CAMBI på børs 09/02

Kman
CAMBI 08.02.2021 kl 19:27 88828

Hva tror forumet om Cambi? Skal lage energi av kloakkavfall og er således en del av den "grønne bølgen". I motsetning til mange andre selskaper i dette segmentet ser det ut som disse faktisk tjener ganske bra med penger!
Et utrolig spennende case slik jeg ser det!
Slettet bruker
14.02.2021 kl 08:48 4666

De kan nok produsere 100 anlegge i måneden.
Produktene våre er standardiserte, og vi er veldig skalérbare i den forstand at vi kan trappe opp produksjonen ved behov og frakte de modulbaserte anleggene ut fra Storbritannia, sier Lillebø.
Strategi
14.02.2021 kl 09:58 4577

Tror det er viktig for oss alle å holde oss til faktabasert informasjon.

Det finner vi først og fremst her.: https://www.cambi.com/

https://youtu.be/t9zi6ipwjIE

https://youtu.be/tEY5lgfyg58

Disse you tube klippene er flere år gamle, teknisk har selvfølgelig cambi utviklet seg mye når det gjelder design og også teknologiske løsninger.
Redigert 14.02.2021 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2021 kl 10:11 4540

Dette er prisene for avløp i Norge.

Avløp
Ekskl. mva. 15,75 kroner per m³
Inkl. mva. 19,69 kroner per m³

20 kubikk staten eller kommunen vil kreve inn pengene viss regningene ikke betales.
Det samme vil sikkert gjelde ved privat drift. Og anta 10 kroner kubikken er realistisk kommunen vil betale for behandling av kloakken.

Så Cambi vil få penger for å ta i mot dritten og få betalt for gassen de tar ut av dritten og slutt produktet som er kvalitets produkt for jordbruket. Cambi blir nå konkurrent av norske Yara. Yara har en markedsverdi på 111 milliarder.


Slettet bruker
14.02.2021 kl 10:18 4533

Hva mener du totalt sett ? Har de noen mulighet på det private markedet ?
Personlig tror jeg dette kan bli veldig bra, de må få mange anlegg i drift som de selv drifter det vil generere stabile inntekter.
rolstad
14.02.2021 kl 10:27 4541

Har tro på småskala anlegg til bøndenes gjødselkummer, avfall fra sagbruk, og avfall fra matindustrien! Potensialet er enormt! Dette kommer til å bli en pengemaskin!
Slettet bruker
14.02.2021 kl 11:41 4469

Tipper de har siktet seg inn på Sør-Amerika, fleste biler går på gass der! Det er dårlige sanitets forhold, Yara er inne i disse landene, de kjører rundt og selger til bønder. Cambi antagelig kommer til og konkurrere. Kan vi gå ut fra Yara mister markedsandeler? Yara på sikt ned kanskje sp mye som 50%

Strategi
14.02.2021 kl 11:55 4445

Silverstar, ser du har moro av å ødelegge tråder.
Er det gøy ?føler du at dette gir deg noe?

Bare lurer.

Håper du vennligst kan slutte med dette.
Redigert 14.02.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2021 kl 12:19 4410

Hva mener du ødlegge tråder hvordan da?
Slettet bruker
14.02.2021 kl 12:28 4390

Hvis det er noe du ikke liker så er det mange andre tråder! Jeg ville også foretrekke at du finner en annen tråd der du kan plage noe andre!
Strilen
14.02.2021 kl 13:38 4297

Ser ikke problemet her.. Best å holde seg til 1 tråd, så får småkrangling eller frustrasjon heller komme når det er berettiget. Blir en spennende uke vi går imøte. Cambi sin ferd på børsen har nettopp startet. Oppgangen kan fortsette, men likefullt må vi være forberedt på en korreksjon. Vi som skriver her på forumet har ingen innflytelse eller makt i så måte.
Slettet bruker
14.02.2021 kl 13:43 4313

Helt enig strategi. Har sett Silver på mange tråder, der 99 % han kommer med er bare vas. Men regner med oppegående mennesker greier og se forbi dette.
Strategi
14.02.2021 kl 16:12 4186

Enig alle må få være med, både med negative, opplysende og positive.
Men fint om de kan bidra uansett vinkling med litt seriøsitet.

