Bensin blir verdiløs

Slettet bruker
03.02.2021 kl 16:36 5374

Dette rant inn på min epost :
Bensin blir verdiløs
Rick Newman
Rick Newman· Senior spaltist
Oppdatert Ons 3. februar 2021, 15:41
Du må fortsatt betale et par dollar for en liter bensin (mer i California, som alltid), men bilprodusenter oppdager at gassdrevne biler kan være en forpliktelse som forringer deres verdsettelser, i stedet for en eiendel som forbedrer verdiene.

Ny forskning fra Morgan Stanley hevder at tradisjonelle forbrenningsmotorer - bilens bærebjelke i mer enn et århundre - er bestemt til å bli penger-tapere allerede i 2030. ”Vi tror markedet kan tilskrive null (eller til og med negativ?) Verdi for ICE-avledede inntekter hos GM og Ford, ”skrev autoanalytiker Adam Jonas i en analyse fra 29. januar. Han lister opp en rekke faktorer som sannsynligvis vil "forvandle det som en gang var profittgenererende eiendeler til potensielt tapsbringende og kontantforbrenende virksomheter."

I slutten av januar sa General Motors ( GM ) at de planlegger å slutte å selge biler med utslipp av rørrør innen 2035 . Det betyr at GM ikke vil selge noen gass- eller dieseldrevne biler, biltypene som nå står for nesten alt GM-salg og fortjeneste. Det ville kreve en helelektrisk flåte, drevet av det elektriske nettet, som med de fleste strømforsyninger, eller kanskje gjennom brenselceller om bord drevet av hydrogen. Mens de fleste bilprodusenter utvikler elektriske biler, er GM den første store som forplikter seg til en full overgang.

Ford ( F ) har ikke gått så langt som GM, men også den planlegger en aggressiv utrulling av elbiler for å utfylle og erstatte dagens modeller. De fleste andre bilprodusenter gjør det samme. Dusinvis av elbiler vil oversvømme markedet de kommende årene, inkludert en Ford F-150 pickup, Ford Mustang Mach-E, GMC Hummer og Cadillac Lyriq.


Aksjene i GM og Ford har steget nylig, ettersom investorer ser ut til å tro at hver gammeldags bilprodusent for alvor utvikler seg mot elbiler. GM-aksjene har økt 51% de siste tre månedene, med Ford opp 41%. Ingen av dem kan berøre Tesla ( TSLA ), opp 126% i løpet av de siste tre månedene og fantastiske 575% det siste året. Men investorer gir nå Detroits store to mer kreditt for elektrifiseringsplaner de har vært skeptiske til, inntil nylig.

Markedsstøtte
Joe Bidens seier i presidentvalget i november er en del av EV-ligningen for GM og Ford. Biden støtter en aggressiv transformasjon mot grønn energi, med et mål om å oppnå karbonutslipp netto-null i den amerikanske økonomien innen 2050. Utslipp av rørledninger er en viktig kilde til karbonforurensning, med kraftige reduksjoner som er nødvendige for meningsfull fremgang i klimaendringene. President Trump satte spørsmålstegn ved vitenskapen om klimaendringer og innførte politikk som skulle favorisere karbonenergi, for eksempel å senke drivstofføkonomistandarder som forgjengeren, president Obama, reiste.

En del av Trumps pro-karbonpolitikk var en rettssak som skulle tvinge California og flere andre stater, som har gasskilometerstander høyere enn føderale nivåer, til å senke dem til nasjonal standard. GM sluttet seg til Trump-administrasjonens sak mot California. Men GM snudde seg etter at Trump tapte i november, og trakk seg fra dressen 23. november, da det var klart at Biden-administrasjonen uansett ville avslutte saken. Siden den gang har GM kunngjort en rekke elektrifiseringsplaner , med investorer som tilbyr aksjen høyere.

Markedsstøtte for grønn teknologi er avgjørende, fordi myndighetens politikk alene vil mislykkes hvis det øker kostnadene, opplever forbrukerne eller skaper ineffektivitet. Morgan Stanley-analysen antyder at markedskreftene nå kan drive et trekk fra karbondrevne biler til elektriske, minst like mye som myndighetens politikk.

