RECSI - EGF 4. mars og Røkke inn i styret

Sa2ri
RECSI 11.02.2021 kl 10:37 29265

Tråden "Røkke inn i styret" begynner å bli lang og uhåndterbar. Legger derfor ut meldingen om EGF så kan de som ønsker debattere hva de tenker om dette her.

REC Silicon - Notice of Extraordinary General Meeting, election of board members
Lysaker, Norway - February 11, 2021: Reference is made to REC Silicon ASA's
("REC" or the "Company) announcements of 7 February 2021, with request from
shareholder Aker Horizons Holding AS, for the calling of an extraordinary
general meeting for election of new board members.

Notice is hereby given that the Extraordinary General Meeting of REC Silicon ASA
will be held at the offices of Schjødt, Ruseløkkveien 14, Oslo Norway, on March
4, 2021 at 4:00 pm CET.

In order to minimize the risk of spread of COVID-19 and to ensure that the
extraordinary general meeting can be held in compliance with current laws and
regulations applicable in Oslo municipality, shareholders may not participate in
the extraordinary general meeting in person, buy may instead participate by
either casting advance votes or voting by proxy (with or without instructions)
as described in the notice of the meeting.

Please find attached Calling Notice of Extraordinary General Meeting.

The documents are also available at www.recsilicon.com/investors.

For further information, please contact:
James A. May II, Chief Financial Officer
Phone: +1 509 989 1023
Email: james.may@recsilicon.com

Nils O. Kjerstad, IR Contact
Phone: +47 9135 6659
Email: nils.kjerstad@crux.no

About REC Silicon
REC Silicon is a leading producer of advanced silicon materials, delivering
high-purity polysilicon and silicon gas to the solar and electronics industries
worldwide. We combine over 30 years of experience and proprietary technology
with the needs of our customers, with annual production capacity of more than
20,000 MT of polysilicon from our two US-based manufacturing plants. Listed on
the Oslo Stock Exchange (ticker: REC), the Company is headquartered in Lysaker,
Norway.

For more information, please visit: www.recsilicon.com
(http://www.recsilicon.com)
This information is subject to the disclosure requirements pursuant to Section
5-12 the Norwegian Securities Trading Act

https://newsweb.oslobors.no/message/524425
Slettet bruker
11.02.2021 kl 16:49 7682

Nok en fantastisk dag i rec med nye 5 % opp. Litt kjedelig å nettopp selge seg ned i rec men jeg var nødt ettersom jeg hadde nesten 70% av beholdningen i rec. Rec er fortsatt den klart største potten og gleder meg virkelig til videre oppgang!
Null
11.02.2021 kl 17:06 7529

Børs MR
Jeg er vel litt i samme situsjon som deg, men med den takten REC går i nå så lar jeg den stå.
Vokser mye mer en resten av min porteføjle så nå er det snart 80 %
Vet det er skummelt men de er helt ok når det er velig langt ned til kjøpskursene eller smuttet

Tror Vi nå kan se en fin stigning neste uke også
opp mot 25
xray292
11.02.2021 kl 17:49 7202

Hvordan skal han klare å fusjonere REC til sine papirselskaper når AH kun eier 25%? Aksjonærer vil aldri godta et slikt tilbud der verdistigningen halveres. En emisjon som gir han denne muligheten vil bli forkastet av REC og aksjonærer med skyhøye kneløft.
Redigert 11.02.2021 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
Rubin
11.02.2021 kl 21:49 6282

Så presentasjonen først nå etter en travel dag; veldig interessant å se dynamikken som utfolder seg i Aker systemet. Kanskje mest interessant var det som de ikke ville snakke så mye om: deres planer med RECSI utover året. 🙂. Sønnen er jo klar over at «rosinen i pølsa» er Pappas «rett». Pappa vil nå jobbe direkte i «pølsefabrikken» så den kan feite opp Akersystemet i «all fremtid».
Kjempespennende tider, hvor RECSI er plassert midt i «smørøyet», eller kan vi si i «batterisyra»...🤣😂
Redigert 11.02.2021 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
canarias
11.02.2021 kl 22:02 6141

Dette er vår fremtidige gullkantete pensjon, som Uchihabrah sier hold på aksjene.
Hobbydansken
12.02.2021 kl 00:18 5350

Det virker åpenlyst at de legger godt i peisen for fremtiden - og det virket på meg som at de satser mye på horisontale synergier og forretningsmessig bootstrapping.