Silverstar også.
Slettet bruker
14.02.2021 kl 16:12 4185

Er uenig i det er vas.. Yara kjører faktisk rundt og selger produkter. Cambi må antagelig basere seg på lignende markedsføring.

Stort sett er det objektivt og ikke subjektivte innlegg og kanskje ødelegger 🚀🚀🚀🚀🚀innleggene deres.

Mange sårede av den grunn!

Jeg ser ingen spesielt grunn for Cambi til og gå opp, eneste grunnen er dere som klager mener det! Risk/reword er 60/40 på dette nivået.

Cambi går nå inn i en ny forretnings plan og det er vel eneste jeg som har kommentert hvordan det kan foregå!



nå prøver jeg og være objektiv
rolstad
14.02.2021 kl 16:38 4142

Potensiale på denne vs Quantafuel, Nel, Vow, osv er formidabelt! Ser ingen grunn til at Cambi ikke skal mangedoble seg, når vi ser kursutviklingen i andre ESG selskaper, som jeg mener har mindre potensial! Håper kursen ikke går alt for mye i morgen, så jeg får lastet litt til!
Billyjojimbob
14.02.2021 kl 17:17 4099

Spennende å se fremover,tilgang på råvarer virker sikker👍
Strategi
15.02.2021 kl 07:48 3815

Ny dag og nye muligheter i Cambi.
Tror på en ny sterk dag sett i forhold til de foregående.

https://www.cambi.com/
Redigert 15.02.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
unikum
15.02.2021 kl 08:44 3703

Når selger spettet seg ned er mitt spørsmål. Veldig usikker på inngang ennå
Slettet bruker
15.02.2021 kl 09:20 3644

Ja Cambi har et tillitsproblem, vil de klare seg i det private markedet og hvordan vil det bli markedsført? Slik min vurdering før ev oppdateringer om ev salg av anlegg kommer risk/reword 80/20 dårlig ods.
Bilbo
15.02.2021 kl 09:30 3635

Har lest litt på dette prosjektet ved Kansas City. Cambi og THP er i praksis skrevet inn i alle dokumenter og all planlegging baserer seg på Cambi. Det er bare formaliteter og sluttforhandlinger som pågår tipper jeg.

https://www.blueriverbiosolids.com/about-blue-river-biosolids/
Bilbo
15.02.2021 kl 09:30 3640

Har lest litt på dette prosjektet ved Kansas City. Cambi og THP er i praksis skrevet inn i alle dokumenter og all planlegging baserer seg på Cambi. Det er bare formaliteter og sluttforhandlinger som pågår tipper jeg.

https://www.blueriverbiosolids.com/about-blue-river-biosolids/
Bilbo
15.02.2021 kl 09:39 3605

Cambi har gjort en stor endring nå ved intro til børs. Ved å kunne tilby finansiering og drift / utleie av anleggene blir beslutningen mye lettere å ta for kundene. Å investere i et slikt anlegg for en kommune eller en by er en vanskelig beslutning selv om det på sikt er god økonomi. Kommunen styres av politikk og politikere som må velge mellom skole, helse, transport, vann/avløp osv. Ser ut som anleggene egentlig finansierer eg selv, men når de må betales i forkant og tjenes inn etterpå blir det vanskelig for politikerne og kanskje. Eksempel fra nettet her for Kansas anlegget som nå blir solgt, der de må gå til staten Missouri for å få penger/lån.

https://www.kcwater.us/news/kc-water-to-seek-assistance-from-state-to-help-finance-critical-infrastructure-improvement-project/
Bilbo
15.02.2021 kl 09:40 3581

Cambi har gjort en stor endring nå ved intro til børs. Ved å kunne tilby finansiering og drift / utleie av anleggene blir beslutningen mye lettere å ta for kundene. Å investere i et slikt anlegg for en kommune eller en by er en vanskelig beslutning selv om det på sikt er god økonomi. Kommunen styres av politikk og politikere som må velge mellom skole, helse, transport, vann/avløp osv. Ser ut som anleggene egentlig finansierer eg selv, men når de må betales i forkant og tjenes inn etterpå blir det vanskelig for politikerne og kanskje. Eksempel fra nettet her for Kansas anlegget som nå blir solgt, der de må gå til staten Missouri for å få penger/lån.

