Tesla boble🎈🎈🎈

rolstad
TESLA 10.02.2021 kl 20:37 10609

Når går virkeligheten opp? Tesla er priset hinsides all fornuft! De har et sterkt merkenavn og en innovativ leder, men konkurransefortrinnet er borte! Alle de store bilprodusentene har kommet etter med stormskritt, og det er ingen grunn til å velge Tesla foran Porsche, Audi, Mercedes, eller tilomed Volvo(Polestar).
Tidenes boble??
Redigert 10.02.2021 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Smarties
06.04.2021 kl 14:24 887

Sitter med kjøpsknappen og vurderer en short nå. Tror og håper timingen kan være perfekt for en dump ned igjen.
trek
05.04.2021 kl 23:03 991

Tesla kom med tall for leverte biler i Q1 i påsken. Nesten 185 000 var bedre enn ventet, og mannge av hausserne begynner nå å snakke om 1 million biler i løpet av året. I så fall skal alt gå problemfritt med oppstarten av fabrikken i Tyskland i Q3. Så langt har de hatt problemer både med miljøvernere og fagforeninger.
Kursen løftet seg 4% på nyheten, men selskapet er nå såpass høyt priset at de også må levere på salgsmarginer. Der skuffet de sist. For tidlig å sette en ny short tror jeg, men skulle kursen nærme seg 800 igjen bør en short være et sikkert bet.
Teslas andel av elbilsalget i Norge var forøvrig litt over 12% i kvartalet, mot ca 11 % i 2020, men ned fra 16% i Q4. Volkswagen-konsernet (VW, Audi, Porsche etc) er fortsatt størst på elbiler i både Norge og Europa, og de spiser fortsatt av Teslas markedsandel.
JonasKr
29.03.2021 kl 14:55 2213

Det et blitt en kult, selskapet prises jo idag ut fra at det skal ha 20% av verdens bilsalg om 20år. I hvilket år kan en tidligst tenke seg at dagens markedspris skal forsvare en fornuftig p/e? Toyota har f.eks en p/e på 15, hva må Teslas earnings være da for å forsvare dagens prising? Her stiller jeg fullt bak Burry, regner med aksjen skal ned mot 100$. Hører folk forsvare prisingen med at det er et teknologi- selskap, vel, det er vel alle bilprodusenter?

Med litt skribling på papir og mcap 593.887mill $, 2020-earnings på 721mill $. Med p/e på 15 må Tesla ha earnings på 39.592 mill $ for å forsvare dagens mcap.

Tesla må 55-doble 2020-earnings for å forsvare p/e på 15 med dagens mcap😅😅
Redigert 29.03.2021 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
danmark1
29.03.2021 kl 13:38 2265

Når man ser en Tesla op mod en BMW eller Audi, ligner Teslaen noget fra før 2. verdenskrig, og Musk ser stadig Tesla, som verdens bedste og største. Hvornår går virkeligheden op for ham og de, der ejer Tesla aktier?
rolstad
05.03.2021 kl 19:55 2757

Fortsetter den ned i samme tempo er den halvert fra toppen neste uke..
Slettet bruker
05.03.2021 kl 19:50 2779

Er vel litt tidlig å dra den konklusjonen?
rolstad
23.02.2021 kl 17:54 3156

Har krakket i Tesla startet, eller er det bare en korreksjon?
rolstad
23.02.2021 kl 17:53 3156

Kule biler, men selv ville jeg valgt den nye Porschen!
pengex
22.02.2021 kl 22:00 3282

Og hvis du skal offroad.
https://www.alphamotorinc.com/jax
Slettet bruker
22.02.2021 kl 21:45 3329

rolstad skrev Tesla faller..
Vi er på 716 $ nå.
rolstad
22.02.2021 kl 20:08 3404

Tesla faller..
yuppie
21.02.2021 kl 14:37 3581

Jeg noterer meg at per 31.12.20 har Goldman Sachs solgt ca. 73% av sin beholdning i TSLA (utgjør ca. 8.6 mill. aksjer). Noen tanker rundt dette ?
Goldman løftet vel kursmålet tidlig i desember :).

https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/tsla/institutional-holdings


Slettet bruker
17.02.2021 kl 20:09 3805

På min andre tråd som heter Bilaksjer, skulle jeg fullføre en kommentar med markedsverdier på
bilselskaper. Men jeg fikk ikke skrevet en bokstav. Noen låser skrivingen min på akkurat den
kommentaren. Det sier sitt. De er livredde for fokusering på andre bilselskapers markedsverdier.

