VOW - Oppskrift: MILLIONÆR om 2 år - GÅ AV m/pensjon om 6!!!

Hammers
VOW 08.02.2021 kl 21:01 56339

Da kveldens runde med VOW-VOW'en ble gjennomført var jeg usedvanlig "lett og ledig" på tå.
Ja, nærmest noen dansetrinn som ble tatt bortover "glatta" når jeg tenkte på dagens flotte utvikling etter Pareto's 50% oppjustering av kursmålet.

Sporty fikk lukte så lenge han ønsket på alle de stråene han kom over.
For mens han luktet og leste skjulte meldinger tenkte jeg litt på det herlige langsiktige chartet som jeg viste for en ukes tid siden.
Lurte på hvor HØY farta egentlig var over en viss periode.

https://www.tradingview.com/x/5Ri2iHLV/ Trykk etter åpning for forstørrelse.
MERK; Chartet ble tatt ut for 2 uker siden. Kursen har i mellomtiden steget til dagens 50.
Se forresten hvor raskt kronebeløpene kommer løpende mot deg - dess høyere man kommer på skalaen.

Det gjaldt bare å finne en sikker periode for målingene - og jeg FANT EN ganske så sikker.
I starten av januar 2017 touchet kursen bunnlinja i den stigende trenden på 0,95.
Ganske nøyaktig 2 år senere, i starten av januar 2019, fant jeg en tilsvarende berøring med bunnlinja. Nå på kurs 4,55.

På 2 år i dette logaritmiske diagrammet hadde kursen steget med hele 550%. Fra ett bunnpunkt i trenden - til et annet 2 år senere.
For meg blir dette en stigningstakt OVER TID på hele 225% pr år - så lenge akkurat denne utviklingen holder seg!
Selvsagt med store variasjoner, for kursen kan ligge HØYT eller LAVT i trenden - og den i seg selv har en kursmessig bredde på over 100%.

I dag ligger kursen ca midt i hovedtrenden.
Spinner man videre på denne tanken om fart kan man legge 550% til dagens kr 50.
Tallet viser da 325 på denne tid om 2 år - hvis kursen også da ligger midt i trenden.

Høres dette vilt og håpløst hausseaktig ut? Ikke for min del!
Fordi; trenden ligger der, stigningstakten er målt over en ganske lang og ganske sikker periode på 2 år - og kursen ligger nå midt i trenden.

Det vil si;
Kursen kan ligge høyt i den ved 400 om 2 år - eller lavt ved 275 (begge er ca tall). Sett fra dagens kr 50.
Trenden kan også endre seg. Stige enda brattere - eller flate ut. Det får man heller komme tilbake til.
Den siste tendensen man kan spore er en ENDA BRATTERE stigningstakt. Ref den stiplede stigende bunnlinja.

Når man VET hvilken kjempevekst som nå kommer på land er IKKE dette et urimelig tall (nivåer).
Når man VET at f.eks 2 store fabrikker med produksjon av 50.000 biokull hver vil generere samlede EBITDA-inntekter på ca 300 MILL
Når man VET at det kommer til å sprette opp fabrikker ila de neste par årene. Slike som produserer 10.000/30.000/50.000 tonn.
Dette sett opp mot de 46 mill VOW hadde i EBITDA i 2019 - og de 35 man hadde etter Q3/20.

Eks; Jeg drømte selv aldri om dagens 50 da jeg kjøpte mine første aksjer for 1 år og 10 mnd siden på kr 7,90 (korrigert).
Jeg tenkte helst at dette går vel til H...... for kursen hadde nylig stått i 4 - og hadde steget betydelig.
7,90 var for 533% siden! Altså en "fart" på ca 550%, men det etter 1 år og 10 mnd.

Hilsen Hammers.........som har sagt det før - og gjerne gjentar; Er det EN sikker aksje man skal eie så er det VOW!
Voldsom vekst på land venter, alt utstyret og prosesser er nøye utprøvd i testanlegg i Norge + Frankrike - og de 2 første fabrikkene skal være klare for PRODUKSJON neste sommer.

