Tesla boble🎈🎈🎈

rolstad
TESLA 10.02.2021 kl 20:37 10573

Når går virkeligheten opp? Tesla er priset hinsides all fornuft! De har et sterkt merkenavn og en innovativ leder, men konkurransefortrinnet er borte! Alle de store bilprodusentene har kommet etter med stormskritt, og det er ingen grunn til å velge Tesla foran Porsche, Audi, Mercedes, eller tilomed Volvo(Polestar).
Tidenes boble??
Redigert 10.02.2021 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.02.2021 kl 21:34 5584

Hvis du tror Tesla kun er en elbil-produsent, er du lite opplyst, men kan være enig i at aksjen begynner å bli litt vel høyt priset..
Murofen
10.02.2021 kl 23:13 5496

Hele elbilboblen kommer sprekke. Og vi har aldri vært nærmere en energi kollaps. Dette har ingen framtid.
Slettet bruker
11.02.2021 kl 07:45 5693

To innsidesalg i går. Ligger short
verdensmester
11.02.2021 kl 09:56 5617

Det kan se stygt ut for Tesla nå, massiv misnøye i Kina over kvaliteten på Tesla biler, masse feil. I tillegg innsidesalg av Musk sin bror samt energikrevende kjøp av Bitcoin
Slettet bruker
11.02.2021 kl 17:15 5518

Les testen av Mercedes sin nye S 500 i siste Auto Motor und Sport.
Masse bil for pengene til 119.000 Euro i grunnversjon. Tesla har ikke
sjans i havet til å lage en lignende bil til en lignende pris. Veldig rikholdig
og grundig test. 435 hk, 0,72 i forbruk på økonomi. 0 - 100 på 4,9.
Toppfart 250 (sperret som vanlig er). 518 cm lang i kortversjon utgaven.
Svingradius på hhv. 10,4 og 10,7 meter. 3 liters motor, men de kaller den
500 allikevel. 150,8 cm høy.
trek
11.02.2021 kl 17:57 5467

Konkurransen fra Bensin/diesel er nok ikke det Tesla-investorene tenker mest på. Men de bør bekymre seg over at Tesla faktisk møter stor konkurranse i elbil-markedet. De solgte 20 000 færre biler i Europa i 2020 enn i 2019. Musk klarte så godt som målet om 500 000 biler totalt, men måtte da dumpe prisen en god del på slutten av året. Dermed ble også marginene fallende i Q4, og kun salget av Carbon credits reddet pluss på bunnlinja. På nyåret har de omtrent ikke solgt biler i Europa, og betydelig færre biler i Kina enn i november og desember. Nå har de også måttet be om unnskyldning til kinesiske myndigheter for kvalitetsproblemer.
At de drukner dette med å gå ut med kjøp av Bitcoin kan kanskje fungere mot en liten del av menigheten, men på sikt kan de ikke drive seriøst på den måten
Redigert 11.02.2021 kl 18:05 Du må logge inn for å svare
rolstad
11.02.2021 kl 19:07 5393

Elbiler er helt klart fremtiden, men de store bilprodusentene har kommet etter og konkurransefortrinnet er borte! Tesla møter også økt konkurranse i de øvrige segmentene de er inne i, spesielt batteriproduksjon!
Murofen
11.02.2021 kl 19:29 5368

Hvorfor er elbiler helt klart framtiden? Bortsett fra at det pr nå er politisk korrekt? Hadde Tesla levd uten subsidier? hadde elbil vært i den grad de nå er framtredende på norske veier uten elbil fordeler etc? Når man skal bygge ned oljen som subsidierer elbilene, strømmen er outsourcet til acer, og Norge kjøper den tilbake til markedspris? Hva vil en Elbil koste når den skal koste det den koster med engangsavgift? – Det koster staten 1,8 milliarder i året at elbiler fritas for momsavgift og engangsavgift, sier forsker Lasse Fridstrøm i TØI. Dette er politikk, uten bærekraft. Dette tapper vår velferd direkte. Folk kjøper elbil av egen økonomisk vinning, ikke for at de skal spare miljøet, for miljøvennlig er det ikke. Så når en dag pipen får en annen låt, kollapser dette. Enten pga vi rett og slett ikke klarer levere energien, strømmen i husstandene blir så dyr at de møter sin egen elbil i stkkkontakten hjemme, eller fordi ingen gidder stå i ladekø når de kan fylle hydrogen eller fossilt på nye rent brennende motorer på 3 min. Tiden vil vise. Men jeg tror elbilpolitikken får seg ett skikkelig støt om ikke så lenge.
Redigert 11.02.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
rolstad
11.02.2021 kl 19:35 5355