På hetten på en elbil undertegner regjeringen i California, Gavin Newsom, en utøvende ordre som krever at alle nye personbiler solgt i staten skal være nullutslipp innen 2035 etter en pressekonferanse onsdag 23. september 2020 på Cal Expo i Sacramento. Det er et grep guvernøren sier vil oppnå en betydelig reduksjon i klimagassutslipp. California ville være den første staten med en slik regel, selv om Tyskland og Frankrike er blant 15 andre land som har et lignende krav. (Daniel Kim / The Sacramento Bee via AP, Pool)
På hetten på en elbil undertegner regjeringen i California, Gavin Newsom, en utøvende ordre som krever at alle nye personbiler solgt i staten skal være nullutslipp innen 2035 etter en pressekonferanse 23. september 2020 på Cal Expo i Sacramento. (Daniel Kim / The Sacramento Bee via AP, Pool)
Investeringsfirmaet undersøkte nylig institusjonelle investorer om verdien av forbrenningsteknologi hos GM og Ford. Sytten prosent sa at ICE-teknologi ikke hadde noen verdi eller negativ verdi i dag. Seksti prosent vurderte ICE-teknologi som litt positiv, mens 23% sa at det var en betydelig positiv verdi. Det er med elektrifiseringsteknologi fremdeles i de tidlige omgangene: Den totale markedsandelen for helelektriske biler er fortsatt under 3%.

Risiko for å tilpasse seg sakte
Men i all hovedsak vil all vekst i drivstoffadopsjonen de neste årene være elektrisk, mens det med sikkerhet vil gå ned av ICE-drivlinjer. Risikoen for bilprodusenter tilpasser seg ikke for raskt og kommer seg foran markedet. Det tilpasser seg sakte og blir altfor avhengig av døende teknologi som forbrukerne kanskje ikke lenger vil ha, ettersom det elektriske blir billigere og rekkevidden forbedres. Det strekker seg til fabrikkapasitet, med ICE-monteringslinjer som muligens blir strandede eiendeler uten markedsverdi. Det vil koste bilprodusentene penger å demontere eller konvertere dem til verdifull bruk, og dermed muligheten for negativ verdi.

En Tesla Model S, front og Model Y-ladning på et Tesla-overladningssted utenfor Colorado Mills outlet mall sent mandag 21. desember 2020 i Lakewood, Colo. (AP Photo / David Zalubowski)
En Tesla Model S, front og Model Y-ladning på et Tesla-overladningssted utenfor Colorado Mills outlet mall sent mandag 21. desember 2020 i Lakewood, Colo. (AP Photo / David Zalubowski)
"Vi faller inn i leiren og tror at ICE-teknologi er verdt nær null i dag, noe som potensielt kan krystallisere til et nettoansvar," skrev Jonas.

GM har bedre utsikter enn Ford for øyeblikket. Den har bygget elbiler siden Chevy Volt ble solgt i 2010, og Ultium-batteriteknologien kan bli en industristandard som brukes av andre bilprodusenter. Det eier også 70% av Cruise, den selvkjørende satsingen som eksperimenterer med nye typer transport. Sytten aksjeanalytikere undersøkt av S&P Capital IQ har et gjennomsnittlig 12-måneders kursmål for GM på $ 61, omtrent 16% over aksjens nåværende nivå.

Ford ser ikke ut til å være så langt på batteri- og selvkjøringsteknologi, og det kan være grunnen til at det ennå ikke har fastsatt en dato på planene om å gå helelektrisk. Sytten analytikere som ble undersøkt av S&P Capitalist IQ, har et gjennomsnittlig prismål på $ 10,34 for Ford, litt under den nåværende prisen på $ 10,90.

