Jeg har intervjuet Sila Nano

Slettet bruker
RECSI 04.02.2021 kl 20:11 35860

I forbindelse med en artikkel jeg jobber med har jeg stilt Sila noen spørsmål. For REC sin del er følgende interessant:

Jeg:
I suspect you need a great amount of silane to make your special nano silicon. Will this affect the choice of location? How far have you come in the process of deciding where to put your factory?

Craig Weich, VP Sila Nano:
"Sila Nano has started the site selection process within North America, with plans to announce a location by the end of the year."

Merk: Craig benekter ikke at de trenger masse silan, men omgår sen delen av spørsmålet. Jeg vil anta at dersom de ikke trenger silan, ville han i større grad avkreftet dette.

At han snakker om Nord-Amerika og ikke USA kan likevel indikere at de har øynene åpne for Canada(?). Jeg aner ikke om det er noe der oppe som kan brukes til dette, men jeg vil ikke stå hardnakket på at det MÅ være REC og Moses Lake som er svaret her. Det får andre som kan mer om det tekniske enn jeg selv gruble videre på. Men det vil ikke overraske meg, jeg er bare litt skuffet over at vi må vente til resten av året før det annonseres.

Jeg:
I read somewhere that you will start to build your factory in 2024. How long does it take to build such a high-tech facility, in other words: when do you see your factory up and running?

Craig:
"Sila Nano aims to start production at the new plant in 2024, and powering cars and hundreds of millions of consumer devices by 2025."

Jeg:
This time last year you believed that your first batteries would be in consumer electronics in the beginning of 2021, and in EVs in 2024/25. I suspect this has changed, what are your new estimations?

Craig:
"These estimates are still accurate."

Spennende! Det betyr at silisiumbatteriene deres er på vei inn i konsumentmarkedet nå!

Så noe kult, på spørsmål om faststoffbatterier:

Jeg:
If and when solid state batteries can be mass produced, do you see a future where the two live side by side – or will one technology outcompete the other?

Craig:
"My co-founder and I addressed this exact topic in our recent white paper. Li-ion won't be everything, but Li-ion will be everything that matters. Non Li-ion chemistries may find niche applications, but will remain small on a relative scale to Li-ion technology.

That said, for the sake of the EV revolution we would be glad to be wrong about solid state. The world needs better batteries and if enterprising scientists and engineers find ways to overcome these challenges, drive the price to $50/kWh, and transform the energy sector, we'd gladly cheer on their technical success while competing in the marketplace."

Craig sier videre at verden vil trenge 30.000 GWh batterikapasitet innen 2050.

Og dessuten:

"To reach this 30,000 GWh of capacity using today’s components, we can calculate the needs of each component by weight per year:

-With graphite anodes, we would need about 23 million tons of graphite annually to support this capacity

-With silicon anodes, however, you would need 5-10X less (2-4 million tons of silicon annually) due to the dramatically higher capacity per kilogram of silicon compared to graphite

-With NCA or NCM cathodes, assuming 90% nickel and 5% cobalt, the industry would require 1.2 million tons of cobalt and 22 million tons of nickel

-These numbers are very large and should cause us to commit to a path that can achieve this scale with the environment and sustainability in mind today, using re-use wherever we can and recycling where that’s not possible.
For reference we should also keep in mind that we extract roughly 12 million tons of oil, 21 million tons of coal, and 7 million tons of natural gas from the earth every single day while the battery materials numbers here are on an annual basis"

Meg:
Where do you see batteries in 5 years time? 10?

Craig
"The future of energy storage, advanced Li-ion batteries, and electric vehicles is incredibly bright.
There are tremendous opportunities for innovation in the chemistry and materials space to make
substantially better Li-ion components that can drop into existing factories and the many factories being built around the world in the next decade. The reality of a Li-ion battery capable of simultaneously delivering $50/kWh costs, fast charging, 10,000+ cycles, 1M+ miles, a 30 year calendar life, all while being made with abundant raw materials found all around the world and recycled is within reach in the next 10 years. The demand for such a battery would reach unprecedented levels, as high as 30,000 GWh annually by mid century, as the world transforms from a fossil fuel based economy to an entirely solar and wind powered one. "

Resten av spørsmålene og svarene holder jeg for meg selv til artikkelen kommer ut.
Slettet bruker
09.06.2021 kl 12:40 7792