På meg virket det som at de var litt mer vage i kommunikasjonen omkring mulighetene som ligger foran dem innenfor batteri enn når de snakket om andre ting. Jeg synes nesten de underspilte hele potensialet. Og på spørsmålet ved 37:17 ("flaks eller dyktighet å komme inn på bunn i REC") ... sjekk endringen i kroppspråket til Røkke. Hans holdning endrer seg fra en sterk til noe mer avvikende. Min umiddelbare reaksjon på akkurat denne endring var at det er et ømtålig emne - men han kan ikke snakke om det ... selv om han har veldig lyst. Hehe ...

Hele deres budskap om omstillingsparathet, entreprepør-skap, effektivitet, verdiskapelse og nødvendigheten av å tenke langt og stort er helt klart en del av deres DNA - og ikke kun et tannløst visionstatement på en fesen powerpoint.

Det er uten tvil store ting på gang - og det blir utrolig spennende å se hva dette blir til.
Tycho
12.02.2021 kl 00:34 5266

Interessant observasjon med kroppsspråket. Røkke jr. er ennå ikke varm nok i trøya til beholde ro og fatning i møte med avslørende spørsmål. Sikkert skarp, dyktig og lovende, men han klarer ikke å kalle seg selv "gammel skipsbygger" uten at Kalle Løken overbærende forsøker å skjule et smil i forlegenhet. På mange måter får man fortsatt inntrykk av at Kristian går i læra.

Enig at det absolutt virker som det er mye som legges lokk på. Så blir det veldig spennende å se hva det er, mer konkret. Forretningsmulighetene er ingen hemmelighet lenger, men akkurat hva Røkke sr. planlegger å gjøre med Rec er vel det avgjørende. Ikke noe ville gledet meg mer enn om Aker ser på Rec som en potensiell hjørnestein i Aker Horizons fremtid.
oppvigår
12.02.2021 kl 01:23 5122

Her snakkes det om hvor stort det skal bli med Rec. Men hva kreves for at så skal skje?
-Betydelig med kapital. Da er det snakk om flere milliarder.
-Person med et viktig nettverk i USA.
-Handlekraft.
Med Biden kom også det grønne skiftet for full full fart i USA. Solenergi kommer til å eksplodere. Biden vil ha flere elbiler, og da trenger de også batteriindustri. Vi vil se at ting kommer til å skje i ekspressfart. Derfor må Røkke handle raskt. Tiden er knapp. Tidligere trodde man at man hadde noe mer tid, men nå haster det for å få ting på plass for å lykkes.
For å gjøre det, trenger Rec mange milliarder, for å vokse. For å skaffe den store kapitalen, er vårt marked for smått. Derfor må det hentes i USA, og derfor må Rec på børs over there.
For å lykkes til å få inn den nødvendige kapitalen der, så trenges det en person med et stort nettverk. Som vi vet har Røkke det. Da er det viktig at vi har en som kan benytte seg av dette. Det blir vel naturlig at Røkke blir styreleder, og at han velger ut de som han vet han vil lykkes med i å få avtaler på plass.
Tiden er knapp. Skal man komme raskt på børs i USA, er et spac selskap redningen. Vi kan derfor ikke vente til mai for å komme i gang med denne prosessen. Kan tenkes at de har noe på gang. Kanskje klarer de å ha ordnet dette i løpet av sommeren/ tidlig høst.
Vil noen gå imot dette på det berammede møtet? Stoppe Rec i å bli stor, og gi oss aksjonærer fortjeneste?
Se på hva ledelsen i Freyr har gjort.
Redigert 12.02.2021 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.02.2021 kl 02:02 5067