https://www.kcwater.us/news/kc-water-to-seek-assistance-from-state-to-help-finance-critical-infrastructure-improvement-project/
Slettet bruker
15.02.2021 kl 09:43 3618

Sjefen sier jo selv «det er mye konkurranse sier han for og forsikre seg mot fall» det betyr de selv vet ikke hvordan det vil gå... hvis de skal gjøre som Yara vil det ta 10 år før de vises på resultatet.
Bilbo
15.02.2021 kl 09:45 3628

I forkant av børslansering hentet Cambi inn 300 mill i en emisjon for å kunne endre forretningsmodell slik at de nå tar finansieringen av prosjektet og henter inn pengene gjennom framtidig drift. Kjempesmart da dette finansierer seg selv med biogass og gjødsel når det har kommet i gang.
ruda
15.02.2021 kl 09:56 3616

Tror ikke det er mange som skjønner hvilket potensiale det er i CAMBI. Denne kommer til å mangedoble seg på sikt
Bilbo
15.02.2021 kl 09:59 3602

Har mye større tro på Cambi på lang sikte enn for eksempel Quantafuel. Quantafuel har ikke startet et helt anlegg enda og har ikke bygget opp noen erfaring på hvordan de fungerer på lang sikt. Konseptet med å gjenvinne plast baserer seg også på at plasten er fossil, men det er mye som beveger seg nå. På sikt vil vi få plast som er laget av fornybare kilder (plantebasert) og da vil et siste ledd som for eksempel forbrenning være en del av kretsløpet. Hvorfor samle inn plast og gjøre dyr/avansert resirkulering hvis det blir billigere å lage ny fra fornybare råstoff?
Cambi løser tydeligvis et problem for avløpsrenseanleggene og flere er interessert i Cambi fordi de kan behandle mer avløp på det sammme arealet. Etterhvert som byer vokser blir det problem med plass og avløpsanleggene må gjøres mer effektive. Cambi er som en turbo; tar liten plass men setter fart på sakene!
Strategi
15.02.2021 kl 10:01 3579

Tipper vi ser kurser på over 29 i løpet av dagen.
Aksjen er i startgropa kursmessig fremdeles og mer potent aksje har jeg skjelden sett.

Slik er det når det fundamentale er på plass, denne kommer til å fly høyt fremover.

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/02/02/7618268/per-lillebo-og-eirik-fadnes-tar-kloakkselskapet-cambi-pa-bors.-dnb-og-handelsbanken-kommer-inn-pa-eiersiden

Enkelt sakt, men sier mye.
– Har vanskelig for å finne en bedre ESG-aksje
Kloakkslamselskapet Cambi skal hente 415 millioner kroner, og går på Euronext Growth med pris på 2 milliarder kroner. DNB og Handelsbanken er nøkkelinvestorer.
Redigert 15.02.2021 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
Bilbo
15.02.2021 kl 10:22 3535

"The thermal hydrolysis process (THP) increases the biodegradability of wastewater residuals, thereby boosting digester loading rates, increasing biogas production, and producing a biosolids product that can be used for land fertilization.

“The reasons plants are now examining whether to install THP are varied,” said Greg Knight, Black & Veatch Technology Lead for THP. “Some facilities need to process more solids through existing digesters, and some have a requirement to reduce digester volume for new systems.”

Knight said the process kills pathogens in biosolids, thereby meeting the highest U.S. Environmental Protection Agency criteria for land application as a fertilizer, known as Class A."

https://breakingenergy.com/2016/04/28/thermal-hydrolysis-offers-multiple-benefits-to-wastewater-treatment-facilities/
rolstad
15.02.2021 kl 10:30 3505

Solgte meg helt ut i dag, syns den virker litt svakere! Håper på billigere inngang senere i dag, eller i løpet av uka!
Strategi
15.02.2021 kl 10:57 3477

Synes du den virker svakere, vært oppe i 9,5 % opp og er nå 5,08 % opp.

Det er langt fra svakt i mitt hode.
:-)
Kjøp på dippene .
Slettet bruker
15.02.2021 kl 11:01 3471

Det kan hende men det må ledelsen bevise, han sier jo med et men at konkurransen er stor og at de går unn i et nytt konsept. Det er ikke verken kommet noe anslag på solgte anlegg eller noe av informasjon om hvordan salgs delen skal operere... hvis de har tenkt og gjøre det som Yara så vil det minst ta noen år før prognose kommer..
Bilbo
15.02.2021 kl 11:36 3382

De er der allerede med GrønnVekst, men Norge er et lite land. 5 millioner innbyggere spredt utover lange avstander. Når man eventuelt gjør tilsvarende i tett befolkede områder vil volum og dermed margin bli mye bedre

side 26 her https://www.cambi.com/media/2269/cambi-asa-company-presentation-2021.pdf og
https://www.gronnvekst.no/jord-salg
rolstad
15.02.2021 kl 11:44 3370

Spennende selskap, men sammenligningen med Yara skjønner jeg ikke? Yara er en gigant i et helt annet segment!
oivindl
15.02.2021 kl 11:48 3357

"Slik min vurdering før ev oppdateringer om ev salg av anlegg kommer risk/reword 80/20 dårlig ods."

Endres raskt, tydeligvis.
"Risk/reword er 60/40 på dette nivået."
Slettet bruker
15.02.2021 kl 11:51 3353

Men som du ser på regnskapet et ikke kommunale avtaler økonomisk bærekraftig,, alle har jo erfaring fra NAV. Derfor går de også over til det private men de har fremdeles tilgode og bevise de kan få dette til.
Bilbo
15.02.2021 kl 12:01 3325

Ja, Yara er en avsporing. Der Yara har noen "få" store fabrikker er avløpsrensing spredd utover hele verden. For de som bygger disse og tjener penger på de betyr det mange anlegg. Tror nøkkelen til suksess er der de er nå med mulighet til å finansiere anlegg. Det blir som om du ikke kan prioritere å kjøpe en varmepumpe fordi barna trenger skolesekk, men så leier du den og betaler etterhvert som du sparer strømmen (litt søkt eksempel, men likevel).
I tillegg er det ikke en syklisk bransje; folk driter like mye selv om det er gode eller dårlige tider :-D
Slettet bruker
15.02.2021 kl 12:16 3287

Yara salgs metoder er ikke avsporing, det er akkurat det vi mangler av informasjon fra Cambi, hvordan skal Cambi’s salg foregå?

Det har opplyst de kan produsere i stort skala i England og shippe dette ut forholdsvis fort... så vi mangler akkurat den biten hvordan skal dette selges?
Strategi
15.02.2021 kl 12:18 3358

Grønt og fint fra Cambi.

The city of Beijing used to landfill sludge,
emitting incredible amounts of methane.
After installing Cambi THP, the annual
emissions were reduced by 1,800,000
tonnes CO2 equivalent –
an equal reduction to removing
1,260,000 European cars from the road
(or 45% of the Norwegian car stock)[1]

Hvilket selskap kan vise til et sånt tall fra et anlegg.
Så kan man ta for seg alle andre fordeler, en av de er betydelig renere vann samt store mengder høykvalitets gjødsel til jordbruket.
Redigert 15.02.2021 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Strategi
15.02.2021 kl 12:18 3380

Tror på en sterk avslutning for dagen.
Redigert 15.02.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Bilbo
15.02.2021 kl 12:21 3386

Se side 26. Det er en måte å gjøre det på, men vil nok variere rundt om i verden
https://www.cambi.com/media/2269/cambi-asa-company-presentation-2021.pdf

Tror markedet er mer lokalt enn det som gjelder for Yara da avløpsrensing er spredd rundtomkring over alt og jordbruk/hagekunder er mye på de samme stedene. Kortreist mat og kortreist gjødsel.
Redigert 15.02.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare