Hva er det shorterne ser?

Bull00
KOA 08.02.2021 kl 17:34 7610

Hei.

Hva er det shorterne ser/tenker som ikke vi gjør? Ser masse gode nyheter, men likevel øker de short. Hvorfor? De er jo ikke dumme. Gambler de på å slå oss psykisk og tjene noen kjapper kroner? Selv sitter jeg stille, selvom det er en beskjeden post på ~ 70k aksjer.

Takk for svar
Redigert 08.02.2021 kl 18:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2021 kl 17:47 7594

Hadde ja hjulpet svært med å få svar, hvis du hadde nevnt hvilken aksje du snakker om da......
Bull00
08.02.2021 kl 18:31 7510

Ah er det mulig, jeg glemte å legge inn ticker.
Beklager, fikset nå.
Sølvbuen
08.02.2021 kl 18:53 7405

Ligger flere linker på KOA fra helgen som trolig kan belyse hva du tar opp. Bla litt på de og se om du finner fornuftige svar. Kort fortalt er aksjemarkedet alltid slik at det er kjøpere og selgere som nødvendigvis ikke er enige om veien videre. Prisingen av selskapet, dvs er aksjen overvurdert eller undervurdert? Shorterne antas å mene aksjen er overvurdert ? En del her inne er uenige i dette og mener tvert imot aksjen er undervurdert og handler på lav P/E for øyeblikket. (Kanskje 3 - 4 tror jeg) . Man kan ta feil eller man kan ha rett. Likefullt er det to store amerikanske Hedgefond som nå har shortposisjon på ca 16 mill aksjer. De er selvfølgleig i sin fulle rett til å handle short. Fullt lovlig dette. Tendensen har vært slik nå siste 2 mndr så vidt jeg har registrert. Begynte vel Q42020 og det var vel nettopp dette kvartalet vi tror inntjeningen snudd som er bekreftet Trading Update fra selskapet for ca 1 uke siden. Fremtiden vil vise hvem som får rett.
Bull00
08.02.2021 kl 19:27 7257

Takk for svar. Ja det du sier gir mening og er klar over det. Men fremdeles, kjempetalll for 2020, ting begynner å få oppover, ny ceo, høye kursmål, likevel shorter de. Er det noe fundementalt de vurderer på som vi ikke ser? Eller er det skittent spill på bakrommet? Som du sier, aksjen handles på relativt lav p/e, kan den virkelig være overpriset?
Redigert 08.02.2021 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
08.02.2021 kl 19:49 7159

Hva Shorterne mener dvs PDT og Citadel må du nesten ta direkte med dem. Jeg kan ikke annet enn gi uttrykk for hva jeg selv mener, nemlig at selskapet synes å ville levere gode tall fremover. I sin Update forleden dag sier selskapet at Q42020 viser en topplinje på 299 MEUR og EBIT (adj) er 23 MEUR, som jeg oppfatter da er farten selskapet har i øyeblikket. Omgjort til rullerende neste 12 mndr tall blir dette ca 1200 MEUR og 92 MEUR I EBIT. La oss si dette er Base Case 2021 og tilssvarer omtrent NOK 1 pr aksje i Earnings. Bull Case som også kan tenkes blir høyere. Bare se på tall og meldinger fra bilindustrien globalt. Hvordan internasjonal økonomi vil gå nå etter Corona og med tiltakspakkene fra USA (Helikopterpenger). Markedet vokser ikke minst i Kina. I mange år har man hatt et marked på rundt 80 mill kjøretøy/personbiler ifjor var dette rundt 68 mill pga Corona.
Så leverer KOA 1200 MEURO i et slikt marked. 2021 er vi nok tilbake til normalen igjen rundt 80 mill og så kan du legge på for Kina som står i startgropen nå med 80-100 bilprodusenter innen EV. Merker som NIO/XPENG osv som vi nesten aldri har hørt om før. Hva tall dette blir vet jeg ikke. Blir det 20-30-40 mill kjøretøy alene ? Usikkert men markedet er positivt og jeg tror KOA er et VARP på dagens kurs !
Knusle
08.02.2021 kl 19:57 7102

Shortingen kan selvsagt spille på det psykologiske, men hva skjer om feks Teleios selger en stor ladning til med aksjer nærmeste fremtid? Det var jo litt snodige sammentreff mellom short fra PDT og salg fra Teleios sist.. men dette er bare spekulasjoner fra min side.
Bilsalget i Europa er redusert med ca 25% siden 2019, og har vel strengt tatt ikke kommet seg tilbake til gamle høyder enda, men det ser lovende ut om dette forbannede coronatullet snart forsvinner.
Bull00
08.02.2021 kl 20:55 6888

