BW Offshore- Får sitt kursmål oppjustert til 65 kroner.

Slettet bruker
BWO 13.01.2021 kl 19:27 124691

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/01/13/7607668/kepler-cheuvreux-oppjusterer-oljeserviceselskaper

BW Offshore får sitt kursmål oppjustert til 65 kroner fra 58 kroner samtidig som kjøpsanbefalingen opprettholdes.
Redigert 21.01.2021 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
02.04.2021 kl 19:55 7206

Det er nog mer aktuellt mer redeployment enn flere nybbygg.
FID var i forrige uka, så det er spikret

Berge Helene er med i anbud for ett felt i Niger.ia

https://www.upstreamonline.com/field-development/new-leader-emerges-in-race-to-secure-floater-for-nigerian-oil-and-gas-project/2-1-960173
A third bidder — Oslo-based BW Offshore — had proposed the Berge Helene FPSO.
Bokført verdi for Berge Helene er null. så det vore veldig bra.

BW Offshore er også med i anbudet for FPSO på et olje felt i Angola med Total
https://www.upstreamonline.com/field-development/100-000-bpd-total-sets-scene-for-angola-deep-water-scheme/2-1-954907

Det skjer veldig mye nå.

ErikNordnet
02.04.2021 kl 20:24 7159

Hva som også kan bli en gamechanger er at Norve nå er på plass og borring starter på Hibiscus feltet.

Panoro estimates that production from phase one of Hibiscus-Ruche could hit about 20,000 barrels per day.

"We would like to thank BW Energy for showing the continuous confidence in Zentech and awarding this key contract for the shipyard conversion,” said Zentech chief executive Ramesh Maini.
An appraisal well is set to spud on Hibiscus early next month with the hope of establishing that the discovery could house abut 150 million barrels of oil."

I nåværende estimater fra BW Energy er det anslag på ca 45 millioner fat olje. Seismik data tilsier at dette kan tredobbles.
Kepler Cheuvrex har en oppside på BWE aksjen på 16 NOK hvis dette faktiskt skjer.

I begynnelsen av Mai får vi svaret.

Looking ahead, BW aims to increase production from the permit fivefold to 50,000 bpd by the end of 2022, with plans to develop the Ruche and Ruche North East discoveries under the third phase that is targeted for start-up at the end of 2021.
Zohan
05.04.2021 kl 13:11 6927

Som ErikNordnet publiserte tidligere i tråden så er Modec suspendert fra å delta i anbud for Petrobas i 13 mnd gjeldende fra 31 Mars. ErikNordnet linket til en upstream artikkel, men jeg legger ved en som er åpen for alle fra Offshore Engineering.

https://www.google.no/amp/s/www.oedigital.com/amp/news/486563-petrobras-suspends-modec-from-bidding-for-fpso-projects

Grunnen til at Modec blir suspendert er manglende kvalitet på FPSOer de har levert ved tidligere kontrakter de har vunnet. Dette gir nok et signal utad som også kan føre til at andre oljeselskap vegrer seg for å benytte seg av nettopp Modoc. Dette kan medføre at BWO får mindre konkurranse ved redeployment av FPSOer i opplag.

Ser forøvrig ut til at det begynner å stramme seg til i FPSO markedet når Petrobas utsetter anbudene på grunn av manglende konkurranse. De fikk forøvrig kun et tilbud på et anbud tidligere i år, selv om tre selskap var med i anbuds prosessen.

https://www.upstreamonline.com/field-development/petrobras-delays-brazil-floater-tender-as-potential-competition-fears-linger/2-1-978087

Så har vi jo noen FPSOer som ligger i opplag samt noen som går av kontrakter de neste 1-3 årene. Men det virker som FPSO markedet begynner å strammer seg til. Flere av de store aktørene har låst seg opp til større kontakter med nybygg, noe som kan medføre at det å få eldre FPSOer med mindre kapasitet i drift på mindre oljefelt blir mer aktuelt. Slik jeg ser det vil vi kunne se flere redeploymenter de neste 1-2 årene.