Strømproduksjonen øker, miljøbelastning, færre komponenter i bilen, støynivå og komfort!
Utfordringen er dagens batteriteknologi som dessverre er for dårlig!
Murofen
11.02.2021 kl 19:40 5340

Er det komfort stå å vente på at du skal få vente på å få lade? Er så deilig kjøre forbi alle som står i ladekø ned fra fjellet. Kunne ikke ramle meg inn å kjøre elbil
rolstad
11.02.2021 kl 19:44 5326

Jeg har ikke elbil, og er ingen fanatiker, men tror at problematikken med lading er det minste problemet! I fremtiden er det nok ikke nødvendig å vente eller løfte en finger for å lade!
Murofen
11.02.2021 kl 19:50 5302

Jeg tror. For i framtiden har du mye mer ustabile energikilder, mye mer rasert natur for å få dette til. I tillegg har EØS ett mye større energibehov. Elbilproblemene er bare i startfasen, og de vil øke i omfang.
Slettet bruker
11.02.2021 kl 19:52 5295

Dette har du tydeligvis peiling på 😅😅🤡🤡
Murofen
11.02.2021 kl 19:59 5275

Ja eller ikke. En ting er sikkert at tesla hadde ikke levd uten våre skattepenger. Og penger mangler vi både i sykehus og veier. Så blir det jo opp til hver og en å tenke.
rolstad
11.02.2021 kl 20:05 5263

Du har helt rett, men syns det blir mer riktig å si at elbilbransjen ikke hadde eksistert uten våre skattepenger! For å fremskynde fremskritt i utviklingen er det noen ganger nødvendig med økonomisk stimulans! Da er det naturlig at en stat med sterk økonomi bidrar til forsking og subsidier!
Redigert 11.02.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Murofen
11.02.2021 kl 20:19 5231

Men har vi sterk økonomi med 550 milliarder i gjeld? vi har ikke penger til Politi, helsevesen, utbygging av noen av Norges farligste veier? men gi penger til Hr Musk som sender opp raketter og kjøper Bitcoin? Det er greit? jeg som en vanlig borger forstår ikke dette. Har vi økonomisk stimulert rett virksomhet?
Redigert 11.02.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
verdensmester
11.02.2021 kl 20:34 5209

Hvis Tesla begynner å falle kan det gå fort
Sundancer
11.02.2021 kl 20:47 5187

Hyggelig at dere hjelper til å få ned kursen slik at yngre folk kan kjøpe seg inn på et lavere nivå. Jeg lastet opp med imed billige aksjer 2019 takket være shortere som fantaserte om at selskapet skulle gå konkurs og at "konkurrentene kommer". Takk hvis det var noen av dere som sørget for den lave prisen.
Murofen
11.02.2021 kl 20:49 5180

Du må takke Norge. Som subsidierer aksjen. Tar det slutt hva da?? det er ingen reell sammenheng mellom kurs og inntjening. Verdi som sådan. Så spennende.
Sølvbuen
11.02.2021 kl 20:59 5170

