AOW 30kr

Slettet bruker
AOW 20.01.2021 kl 08:17 196756

Dersom selskapet klarer å realisere sine fem prosjekter, ser jeg en verdi på over 30 kroner pr. aksje, sier analytiker Jonas Meyer !https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/11/19/7590143/sparebank-1-markets-mener-aker-offshore-wind-kan-bli-verdt-over-18-milliarder
Redigert 12.09.2021 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
17.01.2022 kl 15:19 9113

Overskriften om AOW kurs som stuuuuper ligger fortsatt på topp i HO - normalt bruker slike nyheter å sige ned på siden etterhvert. Merkelig også at man kan konkludere med så mye allerede minutter etter at AOW ikke fikk et oppdrag. Vanskelig å få vind oppdrag i Norge, Emisjon mm. Ja ja - slik går no dagan. Da sier bare jeg - "Time will show"
10PS
17.01.2022 kl 15:26 9058

Se innslaget på Finansavisen TV så ser du at det ikke er fare for emisjon før de har fått kontrakt i boks. Så her må jeg skuffe deg angående emisjon som du trekker frem i annet hvert innlegg av en eller annen grunn ;-)
undrende
17.01.2022 kl 15:26 9103

" Hvordan kan en ekstern person ha kontroll på det så kort tid etter at nyheten er ute,"
Her tenkte jeg på AOW jeg da, ikke denne eksterne personen.
Emisjon kommer man nok ikke utenom er jeg redd. Ikke mange hundre millionene igjen i kassa.
Redigert 17.01.2022 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
upsidedown
17.01.2022 kl 15:37 9039

Jeg solgte ut noe rundt 10, og ser de nærmeste dagene som kjøpsmulighet. Har fortsatt snitt lavt på 3-tallet.

Det er flere vinkler å se dette fra. En kan være at de som fikk tilslagene har betalt overpris for vindrettighetene. Ser at Equinor er inne på tanken og i dette faget må de regnes som veteraner.

Hvis noen husker Røkkes intervju på Pareto-konferansen høsten 2020, så hadde han ei klar melding ut. Det var slutt på den tiden selskaper under Aker-paraplyen ville by på prosjekter bare for å skaffe seg arbeid.
Arne_And
17.01.2022 kl 15:41 8962

Er det noe vits å kjøpe med begge hender i dag da? Mange som har tre dagers regelen etter bad news. Vi får se om AOW følger den. Altså fall i 3 dager før den møter bunn. Emisjon er ikke et tema før de lander kontrakter og trenger cash for å investere. Det er i alle fall signalene. Når kan de få tildeling i Norge på flytende offshore wind? Hva slags tidsperspektiv snakker vi om?
Bamse
17.01.2022 kl 15:50 8876

Jeg tipper bunnen er på 3.7😊
undrende
17.01.2022 kl 15:55 8856

Jeg forventer at Aker selskapene nå har lært seg å regne på prosjektene.
Det burde være tilstrekkelig kompetanse for dette. De har jo b.l.a AKSO å støtte seg på, som har hatt sterkt fokus på marginer det siste året.
Her kan det godt, og det vil ikke forundre meg, at tilbydere har regnet seg fra ethvert overskudd på disse havvind prosjektene. Alt for å komme i posisjon. Ikke alle har vel tidligere prosjekter av denne typen å støtte seg på. Ikke har de en størrelse som Aker Solution, med utallige offshore prosjekter å støtte seg på heller.
Det er uansett bedre å ikke komme i betraktning, enn å gå inn i anbudsrunder med negative marginer.
HP17
17.01.2022 kl 15:58 8817

Er ikke AOW konkurransedyktige på slike prosjekter?
Hvordan skal AOW klare å reise seg igjen nå på kort sikt, det ser jo ut som investorene i dag tømmer seg for aksjer i AOW?
Patron72
17.01.2022 kl 16:05 8731

Equinor fikk heller ikke kontrakt.
Sånn er det. You win some you loose some.

Men jeg mener dette er et hardt slag i trynet for aow. Nå må de jaggu hoste opp noe kjapt.
Somling i japan. De har hatt 6 mnd nå som foretrukken budgiver.
Come on sier jeg?
TraderMom
17.01.2022 kl 16:15 8607

Ja, tenkte det samme da jeg så kommentaren fra Equinor. Ser pent ut på CVen med tildeling, men om marginene ikke er gode så får man fort den i fleisen senere.
Kan det også være at de ikke ville ha Ocean Winds med både på fixed og floating, for å unngå at de blir 'for store'? Kun ren spekulasjon fra min side, naturligvis. Skal uansett bli interessant å høre hva som siger ut av informasjon om hva Equinor og AOW ikke kom i mål på.
Slettet bruker
17.01.2022 kl 16:25 8513