Når det gjelder redeployment av FPSOer til BW Energy prosjekter så ender det vel opp med at det enten er Berge Helene eller Polvo som blir satt inn på Maromba feltet i Brasil. Sannsynligvis sistnevnte da denne ble nevnt i siste kvartalsrapport. Men førstnevnte er også en bra kandidat for redeployment der, selv om den han vært lenge i opplag. Maromba vil være en langsiktig kontakt slik vi har sett på Adolo.

Usikkert hvordan tilstanden på flåten som ligger i opplag er, men er noen av de som skal kunne gå inn på redeployment uten alt for store kostnader til repetisjoner,
Opportunity og Umoroa har vært aktive på felt til 2020 og 2021. Mener jeg har lest en plass at de skal være av de som var mest aktuelle for redeployment utenom Maromba feltet i Brasil. Så her kan vi kanskje se for oss at de kan komme seg på noen lengre kontrakter iløpet av 2021-2022. Personlig tror jeg det blir bestemt at 1-2 FPSOer som ikke egner seg for redeployment blir sendt til skraping i Q2-Q3, deriblant Athena som har ligget i opplag siden 2016 etter fire år på et felt utenfor UK.

Redigert 05.04.2021 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
06.04.2021 kl 10:54 6528

I følge Årsrapporten for 2020 er Enterprise Value* (etter nedskrivniger i 2020) ca 1750 millioner USD. Det er oppside på ca 100% fra dagens prising.

https://epub.artbox.no/bwo/ar2020/4/

Enterprise value (EV) is a measure of a company's total value, often used as a more comprehensive alternative to equity market capitalization. Enterprise value includes in its calculation the market capitalization of a company but also short-term and long-term debt as well as any cash on the company's balance sheet.

BW Offshore har bla. som investor policy:

The market price of BW Offshore’s shares reflects the fair value of the company

https://www.bwoffshore.com/ir/ir-policy/

Får se hvis Share value kommer næremare Enterprise value i løpet av våren.
oto1
07.04.2021 kl 00:53 6292

Enterprice value er ikke noe å se på når man vil beregne "rett aksjekurs".
I alle fall mener ikke jeg det.

Kan være greit å bruke om man er redd for at et selskap er håpløst gjeldstynget, og i så måte mer aktuelt for mange andre selskap enn BWO i sektoren..

Enterprise Value er enkelt forklart markedsverdi (antall aksjer x aksjekurs) + Gjeld (kortsiktig og langsiktig) - Cash.
Et selskap som har en markedsverdi på 1 mrd (f. eks 100 mill aksjer med aksjekurs 10), og en gjeld på 1 mrd, og ingen cash, vil ha en enterprise value på 2 mrd.
Selskapet kan likevel være verdiløst, f. eks ved at EK er 0.
Og jada, vi har mange slike eksempler for tiden, nas, sdrl etc, etc.

Skal jeg finne ut om et selskap er billig eller ikke, ser jeg først på Egenkapitalen.
Det er altså hva selskapet mener selv at de eier av den totale eiermassen.

For å synliggjøre dette på en enkel måte:
Kjøper du en leiegård i Oslo for 50 mill, så kan det være at du har lånt 40 mill til kjøpet, og har brukt 10 mill i egenkapital.
La oss si at du etter kjøpet har 1 mill cash igjen på konto.
Du har for dette formålet opprettet et selskap for kjøpet, og du har utstedt 1 mill aksjer, hver pålydende 11 kr.

Dermed har du hanket inn 11 mill på aksjeutstedelsen, du har brukt 10 mill av de som EK i leiegården, og du har 1 mill igjen på bok.
Aksjekursen er 11 kr, og markedsverdien på selskapet er da 11 mill NOK.

