Belships.En skjult juvel

Vargtas
BELCO 01.02.2021 kl 14:55 160838

Arctic hever kursmål og endrer til kjøp, Belships.

:) V
Redigert 01.02.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2021 kl 23:18 50385

Da har de ikke satt seg inn i tallene, Nav i bel vil falle i q4 igjen, til under 6 kroner, dette ser du i q3, dollar har falt kraftig siden den gang.
Dyreste bulk aksjen du finner, flertallet av skipene er også sluttet på svært lave rater.
Redigert 01.02.2021 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
Kristoffern
10.02.2021 kl 14:23 50257

Lite diskusjon på denne for tiden. Riktig nok tegner 4Q heller kjedelig. Men i løpet av 1Q har ratene steget med over 10%. Så vi snakker vel nå 12-13 000 usd dagen. Alle følger cape-size. Men dette segment kan jo være vel så bra. Dollaren faller. Men skipspriser følger ratene. Så snakket vel Nav nå i overkanten av 7 Nok aksjen. Da har vi vel 20% rabatt her. På forholdsvis moderne tonnasje og en svært kapabel operasjon. Ikke utenkelig at vi med de 13k Usd / dagen nærmer oss ei god krone pr aksje i inntjening i år. Aksjonærkretsen ser litt bredere ut for hver dag.
Slettet bruker
10.02.2021 kl 14:29 50254

Jag har sett på Bel og den frister ikke å kjøpe, den er for dyr og handles over reelle verdier.
Nav er ikke 7 dollar i Bel, de er rett under 6.
Dette finner du i q3 rapporten og dollar er ned siden q3.

Nå kan sikkert fremtiden by på økte asset verdier og Bel kan gjøre om de lange på bedre rater, men Pr i dag kortsiktig kan jeg ikke se rare oppsiden her.
Dollar fallet siste 1/2 år har dratt ned verdiene i Bel og jeg tror det kommer enda en nedskrivning på asset q4, før det eventuelt kan reversere senere i 2021.

Slik er i alle fall min vurdering av Bel, klart den skal være dyr med denne krem tonnasjen, men Pr i dag mindre interessant.

Selv om det er store kvalitets forskjeller tipper jeg det er langt mer oppside i Jinhui Shipping sine Supramaxer som nå trader på 0,25-0,3 av verdiene.
I et marked der en ser Supra rundt 15k eller kanskje bedre kan en lett regne hjem 0,5/ verdier Jinhui, en dobbling i aksje, for da renner pengene inn i rederiet.
I en tidlig stadie av rew syklus er der også den eldre tonnasje som stiger friskest, så kommer den nyere tonnasje senere i syklusen.
Redigert 10.02.2021 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Kristoffern
10.02.2021 kl 16:50 50232

Takker for innspill Longsitin. Men tror du er litt på villspor her. Regnskapene er i USD. Og Nav 30.9 var 6,21 Kr aksjen etter tap i Lighthouse og «gamle rater». 4Q, men særlig 1Q vil gi markant bedring. Min antagelse er at Lighthouse vil komme i en positiv inntjening som vanlig er.
NAV har beveget seg i USD med nærmere 20% basert på hva vi har sett. Med positiv inntjening i Lighthouse Nav er det rom for oppjustering her også. Da havner vi nok pent over 7 Nok/ aksjen. Husk valutaomregning på både skip og gjeld. Men synlig inntjening over ei kron aksjen hadde vært velkommen!
Jin er vel ikke sammenlignbar da de har en fæl tendens til å rote vekk inntjente penger på merkelige investeringer i min tid ihvertfall.
Bel har lagt et løp med god governance, respektabel drift og et system hvor de bytter skip mot aksjer. Dette fordrer troverdighet , en kurs tett på NAV og økt governance. Da vil vi ventelig få en betydelig oppgradering fremover etter det løpet de la i 2019.
Kristoffern
11.02.2021 kl 01:00 50327

