Derfor faller boersene.

Slettet bruker
USA 28.01.2021 kl 09:49 1630

1. Bidens nei til videre oljeleting og produksjon paa foederalt land.
2. Coronakrisen kommer minst til og vare ut hele 2021 fordi vaksineringen gaar mye saktere enn forventet. samt at det til stadighet dukker opp mye muterte virus med de begrensingene det setter paa oekonomien.
3. Usikkerhet om hvorvidt det Brasilianske og Soer Afrikanske viruset trenger egen vaksine.
4. Muligheten for at 8 milliarder mennesker maa ta 3 forskjellige vaksiner hver 6-9 maaned for og holde seg friske.
5. Bidens kommende miljoe skatter og avgifter.
6. Twitter, Youtube og Facebooks knebling av av ikke "politiske korrekte" medlemmer, kan senke deres medlemssmasse og boersverdi betydelig etterhvert.
7. Usikkerhet knyttet til den kommende gjeldskrisen.
8. Mye av pengene er bevilget som laan, noe som vil vises paa mange bedrifters bunnlinjer etterhvert.
9. Biden vil antakeligvis kun faa igjennomslag for 1 trillion, av de 1,9 trillionene han har lovet.
10. Samt usikkerhet knyttet til hvor hardt 2021's konkursboelge vil slaa for personer og bedrifter.
11. Og Spoersmaal knyttet til vaksinenens effektivitet. Har lest alt fra 29, 59, til 95% hos forskjellige forsknings institutter, professorer og vaksine produsenter. Hva er korrekt?
Redigert 28.01.2021 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2021 kl 10:09 1470

Kraftig og overraskende shoppefall i desember.

Tidligere julehandel bidro til oppgang i november, og en sterk nedgang i detaljhandelen i desember, viser ferske tall fra SSB.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/zg4zBK/kraftig-og-overraskende-shoppefall-i-desember
Yngling ØH
28.01.2021 kl 10:16 1408

Legg til at mange aksjer er overpriset helt hinsides.
I tillegg ses bobletendenser i investoradferd (f.eks Gamestop) og at Dark Pool investorer har solgt mye den siste tiden.
Pengemengden i USA har økt 25% det siste året. Det er helt hinsides og må få store konsekvenser lengre frem. Hittil har denne enorme pengetrykkingen ikke ledet til inflasjon, hvilket i seg selv viser at økonomien i USA er i alvorligere problemer enn de fleste har tatt innover seg. Jeg kan ikke komme på at det er noen andre land enn nazi-tyskland, Venezuela og Zimbabwe (og kanskje Argentina) som har trykket like mye penger på tilsvarende kort tid. Hvem tror at dette ikke får enorme konsekvenser?
Commercial Property i USA var allerede i fallende trend fra 2018, men har fått et alvorlig skudd for baugen med covid og hjemmekontortrenden som ventes å gi enda større ledighetsrate. Belåningsgraden på disse eiendommene er bekymringsverdig. Den store effekten kommer først senere, da bedrifter typisk har 1-3 års oppsigelse (Tenk godt gjennom hvem som i siste enden eier næringseiendom... det er ikke private husholdninger. Stort sett er dette rike private investorer som har belånt eiendommene betydelig. Mange av disse investorene kan komme til å måtte bruke tid og penger på å holde disse eiendommene, heller enn å overlevere dem til bankene. Det medfører at de kommer til å trekke penger ut av aksjemarkedet (eller har gjort det allerede). Her ligger potensial til å velte banker via dominoeffekter.
Ca 250 millioner jobber kan være tapt globalt. Det vil gå ut over etterspørselen av mange varer, og vil ta ned veksten i verden betydelig de kommende årene. I de fleste landene er ordninger med dagpenger en kortvarig stønad. Personlige økonomiske katastrofer venter i enden av den stønaden om de ikke får en ny jobb.

Zorin
28.01.2021 kl 10:31 1333

La meg kommentere litt her:

1. Bidens nei til oljeleting på føderal jord står får ca.1/8-del av leting i USA. Privat og delstalig leting blir ikke berørt. Fracking får fortsette. Han har også vridd midlene over til annen energi så arbeidsplassene vil bli bevart.
3. De siste rapportene fra medisinfirmaene sier dagens vaksine ser ut til å fungere på variantene.
4. For det første så vet ingen med 100% sikkerhet hvor lenge vaksinen gir immunitet men de vet den vil gi immunitet i minst 6 måneder. Men den kan også lett vare mye lenger! Skulle det bli behov for en tredje vaksine kommer den nok i såfall til å bli en del av det årlige influensavaksineprogrammet.
5. Ingenting tyder ennå på at dette har blitt kalkulert inn. Faktisk så gikk børsene kraftig opp dagene som fulgte etter at Biden vant.
6. Twitter og Facebook har ikke tapt mye på grunn av utestengelsene av Trump og er nær åå sitt høyeste - noensinne. Jeg vil legge til at Trump ble ikke utstengt fra Twitter for politisk korrekthet. Twitter utestengte ham for å oppfordre til angrep på demokratiet - noe som ledet til angrepet på Kongressen, personer som ser ut til å ha hensikt til å kidnappe både Pelosi og Pence for å henge dem samt at angrepet ledet til at fem personer døde. Trump gikk ut i media flere timer inn i angrepet og kalte dem for fine folk og patrioter. Så jar har all forståelse for at Trump ble utestengt. Og jeg kaller ikke det å stenge noen ute for politisk korrekthet
men for å oppmuntre til kriminelle handlinger. Vil ellers minne om at Twitter og Facebook har utestengt personer fra tjenestene sine helt siden de ble opprettet for forskjellige brudd på retningslinjene deres. Trump har brutt disse retningslinjene i fire hele år uten at det har fått konsekvenser!! Grunnen twitter/fb har til det: har vært i folkets interesse å se hva maktpersoner skriver. Dermed så har de hatt et "get out of jail" frikort der hvor andre blir bannet for småting.
11. Effektiviteten av vaksinen ser egentlig bra ut den! I allefall de vestligproduserte vaksinene. Den kinesiske har vist en 50% affektivitet så de har et dårlig utgangspunkt. Den Russiske vaksinen ser ut til å være mye bedre og har faktisk inngått et samarbeid med vestlige produsenter siden den russiske ser ut til å gi god lengde på immunitetsperioden.
Slettet bruker
28.01.2021 kl 10:37 1278

Trump gjorde ikke dette. Tvert i mot, naar demonstrasjonen var underveis den 6. januar, twittret mr. Trump en tekst hvor han ba alle avstaa fra vold. Og Mr. Trump oppfordret ingen til voldeligheter paa noen som helst tidspunkt. Hverken foer eller etter. Din paastand viser hvor lett folk flest spiser main strem medias loegner som det renner over av med hver dag. Hvordan kan folk vaere saa dumme? Man burde forstaa at ingen amerikansk president ville oppfordre sine tilhengere til og begaa voldelige handlinger!!

Trumps twitter 6. off january.

I am asking for everyone at the US Capitol to remain peaceful No violence! Remember we are party off law an order. Respect the land, and our great men and women in blue. Thank you.

Redigert 28.01.2021 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
Zorin
28.01.2021 kl 10:50 1208

Du utelatte en del her. Som for eks. "Dette er sånt som skjer når en valgseier blir stjålet fra patrioter. Gå hjem med kjærlighet og i fred. Husk denne dagen for alltid."
Yngling ØH
28.01.2021 kl 11:17 1127

Hmm...Definitivt ikke enig.
Pfizer har ikke testet Brasil mutasjonen P.1 som forskerne anser er den skumleste. Det ventes å publiseres pre-prints i løpet av en uke eller to.
Pfizer testet først 501Y.V2 og V3 (UK og Sør-Afrika) mutasjonene, og erkjente at vaksinene produserte mindre immunitet mot Sør-Afrika versjon, mens den var effektiv mot UK varianten. I en ny studie publisert i går hevdet Pfizer at vaksinen (ikke en oppdatert versjon) var 100% effektiv mot begge mutasjonene. Hmm....
Det er ikke bare jeg som reagerer på dette. Flere forskere stiller spørsmål ved hvordan dette kan ha gått til.
Sinovac vaksinen var 78% effektiv i Tyrkia, men bare ca 50% effektiv i Brasil.
Flere laboratoriestudier uavhengig av Pfizer der man testet serum fra immuniserte personer som hadde fått Moderna og Pfizer vaksinen, viste at de hadde nær full beskyttelse mot UK varianten, men kun 50% immunitet mot Sør-Afrika varianten.

I tillegg er hendelsene i Manaus i Brasil bekymringsverdig. Manaus regionen var antatt å ha fått flokk-immunitet på grunn av enorm smitte i fjor. Når viser det seg at enorme antall blir smittet på nytt. Siste ukers testing visert at de nå smittes med P.1 varianten.
P.1 varianten er oppdaget i Minnesota, men kan være spredt i USA og andre land. Svært få land tester gensekvenser så hyppig som man gjør i Skandinavia og England.


Redigert 28.01.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Zorin
28.01.2021 kl 11:36 1063

Som jeg nevnte i min post over så er den kinesiske vaksinen "Sinovac" bare 50% effektiv. Det er hovedsaklig den Brasil benytter og som er en av to vaksiner som er godkjent .Den andre er astrazeneca.

Som du også nevner så sier Pfizer at de mener vaksinen deres er 100% effektiv mot virusvariantene. Også jeg har hørt at noen er skeptiske til om det kan stemme, men intill noe mer offentlig foreligger så velger jeg å stole på produsentene av vaksinen. De er jo tross alt dem som har utviklet den!

Jeg er verken virolog eller medisiner. Så jeg må bare forholde meg til hva som kommer fra FHI og vaksinefirmaene, og så får vi ellers bare håpe på det beste...
Yngling ØH
28.01.2021 kl 13:38 964

En annen grunn til at markedet faller skyldes at ikke mindre enn 2 millioner daytradere kastet seg over Gamestop aksjer. I tillegg er det flere andre aksjer småinvestorer har kastet seg over som er shortet tungt.
https://www.barrons.com/articles/how-gamestops-surge-caused-the-stock-market-to-drop-51611772532?mod=hp_columnists