PS;
Jeg tør NESTEN ikke nevne en mulig logiske kurs om 4 år. Hvis man tar 325 (etter 2 år) og plusser på ytterligere 550% (fortsatt i trenden).
Da vises det en mulig aksjekurs på kr 2100 (+/-). Splitt vil trolig blitt gjennomført lenge før den tid.

DVS; De 3000 aksjene ved kr 50 som først gjør deg til millionær etter 2 år har verdi over 6 mill etter 4.
2 år senere er de verdt 41. Du kan mao gå av med pensjon om 6 år - så lenge trenden holder seg. Det med en innsats i dag på ca 150.000.
DERFOR bør man aldri selge de aksjene man har fått fatt i - hvis ikke HELT spesielle begivenheter inntreffer.
Markedet koker innen VOW's segment!

PROBLEMET er; Sier jeg noe slikt HØYT ringer det trolig på døra i morgen tidlig.
Der står det to menn i hvit frakk - og det er NEPPE melkemannen og hans assistent som står der med en sprøyte og en båre!
Så - jeg dropper likegodt å nevne det......🤭🤭🤭!

Akkurat som da den presseomtalte "elektrikeren" kjøpte noen mill aksjer i VOW rundt/under krona for 5 års tid siden - uten å nevne stort.
Han er nå VOW's 7. største aksjonær, med sine totalt 4,4 mill aksjer. Reelt sett den 5. største. Fordi de 2 over er samlekonti fra Clearstrem og DNB.
Tenk STORT når det gjelder VOW!
Redigert 26.02.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Vetle
18.02.2021 kl 20:48 5106

Hammers
Les konkrete og saklige innlegg og distanser deg fra annet. Jeg leste meg opp på VOW etter råd fra Fluefiskeren, som jeg har hatt følge på i mange år på andre selskaper, samt deg Hammers.
Inngangen min er under 40 så jeg er godt fornøyd så langt, men har lengre perspektiv enn 2021 og det bør gjelde andre også!
PS Fikk vite idag at Spetalen har vært inn og ut i hjernedøde Qfuel, morsomt!

Fin kveld videre
Vetle
Hammers
18.02.2021 kl 21:05 5049

Enig i det du sier ang etter 2021. Det jo DA moroa for alvor starter.

Når fabrikkene står der, utvidelsene etter hvert kommer i rask rekkefølge og pengestrømmen presser på.
Slikt som Badin antydet under dagens konferanse.

Hilsen Hammers
Bubleslurp
18.02.2021 kl 21:18 5059

Spent på hva som blir sagt angående oppstart av anlegget hos AM neste torsdag. Ser Badin sier der skal stå klart i -22, mens det på siden til AM står at det er beregnet å stå klart i 2023.

https://corporate.arcelormittal.com/media/news-articles/vow-asa-and-arcelormittal-join-forces-to-build-biogas-plant-in-luxembourg
Hammers
18.02.2021 kl 21:40 4984

Spennende neste torsdag - og fin side du viser til.

Follum er uansett planlagt til 22. På lang sikt spiller det ingen stor rolle om AM står ferdig året etter.
Vi må ha noe stort å se fram til også til neste år.....🤭🤭🤭!

Hilsen Hammers
Bubleslurp
18.02.2021 kl 21:48 5047

Helt enig Hammers. Long er det som gjelder her. For egen del, har jeg som -70 modell forhåpentligvis fortsatt noen år å gå på før pensjonen(VOW) skal nytes til fulle😬
oivindl
18.02.2021 kl 22:40 5185

Bubleslurp skrev Innlegget er slettet
Noe spesielt du sikter til?
oivindl
18.02.2021 kl 23:00 5122

Bubleslurp skrev Innlegget er slettet
Ikke noe konkret fra deg heller, altså.
Hammers
19.02.2021 kl 19:20 4298

Nok en herlig dag for VOW-aksjonærene. Jeg feiret selv med litt Thai-mat fra en lokal sjappe.
Dessverre bestilte jeg feil, så det var ikke så godt som jeg er vant med.
I dag var jeg imidlertid i godlune - så den skuffelsen var fullt overkommelig.