Denne aksjen virker ikke å følge de vanlige aksjelovene. Her sitter noen å fueler den med likviditet.
Men et mulig globalt shortattack kan bli for mye for selv sånne aktører.

Kjøp og salg er nok bedre i denne aksjen, enn å begi seg inn på høyrisiko virksomhet med shorting her.
Da kreves ordentlig dybdeinfo, og da med alle relevante forhold.
Redigert 17.02.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
rolstad
17.02.2021 kl 20:03 3828

Er det denne meldingen som starter krakket?
trek
17.02.2021 kl 08:18 3928

Det er mye som taler for at kursen på Tesla skal komme ned på litt mer edruelige nivåer den nærmeste tiden. Salget i Europa og Kina i januar var godt under nivåene fra ifjor. Marginene i Q4 var en skuffelse, og Gary Black, en av de største hausserne på twitter solgte seg ut pga resultatet, og reduserte forventninger det neste halvåret.
Vinterværet i Texas de siste dagene med påfølgende sammenbrudd i elnettet tror jeg også gjør amerikanerne mer skeptisk til å gjøre seg avhengig av elbiler. Hadde 50% av bilparken gått på strøm nå, så hadde det vært en katastrofe der.
rolstad
15.02.2021 kl 21:17 4080

Skal jeg ha elbil blir det Porsche eller Audi! Tesla er gammeldags og stygg..
Spartan
15.02.2021 kl 00:55 4223

Skal kjøpe ny elbil selv. For 5 år siden måtte det vært Tesla. De var for langt fremme, milevis foran andre produsenter.

Nå er andre produsenter blitt så bra, at det er liten forskjell. Dessuten ønskes det litt bedre kvalitet på bilen, og en bedre pris. Designet er også spennende på andre nye, som Mach-E til Ford. Dermed kan det godt være at model Y reservasjonen utgår. Ikke minst vil man i Europa få bil tidligere enn om man velger Tesla.

Tenker om aksjekursen som dette: om andre sitter med samme inntrykk av elbilene nå, kommer Tesla til å miste mye i Europas marked. Det vil bli lagt merke til, og kursen vil falle.
JonasKr
14.02.2021 kl 23:37 4264

Vel for det første er det også masse utslipp i forbindelse med en elbils produksjon og levetid (se Polestars forskning). Selv ved 100% vann/vindenergi må en elbil kjøre 50.000km før den har mindre utslipp enn fossilt (primært pga batteriprod). Med europeisk energimix er det 78.000km. Med kull er en elbil langt mer forurensende enn fossilt. Og da har man ikke tatt med de enorme utslippene ved f.eks produksjon av solcellepaneler for å lage strømmen.

For det andre viser faktisk forskning at klima kommer langt ned på lista til folk flest når det settes opp mot mye annet. Klimaengasjement er faktisk et luksusfenomen. Ville nordmenn f.eks være villige til å ofte velferdsgoder som kortere fødselspermisjon og redusert sykelønn for å finansiere klimasubsidiene? Pr nå finansieres elbilene av fossilavgifter. For hver elbil som blir solgt i stedet for en fossilbil så svir det voldsomt i statskassa.

