Magefølelsen sier kjøp

Redcloud
FRO 25.01.2021 kl 12:51 41341

Hva sier de fundamentale forhold? Utsikter til økt oljepris betyr vel at verdens oljelagre skal fylles opp før oljeprisen blir høyere? Miljøbobleaksjene har vært i fokus en stund, lider FRO under dette i kraft av "miljøversting"? De fleste meglerhus har hold anbefaling, kun ett har den på kjøp. 3 har den på selg. Er det for risikabelt å kjøpe nå, før de eventuelt oppgraderer til kjøp? Teknisk ser den ut for å kunne bunne ut rundt 50. De fleste tekniske indikatorer sier at den er kraftig oversolgt. Gevinstsikring i alt som har steget vil muligens prege børsene framover, vil FRO også bli dratt nedover av dette selv om den allerede har falt mye? Eller vil investorene skifte fokus til aksjer som allerede har hatt en korreksjon? Rederiet har nå ca samme markedsverdi som f.eks Pexip. Er dette en naturlig forholdsmessig prising? Hva mener forsamlingen om FRO på disse nivåene?
Redigert 25.01.2021 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Redcloud
10.01.2024 kl 21:51 426

Hva er dette caset et eksempel på? Det er nemlig ikke alltid det lønner seg å bare sitte i ro. Av og til må man jo ta gevinst men tydeligvis ikke her?
ibyx
21.09.2023 kl 17:47 1053

Veien til himmelen er gjerne brolagt med kjepper hjulene? Er det derfor NYSE shipping sklir idag? Ned i 187,50 omtrent nå. Euronav i rødt.
Vel. Det finnes alltid forklaringer når markedet alltid har rett! Her er en! 🤣
https://www.tradewindsnews.com/tankers/frontline-s-barstad-warns-shadow-fleet-set-to-swell-as-russian-exports-dip/2-1-1522398
Lilleulv477
21.09.2023 kl 16:32 1155

FRO: Kommer til å bli 2-3 veldig bra år i tankmarkedet -Barstad
Oslo (Infront TDN Direkt): Konsernsjef Lars H. Barstad i Frontline er optimistisk med tanke på de nærmeste årene i tankmarkedet, og sammenligner dagens markedsituasjon med perioden fra 2002 til 2008, som var eksepsjonelt gode.


-Tilbudssiden for tank vet vi, den er kjent helt frem til 2027. Vi vet at det kommer svært få skip, og vi vet at flåten eldes raskt, så det blir mindre og mindre kapasitet. Hvis man tror på etterspørselsprognosene fra IEA, Opec osv. kommer vi til å ha 2-3 veldig, veldig bra år. Vi sammenligner dette med det vi så i 2002, for det er sammenlignbart med tanke på nybyggordreboken. Fra 2002 til 2008 så hadde vi en helt sinnssyk periode i tankmarkedet. I denne perioden hadde vel Frontline-aksjen en direkteavkastning på over 3.000 prosent, sier han til TDN Direkt etter selskapets presentasjon på Pareto Securities' energikonferanse torsdag.


Barstad er også mindre bekymret for konsekvensene av en resesjon på tankmarkedet gitt nybyggordreboken.


-Man snakker ofte nå om en hard eller myk landing. I 2008 hadde vi en hard landing, da falt oljeetterspørselen i snitt 1,5 millioner fat. Men da var ordreboken i tank 48 prosent av eksisterende flåte. Hvis det samme skjer nå er den totale ordreboken 7,7 prosent av eksisterende flåte. Får du en lignende resesjon nå er det ikke bra, men du har i hvert fall ikke 6-7 år hvor du skal få levert en drøss med skip inn i et marked som ikke har noe voksende etterspørsel, sier han.


Frontline-sjefen mener at uten et pristak på russisk råolje, hadde vi hatt en mye høyere ratenivå de siste par månedene.