Takk for grundig svar! Jeg er helt enig med deg og fyller på forløpende. Spennende blir det uansett
Bull00
08.02.2021 kl 20:56 6880

Ja du er inne på noe der. Er det sammentreff eller planlagt, ref skittent spill?
Sølvbuen
08.02.2021 kl 22:28 6637

PDT og Citadel er begge to såkalte Hedgefond . Hva er dette ? :
"Hedgefond er et samlebegrep for en profesjonelt forvaltet fondsinvestering som har relativt frie rammer for investeringsaktiviteten sammenlignet med ordinære verdipapirfond. Den vesentligste forskjellen ligger i forvalterens frihet til å benytte seg av ulike finansielle instrumenter, herunder derivater, og muligheten til å selge seg short og belåne porteføljen. Hovedsakelig skjer investeringene i aksje-, rente- og valutamarkedet, eventuelt også i råvaremarkedet og i andre finansielle markeder. Formålet med investeringene er typisk å gi positiv avkastning uavhengig av markedsutviklingen, såkalt absolutt avkastning. "

Hvorfor kan de ha interesse av KOA som finansielt investeringsobjekt ? Til det tenker jeg følgende forklaring. KOA har veldig høy omsetning i forhold til underliggende markedsverdi, i snitt ca 50-120 mill NOK i daglig omsetning som utgjør 1-2 % av markedsverdi. Dette betyr jo at med den shorten vi ser så kontrollerer disse daglig float. På den måten kan de påvirke kursen/verdsettelsen av selskapet. Skulle de gjort samme i et selskap med verdi 100mrd ville shorten måtte vært tilsvarende stor. Ytterligere har KOA meget høy markedsrisiko/volatilitet ca 5-7% daglig og 84 % på månedlig basis. 240% siste 12mndr. (Kilde Investtech). For et hedgefond som ønsker å skape høy løpende avkastning uten å investere i long-posisjon (dvs legge ut penger for investering) er dette et interessant case. Fordi daglig volatilitet gir anledning å tjene inntil 5-7 % pr dag, med trading kjøp/salg (short/long &long/short posisjoner daglig). Si de klarer 2-3% pr dag og over en periode blir dette fantastisk bra, med en slik daglig avkastning. Likviditeten gjør at de kan snurre aksjer daglig, så dette viser muligheten disse ser. Hvordan gjør vi det mindre attraktivt for slikt som dette ? De kan ha ulike hensikter, der en er å tjene penger på denne måten. Så selve tradingen blir definitivt mindre lønnsom hvis vi klarer å få ned daglig omsetningsvolum. Dvs. antall aksjer kjøpt/solgt hver dag. Da blir nok volatiliteten også redusert. De to variablene er viktige å få ned. Mao. hold posisjonene. Da tror jeg de kanskje finner seg et annet objekt. Pga. Risk/Reward blir da kraftig redusert og risikoen de har via shorten (ref. Gamestop) øker. Ettersom det blir vanskeligere å dekke seg inn. Blir daglig volum nå si 2 - 3 mill aksjer bare, så vil det ta ca 1 uke å dekke seg inn. Bare noen tanker. Steady as we Go Ahead !
Slettet bruker
09.02.2021 kl 00:09 6394

Takk for en god forklaring!
Slettet bruker
09.02.2021 kl 06:46 6110

Så det viktigste vi kan gjøre akkurat nå er å ikke selge og på denne måten, få ned omsetningen mest mulig..?
Kan hende at dette skjer litt naturlig dersom flertallet vil muligens holde posisjonen frem til kvartal rapportering. Blir spennende å observere hva som skjer i dag.
Garmis
09.02.2021 kl 08:29 5769

Så det som egentlig sies her er at samme aktør kan kjøpe og selge til seg selv, trekke fra rent tap og skatte av overskuddet minus alle trylle fradrag. Dette er jo genialt, samtidig kan sikkert noen finans fyrster betale seg selv et betydelig honorar. Dette er sikkert ikke grønt på sikt, men det gagner jo noen.
Redigert 09.02.2021 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
Sdrl2022
09.02.2021 kl 08:48 5670

Omsetning i går er det laveste vi har sett, ellers så mange bra innlegg her på tråden, takk til dere😊,
Sølvbuen
09.02.2021 kl 09:41 5491