Investorer ser selvfølgelig lenger inn i fremtiden enn de fleste forbrukere er, og gjetter på endringer som ikke har skjedd ennå. De fleste som kjøper en bil i løpet av de neste fem årene, vil kjøpe et bensindrevet kjøretøy. Elektrisk utstyr har fortsatt premiumpriser og er upraktisk for lange turer, som må struktureres rundt lademuligheter. De er fremdeles ikke i nærheten av så praktiske som gassmodeller som kan få drivstoff ved nesten hver motorveiutgang på fem minutter.

General Motors styreleder og konsernsjef Mary Barra snakker ved siden av en autonom Chevrolet Bolt-elbil torsdag 15. desember 2016 i Detroit. General Motors har startet testing av helt autonome kjøretøyer på offentlige veier rundt sitt tekniske senter i forstaden Detroit. (AP Photo / Paul Sancya)
General Motors styreleder og konsernsjef Mary Barra snakker ved siden av en autonom Chevrolet Bolt-elbil 15. desember 2016 i Detroit. (AP Photo / Paul Sancya)
Men endringer på laboratorie- og fabrikknivå vil forutse endringer i showroomet. Med investorer som ser på forbrenningskraft som en døende teknologi, vil det sannsynligvis være lite nyinvestering, med forskningsdollar som i stedet strømmer til elektrifiseringsarbeidet investorer verdsetter. Det vil øke innovasjonen og redusere kostnadene. Ladestasjoner vil spre seg og bli raskere, noe som minimerer ulempene ved elektrisk utstyr. På et eller annet overkjøringspunkt vil bensinstasjoner begynne å forsvinne, og elektriske biler vil virke som det opplagte valget for omtrent alle. Når det skjer, vil det være feil tid å haiket V-6 og V-8 motorer.
_______________________________________________________________________________________________________________________

NB. Her er det vel tale om at det er BENSIN til biler som blir verdiløs.

NB II : I Norge må vi kjempe en kamp for at lading til biler skal bli billig eller gratis. Fordi NÅ ER DET VÅR TUR, OG DET ER VÅR STRØM.
Og vi trenger billig interntransport i konkurransen mot andre land.
Redigert 03.02.2021 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
04.02.2021 kl 17:45 1241

Selv om verden slutter å bruke olje til bensin og dieselbiler, ikke dermed sagt at oljen ikke trenges. Lenge har daglig forbruk av oljen vært 80-100 mill fat. Norge har rundt 2% av dette og USA 8 % kanskje. Fortsatt mange 10 år frem vil behovet være der fordi verden vokser år for år. Velstanden vokser år for år. olje brukes i mange produkter plast o.l. så Norge vil kunne produsere lenge enda men kanskje litt avtagende etterhvert. Da gjelder det å få vekst i andre deler av økonomien. Nye industrier.
Murofen
04.02.2021 kl 17:52 1236