- Vi er på vei ut av vedlikeholdsperioden for raffineriene. Pristaket på russisk olje har ført til at flåtetilgjengeligheten i markedet utenfor Russland, altså det vanlige compliant-markedet med eksport fra USA, Vest-Afrika og Nordsjøen har økt. Akkurat nå er det vanskelig å få et bilde av hvor balansen er, sier han.


Barstad mener reduksjon i russisk oljeeksport er mer et logistikkproblem enn vilje fra Russland til å støtte Opec.


-Hadde det ikke vært pristak på russisk olje hadde de eksportert akkurat samme volumene som de gjorde i februar 2022. Det som er utfordringen deres nå er at det er for få redere som er villige til å frakte russisk olje, sier han, og fortsetter;


Hvis oljeprisene fortsetter å appresiere kommer det til et nivå hvor Opec vil åpne kranene igjen, og det vil være positivt for tankmarkedet.


Akkurat nå har VLCC-ratene gått sterkere, mens ratene for Suezmax og Aframax ikke har kommet etter. Når etterspørselen vokser og Opec demper tilbudet må oljen rett og slett komme fra et annet sted, og da får man lengre reiser, påpeker Barstad.


-Du kan ikke bli helt bull så lenge ikke alle segmentene drar samtidig. Opec kutt og Saudi-Arabias videreføring av kuttene har ført til at oljen blir eksportert fra USA, Brasil, Vest-Afrika til Kina, det er en dobbelt så lang reise, så det har egentlig vært bra for VLCC, men for Aframax og Suezmax har det vært litt motsatt, sier han.


Barstad fremhever også viktigheten av vintertemperaturen i den nordlige halvkule i år for etterspørselen.


-I fjor så hadde vi en veldig mild vinter på nordlig halvkule. 80 prosent av verdens oljeetterspørsel skjer på nordlige halvkule. Hvis den blir mild i år igjen, så tror jeg ikke vi kan forvente noe fyrverkeri for å si det sånn. Men hvis vi får en kald vinter i nordlig halvkule som vi ikke hadde i fjor, da kan det bli veldig interessant, sier han.


Med tanke på Kina mener Barstad det er vanskelig å konkludere ettersom oljeimporten har vært høy mens makroøkonomien har vært svak.


-Kina er et veldig vanskelig land å analysere nå, fordi alle prisindikatorer for innenlands kinesisk økonomi peker nedover bortsett fra oljeimport. Oljeimporten er på høyere nivåer enn før covid. Et naturlig scenario er at hvis nivået på olje importen fortsetter i Kina, og hvis innenlands etterspørsel fortsatt utvikler seg svakt, vil Kina bli en stor eksportør av oljeprodukter, sier han.
ibyx
21.09.2023 kl 15:53 1216

Si det? Mulig den skal litt ned nå før det fortsetter på bekreftede rateøkninger.
Peers lagger litt på NYSE. Blir gjerne som igår? Ned mot rødt og så litt opp mot slutt?
Redcloud
21.09.2023 kl 15:49 1243

Hvor ble det av longsitinbulk eller hva han het, slakteren som mente den skulle til 40? ;)
Redcloud
02.08.2022 kl 03:59 1905

Som tidligere nevnt, denne skal man kjøpe når alle meglerhus sier selg, de klarer seg alltid og ref 50 lappen og selg sier dnb nå 140 og kjøp.
Slettet bruker
10.04.2022 kl 18:24 2389

Ja det gjør vi og fuglen tipper 120 kroner innen 1.juni 2022.
Redcloud
10.04.2022 kl 18:19 2408

Klarer vi 100% opp fra 50?
shipanalyse
28.02.2022 kl 12:50 2933

shipanalyse skrev Target 117 for FRO
FRONTLINE toget går-stå ikke igjen på perongen
Fjellheim
28.02.2022 kl 10:55 3129

Dagens situasjon så uoversiktlig at det er vanskelig å spå men jeg tror vi ender opp med monsterrater på tank. Det går fra bunn til himmels på få uker.
Redcloud
28.02.2022 kl 10:49 3153

