Havyard- Selskapet skal vise markedet sine verdier

focuss
HYARD 04.02.2021 kl 14:51 18027

Havyard Groups plan er å skille ut fire av sine grønne datterselskap og notere de i et nytt Cleantech selskap og få det notert på Euronext Growth. De fire selskapene som vil bli inkludert i Havyard Cleantec er:

- Havyard Hydrogen
- Norwegian Green tech
- Havyard Design & Solutions
- Norwegian Electric Systems

Hensikten med utskillelsen er å synliggjøre verdiene i selskapet. Det er samme begrunnelse Hexagon brukte når de skilte ut Hexagon Purus på Euronext Growth. Purus ble lagt ut til 27 kroner per aksje og kort tid etter hadde kursen steget til 70. Det skal nå i første omgang bli spennende å se hvilken verdi det settes på Havyard Cleantech når det børs introduseres. Man bør merke seg at Hex Purus taper penger og vil gjøre det i mange år ,mens Havyard Cleantech vil tjene penger fra dag 1.

Man bør også merke seg at hele Havyard Group med selve skipsbygging verftet + de fire selskapene som skal inn i Newco prises i dag på børs til ca 650 mill nok
Hexagon Purus som jeg sammenliknet med prises til børs på hele 14700 mill nok eller ca 15x hele Havyard group. Dersom den relative prisingen er grei så evner i hvert fall ikke jeg å se det.

Skogly
17.02.2021 kl 20:25 4251

Er vel ikke ofte de anbefaler kjøp på disse presentasjone?
Mariobros
17.02.2021 kl 20:34 4209

aldri hørt at det har skjedd før nei
Gullhaugen
05.05.2021 kl 12:15 3583

Fyttigrisen ...når er denne på billigsalg.............wowowo
LordBendtner
05.05.2021 kl 12:21 3570

Hvorfor er denne på billigsalg nå?
Allrounder
06.05.2021 kl 09:09 3417

Det var en periode du så tråder om Havyard overalt her, men nå er det helt dødt, og det samme gjelder det aksjekursen virker det som. Skal vi ned til 7-8 igjen? 😥
UerfarenInvest
06.05.2021 kl 09:17 3393

Helt vilt å se på denne prising nå, sett opp mot HAV 😯
UerfarenInvest
06.05.2021 kl 09:19 3379

Akkurat nå prises HYARD, ex andel i HAV, til MINUS 80 MNOK!
Slå den 😆
Allrounder
07.05.2021 kl 09:42 3251

Er det noen som har noe tro på dette selskapet? De leverte jo et godt resultat og har det var snakk om økt aktivitet og ordreinngang utover 2021. Men ser ikke ut som markedet har tatt godt i mot dette.
tervi
07.05.2021 kl 09:52 3231

Skal vel ned til til 10 kr nå. Da prises det 0 minus 120 Mill av eierandel av HAV. Altså hele selskapet priset til - 120 Mill. De har i tillegg nedbetalt gjeld.
Nettopp levert god årsrapport. Børs blir jeg aldri klok på.
Skjei
07.05.2021 kl 23:37 3086

Taperne på børs er de som solgte i dag tror jeg, kursen går mot det fundamentale her. Ikke lenger fare for konkurs som det var, det har vært finansene- renter å lån som har ødelagt regnskapet. Havyard er nå gjeldfritt og vil drive med narginer og overskudd, service og vedlikehold. De smarte laster mer, og ser kursen frem i tid. Går mot lysere tider nå tror jeg, økt fokus på sjø og maritimt mot sommer og hav. Liten endring på topp 20, flere som øker. Brudd på sma 200, men rsi som lyser grønt spretter opp mandag?
Aldara
08.05.2021 kl 09:20 2990

Er dette aksjen meglerne glemte eller er det den alle shortet fra 30tallet..??
tervi
08.05.2021 kl 11:41 2925

Ene kystruten skip er vel snart ferdig på Tyrkia verftet.
Den ble jo påbegynt der, den andre flyttet over fra Spania verftet til samme verftet.
Har vært forsinkelser pga Corona. De velger jobber som gir bedre marginer fremover. Ser lovende ut når covid begrensninger er over. Aksjeposten I HAV er gull verd for dem.
Fugazi1010
08.05.2021 kl 12:06 2902

DETTE ER GALSKAP! makan til feilprising. Har aldri sett bedre kjøpsmulighet enn dette på lang tid.
Aldara
09.05.2021 kl 13:14 2713

Litt enig egentlig!
Hvis man ser hvordan kursen divergerer med hvordan firmaet gjør det! Det er vel shortnisser på gang her også...,,,
Jeg kjøper på mandag hvis kursen er på samme nivå! Denne ubalansen må rettes opp!
Slettet bruker
09.05.2021 kl 13:48 2683

Så sant HYARD som selvstendig selskap klarer å unngå underskudd på sikt, og hvis de klarer å betjene opparbeidet byggelån og langsiktig gjeld slik at de kan få utløst sine pantsatte aksjer i HAV, så skal HYARD i teorien prises til det doble av HAV, og det er før evt egen fortjeneste i HYARD sin egen drift.

Personlig har jeg valgt å putte pengene mine i selskaper som bygger sten på sten, i utbytteselskaper og et par mindre poster i lottoselskaper.

Hvis HAV kommer til å tjene pnger på sikt, så eier HYARD 2/3 av HAV og burde prises deretter.
Og som sagt, hvis HYARD klarer forpliktelsene sine og får en bunnlinje man kan regne mulripler på, så kommer dette på toppen av 2/3 av prisingen i HAV.

ovennevnte er riktig i en rettvis verden, men den er jo ikke alltid det.

Har for øvrig aldri tidligere sett en løsning med spinoff fra morselskapet hvor datteren som selvstendig selskap blir sittende med kun 1/3 av eierskapet i eget selskap.
På toppen av det hele er økonomien i morselskapet av en slik art at man har sett seg nødt til å pantsette aksjene i datterselskapet
Skjei
09.05.2021 kl 20:50 2503

Mange tror jeg følger denne nå, av store tradere som har vært inne. Båt levering og forventninger om positivt q1 Drar oss kraftig opp førQ1, brudd sma 200 er for dumt, skinnbrudd, og rekyl neste! Mange uerfarne som kastet seg over denne, og blir med ned og selger på bunn til de som har baiset siste ukene! Vi ligger langt under verdi av hav som er konservativt priset, hav burde mer en doble seg fra 15, fair pris av havyard bør vel være minst 50.
andypandy01
09.05.2021 kl 20:54 2493

Lettere sagt enn at dette skjer.
Skjei
10.05.2021 kl 13:04 2329

Like før det snur nå? Bare 2 %ned, utrolig hvis den kan fortsette nedover herfra. Hav har bunnlinje 33mill, havyard eier 66%,og vil også drive med lønnsomhet, dette må være en sjelden god kjøpsanledning? Synd at jeg allerede har flere aksjer en jeg bør, men langsiktighet tror jeg er stikkordet her.
Highflow
11.05.2021 kl 17:59 2089

Hva tenker folk her om når det skal snu? har fylt på litt til for er et spennende selskap :)
Mariobros
11.05.2021 kl 20:05 2013

Hvis støtten på 10 holder så snur den straks, hvis ikke så ser vi 6-7kr snart
Slettet bruker
11.05.2021 kl 20:21 1985

Vi har kommet omtrent til midten av Q2.
Skjer det noe særlig mer på ordrefronten?
Er det noen som kjenner til de eksakte konkurranseforholdene globalt etter at den norske regjering og EU kom med sine klimamål for 2030.
Regner med at det blir mange flere på banen, konsolideringer, sammenslåinger og tilstrammet konkurranse globalt i f m det grønne skifte.
Det er mange som vil ha kloa i alle kontraktene som må komme, og det burde ha kommet mange flere oppdrag i etterkant av klimameldingene.

På meg virker det svært usikkert med stor, langsiktig gjeld der man burde hatt fri egenkapital.
Så lenge HYARD sine aksjer i HAV er pantsatt til morselskapets långivere, så vil jeg tro det er stor mulighet for fortsatt nedside HYARD.

Så lenge ordretørken i HAV Group varer, og usikkerheten med godkjenning av en 3,2 MW brenselcelle med tilbehør i Q3 for HAV Hydrogen tynger, så er det også fortsatt nedside i HAV.
HAV er langt under emiprisen til tross for at sjefshausserne påsto at prisen i emien ble satt svært lavt.

Man påstår at spinoffen ble gjort for å synliggjøre verdier, men sannheten er vel at HYARD ikke hadde noe valg m h t kortsiktig gjeld.
Verdiene hadde vært like synlige uten spinoffen.

Selv om ledelsen fleipet med aksjonærene om at de kan få noen HAV-aksjer i utbytte, alle, eller ingen, så var nok sannheten heller at man ikke visste om hvordan, -og/eller når HYARD kunne få kloa i de pantsatte aksjene igjen.

Det ble også forsøkt en presentasjon av H2 prosjektet som kun ga spørsmål og ingen svar på de store utfordringene.

Minner om at denne tråden ble opprettet den 04.02.2021.

Redigert 11.05.2021 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Skjei
11.05.2021 kl 21:27 1927

Det blir mye å gjøre i denne næringen fremover. havyard er i gang med en "omstillingsog nedskaleringsprosess for å bli et lønnsomt verft i ombyggings- og
reperasjonssegmentet."

Lite utdrag årsrapporten: "På grunn av tapene i 2019 var konsernet fremdeles i brudd med
sine lånebetingelser ved årsskiftet 2020. Obligasjonslånet forfalt i
mars 2021, men gjennom restruktureringen og oppkapitaliseringen
som ble gjennomført i februar 2021 er nå obligasjonslånet innfridd.
Restruktureringen besto i korte trekk av å skille ut den ikke-verftsrelaterte
delen av virksomheten i et eget, grønt konsern, HAV Group ASA, og å
hente inn totalt MNOK 210 i kapital gjennom salg av aksjer og emisjon i
det nye konsernet. Havyards finansielle posisjon er dermed kraftig styrket
og vi er godt posisjonert til å utvikle konsernet videre."
https://www.havyard.com/upload_images/4BA6B1C4404845F8919F2A81DFAA03BC.pdf

Pantsettettingen opphører når de siste skipene leveres.
Forventer femdobling fra dagens kurs før q4



Fugazi1010
20.05.2021 kl 20:45 1389

Ser ut som bunnen er nådd, anser nedsiden som meeeeget minimal på disse nivåene, godt å se at aksjen konsoliderer rundt 11 tallet før Q1