Mangel på referanseprosjekter?
TraderMom
17.01.2022 kl 16:31 8413

Aha, skjønner - men i følge Equinors kommentar i DN har de ikke fått info enda om hvorfor de ikke nådde opp. Regner med det gjelder AOW også, ikke bare Equinor. Men vi får se, det kommer sikkert mer info i dagene som kommer.
undrende
17.01.2022 kl 16:33 8408

Det er bare en tanke, en spekulasjon på om konkurrenter har regnet seg fra marginer på anbudene. Det får tiden vise.
Det er nok veldig viktig å komme i posisjon for mange innen dette feltet, så også for AOW. Men vil vel tro at de setter marginene først.
Bare en tanke i grunn.
TraderMom
17.01.2022 kl 16:34 8403

Equinor fikk heller ikke tildeling, og understreker til DN at "– Vi mener selv at vi er godt rigget og har allerede en lang erfaring på flytende havvind, på samme måte som bunnfast." Så ikke mangel på referanseprosjekter nødvendigvis som var årsaken til Equinor-avslaget, men kan seff ha vært bidragende i AOW-tilfellet. Men Equinor hinter til lønnsomhet:

– Vi gir bud og ønsker å konkurrere på betingelser som kan gi lønnsomhet. Vi har en disiplinert vekststrategi. Så får vi komme tilbake mer konkret til dette tilfellet, etter at vi har fått en nærmere redegjørelse for hvorfor vi ikke nådde frem i akkurat denne runden, sier han og legger til:

https://www.dn.no/marked/aker-offshore-wind/kjell-inge-rokke/bonheur/aker-offshore-wind-stuper-etter-tildelingsprosess-vant-ingen-budrunder/2-1-1146300


Redigert 17.01.2022 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
upsidedown
17.01.2022 kl 17:08 8158

Høyst tvilsomt at det vil meldes hvorfor de ikke vant kontrakt. Når de uttaler seg slik betyr det at de vil gå gjennom sitt eget bud for å finne ut om de kunne ha justert det og fortsatt regnet heim profitt. Det er utvilsomt viktig å komme i gang for AOW, men det er enda viktigere at det blir netto på bunnlinja når utbyggingsfasen er over.
TraderMom
17.01.2022 kl 17:25 8013

Alle forstår at det ikke kommer noen melding om det :-) Men det har en tendens til å sige ut informasjon etter hvert. Og så er det selvfølgelig interne evalueringsrunder etter en slik anbudsprosess, noe annet er ikke å vente fra et profft system som Aker.

Tror du er inne på noe ref. bunnlinja. Det er viktigere å bruke tid og sikre lønnsomhet, enn å skynde seg etter lave marginer.
upsidedown
17.01.2022 kl 17:28 7989

Priciple Power, der AOW eier 49 prosent, sitter på betydelig kunnskaper om flytende havvind i Scotland. Det er bare noen få måneder siden verdens største flytende havvindspark var klar til produksjon i Scotland. Parken er bygd på PPs teknologi.

https://www.offshorewind.biz/2021/10/19/worlds-largest-floating-offshore-wind-farm-fully-operational/
10PS
17.01.2022 kl 23:55 7174

Denne viktige kopien fra TraderMom bør dere lese og være klar til å hamstre på bunn :

Jada, bare å puste med magen og handle litt ekstra om man har mulighet til det. Hadde naturligvis vært morsomst om det gikk veien med ScotWind1, men det kommer også en ScotWind2. I mellomtiden er det Japan, Sør Korea, Sverige, USA, Tyskland ... Her kan fortsatt veldig mye spennende skje i 2022

Se opp for Røkke rekyl i dagene som kommer.

Yostock
18.01.2022 kl 00:14 7121

Aow og Aker burde nå gå inn i seg selv. Bruke hele kompetansen ikke bare i aow men i Aker for å finne ut dette med anbud. Hvor gikk det galt. Aker Solutions er gode på anbud og vinner kontrakt etter kontrakt. Nå må det overføres kunnskap fra konsernet Aker til aow for å mobilisere dette til anbudskunnskap. For så å vinne frem der de måtte søke. Er det noen som kan klare det så er det Aker. Men de må gå litt inn i seg selv nå. Etter mye juling på børsen.
Redigert 18.01.2022 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2022 kl 02:11 7002

Det er Shell og Scottish Power som stakk av med seieren på hele 5 Gigawatt. Det kan forsyne 6 millioner husstander... Shell har fra før Borssele 3og4 sammen med Eneco, og har mindre kontrakter i Ierland, Frankrike Norge og Sør-Korea. Selvsagt kommer det flere muligheter, men både Statoil ( jeg vet), og AOW sto helt utenfor nå, og vil få problemer i neste runde, med mindre de underbyr, noe de har sagt de ikke vil gjøre.
Konkurransen er skyhøy, fordi især de store oljeselskaper vil få problemer om de ikke viser til å bli grønnere. AOW får heller ikke noe drahjelp fra oljevennlige norske politikere, og det som planlegges i Norge er småtteri.
Redigert 18.01.2022 kl 02:12 Du må logge inn for å svare
CapitaL
18.01.2022 kl 08:30 6525

Eller denne muligheten..

