NAS - Bjørn Kjos mater shorterne med sine aksjer
Hva får Bjørn Kjos til å mate shorterpakket med sine egne aksjer, som han har vert åpen på at han har gjort, senest nå nylig?
Er han ikke interessert i at kursen holdes på et akseptabelt nivå, istedenfor å tjene noen usle rentekroner på 3-4%, samt engangshonorarer?
Synes det er meget aksjonærfiendtlig å låne ut aksjer med ene hånden, og snakke om bud og salg med den andre.
Dette kommer til å være bensin på bålet for videre nedgang. Har i kveld undersøkt med min megler om NAS aksjer til låns, og har reservert meg 30.000 stk som jeg vurderer å selge i morra, og dekke på 150 ish, eller i en emi som må og skal komme, nå som TRENT motorene brenner cash i ordets rette forstand.
Penger på gata, som Sissener ville sagt.
Er han ikke interessert i at kursen holdes på et akseptabelt nivå, istedenfor å tjene noen usle rentekroner på 3-4%, samt engangshonorarer?
Synes det er meget aksjonærfiendtlig å låne ut aksjer med ene hånden, og snakke om bud og salg med den andre.
Dette kommer til å være bensin på bålet for videre nedgang. Har i kveld undersøkt med min megler om NAS aksjer til låns, og har reservert meg 30.000 stk som jeg vurderer å selge i morra, og dekke på 150 ish, eller i en emi som må og skal komme, nå som TRENT motorene brenner cash i ordets rette forstand.
Penger på gata, som Sissener ville sagt.
Redigert 20.01.2021 kl 03:21
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Ja, og det er bare det vi ser. Tipper det ligger betydelig mer fra 0,49999 og nedover, for jeg ser i andre aksjer, som PGS at samme hus opererer med flere kontoer for short.
Så det som går under radaren er nok betydelig. Alt kommer nok fra Bjørn Kjos.
Så det som går under radaren er nok betydelig. Alt kommer nok fra Bjørn Kjos.
TomW
04.10.2018 kl 21:54
6312
Hadde vært flott om du kom med noen kilder for dine påstander om at Kjos nå nylig har lånt ut aksjer.
Søndre
04.10.2018 kl 22:00
6288
Det med grense < 0,5 er kjent. Jeg mener Spb.1 produserer en totaloversikt.
lillele0n
04.10.2018 kl 23:23
6156
NAS-aksjen har lært meg mye om gruppementalitet, jeg har sittet i denne lenge og fått se hvordan folk snur seg sammen med svingningene i kursen. Når den var på 175 før oppkjøpsryktene sa alle den skulle til 100, 50 eller 0. Når oppkjøpsryktene kom på bordet skulle den til 400, 450 eller 500. Nå som ting begynner å butte imot igjen snakker folk om konkurs og videre nedgang til nivåer som regnskapsmessig aldri vil bli rettferdiggjort. Kjos er bare opptatt av å tjene penger som alle oss andre her inne. Om han kan tjene 3% på aksjer han bare skal ha stående uansett er jo det kjempemessig! Jeg tror Bjørn ønsker at aksjonærene hans skal få tjene mange kroner, men vi må være litt mer tålmodig.
Lykke til.
Lykke til.
Sats heller på AKERBP.
Kjøpte 20.000 aksjer i dag tidlig, ut med 5 kr i vinst nå, fin fortjeneste på 50 min.
NAS er bare trist som faen, kun BEAR x3 som gjelder i NAS.
Kjøpte 20.000 aksjer i dag tidlig, ut med 5 kr i vinst nå, fin fortjeneste på 50 min.
NAS er bare trist som faen, kun BEAR x3 som gjelder i NAS.
Har da vært viden kjent siden 2015 at Kjos låner ut aksjene sine.
"- Vi har en avtale med Nordea og Danske Bank der de får låne 5 prosent av våre aksjer"
Liten vits i å spekulere når han sa det rett ut for tre år siden.
