Questerre - Infotråd - CAQ & Fracking

Slettet bruker
QEC 03.10.2018 kl 23:55 31559

Ønsker å opprette denne tråden kun for informasjon, og SAKLIG diskusjon rundt Qec, CAQ og frackingproblemet. Kom gjerne med linker, del synspunkter og hold en god tone. Det eneste jeg forventer er saklig diskusjon og info.

Nå har det seg slik at CAQ og Qec skal etter ryktene være i samtaler. CAQ skal etter sigende ha invitert Qec, og andre selskaper relatert til oljeindustrien til å prate. Som vi vet var Binnion en forkjemper for å få CAQ inn som ledende part i Quebec, og har selv sagt at han er overbevist om at frackingforbudet oppheves nå som CAQ sitter som majoritet. Han har også sagt at der som det skulle gå andre veien vil QEC gå til søksmål for erstatning/opphevelse av reguleringene. Denne prosessen skal være i gang, men er lagt på is foreløpig for å se hva CAQ gjør med saken.

Linker artikkelen fra DN hvor Binnion uttalte seg i etterkant av Pareto-konferansen.

Pareto skal også ha et kursmål på 7kr.

https://www.dn.no/olje/pareto-konferansen/questerre/michael-binnion/gar-til-retten-for-a-fa-lov-til-a-produsere-olje/2-1-419056
Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 00:42 17499

Fint initiativ dette Netlix og jeg vil bare gjenta at MB har sagt at den gamle regjeringen har bedt om en høring om saken etter valget og at dette blir ansett som positivt for QEC og O&G industrien. Dette kan selvfølgelig ikke skje før den nye regjeringen er på plass og de har fått på plass sine prioriteringer fremover.

Jeg er langt mer optimistisk mht. muligheten for å utvikle Utica feltet nå, men er også forberedt på at det fortsatt vil ta noe tid å få gjort om på de allerede implementerte reguleringene.
Redigert 04.10.2018 kl 00:43 Du må logge inn for å svare
kronerulling
04.10.2018 kl 09:16 16878

Veldig bra Netflix!

Men tror dere dette er første prioritet til CAQ? Tror dere ikke dette vil drøye litt, at det er andre saker dem kommer til å ta fatt i først?
aagot
04.10.2018 kl 09:43 16697

Hvorfor døde stigningen på qec ut, det er vel ikke kommet noen nye negative opplysninger(ser bort fra SPXL sine).
Slettet bruker
04.10.2018 kl 09:45 16663

Kvekksiget er igang, jeg blir ikke overrasket om vi er tilbake på 2-tallet i løpet av 1-2 uker.
Slettet bruker
04.10.2018 kl 10:17 16503

Questerre endte på 3,56 i Canada i går. Hvorfor er det ikke mer fart i den her på Oslo børs i dag?
Vet det er mye usikkerhet rundt dette med fracking i Quebec. Jeg tror dette blir opphevet grunnet 3 ting:

Jeg stiller meg kritisk til om lovgivningen faktisk er lovlig ved at i henhold til Canadisk lovgivning ikke er lov til å lage forbud ut av reguleringer.

Quebec har i øyeblikket enorm gjeld, og fjellet bare stiger videre for hver dag som går. Dette må gjøres noe med, og det ligger verdier i St Lawrence til å faktisk gjøre noe med dette. Tror ikke CAQ som er økonomisk og oljerettet vil la dette gå.

CAQ er som sagt er pro-olje selskap, og vet at Binnion og Legault er noe close fra før av. At det vil jobbes med for å få dette opphevet er det ingen tvil om. Uansett vil nok Qec få en ganske saftig erstatning dersom forbudene forblir.
perchr
04.10.2018 kl 10:19 16462

Gjeld ?
Slettet bruker
04.10.2018 kl 10:26 16397

Gjeld ja. Et markant problem i Quebec, og også mye av grunnen til at det nå er er skifte av regjering.

http://www.iedm.org/27-quebec-debt-clock
Redigert 04.10.2018 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
njn-
04.10.2018 kl 12:28 16089

Tror vi må vente (litt) til regjeringen er konstituert, og komme med sitt ståsted.
Så en uke eller to bør alt være på skinner.
Binnion vil nok også komme med en uttalelse.
Smøre oss med litt tålmodighet. Og det er vi flinke til.

njn-
2HB
04.10.2018 kl 13:55 15816

Tror nok dette blir bra etter hvert.
Slettet bruker
04.10.2018 kl 17:55 15381

- Quebec-valget kan være positivt for Questerre

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/31679
Redigert 04.10.2018 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Overogut
04.10.2018 kl 18:21 15230

Trodde vi var ferdig med valg vaken nå!?
Kjøpte mer i dag, men dårlig stemning internasjonalt nå, så oppgangen vil nok drøye! Sikkert fin kjøpsmulighet i morgen!?
tuja
04.10.2018 kl 18:27 15157

Laste nå, og vente på at fracking blir legimitert, og kursen går gjennom taket. Husk, nå sitter QEC på hele St.lawrence arealet alene.
Det kan bli tidenes julegave. CAQ skal møte industrien og ha en dialog. Jeg tror på "jackpot", og LET`S FRACK.
Med CAQ i regjeringsposisjon, tror jeg på en ny gullalder for olje og energi-industrien i Canada/Quebec.

:)
Slettet bruker
04.10.2018 kl 19:06 14953

Det første som skjer er nok at CAQ fjerner forbudet. Så kommer de til å legge frem nye reguleringer i tiden etter det. Et fracking forbud vil aldri stå med CAQ i regjering. Dette er noe de aldri selv ville foreslått og er noe også Liberals gjennomførte i desperasjon før valget når de hadde lav oppslutning på valgmålingene. Da det aldri har blitt kommunisert noe slikt ut til industrien i det hele tatt. Her gjelder det bare å sitte. Det kommer noen heftig dager på børsen fremover for QEC.
6710
04.10.2018 kl 19:58 14787

Uanset er CAQ tvunget til at agere, særlig, hvis retten giver QEC medhold(hvis den ikke gør og CAQ ikke vil, sagsøgning)
"Questerre filed a legal motion with the Superior Court of Quebec"

6710
Overogut
04.10.2018 kl 21:14 14543

Da er den ned 7% i Canada og er nå på Norsk gi bort pris nivå! 3,32Nkr. Men på et meget lite volum..
Yzf R1
04.10.2018 kl 21:33 14415


7. september 2018
miljø
Etter å ha nektet i flere måneder sin hensikt å åpne døren for olje- og gassboring i Quebecs vannveier, innrømmer Couillard-regjeringen endelig at det faktisk vil være mulig. Den fremtidige Coalition Québec (CAQ), viser det som gunstig til prosjekter i innsjøer og elver.

Arrestert under et stopp på sin kampanjebuss i Longueuil torsdag, utelukket statsminister Philippe Couillard ikke muligheten for å se olje- eller gasselskaper bore i en elv "av spesielle grunner, på bestemte steder ".

"I disse forskriftene må du alltid holde en liten margin for å håndtere uforutsette omstendigheter og eksepsjonelle situasjoner," sa han.

"Vi bygger ikke vår økonomiske fremtid på hydrokarboner, men det kan være prosjekter som av spesifikke grunner, på bestemte steder, kan fortjener mer spesifikk oppmerksomhet. Det må gjøres med hele samfunnet som vil være der, og på en veldig parsimonisk måte, "tilføyde Mr. Couillard, etter å ha beskrevet Québecs forskrifter for olje- og gassvirksomhet som" verdens strengeste ".

Den liberale regjeringen utgav onsdag i den offisielle tidskriften utførelsesforskriften for hydrokarbonloven, inkludert den som er utformet for å regulere "leting, produksjon og lagring av hydrokarboner i vannet".