I dag fikk jeg tilsendt rapport fra EBI (European Biochar Industri). Den viste markedet for 2020.

Den samlede produksjonen i Europa var ved utgangen av 2020 kun på drøyt 20.000 tonn biokull.
Det har årlig vært brått stigende fra 2016 - da tallet spratt opp til 8.000 tonn.
De 20.000 tonnene - er fordelt på totalt 72 fabrikker av ulik størrelse. Ingen er i NÆRHETEN av Follums første trinn.

Tenk på det når VOW skal åpne på Follum med 10.000 tonn - før de kraftige ekspansjonen.
Allerede etter første byggetrinn er man europas største produsent på området - og etterspørselen skyter nå i været!

Hilsen Hammers
Hammers
20.02.2021 kl 00:59 3988

I sine berettelser om VOW har Henrik Badin (CEO) stadig dratt fram dette med økte kvotepriser for Co2.
At bedrifter tidligere slapp billig unna med å slippe ut, men at slikt nå begynner å svi på pungen!
Da blir deres alternativ å heller investere i renseutstyr i stedet for å slenge pengene ut i intet!

En fin artikkel i dagens E24 beskriver hva som skjer - og at prisen allerede har 4-doblet seg ila et par år for utslipperne.
En pris som er forventet å fortsette å stige kraftig i tiden framover;
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/6zX7BW/stadig-dyrere-aa-slippe-ut-klimagasser-tror-mange-har-faatt-tilbake-troen

Hilsen Hammers........som personlig mener og tror at dette er utrolig fine nyheter for nettopp VOW!
Redigert 20.02.2021 kl 01:01 Du må logge inn for å svare
oivindl
20.02.2021 kl 09:13 3738

Mer fra AlcerolMittals prosjekter for å redusere CO2:

"ArcelorMittal Asturias has completed its coke-oven gas injection project for Blast Furnace B in its Gijón plant, a strategic step to reduce CO2 emissions and operational costs, thanks to lower coke consumption."

https://corporate.arcelormittal.com/media/news-articles/arcelormittal-asturias-starts-coke-oven-gas-injection-for-blast-furnace-b
CapitaL
20.02.2021 kl 10:05 3647

Og grunnen til at du la ut den linken var for å redusere betydningen av samarbeidet mellom Vow og AlcerolMittal ikke sant?

Enkelte av oss ser tvers igjennom deg;)
Slettet bruker
20.02.2021 kl 10:35 3596

Hva er evt galt med det? Svært få her legger ut helt nøytrale utspill. Det en skriver her/linker til, henger alltid sammen med om en sitter med aksjer eller ikke evt også sitter short. Jeg har god tro på Vow men det blir elendig trå om alle skal synge med i ett samstemt halleluja kor. Bra at noen kommer med potensielle nedsider . Mange unge og mange uten erfaring ferdes i dag på disse forum og på børs . Skal ikke komme med noe som helst negativt om Vow ,tror det er en skjult diamant som faktisk begynner bli mindre og mindre skjult, men frykter litt at mangel på kunnskap(blant spekulanter) kan gjøre at den får turbulens når oppblåste grønne aksjer uten inntjening kun drømmer skal realitets sjekkes og kraftig korrigeres. Hvilken boble som sprekker først vet ikke jeg men jeg er nok så sikker på at noe sprekker og drar med seg resten. Blir det de grønne uten penger, blir det boligmarkedet, blir det oljerelatert, blir det krypto?
oivindl
20.02.2021 kl 10:41 3596

Synes du denne informasjonen reduserer betydningen av dette samarbeidet?
Er det bedre å spekulere i om informasjonen som legges ut av AlcerolMittal er feil?
oivindl
20.02.2021 kl 10:47 3584

"Hva er evt galt med det? Svært få her legger ut helt nøytrale utspill."