"- Vi har en avtale med Nordea og Danske Bank der de får låne 5 prosent av våre aksjer"
Liten vits i å spekulere når han sa det rett ut for tre år siden.
Korrekt Hektar.
Han sa sist da kursen var ned mot 150-170 at han "kanskje måtte vurdere å hente tilbake litt utlånte aksjer", han trodde han hadde lånt ut litt for mye i "det siste".
Så dette er viden kjent, skremmende om folk sitter tungt i NAS om man ikke vet slike elementære ting.
EDIT: han sa dette i år, også.
Han sa sist da kursen var ned mot 150-170 at han "kanskje måtte vurdere å hente tilbake litt utlånte aksjer", han trodde han hadde lånt ut litt for mye i "det siste".
Så dette er viden kjent, skremmende om folk sitter tungt i NAS om man ikke vet slike elementære ting.
EDIT: han sa dette i år, også.
Redigert 05.10.2018 kl 10:13
GermanHunter
05.10.2018 kl 13:34
5575
Enig, plutselig kan det komme en nyhet igjen om at nas selger av de nye flyene til IAG og kursen vil stige. Man må vel også anta at de ikke er så dumme at kjører 20% hedge andel på drivstoff om de ikke hadde tålt en oljepris på 100 dollar mtp lån osv ?
Søndre
05.10.2018 kl 13:58
5514
Jo, de er så dumme. NAS har ikke nødvendig kompetanse. SAS og Ryanair har 90 % hedge (60 dollar fatet hvor oljeprisen er 84,41 dollar). Forøvrig trodde jeg poenget er å tjene penger/gå med overskudd. Det innebærer å redusere kostnader, ikke øke kostnadene. Du har vel oppdaget hva aksjekursen er ?
Jeg tror hedge til SAS og Ryanair går ut i mars 2019.
Jeg tror hedge til SAS og Ryanair går ut i mars 2019.
Redigert 05.10.2018 kl 14:09
hivhooy
05.10.2018 kl 14:13
5456
Tror den lave hedgen mot oljeprisen rett og slett skyldes at NAS ikke har penger å allokere til dette. Selskapet er som gjeldsslaven på det siste kredittkortet..
Har/hadde vel flere regjeringer med pæææææææææng!
hivhooy
05.10.2018 kl 16:24
5379
Søndre skrev Har SAS mye penger ?
Nei, SAS har heller ikke mye penger, men det er i dag et bedre drevet selskap med fokus på aksjonærverdier. I NAS er det kun fokus på å opprette flyruter, de driter fullstendig i aksjonærer, bortsett når de trenger mer penger. Tror ikke de overlever.
TomW
05.10.2018 kl 19:44
5255
Det er vitende kjent at han lånte ut aksjer ja. Men er det vitende kjent at han låner ut aksjer nå? Du skriver "nå nylig" så da regner jeg med du har en kilde for denne påstanden? Eller skal vi bare ta ditt ord for det? Alle aksjene ble hentet inn igjen i forbindelse med emisjonen og etter det vites ikke. Så hvis noen spekulerer så er det vel deg og hektar.
Videre så tror jeg de fleste ser ditt tragiske forsøk på "snakke" ned aksjen ved å spamme samtlige Nas poster her inne.
Videre så tror jeg de fleste ser ditt tragiske forsøk på "snakke" ned aksjen ved å spamme samtlige Nas poster her inne.
Henviser til hans egne ord på Dagsrevyen i år.
Du sitte tydligvis stuck, varme tanker sendes fra meg og Hektar.
Du sitte tydligvis stuck, varme tanker sendes fra meg og Hektar.
sognoksen
05.10.2018 kl 20:13
5180
Hadde vert gøy med et bud på mandag sitter vel i møter i nas i helgen og ser på budene vil jeg tro ?må vel snart få vekk gliset på short leiren før det går rundt hele hode ,kjøpte no jeg i dag så for vi sjå
Bud kommer sikkert, spørsmålet er bare når, og hvilken kurs NAS har da. Akkurat slik det ser ut nå, med flyselskaper som går konk, og brenner penger som fy, så stresser nok neppe IAG veldig.