- Skal selskapet ikke ut å hente penger i en emisjon som vil vanne ut dagens aksjonærer foreslår Holm at Aker Offshore Wind fusjonerer med Mainstream Renewable Power, et selskap Røkkes fornybar-paraply Aker Horizons sitter på en 75 prosent eierandel i.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/01/17/7803717/clarksons-platou-spar-kriseemisjon-i-aker-offshore-wind
jubilantKing
18.01.2022 kl 08:58 6352

Nordea nedjusterer kursmålet i Aker Offshore Wind etter havvind-trøbbel
Nordea Markets skriver at Aker Offshore Wind-aksjen mandag fikk velfortjent juling etter kunngjøring om at budet i ScotWind-auksjonen var mislykket. Meglerhuset nedjusterer kursmålet til 5,7 kroner per aksje fra tidligere åtte kroner, men opprettholder en kjøpsanbefaling i en oppdatering tirsdag.

Nedjusteringen skjer etter Nordea har fjernet kapasiteten i Skottland fra sin SOTP-verdsettelse. De ser imidlertid fortsatt en oppside fra siste sluttnotering, etter at aksjen falt om lag 20 prosent mandag.

De mener fremdeles Aker Offshore Wind er godt posisjonert for vekst i sine kjernemarkeder, inkludert Norge, Sør-Korea og USA, og vurdere Japan og Sverige som potensielle markeder som kan tilføre ytterligere moment på kort sikt.
JonasKr
18.01.2022 kl 09:29 6045

30kr ja. Så hvis jeg kjøper nå så er jeg garantert 10-gangern? 🤣
Tradinator
18.01.2022 kl 09:31 6013

Sånn da har jeg doblet veddemålet. Galskap eller genistrek. Vi får se. Tror neppe butikken stenger pga en tapt lisens. Det er mange av de fremover og AOW jobber videre må vi tro. Snitt på drøyt fire kroner kan jeg leve med i spenning.
Slettet bruker
18.01.2022 kl 09:33 5963

Fy søren for en møkka aksje :-( Dette er tragedie for oss og nå er jeg 50 % minus i aksjen. Hvem skulle tru det for noen mnd siden. Dette må være det mest svakeste av alle Røkke selskaper. Klarer de ikke å levere noe i løpet av kort tid og det blir emisjon ser vi langt ned i 2 tallet og kanskje 1 tallet. Nå er det mange som vil ut her. Nå må jeg vudere hva veien for meg i dette selskapet. Som nevt er det stor farefor vider ras og må se på om jeg går ut og inn igjen senere. Hm ikke bra dette
R1234
18.01.2022 kl 09:34 5963

Enig:) venter på at en posisjon skal gå inn i salg i soff. Frigjør midler til nye kjøp i AOW.
Sollidcap
18.01.2022 kl 09:43 5898

Plukket en del selv på 3,2! Skal vi ennå lengre ned så skal jeg ha ennå mer. Vi får kasta av mange med korte briller nå.
Gullhaugen
18.01.2022 kl 09:45 5885

Ja dette var helt sykt. Nå får vi vente på en uttalelse fra Røkke og co. Er selv i minus 35 -40 prosent. Sitter på hold foreløpig. Noe må komme snart. De kan ikke sitte tause å se på dette negative som skjer nå. Alle hiver seg på men Røkke har vært i krigen før.
CapitaL
18.01.2022 kl 09:55 5908

Skottland var tydeligvis være eller ikke være for AOW i følge markedet... Det ser bunnløst ut akkurat nå, men vi får se om Røkke har en backup plan for dette scenarioet. Det ropes på emisjoner fra både Clarkson og Pareto.. men hva er nytt med det egentlig? Svar: Ingenting!
Foreløpig kan de kjøre på en stund til før emi tvinger seg frem og innen den tid har det forhåpentligvis kommet noe godt nytt;)

Slettet bruker
18.01.2022 kl 10:04 5894

Kjører de emisjon nå da tar de siste luften ut av ballonen. Da vi den trenge kunstig åndedrett lenge etter på. Trur ikke Røkke har noe ess i armen og ei heller noe fra selskapet selv. Her er det å vente på tildelta kontrakter og de må bare brette opp armene å gjøre jobben bedre. Hvorfor de tapte vet ikke jeg, men det kunne vært intressangt å vist om det gikk på pris eller tekniske løsninger.
AOW har jo sagt at de skal ha lav grunnbemaning og leie inn teknisk personel etter behov. Her er det samarbeid med andre selskaper i Røkke systemet eks Aker Solution. Her er det ikke mye nå som skjer i de nærmeste mnd..
CapitaL
18.01.2022 kl 10:51 5715

Ja, det har ikke manglet på frierier til skottene mht investeringer osv dersom de fikk tildeling.. så hva som var utslagsgivende årsak til at de ikke nådde opp hadde vært interessant å visst.

