Akobo Minerals på Euronext notc

Rune80
AKOBO 02.02.2021 kl 17:24 20391

Hva trur dere utsikten om dette eneste norske gullselskapet? Ble børsnotert forrige fredag
GullogGråstei
01.10.2021 kl 23:32 5261

Jeg tror det blir en fin høst som aksjonær i dette selskapet. Det blir gøy å følge prøveboringen som nå pågår. Det skal ikke veldig store ytterligere funn til i Segele før Sparebank1 må justere kursmålet. Hvis man også påviser ressurser i tilstrekkelig omfang og med tilstrekkelig grade til at drivverdighet i Joru kan konstateres, kan det bli en skikkelig kursfest.
Billyjojimbob
03.10.2021 kl 09:41 5167

Spennende når svar av de metallurgiske testene fra Pecocke&Simpson foreligger, ser lovende ut👍

https://mobile.twitter.com/addisstandard/status/1432267221271781377

GullogGråstei
04.10.2021 kl 14:27 5072

Det som blir virkelig spennende er svarene som kommer ut av boreprogrammet i tiden fremover. Med to - og kanskje snart tre - rigger blir det stadig raskere fremdrift i boreprogrammet.
mimer
05.10.2021 kl 13:57 4974

Hva tenker folk om den pågående borgerkrigen i deler av Etiopia da? Langt unna hvor Akobo holder på, men føles litt ukomfortabelt uansett.

Ethiopia’s Tigray war: The short, medium and long story
https://www.bbc.com/news/world-africa-54964378

GullogGråstei
06.10.2021 kl 20:35 4901

Det er også uro på utsiden av Etiopia langs grensen i vest. Det er noe av grunnen til at alt av investeringer i Afrika er litt mer risikable enn i f.eks. Norge.

Likevel er det politiske lederskapet i Etiopia nå ansett for å være ganske stabilt. Det sittende regimet har vunnet demokratiske valg og har gjort en del fornuftige og populære grep (sammenlignet med andre håpløse regimer i regionen). Akobo Minerals har også åpenbart gode relasjoner og et positivt tillitsforhold til dem. De planlegger også - i henhold til den siste børsmeldingen - å legge vekt på tiltak for å pleie relasjonen til lokalbefolkningen. Dette er ikke bare noe som fremstår genuint fra Akobo Minerals sin side, men er også med på å sikre aksjonærenes interesser på lang sikt.

Det er lov å håpe på at den omtalte situasjonen i nord roer seg ned, men jeg tror ikke at det er grunn til å frykte større politisk ustabilitet på kort sikt.
Redigert 06.10.2021 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
06.10.2021 kl 23:11 4872

Jeg hadde vært mye mer bekymret om det var en populær rødglødende opposisjonspolitiker som var på vei opp i systemet som kom med politiske løfter om at staten skulle overta privat eiendom i Chavez/Mugabe-stil. Det er heldigvis ikke en problemstilling i Etiopia.
Redigert 06.10.2021 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
Mc Børs
07.10.2021 kl 11:55 4807

Risikoen i denne aksjer er gedigen.
Dessuten bør investorene teke på "afrikafaktoren".
Kostnader, tid og andre faktorer bør multipliseres med 3 eller 4.
Billyjojimbob
07.10.2021 kl 13:10 4788

Fint du gir beskjed,trodde dette var risikofritt,spennende fremover👍
mimer
08.10.2021 kl 09:08 4723

Ja dette var jo skikkelig bra timing...

ørven AS, hvor styremedlem i Erik Haugane i Akobo Minerals har kontrollerende eierandel, har torsdag solgt 70.436 aksjer til en gjennomsnittskurs på 9,2052 kroner, ifølge en melding.

Etter transaksjonen eier Kørven AS 1.715.490 aksjer i Akobo Minerals.


https://finansavisen.no/nyheter/ravarer/2021/10/08/7749783/erik-haugane-solgte-gullaksjer?internal_source=sistenytt
Billyjojimbob
08.10.2021 kl 09:24 4714

Ja,han tok 1 piss i brønnen,satser på han kjøper fond slik at han kan selge de neste gang han trenger penger,👍
mimer
08.10.2021 kl 10:48 4670

Ah, ja denne kan man like. Rekkefølgen på de 2 siste meldingene ble i det minste "riktig", først "bad" news, så definitivt good news!