Hei ! Har skrevet litt her før og innser at vi nok ikke blir helt enig om Tesla. Jeg er positiv og entusiatisk. Imponert over Musk har fått til med EV selskapet. Han er helt RÅ og det er bare å ta seg hatten hva han får til, Ref Space-X - Boring Co (hørt om det ?) pluss masse annet. Tesla er som sagt verdens første skikkelige EV, S modellen kom i 2012/2013 (Roadster i 2008 mener jeg) og har alle år vært som No 1, teknisk, ytelse og design mv. Bilene er laget slik for å skape lav luftmotstand og derfor holder man trolig på dette en stund til. De nyere europeiske er ikke bedre mht ytelse osv enn hva 2013-2015 modeller var. De nye nå 2021 går rundt 70-80 mil. De beste tyske kanskje rundt 50 mill. Beklager det holder ikke.
Husk dette og jeg gjentar fra tidligere, i motsetning til de øvrige merkene er Tesla produsent av EV's ja, men de er ledende på det man nå kaller DISRUPTIVE INNOVATIONS (Betydelige Innovasjoner) som er følgende : Energy Storage (Ny Battteriteknologi og Solceller/Takstein med samme der du produserer de egen strøm og lagrer i en Power-unit du har i garasjen), Robotics (Dvs produksjon av både biler/produkter/batterier/solceller osv lages av Roboter. Pluss nye fabrikker i Kina og Tyskland nå lages av ROBOTER !) Autopiloten/Selvkjøring er en Robot) og Artifical Intellegence (Kunstig Intellegens/ Deep Learning (Erfaring og læring som mates i Roboten fortløpende). MAO her er masse mer enn bilproduksjon slik resten minus Kina bedriver. Derfor kan en si Tesla er i førersete og regnes som en TEKNOLOGI bedrift vel så mye som bilproduksjon.
Så er Jo Musk en absolutt ener innen det meste inkl salg/promotion. Så når han nå tar steget ut i Bitcoin med ca 8 mrd NOK (=ca 8% av cash på bok ca 200 mrd NOK (mener jeg det var pr bokslutt 2020.), så er dette vel gjennomtenkt. Sansynligvis blir dette også en GAMEchanger for Bitcoin som mange er skeptiske til, inkl meg selv. Poenget er at Tesla med dette utfordrer alle store internasjonale selskap til å ta stilling til Bitcoin som la oss kalle det en valuta/betalingsmiddel. Bitcoin regnes jo som elektronisk gull. Jeg er sikker på om du hadde sølv eller gull nok ville du jo kunnet bruke dette også som betalingsmiddel. Så i fremtiden er nok trolig Bitcoin en verdioppbevarer/betalingsmiddel å regne med ? Tenk på dette når du en gang i fremtiden (2025-2030) kommer med din Tesla til Drive-in på MCDonald og ber om en Quarter-pounder og Cola, du bare betaler med en slik QR-kode på din telefon og sender over en liten del i Bitcoin ?? Da er du fremtidsrettet og Kuul !
Murofen
11.02.2021 kl 21:58 5107

Sølvbuen...ett eneste spørsmål:
Oljefondet er på ca 7 888 000 000 000. De pengene har kommet av at vi har pumpet opp olje. Og Norge har penger for litt framtidig drift. Vi har i 2021 ca 650 000 000 000 i utenlandsgjeld. Nå skal vi subsidiere strømbiler, vi skal avslutte Oljen, vi har outsourcet energien til Acer,, og kjøper den tilbake til markedspris. Inntektene er ikke i nærheten av det oljen gir oss. Hva skal da subsidiere elbilene? Uten subsidier hva koster de da? litiumprisene er helt tatt av. Og hva skal landets velferd bygges på? Det er fint med innovasjoner som har lovpålagte subsidier fra EØS sine skattepenger.
Redigert 11.02.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
JeanPaul
11.02.2021 kl 22:27 5077

Vi pumper ikke opp olje.
Murofen
11.02.2021 kl 22:31 5072

Hvor kom oljefonet fra da? Euro jackpott?
Sølvbuen
11.02.2021 kl 23:11 5012

Oljefondet er nå passert NOK 11.000 mrd se her : https://www.nbim.no/no/
Dette er grovt NOK 2 mill per nordmann, voksne og barn inklusive. Mao. en familie med 2 voksne og 3 barn har da indirekte NOK 10 mill i oljefondet. De investerer i aksjer, rentepapirer og litt eiendom. Mye aksjer - største og beste selskapene i verden. Det er fantastisk med slik Pengeforvaltning ! Den reddet oss i Coronaen, vi har pæng på bok ja.
Joda Murofen vi fortsetter å produsere olje også (mener det er rundt 1,5 mill fat pr dag ?) så den businessen vil fortsette noen X10 år til : Deretter må finne på anna. Fisk og skattene i havet (krill) havbunn, Solkraft/Vannkraft/Vind/Carbon Capture - div anna. Vi kommer til å klare oss, bare vi tar vår del for å redde miljøet og planeten !
Murofen
11.02.2021 kl 23:24 4990

Og den redder man med gruvedrift, barnearbeid og Elbilbatterier?
JeanPaul
11.02.2021 kl 23:28 4974

Oljen blir ikke pumpet opp til overflaten...
fabian2
12.02.2021 kl 00:57 4889

Sånn er det nå , hver sin egoistiske lyst og hver sin mening. Synes selv det er deilig å slippe ladekø med hybrid
Sølvbuen
13.02.2021 kl 17:24 4705

Har Tesla noe å frykte fra europeiske konkurrenter på kort sikt ? Svar=NEI !!

