Kursen videre

Sadio
HUNT 02.02.2021 kl 08:09 39943

Handles fra i dag ex utbytte. Hva kan vi forvente videre, skal den videre ned og under kr. 2,50,- eller henter den seg inn 10-20% i løpet av 1-2 uker. Jeg tror denne skal videre ned og tror bunn er på kr. 2,10-2,20,-

GK
02.02.2021 kl 08:56 17736

Sadio
28.01.2021 kl 20:03
4133
Bruker utbytte til å kjøpe flere aksjer. Kursen går ned 1.kr etter ex, men vil stige 20-30% i løpet av 3-4 uker
oldgrumpy
02.02.2021 kl 09:44 17527

hvorfor skal den stige så mye de neste ukene? Markedet er elendig og selskapene taper penger... Hvis bedring i rater vil kursen gå i takt med det, utover det er det nok en horisontal retning.

edit. Usikker på hva som er under kontrakt i hunt akkurat nå. Men det ser fryktelig dårlig ut fremover.
Redigert 02.02.2021 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2021 kl 09:50 17486

Skal en bedømme ut fra omsetningen i dag så tyder det på at HUNT nå kjøper egne aksjer. Vi får se om det kommer melding i ettermiddag/morgen tidlig.
Selskapet tjente penger i Q4/20 og tjener penger i Q1/21 det er sikkert ut fra tall selskapet har presentert tidligere.
Ifg. Dnb Markets analyser vil selskapet gå i break even i Q2/21.
Skal en tro på Clarksons snittpriser for 2021 bør de også tjene bra med penger i 2021 og ikke minst påfølgende år
ks1977
02.02.2021 kl 10:08 17368

Det som taler for at den kan (...) stige på kort sikt er at aksjonærene nå får utdelt nær 40% (!) av ("ny") markedsverdi (1NOK/2,5). Det er helt sikkert en del som vil ut i dag (og utover uka), men det er nok en del som vil reinvestere (deler av) pengene inn i HUNT (noen av disse vil nok vente til pengene kommer på konto om en uke). Hvilke av kreftene som er sterkest gjenstår å se - det får vi ikke se før neste uke - men vi snakker tross alt om et massivt utbytte.

Når det gjelder ratene og markedet så må du splitte; for selv om konkurrentene nok taper penger i Q1 (samt Q2 og Q3 vil jeg tro), så er det ikke sikkert at dette gjelder HUNT; ut fra slutningene som gjøres så ser det ut til at ECO scrubbers ligger drøye 10k over de "offisielle" ratene, dvs ikke langt unna HUNT sin CBE.

For Q1 sin del så har HUNT tre damer på TC. Disse tar inn 108kUSDpr dag, noe som dekker CBE for alle fem (pluss litt lommerusk). Personlig så tror jeg at vi har et ekstra press på ratene nå (pga kinesisk nyttår), og at ratene for Q2&Q3 tar seg litt opp. Ikke mye, de blir nok fortsatt begredelige, men nok til at HUNT ikke går med underskudd verken i Q2 eller Q3.

Personlig så tror jeg at en noenlunde horisontal retning på kursen (etter litt støy nå) høres ganske fair ut, men jeg vet ikke hva Mr Market vil finne på av sprell. Personlig så er jeg mest "bekymret" over USD/NOK.
GK
02.02.2021 kl 10:10 17346

Les innlegget mitt en gang til. Det var Sadio sitt innlegg fra noen dager tilbake der han hadde et helt annet syn på saken...
Poenget var at det kun var ukvalifisert støy fra en som snur kappen etter vinden (eller mening etter posisjon om du vil) som absolutt ikke trengte en ny tråd
ks1977
02.02.2021 kl 10:13 17319

Kan du utbrodere litt om hvorfor du tror det?

Skal jeg tippe (...) så vil jeg tro at HUNT avventer med mer tilbakekjøp siden vi står ovenfor to tøffe kvartal (Q2&Q3), men det er ikke store krigskassa de trenger selv med horrible rater og jeg har ikke regnet på kontantstrømmen etter salget, tilbakekjøpet de gjorde, samt utbyttet nå.