Sila Nano: Hele intervjuet: https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler/batterier-sila-nano/?usr=1
Slettet bruker
09.06.2021 kl 12:58 7692

Veldig informativt intervju, gråbein. Satser på at du informerer vedr lignende intervjuer og artikler.
Slettet bruker
09.06.2021 kl 13:08 7609

Takker! Jada, skal nok få sagt fra :)
Slettet bruker
12.06.2021 kl 10:18 7231

Flere som har lagt merke til hvor stille det er fra Sila Nanotech i det siste?
De har mange jobbsøknader ute, men er ikke aktiv i sosiale media.
Noe på gang?
fjellape
13.06.2021 kl 19:40 6702

Etter å ha kikka på den lange tråden, reflekterer jeg litt over tidshorisonten til Sila:
Så jeg leita videre i selskaptes white paper: https://silanano.com/wp-content/uploads/2020/09/The-Future-of-Energy-Storage.pdf
Selskapet har brukt 10 år på utvikle anode som gir et batteri med fantastiske egenskaper. Problemet er at det er enda vanskeligere å industrialisere produksjonen for å dekke bilbatterier.

While developing such a particle is challenging (~10 years if we include early invention at the
university in Sila’s case, and 40,000 material synthesis iterations), scaling up manufacturing to automotive
scale, and at the required cost is even harder.Given that there’s never been a need for such a material in
the past, entirely new chemical processing techniques are required to synthesize the structure, making it a
challenge to do for established chemical manufacturers. Additionally, the process must be done in bulk, as
any planar processing (e.g. how solar cells are made) would be 10-100X too expensive at scale. Finally,
all input materials have to be existing global commodities – to avoid ending up with massive supply
shortages.

Ett stort framdriftsbatteri kan ha like stor kapasitet som en million småcellebatterier, eller som 10 000 stk 18360-celler. Man kan nok finne nisjer av småbatterier til forbrukerelektronikk, hvor prisen pr kwt ikke er så viktig, mens andre egenskaper kan være viktig.

I flere år nå, er det produsert enkelte grafittanoder med noen få prosent silisium, og det er forventa at man klarer å tilsette mer og mer lithium etterhvert, og at det er mange år til at grafittfrie anoder vil dominere. Nå er det flere teknologiselskaper som jobber med å industrialisere anoder med 10-30% silisium, og OneD har klare planer for masseproduksjon i 2024. Dersom Sila leverer til forbrukerelektronikk i 2025, så er det en stor bragd, men det kan fortsatt gå mange år til man skalerer opp til biler.

Redigert 13.06.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2021 kl 22:40 6187

Sila sa til meg i februar i år, at tidshorisonten var uforandret: deres anodeteknologi i forbrbrukerelektronikk tidlig 2021, i biler i 2024-25.

Som fikk meg til å undres om det er Sila-teknologi i Shaomi Mi 11 Ultra. Antakelig ikke, men forbrukerprodukter bør i hvert fall komme sånn ca nå. Ikke 2025. Da er det bilenes tur.

Dette er selskapets eget utsagn, og bør nok tas med en klype salt.
polion
13.06.2021 kl 23:11 6012

Produksjon av bilbatterier m/silisiumanoder ca. 4 år frem i tid? Og i tillegg kommer selvsagt usikkerhet knyttet til mulige andre produktløsninger gjort i mellomtiden. Pluss at det som kjent er en god distanse fra å inneha teknologien til å få til effektiv, lønnsom, kommersiell fullskala produksjon.

Nå er det nå engang slik at investorer er en nokså utålmodig rase, og i vårt tilfelle er horisonten rimelig lang. Tror følgelig det kan gå lang tid før vi ser den store kurseksplosjonen i REC, og at vi like gjerne kan se 14-tallet enda en gang. Kven kveit?
Redigert 13.06.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2021 kl 23:23 5940

Samtidig, skal batteriene ut i markedet innen 2025, begynner det å haste med å inngå avtaler og bygge fabrikker.
Slettet bruker
14.06.2021 kl 00:02 5766

Lang tid er jeg totalt uenig i.

Iflg G14 er det fult mulig de starter byggingen av fabrikken sin i q3 om alt går som det skal. Dette er ikke gamle uttalser men nylig.

Før de bygger regner jeg med finansielle garantier og avtale kommer på plass med REC.

Dette er ikke lang tid til materialiser seg evt.