Se her : https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/gWvbRB/oversikt-her-er-feilene-paa-nye-biler

Derfor vil TESLA GÅ 50 - 100 % TIL GANSKE SNART !
Tradinator
13.02.2021 kl 18:10 4651

Tesla og Jehovas vitner er farlig like i måten å se verden på... Nok til å kjøpe bil med 100 km mindre rekkevidde for min del.
rolstad
13.02.2021 kl 18:20 4643

Bilene er stygge, kvaliteten er dårlig, og aksjeprisen er høy!
Slettet bruker
13.02.2021 kl 19:04 4607

Hva slags utenlandsgjeld er dette ?
Formål, utlånere, tidspkt., osv.
Hvorfor er ikke denne nedbetalt ?
Andypandy1
13.02.2021 kl 20:20 4535

Her er det mye tull. Det finnes ikke fabrikker som lages av roboter. Autopilot er definitivt ikke en robot, det er software. Du er ikke kuul (sic) om du kjøper qp på macdonalds. Grunnen til at andre bilprodusenter ikke lager tunneler eller batteribanker til garasjen er fordi de er bilprodusenter. Og til slutt, bitcoin egner seg EKSTREMT dårlig som betalingsmiddel for biler. Typisk kan man tenke seg en margin på 5-10% på en bil, hvis valutaen endrer seg 10% per dag er det veldig risikabelt.
Sølvbuen
13.02.2021 kl 20:37 4544

En bil i fremtiden blir noe mer enn bare bil. Den får underholdning (derfor større og flere skjermer) og den vil etterhvert kjøre av seg selv (robot dvs autopilot med kameraer og kunstig intellegens så den kjøre bedre enn mennesker). Sistnevnte er ikke no science fiction ettersom Telsa har dette ferdig utviklet og det samme noen kinesiske. NIO/Xpeng. EV's blir også Energy Storage (Batteri) som når det er koblet hjemme vil kunne brukes til hente ut strømmen igjen om kvelden/natten når solen ikke skinner. På dagen lader du opp igjen med solcellene på taket. Mao bilen blir noe mer enn bare bil, slik som man nå ser telefonen er blitt. Opprinnelig var det en telefon ja. Idag er det Kamera/Internett/TV strømming osv. Slik forstår jeg dette og de europeiske sitter igjen i skyttergraven slik f.eks MotorOla og Noka gjorde. Apple og Samsung er de store nå.
Bilbo
13.02.2021 kl 20:59 4509

På tross av at bilene er stygge, kvaliteten på den tradisjonelle "bil-biten" er dårlig, og høy aksjepris, selger både "bilen" og aksjen. De som kjøper Tesla-bilen kjøper mer enn bare bilen - det blir som Iphone som selger deg mer enn selve telefonen (som er dårligere kost/nytte forhold enn mange andre mobiler), de som kjøper Tesla aksjen gjør det på grunn av det geniale i businesscasen. De er en disruptive aktør som har endret og satt reglene for alle andre bilprodusenter. Audi/VW, Mercedes og GM har ikke kommet etter før nå og det vil ta lang tid før de har tatt igjen forspranget som Tesla har på software/IT i bilene, batteriteknologi og produksjonskapasitet for batterier.

Musk er bilbransjens Madonna. Ved lansering av Cybertruck knuste han ruten på bilen ved en "feil". Det var selvfølgelig ikke en feil. DET var planlagt ;-) ALLE aviser og media bet på og viste bilder av den bilen neste dag. Maaaaange millioner i reklameverdi ved å knuse EN bilrute.
Redigert 13.02.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Andypandy1
13.02.2021 kl 21:11 4513

Jeg er fullstendig klar over at autopilot ikke er science fiction, men Tesla er langt fra eneste spiller der og heller ikke best. I tillegg er det per nå ulovlig å kjøre full autopilot. Og hvis bilen skal levere energi på nattestid, når skal den lades? På dagtid når strømmen er dyr? Uansett er batteri en veldig dyr måte å lagre store mengder energi.
vikingofnorway
13.02.2021 kl 21:29 4497