Ellers så tror jeg at HUNT er temmelig nær å gå i null i Q2&Q3 (selv om de evt. ikke har noen TCer der), og 2021 som helhet blir nok ikke grusomt (for ikke å snakke om 2022 og kanskje spesielt 2023), men spørsmålet er hvordan kontantstrømmen ser ut (pluss om de vil prioritere tilbakekjøp fremfor ordinære utbytter - det har jeg ikke noen klart bilde av)
oldgrumpy
02.02.2021 kl 10:31 17242

Jeg vil anta de starter med tilbakekjøp snart, om de ikke gjør det er fordi de skal investere, eller at markedet forverrer seg ytterligere. Uansett blir det en heftig recovery så fort man får kontroll på corona og effekten vaksinene begynner å vise sin kraft. Vil anta at vi ser starten på noe stort ila sommeren i år, muligens på slutten av dette året !? Jeg skal iallefall være godt inn i tank før den tid, men akkurat nå er fda og ema -gambling på pharmasia-selskaper. ;)
Redigert 02.02.2021 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
02.02.2021 kl 10:44 17185

Dere bør heller fokusere på hva cashflow og utbytte blir fremover. Dere bør fokusere på fremdrift i salg av båter.
Hva kursen blir fremover er irrelevant da selskapet skal dele ut alt overskytende til aksjonærene.
oldgrumpy
02.02.2021 kl 10:51 17146

irrelevant? selvfølgelig er det ikke irrelevant....
Slettet bruker
02.02.2021 kl 10:57 17112

Etter egne beregninger bør selskapet sitte med en krigskasse etter Q1/21 på mellom 35 og 45 mill USD etter utbytte ,nedbetaling av gjeld og kjøp av egne aksjer.
10 - 20 mill USD av dette kan nok benyttes til tilbakekjøp av egne aksjer
ks1977
02.02.2021 kl 11:10 17051

Ja, er det såpass så har de åpenbart penger til gode til ordinære utbytter og/eller tilbakekjøp. Blir spennende å se når Q4-rapporten foreligger.

Vi har vel ikke sett noen ECO scrubber med rater under 10k selv med svakt negative "offisielle" rater, så skulle HUNT klare å tape 10k pr dag pr skip (noe jeg ikke tror er mulig, da skal konkurrentene slite ekstremt i hvert fall) så snakker vi om "usle" 18,25MUSD for et helt år (og da forutsetter jeg også negative "offisielle" rater hele året gjennom, inkl Q4...)
Slettet bruker
02.02.2021 kl 11:21 16991

Hvorfor skal en investor putte dividende sitt inn i Hunt igjen? På høyere kurs?
Virker ikke særlig logisk spør du meg, men nå er jo ikke aksjekursen i Hunter logisk eller da.
Slettet bruker
02.02.2021 kl 11:38 16929

Ifølge Q3/20 rapporten hadde de dekket 88% til 41.400 USD pr dag i Q4 og 52% til 35.500 USD i Q1/21 pr 26.11.20
ks1977
02.02.2021 kl 12:32 16797

Hvorfor skal man IKKE putte dividenden tilbake i HUNT igjen? Caset har ikke forandret seg over natta... Skjønt personlig så har jeg ikke tenkt å gjøre det (med mindre vi får et stort kursfall), men det er fordi jeg allerede er tungt investert i HUNT.

Ellers så må jeg nesten spørre hva det er som har endret seg etter at du solgte - annet enn at vi nå er nærmere slutten på elendigheten (samt at skraping omsider har startet - skjønt det er litt tidlig å si om det nå tar av eller om det blir med de 8 (?) så langt i år)? Var det logisk av deg å være aksjonær da, så er det vel bare enda mer logisk nå?

Ellers så spørs det om Mr Market kanskje har innsett noe som du ignorerer;
1) HUNT er et av to tankselskap som vil tjene penger "uansett" i år - hvorfor mener du da at HUNT skal trade på samme P/NAV-nivå som de som vil tape bøttevis av penger? Det er ikke logisk
2) HUNT har også en ekstremt moderne flåte og vil - i motsetning til konkurrentene - nyte godt etterhvert som regelverket blir strammere og strammere. Vil du helst ha en ECO scrubber til 85MUSD eller en moderne 2015 VLSFO til whatever når sistnevnte blir rammet av utslippsbegrensninger? Da kan du snakke om fallende asset values da... Det er stor interesse for ECO scrubbers (ref EURN og DHT), så vi kan allerede ha nådd bunnen av skipsverdier for ECO scrubbers. Kan vi si det samme om 2015 VLSFO?
Slettet bruker
02.02.2021 kl 12:41 16752

Det Fredly er i stand til er nå å sørge for at HUNT kjøper egne aksjer med begge hender, deretter slette disse for så å selge flåten slik at de store aksjonærene som er igjen + de tålmodige små får en ath pris pr aksje
Freecashflow
02.02.2021 kl 20:02 16315

Old grump.
Ser ikke ut som du er særlig pålest. Dette er ikke game stop.
Alle båtene skal selges, pengene deles ut og kursen går i null.
I mellomtiden deles det ut utbytte/all cashflow over opex.
Slettet bruker
02.02.2021 kl 20:23 16236

Da må jeg nesten sende spørsmålet tilbake, hvorfor putter du ikke dividende inn i Hunt igjen?
Siden aksjen i grove trekk er uendret siste 2 år antar jeg at du ikke har rare gevinsten i Hunt, og siden du ikke synes salg er noe god ide antar jeg du ser oppside her?
Da bør du vel kjøpe aksjer for dividende for å opprettholde din eksponering i aksjen? For nå har du jo redusert med 1/3 -1/4 i selskapet.