Takk for det ikkegodkjent.
Overrasket over hvor mange som ikke liker korrekt og objektiv informasjon.
Slettet bruker
20.02.2021 kl 11:16 3525

Synes markedet generelt ,ikke Vow spesifikt akkurat nå er helt elektrisk og enormt nervøst. Så litt denne uken hvordan litt hvisking ang grønn sektor boble , fikk folk til å selge.
royroy
20.02.2021 kl 12:13 3419

Wow - Utrolig at det er så lavt!!? Takk for god info!
Det er jo helt latterlig. Follum alene med bare 1. utrulling vil jo stå for en latterlig stor prosentandel av totale mengde biokull.
CapitaL
20.02.2021 kl 13:22 3295

På hvilken måte er linken din relevant til Vow?

Og nei, jeg spekulerer ikke.. jeg bare velger å tro at en børsmelding inneholder mer presis info enn en pressemelding;)
CapitaL
20.02.2021 kl 13:26 3293

Det er forskjell på motforestillinger og irrelevant oppgulp.. en liten nyanse de som har lest rabbelet til multinickeren for lengst har forstått. At du finner linken til oivindl relevant er ditt problem..
edvin
20.02.2021 kl 13:29 3281

Deler et innlegg fra Henrik Badins innlegg hos SpareBank 1 Markets. Energy Conference 2021 for de som ikke har fått med seg dette.
Ja, her må man tydeligvis tenke STORT, som Hammers konkluderer med. For det er akkurat det det blir!

https://vimeo.com/513867251/047446493e
Hammers
20.02.2021 kl 13:55 3237

Kloden er full av selskaper som nå begynner å få det travelt mtp reduksjon av CO2. VOW kan SELVSAGT ikke betjene alle.
VOW er derfor i den posisjonen der man kan velge og vrake. Det gjør man innen cruise og det samme skjer nå på land.

Innen cruise har selskapet de 4 STØRSTE aktørene som kunde. De som samlet eier rundt 90% av den totale flåtekapasiteten.
De som kommer med gjentagende serieordre hvert eneste år.

På land velger man seg også denne type bedrifter. De STORE som kommer med seriekontrakter.
Seriekontrakter som igjen gir en viss serieproduksjon av fabrikker og oppsett. Likevel med lokale tilpasninger.

Med det oppnås skyhøye marginer. Innen Cruise Projects ligger driftsmarginene (EBITDA) på rundt 28%.
Man skal etter hvert som den landlige delen kommer skikkelig i gang opp i tilsvarende marginer der.

Ja, man velger og vraker blant de største kundene. Det er DE som henvender seg til VOW - ikke omvendt.
Derfor snakker man om navn som ArcelorMittal (verdens største stålprodusent), ELKEM (verdens største ? innen silisium,
REPSOL (en av de store innen olje), NESTLE (fortsatt ikke navngitt av VOW, men......) innen matvarer,
MURFITTS IND (den største innen resirkulering av bildekk i GB), en av de desidert største innen eksport av te i Asia, osv osv.....

VOW har et luksusproblem i det markedet man betjener over hele verden.
Hovedområdet på land er Europa, men nå har man også flyttet til Asia. Det neste blir vel USA - via sitt nylig oppgraderte kontor.
Badin har allerede kommet med antydninger når det gjelder de store konsumentgigantene som har sitt hovedsete i USA.

Etter etablering rundt om kan man vokse seg større i hvert av områdene.
Spre seg som ringer i vann!

Her er det bare å henge seg på - for etter hvert kommer det også mange flere STORE nyheter fra selskapet.
Det vil være innen hydrogen, innen plast, innen kloakkavfall, og MYE, MYE mer.

Bare å la tiden gå - det KOMMER i tur og orden!

Hilsen Hammer



Redigert 20.02.2021 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
oivindl
20.02.2021 kl 14:36 3156

Det er mulig dette er innenfor et område hvor WOV ikke har noe tilbud.
oivindl
20.02.2021 kl 15:16 3063

I følge Badin, vil de i avtalen med Elkem produsere 10 000 tonn biocarbon første året.
Elkem har skissert et behov for 2030 som vil kreve, i snitt, drøyt 30% økning av denne produksjonen per år, litt avhengig av hvilket år produksjonen kommer i gang.