Kanskje IAG låner ut masse av sine aksjer for å presse kurs, og derved bud ned. Man kommer langt med å shorte antallet aksjer IAG nå eier. Bare nevner det.
Kanskje IAG låner ut masse av sine aksjer for å presse kurs, og derved bud ned. Man kommer langt med å shorte antallet aksjer IAG nå eier. Bare nevner det.
solid1
05.10.2018 kl 20:18
5154
Det er en stund siden jeg ble oppmerksom på at Kjos lånte ut sine egne aksjer til shorting.
Solgte meg ut av selskapet de neste dagene.
Flyr mer enn 40 turer i året med Norwegian, og vurderer også å kutte. Det finnes alternativer.
Kan ikke forstå den grådighet og etter mitt syn, umoralske handling det er å låne ut sine aksjer til short.
Spesielt ikke som leder av samme selskap.
Det blir likevel ikke bedre MasterMar, om du også går inn og shorter 30 000 aksjer til.
Etter min mening burde shorting forbys.
Solgte meg ut av selskapet de neste dagene.
Flyr mer enn 40 turer i året med Norwegian, og vurderer også å kutte. Det finnes alternativer.
Kan ikke forstå den grådighet og etter mitt syn, umoralske handling det er å låne ut sine aksjer til short.
Spesielt ikke som leder av samme selskap.
Det blir likevel ikke bedre MasterMar, om du også går inn og shorter 30 000 aksjer til.
Etter min mening burde shorting forbys.
NAS har fått et problem i fanget : oljeprisen.
NAS må sette opp sine billettpriser.
NAS må sette opp sine billettpriser.
Godt mulig det blir 60.000 aksjer short. Venter på dipp i oljen. så nas får en liten rekyl (ja selv døde katter hopper), da skal jeg shorte denne til 120.-
Overogut
05.10.2018 kl 20:27
5097
Mener at guidingen som kom var positiv og klarte slett ikke å se det siste fallet komme! Og har alle megler hauserne glemt oppkjøps casen?? Tenker de pratet opp aksjen for kunder for så å shorte den ned igjen!?
Nei, husa prata opp kursen for å hjelpe sine GODE kunder ut, og nå er den jobben gjort, og da satt husa like godt short.
Vinn - vinn.
120 neste.
Vinn - vinn.
120 neste.
Overogut
05.10.2018 kl 20:38
5048
Nordea har forresten lagt på KJØP siden den var i 310,-!
Enkelte analytikere kan umulig ha fullført barneskolen!?
Enkelte analytikere kan umulig ha fullført barneskolen!?
TomW
05.10.2018 kl 20:50
5022
Jaha du gjør det? Har han vært på dagsrevyen etter emisjonen og sagt at han har lånt ut nye aksjer til shorting?
Meg bekjent så var det på hegnartv ved juletider han ble konfrontert med utlånet og sa at det kanskje ble litt for mye utlån.
Anbefaler deg å vite hva du prater om før du uttaler deg noe særlig.
Også godt å se at dere nå har blitt venner igjen etter titalls poster med dritt slenging frem og tilbake :)
Fremstår virkelig som to voksne mennesker som handler for millioner i slengen :)
Meg bekjent så var det på hegnartv ved juletider han ble konfrontert med utlånet og sa at det kanskje ble litt for mye utlån.
Anbefaler deg å vite hva du prater om før du uttaler deg noe særlig.
Også godt å se at dere nå har blitt venner igjen etter titalls poster med dritt slenging frem og tilbake :)
Fremstår virkelig som to voksne mennesker som handler for millioner i slengen :)
TomW;
Jeg så han både på Hegnar TV, og Dagsrevyen hvor Tore Tollersrud (økonomijournalisten) intervuet han, i forbindelse med emisjonen, ja.
Denne helgen er jeg på besøk hos Hektar, vi har røykt fredspipe. GOD kommer litt senere, trolig i morgen!
Jeg så han både på Hegnar TV, og Dagsrevyen hvor Tore Tollersrud (økonomijournalisten) intervuet han, i forbindelse med emisjonen, ja.