Poenget er at kjøp / salg bør grunnes på behovet ditt. Ønsker du å kjøpe fordi du finner aksjen interessant, så gjør man selvfølgelig det. Idag kan aksjen kjøpes 2-3 % billigere enn i går. Ja flott det betyr lavere P/E. Trenger man cash så gjør man også det. Poenget mitt er å få ned spekulasjonselementet og den finansielle handelen (omløpshastigheten) fra dag til dag. Det er nettopp den som jeg tror Hedgefondene tiltrekkes av. La oss holde posisjonene for en periode og se hva som skjer.
Kort & Godt glemme aksjekursen - det betyr egentlig veldig lite. Hva som teller er hva selskapet leverer av resultater og performance nærmeste tiden.
Etter mitt syn det viktigste for aksjonærene.
Måsåbjønn
12.02.2021 kl 16:11 4826

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0003033102 citadel tar en pause eller har de kastet kortene. Betydelig reduksjon i short totalt sett iallfall. Bør bli god start på neste uke vel?
telefusken
12.02.2021 kl 17:29 4684

Tipper at de som har nok penger til å drive opp kursen også er klar over hva mangel på halvledere betyr i praksis. Det er ikke slik at man tar en telefon, og vips så står det en ny silisumsmie klar om to uker. Dette er et alvorlig problem, og det koster svært mye penger å oppskalere produksjonen av silisium. Det er langt fra bare bilbransjen som sliter nå, og det er mange andre bransjer som er vel så viktige.

https://arstechnica.com/cars/2021/02/white-house-scrambles-to-address-global-chip-shortage/
Sølvbuen
12.02.2021 kl 19:16 4536

Tror neppe SHORTERNE i PDT ser i sitt CHART . I så fall hadde de sovet dårlig om natten nå, se i dette chart fra Tradiview innstilt på 1 uke nå som viser STRONG BUY;

https://www.tradingview.com/symbols/OSL-KOA/technicals/

Er det GOOD BYE TO UNCLE SAM neste uke ?
Sølvbuen
13.02.2021 kl 19:56 4112

For sikkerhets skyld legger jeg denne her også.. La den på feil link:
For å forstå hva og hvordan Hedge fond operer les på hjemmesiden der det også er en video: https://www.pdtpartners.com/

"PDT was a pioneer in the field of algorithmic trading in the 1990s and has today risen to become one of the most renowned quant investment companies in the world. What do we do? Our work consists of developing quantitative models to identify market inefficiencies and predict market movements. Once a model has been rigorously researched and tested, we deploy it to run live on our automated trading systems. These systems can trade on electronic markets all over the world, day and night, without much human intervention."

Mao. de følger markeder over hele verden døgnet rundt og bruker matematisk analyse for å finne aktuelle case. Variablene jeg tror de fleste modellene bruker er typ: Alpha/Beta/Delta/Theta/Gamma verdier som alle sammen brukes i statistikk og finansmatematikken. Poenget er (min hypotese) her kommer KOA med sin historikk siste 12-18 mnd høyt opp på listene. Desverre. Fordi aksjen har gått fra rundt 4-5 kroner og ned til 10 øre og deretter opptur til rundt 40 øre/4 kroner nå omtrentlig. Dette gir ekstremt høye alpha og beta verdier. Utgangspunktet for robotene til PDT er såkalt "Mean-Reversal" effekter som innebærer at det som går mye opp/skal mye ned og omvendt (statistisk vurdert) . Dvs Pendel-effekt der en tenker at pendelen slår tilbake mot en gjennomsnittsavkastning over tid. Jeg ser fra Investtech at KOA er den aksjen med de høyeste verdiene her. Det eneste vi kan søke å påvirke er volumene og beta verdiene. Alpha er faktisk avkastning over en gitt periode. Fra 10 øre i fjor til 40 øre nå i januar tilsvarer + 300% avkastning eller Alpha verdi. Beta er volatiliteten. Hvor mye aksjen varierer/går opp /ned daglig/ukentlig/månedlig. Historisk ligger daglig volatilitet (Beta) rundt 6-7% som betyr at dersom markedet går +/- 1 % så går KOA rundt 6x eller 7x dette. EXTREM risiko altså. Derfor fanges aksjen opp av robotene til PDT. Tror jeg. Jeg kan naturligvis ikke utelukke at det kan være andre forhold involvert også. I utgangspunktet er dette forklaringen.
Mao. Volumene og Beta må ned. Dvs at dersom man får man bort all finansiell spekulasjon i aksjen, vil robotene trolig miste interessen. Da sitter man igjen kun med handel som følge av hva som etterspørres og tilbys fra de langsiktige sparerne. Slik tror jeg dette henger sammen. Ønsker du å handle, ikke kjøp/selg av robotene. Du ser hvem de er ettersom de ligger og kjøper/selger med 3-4-5 øre og har gjerne de største volumene. Legg deg heller mellom disse kursene. Jeg tipper hvis de ikke får handel, vil de prøve og flytte kursen og finne nytt "Mean" eller Likevektskurs der de får handel og volum. Får de ikke volum vil de tilslutt gi seg. Så la oss holde ut, over tid vil disse robotene finne seg andre ofre !!
Garmis
13.02.2021 kl 21:45 3940

slik du beskriver gagner jo også oss tradere, det er jo ønskelig at aksje prisen går opp og ned. Det er jo ingen som ønsker at KOA skal ta av og stige i pris, det blir jo ingen trading gevinster av det!
Redigert 13.02.2021 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2021 kl 22:14 3874