Agenda 2030 skal avvikle oljen i EØS. Tenk og hvilke verdier som er forankret i bensin og dieselbiler, les da porscher, ferrarier, etc og andre kurrante merker. Bare økonomien i at alle disse skal bli verdiløse vil påvirke både renter og økonomi. Det er milliarder som forsvinner av verdier. Mye av disse verdiene er forankret i lånte midler for innkjøp. Ikke minst kultur. For hvem sin fortjeneste? Det er nemlig det store spørsmålet. Disse klimapengene går i lommen på noen? Er det mer miljøvennlig produsere en ny tesla enn å bruke opp en allerede produsert bil som står og venter på neste eier? En brukt tesla må man ha nytt lån til ca 4% rente. En ny får MAN TIL 0,9% RENTE. Hvor er miljøpolitikken i dette da? Kjøp nytt til billigere rente, enn å spare samfunnet for å lage en ny enhet før de gamle er oppbrukt. Blir som å kjøpe refill dyrere enn originalvaren. Dette handler ikke om bilpolitikk isolert, men en hel økonomi. Norge har outsourcet enormt mye arbeidsplasser siste årene, vi er i underskudd i handelsbalansen for første gangen i 2020. Og vi skal fortsette å subsidiere politikk som ikke avkaster seg med en eneste krone. Med Norges statsgjeld, og avvikling av hovedinntekten, vil ikke dette gå. Bare se alle som blir arbeidsledige innen verksted og servicebransjen innen bensinstasjoner. med en elbil kan den lokale elektrikeren like gjerne være bedre kvalifisert enn verksted til å fikse bilen. Hvem skal betale livsopphold til alle disse som blir arbeidsledige? tomme lokaler..etc. dette har enorme konsekvenser. Etter vi kom i Schengen kom haugevis av folk fra Øst Europe hit for å jobbe. Hvorfor? jo for pga oljepenger, reallønnsvekst og velferd, dette forankret i oljen, har vi ett bedre liv enn for eksempel Polen. Og ett mye bedre velferdssamfunn og lønnsnivå. Dette tar vi som en selvfølge. det kan vi ikke lengre når vi bruker penger som fulle sjømenn på politikk som er bestemt over hodene på oss. Klimapsykosen er en ekstrem tankegang, som setter oss mange år tilbake, og til slutt mot tilstandene Øst-Europa rømmer til Norge fra. for 150 år siden var vi 1 millrd mennesker på jorden, nå er vi vel 7 millrd. Temp har økt 1 grad. maaange færre mennesker legger seg sultne. Skal vi satse på kilma, må vi bruke penger på bygge ned utslipp i folkerike land, ikke prøve redde verden med elbil i europa
Redigert 04.02.2021 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
JonasKr
04.02.2021 kl 18:10 1219

"Det grønne skiftet" as we know it, er en illusjon. En ting er jo hvor mye elbiler faktisk forurenser i sin levetid (ref Polestars regnskap). Selv med såkalt 100% grønn strøm må elbilen kjøre 50.000km før den tar igjen fossilbilen på utslipp. MEN - da har man vel ikke tatt med det ekstreme klima-og miljøsvineriet solcellepaneler medfører? Alt fra industriproduksjon til økt gruvedrift, og til det enorme miljøproblemet det vil bli når alle disse panelene skal kastes. Alt vil komme for en dag, men foreløpig lider de fleste politikere av den skylappskapende klimasyken.
Murofen
04.02.2021 kl 18:19 1213

Rettelse deg. over 78 000 km.
https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/ny-rapport-elbilen-ikke-s%C3%A5-milj%C3%B8vennlig-som-mange-tror/ar-BB19ikz3
Og så kan man jo gå i seg selv. Hvor mange bytter bil før 78 000 km? altså er det mer forurensende enn noe annet. Men likeledes pakket inn i fargen Grønn. Det hele er til å grine av. Neste generasjon kommer stå til knærne i giftig avfall og banne.
Knusle
04.02.2021 kl 18:57 1199

Elbil, vindmøller og solceller er dømt til å floppe.
Akkurat nå for tiden er følerier styrende for hele kloden, ikke vitenskap og langsiktig tenkning.
For en tragedie det vil bli når det går opp for menneskene at det sinnsvake energibehovet verden får i årene fremover, ikke kan betjenes overhodet.
Regnestykkene går ikke opp, ikke i nærheten av realisme i det "grønne skiftet" MEN, det skal de ha de smartingene som trekker i trådene nede i Davos, de vil bli styrtrike og ufattelig mektige før saueflokken lukter lunta.
Om det da ikke dukker opp en klodeknuser og halverer jordas befolkning......
Murofen
04.02.2021 kl 19:06 1189

Meget bra skrevet
badkrukan
04.02.2021 kl 19:11 1183

Hvis storbrittania skulle få 100% elbiler på sine veier, skulle du trenge rampe opp HELE verdens gruveprod med en faktor på 8.
kaktus
04.02.2021 kl 21:40 1140

Mitt forslag for å bedre klima og sikre sysselsetting er å ta utviklingen to skritt tilbake.Fjern internett,bytt ut bilene med hest og kjærre og til havs går vi tilbake til seilskuter.Tenk så mange mann det vil trenges bare for å losse en bå.. skute med bananer :).