Q4 - hva tror vi?

Maksimillian
QFR 04.02.2021 kl 12:22 1710

Hva tror dere om Q4-tallene?

Personlig tror på følgende headlines, basert på ordreinngangen og forventet fremtidig inntektsføring (de presenterer dette i rapportene)
* Omsetningen omlag på nivå med Q3 (210-220). Vekst i ordreinngang tar noe tid å realisere.
* OPEX er usikkert, den varierer en hel del fra kvartal til kvartal (også uavhengig av corona). Men la oss håpe på 30+ mill i EBITDA.
* Ordreinngang rundt 300 mNOK, som vil øke ordrereservene til 1,25-1,27 mrd.

Sistnevnte er kursdrivende, sammen med outlook og børsmelding av nye kontrakter. Men om selskapet klarer å levere et fint og lønnsomt kvartal til, bekrefter det trenden og reduserer risikoen i aksjen betraktelig.

Men det aller mest spennende nå etter min mening, er å se mot høsten. I en verden der covid-19 restriksjonene løftes betydelig i markedene til QFR;
* Den faktske økte ordreinngangen i H2'20 kombinert med fortsatt sterk ordreinngang i Q1'21 løfter "prosjektinntektene" med minst 50 mNOK per kvartal
* "Produktinntektene" (spesielt fra Tolling) re-bounder tilbake til pre-covid nå, som alene bør øke topplinjen med over 30 mNOK per kvartal

I sum er dette +80 mNOK per kvartal på bruttomarginer på ~60%. Da faller det 40-50 mill rett ned på EBITDA. Trekk fra litt OPEX og bonuser osv så snakker vi fort om en netto EBITDA på 70 mNOK per kvartal, som gir en EV/EBITDA på rundt 2,5. Dette er ingen ønskedrøm. Jeg har ikke tatt hensyn til noe annet enn konkrete, kjente, faktorer

Jeg tror ikke markedet forstår hvor bra dette selskapet skalerer - ordreinngangen og post-corona kommer til å føre til sterk vekst i lønnsomhet.

Dette er en BILLIG tech-aksje med god ordreinngang og recurring revenues. Og den er nå lav risiko. What more do you need?

Gleder meg til fortsettelsen!


Redigert 04.02.2021 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
operaorkesteret
04.02.2021 kl 17:03 1635

Jeg tipper Totalt for 2020: 800+ Millioner NOK i omsetning og EBITDA på omtrent 80, dvs en operativ margin på 10%. Og ordrereserven opp tilsvarende det du estimerer Maksimillian.

Når man da tar i betraktning at dagens prising av selskapet ligger på ca 600 Millioner kr, så betyr det at det er en 35-40% oppside i aksjen. Burde da lett kunne gå opp til 7,4 - 8 kr. Triggere videre derfra avhenger nok av å få solgt Parking og Info-Mobility, deretter vise stabilitet. Sistnevnte er vanskelig da markedet for Road der QFR opererer i er syklisk i tre års perioder (historisk). Jeg tror også at Kapsch vil falle av og at QFR vil styrke sin posisjon innen traffic Management fremover slik at Road Tolling ikke blir så dominerende. Mulig jeg bommer på akkurat den siste der??
dellamorte
04.02.2021 kl 17:04 1629

Interessante innspill, Maksimillian!

Jeg tipper også på en EBITDA i Q4 rundt 30 MNOK. Dollaren har svekket seg gjennom kvartalet, så litt usikker på hvor mye det vil påvirke bunnlinjen, men justert for eventuelle valutaeffekter tipper jeg vi får en bunnlinje på ca 15 MNOK.

I 2021 tror jeg QFR kan klare EBITDA på 200 MNOK, men ligger inne med 173 MNOK i regnearket mitt. Uansett fryktelig billig på dette nivået.
dellamorte
04.02.2021 kl 17:13 1618

Sitter forresten med STRONG som har gått ca 50% på tre dager. Viser hvor fort det ofte går når en aksje først blir "oppdaget". I STRONG sitt tilfelle var det melding om en avtale med Glovo som fikk den til å lyse på radaren. QFR er billig sammenlignet med STRONG, så QFR bør ha betydelig mer å gå på når den først trigges.
Redigert 04.02.2021 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Maksimillian
05.02.2021 kl 00:22 1485

Ja. Det har jo vært vesentlig mer trykk i aksjen og på nyheter i det siste halvåret, så håper det fortsetter. Mye lettere for litt større investorer og tradere å bli med da.
Maksimillian
10.02.2021 kl 08:50 1295

Allerede 220 mill børsmeldt i Q1. vi vet at ~150 mill av kontraktene ikke børsmeldes hvert kvartal. Mao. må jeg nå oppjustere prognosene ytterligere. Dette blir så sinnsykt bra fremover!
Slettet bruker
10.02.2021 kl 08:58 1281

Maksimillian, jeg har sett på hvor mye som ikke børsmeldes hvert kvartal. Når vi ser på de siste tre årene er det i snitt 176 millioner hvert kvartal som ikke børsmeldes.
Up2you
10.02.2021 kl 09:01 1275

Q-Free: Traffic Management contract in the US - ~90 MNOK

Q-Free has signed a contract with a US customer to provide a new statewide advanced traffic management solution (ATMS). The delivery will include Q-Free's OpenTMS software platform plus Traveler Information and Video Management solutions provided by partners. Over the potential 10-year contract term, the total estimated contract value is close to 90 MNOK. The initial delivery accounts for approximately 20% of the value and will be delivered in September this year. Recurring Operations & Maintenance revenues account for the remaining 80%. There will also be opportunities for additional work related to development of new features and functionality. - Over the past couple of years Q-Free has worked hard to convert parts of its ATMS business to a competitive Software as a Service (SaaS) model. With this contract we add another key account to our growing list of customers generating sizeable recurring software revenues. Moreover, the rapid deployment of the solution demonstrates the scalability of our ATMS platform, comments Håkon Volldal, President & CEO of Q-Free. For further information, please contact: President & CEO, Håkon Volldal: +47 977 19 973 About Q-Free: Q-Free ASA (OSE: QFR) is a global innovator in intelligent transportation systems that improve traffic flow, road safety, and air quality. With an open, collaborative approach to tolling, traffic and active transportation management, Q-Free works with customers and partners on every continent to digitize infrastructure and overcome modern mobility challenges for the greater good of society. Headquartered in Trondheim, Norway, Q-Free has annual revenues of approximately 1 billion NOK and employs approximately 380 transportation innovators, experts, and enthusiasts. To learn more about how Q-Free is changing the movements of life, visit www.q-free.com or Twitter:@Q-FreeASA
Mølleren
10.02.2021 kl 09:10 1246

Helt sykt tut tut;-)
skåla
10.02.2021 kl 09:20 1232

Egentlig ikke så viktig hvordan Q4 blir. 2021 som helhet er det som betyr noe og det blir trolig ekstremt bra
Slettet bruker
10.02.2021 kl 10:24 1154

Samme mønster som i går. Holdes på plass gjennom nedsalg, oftest initiert av salgsposter på 2000 aksjer.
Oppdatert liste over topp 20 viser en økning fra 80,45% til 80,80% fra 25.1. til 5.2.