AKH *Hvorfor jeg gikk all inn i AKH*

Meatskull
AKH 04.02.2021 kl 17:39 131477

Først vil jeg bare si at jeg eier aksjer i AKH og jeg anbefaler ingen og kjøpe eller selge noen ting!

Idag valgte jeg og øke min beholding fra 1250 aksjer til 3750 aksjer i AKH(Og sitter nå på en snittpris på 43.13)

Ifjord kjøpte jeg bare en aksje og det var AOW hvor jeg gjorde 70% fortjeneste etter at jeg gikk all inn med hva jeg hadde den gangen som var usle 73.5K Nok.
Det var en knall suksess og eneste feilen jeg gjorde var og få høydeskrekk for tidlig :) Så solgte på 6.92 med snitt pris på 3.99!
Jeg har siden den gang spart mere penger opp og ventet tolmodig på at AOW skal synke til en billigere pris noe som aldri har skjedd!
Så jeg valgte nå istede og gå all inn i AKH.

Er mange årsaker til at jeg valgte og gå all inn i AKH nå så jeg kan prøve og komme med en liste!

Jeg har virkelig troen på at det grønne skiftet som Aker har valgt og gå inn på er fremtiden, enten om vi liker det eller ikke.(Og så hardt som Aker satser på dette så er det mye som tyder på at de kommer til og bli en ledende aktør på verdens basis)

Anbefaler alle og sjekke ut siden til AKH: https://www.akerhorizons.com/
Om dere ser på Portfolio her så har dere oversikt over hvor mange % AKH eier i de forskjellige selskapene!
Det som er fint med AKH er at du er inne i alle disse Grønne aksjene som AKH eier en markant del av, så det blir nesten som og la Røkke og co styre pengene dine mot 2030 og at du er inne i et slags ''Super Grønt fond'' av AAA kvalitet!

''Eliten'' Er også med og satse penger i AKH sine selskaper! AKH kjøpte nylig 75% av Mainstream Renewable Power:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rockefeller_Brothers_Fund
https://www.mainstreamrp.com/insights/rockefeller-brothers-fund-confirms-investment-in-mainstream-renewable-power-africa-power-generation-platform/
Som dere ser her https://www.mainstreamrp.com/investors/
Så er IFC(International Finance Corporation som er en del av World Bank Group) og Rockefeller brothers investorer i Mainstream Renewable power!
Rockefellers familien har vært på toppen av nærings kjeden i hundrevis av år og jeg ser på det som en stor trygghet at de også har troen på det nyeste selskapet til AKH!

Nå veit jeg at det er ganske stille rundt AKH grunnet at mange av oss som leser på FB og forumet her/shareville+++ Har ventet på en dupp eller korreksjon ned siden vi har hørt at AKH er ''overpriset'' Men er det virkelig det? Denne korreksjonen måtte vi se lenge etter i første uken og AKH virker og ha en enorm styrke og støtte på 43kr. I motsetning til andre selskaper så tror jeg at AKH vil få nyheter/Børsmeldinger mye oftere(Hver børsmelding til et av selskapene AKH er inne i er jo positivt for oss og ikke minst tenk på hva som skjer når Hydrogen selskapet kommer på børs? For ikke og tenke på nye selskaper som vi ikke har hørt om som AKH vil velge og putte inn i Porteføljen sin! Når nyheter kommer så gjelder det og ha aksjer i AKH :) Dette er et stort selskap så jeg tror ikke vi vil se de jojo kursene og berg og dalbanene vi har sett i andre mindre grønne selskaper! Her tror jeg vi vill se en gjevn, trygg og rolig oppgang!

Jeg tror at snart når kursen starter og bevege seg oppover så vil mange angre på at de forstatt venter på nedgangen/korreksjonen før de kjøper seg inn!
Ser på det som meget høy risiko faktisk og ikke være all inn i AKH! Tror dere virkelig at Røkke og co kommer til og feile? Hvem bestemmer? Folkets vilje eller eliten som styrer showet? Her må vi nok bare bite i det sure epplet og være med på den grønne oppgangen de neste årene så tjener vi vertfall penger når detta skal bygges uansett! Jeg er motstander som dere skjønner men jeg veit at folket har ikke noe vi skulle sagt, vi gjør som vi blir fortalt og politikere vil altid forråde folket sitt! Og være all inn i AKH er ikke som og ha alle eggene i en kurv, dette står ikke på et selskap alene men på alle selskapene som er i porteføljen til AKH, om selskaper eller ting feiler så er jeg sikker på at AKH og Røkke vil stoppe det i tidet og da velge inn et nytt selskap som er sterkere istede!