Er det ingen grunn til å velge Tesla foran Porsche, Audi, Mercedes etc. Rart da at sjefen i VW hadde møte med 28 sjefer i konsernet. Inklusiv Porsche, Audi , VW .Skoda , Seat om en fireårs plan i å ta igjen Teslas forsprang . Synd for dem er at om fire år har de gjerne tatt igjen det Tesla er i dag, men om fire år er de enda lengre bak. Dette bmøtet var før Tesla presenterte sitt nye batteri som setter dem enda lengre bak. Ark investing fond som har hatt enorm suksess med aktiv fonds i US og har truffet med selskap som Apple, Amazon og Tesla, sier at Tesla er sterkt undervurdert. De kommer snart med en ny analyse, men allerede nå snakker de om 6000dollar + om 5 år. Da vil mine 263k kr investert i 2019 være verdt 25 mill. De er verd 3.7Kr i dag. Teslas plan er å produsere 20millioner biler i 2030 og det når de helt sikkert. Allikevel er markedsverdien veldig høy i forhold til f.eks VW og Toyota som produserer 10mill. kjøretøy i dag. Dette kommer av at inntektene av kjøretøy i fremtiden vil overgå dagens inntekter mange ganger. Vi vil få Robotaxier og masse annet vi nesten ikke kan forestille oss i dag. Hva med en helt elektrisk bobil. Hvor man kan gå å legge seg om kvelden for så å våkne opp og bilen har kjørt 40-50 mil mens en sover. Høres sprøtt ut , men kan bli en realitet om få år.
Sølvbuen
13.02.2021 kl 21:36 4486

Solceller som gir deg gratis strøm og Tesla Power unit i garasjen. Hallo !
rolstad
13.02.2021 kl 21:56 4476

Egentlig er det ikke avanserte greiene, men er enig at løsningen er genial og blir ganske vanlig i de fleste hjem.
Imidlertid er teknologien enkel å kopiere. At tesla bruker merkenavnet sitt på et batteri og et solcellepanel forsvarer fortsatt ikke aksjeverdien.
Sølvbuen
13.02.2021 kl 22:07 4478

Du må gå dypere inn i dette for å forstå prisingen. Nylig kom en 100 siders analyse på Tesla med kursmål 1200usd. Cathie Wood i Ark har 3-4 analytikere spm jobber med å følge selskapet. Alle med ulike fagfelt. Til info Apple er priset til 2,3 trillion usd dvs ca 3xTesla. Nå har Apple en pris lik P/E 36 tror jeg. Pga de tjener store penger slik Tesla vil føre i fremtiden også. Poenget er forstå dynamikken i dette. Som jeg har sagt; jeg tror flere av de europeiske går KONK. De følger ikke med i timen. ALT. er fusjoner. Det kommer.
Andypandy1
13.02.2021 kl 22:49 4454

Det er ikke gratis strøm. Du betaler først for strømmen og så får du betalt når du selger strøm. Si at du lader om natten og selger strømmen på dagtid så kan du potensielt tjene pittelitt, kanskje opptil 10kr per dag. Det blir en ganske heftig tilbakebetalingstid. Og så må man ta hensyn til at du mister litt energi i prosessen mellom strømnett—bil—strømnett. Å installere solcellepaneler som kan gi strøm til nettet er det tusen andre i tillegg til Tesla som kan gjøre like godt.
Sølvbuen
13.02.2021 kl 22:58 4729

Du har rett på en måte frem til Tesla lanserte sitt opplegg ! Du må være ydmyk for at du ikke er helt opplest, hvilket du tydelig ikke er kamerat. Tesla lanserer nå helt nye produkter her der solcellene er innebygget i takstein. Solen skinner og du produserer til BATTERI - ikke slik at overskuddet går ut i nettet. Overskuddet går til batteri i garasjen eller i bilen. Slik er det. Når du trenger strøm tar du fra baetterine først. Dvs du må da investere i dette og det må nedbetales over x år. Etter det er det gratis. Inntil det er nedbetalt er det renter/avdrag som er produksjonsprisen. Bare finne frem videos på youtube og du forstår, etterhvert.
Sølvbuen
14.02.2021 kl 15:23 4647

Ta en titt her og hør Cathie snakker om Tesla som kan gå 3 X i 2021 ! Mao. SHORT de europeiske (som er tvunget inn i et hjørne ) og KJØP Tesla !!

https://www.youtube.com/watch?v=COzC4L7LS0c

Oh Yeah !
rolstad
14.02.2021 kl 15:45 4671

Uansett potensial er det begrenset hvor mye en aksje er verdt! Hvis Tesla skal forsvare dagens pris bør de i fremtiden få monopol på drift av personbiler, og da mener jeg hele verdikjeden, fra salg, til drift, drivstoff, software, osv.. Er dette mulig med store pengesterke bilkonsern, og Apple som satser for fult?
Sølvbuen
14.02.2021 kl 15:59 4659