Sløvt av en gammal shippinganalytiker. Men overså det viktigste. 13 av 23 skip er Ultramax. Som er en liten panamax. De fleste har gear. Dvs kraner som gir laste og lossemuligheter. Men som er mer enn stor nok for de fleste bulktrades bortsett fra Brazil/Australia - china med jernmalm. Vi som følger amerikansk agro ser at prisene på hvete og soyabønner er tett på ATH.
Men dett gjør at panmax kanskje er en bedre benchmark. Dette er p t ca 15 000 usd/dag. Gi litt ekstra for gear? Muligvis.
Men uansett ser ei kron i inntjening realistisk ut. Ligger definitivt ikke i prisen. Men sånn går jo dagan! Folk liker bedre drømmer enn realiteter. Og her ligger de rett i nesa!
Kristoffern
15.02.2021 kl 23:15 50149

Våknet litt til liv i dag. Men solgte eldste supramaxen fra 2008 etter at børsen stengte ifølge Tradewinds. Ingen gode analyser ute heller, naturlig nok.

Men selskapet har med sine mange Ultramax, som er litt mindre enn en panmax - særs gode rater. Husk de har lossegear som de får noen dollar for.
Mye rater ligger fast/hedget i 4 kvartal 80. Halvdelen er vel dekket inn for 2021. Men ratene på Ultra nærmer seg nå 15 000 usd/ dagen. De har B//E på 9600 hvis jeg husker riktig. Underliggende marked er knallsterkt på mye agrohandel. Og gearing på operations i Lighthouse.
Regnskapet kommer visst torsdag.

På nye bruktbåtpriser og en 14 000 usd/dag rate snakker vi vel om P/E 6.5 og P/Nav 0,75/0,8. 5år gamle båta.
Slettet bruker
15.02.2021 kl 23:28 50129

Ja steg en brøkdel av Jin som jeg tipset deg om i forrige uke, hva ble prisen på Supramaxen?

Bel har krem tonnasje, men prises på Nav.
I denne fasen som nå drybulk er i er det den moderat eldre tonnasjen som stiger mest og kraftigst, ny tonnasje er kommer senere i syklusen.
Ikke for å snakke ned Bel, for all del de har krem tonnasje og en meget stabil og flott ledelse, men skal en kjøpe Supra nå er oppsiden langt større i Jinhui på 0,25-0,3 på Nav kontra Bel på Nav.

Når det gjelder flåten til Jin er den ikke så ulik Bel bortsett fra alder, Jin har også store Supras flere med kran+ 2 Post-Panamax.
Vi får se etter hvert hva fasit blir, markedet er i alle fall bra for begge rederiene.
Lykke til videre her Kristoffern
Redigert 15.02.2021 kl 23:57 Du må logge inn for å svare
Makrobaronen
18.02.2021 kl 14:22 49945

Jeg har kjøpt de siste dagene. Kortsiktig så tror jeg denne aksjen mangler litt oppmerksomhet for å komme seg godt over 7kroner.
Makrobaronen
18.02.2021 kl 14:25 49965

En skjult juvel, som ikke lenge skal være skjult.
Kristoffern
19.02.2021 kl 17:37 49869

Du store alpakka! Der strøk jo Supramaxen forbi 16500 usd/dag på Baltic. Adder noe for kraner, og for størrelse. Og Ecodesign. Dette er spennende med en B/E på 9500 usd / dagen. På årsbasis snakker vi da 7000 usd dagen til Kapitalen. Det regner 350 mill i året! Eller 1,5 krone aksjen. Ingen nykontraheringer. Og supert med forskjellen mellom Atlanteren og Østen! Ser vi snart 10 Kr aksjen tro?
Spent på resultatet onsdag !
Makrobaronen
19.02.2021 kl 22:08 49773

