter med forsvaret, loool

Helt plutselig kommer børs meldingen, med potensiale til å doble kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2021 kl 11:31 33843

Lover ny redningspakke
Den omfattende krisepakken er imidlertid første steg, og Biden sa at han vil legger fram sin andre økonomisk plan kort tid etter innsettelsen onsdag 20. januar.

Den planen har som mål å øke sysselsettingen i landet og støtte amerikansk industri.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
15.01.2021 kl 11:48 33812

PHLY har vel ekslusive rettigheter til å bygge skip 3,4 og 5.

Er vel bare et spørsmål om tid før kontraktene for skip 3 og 4 blir meldt. Men at PHLY skal bygge mer er vel ganske sikkert?
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
15.01.2021 kl 12:43 33753

Er det noen husker/finner størrelsen på utbyttene sist PHLY betalte utbytte? Hva ligger de sånn ca på for et skipsverft gitt at marginene er mellom 5-8%
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Garcia
15.01.2021 kl 12:57 33723

Tror jeg satt med aksjene da..
Husker jeg rett fikk jeg 27 kr ca, først en liten sum senere dro de til med 2,5 usd..
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
the K-man
15.01.2021 kl 15:14 33632

23 feb. 2017 2,0848 NOK
13 sept. 2016 24,72 NOK
13 mai. 2016 13,46 NOK
23 juli. 2014 1,5 NOK
7 mai. 2014 17,5 NOK
3 sept. 2008 2,5 NOK

Fra DN investor
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
15.01.2021 kl 15:24 33547

Takk :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
15.01.2021 kl 20:16 33399

d12m skrev Innlegget er slettet
Er ikke gått mange virkedager siden budsjettet og tildelingen for skip 4 ble vedtatt. Ting tar tid, men syns ikke det drøyer helt enda.
Min mening er at hvis du først har valgt et skipsverft så skal det ikke være behov for å se utviklingen. Opsjonene blir utøvd i takt med tildeling av midler og iht «pipeline» for å imøtekomme delivery.
Er nok logikk i at de vel offentliggjøre skip 3 & 4 samtidig da det gir synergier ved å bygge overlappende. Må nok påregne litt tålmodighet og en dose politikk.

Poenget mitt var egentlig at jeg ser ingen usikkerhet rundt hvem som skal få bygge skip 3,4 & 5. Jeg mener (uten å ha sett avtalen) at en eksklusiv avtale for opsjonene ikke kan tilfalle noen andre enn PHLY, så sant det ikke dukker noe uforutsett opp. Dermed er ordrebøkene booket til 2025 og selskapet derisket (selv om det ikke er offisielt). Men aksjen er kun priset til skip 1 & 2 + cash.
Ikke skip 3,4 & 5 + selve verftet og fremtidig bygg/vedlikehold.
Dette er kun min mening og ikke noe investeringsråd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
15.01.2021 kl 20:17 33388

TOTE har vel ansatt en som jobber med å følge prosjektet i Philly på verftet på fulltid hvis jeg ikke husker helt feil ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2021 kl 22:10 33327

Mangler litt på den listen. Planen var vel å betale 0,25 usd kvartalsvis før ordretilgangen tørket opp, pluss ektraordinært pga philly tankers og JV med kinder morgan.

https://ycharts.com/companies/AKRRF/dividend
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
bravi
16.01.2021 kl 10:04 33077

Hvis myndighetene ønsker å bruke prosjektet til å støtte industrien i en vanskelig periode kan det godt hende at noen eller alle skipene 3, 4 og 5 foreslåes bygget på andre skipsverft. Det som er vanlig da er at de verftene får tilgang på dokumentasjonen og produksjonsunderlaget som Philly har utarbeidet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
16.01.2021 kl 12:45 32963

Eksklusive rettigheter for å utøve opsjonene har altså ingen verdi eller noe for seg? Tror jeg ikke du selv mener.

Det er uansett masse vedlikehold, utskiftninger og prosjekter på gang som vil gi alle skipsverft i USA nok å gjøre de neste 30-årene. Moderne ECO skip, skip til installasjon av havvind, ny flåte til marinen, nye ubåter, nye sykehusskip og sikkert noe kommersiell bygging av container og tankere.

Skip tar lang tid å bygge og det formelle rundt skip 3 & 4 kommer når det kommer. Selv tror jeg alle 5 skipene får tildelt funding/midler og alle 5 skipene skal bygges på Philly Shipyard! Da går det raskere og blir billigere, samt at man har et samarbeid og erfaringer som gir gode resultater for alle parter. I USA er det mye byråkrati, politikk og papirarbeid, samt mange instanser ting skal gjennom osv. Det er mye prestisje i dette gamet for politikere.
Man legger inn flest mulige bestillinger på samme verdt for å oppnå best mulig pris ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
bravi
16.01.2021 kl 14:20 32889

Skal man da forstå opsjonene for skip 3, 4 og 5 slik at hvis de 3 båtene overhodet skal bygges så må det bli på Philly verftet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
16.01.2021 kl 14:42 32864

Ikke overhodet, det ligger nok noen unntak og klausuler i avtalen. Men poenget med en eksklusiv kontrakt er at man er tiltenkt alle 5 skipene.

Men vi får se hvordan det blir, dukker nok opp en melding etterhvert som kan sette punktum her :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2021 kl 16:36 32757

Kjøp med begge henda
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2021 kl 16:36 32739

Kjøp med begge henda
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
JahMason
16.01.2021 kl 17:09 32698

Tror jeg allerede er inne på topp50 :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
kentove
16.01.2021 kl 18:46 32616

ifølge markedsoversikten på finansavisen.no, ser det er et par flere og litt annerledes tall enn dn investor, men gidder ikke sjekke nøyere
SISTE UTBYTTER
DATO UTBYTTE
04.03.2015 1,93
13.05.2015 1,87
22.07.2015 2,05
11.11.2015 2,17
24.02.2016 2,15
13.05.2016 30,40
22.07.2016 2,12
13.09.2016 24,78
04.11.2016 2,05
23.02.2017 2,10
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare