Scrapping

Sdrawkcab
OET 10.01.2021 kl 12:47 3213

Prisene er nå over $470/ton i Bangladesh for skrapstål. Samtidig så er spot prisene for tank på bunn nivå. Bare 1 VLCC har blitt solgt for nedbryting det siste halvannet år. En eldre flåte og fantastiske priser for sende dem til etterlivet er en god kombinasjon for å skape balanse i markedet.

Samtidig så har OET flere gode timecharters og er satt opp til å tjene penger mens de rir ut slutten av COVID stormen.

På tide å kjøpe OET?
Redigert 21.01.2021 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
JonasKr
10.01.2021 kl 14:10 3113

Jeg har sittet stille i båten, tenkte det var like greit å ta med seg utbyttene på veien før kursen tar seg opp igjen. En skikkelig go'periode i tank som begynner innen ett år et nesten uunngåelig. Når Corona er over skal over 10mill bpd ut i markedet, holder å kunne 2+2 for å skjønne hva det vil gjøre med ratene. Etter min mening har OET truffet helt perfekt, de fikk med seg kjempeintjeningen sent 2019/tidlig2020, og har en ung flåte i møte med bedre tider snart. De har mulighetene til å si opp avtalene med Koch på 4VLCCer etter 3 år, de båtene vil med stor sannsynlighet møte et sterkere spotmarked perfekt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Sdrawkcab
10.01.2021 kl 15:17 3051

Koch avtalen skal økes med $5000 per dag for hver av de 4 VLCC de har på timecharter med dem. Første i Mai og resten innen slutten av juli. Over $37000 per dag per båt med mulighet for å hoppe av når ratene blir bedre gir veldig tilfredsstillende risk/reward.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Kristoffern
10.01.2021 kl 16:56 2962

Mange gode poeng her! Men det viktigste er vel at vi litt nærmere enn hva de fleste tror, står foran et riktig så godt marked. Av de ca 100-120 som lå som lagring ved inngangen til 4 kvartal, er nå 60+ frigitt ved utgangen av januar. Samtidig viderefører OPEC sine produksjonsbegrensninger. Dette gjør at oljen må tas fra wafr/nsea/usg. Med doblet transportavstand. Det er vel bare redusert oljeforbruk på fly nå, resten av verden er tilbake på samme nivå som februar 2020. Adder de to sammen - du ser et betydelig potensiale.
Sånn sett har Lng og tørrlast vist veien. Nedturen blir til stadighet utsatt. Høyst diskutabelt om vi ser noe av vesentlighet i 2021 Gikk gjennom tank i helgen. Oet er drøye 0,5x bok, euronav og nat 0,7 og 0,8x bok.
Fro og hunt er på drøye 0,8 x bok. Alderskorrigert på flåten er dette enda mer i oet sin favør. Adder nå snart 6 års underinvestering i oljesektoren og manglende vilje til å
Kontrahere med usikkerhet om fremdriftsmaskineri ser det vel enda bedre ut. Dette blir et spennende kvartal! Vi ser litt tegninga etter fredag - hvor ratene fortsatt var lave -

Men oppsiden er nok størst i OET. De har også en valueklausul som skal effektueres i løpet av året
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
ks1977
10.01.2021 kl 18:34 2871

60 er vel omtrent normalt nivå hvis jeg ikke tar feil, så dersom vi er nede i 60 så betyr vel det at all (ekstra) flytende lagring praktisk talt er borte.

Har veldig stor sans for OET. De har riktignok en CBE som er høyere enn HUNT, men som det er påpekt så har de en del gode og trygge faste TCer (kanskje vi mot slutten av 2021 vil sutre over at det var litt for mange, men veldig god risk/reward).

Når det gjelder klausulen du sikter til så trådde den i kraft 01. januar i år, men tviler på at den blir effektuert i 2021 (ref de signalene de har gitt på tampen av 2020) - med mindre vi ser (vesentlig) økte skipsverdier og P/NAV forblir latterlig lav.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
JonasKr
10.01.2021 kl 18:45 2849

Ekstremt god risk/reward. OET er jo nærmest sikret positiv kontantstrøm i uoverskuelig fremtid. Med dagens stålpriser fremstår aksjekursen nærmest som en vits. Men i tank har det heldigvis lite å si om folk ikke skjønner prising, her seirer matematikken relativt enkelt når utbyttene kommer. OET er også mer et investeringsselskap, og følger ikke aksjekursen normal logikk er også salg av skip som utbytte et alternativ.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.01.2021 kl 20:23 2730

Oppsiden er kanskje størst i Oet på papiret om en ser på Nav, men tall på papir stemmer skjeldent overens med markedet.
Vi vet at shipping aksjer prises under nav, jo mer ilikvide papirene er jo større blir rabatten og det skal den også være.
Vi vet også at Oet den siste stortank aksjen som reagerer i rewarden, i front ligger Fro, Dht og Euron., slik er historien og den vil gjenta seg.


Er også tvilende til tallene dine, ser du mener Fro handles 0,8 til Nav? Hvor får du de tallene fra og når er de oppdatert?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Kristoffern
10.01.2021 kl 23:51 2569

Alt basert på Bloomberg fredag aften. Men sannsynligvis feil da. Men innimellom en brukbar guidance. Antagelig her også. Er ikke lett å løpe vekk fra kjøpspris og reell verdi som mange «analytikere» har prakka på oss i årenes løp. Men idag er regnskaper undervurdert i presentasjonens « tidsalder. Regne. Båt. Pris. - Gjeld. Sammenlign med bok ser du hvem som kjøper riktig - hvem som kjøper feil.
Hele tank - caset henger på om oljeetterspørselen stiger. Og hvor oljen kommer fra. Og hvor den skal. Morsomt å se tankanalytikere fortsatt tenker MEG som utgangspunkt og USA som brukera. Nå er det omvendt. Østen er bruker. MEG prøver panisk å holde prisen oppe. Men største benefactor blir tankredere. Som må frakte gørra dobbelt så langt. Alt i alt. Ser særs lovende ut til halv bok. Og rimelig inntjening et par kvartaler til!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
JonasKr
10.01.2021 kl 23:59 2549

Ser Hannisdahl er ute med ny blekke. Morsomt paradoks; han er ute med salgsanbefaling på hele tanksektoren, 3 linjer lenger nede anbefaler han investorer å benytte sjansen til å kjøpe til lave priser pga oppturen som kommer siste halvår:-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
May-Liss
11.01.2021 kl 00:12 2511

Når forventes overføring av notering til Oslo Børs?

https://newsweb.oslobors.no/message/519567
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
ks1977
11.01.2021 kl 09:25 2336

Ser unektelig rart ut ja, men i kommentar på Twitter så skriver han at kursmålet fortsatt er sommeren (så det er ikke snakk om ett år frem i tid lenger) og han begrunner nedjusteringen i TP med "shareholder fatigue" (hvilket jo er absolutt mulig). Han tror fortsatt at sommeren er bunnen på aksjekursene.

Så det er grunnen til at han har SELL og lavere kursmål, samtidig som at han anbefaler folk å hamstre på svakheter i aksjekurser fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
ks1977
11.01.2021 kl 09:26 2333

Jeg tror de forventet i løpet av Q1
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2021 kl 11:57 2250

Frontline handles 10-20% over Nav så dine kalkyler er nok feil, det setter også lys på likviditet kontra ikke likviditet.
De aksjer med lav likviditet vil alltid ha en langt større rabatt på verdiene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Kristoffern
11.01.2021 kl 12:19 2221

Jeg skrev da vitterlig "bok" og ikke nav. Naven er som navle. Grei å trøste seg med, men gir intet bidrag til forståelsen. Kan eventuelt brukes som korrektiv. Men i dette tilfellet - hvor prisene på børs svinger mer enn skipsverdier er det vel hipp som happ. Som tidligere påpekt er utviklingen i bok et utslag av vellykkete kjøp/salg, løpende inntjening og emisjoner minus utbytter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
ks1977
11.01.2021 kl 17:33 2075

Tror ikke P/B er noe bedre enn P/NAV; Dersom et selskap kjøpte et skip til 120M i 2019, og et identisk selskap kjøpte tilsvarende skip for 80M i 2020, så vil førstnevnte ha en bokført verdi på 108M (18/20*120) mens sistnevnte ha en bokført verdi 76M (19/20*76)- sett bort fra inntjening i perioden(e).
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Grylls
11.01.2021 kl 23:51 1915

Får håpe flytting over på hovedlista medfører mer omsetning. De største aksjonærene er jo Alafouzos-familien selv, og det gir jo en ekstra trygghet mener jeg. Det gjør også at det ikke er like mange aksjer i omløp som det ellers ville vært.

Meget begrenset nedside her, og begrenset nedside i HUNT også. Forstår ikke helt hvorfor Hannisdahl endrer premissene for analysene sine, det gjør det hele veldig vinglete for min del.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
JonasKr
11.01.2021 kl 23:59 1893

Hannisdahl kan sin shipping, men noe investor er han ikke. Tror egentlig ikke han selv tror på kursmålene sine heller, de er mer "tekniske". En investor bryr seg jo ikke om dagens NAV-verdier hvis du tror på Bullmarked i tank fra Q3/Q4. Han direkte motsier seg selv på forsiden av Cleaves-rapporten. "SELG" står det som overskrift. 5 linjer lenger ned ambefaler han investorer å kjøpe billige tankaksjer i Q1 for å posisjonere seg :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Kristoffern
12.01.2021 kl 21:14 1713

Vi ser nå et historisk rally i LNG og tørrlast. Siste på svær kølhandel. Rekordkaldt i Østen. Kaldt i Europa også ! Ser US olje beveger seg pent opp. Med Opec2 på plass må oljen tas et sted fra. Det er vel Atlanterhavet det? Dobbel transportdistanse, mange som har gamblet på varm vinter. Ser på slutningslistene at mye skjer fysisk på etterspørselssiden. Til drøye halv bok kan dette bli litt av en overraskelse inn mot 2Q.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Sdrawkcab
15.01.2021 kl 11:53 1500

Der smalt den! 3 VLCC har blitt sendt til skraphaugen i løpet av de siste par dager, mer enn i hele 2020. Ettersom flere gamle skip kommer ut av lagringsjobb kommer vi nok til å se flere VLCC'er ta turen til Pakistan/Bangaldesh.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Sdrawkcab
28.01.2021 kl 13:18 1179

WOW!! Da ble plutselig 10 tankere, inkludert 5 VLCC sent til gjenvinning!! Ingen av dem eldre enn 18 år. Bull tank!

https://splash247.com/cosco-sending-10-tankers-to-scrap/