Godt å se hvor likt vi tenker, men litt uenig på punkt om å komme på børsen i USA så fort som mulig fordi det er mangel på kapital. Tro meg, Røkke har all kapitalen som er nødvendig for å starte denne hesten, få økt eierskapet sitt også få denne på børsen. Det er ikke nødvendig å komme på USA børsen for å kickstarte maskineriet og sørge for at REC kan vokse til høyder over nivået i år 2007. Men det tar tid. Det må foregå ryddig. Det må være en god forklaring bak emisjonen. Han og resten av Aker vil selvfølgelig ha prisen så lavt som mulig til alt dette ikke er ferdig iverksatt og deretter kommer det til å eksplodere (men ingenting i forhold til fremtidig potensiale). Skvetne aksjonærer som ikke vet verdien på hva de holder fordi de ikke klarer å tenke stort nok gjør at aksjen svinger så mye, når den egentlig burde ha gått rett opp for lengst hvis folk bare innså gullet de har i porteføljen. 22.54kr, kødder du med meg? Om denne dobles i morgen er det fremdeles latterlig billigsalg i forhold til fremtiden i følge meg. Men alt tar sin tid. Vi må være tålmodige. Tidslinje vet jeg ikke, men hvis Røkke vil kan alt dette skje i løpet av sommeren. Men dette kommer til å skje, det er jeg skuddsikker på og det har jeg veddet alt jeg eier + mer enn jeg eier til og med på. Tiden får vise om jeg har rett eller ikke.

Men jeg er en kun en liten mann som har for mye fritid til overs. Eller egentlig ikke, jobber jo 24/7 (aksjer for meg er også jobb for å gjøre at jeg kan komme til enda større høyder enda raskere, rett ut. Jeg risikerer ikke livet mitt + mer og ikke legger inn innsatsen, men jeg er et menneske og kan ta feil. Ikke hør på mine ord og ta det for gitt. Tenk for dere selv folkens. Det er dine penger du investerer, ikke mine. Mitt forhold er rent finansielt. Jeg eier ikke REC for å støtte grønt. Jeg eier aksjer fordi jeg tror det ikke finnes noen bedre selskap i hele verden fordelt på risiko vs gevinst).

Kjøp, selg, short, gjør hva du vil, men holdt ett øye med meg og andre longs som tenker stort også kan vi se hvor langt vi har kommet på 1 år, 2 år, 3 år og 5 år fra nå. Toppen eller bunnen? Heh, jeg er for arrogant og har for mye selvtillit, men jeg rister ikke et sekund selv om vi faller 50% i morgen så lenge fundamentet ikke endrer seg. Gull er det du holder og har muligheten til å holde i mitt syn. Hva er det for dere?
Redigert 12.02.2021 kl 02:08 Du må logge inn for å svare
Rule
12.02.2021 kl 02:16 5040

Jackpott ! ! !
Slettet bruker
12.02.2021 kl 08:10 4437

Uchi, hva mener du med at Aker har all nødvendig kapital for å starte denne hesten? Det er flere aspekter ved å gå på børsen i USA. Rec kursen vil trolig bli høyere mye raskere. Et aspekt ved dette er at eksisterende aksjonærer ikke blir vannet ut i den grad som de i dag blir i Norge. Det er fint at du skriver positivt om Rec, uchi, og jeg vil nødig rette kritikk. Men din siste post ble nok for enkel og overfladisk, for meg.
t3sm
12.02.2021 kl 08:24 4254

Flaggmelding nå;

Fond forvaltet av DNB Asset Management AS solgte i går, 11.2.2021, 787.979

aksjer i REC Silicon ASA (REC NO)

Fond forvaltet av DNB Asset Management AS eier etter dette 18.132.847 aksjer i

REC Silicon ASA, som utgjør en eierandel på 4.86% av totalt utstedte aksjer i

selskapet.

https://newsweb.oslobors.no/message/524670
PHOinvestor
12.02.2021 kl 08:27 4180

dette forklarer nedgangen på første del av dagen i går. siden gikk den jo kraftig opp og endtei solid pluss
t3sm
12.02.2021 kl 08:29 4161