Denne forskriften gir mulighet for å godkjenne boring, geofysiske undersøkelser ved bruk av en "eksplosiv energikilde", produksjonstester og olje- og gassutvinning i vassdrag. av Quebec. Selv hydraulisk brudd kan tillates under innsjøer og elver. Og alle disse aktivitetene kan utføres nær bebodde miljøer eller beskyttede territorier.

Moreau nektet enhver åpning

For å få autorisasjon til å utføre slike operasjoner må et selskap imidlertid vise at "de planlagte aktivitetene ikke kompromitterer integriteten og bevaringen av vannmiljøet".

Denne siste bestemmelsen ble bare lagt til i den siste versjonen av forskriften, offentliggjort denne uken, etter at ministeren for energi og naturressurser, Pierre Moreau, flere ganger hadde sagt at boring i vassdrag ville være formelt forbudt.

"Du sier at jeg vil åpne døren til borehullene i bekker. Dette er helt feil, sier ministeren, i et intervju på Le Devoir, etter utgivelsen av det andre utkastet til forskriftene i Hydrocarbon Act, i juni. "Det blir ingen boring i innsjøer og elver," insisterte Moreau.

Det kan være prosjekter som av bestemte grunner, på bestemte steder, kan få spesiell oppmerksomhet

- Philippe Couillard

Ministeren utstedte også et brev i midten av august i Le Devoir med tittelen "Våre innsjøer og elver er ikke åpne for oljeselskaper" . Den 17. august utstedte regjeringen også et kommunikasjon med tittelen " Québec sier nei til hydrokarboner i vannet ".

I teorien vil dette markere en fullstendig endring i posisjonen til regjeringen, som hadde bestemt seg for å åpne vassdrag prosjekter av olje og gass fra den første versjonen av utkast til forskrift av hydrokarboner lov, publisert i September 2017.

Regelverket er utviklet av regjeringen Couillard, og vil tre i kraft i løpet av 15 dager, endelig fastsetter detaljerte regler for å åpne døren til utforskning og utnyttelse av fossilt brensel i innsjøer og elver i Quebec.

Den gunstige CAQ

Koalisjonen avenir Québec er også til fordel for disse operasjonene i vannveiene. "For konvensjonell boring i elver, føler vi at vitenskapen har vist at vi kan redusere risiko," har støttet talsmann for CAQ Ewan Sauves torsdag som svar på spørsmål fra Plikt .

Ta kontakt med kart over letestillatelser som gjelder i Quebec.
Imidlertid motstår CAQ muligheten, som er innført i forskriften, å utføre fracking operasjoner under vassdrag. "Vi er mot hydraulisk brudd i vannmiljøet. Faktisk konkluderer ikke naturvitenskapen at denne teknologien er trygg for våre innsjøer og elver. "

" Enhver utnyttelse av hydrokarboner, men må fullt ut respekterer miljøstandarder og ta hensyn til sosiale aksept, "sa også Mr. Sauves.

For PQ-lederen Jean-François Lisée, er det klart at Couillard-regjeringen i løpet av månedene forsøkte å "misinformere" Quebecers om dens intensjoner om mulig boring i innsjøene og elvene i provinsen. "Liberal troverdighet i olje er null. Det av CAQ også, "insisterte han.

Mr. Lisée lovte også at ingen "ny" -prosjekt kunne komme under en Parti Québécois-regjering . Dette betyr at en potensiell hydrokarbon sektor i beste fall vil være begrenset til de tre prosjektene som er under utvikling i Gaspésie.

På siden av Quebec solidaire, er det anslått at de liberale og Caquistene har samme mening i forhold til utnyttelsen av mulige forekomster av fossile energier. "Mr. Couillard ler på Quebec-befolkningen. En morgen sier han at det ikke vil være oljeutnyttelse i vannet, kort tid etter, offentliggjør sin regjering diskret en regel som tillater det. Denne uærligheten må dømmes av befolkningen 1. oktober, "støttet også partiets talsmann, Manon Massé .

53.000 km² dekket av leteillatelser
I en felles tekst har flere miljøgrupper også fordømt denne døren åpen for borehull i vann. Vannhjelpsforbunds talskvinne Alice-Anne Simard erindret om at listen over vassdrag formelt utilgjengelig for olje- og gasselskaper kun har 16 navn.

"Det er viktig å huske at Québec har på sitt territorium nesten 3,6 millioner innsjøer, dammer og dammer, mens bekker og elver er i titusenvis. Beskyttelse av bare 16 navigable elver for olje- og gassboring er tydeligvis ikke nok til å beskytte vår mest dyrebare ressurs, sier hun.

Hydrocarbon leting tillatelser dekker mer enn 53.000 km² av Quebec territorium. Det offisielle kartet over disse tillatelsene viser at innsjøer og elver i flere regioner kan bli målrettet av lisensierte selskaper.
Redigert 04.10.2018 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
Z00L
04.10.2018 kl 22:09 14242

Yzf R1

Hva ønsket du å si med denne noe gamle informasjonen?
Yzf R1
04.10.2018 kl 22:35 14094

Ikke annet enn god natt .
solid1
04.10.2018 kl 23:16 13918


Absolutt av interesse. De forskjellige politiske partier har tydelig forskjellige syn på hvilken utvinning som skal tillates.
CAQ blir (av politiske motstandere) fremstilt som uærlig, fordi de ikke har avvist alle former for fracking alle steder.
I tillegg til politiske motstandere har ifølge artikkelen også flere miljøgrupper i en felles tekst fordømt denne åpne døren for borehull i vann.

Denne "uærligheten" skulle dømmes av folket den 1. oktober.
Nå vet ikke jeg hvem som er ærlig eller uærlig i Quebec, men det er uansett et faktum at CAQ fikk en virkelig solid støtte i folket.
De trenger heller ikke å endre standpunkt. Et industrielt fornuftig parti.

Takk for info yzf. QEC føltes som en trygg investering tidligere, og tryggere nå.
uptrade
04.10.2018 kl 23:43 13763

"En morgen sier han at det ikke vil være oljeutnyttelse i vannet, kort tid etter, offentliggjør sin regjering diskret en regel som tillater det. Denne uærligheten må dømmes av befolkningen 1. oktober, "støttet også partiets talsmann, Manon Massé "

Har det virkelig blitt så ekstremt politisk spill, at det har gått utover alle oljeselskapene?

I en utilgjengelig dokument, så viser det seg kun 16 elver som det ikke skal bores i.

Det forklarer en hel del hvorfor ATI TSX har startet reprisingen, da det for 2 uker siden, ble nevnt om områder de kan bore og hente opp gass.

Nå mangler vi bare fracking tillatelse og bekreftelse på sosial aksept, så er det "good to Go" for pilot i 2019.


Det kan bli unektelig hyggelig tidlig julegave på oss.
njn-
05.10.2018 kl 00:29 13631

uptrade!
Som Binnion sa i Januar 2017.
" Jeg tror vi vil starte gass-produksjon i 2019, men jeg håper det blir før."
Han hadde veldig rett i sinne vurderinger, at det måtte en ny regjering til, for at moratoriet skulle fjernes.

Michael Binnion har holdt hva han lovet.
Tar av meg hatten for hans ærlighet.
Tror heller ikke vi vil se flere emisjoner, (som mange er engstelige for), med mindre det er til utbygging av gass-prosjektet.
AK78 snaket med direktøren i Red Leaf, og han mente at de hadde nok inntekter i Jordan til å dekke utbyggingskostnadene.
Vi får håpe dette er sant. QEC+RL = Sant.

njn-
uptrade
05.10.2018 kl 07:34 13279

For nyskjerrighetens skyld, hvor har det blitt av AK78?

Tror ikke QEC trenger å sitte med noen kontanter til Utica gassen, for det ordner evt ny partner.

Jeg tror også ny partner er delvis på plass, men de er avventende til alle reguleringene er klare.

Og nå som jeg er ferdig med å tro i kirken, så vet jeg at det blir lov å fracke.

Det bare er fryktelig irriterende av politikken å la det gå utover alle andre med utspill, kun for å håpe at de redder seg selv i ett valg 3 mnd senere.

Hadde vært Morro å visst om, det gjorde ting værre med forbudet, enn å la regulerende og utkastet gå sin gang.

Nå satser vi på at høringene gikk bra og positivt svar i løpet av de neste ukene.
Slettet bruker
05.10.2018 kl 08:23 13047

Zool spør hva Yzf R1 vil med sitt innlegg i går kl 21:33. Slik jeg ser det, er dette trådens eneste innlegg som passer til trådtittelen, Questerre - Infotråd - CAQ & Fracking. Det er i det minste informativt og holder seg til fakta. Øvrige innlegg hører best hjemme under en annen trådtittel som for eksempel "Dagdrømmer."
Redigert 05.10.2018 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Børre1985
05.10.2018 kl 08:56 12872

Er det noen som vet hvorfor Sparebank 1 Markets har justert kursmålet ned fra 6 kroner til 3 kroner i dag?
I analysen står det: two important triggers coming up next week
Redigert 05.10.2018 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
solid1
05.10.2018 kl 09:34 12755

Finner ikke info.
Hvilke triggere kommer neste uke, hvor finner du kursmålet?
Har du link Børre?
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2018 kl 09:40 12700

Ja de kommer etter, mitt er 1,20......og snart er de der...det blir ikke fracking, nå er det bare å vente på at CAQ sier frackeforbudet opprettholdes...
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Børre1985
05.10.2018 kl 09:49 12626

Jeg finner ikke mere info jeg heller, den infoen fikk jeg fra sparebank 1 marked under qec. Får desverre ikke delt noe link av det.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
tuja
05.10.2018 kl 09:53 12585

Er da ikke 1 april i dag.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Børre1985
05.10.2018 kl 09:55 12529

Er ny på dette forumet.
Er det noe jeg har lært av tidligere tråder som ligger ute, så er du en meget negativ fyr til alt som har med qec å gjøre. Tenker jeg tar dine kommentarer med en klype salt og går for at CAQ fikser biffen slik at QEC blir en rakket. Ha en fin dag!
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Oneill
05.10.2018 kl 10:07 12457

Hvis du åpner analysen, så er fortsatt kursmålet 6kr.. analysen er fra 14.09 slik jeg ser det.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2018 kl 10:10 12418

QEC ligger minimum i 6 NOK, når vi går ind i 2019.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Børre1985
05.10.2018 kl 10:18 12359

Da var jeg inne og skjekket igjen, nå var kursmålet tilbake på 6 kroner og anbefaler kjøp:) Sikkert vært en feil i systemet!
Samme melding ligger i analyse: two important triggers coming up next week. Det irriterer meg at jeg ikke finner noe info om hvilken triggere det er snakk om! Noen som vet noe mer om det?
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2018 kl 10:22 12316

Det var da godt å høre.. Kjøpt noen lodd i QEC igjen og
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Shakur80
05.10.2018 kl 10:31 12264