Tålmodighet er en dyd
Endre Mening
21.05.2021 kl 17:55 4398

Har han kommet med noe etter feb på kr 70 da?
Redcloud
21.05.2021 kl 16:52 4498

Bunn = 50 takk for tilliten :D
vulkan
21.05.2021 kl 16:36 4535

shipanalyse skrev Target 117 for FRO
Hva er price target for #1 da?
shipanalyse
21.05.2021 kl 15:50 4611

Target 117 for FRO
Slettet bruker
20.05.2021 kl 16:41 3470

Hva er ditt price target, mister?
Slettet bruker
20.05.2021 kl 16:41 3470

Hva er ditt price target, mister?
Trendline
19.05.2021 kl 23:52 3849

Frontline er stor, men de store blir større, og da henger ikke de mindre konkurrentene med, spesielt innen VLCC-segmentet. Oljeforbruket vil gå ned, kampen om lastene blir hardere, men jeg tror Big John blir en vinner...sitter med samme beundringen her, som i FLEX-LNG.
fattigstakkar
19.05.2021 kl 18:08 4095

Amerikanerne likte kjøpet til FRO. Synes den virker såpass mye dyrere enn konkurrentene nå, så tar gevinst og kjøper EURN i stedet.
shipanalyse
19.05.2021 kl 14:20 4253

FRO-Fredriksen har tro på tank fremover-6 nye skip bestillt
kakemann
19.05.2021 kl 09:56 4444

https://newsweb.oslobors.no/message/533484

The payment profile for this transaction means that the largest portion of the
instalments on each vessel will be made on delivery of each vessel. Frontline
will meet the financing of this acquisition with existing borrowing facilities
and will establish long term financing closer to delivery of the vessels
fattigstakkar
19.05.2021 kl 09:43 4499

Står det hvordan skipene skal finansieres? Blir det emisjon som i GOGL?
kakemann
19.05.2021 kl 08:06 4651

https://splash247.com/frontline-pays-566m-for-six-hhi-resale-vlccs/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

VesselsValue data shows that Evangelos Pistiolis led Central Mare is the only owner with six or more VLCCs on order at HHI. It has six on order along with an additional two in partnership with sister company Top Ships.
Mollen
18.05.2021 kl 22:52 5012

Regner med at dette er baljer som JF eier privat. Han gjør akkurat det samme som han gjorde i GO i vinter, men i bulk var vi lenger i syklusen.

https://e24.no/boers-og-finans/i/eK919a/frontline-kjoeper-seks-nye-oljetankskip-for-naer-47-milliarder-kroner
Redigert 18.05.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Flipper
18.05.2021 kl 14:23 5236

US-Iran: Hurdles to Near-Term Deal Are Political

https://www.energyintel.com/pages/eig_article.aspx?DocId=1105799
fattigstakkar
18.05.2021 kl 11:21 5394

shipanalyse skrev Kursmål FRO 95
hvem?
Arky
14.05.2021 kl 19:44 5857

Nordea ute med en analyse på FRO . Kursmål 55
Arky
13.05.2021 kl 19:55 6254

Mulig OHS form ( noe skjev) for Fro. Brudd på 65 gir en target på 80,.
Sonatrach
13.05.2021 kl 17:52 6374

VLCC Nybyggpriser har passert $100M (pga stålpriser og få ledige slots).
fattigstakkar
13.05.2021 kl 16:51 6441

Kan være lurt for mange aksjer, men har en mistanke om at tank står foran et løft. Se på grafen på første side i kvartalsrapporten til Cleaves som viser hvor i syklusen de ulike shippingsegmentene befinner seg. Hvis de har rett når det gjelder tank, er det definitivt tiden for å kjøpe.

https://5f38c3be-c80e-4113-8699-341bc56851e6.usrfiles.com/ugd/5f38c3_a33fc7def17348e8b4d1e0bb23ebba9b.pdf
skuggen
13.05.2021 kl 16:48 6451

Solgte ut nesten alt i alle segmenter 5. mai. When i May, sell away.
fattigstakkar
13.05.2021 kl 16:30 6480

Jeg solgte meg ut av alle tankaksjer for et par dager siden for å frigjøre cash da jeg ble nervøs for børsutviklingen. Måtte komme meg inn igjen før TNK skulle legge fram resultat i dag. Tar gevinst der nå etter oppgang på 6% og flytter over i FRO. Tror flere tankaksjer vil gjøre det bra framover.

