MPC Energy Solutions vs Aega

Fresh Prince
MPCES 26.01.2021 kl 14:19 1297

Lurte på en ting: Aega har i følge en nylig børsmelding 4 MWp i pipeline. Aega prises altså da til 46,85 ganger MWp om vi ser på market cap i MNOK. Sammenligner vi med MPC Energy Solutions som har 333 MWp i sin pipeline, så prises de til 3,32 ganger MWp om vi ser på market cap i MNOK. Hva er årsaken til at Aega skal handles på 14x høyere prising enn MPCES? Vennligst rett på meg hvis jeg har lagt til feil MWp for Aega, var fra en børsmelding fra desember der de skrev at de totalt hadde 4 MWp totalt. Antar vi dobbelte av det er prisingen fortsatt ekstremt mye høyere, så bare lurer på hva tanken bak prisforskjellen er, kan det være fordi Aega investerer i Italia mens MPCES investerer i Sør-Amerika og Mellom-Amerika?

Newsweb:
"With the completion of this transaction, Aega will soon own 4 plants and 4 MWp in Italy. It is also worth noting that these two new parks are located close to Villapiana Fotovoltaico S.r.l., a power plant recently acquired and included in Aega’s Italian portfolio of assets. As such, the company will soon have a cluster of 3 parks in Sardinia. Aega has the infrastructure and partners to quickly get the two new plants optimized and continues looking opportunistic on further acquisitions."
Redigert 26.01.2021 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
Nyttmarked
26.01.2021 kl 14:57 1262

Eierskap i norsk solar 6%, 4mwp og 70mill penger på bok (usikkert)? Men enig at kursen nå er relativt høy, men Aega er et lite voksende selskap, med ny ledelse og en spennende fremtid i møte.
Chirpieching
26.01.2021 kl 15:13 1244

Slik jeg har skjønt det skal MPCES bygge sine solparker (ifølge presentasjonen som ble laget ifm IPO'en), mens Aega skal kjøpe ferdige parker. Å bygge selv tar både mer tid og innebærer mer risiko å kjøpe ferdige parker. Den politiske risikoen i Sør-Amerika ift Europa er også et poeng. MPCES satser også på fire virksomhetsområder (sol, vind, energiparker med energilagring og energieffektivisering). Slik jeg ser det er det mer komplisert i oppstarten å spre seg over flere felt enn å konsentrere seg om ett. Men jeg tror ikke selskapet så på akkurat det som en ulempe og trolig ikke investorene heller. Aega er et noe mer etablert selskap enn MPC, som jeg tror er relativt nystartet.

Aega skal jo også kjøpe mer enn de 4 MWp; de har en bra kontantbeholdning etter salg av 8 parker ifjor.MPCES springer forøvrig ut av et fond som heter MPC Capital og trekker på både kompetanse og markedskunnskap derfra.

I tillegg til dette kommer de irrasjonelle årsakene til prisforskjellen ;-)
Fresh Prince
26.01.2021 kl 15:28 1232

Godt poeng, tok 450 000 nå, legger det i skuffen og satser på lignende utvikling som Scatec Solar:)
Nyttmarked
26.01.2021 kl 15:31 1229

I Aega sant ;) ?
Fresh Prince
26.01.2021 kl 15:32 1225

Haha da hadde jeg nok trolig satset pengene på blackjack i stedet!
Nyttmarked
26.01.2021 kl 15:36 1219

Hehe, vi får se nå mot 31.januar ;)
Fresh Prince
26.01.2021 kl 19:53 1160

Haha ja forundrer meg ikke om nettløkene dytter kursen opp på en melding som burde være 100% priset inn ettersom ledelsen gjentatte ganger har garantert at transaksjonen skal ta sted. Det til tross for at oppkjøpet bare øker omsetningen ekstremt lite og resulterer i multipler jeg ikke har sett maken til siden 2008. Men med en gang oppkjøpet er ferdig og folk ser hvor hinsides all fornuft verdsettelsen er så faller den nok en god del tilbake tenker jeg meg! Eventuelt så kan de gjennomføre en emisjon, så har man i alle fall en grunn til å forklare hvorfor den er så høyt priset, da kjøper jeg meg nok inn:)
Redigert 26.01.2021 kl 19:55 Du må logge inn for å svare