Likte særlig denne:
- This new drill rig is already located at the Segele project and is expected to be in operation within a few days. The additional core drilling capacity will allow the company to perform extension drilling and infill drilling simultaneously at Segele, while also advancing the scout drilling program at Joru.

Riggen er altså allerede "on location" og klar til å sette i gang omtrent med en gang. Her går det unna! 😎
GullogGråstei
08.10.2021 kl 15:21 4634

Det jeg liker i denne meldigen er at Akobo nå har boret hele 9400 meter med kjerneprøver.

I og med at det begynner å bli en stund siden selskapet kom med melding om validerte påviste ressursestimater, og gitt at de nå har boret flere tusen ekstra meter med kjerneprøver, bør vi snart kunne forvente en melding om økning av de validerte påviste ressursestimatene. Jeg forventer egentlig dette innen den neste måneden, og regner med at selskapet har påvist mellom 10 000 (pessimistisk) og 50 000 (optimistisk) unser til siden forrige annonsering.
GullogGråstei
08.10.2021 kl 21:10 4587

Det er klart at 7-800 millioner i bakken i Etiopia er noe annet enn 7-800 millioner i banken i Norge.

Samtidig har Akobo klart å holde mange av sine tidsplaner så langt og ikke måttet rapportere om forsinkelser helt på den måten som mange andre selskaper som opererer i Afrika blir nødt til.

Det er selvfølgelig mulig at det vil komme, men det har egentlig vært en fin utvikling så langt.

Likevel, når selskapet snakker om å komme i gang med gruvedriften i Segele i slutten av neste år, regner ikke jeg egentlig med at det vil komme før i 2023, fordi det er Afrika.
Redigert 08.10.2021 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
mimer
12.10.2021 kl 08:49 4420

*Positiv gulltest for Akobo Minerals*

Råvareselskapet Akobo Minerals har mottatt positive testresultater for gullutvinningstestene på Segele.
Publisert 12. okt. 2021 kl. 08.23

https://finansavisen.no/nyheter/ravarer/2021/10/12/7751443/positiv-gulltest-for-akobo-minerals?internal_source=sistenytt
GullogGråstei
12.10.2021 kl 21:57 4366

Dette er en positiv melding på flere måter. Jeg merker meg spesielt at man ved gravity- og cyanid-prosessering vil kunne få ut enda mer av gullet enn det som lå til grunn i den opprinnelige scoping-studien. En økt utvinning fra 90% til 97% til samme kostnad utgjør en stor nettogevinst på alle Segele-ressursene, også de som avdekkes i fremtiden. Det er også positivt at man får reduserte kostnader fordi man ikke trenger en like omfattende maskin til knusing av stein (siden massene er løsere).

Hvor mye vekt man skal legge på at de tre borehullene hadde 30g/tonn (i motsetning til ca 20g/tonn i det opprinnelige ressursestimatet fra i vår) er jeg litt mer usikker på. Det er definitivt ikke negativt, men det kan godt tenkes at disse tre kjerneprøvene som ble sendt til analyse hos Peacocke and Simpson, bevisst ble boret gjennom en ganske sentral del av åren med høy grade.
Redigert 12.10.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
20.10.2021 kl 23:20 4157

Det ser ut som om det ligger ute en presentasjon fra et investor-webinar som ble holdt i går i regi av Sparebank1 Markets. Her er det mye godt nytt.

Utviklingen av gruvekonseptet i Segele går på skinner, og alt så langt er gode nyheter. Fantastisk grade, fenomenal utvinningsgrad og et veldig enkelt og ukomplisert utvinningskonsept som er velprøvd. På slide 12 fremgår det at selskapet vurderer å engasjere en contractor til å bygge og drive selve gruven, samtidig som de selv tar ansvaret for prosesseringsanlegget. Det kan være gunstig, blant annet fordi kapitalbehovene i forkant av oppstart da sannsynligvis blir lavere.

Spesielt blir det spennende å se frem til at det kommer et oppdatert ressursestimat. Det forrige estimatet på 52 000 unser ble gjort etter at man hadde foretatt 3160 meter med kjerneboring. Innen utgangen av året regner selskapet med å ha totalt 15 000 meter med kjerneboringsprøver til analyse for oppdatering av ressursestimatet (slide 11). Jeg antar at et oppdatert ressursestimat kan ventes på nyåret før man sannsynligvis går til en emisjon for å finansiere oppstarten i Segele. På slide 10 fremgår det at selskapets mål fortsatt er å ha påvist 1,5 millioner unser innen Q3 2023. Fremtidsplanene til selskapet er svært spennende, spesielt i lys av at selskapet faktisk holdt det de har lovet med tanke på planer og milepæler frem til nå. Selv en pessimistisk antagelse om at de bare kommer halvveis til det målet de har satt i Q3 2023, innebærer likevel at det ligger enorme verdier i selskapet som dagens børskurs ikke gjenspeiler.

Jeg tror ikke at det er urealistisk at vi i Q1 2022 har en samlet mengde med påviste ressurser på kanskje 150 000 unser, med utsikter til positiv cash-flow fra Segele tidlig i 2023. Med dagens dollarkurs, med høy grade og lave kostnader på utvinning i Segele kan det innebære at selskapet har påvist nettoverdier for opp mot to milliarder norske kroner bare i Segele innen Q1 2022 (altså verdien av gullet minus utvinningskostnaden). To milliarder på vei til lommene til aksjonærene.

Det er ganske utrolig for et selskap som er priset til en MCAP under 400 MNOK, spesielt når Segele-forekomsten bare representerer en mindre andel av selskapets samlede ambisjoner på lisensen.

Et lite, ungt selskap som opererer i Afrika i usikre tider innebærer selvfølgelig risiko, men her er det virkelig gode utsikter til kanonvekst i aksjonærverdiene de neste par årene. Jeg blir ikke veldig overrasket om kursen er doblet ved påsketider neste år, eller om vi ser tigangeren eller mer innen 2024.

https://akobominerals.com/wp-content/uploads/2021/10/211018-Akobo-Minerals-SB1M-Webinar-FINAL.pdf
Redigert 22.10.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
25.10.2021 kl 23:01 3763

Jeg finner en svært spennende melding (https://akobominerals.com/akobo-minerals-paves-the-way-for-a-resurgent-ethiopian-mining-industry-clearing-a-major-hurdle-for-investors-being-granted-the-right-to-hold-and-repatriate-foreign-currency-from-offshore-accounts/) på hjemmesiden til Akobo Minerals som er datert i dag (25. oktober), men jeg kan ikke finne samme meldingen som børsmelding på aksjesidene i den ene nettbanken min eller hos DN finans ( https://investor.dn.no/#!/Aksje/S1559/AKOBO/AKOBOMINERALSAB(PUB) ). Det er litt merkelig. Jeg lurer på om alle i markedet har fått med seg denne.

Uansett, meldingen er svært positiv. Her formidles de operasjonelle rammebetingelsene som Akobo Minerals vil drive sin gruvevirksomhet på overfor den etiopiske staten.

For det første er det klart at Akobo ikke vil trenge å ha likvide midler stående på konto i etiopiske banker eller i etiopisk valuta. Kjøps- og salgstransaksjoner samt uthenting av overskudd vil kunne foretas i USD i offshore banker utenfor Etiopia. Gullet vil kunne selges på verdensmarkedet og må ikke selges gjennom et fordyrende lokalt mellomledd.

Alt dette er glimrende med tanke på eventuell frykt man måtte ha knyttet til indre forhold i Etiopia i tiden som kommer.

For det andre fremstår skattebetingelsene å være gunstigere enn jeg hadde inntrykk av på forhånd. Det fremstår som at Akobo Minerals bare vil betale 5% royalty på netto overskudd i tillegg til at man innrømmer den Etiopiske staten en 7% eierandel i den lokale gruvevirksomheten (Free carried interest). Dette er supre nyheter på toppen av de allerede fantastiske utsiktene som er til veldig profitabel gruvedrift i Segele.
Redigert 26.10.2021 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
26.10.2021 kl 00:20 3734

En annen ting jeg liker med denne meldingen er at selskapet nok en gang bekrefter at de leverer på sine planer og at de angriper alle former for risiko til beste for aksjonærene. Jeg ble selv fristet inn i denne aksjen av en risikovillig bekjent, men har over tid virkelig latt meg overbevise av selskapets ledelse og evne til å levere som de lover. Det er en tillit der som gjør at jeg føler meg stadige tryggere på investeringen min (med alle de forbehold som fortsatt gjelder et selskap med fremtidig oppstart av gruvedrift i et urolig land i Afrika).
GullogGråstei
26.10.2021 kl 20:07 3636

Omtale i Finansavisen i dag: https://finansavisen.no/nyheter/ravarer/2021/10/26/7759997/toppsjefen-den-viktigste-utfordringen-er-trolig-lost

Jeg mener at journalisten er litt vel opphengt i det gamle ressursestimatet på 52 000 unser fra Segele. I realiteten har selskapet kommet et godt stykke videre nå og står på trappene til å oppdatere dette estimatet med en betydelig økning i løpet av det neste kvartalet.
Redigert 26.10.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Struts
13.01.2022 kl 14:51 3112

Er det gull som glimrer? Ref dagens børsmelding:

https://newsweb.oslobors.no/message/551255
Redigert 13.01.2022 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
RLP
14.01.2022 kl 16:31 2975

Noen tanker om hvorfor det går ned på gode nyheter?
GullogGråstei
27.01.2022 kl 12:15 2817

Den beste forklaringen på at kursen har gått ned på gode nyheter er at det i samme børsmelding står at man har foretatt en utsettelse av de oppdaterte ressursestimatene som etter planen skulle komme ved inngangen til det nye året.

Mitt inntrykk etter å ha forhørt meg med selskapet er at dette ikke er noe å legge vekt på. Man ønsker bare å få sendt mest mulig grunnlag for analyse til laboratoriet som gjør tredjepartsanalysen. Oppdaterte ressursestimater vil foreligge før emisjonen som kommer til sommeren. Desto større reserver man har ved emisjonen, desto bedre emisjonskurs får selskapet. Jeg er veldig overbevist om at det kommer spennende nyheter som vil heve kursen før emisjonen.

Jeg tror dessuten at noen handler i aksjen på teknisk analyse og at det er mulig å spore en svakt synkende teknisk tendens for støtten i aksjen. Dette er for meg helt irrelevant så lenge det går an å prise aksjen på underliggende verdier med mye større presisjon. Jeg mener at kursen burde vært mellom 12 og 16 kroner pr. aksje selv om veldig konservative forutsetninger legges til grunn.

Av andre nyheter som er relevante for Akobo er det også verdt å merke seg at unntakstilstanden i Etiopia ble opphevet av det etiopiske parlementet i går (26. januar). Denne aksjen er et godt kjøp på dagens nivå.
GullogGråstei
29.01.2022 kl 10:27 2754

Det fine med denne omfattende rapporten om Akobo Minerals er at den gir leseren en veldig helhetlig forståelse for selskapet i tillegg til en grundig verdivurdering der alle forutsetningene er tydelig forankret. Anbefales!

https://investornytt.no/akobo-minerals-en-spennende-investering-pa-kort-og-lang-sikt/
Staffanstorp
04.02.2022 kl 08:41 2562

https://www.youtube.com/watch?v=_6i7ir3UbxA

https://www.youtube.com/watch?v=BDxvqtzQKIk

OSLO, 3 February 2022: Akobo Minerals (Euronext Oslo - "AKOBO"), the
Scandinavian-based Ethiopian gold exploration and mining company, has announced
details of the first ever flight to land at a new airstrip which it has funded
and built in Dima. The Super King Air 350 twin-turboprop aircraft carried
representatives from Akobo Minerals and the Ethiopian Civil Aviation Authority
on the inaugural flight and is a seminal moment in the ongoing development of
local business and community activities.

Built over the course of just 70 days for design, approval and construction, the
1100-metre-long airstrip lies only a couple of kilometres from Akobo Minerals'
mining operation and can accommodate aircraft carrying up to 40 passengers. It
will allow the company to bring in goods and personnel more effectively, allow
for any medical evacuation and, not least, provide a secure transportation route
of gold to Addis Ababa prior to onward distribution to international buyers once
gold production commences in a few months. Until now, the nearest airstrip has
been located in Jima, at least a six-hour journey by road.

Jørgen Evjen, CEO of Akobo Minerals, stated: "The opening of our own airstrip is
an important landmark for the company and is a clear indication of our
capabilities when it comes to major engineering projects as we seek build out
our new mining operation.

"The airstrip is also a significant part of our ongoing ESG [environment, social
and governance] program as it will also mean access for the local community to
important services that the region has never seen before - from a reduction in
travel times to access to deliveries of goods and emergency medical assistance.
I am sure that the landing of this aircraft will be remembered for many years to
come as it marks a huge milestone for the opportunities now available to the
local population."