Questerre (Buy, NOK 6)
Two important triggers coming up next weeks

Over the next few weeks, we see two important triggers for Questerre: 1) results from a court ruling on 20 September that may change the fracking ban and 2)
election in Quebec 1 October with the last polls indicating change to a more oil and gas friendly government. We believe both these events represent very important
triggers for the Questerre investment case. If either 1) the court ruling concludes that oil and gas regulation (and the fracking ban) is not in accordance with the law, or
2) a potential new government elected on 1 October is pro oil and gas, Questerre’s, Lowlands assets in Quebec will be significantly derisked. Our NOK 6/share target
price assume a conservative 15% change for development of the Lowlands. However, we stress the fact that a new government not necessarily means new regulations
that immediately opens up for fracking. At the current share price, you get the company’s assets in Montney at a discount the remaining assets (Quebec, oil shale, and
other) for free, which we find attractive. We keep Buy and NOK 6/share target price.
• Trigger 1 – Court ruling: Questerre has filed a legal motion with the Superior Court of Quebec to stay and set aside specific regulations relating to hydraulic fracturing
ban on basis they are beyond the legal power and authority of the government. The ban was introduced earlier in 2018 and represented a material set back for the oil
and gas industry in Quebec. The results from the court ruling is expected around 20 September, according to the company’s CEO. If the ruling concludes that the
fracking ban is not in accordance with the law, we se substantial derisking potential for Questerre’s Quebec assets. In the event regulations remain unchanged and new
government does not comply with their own guidelines, Questerre are likely to evaluate legal claim for expropriation.
• Trigger 2 – Election on 1 October: Election for government in Quebec is scheduled for 1 October. The latest polls are indicating a change to a more oil and gas friendly
government. Our NOK 6/share target price assumes a conservative 15% change for development of the Lowlands. However, we stress the fact that a new government
not necessarily means new regulations that immediately opens up for fracking.
• Recently increased substantial Lowlands acreage: In June 2018 Questerre announced a letter of intent for acquisition of 753,000 net acres in the Lowlands in Quebec.
The seller is “a senior exploration and production company”, which we interpreted as being Repsol (former Talisman). Questerre will gain operatorship of the acreage
in the Lowlands, which until now has been operated by Repsol. As a part of the deal, Questerre and Repsol will release each other from all claims related to an
outstanding litigation. The litigation is related to costs and the potential damages from drilling of the Gentilly and Fortierville wells drilled in 2010. In preparation for
trial, the company recently obtained an independent assessment of its damage that was estimated to range between CAD 50m and CAD 243m. We are not concerned
about Repsol’s exit from Lowlands as Questerre (and in particular CEO Mike Binnion) has been the voice for development of oil and gas in Quebec. Questerre has also
taken the been very clear on its commitments for social license to operate, which we believe has been an important factor for preserving the value of the Lowlands
acreage. Assuming that the resource base for the Lowlands acreage is evenly distributed on the acreage (a simplification), we estimated a deal value that corresponds
to CAD 0.15-0.58/boe.
• Buy and NOK 6/share target price: Despite a lot of uncertainty around the company’s assets in Quebec, we do not believe there is assigned any value to those assets in
the current share price. We have the company’s producing assets in (Montney/Alberta) at NOK 3.6/share, which means that you get Montney at a discount the
remaining assets (Quebec, oil shale, and other) for free. Further, we note that the company through the acquisition of Repsol’s acreage, increased its exposure towards
the enormous upside potential for the Lowlands acreage in the scenario of a commercial development. We keep Buy and NOK 6/share target price.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
aagot
05.10.2018 kl 10:45 12189

dette er jo gammelt nytt, før valget!!!
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Børre1985
05.10.2018 kl 10:46 12171

Flott! Takk for oppklaring:) Så dette er gammel nytt, hvorfor slipper de denne infoen i dag da? Villedende spør du meg!
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2018 kl 11:12 12063

Vedr. trigger 1 i analysen til Sparebank 1 Marked.

Fra kilde på HO har vi fått forlydene om at Binnion har oppdaget et smutthull som skal ha blitt forbigått av Couillard. Samme kilde kunne kort tid etterpå også opplyse at flere enn Binnion har oppdaget dette smutthullet. Det virker usannsynlig at primeminister Couillard og embetsverket etter mange måneders forberedelser blant annet for å sikre Quebec mot erstatningsutbetalinger, kan ha oversett dette smutthullet når flere andre i tillegg til Binnion har oppdaget det!

Dette er alt for nå, folkens. Så får vi se om mine bange anelser slår til (på nytt).
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
njn-
05.10.2018 kl 12:26 11829

Dagdrømmer, er vel det du har holt på med hele tiden.
Som du selv sa har du aldri feil.
Lurer på hva du nå skal gjøre, når alle dine påstander er lagt i grus.

Som jeg sier, "hovmod står for fall".

njn-
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.10.2018 kl 13:44 11680

Legault i møte med landbrukssektoren idag. Ikke lenge til Quebecs nye leder skal møte energisektoren for møte nå. Her gjelder det å være inne fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 18:45 Du må logge inn for å svare