Denne helgen er jeg på besøk hos Hektar, vi har røykt fredspipe. GOD kommer litt senere, trolig i morgen!
TomW
05.10.2018 kl 21:00
4990
Ja riktig, så der sa han altså at nå skal jeg begynne å låne ut aksjene mine igjen siden emisjonen nå er ferdig. Litt av en snik han Kjos!!
Nei, det sa han ikke, det var dine ord.
Men vær trygg, både BK og IAG låner ut, hvem andre med vett og vorstand ville gjøre det. De fonda og husene sitter der vel KUN pga oppkjøpspremien, og da er interesen for å låne ut til short (ned 150 nå) veldig lite fornuftig, opp mot rentene og engangshonoraret som mottas.
Kalkulatoren min sier at en oppkjøpspremie på sluttkurs 350 vs 150 med 50% premie, vil være stor forskjell på.
Hva sier din kalkulator?
Men vær trygg, både BK og IAG låner ut, hvem andre med vett og vorstand ville gjøre det. De fonda og husene sitter der vel KUN pga oppkjøpspremien, og da er interesen for å låne ut til short (ned 150 nå) veldig lite fornuftig, opp mot rentene og engangshonoraret som mottas.
Kalkulatoren min sier at en oppkjøpspremie på sluttkurs 350 vs 150 med 50% premie, vil være stor forskjell på.
Hva sier din kalkulator?
TomW
05.10.2018 kl 22:02
4898
Nei hva sa han da? Over sier du at han nylig gikk ut å sa at han lånet ut aksjer. Gjorde han det eller ikke?
Ja det er klart de gjør, er det de store fondene og husene som har sittet i årevis du sikter til?
Nå er det heldigvis verken din eller min kalkulator som vil være avgjørende i hva et eventuell bud vil lande på om det skulle bli aktuelt så tror ikke vi skal legge ned nå mye energi i det.
Ønsker lykke til med million shorten din. Husk å bruk copy/paste i loggen slik at du "beviser" at det er du som har solgt de lånte aksjene
Ja det er klart de gjør, er det de store fondene og husene som har sittet i årevis du sikter til?
Nå er det heldigvis verken din eller min kalkulator som vil være avgjørende i hva et eventuell bud vil lande på om det skulle bli aktuelt så tror ikke vi skal legge ned nå mye energi i det.
Ønsker lykke til med million shorten din. Husk å bruk copy/paste i loggen slik at du "beviser" at det er du som har solgt de lånte aksjene
TomW:
Nå er "nylig" relativt, og subjektivt. Det var under emisjonen han sa at han hadde "sikkert lånt ut for mange aksjer"!
Så får du vurdere om det er nylig, eller leeeeeeeeeeeeenge siden.
Jeg skal ikke be deg bruke kalkis, for det er nokså tydlig for meg at du sitter inne med inngang langt over dagens kurser. Det er kjiipt, men hvorfor benytter du deg ikke av SL ?
Det er nok andre som kan bruke kalkis, og de har nok vert aktiv med short her. Også en IAG kan presse kurs ned, for å få NAS rimelig, det virker i grunn meget logisk. Snart har ikke BK eller styret noe valg, når TRENT motorene spiser opp alt av bunnlinje.
Du skal få sluttseddel, knipset rett fra EDB maskin. Send meg din mail på skipssjefenknm@gmail.com så skal du få den direkte.
Nå er "nylig" relativt, og subjektivt. Det var under emisjonen han sa at han hadde "sikkert lånt ut for mange aksjer"!
Så får du vurdere om det er nylig, eller leeeeeeeeeeeeenge siden.
Jeg skal ikke be deg bruke kalkis, for det er nokså tydlig for meg at du sitter inne med inngang langt over dagens kurser. Det er kjiipt, men hvorfor benytter du deg ikke av SL ?
Det er nok andre som kan bruke kalkis, og de har nok vert aktiv med short her. Også en IAG kan presse kurs ned, for å få NAS rimelig, det virker i grunn meget logisk. Snart har ikke BK eller styret noe valg, når TRENT motorene spiser opp alt av bunnlinje.