Enterprise value derimot er markedsverdi (11 mill) + gjeld (40 mill) - cash (1 mill) som da til sammen blir 50 mill.

Å hevde at aksjekursen skal gå til 50 fordi enterprise value er 50 mill blir helt feil spør du meg.
Ja, det kan tenkes at aksjekursen en gang kommer dit, f. eks ved at verdien på eiendommen stiger og at gjeld blir redusert ved nedbetalinger finansiert med leieinntekter.

Dette vil imidlertid også gjenspeile seg i Egenkapitalen underveis.
F. eks dersom eiendommen i løpet av 2 år stiger til 60 mill, og du har klart å betale ned 5 mill på gjelda så vil EK være følgende:

Totale assets = 60 mill (verdi av eiendom) + 1 mill (cash) - gjeld (35 mill) = 26 mill.
Dersom aksjekursen skulle gjenspeile EK, så bør aksjekursen nå være 26 kr per aksje.
Er aksjekursen lavere så kan du kjøpe aksjer med rabatt på verdien, er den høyere kjøper du aksjer fordi du tror at utviklingen vil fortsette, og at kursen om 2 år bør være over 35-40 som et eksempel.

Overført til BWO så er oppgitt EK ved utløp av 4q: 945 mill USD (av totale eiendeler på 2587 mill usd fratrukket gjeld på 1642 mill usd).
Med dagens dollarkurs (8,50) så utgjør dette 8,032 mrd NOK, eller kr 44,40 per aksje basert på 180,8 mill aksjer.
Altså får man i dag kjøpt BWO aksjer med rabatt på det selskapet mener er verdien per aksje.

Vil så denne verdien per aksje stige fremover blir jo da det store spørsmålet?
Hvis ja så blir jo rabatten bare større om ikke aksjekursen stiger minst tilsvarende.
Hvis nei, så kan det jo i så fall være at verdien per aksje kommer ned til dagens aksjekurs.

Jeg vet hva jeg tror..

BWO har allerede tatt avskrivninger i balansen på det de mener var overvurdert, og det kan være at noe av dette blir reversert om man skraper eller får redeployert.
I tillegg så går drift med overskudd, slik at cashbeholdning øker, evt gjeld nedbetales raskere enn normal avskrivning på FPSO'ene.
Det betyr at EK bør øke fremover, så jeg tror dette blir en hyggelig reise.
Redigert 07.04.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
zavva
07.04.2021 kl 07:54 6204

ErikNordnet skrev God oppsummering..
Positiv oppdatering fra Panoro - skal ha truffet godt med løftet i mars.

In March, Panoro also had the following international liftings, with cash to be
paid in April:

· Approximately 56,000 barrels in Dussafu (based on 7.5% working interest) at
~US$ 66 per barrel (130,000 barrels approx. based on increased stake in Dussafu
Zohan
07.04.2021 kl 22:40 5940

Det ser ut til at det ble scraping på Berge Helene,så da blir det nok Polvo som skal på redeployment på Maromba feltet.

https://shipandbunker.com/news/features/risk-management/204422-weekly-vessel-scrapping-report-2021-week-12

Ser ut til å bli en fin scrap pris på Berge Helene, scrap prisene er høye om dagen. Prøvde å finne lightweight tonnasjen til Berge Helene men var ikke helt lett, men er endel tonn stål der hvertfall.

https://www.argusmedia.com/news/2177738-higher-scrap-prices-encourage-oil-tanker-demolitions


Redigert 07.04.2021 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 10:53 5722

Jeg forstår ikke den lave kursen. Uansett hvordan jeg ser på det virker det som om den ligger minst 20-30 kr for lavt. Noen som kan forklare årsaken? Ser jo at den omtales meget positivt på blant annet E24, fikk en megadeal som kursen knapt rørte seg på, alt fremstår i balanse. Ikke så lenge siden den ble omsatt rundt 70kr.
cinet
08.04.2021 kl 13:06 5606

Aksjekursen i BWO "lider" av for store dominerende eiere. Prisingen er som et skipsreder-dynasti. BW Group er ikke så opptatt av ukens børskurs, men å genere overskudd. Deretter utbytte og evnentuelt nye gunstige invisteringer. Aksjekursen 70 var før BWE ble skilt ut som eget selskap. BWO eier nå ca. 35% av BWE. BWO har også skilt ut BWIDL ( Ideol) , som de nå eier 50% .
BW Group/Andreas S-P er en alliansebygger av rang.

Cadeler meldte tirsdag om en lysende framtid inne hav vind . Stiger 8%. Og ... Andreas som ny styreformann . I tillegg overføring fra en majoritetseier og over til holdingselskapet bw wind s.p.l i Singapore . : «Nomination of new Chairman and expected transfer of shares from Swire to BW Wind

Cadeler A/S announces nomination of new Chairman of the Board of Directors and expected transfer of shares from Swire Pacific Offshore Operations Pte Ltd to BW Wind Services Pte. Ltd.»

Hva har dette med BW Ideol å gjøre ? Jo, BW Group med Andreas er på kjøperen i Danmark ( igjen ...bw epic Kosan steg onsdag 55% etter oppkjøp av Lauritzen i dk) kan bli store synergieffekter av en eventuell fremtidig fusjon mellom cadeler og BW ideol . BW GROUP / Andreas vet hva han holder på med .

BW Group har nå "kontroll" over Candeler/BW Ideol. De har videre god kontroll over Gas (BW Epic Kosan), og ikke minst FPSO markedet (BWO) BW Group har hovedsete i Singapore, som gir dem god know how opp mot nye markeder i Sør-øst asia/Australia. BWE skal øke produksjon både utenfor Gabon og Kudu-feltet. Her blir det meget sannsynlig nye store oppdrag for BWO og BWIDL.

BWO har en lysende fremtid. Med flere FPSO-kontrakter i Sør-øst , eventuelt Brazil vil BWO generere rikelig med cash. Så var det vår egen tålmodighet da....Som sagt ,BW Group/Andreas S-P er neppe opptatt av ukentlig aksjekurs. ( Se hva som skjedde denne uken med BW Epic Kosan , en måned etter oppkjøpet av Lauritzen)
royhamm
08.04.2021 kl 13:41 5550

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/04/08/7653061/klp-forvalter-styrer-unna-dyre-fornybaraksjer
KLP Forvalter Torkel Aaberg om BWO:

Billig oljeserviceaksje

Forvalteren regner dessuten med at oljeprisen vil holde seg høy i de kommende månedene, som følge av stigende etterspørsel og redusert produksjonskapasitet. I oljeservicesektoren er det imidlertid få attraktive kjøpskandidater, ifølge Aaberg.

BW Offshore er et hederlig unntak, ettersom aksjen handles for rundt halvparten av selskapets substansverdi.

– I tillegg til å ha store eierandeler i BW Energy og BW Ideol, har de nylig landet en veldig attraktiv kontrakt med Santos for bygging av en FPSO for Australias Barossa-felt, sier han.
zavva
08.04.2021 kl 14:07 5619

Veldig godt innlegg cinet - støtter deg her.

Kan også nevne at den konvertible obligasjonen i dag holder aksjen noe igjen men at mekanismene i denne vil virke støttende på kursen desto nærmere en
kommer forfall. Dette da den lange opsjonsverdien blir mindre verdifull for hedgefondene og de dermed vil redusere short gradvis. Det er beklageligvis lagt inn i lånevilkårene at konverteringskurs justeres for utbytte og det gjør det ekstra attraktivt å lage "syntetiske opsjoner" ved å shorte aksjen men dette blir som sagt mindre attraktivt jo nærmere forfall en kommer. Hedgefondene som eier i den konvertible sitter litt som bukken med havresekken her og har i dag interesse av lav kurs nå men vil ha interesse av høy aksjekurs når en nærmer seg forfall i 2024.