Clarkson nedjusterer kursmålet til 1-en krone!
Yostock
18.01.2022 kl 11:54 5491

Aker bp er opp 5.43 %, AKH er ned 7.38 %, ACC er ned 8.57 %, AOW ned 13 % og ACH er ned 7. 56 %.

Med andre ord så vinner oljen som vanlig og markedet har ikke enda tro på at Aker kan mobilisere og få til en lønnsom grønn satsning. Og dette som følge av en overreaksjon på Scotwind. Det er mange land der ute i første omgang Japan, Korea, Sverige, Tyskland og USA. For ikke å snakke om alle land som har et hav i nærheten. Det skal deles ut og skapes utallige lisenser til havvindparker med flytende havvindkraft fremover. De ville vært heldige om de fikk det AOW presenterte i budet til Skotland. Så det kommer utallige muligheter fremover. Det er ingen tvil om at Aker lever godt på oljen. Men Aker kan ikke leve av oljen for alltid og bør prioritere skikkelig nå.
Redigert 18.01.2022 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Jarnar
18.01.2022 kl 13:11 5311

AOW var oppe til eksamen i går og strøk - etter profilering som en av de beste i klassen. Nå blir det stor oppvask og krisemøter, jeg vil anta det er enorm støy og feberstemning i selskapet. AOW har en del lovende prospekt, og de har meget gode samarbeidspartnere. Men OW og AOW fikk ikke tilslag på den delen Røkkes selskap kan; dyptvannsløsninger. OW fikk derimot tilslag på bunnfast.
--
Konlusjonen må være at de ikke er kostnadseffektive/gode nok for slike konkurranser per i dag, men at de har trodd de var det. Selskapets renommé er i spill fordi dette gjør seg dårlig. De kan ikke regne med spesialbehandling hverken hjemme eller ute.
Hvis de er flinke, kan de snu dette og ta lærdom. Hvis de har dyktige nok ingeniører. De må få til den halvt nedsenkbare løsningen innen fornuftige kostnadsrammer
Jeg solgte meg ut med tap i går. Nå skal AOW stabilisere kursen et sted. Dersom de får til nødvendige endringer, kan det bli bra, en gang. Det er opp til ingeniørene.
Neidajoda
18.01.2022 kl 13:41 5228

Jeg deler samme oppfatning og tanker som seg Jarnar, solgte meg også ut i går med tap. Har ikke tid og mulighet til å sitte med ti talls prosent i minus over en lang periode. Kanskje jeg går inn på nytt på en ny inngang på en lavere kurs når alt roet seg. Har ingen tro på at bunnen er nådd.

Slettet bruker
18.01.2022 kl 14:19 5103

Utdelingen ble basert på selskapenes tilit og kvalitet denne gang.
Chupachups
18.01.2022 kl 14:28 5065

Det vi har kommunisert er at vi venter elektrisitetslisens for Sør Korea ila Q1. Dette er en betydelig milepæl for dette prosjektet som ligger langt foran de Skotske prosjektene rent tidsmessig. Vi har videre sagt at vi venter at Japan transaksjonen sluttføres i Q1. Da vil vi også kunne si mer om dette prosjektet.

Si fra hvis det er andre ting jeg kan svare på.

Mvh

Investor Relations and Market Analysis

Bull
retur
18.01.2022 kl 16:33 4803

De fleste som har solgt nå har solgt til shortere m tap altså shortere tjener på tvangssalg . Som jeg tror det har vært mye av i dag . Som sagt så mye nedgang på scot er ikke reelt men det spilles på frykt .
retur
18.01.2022 kl 16:34 4791

Du har ikke tapt før du har solgt med tap slik du valgte .
Sirius1
18.01.2022 kl 16:40 4754

Jeg tror det voldsomme fallet skyldes i stor grad at mange er kortsiktige og ønsket rask avkastning i AOW ved hjelp av Scotwind. Når de da ikke lykkes trekker mange seg ut og finner andre steder de kan tjene penger raskt. Jeg valgte heller å øke min posisjon, da jeg ikke er blant de som har dårlig tid.