Du skal få sluttseddel, knipset rett fra EDB maskin. Send meg din mail på skipssjefenknm@gmail.com så skal du få den direkte.
TomW
05.10.2018 kl 22:59
4807
Det var før emisjonen, ikke under. Etter aksjene ble hentet inn før generalforsamlingen har det ikke kommet noen nye indikasjoner på at han har lånt ut så mye som en eneste aksje slik du påstår. Mye mulig han gjør dette, men dette er ikke noe du vet noe som helt om så slutt å selg dette som en sannhet.
Igjen så drar du konklusjoner som du ikke har noe grunnlag for å vite noe som helst om. Min Nas post har fortsatt positivt fortegn og er ikke veldig bekymret.
Ser du gnager over denne shortingen hele tiden. Meg bekjent så har den synlige shorten >0,5 har økt med hele 0,74%. Ikke veldig dramatisk økning ennå vil jeg påstå. Skal sies at det sikkert finnes en del som ikke vises < 0,5 %, men hvor mye gjenstår å se.
BK og styret har nok bedre kontroll på dette enn hva du eller jeg har så tar det med knusende ro
Igjen så drar du konklusjoner som du ikke har noe grunnlag for å vite noe som helst om. Min Nas post har fortsatt positivt fortegn og er ikke veldig bekymret.
Ser du gnager over denne shortingen hele tiden. Meg bekjent så har den synlige shorten >0,5 har økt med hele 0,74%. Ikke veldig dramatisk økning ennå vil jeg påstå. Skal sies at det sikkert finnes en del som ikke vises < 0,5 %, men hvor mye gjenstår å se.
BK og styret har nok bedre kontroll på dette enn hva du eller jeg har så tar det med knusende ro
sognoksen
05.10.2018 kl 23:40
4757
Nas må bare plusse på en 50lap på billettprisen så renner pengene inn i kassen .stå på kjos
TomW;
Hvor mange aksjer lå i TOP50 på Kjos før emisjonen?
Hvor mange ligger der på siste lista?
Jeg bare spørr.................!
Dette tema har du faktisk ikke peiling på, og det er 100% sikkert at IAG og BK låner velvillig ut. Hvem andre gjør det?
Hvor mange aksjer lå i TOP50 på Kjos før emisjonen?
Hvor mange ligger der på siste lista?
Jeg bare spørr.................!
Dette tema har du faktisk ikke peiling på, og det er 100% sikkert at IAG og BK låner velvillig ut. Hvem andre gjør det?
TomW
06.10.2018 kl 10:25
4468
Nå må du faktisk klare å lese det jeg skriver. Aksjene ble kalt inn i forbindelse med generalforsamlingen av naturlige grunner, stemmerett. Etter dette er det ingen lister som tilsier at kjos har lånt ut nye aksjer til short! Du må gjerne hoste opp en liste om du mener noe annet.
Derimot så stilte Kjos sine aksjer til rådighet i forbindelse med de som deltok i hovedemisjonen, slik at disse fikk aksjene de tegnet seg for direkte og slapp å vente på den formelle prosessen.
Diskusjonen rundt hvem som har peiling og ikke trenger vi ikke gå noe særlig inn på. Men kan gi deg et råd, det hjelper å ha belegg for sine påstander om man ønsker å ta i bruk peilings-hatten. Lese og skrive ferdigheter er også en stor fordel
Derimot så stilte Kjos sine aksjer til rådighet i forbindelse med de som deltok i hovedemisjonen, slik at disse fikk aksjene de tegnet seg for direkte og slapp å vente på den formelle prosessen.
Diskusjonen rundt hvem som har peiling og ikke trenger vi ikke gå noe særlig inn på. Men kan gi deg et råd, det hjelper å ha belegg for sine påstander om man ønsker å ta i bruk peilings-hatten. Lese og skrive ferdigheter er også en stor fordel
-
«
- 1
- 2 »