Bra forklart, takk! Jeg har ikke klart å fange det opp med beløpene de bruker men har regnet med at de står bak de største volumene (hvis det ikke er Nikko da..he he ;-) kødder litt da).
Men da er det så veldig viktig at vi sitte på aksjene frem til rapportering for å se effekten. Jeg tviler bare på at det er realistisk å tenke at vi får det til. ?
Garmis
13.02.2021 kl 22:22 3860

Det beste for meg er at mine 1000k går opp og ned med 5-10 øre hver dag. Hvis jeg evner å selge/kjøpe på de rette tidspunkt da!
Redigert 13.02.2021 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
14.02.2021 kl 14:26 3525

Ja, Shorter og Trader har en viss felles interesse, jeg ser den. Volatilitet er driveren for begge. Dette er selvforsterkende også. Enhver får gjøre som det passer, vi kan ikke styre dette uansett. Men greit å være klar over at hvis vi alle sammen forsøker å handle i "spread", dvs høyner venstresiden/Kjøperkursen hvis en ønsker kjøp av aksjer og/eller reduserer høyresiden/tilbudt salgskurs hvis en selger, da gjør vi det vanskeligere for Roboten. Hvis roboten ikke får handel (i verste fall null handel) , vil jo interessen til shorteren/roboten avta. Da må de kjøre kursen opp /ned for å se om de får handel. Tilslutt gir de seg. Enten pga. manglende handel eller fordi spread /volatilitet er for liten. Risikoen for høy.
Tenk på dette - er Trading en god strategi i en aksje som er undervurdert og trolig er under prosess for reprising ? "Timing the market " er i mine øyne en vanskelig øvelse og over tid ikke den beste måten å investere. Stiger aksjen og du er ute, mister du masse avkastning. HOLD er en bedre fremgangsmåte. "Time Is Your Friend ! "
Husk at roboten handler kun på matematikk/tall/statistikk (kvantitave forhold). Den vektlegger neppe kvalitetsmessige forhold/fundamentale endringer som vi bedømmer nå er i kraftig forbedring; Forbedret EBIT/Volumer eller stigende omsetning/ny CEO osv . Jeg tror vi 100% kan utelukke at short er satt fordi de har en eller annen informasjon om negative utsikter. Det utelukker jeg. Det er kun pga. Volatilitet og høye Volum i aksjen (absolutt og relativ til marketcap).
Oppsummert:
Mindre spread og omsatt volum, vil trolig bidra til at aksjen reprises raskere, pga. det er en udekket short der ute. De aksjene må kjøpes på et eller annet tidspunkt. Alt. at de har en Call-opsjon som blir utført/Excecuted. Lavere volum gjør at det tørker ut. Nye kjøpere vil da måtte by opp aksjen.
Så la oss holde kursen - det blir noen spennende uker frem over. Jeg er sikker på at dette vil betale seg tilslutt. Det fundamentale i aksjen vinner til slutt (intrisinic value). Han en fin søndag der ute :-))
kapteinkjeks
14.02.2021 kl 17:42 3283

Det er brudd på en støttelinje rundt 3,45. Skal den nå ned å teste støtte på neste støttelinje rundt 3,30 som er nedre trendlinje i den oppadgående kanalen fra oktober 2020...
nyigame
14.02.2021 kl 22:24 3033

Er det ikke bare å kjøpe tillbake aksjene, for å så shorte til høyere kurs??
Slettet bruker
15.02.2021 kl 05:49 2771

👍😊 Der fikk jeg svar på noe jeg har lurt på angående shorts og om de har negative nyheter vi andre ikke vet om. 'It hasn't made sense' når jeg har sett store shorts i fundamentale greie selskaper. Takk!
Slettet bruker
15.02.2021 kl 09:45 2418

Ser svak ut i dag også. Forstår ikke hva Aksjeanalyser ser som skal dra den over 5kr på kort sikt, dette ser jo ikke lyst ut. Rt 3,39
Grimsmo
15.02.2021 kl 09:53 2373

Har du lest litt på regnskapet for Q4? I så fall skjønner du va kepler og Aksjeanalyse.com ser.