Måtte ta en post i DHT også, siden den har lagget andre tankaksjer og min gode venn Long snakker så varmt om den :)
Redigert 13.05.2021 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Endre Mening
13.05.2021 kl 11:35 6642

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/05/12/7672542/salgsgevinster-loftet-bergshav-til-100-mill.

I shipping er det ratefest i tørrlast- og containerfarten nå, men Bergshaven har ingen planer om å kjøpe seg inn der.

– Nei, det er ikke naturlig for oss. Jeg skulle gjerne ha gjort det for et år siden, før ratene og skipsverdiene begynte å stige kraftig. Å hoppe inn nå er ikke aktuelt, men duverden så jeg unner alle tørrlastrederne den sårt tiltrengte oppgangen, sier Bergshaven.

Selv er han mer opptatt av å holde fast ved tank og gass, som er segmenter rederiet kjenner godt og har en lang historie i.

Tror på tank

– Tankmarkedet har vært svakt en stund nå, men underliggende ser det bra ut fremover, og vi tror på en gradvis bedring der. I gass er vi opptatt av å fortsette restruktureringen av porteføljen av mindre gasstankere i B-Gas-flåten, som drives fra vårt kontor i København og som nå teller åtte skip, sier finansdirektør Andreas Hannevik.

Tankflåten teller ti hel- og deleide skip på mellom 13.000 og 163.000 dødvekttonn.

– Vi ser en utvikling i retning av vesentlig større enheter i shipping. Vi er et middelsstort rederi, men oppnår stordriftsfordeler ved å delta i tre samseilingspooler som består av opptil 70 fartøyer, sier Bergshaven.
ks1977
12.05.2021 kl 14:57 6871

Siden du skriver "noen fine år" og dermed ser litt lenger frem enn nesetippen så må jeg si meg helt enig (les; jeg har verken evne eller interesse i å spå hvor haren hopper på kort sikt).

Det har vært skuffende lite skraping av skip så langt, men ordreboka er lav og (spesielt) kontainer fyller opp verftene og blokkerer for muligheten til å øke ordreboka dersom/når ratene stiger. For meg så så tankmarkedet (omsider) ut til å være i fin balanse før corona, men mulig vi trenger en trigger for å få ratene opp til et hyggelig nivå?

I mitt hode så kan EEXI være denne triggeren (dog først fra 01.01.2023 slik det ligger an nå), enten alene eller ved hjelp av en (sannsynlig?) verdensomspennende CO2e-avgift - dette bør løfte ratene for alle tankskip. Personlig så styrer jeg unna FRO, men det er fordi at jeg tror at ECO-skip vil gå seirende ut på lang sikt (FRO bør derimot være en "sikker" aksje for de som vil gå litt mer mainstream)
Slettet bruker
12.05.2021 kl 14:43 6889

Slettet bruker skrev Hvor da ?
Hva sier magefølelsen deres nå? Jeg tror veldig på tank og da særlig Frontline. Tror det blir noen fine år i shipping, med for få nybygg og større etterspørsel etter fartøy vil dette gjøre at ratene går opp, og dertil også aksjekursen. Veldig mange shippingsegmenter har gått i taket de siste mnd, mens tank har vært stabil. Tror denne læggen vil komme, og derfor tror jeg FRO vil være7kan være et godt kjøp.

Noen tanker rundt Frontline der ute?
Slettet bruker
10.05.2021 kl 20:15 7276

shipanalyse skrev Anbefalinger på FRO
Hvor da ?