Når dette kommer får markedet vite at ML starter, selvom det åpenbart ligger i kortene allerede, men er en endelig bekreftelse.
Altså kurs eksplosjon...

Så er det slik at rec har vært i dialog med flere produsenter i flertall, og ved siste q rapport var ordlyden endret til forhandlinger.
Når disse blir klare som egentlig kan bli når som helst, kan gå 1 uke eller 3 mnd.
Da blir det kurs eksplosjon igjen.

Kina kan fjerne tollen når som helst, avhengig av hvordan samtalene med handel går fremover. Gode signaler men denne er enda en joker.
Dette igjen vil gi kurs eksplosjon.

På bakgrunn av dette er jeg totalt uenig at det kan gå lang tid og mest på grunn av det første der med G14.

I mellomtiden forholder jeg meg til TA med utviklingen, og den er BULL longterm, sammen med utsiktene i markedet rundt REC.

Kommer med ny TA update i morgen :)
fjellape
14.06.2021 kl 05:45 5530

G14 holdt i sin tid på å utvikle en Silisiumanode.
Men etter det jeg har forstått, så har selskapet skjøvet det prosjektet til sides, og i stedet valgt å utvikle en anode med syntetisk grafitt som kan innkapsle mer eller minde Silisium, avhengig av hvilke egenskaper man vil ha. Og det er en fabrikk for syntetisk grafitt som G14 håper at man kan starte å bygge i 2. halvår. Det er mulig G14 gjør noen svært smarte ting, og at selskapet for til produksjon overraskende kjappt.

Historia om G14 bekrefter vel trenden om at markedet forventer grafittanoder med 10-30% silisium de nærmeste åra, og at grafittløse silisiumanoder er noe som ligger lenger fram i tid.

Ja, jeg leste i trådstarten at Silan ønsker å produsere for framdriftsbatterier i 2025. Men jeg har ikke leste noe om hva slags produksjon det er snakk om: Om det er en prototype, større pilotproduksjon, nisseprodukter eller volumproduksjon, og om disse anodene vil koste 10-100 ganger så mye som man ønsker. Det må sees i lys av hva selskapet skriver i sin white paper, om at konvensjonelle produksjonsmetoder koster 10-100 ganger mer enn produksjonen man har visjoner om i framtida, og at oppskalering til bilbransjen er vanskeligere enn det var å utvikle anoden over 10 år med 40 000 eksperimenter. White paper kommer med ganske løselige tidsanslag om framtida, hvor man håper å få til noe om 5-10 år. Det er framtidsvisjoner hvor det antydes 2030-2050.

Men hvis anodene til Silan er så gode som man trur, så er det fullt mulig at det er et marked for dem også mens de koster 10-100 ganger mer enn det selskapet har visjoner om på sikt. Her har vi mye å glede oss til.
Det er nok ulike batteriteknologier som vil slå ann med hver sine tidsløp i framtida, og RECSI vil tjene godt på flere av dem.
Redigert 14.06.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
14.06.2021 kl 09:24 4980

"G14 holdt i sin tid på å utvikle en Silisiumanode.
Men etter det jeg har forstått, så har selskapet skjøvet det prosjektet til sides,”

dette stemmer ikke, de har holdt samme spor hele veien, og det de utvikler er en silisium anode.
Intravenøsiu
14.06.2021 kl 10:15 4663

Mye rart her, 10 - 100 ganger mer?

og når det gjelder group14 så lager ikke de syntetisk grafitt, de lager en spesiell karbonstruktur (forskjellig fra grafitt) som danner et slags nettverk som hindrer at nanopartikler av silisium ekspanderer for mye.
Slettet bruker
14.06.2021 kl 12:29 4322

At Sila ikke leverer noe til konsumentmarkedet så langt og kanskje ikke i hele 2021, er negativt for det fundamentale.

Xiaomi eller hva de heter sitt si-batteri virker bra, men det er ikke veldig revolusjonerende akkurat. Se youtube for div. videoer.
xray292
07.12.2021 kl 12:40 3507

Ser på innlegget til grabein der vedkommende intervjuer Craig Weich:

Craig Weich, VP Sila Nano:
"Sila Nano has started the site selection process within North America, with plans to announce a location by the end of the year."