Om en ser fremover har en derfor både fundamentale samt "finans tekniske" triggere som vil støtte aksjen i kommende år. Ser en frem mot 2023 og alt går som planlag mtp BWE og oljepris er kursen langt - laaaangt over dagens nivå.

Redigert 08.04.2021 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.04.2021 kl 15:58 5487

Skjønner mindre og mindre av dette tilsynelatende, helt utrolige BWO caset.. Finnes ikke mange sammenlignbare kandidater basert på tydelig oppside innen olje per dags dato.
danmark1
08.04.2021 kl 16:12 5467

Shorterne har overtaget i dag.
Gasman
08.04.2021 kl 17:10 5354

Det var jo veldig rødt for alle de store oljeselskapene i dag. Aker BP -3,29%, EQNR - 2,74%, DNO - 1,37% etc.
Oslo børs energy ned 2,58%. Så her er vi i "godt" selskap. Men hva er det som drar ned i dag? Oljeprisen har ikke svingt særlig mye og har ligget tett på 0 og høyere enn ved stengetid i går (ca. 62,30). Børsklimaet ellers har vært nøytralt. Noe har vært surt i oljesektoren i dag, men hva?
Løkkøye
08.04.2021 kl 17:24 5317

«Shorterne har overtaket i dag.»
Leser man zavva sitt innlegg så ser man at dette gjelder ikke bare i dag, men muligens i laaang tid framover.
« Hedgefondene sitter litt som bukken og havresekken og har i dag interesse av lav kurs»
Med inntil 10mill aksjer utlånt fra BW Group så har de mye ammunisjon for å styre kursen i den retningen de ønsker.
Redigert 08.04.2021 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
danmark1
08.04.2021 kl 17:28 5386

Ja, lige ind til nogle større spillere bestemmer sig for at give shorterne modstand, og det tror jeg sker inden længe.
Løkkøye
08.04.2021 kl 17:40 5352

Blir interessant å se hvem som trumfer 10mill hedgeaksjer/ shortaksjer.
zavva
08.04.2021 kl 19:16 5218

Ja de har greit med aksjer tilgjengelig men jeg tenker det i utgangspunktet ikke er negativt at shorten øker gitt selskapet leverer fremover. Som jeg skrev vil det bli mindre attraktivt å shorte jo nærmere enn kommer forfall og jeg ser for meg at den konvertible refinansieres ila 2023. Det vil si at det som i dag og trolig fremover bremser kursen kan gi motsatt effekt i 2022. Det fine her er at desto høyere kursen går jo mer shorter de for å opprettholde verdien på opsjonene sine. Og på et eller annet tidspunkt må disse aksjene enten handles tilbake i markedet eller ved konvertering - som da vil være på kurs langt over dagens.

Om en forstår mekanismene her vil en se at det blir mer og mer attraktivt å eie aksjen for hver dag som går. La dem shorte - jeg låner ut mine aksjer. Selskapet tjener penger, så lenge de gjør det vil verdiene komme frem til slutt. Styret og BW Group skjønner selvsagt også dette.
inference
08.04.2021 kl 20:02 5151

Tror kursen i denne er sårbar i det korte bildet før mer av finansiering rundt ny kontrakt er avklart. I segmentet til BWO er kontantstrøm i det korte bildet verdt betydelig mer enn kontantstrøm i det litt lengre bildet.

Personlig skal jeg vekte meg ned i aksjemarkedet over de neste par månedene men samtidig skal jeg øke eksponeringen gradvis i denne i samme tidsrom med 35.000 - 45.000 aksjer. Evighetsperspektiv og lever greit med at jeg må få tilbakebetalt i utbytter og ikke gjennom å selge til høyere kurser fremover i tid.