Elbilsatsingen har en voldsom pris, det må selv Lahn innse på et tidspunkt. Pr nå later vi som om dette ikke et en problemstilling. Få land har Norges rikdom, og kan ikke subsidiere slik vi gjør. Derfor er Norge også helt alene om 50% nybilsalg av elbiler. Man gir inntrykk av at penger vokser på trær.
Redigert 14.02.2021 kl 23:46 Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
14.02.2021 kl 23:18 4287

Hallo da kjære dieselbil elskere/V8 ere eller hva dere er opptatt av. Vi vil ikke ha dette hvis vi kan finne annet som er bedre. EL bil gir ikke utslipp, bymiljø får renere luft og mindre giftige gasser osv Husker ike hva det heter som starter med N... Se i Oslo nå blir sikkert forbud med diesel/bensin innen for Ring " ila 1-2 år. Hvorfor ? Parisavtalen !
JonasKr
14.02.2021 kl 22:51 4308

Nettopp. Og folk flest skjønner ikke hva dette kommer til å koste, det er en grunn til at Norge er det eneste land i verden som (foreløpig) har råd til å gi elbileierne slike fordeler. Som andre her har påpekt kjøper det store flertallet elbiler pga subsidier, ikke miljøengasjement. Som de nybakte elbileierne og miljøaktivistene Bård Hoksrud og Siv Jensen nylig sa "vi betaler da ikke mer avgifter til statskassa enn nødvendig". Norge har nådd 50% elbilsalg av 3 grunner; enorme statlige oljeinntekter, enorme subsidier til elbiler, og ekstrem beskatning av fossilbiler. Det er ikke bærekraftig. Sann mine ord; elbilsalget kommer til å møte veggen når alle med relativt høye inntekter og enebolig/rekkehus m/egen lademulighet har kjøpt, og man har nådd det punktet der fortsatte subsidier blir for dyrt.

Jeg vil gjerne se regnestykket som viser hvordan tapte fossilavgifter skal hentes inn. Som sagt er det ikke i nærheten av nok å gjeninnføre normale avgifter som moms, engangsavgift og vanlige bompenger, man må i tillegg finne måter å kompensere for de ekstreme kostnadene av tapte fossilavgifter. Litt morsomt det der, Norge har litt paradoksalt egentlig gjort seg avhengige av alle avgiftene fra sektoren de "hater" 😀
Redigert 14.02.2021 kl 23:11 Du må logge inn for å svare
rolstad
14.02.2021 kl 20:39 4395

Norge subsidierer elbiler for å tvinge frem en endring blandt forbrukeren, som igjen fører til forskning og prisreduksjon på elbiler.
Når forbrukermønsteret er endret tar staten igjen avgiftene på vegavgift, strømavg, etc.
Slettet bruker
14.02.2021 kl 20:32 4413

Bare å øke shorten, hehe. Blir trangt i døra når denne skal "normalprises: Økende konkurranse, økende problemer, fallende markedsandeler og reduksjoner i utsalgspriser... Klareste short kandidaten i moderne børstid...

https://e24.no/naeringsliv/i/39mEAL/tesla-tilbakekaller-biler-i-norge-bileier-gaar-til-soeksmaal
JonasKr
14.02.2021 kl 20:26 4431

Jeg er så enig, så enig...

Etter Norge, med 50% nybilsalg, er Nederland nr 2 i verden, med 8%. De subsidierer også noe hinsides.

Folk kommer til å få tidenes sjokk når de skjønner hva en elbil EGENTLIG koster, og da snakker jeg ikke bare om moms og veiavgiftfritak. Jeg snakker om f.eks de indirekte tapene av 9.18kr i avgifter pr liter bensin med bensinpris på 14kr.

Statskassa kommer til og reduserer så kraftig at her blir man nødt til å enten sette opp skatter og avgifter betydelig, eller virkelig begynne å gå løs på Norges velferdsgoder.
rolstad
14.02.2021 kl 19:54 4453

Tror han har rett ang elbiler! Men Tesla er ikke enerådende og er for høyt priset etter mitt skjønn!

Forøvrig så har ikke Myrseth alltid rett!
Sølvbuen
14.02.2021 kl 19:39 4467

Se Finansavisen nå og hva analytiker Stig Myrseth anbefaler. Vextvinner for 20 årene!
Sundancer
14.02.2021 kl 17:30 4526

Kursen stod stille i fem år fra 2014 til 2019. Samtidig bygget de ut ladenettverk over hele verden og gjorde mye verdiskapning som ikke ble reflektert i kursen. Folk var redde for at selskapet skulle gå konkurs. Når det ble klart etter Q3 i 2019 at de ikke bare ville overleve, men bli en dominerde aktør innen elbiler, så gikk kursen naturlig nok flere hundre prosent for å veie opp for alle årene den stod stille.
Slettet bruker
14.02.2021 kl 17:17 4552