Det som endret synet i mitt tilfelle er at Opec videre førte kutt, da solgte jeg Hunt på 3,7.
Jeg fikk mine 40/øre gevinst, ikke noe å skryte av, men bedre det en å ligge i break med låste penger over flere månder i Hunt, det ser jeg ingen vits i.

Med fortsatt kutt utsetter opec reward med minst 3 månder, kanskje 6mnd, da ser jeg ingen grunn til å eie tank i dette forferdelige markedet og i en aksje som handles så nær verdier.
Men vi ser forskjellig på det, noe av morroa med dette forumet er våres forskjellige syn på saker og ting.
Redigert 02.02.2021 kl 23:57 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
03.02.2021 kl 12:42 15795

Som ventet får vi en korreksjon etter utbytte. Tror dette er et bra nivå å øke. Den skal ikke falle mye mer før selskapet setter en bunn med kjøp av egne aksjer.
Slettet bruker
03.02.2021 kl 12:46 15780

Tenker det er best å holde seg langt unna, hvis en ikke er spesielt glad i ørken vandringer da.
Foruten Fro, er Hunt det nest dyreste tank selskpet jeg finner.

I flere uker etter at skipene ble solgt kunne du kjøpe Hunt på 3.2-3,3 kr (2,3kr) .noe jeg selv gjorde den gang,
Nå finnes det jo ikke en eneste trigger her kortsiktig, Hunt er på ingen måte billig.
Redigert 03.02.2021 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
JeanPaul
03.02.2021 kl 13:03 15716

Et dumt spørsmål; betales dette ut som ordinært utbytte, og hvor lenge må man vente før dette er på VPS-konto ?
fattigstakkar
03.02.2021 kl 13:24 15831

Det er ikke ordinært utbytte, men tilbakebetaling av egenkapital. Tror det utbetales 8. februar.
fattigstakkar
03.02.2021 kl 13:27 15817

Hvilke paratmetere ser du på hvis du får det til at Hunt er det nest dyreste selskapet? Det stemmer i hvert fall ikke hvis du ser på P/NAV. Det var forøvrig heller ikke det du påstå den gangen du selv var inne :)
ks1977
03.02.2021 kl 13:58 15553

For ikke å glemme P/E - der er HUNT nest billigst... Men hvem bryr seg om inntjening? :) Dersom FRO får en PE på -10 og HUNT får en PE på 10, så er det åpenbart at HUNT er dyr med P/NAV 0,9 dersom FRO har en P/NAV på 1,0? (tilfeldige tall her, ikke legg vekt på de - bare for å illustrere poenget)

Ellers så tror jeg at det er en del som vil få en aha-opplevelse ifht skipsverdier i løpet av halvannet år. Det er ikke uten grunn at EURN og DHT sikler etter ECO scrubbers... Synes synd på de som har overvekt av NON-ECO 2015 - det er de som må ta støyten (skipsverdimessig) når regelverkene strammes inn (selv om det er vintage som må ta den største støyten ifht inntjening).

Av kortsiktige triggere så er det nok ikke mange, selv om det kan være at HUNT starter med ordinære utbytter (jeg vil ikke sette min lit til det før jeg ser Q4-rapporten og dermed status etter salget), men som longsitinbulk selv påpeker når han er long; det er når det ser ut som verst at man skal kjøpe. Stort verre enn "offisielle" rater på null er det vel vanskeligere å komme?

Og så skal jo Mr Market være fremoverseende. Oljeetterspørselen kommer nok ikke helt tilbake til 2019-nivå med en gang, men dersom Mr Market tror at ting ser bedre ut for Q4/2021 - når skal han da begynne å prise inn dette? (jeg vet ikke - dette får de som vil time inngangen vurdere)
Slettet bruker
03.02.2021 kl 15:24 15368

Du svarte ikke på hvorfor du ikke reinvesterer utbytte?

Det ser ikke bra ut for tank, Opec vil få mye å henge fingrene i fremover.
USA: Energikonsumet vil bruke flere år på comeback
Energikonsum og utslippsnivåer i USA vil sannsynligvis bruke flere år på å komme tilbake til 2019-nivåer.

Det sier US Energy Information Administration (EIA) i en pressemelding onsdag med henvisning til deres rapport Annual Energy Outlook 2021.

EIA estimerer at amerikansk energikonsum vil komme tilbake til 2019-nivåer innen 2029, men påpeker at det i stor grad avhenger av tempoet på innhentingen i amerikansk økonomi.


Slettet bruker
03.02.2021 kl 15:29 15346

Aksjekurs/ Nav.
Dollar fall spiller også inn.
Mener Nav før Dividende var ca 4 kr, helt naturlig å selge på 3,7 da
Pareto beregnet Nav 4,5 for 3 måneder tilbake, etter den gang har dollaren faldt 10%

Hunt vil trolig tape penger q2/q3 som alle andre selskaper, AF kan ikke trylle, selv om tapene på ingen måte kan måle seg med selskaper som Fro vil resultatene bli dårlige.
Redigert 03.02.2021 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
Kristoffern
03.02.2021 kl 15:38 15316

USAs oljeforbruk er vel mindre interessant. Produksjon er. derimot særdeles interessant. Hittil i februar er ca halvdelen av vlcc slutningene fra Atlanterhavet østover til FEast. Dette tar 70-100 dager mot 60 AG-Japan. OPEC kutt har og vil øke behovet for tank. Hele Atlanterhavet står for tilgjengelig oljetilbud i første Q 2021. Risikoen for en spike i ratene er derfor økende og ikke ulikt det vi så på LNG i vinter. Nye skip med 20-40% rabatt som OET og Hunt er derfor særs interessante. Euronav kjøpte 2 Suezmax her i helga. Tror disse viser veien!
ks1977
03.02.2021 kl 19:00 15131

Jeg la ikke merke til det spørsmålet - vet ikke om jeg overså det eller om det ble redigert inn senere?

Nå har jeg delvis svart på spørsmålet i innlegget mitt ("det er fordi jeg allerede er tungt investert i HUNT"), men jeg kan alltids utbrodere litt mer; Jeg har stor sans for HUNT (med bransjeledende CBE og den mest moderne flåten i bransjen), og er svært bekvem med å ha aksjer i HUNT, men selv etter tilbakebetalingen så er jeg klart tyngst vektet i HUNT så jeg snuser på å plassere det andre steder (i tank).
Hydrant
03.02.2021 kl 21:35 14890

Jeg har mye sans for Hafnia. Et godt ledet selskap som fremstår å ha utvikling i hodet. De opererer egne og andres produkttankere.
Derimot er jeg litt mer usikker på markedet og for økonomi i selskapet. De har uttalt at de skal betale ut 50% av overskudd på årlig basis som utbytte, og reinvestere resten. Det kan være muligheter for utbytte etter Q4 for å komme opp på 50% for 2020, da de gikk under 50% i forrige kvartal.
JeanPaul
03.02.2021 kl 21:38 14877

Noen som vet om inngangsverdi på HUNT vil bli justert automatisk etter tilbakebetaling?
fattigstakkar
03.02.2021 kl 22:26 14717

Ja, tror det er slik det fungerer.

Tank gikk brukbart i USA tross fortsatt elendige rater. Noen posisjonerer seg allerede nå. De som tror de skal gjøre røverkjøp den dagen ratene vender opp tror jeg forregner seg.
Slettet bruker
03.02.2021 kl 23:08 14611

Strammer seg kraftig til nå

VLCC -236% to - 0k/d
ks1977
04.02.2021 kl 09:03 14307

Så da ligger spotraten for tilsvarende skip som HUNT sine (ECO scrubber) fortsatt mellom 10-15k?

Lurer som alltid på hvilke stakkars tullinger som får disse "offisielle" ratene, for HUNT er det i hvert fall ikke :p

Siste kjente slutninger for ECO scrubbers er fra 01.02:
V. Progress (2019 - Modern Scrubber) On Subs USG/China $4,300,000 Vitol Feb 20-21 GS Caltex Oil Corp. (TCE: RV USD 15.55K @ 101.36 days / Actual USD 10.3K @ 109.32 days) 8.44 idle days

Gem No. 1 (2016 - Modern Scrubber) On Subs WAfr/East WS 36.00 Trafigura Feb 26-28 Tesoro (TCE: RV USD 18.73K @ 64.47 days / Actual USD 13.65K @ 77.15 days) 0.56 idle days

De offisielle ratene 29.01 var "#VLCC -43% to $1k/d", så praktisk talt samme som nå.

Ser at du er gira på å komme inn igjen :p Som du sier når du er long; Det er når det ser som mørkest ut at man skal kjøpe tank
Clay Allison
04.02.2021 kl 09:17 14256

Nå blir den liggende å vake her til Mandag da alle skal bruke utbytte. Robotene er programert til det og Hunt er verd langt over 2,50
Slettet bruker
04.02.2021 kl 09:41 14172

Ingen tullinger tror Hunt får 0, men det er en god indikasjon og pekepinn på hvor markedet er, når de gamle holkene desperat betaler store summer for å få oppdrag.
Disse gamle holkene vil lage et heng i sumpen i lang lang tid og det vil holde ny tonnasje inntjening nede på elendige nivåer.
Slik er markedet nå.

Jo en skal kjøpe shipping når det er svarte natta, men prisingen av Hunt er for stiv og indikerer ingen natt, men mest sannsynlig vil den komme ned på mer riktige nivåer etter som folk innser at også Hunt vil tape penger som alle andre tank selskaper.
AF kan ikke trylle.
Redigert 04.02.2021 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
04.02.2021 kl 10:32 14047

Skal ikke se bort i fra at en del blir skremt og tror at HUNT får rater rundt 0 når du skriver slike poster - er ikke det også meningen? Ser lite av slike poster når du er long...

Når det gjelder HUNT så må vi skille mellom hva slags natt; Ja, FRO&co går inn i en vinternatt, men HUNT går inn i en sommernatt langt mot nord. Hvorfor skal HUNT prises nord og ned når de har en så latterlig lav CBE? Å kalle PE 10-15 som "for stiv" i bunn av syklus er vel å ta munnen litt vel full?

Og er du sikker på at at HUNT vil tape penger som alle andre tankselskaper? At de taper smårusk i Q2&Q3 vil ikke være overraskende, men det er jaggu ikke sikkert. Det er dog temmelig sikkert at de (i motsetning til konkurrentene) ikke taper mye i Q2&Q3 (selv om vi forutsetter at de ikke har inngått noen nye TCer og kjører alt på spot), og at 2021 som helhet gir overskudd...

Nå er det for få subs til å kunne si sikkert, men det virker som at ratene ECO scubber har fått i det siste er høyere (les; mindre lave) enn hva de fikk da de "offisielle" ratene gikk til null tidligere i år. Grunnen til at jeg i det hele tatt tar det opp er at prisen på bunkers nå kanskje har brutt opp igjen etter å ha hatt et lite platå noen ukers tid (https://shipandbunker.com/prices/apac/sea/sg-sin-singapore). Dette gjelder både VLSFO og HFO (skjønt spreaden synes å øke bittelitt), men jo høyere pris jo større fordel får ECO over konkurrentene. Det er ikke langt unna at spotraten for ECO scrubber matcher CBE (for HUNT) selv om de "offisielle" ratene er 0 (men dette forutsetter at OPEC+ holder oljekuttene, og derigjennom oljeprisen, i et jerngrep). HUNT har jo også 3 av damene som "rene" hvilket kan gi de et fortrinn (større fleksibilitet).

Ellers så blir det spennende å se hvor lenge de gamle damene vil holde på slik. Så langt i år har vi 8 VLCCer skrapet dersom jeg ikke har regnet feil (pluss annet snacks). Det store spørsmålet da er om det var demningen som brast, eller om det var all skrapingen vi får se i år... Jo lengre ratene for de gamle damene er så lave, jo større bør sannsynligheten for mer skraping være.
canarias
04.02.2021 kl 18:58 13727

Vi kan opplyse om at shippinganalytiker Petter Haugen i Kepler nå går ut med dobling av Frontlinekursen,
når pessimismen regjerer snur det som regel.
Vi tror Hunter blir ett gullkort neste årene
Redigert 04.02.2021 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
Haabz
04.02.2021 kl 19:06 13689

Passer meg bra. Har brukt den siste tiden på å gå inn i «ferge trafikken». Dht, golar og Hunt. Tidsperspektiv 1 til 2 år. GL alle shipping entusiaster.
Slettet bruker
04.02.2021 kl 19:39 13615

Jo, jeg ser at shipping "analytiker/ekspert" Peter Haugen igjen er ute å spår dobbling i Fro,. du er klar over at det er samme mann som også spådde dobbling fra 80kr til 160 for litt tid siden?
Trodde Petter Haugen fikk sparken som shipping analytiker, men der tok jeg feil, tenk at sånne folk skal få lov til å fortsette å gi andre råd om shipping, stryk katakter.

Når det er sagt, Petter Hauen har nok litt bedre odds på sin side denne gang, hvis en har en lang tidshorisont, spørsmplet er om det blir enda en nedtur før oppturen kommer.