Holdning til shortporisjon: Det konvertible lånet løper ut i 2024 (konverteringskursen er høy og antar de ikke blir konvertert). Mao. skal aksjene kjøpes tilbake fremover i tid.
undrende
08.04.2021 kl 20:10 5177

En aksje som har kursmål i området 60 nok må jo være hard å gå short i.
Det her må jo være et drømmescenario for småsparere ala de som gikk sammen i Gamestop, siden verdiene ligger i selskapet
185 mill aksjer totalt, hvorav 10 millioner liksom skal styre kursutviklingen. Er det ingen andre investorer som ser sammenhengen her, eller er det gentlemans agree?
undrende
08.04.2021 kl 20:27 5212

Er det lagt opp til 4 utbytter i 2021, a ca 30 øre pr aksje?
inference
08.04.2021 kl 20:29 5238

At shortere eller noen form for gentlemen's agreement styrer kursen er bare tull. Tyngdekraften har en tendens til å trumfe i det lange bildet, Men segmentet er lite hot og det vil nok ikke endre seg om 6 måneder, 1 år eller 3 år så god CF og sikkerhet er alfa og omega. Derfor faller kursen på store investeringer og usikkerhet rundt hva som må inn av EK.

Dette er en stygg og upopulær andunge som trolig ikke blir penere. Tobakk og sprit stiger sjelden i verdi men gir god løpende avkastning.
Redigert 08.04.2021 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
zavva
08.04.2021 kl 20:32 5257

Kjører nokså samme strategi som deg fremover. Skal gradvis vekte meg ned mot høsten og kun ha eksponering i verdiaksjer med positiv kontantstrøm og P/E under 10 med overvekt olje og oljeservice.

BWO ser jeg på som en av de tryggeste havnene fremover og jeg er ikke særlig bekymret - aksjen utgjør en stor del av min portefølje om dagen. Om det spiller seg ut slik jeg tror fremover får en fin nedsidebeskytelse i aksjen samt som du sier kan en hente inn utbytte frem mot forfall på den konvertible.

Shorten er misforstått og den vil også bremse en evetuell nedgang ettersom de må dekke inn nå aksjen faller for å regulere hedgen. BWO er en av de eneste aksjene på Oslo Børs en bør håpe shorten øker.


zavva
08.04.2021 kl 20:37 5246

Her er jeg uenig Torfinn.

Denne stygge andungen kan bli en svane. Ref BW Ideol
Og med stigende renter kan fort det som i dag er lite hot bli
hottere enn noen gang når investorene ser at aksjer i utgangspunktet handler om inntjening.
Slettet bruker
08.04.2021 kl 21:10 5270

Leser innleggene som at man ikke skal forvente all verden de neste to årene før short etterhvert dekkes inn, konvertibelt lån avklares og kursen normaliseres. I mellomtiden vil selskapet tjene penger og man bør strengt tatt akkumulere beholdning.

Men man kjøper ikke BWO for å kunne doble pengene innen sommeren.
cinet
09.04.2021 kl 09:47 4949

Spesielt Bidens vanvittige pengetrykking, vil medføre en formidabel inflasjon, senest i slutten av 2021. Flere skarpskodde forvaltere dreier fokus mot en kommende råvareboom. Her er enda en adekvat vurdering av BWO;

Mølsæter/FCF (E24)
"– Derfor ligger vi posisjonert med kraftig overvekt i råvarerelaterte aksjer. Hvis du skal få den voldsomme inflasjonen må de aksjene først gå bra. Når etterspørselen etter ting stiger kraftig vil det lede til økt etterspørsel etter råvarer.

– Og råvareselskapene er svært forsiktig i å sette i gang med nye prosjekter for å øke tilbudet av råvarer. De fokuserer investeringene sine på miljøvennlige tiltak i eksisterende produksjon, sier han.

I mars var fondets største posisjon i den nederlandske banken ING, men også selskaper som oljeleverandøren BW Offshore og industriselskapet Elkem er blant de største veddemålene. "


cinet
09.04.2021 kl 10:27 4948

Enda en "spåmann" som advarer mot Bidens pengebruk, og spår skyhøy inflasjon. Rentene vil stige, og dette vil spesielt gå ut over selskaper med inntjening langt frem i tid. Da er råvarer ,og solide overskuddselskaper som BWO, stedet at være:

FA;"– Det er ikke før «Fed» virkelig begynner å ta grep at du bør bekymre deg. Markedet kan øke med 30 eller 40 prosent, før det går ned igjen med 20 prosent, sier Siegel til CNBC. Siegel, som er ekspert på finans og makroøkonomi, forventer en «brølende» opptur når pandemien antageligvis kommer under kontroll senere i år.
– Vi er ikke i niende omgang her. Vi er mest sannsynlig i tredje omgang, sier Siegel i en sportsreferanse til baseball – en sport som vanligvis har ni omganger.
Tror på skyhøy inflasjon
Finansprofessoren, som er kjent for å være «bull», setter spørsmålstegn ved den amerikanske sentralbankens inflasjonsforventning på 2,4 prosent i 2021.
– Jeg tror rentenivået og inflasjonen kommer til å stige vel over det «Fed» har estimert. Vi kommer til ha et inflasjonsrikt år, noe rundt 4-5 prosent, spår Siegel.
Markedskreftene kommer til å tvinge sentralbanken til å gjøre endringer før de selv forventer, mener Siegel og har en oppfordring til de som investerer i markedet:
– I mellomtiden bør du nyte denne oppturen. Den kommer til å fortsette helt til slutten av året, sier Siegel til CNBC. "

Slettet bruker
09.04.2021 kl 10:58 4280

Interessante innlegg om shorten i denne aksjen. Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å se noe tydelig mønster i utviklingen av shorten. Ser zavva skriver at shorterne må dekke inn når aksjen faller for å regulere hedgen. Nå har jeg ikke sjekket så veldig langt tilbake på synlig short, men noterer meg at BNPs short var høyere da aksjen sto på 20-tallet i oktober 2020 enn den var da aksjen sto mellom 33 og 35 i juli 2020. De to andre synlige shortene er temmelig statiske.

Jeg har en passe beholdning av aksjen, men er - på tross av tilsynelatende meget gunstig kurs i lys av fundamentals - lite fristet til å øke beholdningen noe særlig nå. Når aksjen ikke reagerer adekvat på gode nyheter, høy oljepris og generelt godt børsklima, strever jeg med å se hva som skal løfte kursen vesentlig i rimelig overskuelig fremtid, når en da ser bort fra eventuelle gode nyheter fra BWE. Jeg tenker at det er god tid til å kaste seg på bølgen når dette endrer seg.
Redigert 09.04.2021 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
royhamm
09.04.2021 kl 11:04 4277

I disse tider, kan man vel gjerne si at BWO virker vaksinert mot oppgang på gode nyheter og anbefalinger. I PGS hvor shorten er høyere enn i BWO, så reagerer kursen voldsomt opp ved enhver positiv anbefaling. Idag er den opp 9 % kun på en kjøpsanbefaling
danmark1
09.04.2021 kl 11:05 4327

På et tidspunkt vil de større spillere ikke finde sig i udviklingen og så tvinges shorterne til at dække ind. Når en eller flere større spillere begynder at købe kursen op, følger flokken efter.
Straight flush
09.04.2021 kl 14:11 4171

Foreløpig ser det ut som 30-tallet skal testes. Faller kursen under bør man sannsynligvis redusere innsatsen i denne omgang. Det kan muligens skje samtidig som Brent tester 60-tallet.
Redigert 09.04.2021 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
undrende
09.04.2021 kl 14:47 4119