Mitt mål for 2021 er at vi slutter kursen på 50-60Kr!
Men jeg tror også at vi kan bli like overasket som i ACC og AOW hvor fort ting kan skje!
Jeg veit at om jeg hadde kjøpt meg inn på 50-55 og hadde tilgjengelige midler så ville jeg snittet ned nå, er nå det er muligheter og handle billig!
Tror også at Rainpower kjøpet til AKH er meget undervurdert! Vi er nå sikret gutter, med vannkraft så dekker vi det meste :)

Er så mye man vil si men så liten plass og skrive på!
Beklager for dårlig kvalitet på innlegg men jeg ønsker at vi gjerne er med og deler informasjon her om AKH slik at vi alle kan lære og bli mer informert om hva vi faktisker investerer i eller har lyst og investere i(for de som venter på billigere inngang)


Redigert 04.02.2021 kl 18:03 Du må logge inn for å svare
upsidedown
17.09.2021 kl 13:32 4659

Enkelte trodde opptaket på hovedlisten ville bli en gamechanger for VOW. Erfaringen så langt er nedslående. Aker-konsernet har selvsagt mye mer goodwill, men det tar nok noe tid før det kommer til uttrykk. Jeg ville ikke ha gamblet på at de har det travelt.
Meatskull
17.09.2021 kl 14:36 4613

Vow leverer jo til cruise ship. Og går vel ikke så bra med cruise båt industrien nå i covid tider? Nå har vi jo judas gahr støre som vant valget også og han har hatt tett kontakt med aker konsernet i lengre tid. Er bare og spenne seg fast nå. Klarer vi 33kr idag?
Meatskull
17.09.2021 kl 14:54 4583

Er dere klare for sluttrally idag? Jeg er det vertfall :)
upsidedown
17.09.2021 kl 15:06 4565

VOWs vekstambisjoner er på landsiden, cruise har de bra call på. Der skapes inntekter hver dag på nybygg og etterhvert aftersales.

De har en ok teknologi som relativt enkelt kan tilpasses på land, men i likhet med mange andre i startgropa på det grønne skiftet er håp om fremtidig vekst like avgjørende for VOW som Akers mange nyvinninger.
Frodon
17.09.2021 kl 15:22 4709

Se på Scatec i november 2020 og tiden etterpå. Scatec gikk inn i verdens indeksen i november 2020 ;)
Meatskull
17.09.2021 kl 15:36 4701

Opp 4.53% nå. Spent på om magefølelsen min igår på opp 6-7% kommer gjennom nå på sluttspurten :)
Meatskull
17.09.2021 kl 15:37 4730

Heftig oppgang på Scatec etter den indexen ja :))) Tror du AKH kommer på verdens indexen etterhvert også? Hva heter den verdens indexen?
Meatskull
17.09.2021 kl 16:15 4672

Vi er ikke ferdige enda. Ser ut og bli trangt inn døra på slutten her nå! Pluss 5.31% nå og god omsettning nå! 418 tusen aksjer i sluttauksjonen igår. Spennende hva som skjer i dagens sluttauksjon :)))
Frodon
17.09.2021 kl 16:21 4703

Storebrand gikk inn i samme verdens indeks samtidig som Scatec, der gikk det noe tregere ;) Fullt mulig at AKH går inn der etterhvert, men det er en del kriterier for å komme inn der. Husker ikke navnet på indeksen.

Akkurat nå kan ACC og AOW handles i USA. Håper/regner med AKH også kan handles der snart. Må jo passe bra til Chuck reklamen ;)
Meatskull
17.09.2021 kl 16:29 4740

WOW! 1.17 millioner aksjer omsatt hele dagen før sluttauksjonen og 2.87 mill aksjer omsatt totalt hele dagen etter sluttauksjonen!!! Hva betyr dette? 😎😎😎
karve
17.09.2021 kl 16:40 4699

Da er fondene allerede på plass. Lover godt fremover dette 😁
upsidedown
17.09.2021 kl 16:44 4706

Det er en utakt i AKH og underselskapene som er vanskelig å forklare. Når det er brann i kjelleren er det full fest og fyrverkeri på loftet. Kos dere med en fin børsdag.
Meatskull
17.09.2021 kl 17:52 4635

Trodde ikke AKH var på hoved indexen før etter børsslutt jeg? De kunne entre i sluttauksjonen?
Frodon
17.09.2021 kl 17:55 4640

Fondene med mandat i hovedindeksen har ikke lov å kjøpe før på mandag. Men det kan være investorer eller andre fond som kjøper, for å selge til indeks fondene. I tillegg nærmer vi oss noen store viktige klima møter. Og den nye Norske regjeringen skal satse på grønt, så håpet er at det kommer nye friske penger inn i bransjen snart.

Men for min del, er det fortsatt underprisingen av Mainstream som gjelder ;)
manman01
17.09.2021 kl 18:08 4623

Hehe ikke endnu

Meget fin opgang i fik jer i dag, jeg er glad på jeres vegne! Bliver det 34 næste uge? (;

Kedelig dag i REC, der kæmpes stadig om at sælge lavest - men sådan går det jo.

Min plan var, og er at hoppe ind igen om en/to ugers tid.
Lige nu ser det ud som en dum ide - men bare vent… om 1/2 uger kan det se endnu dummere ud (;

Vi må se haha
Meatskull
17.09.2021 kl 20:31 4501

Ingen veit hvor disse er om 2 uker! Lykke til og håper det går bra for deg!
Jeg sa til Diego igår at jeg trodde vi skulle opp 6-7% imorgen så går det ned på mandag så man burde selge på slutten idag!
Men at jeg ikke tør og gjøre det i tilfelle denne bare drar på videre så jeg fyller heller bare på mere neste gang jeg ser en greit mulighet :)
Man kan treffe trades men man kan også havne på utsiden og vente på den skal ned igjen så aldri komme seg inn igjen så tar denne helt av når statsbudsjettet gir penger til AKH! Jeg akter og holde mine aksjer så lenge jeg kan! Så kommer ikke til og selge på 35 eller 40kr som sikkert mange andre kommer til og gjøre
Meatskull
17.09.2021 kl 20:34 4533

Lurer på hva som skjer med kursen om Jonas gahr støre tar en for laget og gir 3-5 milliarder til AKH og ikke en av under aksjene så. Da tror jeg det blir trangt inn døra etterpå :P
upsidedown
17.09.2021 kl 21:41 4469

Hvor mye har Aker brukt på å kjøpe 75 prosent av MRP. Kikket litt på hjemmesiden deres, men finner nada om økonomiske resultater. Noen som sitter på tall her?
Frodon
17.09.2021 kl 22:14 4432

Kjøpesummen var ca kr 7,8 milliarder (675 millioner euro for aksjene + 83 mill euro i frisk kapital) og den var forhandlet og satt før grønt aksjer begynte å bli priset høyere enn vanlige aksjer. De eksisterende eierne i MRP har fått en gulrot av Aker: Hvis de når visse mål vil de få utbetalt ytterligere 100 millioner euro for sine aksjer i 2023 – tilsvarende en milliard kroner med dagens kurs (se link nedover i innlegget)

Mainstream hadde ca kr 5 milliarder i cash når de ble kjøpt av AKH (euro 500 mill) og de har hatt inntekt på ca kr 7 milliarder på 3 år (euro 721 mill). Grunnen til at inntektene varierer så mye, er at de har bygget opp prosjekter som ble solgt ut igjen

«Ser man på regnskapet til MRP de siste årene har selskapet fra 2017 til 2019 startet med en omsetning på 18 millioner euro, som så økte til 632 millioner euro og deretter falt til 71 millioner euro (totalt euro 721 mill)

MRP har en stor kontantbeholdning og porteføljen av eksisterende prosjekter er finansiert. Vi vil jobbe videre med selskapet for å sikre finansiering av kommende prosjekter, sier Kristian Røkke»

https://e24.no/olje-og-energi/i/2dPPWl/vil-ikke-kaste-kortene-i-nbt-ennaa-slik-satser-aker-milliarder-paa-mange-fornybar-hester

Mainstream has a 10-year track-record in renewable projects. The company has brought more than 6.4 GW of capacity to financial close since 2011

Has generated EUR 980m (dvs ca kr 10 milliarder) in sales proceeds since 2011, equal to 4.4x (!) return on invested capital

Mainstream has successfully raised ~EUR 3.0bn in project finance, dvs ca kr 30 milliarder

«Felles for alle de grønne Aker-selskapene med unntak av Rec Silicon er at de har ingen eller neglisjerbar omsetning.

Dette vil likevel endre seg hvis kjøpet av 75 prosent av selskapet Mainstream snart gjennomføres. Mainstream har en eksisterende portefølje av sol- og vindprosjekter som gir inntjening alt i dag»

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/dlqXJz/til-tross-for-fersk-boerssmell-har-roekkes-groenne-babyer-gitt-ham-over-10-milliarder-kroner-i-gevinst

We plan to bring 5.5 GW of renewable assets to financial close globally by 2023, which sets us firmly on track to becoming one of the world’s first pure-play renewable energy majors»

https://www.mainstreamrp.com/insights/mainstream-signs-euro1-billion-equity-investment-deal-with-aker-horizons/

Det er ikke bare Aker Horizons som etter planen skal på børs, det skal også Mainstream Renewable Power (MRP) selv.

Planen er at dette skal gjøres innen tre år og de eksisterende eierne i MRP har fått en gulrot av Aker: Hvis de når visse mål vil de få utbetalt ytterligere 100 millioner euro for sine aksjer i 2023 – tilsvarende en milliard kroner med dagens kurs»

https://e24.no/olje-og-energi/i/2dPPWl/vil-ikke-kaste-kortene-i-nbt-ennaa-slik-satser-aker-milliarder-paa-mange-fornybar-hester

«Record profit of €487.5 million (2017: loss of €5.5 million) following the successful sale of the 450 MW Neart na Gaoithe wind farm project in Scotland to EDF Group

All Corporate Debt repaid (€73 million)

€90 million trade facility secured with DNB Bank ASA and HSBC Bank PLC which is extendable to €200 million, subject to agreement, offering the freedom to pursue large-scale development opportunities globally

Mainstream on track to raise a further €700–€800 million of project finance in 2019»

https://www.prnewswire.com/news-releases/mainstream-renewable-power-audited-2018-financial-results-300853291.html
Redigert 17.09.2021 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
upsidedown
17.09.2021 kl 22:32 4426

Ser at den passer godt inn i miksen. Gutta skal ha full kred for det.

Takker
Frodon
17.09.2021 kl 22:59 4404

Måtte redigere innlegget litt, dette skal være riktig:

«I tillegg til å investere 675 millioner euro for 75 prosent av aksjene i MRP skal Aker og de andre MRP-aksjonærene også spytte inn 110 millioner euro i frisk kapital.

Totalt betyr dette at Aker-systemet spytter inn totalt 758 millioner euro (tilsvarende 7,8 milliarder kroner).

510 av disse millionene kommer fra lån, mens de resterende 248 millioner euroene tas Aker»

https://e24.no/olje-og-energi/i/2dPPWl/vil-ikke-kaste-kortene-i-nbt-ennaa-slik-satser-aker-milliarder-paa-mange-fornybar-hester
Meatskull
19.09.2021 kl 21:22 4031

Tenker folk om morgendagen? Er vel typisk at det går ned når man minst forventer det... Men kan fort gå videre opp også med tanke på hoved indexx og at vi er i et veldig godt momentum oppover om dagen og at det kom frem i media at AP har hatt tett dialog med Aker om det grønne skiftet og slikt og at Barth eide eller hva han heter så og si sier at såklart AKH er kandidat med lik linje med Equinor og statkraft og slikt :) Blir spennende og se hva som skjer fremover nå vertfall! Føler også at mange av de kortsiktige allerede er ute og at vi er endel som faktisk ikke selger med det første! Og at den New York banken har vektet kraftig opp som Frodon viste oss! Mye som ser bra ut fremover, vi kommer også bare nærmere store klima møter hvor AKH er med og statsbudsjettet til høsten kan bli spennende nå :) Tror vertfall at det er dumt og selge før nærmere vinter for de som har litt kortere sikt en oss som tenker og holde i flere år! Lykke til med ny og spennende uke alle sammen!
Meatskull
19.09.2021 kl 21:28 4018

Mange små aksjonærer som har eid tidligere som fortsatt ikke har kjøpt seg inn enda og! På shareville er det bare 2394 eiere på AKH! Var godt over 3,5k tidligere mener jeg! Som Frodon sa så kjøper dem sikkert nærmere 40kr....
Meatskull
19.09.2021 kl 21:49 3984

In an August 20 research note, Pareto Securities analyst Tom Erik Kristiansen presented 10 reasons to buy Aker ASA
https://menafn.com/1102798641/10-Reasons-This-Norwegian-Industrial-Investment-Firm-Is-a-Buy-Per-Analyst

Om man leser hans 10 grunner for og investere i Aker så virker det som de viktigste pungtene er grunnet AKH og Cognite pluss ACC!
Så skulle tro det vil lønne seg bedre og investere i AKH fremfor Aker grunnet omstilling til det grønne skiftet som er i gang!

Dette står på Tom Erik Kristiansens første av 10 grunner: "We think future value creation will be high as Aker's industrial capabilities can support new renewables growth initiatives," Kristiansen wrote.
Slettet bruker
19.09.2021 kl 22:23 3965

Folk tar nok til fornuft. AKH bør være i dei fleste porteføljer, og vertfall etter det som har kommet frem etter valget!
Tror vi er på IPO-kurs iløpet av et par uker.
TraderMom
19.09.2021 kl 22:53 3903

Ja, det ( velfortjente ) grønne krakket fra i vår har hentet seg inn og det ser lyst ut fremover. En generell korreksjon på børsen kan naturligvis komme, og er ikke usannsynlig gitt at mange indekser er på all-time-high rundt omkring. Men det er i så fall en super kjøpsmulighet, dersom man har mulighet. Er 100% enig med deg i at AKH bør være i de fleste porteføljer :-)
retur
19.09.2021 kl 23:14 3870


Er stor sann at AkH vil korrigere litt. Men nå kan alt skje.teknisk er det støtte på ca 35. Spørs om Det er flere store som skal inn. Ellers så er det nok mange som kan tenke seg å gevinstsikret. Trenden er å begynne litt ned for så og bykse opp.
manman01
23.09.2021 kl 10:48 3532

Fin udvikling i dag ((: Så er AKH også over det jeg solgte på

Træls man ikke er med! Eller er man?😄

Jeg har sgu stadig 5 aktier der ikke blev solgt! (: hehe
Korporalen
23.09.2021 kl 11:28 3471

Motstand på 33kr. Jeg tipper det er mange som kjøpte på 30 for noen dager siden og som nå tar en kort trade. Faller nok tilbake til 30 igjen på fredag eller mandag.
Jeg har litt lenger horisont, så jeg solgte meg ut på 32,75 for litt siden og har lagt inn ordre på 27,- og 29,- igjen. Tror ikke motstanden på 33,- blir brutt med det første.
Er forresten veldig bull på AKH på lang sikt så er ikke her for å snakke ned aksjen. Kun for å dele mitt kortsiktige perspektiv.
Meatskull
23.09.2021 kl 12:22 3431

Du snakker ikke ned aksjen men kommer med din ærlige syns vinkel av hva som kan skje. Takk som deler. Jeg tror denne like gjerne kan gå opp og forbi 35kr som og gå ned til 29kr igjen.
Meatskull
28.09.2021 kl 23:02 3012

USA sin elsdte bank NYB-Mellon har kjøpt seg opp til Top 4 eier av flest aksjer! Kjøpt 6.695 Millioner AKH aksjer Siste måneden! Og Øyvind Eriksen sitter på Advisery Board for World Economic Forum og har dannet med Røkke: Hav technologi senter med Aker og World Economic Forum!. Og NYB-Mellon ble partner med World Economic Forum tidligere i år! Snodig at World Economic Forum kjøper seg inn! State street bank som er 3dje største aksje eier med 11,6 millioner aksjer har relasjoner med både Vaticanet og World Economic Forum! Eliten har tatt plass og AKH er enda billig! Dette er såklart ikke finansiell Rådgivning men synsing!
Meatskull
28.09.2021 kl 23:05 3017

Når man leser om hva Røkke og AP har holdt på med sammen så virker det som det er stor sjangse for at AKH vil få betydelig statsstøtte fremover!
https://resett.no/2021/09/18/rokke-skal-bli-aps-klimapartner/
Meatskull
01.10.2021 kl 09:45 2786

Bra tilbud nå. Lurer på om Mellon bank of new york bruker muligheten idag? Jeg hadde ikke så mye penger nå men skrapa kontoen og kjøpte 300 aksjer til 😅
Meatskull
01.10.2021 kl 11:25 2715

Bra tilbud nå. Lurer på om Mellon bank of new york bruker muligheten idag? Jeg hadde ikke så mye penger nå men skrapa kontoen og kjøpte 300 aksjer til 😅
Meatskull
01.10.2021 kl 11:33 2713

Kjøpte riktignok tisligere idag. La inn ordre på 31.20 men så byksa den opp og kom inn på 31.35. Men var jo lett og se at akh gikk for mye ned idag tidlig så da måtte jeg bare. Rart så stille idag? Ingen som fikk handle ned mot 31? Er jo mange som har fundert på sidelinjen om og kjøpe inn i akh. Så idag tidlig skulle man handlet :) ikke dumt og handle billgere en hva Bank New York Mellon har handler på i siste tiden :)
Meatskull
01.10.2021 kl 11:39 2695

God dag for akh idag. Acc er på 28.86 nå xD Det er god verdi økning på akh ;)
retur
01.10.2021 kl 22:23 2581

Joda. Fikk litt snitt 31.4.har litt fra før å da. Rart akh ned så mye i dag