Kjører diesel, best det!
doctor
14.02.2021 kl 17:03 4610

Analyser kan man finne overalt, både vedlig positive, ganske neutrale og veldig negative. Personlig troe jeg mange har gitt opp Tesla pga dårlig kvalitet og håpløs service. Når man sammenligner Apple med Tesla så er det noe som skurrer alvorlig. Bil er bil, det er tross alt ikke veldig mange måter å operere denne farkosten på (inntil FSD er en realitet).
Tesla senker prisene, taper subsidier og møter en veldig tøff konkuranse både fra Kina, Europa og ikke minst USA.
Ikke umulig at de vil bestå i fremtiden men posisjonen de er tiltenkt fra mange analytikere kan man bare glemme.
rolstad
14.02.2021 kl 16:56 4613

Like før finanskrisa skulle REC revolusjonere hele verdens energiproduksjon! De hadde banebrytende teknologi, ny moderne fabrikk, og kontroll på hele verdikjeden sin! Kursen var høy, alle spådde kursen opp, og potensialet var uendelig!
Det var motsetningen til eksemplene du kom med!
Kanskje sannheten er et sted midt i mellom, men skal kursen kunne forsvares må veldig mye gå bra!
Sølvbuen
14.02.2021 kl 16:46 4623

Tro hva dere vil men jeg tipper dere tar feil ! Veldig feil. Les analysen under og tenk dere om grundig hvis dere er seriøse investorer. Hvis glem ikke du gidder å lese, glem det, kjøp fond./ETF. Mht kvalitet og service mv. Se på suksessen IKEA ? Har de hatt eller har de beste møblene ? Best kvalitet/design osv ? Tror neppe dere mener det. Men de er kanskje best mht Pris/Kvalitet/Distribution osv derfor er det blitt en suksess. Samme med Amazon. Hvem gjettet hva dette skulle bli for 20 år siden ? Så i fremtiden når du bestiller en taxi for å kjøre deg et ærend og det dukker opp en selvkjørende Tesla-taxi og henter deg, ikke glem hva vi snakket om i 2021. Den Tesla-taxien kan være eid av naboen som leier den ut når han ikke trenger bilen selv. Can you Imagine this Innovation or Transformation ???
rolstad
14.02.2021 kl 16:20 4656

Når man regner seg frem til en fremtidig pris må man ta ulike forutsetninger! Jeg kan sette opp et regnestykke der Seadrill kan gå titusen gangeren hvis jeg tar de rette forutsetningene, men det er ikke dermed sagt sannsynlig!

Ingen vet hvor Tesla er om 10 år! Aksjen kan være verdt 10$ eller 10.000$, personlig syns jeg den er for dyr!

Det siste året har kursen gått 10 gangeren, har det skjedd ting siste året som har styrket Tesla sin markedssituasjon? Sånn jeg ser det har Tesla fått sterk konkurranse av bilprodusenter, Apple, og industrikjemper som satser på batteriproduksjon!
doctor
14.02.2021 kl 16:19 4662

tror software hypen snart gir seg, det dreier seg tross alt om en bilprodusent og kvaliteten på det de lever er helt klart dårligere enn tyske-el biler. Fordelen med Tesla i dag er infrastrukturen med ladestasjoner, alt annet får man billigere og mye bedre av andre produsenter. Full selv kjørende egenskaper er bra men dette krever en helt annen infrastruktur, lovgivning og regulering. Har hatt flera Tesla utgaver og kvalitet har vært et problem med både s og 3`rn, i tillegg er service og oppfølgning etter skade, reklamasjoner etc helt katastrofe.
Sundancer
14.02.2021 kl 16:09 4671

Har du regnet på det? Alex Potter som er en meget anerkjent analytiker har skrevet en 70-siders rapport med price target 1200 dollar. Fint hvis du leser den og kommenterer hvor han tar feil.

https://www.teslarati.com/tesla-tsla-trillion-dollar-potential-piper-sandler/
Sølvbuen
14.02.2021 kl 15:59 4682

Hvem ville trodd for 10-15 år siden at Apple utkonkurrerte Nokia og de som hadde markedet den gang ? Idag er det som sagt verdt 2300 mrd usd eller 2,3 trillion usd. Mao kun ved salg av "telefoner " som var det vi mente var bruksformålet 10-15 år tilbake. Idag mener mange altså at Tesla er kun bilprodusent. Dette blir for snevert tenkt. Det blir noe mye-mye mer og veksten er formidabel. Om 10-15 år vil de være veldig store og ha kanskje 20-30 % av et marked på 80-100 mill EV's. Tjene 20-30x dagens inntjening/EBIT. Merk de tjente penger både i 2019 og 2020. Dette stiger exponensielt frem over. STAY the course.
rolstad
14.02.2021 kl 15:45 4694

Uansett potensial er det begrenset hvor mye en aksje er verdt! Hvis Tesla skal forsvare dagens pris bør de i fremtiden få monopol på drift av personbiler, og da mener jeg hele verdikjeden, fra salg, til drift, drivstoff, software, osv.. Er dette mulig med store pengesterke bilkonsern, og Apple som satser for fult?
Sølvbuen
14.02.2021 kl 15:23 4670

Ta en titt her og hør Cathie snakker om Tesla som kan gå 3 X i 2021 ! Mao. SHORT de europeiske (som er tvunget inn i et hjørne ) og KJØP Tesla !!

https://www.youtube.com/watch?v=COzC4L7LS0c

Oh Yeah !
Sølvbuen
13.02.2021 kl 22:58 4752

Du har rett på en måte frem til Tesla lanserte sitt opplegg ! Du må være ydmyk for at du ikke er helt opplest, hvilket du tydelig ikke er kamerat. Tesla lanserer nå helt nye produkter her der solcellene er innebygget i takstein. Solen skinner og du produserer til BATTERI - ikke slik at overskuddet går ut i nettet. Overskuddet går til batteri i garasjen eller i bilen. Slik er det. Når du trenger strøm tar du fra baetterine først. Dvs du må da investere i dette og det må nedbetales over x år. Etter det er det gratis. Inntil det er nedbetalt er det renter/avdrag som er produksjonsprisen. Bare finne frem videos på youtube og du forstår, etterhvert.
Andypandy1
13.02.2021 kl 22:49 4477

Det er ikke gratis strøm. Du betaler først for strømmen og så får du betalt når du selger strøm. Si at du lader om natten og selger strømmen på dagtid så kan du potensielt tjene pittelitt, kanskje opptil 10kr per dag. Det blir en ganske heftig tilbakebetalingstid. Og så må man ta hensyn til at du mister litt energi i prosessen mellom strømnett—bil—strømnett. Å installere solcellepaneler som kan gi strøm til nettet er det tusen andre i tillegg til Tesla som kan gjøre like godt.
Sølvbuen
13.02.2021 kl 22:07 4501

Du må gå dypere inn i dette for å forstå prisingen. Nylig kom en 100 siders analyse på Tesla med kursmål 1200usd. Cathie Wood i Ark har 3-4 analytikere spm jobber med å følge selskapet. Alle med ulike fagfelt. Til info Apple er priset til 2,3 trillion usd dvs ca 3xTesla. Nå har Apple en pris lik P/E 36 tror jeg. Pga de tjener store penger slik Tesla vil føre i fremtiden også. Poenget er forstå dynamikken i dette. Som jeg har sagt; jeg tror flere av de europeiske går KONK. De følger ikke med i timen. ALT. er fusjoner. Det kommer.
rolstad
13.02.2021 kl 21:56 4499

Egentlig er det ikke avanserte greiene, men er enig at løsningen er genial og blir ganske vanlig i de fleste hjem.
Imidlertid er teknologien enkel å kopiere. At tesla bruker merkenavnet sitt på et batteri og et solcellepanel forsvarer fortsatt ikke aksjeverdien.
Sølvbuen
13.02.2021 kl 21:36 4509

Solceller som gir deg gratis strøm og Tesla Power unit i garasjen. Hallo !
vikingofnorway
13.02.2021 kl 21:29 4520