Edit
Faktisk nærmere 40% om vi setter 2022 som startår.
Redigert 20.02.2021 kl 15:24 Du må logge inn for å svare
nutellut
20.02.2021 kl 15:31 3039

en fin vurdering av stoa til Vow - og for en kjøpsmulighet man fik på torsdagen 😉
Hammers
20.02.2021 kl 17:56 2826

Endelige noen fornuftige ord fra "han dere vet"!
Ja, jevnt over 30-40% produksjonsøkning på år ila 9 år (fabrikken er ikke ferdig før til neste år - mens 2030 ligger som en konstant).

"Det høres da ikke mye ut" - tenker kanskje de fleste, men her må man ikke la seg lure. Her ligger det "tallmagi"!
FORDI; man vil få den samme effekten som ved "renters renter".
__________________________

VOW sier at 10.000 tonn genererer ca 20-30 mill i EBITDA. Ta 25 mill som et greit middeltall fra startpunktet.
Med en jevn produksjonsøkning på FORSIKTIGE 30% (er nærmere 40) har EBITDA kommet til 93 mill etter 5 år.
Etter 10 år har gjennomsnittstallet kommet til 344 mill pr ÅR!!!
Nå begynner vi å snakke!

Likevel blir resultatet trolig >10% bedre enn DET.
Fordi; Ved første øyekast virker det som om 30.000 tonn skal gi 75 mill (3x25) og 50.000 gir 125 mill (5x25).

VOW selv oppgir at 30.000 gir 70-100 mill (snitt 85 mill)
VOW oppgir også at 50.000 gir 120-170 mill (snitt 145 mill).

Den logiske forklaringen er etter mitt hode dette med stordriftsfordelen.
Med flere parallelle løp under samme tak reduserer man kostnadene og øker fortjenesten.
___________________________

Til slutt; Vurdere disse så godt som SIKRE tallene opp mot dagens EBITDA-fortjeneste i underkant av 50 mill.
Vi snakker om HIMMELSK VEKST - bokstavlig talt - og det KUN til ELKEM som kunde!
Pluss deretter på de andre kundene dere vet - og den normale driften som ellers ligger i bånn og som også har vekst!

Er det RART jeg er LYRISK til VOW - og prøver å åpne diverse "tvilende blikk" rundt om?
Dette er ikke "useriøs haussing" fra min side, men KUN logiske slutninger ut fra hva man kjenner til pr dags dato!

Hilsen Hammers..........som ikke lagde overskriften uten grunn!
Også DEN er logisk begrunnet - og kan leses i hovedvedlegget.
Redigert 20.02.2021 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
oivindl
20.02.2021 kl 18:21 2758

Slett ikke verst å få stemplet innlegget som fornuftig, men etter min mening enda viktigere; det er korrekt og faktabasert.

Kan supplere regnestykket til Hammers også.
De første 10 000 tonn er som Hammers skriver, estimert til 20-30 mill EBITDA.

For hver nye 10 000 tonn er imidlertid EBITDA beregnet til 25-35 mill EBITDA. Altså inntil 25% bedre resultat enn for de første 10 000 tonn.
Prosentvis størst stigning ved 20 mill EBITDA.

Rett skal være rett.
Hammers
20.02.2021 kl 19:27 2643

Da trekker jeg en ny slutning: Også "oivindl" har blitt aksjonær.
Kanskje det endelig blir fred å få her inne......🤔!

Hilsen Hammers
oivindl
20.02.2021 kl 20:00 2566

Kjøpte meg inn i morges...
Må vel nesten ha vært da siden jeg var helt på jordet i går kveld.

Men må dessverre avkrefte det, men kan bekrefte at ikke alle kun er opptatt av egen lommebok.

Hvis du med fred mener fred for korrekt og dokumenterbar informasjon, må jeg nok skuffe deg.
Redigert 20.02.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare