EMGS skyter fart mot precorona og rekordoverskudd(stort innlegg)

Makrobaronen
EMGS 09.02.2021 kl 09:02 14701

Prøvd å lage et lite skriv om aksjen EMGS. Første gang jeg gjør noe sånn, så konstruktiv tilbakemelding tas gjerne imot. Et skikkelig godt case med stor oppside i mine øyne.
Electromagnetic Geoservices ASA, feilpriset, unik patentert teknologi, fremtidsrettet.
Ticker: EMGS
Mcap: 192 mill NOK
Pris mandag 8. februar 2021: 1,47 NOK
Target 2021: 6 NOK
Antall aksjer: 130 969 690
Eierandel: 10 største aksjonærene 73,5% (få frie aksjer)
Etter Q4-2020 rapporten har jeg dannet meg et bilde av aksjen EMGS.
Siem Investments inc (23,9%) Perestroika AS (22,5%) og Morgan Stanley & co. LLC (19,8%) er de største aksjonærene og har alle stått fjellstøtt i en årrekke. Solide eiere med tykke lommebøker og med lang fartstid i oljeservice. Kristian Siem er største eier i Subsea7 også. De sitter sammen med en posisjon på over 66,2%. Ingen av dem har solgt aksjer, dette indikerer at de fortsatt har tro på at EMGS unike teknologi skal fortsette å skape verdier på norsk sokkel og internasjonalt. Den store eierandelen fører til at det er begrenset med aksjer i omløp, noe som betyr at det kan bli kamp om de få frie aksjene. EMGS tilbyr elektromagnetiske undersøkelser innenfor oljeleting, nærmere bestemt 3D CSEM (Controlled Source Electromagnetic) surveying. De bruker elektromagnetiske bølger for å vurdere om et offshore-areal kan brukes for kommersiell produksjon av hydrokarboner. Inntektene genereres fra kontraktsarbeid og multi-klient.
I linken under, kan man se et innslag på NRK om den unike teknologien som er utviklet i Trondheim. Teknologien har blitt betydelig forbedret siden 2012. Blant annet har det blitt utviklet en ny kilde med navn DeepBlue, som ser mye dypere ned i grunnen. I tillegg kommer inkrementelle forbedringer på nodene og ikke minst forbedret programvare for å analysere dataene.
https://tv.nrk.no/.../201201/NNFA02011412/avspiller...
DeepBlue: http://www.emgs.com/.../EMGS-extends-EM-application...
Fundamentale forhold
Vi har siste ukene sett hvordan seismikksektoren har repriset seg, her har EMGS gått under radaren til folk flest. EMGS plukket flere store kontrakter 2019 når olja lå i positivt terreng rundt $60. De leverte rekordkvartal like før covid-19 brøt ut og alt var klappet og klart for oppgang. Som en konsekvens av viruset, mistet EMGS flere kontrakter. Ordreboken gikk fra flere titalls millioner dollar til omtrent null. Det førte til at EMGS måtte gjøre dramatiske endringer for å kutte kostnader. Istedenfor å krysse fingrene og be til høyere makter, så kastet ledelsen seg rundt og fikk raskt kontroll på den nye økonomiske situasjonen. God ledelse. Selskapet har et konvertible lån som kan gjør at det vil komme flere aksjer, med dette tatt hensyn for så er aksjen fortsatt veldig billig.
Selskapets teknologi har flere bruksområder og kan brukes til leting etter olje, gass, mineraler og monitorering av CO2-lagre. Mineraler offshore, kan potensielt bli milliardbutikk. Dette er et marked som fortsatt er i startfasen og kan gi mange oppdrag til seiskmikk selskapene i fremtiden. Fra en eldre børsmelding fra EMGS “The Atlantic Guardian began the fourth quarter acquiring data on a small research survey west of Svalbard”. Her ble det senere funnet enorme verdier av mineraler. https://e24.no/.../enormt-mineral-funn-paa-havbunnen-ved...
EMGS fikk en betydelig kontrakt 23.12.20 og ikke minst innbetalinger fra det meksikanske oljeselskapet Pemex, for tidligere utført arbeid. På grunn av disse innbetalingene, har kontantbeholdningen bedret seg betydelig. Basert på de siste hendelsene, har caset fått redusert risiko. 2021 kan bli et meget hyggelig år, hvis selskapet klarer å ta opp igjen den gode trenden fra 2019. 2021 har startet lovende og Atlantic Guardian skal utføre kontraktsarbeid i Mexicogolfen og Utsira multi-klient. Ordreboken var ved utgangen av 2020 på $8,6 mill, en respektabel ordrebok kalte CEO det.
Tallene for Q4-20, viste at selskapet har god kostnadskontroll og dermed har lykkes med å tilpasse seg en ny økonomisk situasjon.
2020 har vært et forferdelig år for de aller fleste som bedriver med oljeleting. Enkelte selskaper i sektoren, har opplevd nedgang i etterspørselen over lengre tid, før viruset også. Før covid, leverte EMGS rekordresultater, så har de bevist at de kan tjene penger. Historisk sett, er det svært få i seismikkmarkedet, som faktisk kan vise til kvartaler med positivt netto resultat. Etter oljekrakket i 2014, har strategien til oljeselskapene endret seg gradvis, vekk fra leting i umodne områder til å lete i modne områder nære produserende felt.
NOK 192 mill mcap for et selskap som dro inn NOK 150 mill netto resultat før corona, er svært uvanlig. Aksjen er kraftig underpriset, hvis markedet for CSEM henter seg inn igjen. Når ordreboken fylles, er det for sent å komme seg inn. Det er nå man burde posisjonere seg. Det er stor etterspørsel av leting nær infrastruktur, noe som bekreftes med Magseis Fairfield sin fyldige ordrebok. Det letes med nye letemodeller og spesiell teknologi. CSEM teknologien til EMGS har en høy treffprosent og vi ser at gamle kunder kommer tilbake og tildeler store kontrakter. Kontraktene kan komme når som helst og triggerne kan potensielt være mange og store jf. kontraktene som førte til rekordkvartal like før corona.
Uljanov
18.02.2021 kl 23:54 7464

Etter å ha kjørt tester i Boknafjorden og lagt til anker ved Kårstø, er Atlantic Guardian nå lagt til kai ved Tananger. Skal helt sikkert snart avgårde.
GrimbleGrumble
24.02.2021 kl 09:14 7011

Merkelig at folk gidder å selge på disse nivåene... Vi trenger en ny positiv nyhet snart...
Oppoghopp
24.02.2021 kl 09:25 6978

Enig. Helt uaktuelt å selge aksjene i et selskap med så enorm oppside. Kom inn på 1,36 og selger ikke under 3,50 uansett hvor lang tid det tar. EMGS er akkurat kommet i gang igjen etter covid og aktiviteten i selskapet kommer til å gå bare en vei fremover, opp!
Slettet bruker
24.02.2021 kl 10:54 6913

Har knalltro på seismikksektoren aka triplingsfabrikken og så å si alle tilgjengelige midler i
PGS, EMGS, SBX og MSEIS (i den rekkefølgen). Mulig jeg tenker enkelt på det, men ser det som utenkelig at vi allerede har sett årsbeste i de ulike seismikkselskapene. I EMGS tilfelle 2,565 fra 16 feb. Etter heslig inngang nær dette har jeg fortsatt å kjøpe EMGS, blant annet nydelig kjøp i går. At årsbeste skal ryke kan vel ingen betvile, og som vi har sett tidligere skjer det i raske store hopp opp til ny toppnoteringer i EMGS etter å sakte ha sunket ned. Til 2,565 i løpet av dager.
Oppoghopp
24.02.2021 kl 11:52 6851

Tenk deg hva som skjer når kontraktene ruller på i denne og EMGS må begynne med oppskaleringen for å ta unna, ala pre covid. Gud bedre da blir det å holde seg fast. Sett det før og får se det igjen, og som jeg pleier å si: du vil i 99% av tiden befinne deg mellom to vanvittige EMGS kursstigninger 😁 Det er godt å vite.
kaymo
24.02.2021 kl 12:25 6812

Spørsmål er... NÅR kan man forvente at kontraktene skal begynne å rulle inn ? hva er tidshorisonten ? :)
Oppoghopp
24.02.2021 kl 14:02 6746

Jeg skulle til å svare at det er håpløst å vite og derfor er det bare å laste og sette på kaffen, og vente. Men egentlig er det ikke håpløst å spå litt i fremtiden fordi det er grunn til (bla pga oljepris) å forvente en seismisk vekkelsesbølge slik at seismisk aktivitet blir på pre covid nivå. Jeg ser ingen grunn til noe annet. Ikke engang den grønne bølgen vil slå beina under denne aktiviteten.
Oppoghopp
24.02.2021 kl 14:08 6730

Og en annen ting er jo forholdet hvor det i en annen tråd spekuleres i oppkjøp av EMGS. Det er i seg selv grunn til posisjonering. Men har du det travelt så velger du noe annet. Jeg kjøpte meg inn på 1,36 og satt og drakk kaffe til en linjeflat EMGS kurve i månedsvis, før den plutselig eksploderte og jeg sølte kaffe utover hele bordet. Derfor jeg elsker denne. Den er villdyret i aksjeverden. Og når villdyret våkner...
Slettet bruker
24.02.2021 kl 14:26 6697

... blir det kloremerker på den løpske oksen. Når vi kjenner de brå hoppene som uten forvarsel skjer uten nyheter; - hva da ved kontrakter, konkretisering av TGS fremtøtet. Det er antagelig ikke kun militæret og de ledende forskningsmiljøene som ser verdien i EMGS unike patenterte elektromagnetiske metode
kaymo
24.02.2021 kl 15:58 6631

Vel for en som kjøpte og tok den fallende kniven (les: meg) på 2,20 så blir det ingen kaffe sølt før vi er oppe i 6,- :P
Oppoghopp
24.02.2021 kl 16:16 6592

Skjønner deg, men det er bare å slappe helt av. Jeg hadde 20% i minus selv lenge og kursen var som ekg-kurven på en død mann i månedsvis. Men den kommer seg alltid. Det ligger i dens natur.
Oppoghopp
25.02.2021 kl 16:32 6405

Omsetninga idag viser at det er nesten ingen som vil selge EMGS-aksjene sine og det sier mye om forventninger til kommende periode. Vi ser det på dager med høy omsetning også, at få vil selge aksjene sine, med det resultat at kursen stiger. I emgs kan slike dager slå voldsomt ut og man har sett oppi 100% stigning på en dag. Her er det bare å sitte rolig å huske å sjekke omsetninga dersom man blir urolig når man ser at aksjen har gått noen % i feil retning. Omsetninga er noen dager så lav at selv et kjøp på 10 aksjer kan løfte kursen 3-5%. Følger emgs nesten fra minutt til minutt og sett dette mange ganger.
Joppe
26.02.2021 kl 15:39 6260

Skulle man ikke tro at hvis det er slik at Emgs har lyse fremtidsutsikter evt en oppkjøpskandidat at det ville forekomme noen insside handler i denne aksjen ?
Slettet bruker
21.07.2021 kl 12:06 5509

Alle vil drive med Carbon Capture & Storage. Hvis jeg forstår min kilde riktig vil det være så dyrt å gjøre dette uten CSEM at CSEM-patentet til EMGS i seg selv er verdt mange ganger dagens prising av hele selskapet
Sigsig
13.08.2021 kl 17:56 5297

Flere nyheter på vei?
Slettet bruker
16.08.2021 kl 12:05 5073

Snart på tide nå, liten bevegelse og liten omsetning, men den som venter..
Slettet bruker
16.08.2021 kl 12:14 5061

Muligens litt ambisiøst av trådstarter med target 6 kroner i 2021,men ser ikke helt bort fra det, tror det vil meldes endel kontrakter nå i nærmeste fremtid.
JSH
16.08.2021 kl 14:08 5006

Tilbakekjøp av obligasjoner tolker jeg som veldig bull for nye kontrakter.
Slettet bruker
16.08.2021 kl 15:55 4953

Ja uten tvil, noe er på gang nå veldig snart. 🚀
danmark1
19.08.2021 kl 10:01 4638

Ledeaktiviteten er sat betydeligt op i år, og man regner med yderligere opgang næste år. I 2023 regner man med et 2 cifret løft i de samlede investeringer i olie.
kapteinkjeks
30.09.2021 kl 19:25 3106

Her skjer det lite.. De kontraktene som dukket opp førte bare til nedgang? Hvorfor?
Marve
01.06.2022 kl 13:10 2391

Denne tråden er vel enda mer aktuell i dag enn for ett år siden, nå når seismikk er på vei inn i en ny gullalder.
Makrobaronen
02.07.2022 kl 20:46 2161

Økt i denne, TGS og andre selskaper er på kjøperen om dagen. EMGS med sin unike teknologi burde være en heit oppkjøpskandidat.
motbakken
03.07.2022 kl 20:21 2004

En no-brainer. Fint å laste rundt 2,- på denne, når vi vet hva som venter fremover. EMGS sin CSEM-teknologi er unik
hill
04.07.2022 kl 10:01 1833

Ny kontrakt til EMGS - nærmere 110 mill NOK!

https://newsweb.oslobors.no/message/566368
Mamuts
04.07.2022 kl 11:26 1742

110 mln for 60 dager, wow
Psychodad
04.07.2022 kl 14:21 1628

Jeg er mesteren sikker på at det kommer et bud, slik som med mseis. Nå tørr jeg ikke trade denne.
motbakken
04.07.2022 kl 23:40 1486

Kontraktsmeldingen i dag tilsvarer inntekter på ca 35% av total børsverdi for selskapet - og dette for en jobb som estimeres til 60 dager.. Teknologien til EMGS vil være ettertraktet fremover
Redigert 05.07.2022 kl 00:24 Du må logge inn for å svare
motbakken
05.07.2022 kl 14:08 1314

I tillegg kommer inntekter fra multiklientbiblioteket;

"5.7.2022 13:46 • GlobeNewswire •

Electromagnetic Geoservices ASA ("EMGS" or the "Company") is pleased to announce that the Company has secured approximately USD 3.8 million in revenue from uplifts related to its existing multi-client library in Norway. The revenue will be recognised in the third quarter of 2022."
Sigsig
05.07.2022 kl 14:25 1275

Da har de på 2 dager meldt om kontrakter tilsvarende 45% av børsverdi…
Mamuts
05.07.2022 kl 14:32 1252

Løp og kjøp