Hva er deres syn på saken? Tror dere denne nyheten om lokasjon til nye fabrikken blir annonsert før året er omme selv om BBB ikke blir avklart?
Slettet bruker
07.12.2021 kl 12:44 3464

Nei. Deres avgjørelse henger sammen med om de får avtale med RECsi. Som TT sa: de må komme til oss, «or go to China».
Slettet bruker
07.12.2021 kl 15:13 3096

Her også: 70% av verdens marked, og de eneste i USA og Europa:

REC is the only producer of silane gas in Europe and USA and has a capacity of 7.000 MT in Butte and 25.000 MT in Moses Lake = 32.000 MT total. Their current production at Butte of around 3k mt gives them a global market share of 70%. Their total capacity can supply 1m electric vehicles. This radically improves the earnings of a company which historically has had the same capacity linked to the oversupplied solar polysilicon market, as the silane gas was used as input in the manufacturing of solar grade polysilicon.
Silangas prices today is around 25 dollars and REC Silicon has a cash cost less than 10 dollars – with its capacity of 32k MT Silan. Assuming, similar 25 USD of prices today we are looking at EBITDA (100% capacity) of 480 MUSD. This comes from already installed capacity (REC has already fully financed the reopenening of Moses Lake). Applying a conservative multiple of 10x EBITDA (100% silan capacity) you get 108 NOK a share (only Moses Lake and Butte).
Bloomberg New Energy Finance (BNEF) estimate a sale of 8.5m EVs in 2025 and 26m a year by 2030. The anodes will probably not entirely be converted to silicon anodes by 2025 but the potential should at least be pretty obvious.

480 usd/ og ingen skatt med det første (men muligens kreditt på 3 dollar/kg) kan gi et potensielt utbytte på 12 - 13 kroner aksjen per år.
Redigert 07.12.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
07.12.2021 kl 15:45 2922

flott analyse.
når anslås att kurs 108,- er en realitet
Slettet bruker
07.12.2021 kl 15:50 2865

Merkelig at den fremdeles er under 20kr, burde vært i 25kr nå !
Slettet bruker
07.12.2021 kl 15:57 2805

Mye som burde vært noe. Men faktum er at så lenge folk selger aksjene sine under 20 kroner så forblir vi under 20 kroner
Småplukker
07.12.2021 kl 16:04 2747

Hehe enkel men treffende logikk BørsMR :-D
Men hvis man skal spekulere - hva har størst betydning for at Rec går på børs over there? At fabrikkene ligger der må da bety en del, men er det en viss omsetning/aksjekurs som vil være naturlig sted for å ta steget?
Slettet bruker
07.12.2021 kl 16:22 2638

Ville det være en fordel for Hanwha at REC noteres på børs i USA? Noen som har noen kvalifiserte tanker om det?
Slettet bruker
07.12.2021 kl 18:01 2299

Eneste grunnen for et selskap til å være på børs er muligheten for å hente kapital.
Slik de akkurat gjorde med salg til Hanwha (kombinert med salg fra AKH).
Såvidt jeg forstår er ikke Hanwha i en posisjon hvor de har behov for recsi å gå på børs for å hente mer midler. Egentlig er antageligvis ønsket fra både AKH og Hanwha sin side det motsatte?
Derfor tror jeg ikke at de kommer til å havne på børs i USA. Ihvertfall ikke i overskuelig fremtid.
Slettet bruker
07.12.2021 kl 22:24 1652

Hvor står dette ? Kilde ?
Redigert 07.12.2021 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2021 kl 22:25 1637

Det står sikkert på hjemmesiden og har vært skrevet i flere av kvartalsrapportene. Mener det er der jeg har det fra.
Slettet bruker
08.12.2021 kl 06:55 1206

Interessant om Sila i intervju med deres første kommersielle kunde, Whoop, som bruker deres anode i sine fitnessarmbånd. Og som dermed har kunnet krympe produktet med 33% uten å miste batterikapasitet.

Bl.a:

"What separates Sila’s approach from other battery makers?

- A lot of other next-generation battery-technology developers are making their own factories to produce their own batteries. Sila is very unique in this regard that their chemistry is actually, you can think of it as like a drop-in for traditional chemistry. They don’t produce the entire battery cell.

We could still work with our tier-one battery manufacturers that we’ve worked with in the past, but instead have Sila’s secret sauce inside of it to give us the extra energy density."

https://www.morningbrew.com/emerging-tech/stories/2021/11/08/how-whoop-landed-a-fancy-new-battery-for-its-fitness-trackers
Redigert 08.12.2021 kl 06:57 Du må logge inn for å svare