Er det ingen grunn til å velge Tesla foran Porsche, Audi, Mercedes etc. Rart da at sjefen i VW hadde møte med 28 sjefer i konsernet. Inklusiv Porsche, Audi , VW .Skoda , Seat om en fireårs plan i å ta igjen Teslas forsprang . Synd for dem er at om fire år har de gjerne tatt igjen det Tesla er i dag, men om fire år er de enda lengre bak. Dette bmøtet var før Tesla presenterte sitt nye batteri som setter dem enda lengre bak. Ark investing fond som har hatt enorm suksess med aktiv fonds i US og har truffet med selskap som Apple, Amazon og Tesla, sier at Tesla er sterkt undervurdert. De kommer snart med en ny analyse, men allerede nå snakker de om 6000dollar + om 5 år. Da vil mine 263k kr investert i 2019 være verdt 25 mill. De er verd 3.7Kr i dag. Teslas plan er å produsere 20millioner biler i 2030 og det når de helt sikkert. Allikevel er markedsverdien veldig høy i forhold til f.eks VW og Toyota som produserer 10mill. kjøretøy i dag. Dette kommer av at inntektene av kjøretøy i fremtiden vil overgå dagens inntekter mange ganger. Vi vil få Robotaxier og masse annet vi nesten ikke kan forestille oss i dag. Hva med en helt elektrisk bobil. Hvor man kan gå å legge seg om kvelden for så å våkne opp og bilen har kjørt 40-50 mil mens en sover. Høres sprøtt ut , men kan bli en realitet om få år.
Andypandy1
13.02.2021 kl 21:11 4536

Jeg er fullstendig klar over at autopilot ikke er science fiction, men Tesla er langt fra eneste spiller der og heller ikke best. I tillegg er det per nå ulovlig å kjøre full autopilot. Og hvis bilen skal levere energi på nattestid, når skal den lades? På dagtid når strømmen er dyr? Uansett er batteri en veldig dyr måte å lagre store mengder energi.
Bilbo
13.02.2021 kl 20:59 4532

På tross av at bilene er stygge, kvaliteten på den tradisjonelle "bil-biten" er dårlig, og høy aksjepris, selger både "bilen" og aksjen. De som kjøper Tesla-bilen kjøper mer enn bare bilen - det blir som Iphone som selger deg mer enn selve telefonen (som er dårligere kost/nytte forhold enn mange andre mobiler), de som kjøper Tesla aksjen gjør det på grunn av det geniale i businesscasen. De er en disruptive aktør som har endret og satt reglene for alle andre bilprodusenter. Audi/VW, Mercedes og GM har ikke kommet etter før nå og det vil ta lang tid før de har tatt igjen forspranget som Tesla har på software/IT i bilene, batteriteknologi og produksjonskapasitet for batterier.

Musk er bilbransjens Madonna. Ved lansering av Cybertruck knuste han ruten på bilen ved en "feil". Det var selvfølgelig ikke en feil. DET var planlagt ;-) ALLE aviser og media bet på og viste bilder av den bilen neste dag. Maaaaange millioner i reklameverdi ved å knuse EN bilrute.
Redigert 13.02.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
13.02.2021 kl 20:37 4567

En bil i fremtiden blir noe mer enn bare bil. Den får underholdning (derfor større og flere skjermer) og den vil etterhvert kjøre av seg selv (robot dvs autopilot med kameraer og kunstig intellegens så den kjøre bedre enn mennesker). Sistnevnte er ikke no science fiction ettersom Telsa har dette ferdig utviklet og det samme noen kinesiske. NIO/Xpeng. EV's blir også Energy Storage (Batteri) som når det er koblet hjemme vil kunne brukes til hente ut strømmen igjen om kvelden/natten når solen ikke skinner. På dagen lader du opp igjen med solcellene på taket. Mao bilen blir noe mer enn bare bil, slik som man nå ser telefonen er blitt. Opprinnelig var det en telefon ja. Idag er det Kamera/Internett/TV strømming osv. Slik forstår jeg dette og de europeiske sitter igjen i skyttergraven slik f.eks MotorOla og Noka gjorde. Apple og Samsung er de store nå.