10kroner kan lett bli en realitet i denne aksjen på kort sikt. Må bare få opp oppmerksomheten, kan fort gå opp enda mere også mtp fremtidsutsiktene og inntjeningen. Kjente analytikere som Hannisdahl sier han tror på en jevn og stødig oppgang i Tørrbulk helt til 2025, får så å "trolig" eksplodere oppover i et superbull marked. Et godt Q4 blir dog viktig!
Makrobaronen
21.02.2021 kl 10:37 49640

Spent på kommende uke!
sparegris
21.02.2021 kl 10:47 49623

Vet ikke om Q4 blir noe ekstraordinært. Mer spent på guidingen for 2021. Den kan bli meget interessant :D Som sagt over her så er det ikke så mye blest rundt denne aksjen så her venter jeg med tålmodighet:)
Makrobaronen
21.02.2021 kl 11:12 49593

Guidingen som er nøkkelen ja! Med dagens rater ser det hvertfall meget lyst ut!
Lim Gordon
21.02.2021 kl 12:27 49538

Ifølge 3,kv.rapport er ca. 30% av flåten sluttet til et gj.snitt på ca USD 11.000, som slett ikke er dårlig.
Vargtas
21.02.2021 kl 13:08 49494

Ratene stiger i Belships favør ;

14:21 - 18. feb.

Baltic Dry-indeksen er ifølge The Baltic Exchange opp 0,8 prosent til 1.770 poeng, skriver TDN Direkt.

Indeksen dekker ratene for frakt av tørrlast som jernmalm, korn og kull.

Capesize faller 1,1 prosent, til 15.690, mens Panamax faller 2,0 prosent til 20.901. Handysize er opp 6,4 prosent, til 13.233 og Supramax stiger 7,5 prosent til 15.849.

Baltic Dry-indeksen utarbeides av London-baserte Baltic Exchange. Indeksen var oppe i all-time high 20. mai 2008, da den nådde 11.793 poeng. All-time low fant sted 10. februar 2016, da den var nede i 290 poeng.
Slettet bruker
21.02.2021 kl 14:04 49471

Dårlig eller ikke dårlig, sett ut fra dagens spot er det jo dårlig, og ut fra hvor ny flåten til Bel og hvor store skip de opererer.
Flere av skipene er jo sluttet hele 2021 på lave rater.

Jeg baisser ikke Bel, de har en flått flåte og de har en meget seriøs og god ledelse.
Det jeg skriver er at Bel er dyr, den handles over verdier, denne sammenligner jeg med selskaper som 2020bulkers, og f.eks Hunter.
Det er alle selskaper med krem tonnasje men som allerede prises dyrt sammenlignet med mange andre shipping selskaper.
Nyere tonnasje skal da også prises høyere, men disse selskapene er langt mer avhengig av at asset stiger videre for å få stor aksje oppgang.
Ofte er det den eldre/ moderat gamle flåten som trades og stiger kraftig når du får en oppgang i segment som vi nå opplever i drybulk, den nyere tonnasjen stiger ofte senere i syklusen og den stiger mindre.

Du finner et annet Supra selskap på Ose Jin, som nå får denne asset stigningen så det monner, at den prises enda med 70% rabatt mot verdier, et slikt selskap kan stige atskillig mer en Bel i det korte bildet, en kan lett regne hjem en dobbling i Jinhui kortsiktig, det er meget tungt å regne hjem i Bel.
Det er også derfor jeg har valgt å satse på Jinhui kontra Bel, senere i syklusen kan godt Bel bli bra, men jeg tror den aksjen tar lengre tid.
Redigert 21.02.2021 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
Vargtas
21.02.2021 kl 16:14 49420

Jin ga jeg opp for mange år siden på grunn av ledelsen og deres lureri med selskapets kapital.
Slettet bruker
21.02.2021 kl 16:18 49406

Ok, du velger selv om du vil ha stor eller liten aksje oppgang, opptil alle og enhver det.
Redigert 21.02.2021 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
Kristoffern
21.02.2021 kl 16:26 49396

Det er også noe i 4 kvartalsrapporten onsdag med hvor mye som er hedget og aktuell guidance for 2021 dette er vel det viktigste da 4q selv er forespeilet til ca 9500 usd/ dag som er ca breakeven/even.
Vi har vel alle sett kaoset på tørrlast siste uke med Max spekulasjon, kaos på hedging, men alt i alt et skikkelig raterally som bekreftes av førnevnte stigende råvarepriser og gigantisk dislokasjon mellom skip og fraktbehov.
Helt usedvanlig bullish. Kundene Mega short tonnasje. Redere rådville. Vel det mest spennende jeg har sett i tørrlast siden sommeren 1986.
Kristoffern
21.02.2021 kl 16:26 49388

Det er også noe i 4 kvartalsrapporten onsdag med hvor mye som er hedget og aktuell guidance for 2021 dette er vel det viktigste da 4q selv er forespeilet til ca 9500 usd/ dag som er ca breakeven/even.
Vi har vel alle sett kaoset på tørrlast siste uke med Max spekulasjon, kaos på hedging, men alt i alt et skikkelig raterally som bekreftes av førnevnte stigende råvarepriser og gigantisk dislokasjon mellom skip og fraktbehov.
Helt usedvanlig bullish. Kundene Mega short tonnasje. Redere rådville. Vel det mest spennende jeg har sett i tørrlast siden sommeren 1986.
Lim Gordon
21.02.2021 kl 16:36 49387

Jeg ville bare korrigere en detalj, men du finner ingen større hauser, når det gjelder Jin, enn meg. Jeg har aldri sett maken i shipping.
Makrobaronen
21.02.2021 kl 17:46 49353

En god ledelse med et litt dyrere selskap er i mine øyne mye mer bull enn et dårlig drevet selskap som fremstår billigere. Et selskap kan selge gull men blir priset til gråstein så lenge ledelsen ikke gjør jobben sin skikkelig. Belship har dyktige folk i ledelsen, denne vil stige godt. Det vil kanskje Jin også, men jeg velger bort Jin da jeg synes ledelsen ikke er til og stole på. Selvfølgelig er dette opp til hver enkelt, begge vil oppleve stor oppside av det markedet som er nå og ikke minst det som trolig kommer senere i syklusen.
Sølvbuen
21.02.2021 kl 17:55 49369

Fordelen i JIN er at ledelsen her har mye penger investert selv. De er hovedaksjonærer og har sittet der lenge. JIN har vært på Oslo Børs fra 1994. Usikker på hvordan dette er i de andre selskapene. GOGL, BEL osv. Mistenker at Egenteorien er vel så stor i de andre selskapene, med rundhåndet management-fees osv. Jeg oppfatter mange mener dette er et generelt problem i shipping. Salget fra "Mr Greed Himself" av 18 skip til GOGL forleden dag reiser velspørsmål om riktige verdier her, ettersom kursen falt 10% på nyheten. Hvorfor ? Overpris og tøffe vilkår i lånet som er gitt. Ikke vet jeg, men jeg gjorde 20x i Jinhui 2003/04 og har ingen problemer med ledelsen der. Optimist:-)
Sølvbuen
21.02.2021 kl 17:56 49365

Agentteorien...
Makrobaronen
21.02.2021 kl 18:00 49365

Jin er oppe over 90% i 2021, mens Bel opp bare skarve 4%. Jeg tror Bel vil få noe av samme reisen, aksjen blir holdt igjen av liten oppmerksomhet pluss store salgsposter rundt 7kroner. Når oppmerksomheten øker og sagspostene blir kjøpt opp kan det bli skikkelig gøy!
Slettet bruker
21.02.2021 kl 18:47 49343

Vel det mest spennende jeg har sett i tørrlast siden sommeren 1986.

Det er jeg helt enig med deg i, det vi ser nå minner meg mye om det vi så i de gode gamle dager i drybulk, det er mange mange år siden nu, mange forumbrukere og aksje spekulanter har nok aldri opplevd drybulk i et godt marked.
Dette blir nok bra for de fleste redere fremover, når disse aksjene først begynner å gå har de en tendens til å gå både mye og lenge, vel å merke om en får en reprise fra "gamle dager"
Redigert 21.02.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.02.2021 kl 19:03 49318

Hvis du syns Jin er mye opp er det pga de ting jeg forklarer deg lengre opp i tråden, dette har med aksjekurs å gjøre opp mot reelle verdier og når verdier reverserer fra syklus bunn.

Jin handles i dag på 1/3 av verdier selv etter siste ukers oppgang, brorparten Drybulk rederier handles på Nav eller over, deriblant Bel.

Når Jin aksjen har en rabatt opp mot nav på 60-70% inn mot en super syklus skjønner alle at papiret nå skal kraftig opp selv med verdens værete ledelse, en "forum teorii" som dessuten ikke stemmer overhode.
Jinhui gutta kan shipping langt bedere em mangsoldet av øvrige redere, beviset ser du i historien, mens 50% av rederiene i teorien gikk konkurs i nedgangen styrte Jinhui i gjennom uten å utrydde aksjonærene,
Et selskap som F.eks Gogl der mistet aksjonærene alt, mange av de Amerikanske rederiene også.
Redigert 21.02.2021 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
Makrobaronen
21.02.2021 kl 19:22 49297

Du har åpenbart stor kunnskap om feltet, men min tilnærming er annerledes enn din. Jeg har strategi hvor ledelse, risiko og andre faktorer påvirker mine avgjørelser. MItt mål er ikke å se hvem av Jin og Belco som kommer til å gå mest. Jeg har valgt Belco. Begge har meget stor oppside hvis supersyklusen kommer. Noe jeg tro vil skje. Uansett lever de godt på dagens rater. Akkurat nå har Belco en propp. Store salgsposter og lav oppmerksomhet, jeg tror på en kortsiktig hopp i kursen hvis oppmerksomheten går opp på aksjen. Da vil proppen løsne og kursen kan gå fort opp til 10kr. Dette har skjedd til en hvis grad i Jin da volumet der den siste har vært vesentlig større enn Belco.
Slettet bruker
21.02.2021 kl 19:51 49270

Trodde meningen med aksjeplukking var å finne de aksjer med størst oppside, ikke finne de selskaper med best ledelse,vil du ikke ha høyest mulig avkastning på din investering?
Og hvordan kan du mene at et rederi som prises på 1/3 av verdiene har større rissiko en et rederi som prises på verdier?
Vi ser vel forskjellig på saker å ting må vi konkludere med, men det er likevel en artig diskusjon.

Det du i teorien sier med at Bel skal til 10kr er at den skal prises 50% over reele verdier? dvs en Gogl aksje på ca 80-85kr
Det kan skje utvilsomt men det blir nok en stund til, da skal shipping prisene stige mye og lenge.
Denne uken får vi nok svaret i raporten, der vil Nav verdiene stå.
Redigert 21.02.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
21.02.2021 kl 20:38 49191

Belships har en flåte på 22 skip - moderne flåte - ca 5 år gamle i snitt. Så har de mer gjeld og forpliktelser, ser de har gjeld og lease forpliktelser på rundt 350 mill usd. Omtrent 4x Jinhui til sammenligning. JINHUI sitter også med eiendom og aksjer som jeg er spent på verdien av. BEL har break-even rundt ca 10.000 usd/dagen mens JIN har 6-7000 usd/dagen. Egenkapital per aksje er rundt 5,50 kr og med kurs 6,50 betaler du da ca 1,2 x dette og 0,4 i JINHUI. BEL har historisk betalt lite utbytter, unntak var i 2017 og 18 med 5-10cent (1-2%) yield. I JINHUI fikk jeg ca 2x20cent samme to årene. Ser man historisk høy/lav kurs i Belship rundt 25 / 1 og Jinhui 76 / 1 - mao. tallene fra et investor stå sted taler klart for JINHUI ! Jeg beholder de jeg har der og er spent frem over nå. Tror på en bratt oppgang.
Makrobaronen
21.02.2021 kl 20:38 49183

Jin prises til 1/3 av reelle verdier, du tror ikke det er en grunn for det? Jeg går ikke inn i aksjen pga ledelsen, denne filosofien deler jeg med flere andre, derav den reduserte prisen. Det å prøve seg på de usexye aksjen kan potensielt bli gull, så all honnør hvis du treffer. Jeg har selv lyktes med den strategien.

Det at en aksje skal prises til NAV er ikke noe jeg bryr meg om på sikt. Det hadde vært relevant om selskapet skulle avvikles og verdiene skulle deles ut til aksjonærene nå. Da Belco ikke har planer om det så må man ta med videre vekst. Gogl eksemplet ditt er bra. Aksjen fikk nylig kursmål på 10$ av Hannisdahl, noe som stemmer godt med 80-85kr. Analytikere kan bomme men Hannisdahl treffer bedre enn de fleste. Han er vel rangert som nummer 1 av Bloomberg. 50% over reelle verdier er det tydeligvis et godt estimat for sektoren.

Om Jin stiger mer enn Bel vil det plage meg lite, fordi mine parametere sier at Belco per dags dato er det beste valget. Spennende uke blir det.
Sølvbuen
21.02.2021 kl 20:48 49163

Takk og likemåte. Jeg tror vi kan komme til å gjøre det bra nå alle som velger bulkinvestering. GOGL, BEL og JIN m.fl. Dette ser svært lovende ut nå !
Makrobaronen
22.02.2021 kl 09:44 48995

Enig!
Kalle Kurtasje
22.02.2021 kl 11:14 48933

Kjøpte noen tusen lodd i Belships idag.
Da er jeg godt dekket i alle bulk-aksjer, og satser på et kanonår i bulk for 2021, - og fremover.
Lim Gordon
22.02.2021 kl 13:20 48868

Ja, såkalte «pølsefingre» er velkjent i rederivirksomheten og det finnes endel varianter av dem. Det vanlige er at de som starter virksomheten opptrer gjennom et holdingselskap og står for driften av flåten, som de da tar honorar for. Men, for mange, er ikke det nok. Noen leier ut kontorer, starter charteringselskap, driver med konsulenttjenester, tar honorar for nybygg, for forsikring, for verksted, for deler og hele skip, osv, osv. Mye har funnet veien direkte til Sveits gjennom årene også. Nå er ikke alt ulovlig, men mye er svært umoralsk.
Når det gjelder tilfellet Jinhui, så skjedde dette for åpen scene, og jeg regner med at de gode nordmenn, mange av dem svært dobbeltmoralske, har gjort rederiet oppmerksom på at dette ikke er bra for et børsnotert selskap i Norge. Så får vi se da, på torsdag, hva det skrives i rapporten. Nå har selskapet ligget på børsen siden 90-årene og det har vel, til tider, vært klaget over at de er litt vel rundhåndet med seg selv. Men, selv om de skulle snike til seg litt bonus, som de fleste gjør, fallbyr de nå rederiet på børs, til skrappris, og seiler inn i et marked som de neppe har sett maken til. Det har jeg tenkt å tjene penger på.
Når det gjelder Belship og Golden Ocean, kan dere bare tro at de er unntak fra regelen.
Slettet bruker
22.02.2021 kl 13:49 48784

Gjesp
sparegris
22.02.2021 kl 14:30 48728

Supramax øker med 5,6% igjen og er nå over 17 581 dollar pr. dag. 2021 kan ikke annet enn å bli et MEGET godt år!
Slettet bruker
22.02.2021 kl 14:35 48700

Slik selskapet nå prises ligger det en forventning til rater langt over 20k i Bel.
Redigert 22.02.2021 kl 14:56 Du må logge inn for å svare