Hvem ville trodd for 10-15 år siden at Apple utkonkurrerte Nokia og de som hadde markedet den gang ? Idag er det som sagt verdt 2300 mrd usd eller 2,3 trillion usd. Mao kun ved salg av "telefoner " som var det vi mente var bruksformålet 10-15 år tilbake. Idag mener mange altså at Tesla er kun bilprodusent. Dette blir for snevert tenkt. Det blir noe mye-mye mer og veksten er formidabel. Om 10-15 år vil de være veldig store og ha kanskje 20-30 % av et marked på 80-100 mill EV's. Tjene 20-30x dagens inntjening/EBIT. Merk de tjente penger både i 2019 og 2020. Dette stiger exponensielt frem over. STAY the course.
Sundancer
14.02.2021 kl 16:09 4648

Har du regnet på det? Alex Potter som er en meget anerkjent analytiker har skrevet en 70-siders rapport med price target 1200 dollar. Fint hvis du leser den og kommenterer hvor han tar feil.

https://www.teslarati.com/tesla-tsla-trillion-dollar-potential-piper-sandler/
doctor
14.02.2021 kl 16:19 4639

tror software hypen snart gir seg, det dreier seg tross alt om en bilprodusent og kvaliteten på det de lever er helt klart dårligere enn tyske-el biler. Fordelen med Tesla i dag er infrastrukturen med ladestasjoner, alt annet får man billigere og mye bedre av andre produsenter. Full selv kjørende egenskaper er bra men dette krever en helt annen infrastruktur, lovgivning og regulering. Har hatt flera Tesla utgaver og kvalitet har vært et problem med både s og 3`rn, i tillegg er service og oppfølgning etter skade, reklamasjoner etc helt katastrofe.
rolstad
14.02.2021 kl 16:20 4633

Når man regner seg frem til en fremtidig pris må man ta ulike forutsetninger! Jeg kan sette opp et regnestykke der Seadrill kan gå titusen gangeren hvis jeg tar de rette forutsetningene, men det er ikke dermed sagt sannsynlig!

Ingen vet hvor Tesla er om 10 år! Aksjen kan være verdt 10$ eller 10.000$, personlig syns jeg den er for dyr!

Det siste året har kursen gått 10 gangeren, har det skjedd ting siste året som har styrket Tesla sin markedssituasjon? Sånn jeg ser det har Tesla fått sterk konkurranse av bilprodusenter, Apple, og industrikjemper som satser på batteriproduksjon!
Sølvbuen
14.02.2021 kl 16:46 4600

Tro hva dere vil men jeg tipper dere tar feil ! Veldig feil. Les analysen under og tenk dere om grundig hvis dere er seriøse investorer. Hvis glem ikke du gidder å lese, glem det, kjøp fond./ETF. Mht kvalitet og service mv. Se på suksessen IKEA ? Har de hatt eller har de beste møblene ? Best kvalitet/design osv ? Tror neppe dere mener det. Men de er kanskje best mht Pris/Kvalitet/Distribution osv derfor er det blitt en suksess. Samme med Amazon. Hvem gjettet hva dette skulle bli for 20 år siden ? Så i fremtiden når du bestiller en taxi for å kjøre deg et ærend og det dukker opp en selvkjørende Tesla-taxi og henter deg, ikke glem hva vi snakket om i 2021. Den Tesla-taxien kan være eid av naboen som leier den ut når han ikke trenger bilen selv. Can you Imagine this Innovation or Transformation ???
rolstad
14.02.2021 kl 16:56 4590

Like før finanskrisa skulle REC revolusjonere hele verdens energiproduksjon! De hadde banebrytende teknologi, ny moderne fabrikk, og kontroll på hele verdikjeden sin! Kursen var høy, alle spådde kursen opp, og potensialet var uendelig!
Det var motsetningen til eksemplene du kom med!
Kanskje sannheten er et sted midt i mellom, men skal kursen kunne forsvares må veldig mye gå bra!
doctor
14.02.2021 kl 17:03 4587

Analyser kan man finne overalt, både vedlig positive, ganske neutrale og veldig negative. Personlig troe jeg mange har gitt opp Tesla pga dårlig kvalitet og håpløs service. Når man sammenligner Apple med Tesla så er det noe som skurrer alvorlig. Bil er bil, det er tross alt ikke veldig mange måter å operere denne farkosten på (inntil FSD er en realitet).
Tesla senker prisene, taper subsidier og møter en veldig tøff konkuranse både fra Kina, Europa og ikke minst USA.
Ikke umulig at de vil bestå i fremtiden men posisjonen de er tiltenkt fra mange analytikere kan man bare glemme.