Best regards,
Jørgen Evjen
CEO Akobo Minerals AB and Etno Mining P.l.c

Mob NO: +47 92 80 40 14
Mob ET: +251 944 76 2428
email: jorgen@akobominerals.com
thief
04.02.2022 kl 13:33 2526

Ikke lett å få kjøpt seg aksjer her,lite volum 🙂Fått tatt en liten inngang, så får man fylle på!Virker som et meget spennende case,med stor oppside.Kan virkelig bli bra med nye ressursanslag og start av produksjon.Nytt resursestimat skulle vel komme i løpet av q1!
GullogGråstei
05.02.2022 kl 16:02 2479

Oppdaterte ressursanslag kommer før emisjonen, men kanskje ikke så lenge før, ettersom selskapet vil ønske å synliggjøre mest mulig verdier før de henter penger i markedet. Jeg tipper utgangen av q1. Det ligger uansett implisitte forventninger til økte ressurser i de børsmeldingene som har blitt sendt ut om synlig gull, senest nå i januar. I den meldingen stod det også at ressursestimatene kommer litt senere.

Akobo er nøye med å ta den formelle ruten via tredjepartslaboratorier før de kommer med konkrete påstander, selv om de sikkert allerede sitter på noen interne beregninger.

For øvrig er det en del andre triggere i den analysen som kan påvirke kursen i q1 og q2. Forlengelse av letelisensen vil kunne skape ro og mindre grunn til å tenke på letefremdrift.

Ut fra børsmeldingene som sier at fullt letefokus med alle riggene nå er i Segele, fremstår det tydelig at selskapet ønsker å sikre seg mest mulig gullreserver til anlegget som snart kommer der, fremfor å akselerere letingen i Joru. Jeg tror det er lurt, spesielt i kombinasjon med forlenget letelisens.

Da kan selskapet fortsette å utvikle seg i årene fremover kun basert på egne inntekter og uten å hente penger i emisjoner. Sannsynligvis kan man også håpe på utbytter allerede fra neste år.
Redigert 05.02.2022 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
05.02.2022 kl 20:21 2435

Men det er helt riktig at det er lite volum i aksjen. Hvis man har lyst på en betydelig post må man enten være tålmodig eller være forberedt på å sende kursen opp 40-50 øre. Tilsvarende er det hvis man vil ut. Men det var enda mindre omsetning i aksjen da den var på NOTC i fjor vår, hvis det er et lyspunkt. Omsetningen har sakte tatt seg opp, spesielt etter at den ble notert på Euronext Growth.

Straks dette selskapet blir mer modent tror jeg at det kan bli interessant også for ymse fond i og med at det legges så mye vekt på etikk, samfunnsansvar og ESG fra selskapets side.
Redigert 05.02.2022 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Struts
25.02.2022 kl 16:10 2279

Muligens litt nostalgisk og alkymistiske betraktninger. Men jeg har sans for firmaets ledelse, deres positivisme, engasjement og ansettelse av nye som lokale eksperter, opprettelse av infrastruktur (til og med egen flystripe!). Og at det ser ut som de bygger sten for sten i et land ikke helt uten konflikter. Men mindre så i sør enn i nord, så vidt jeg forstår. En krukke i enden av regnbuen? Ja, kanskje det. Og det hadde vel gavnet alle, både Etiopia og aksjonærer. Nok om det, uansett tatt nok et lodd her.
Redigert 25.02.2022 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
25.02.2022 kl 21:01 2247

Ja, når man setter seg inn i selskapet og får nok kunnskap om hvordan ledelsen tenker, er det veldig åpenbart at her eksisterer det en genuin vilje til å gjøre ting _bedre_ enn både historiske gruveselskaper på børsen og også bedre enn selskapets større konkurrenter på helt konkrete - og ganske originale - områder. Både når det gjelder etikk, transparens og med tanke på å være «good corporate citizen».

Jeg liker veldig godt at man faktisk ser ut til å lykkes med en slik strategi, både med tanke på å skape resultater for lokalsamfunnet, men også med tanke på suksess etter tradisjonelle forretningskriterier.

Ingen ting vil glede meg mer enn å vite at jeg både får veldig god avkastning på en investering jeg gjør samtidig som selskapet jeg er medeier i bidrar til varig positiv utvikling av lokalsamfunnet.
Redigert 25.02.2022 kl 21:02 Du må logge inn for å svare