Ser ikke helt logikken i det da. Den tippa vel over 30 siste gang i starten av November, rett etter brent tippa 40$
Slettet bruker
09.04.2021 kl 15:19 4153

Enig i at det ikke er logisk, men kursen på denne aksjen har vært frikoblet logikk en tid. +/- 1 prosent av aksjene som ikke eies av BW, omsettes hver dag. Vi får håpe og tro at det etter hvert skjer såpass utskiftning på eiersiden at aksjen begynner å oppføre seg normalt.
Zohan
09.04.2021 kl 15:47 4110

Gjestmann grunnen til at short posisjonen til BNP var høyere ved en lavere kurs en på en høyere kurs skylles enkelt og greit at når en aksje er billig er det vanskelig å holde kursen nede (en må ha Høyre short andel for å holde igjen kursen), er aksjen dyr altså ved en høy kurs så kreves det min for å styre kursen nedover (lavere short andel). At short posisjonen er høy slik det er nå er egentlig et sunnhetstegn da som har obligasjoner i obligasjonslånet må øke short posisjonen sin for å bremse kursstigningen. Om man har litt lengre briller så vil dette snu når nok investorer som long i aksjen er inne og shorterne ikke klarer å presse kursene på den samme måten som tidligere. Har vært store volum de siste ukene til å være BWO, så vi får satse på at det er kommet flere som meg som er long inn i aksjen.
Redigert 09.04.2021 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
danmark1
09.04.2021 kl 16:45 4111

Helt rigtig antagelse og det bliver startet af en eller flere større spillere. Omsætningen har som nævnt været høj og det holder shorterne ikke til i længden. Når vaccineringen tager fart og verden åbner op, vil olieprisen begynde at stige og så kan shorterne ikke holde stand.
I Danmark vil der bliver vaccineret 100.000 på mandag og vi vil fremover modtage dobbelt så mange vacciner. Det samme gælder de fleste lande i Europa. Det kommer til at gå stærkt nu.
Slettet bruker
09.04.2021 kl 16:55 4127

Det er kanskje bare jeg som ikke klarer å forene synspunktet som zavva ga uttrykk for, om at shorterne må dekke inn når aksjen faller for å regulere hedgen, og synspunktet at shorten må øke ved lav kurs fordi det er vanskelig å holde kursen nede (det sistnevnte virker jo plausibelt). Vel, dette kan nå være som det vil. Før eller siden vinner vel fundamentals her også, og shorten må oppgis en gang.
zavva
09.04.2021 kl 17:04 4187

Mistenker vi må smøre oss med tålmodighet og vente til kvartalstall i slutten av mai. Da forventer jeg et rykk opp over 40kr - om ikke før. Ellers ikke særlig bekymret - selskapet tjener gode penger hver dag men dette er ikke aksjen om en vil ha kjappe 40-50%.

Ser ellers ut som Berge Helene er skrapet.

https://shipandbunker.com/news/features/risk-management/204422-weekly-vessel-scrapping-report-2021-week-12
Zohan
09.04.2021 kl 17:29 4274

Stemmer det zavva, jeg publiserte dette tidligere i uken. Om man tar scraping prisen i dag som ligger ca 400-500$/LDT. En VLCC på samme size som Berge Helene er ca 50000 LDT (Bergen Helene veier nok mer da det forsterket endel samt mye stålkonstruksjoner og rør over dekk).

Om en bruker LDT på 50000 og en scraping pris per LDT på 420$ som grunnlag så vil jo det bli en veldig fin sum inn for BWO:

50.000x420$ = 21.000.000$
Omgjort til Kr = 21.000.000x8.5kr = 178.500.000kr

Verdien på Bergen Helene er vel skrevet ned til så og si null så her blir det krem på toppen av kaka.

https://www.argusmedia.com/news/2177738-higher-scrap-prices-encourage-oil-tanker-demolitions

Redigert 09.04.2021 kl 21:13 Du må logge inn for å svare