Da skal vi vel tilbake til de nivåene idag..
Captain Pound
12.02.2021 kl 08:33 4026

Hei, først og fremst - takk for alle bidrag. Jeg leser dine innlegg med stor innlevelse. Jeg gjør mine egne vurderinger hva gjelder aksje innvestering, men det er beroligende å høre at andre tenker som meg. Til syvende og sist så er min innvestering i REC "avhengig" av at andre er like positive, ellers vil ikke aksjen "gå". Jeg hadde troen på REC som case av 3 grunner. Så kom den fjerde som for meg gjorde dette til bankers. 1. Grønt er kommet for å bli, de flinkeste (og færreste) overlever med god margin og blir god butikk. 2. Batteri delen er den jeg har størst tro på i REC. Her tror jeg vi bare ser den spe begynnelse. Batteri er fremtiden. 3. REC har blitt straffet noe voldsomt mens det underliggende har styrket seg (grønn bølge, REC sin posisjon). Det gjør aksjen til et klart bull prospekt. Det siste er som nevnt ovenfor, hvem andre tror så sterkt på dette selskapet? Jo - Kjell Inge Røkke og Aker. Så sterkt at han selv vil inn som styreleder raskest mulig. Det er god nok grunn for meg til å sitte long. Jeg har alle frittstående aksjer i REC nå, men cash og fond i bakhånd. Raketten vil ta av og jeg har festet setebeltene og går ikke av ved første stopp. God helg alle sammen.
PHOinvestor
12.02.2021 kl 08:34 4082

ser ut som vi starter på 22,86

yeeeeees
Slettet bruker
12.02.2021 kl 08:34 4072

Endte i pluss igår selv etter Dnb salg, og det synes du er negativt?
CrowbarJesus
12.02.2021 kl 08:36 4053

Er vel DnB tekno som selger til de andre, grønt norden og miljøinvest?
Sa2ri
12.02.2021 kl 08:37 4070

At fond i DnB Asset management firer flagg er fordi posten de har er blitt for stor i forhold til fondets andre aksjer, slik det også var når DnB TEK solgte unna litt aksjer.

I følge SB1M sin syntetiske indeks lagger RECSI fortsatt godt i forhold til sine peers. Tallene for hhv 1 mnd og 3 mnd'er er slik:

1 mnd = -14,4% (tilsvarer en kurs på 25,78)
3 mnd = -25,5% (tilsvarer en kurs på 28,28)
Redigert 12.02.2021 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
12.02.2021 kl 08:37 4050

kjempeinnlegg captain sloud .
Dette er grunnen til vi sitter i selskapet
t3sm
12.02.2021 kl 08:37 4063

Meldingen ble først kjent idag. Usikker på hvordan "marekdet" tolker dette.
Isåfall, "vet" vi hva DnB prøver på her om dette blir tolket negativt...
Slettet bruker
12.02.2021 kl 08:39 3993

Husk det er Fredag.
PHOinvestor
12.02.2021 kl 08:40 3990

Dette sier noe om trøkket det nå er i aksjen, fond selger stor post, ennå er kjøpsviljen så stor att den går i solid pluss, dæven
Hobbydansken
12.02.2021 kl 08:44 3932

Jeg vil tro at betydeligheten av dét som Aker gjør nå, hvor konsekvensene er så enorme som de i realiteten er (både risiko og gevinst), krever en del erfaring for å kunne navigere trygt inn i - og forbi. Med den relativt unge erfaring som Røkke Jr har på business på denne skalaen her og som i den grad befinner seg midt i orkanens øye med begge henda på kokeplaten , så vil nok AKH bidra til at han vokser noen skostørrelser i positiv retning. Det er jeg ikke i tvil om.

Hans "avvikende" adferd tar jeg på ingen måte som et svakhetstegn. Han viste godt med styrke og fundament gjennom hele seansen og kommuniserte klart og ærlig, noe jeg tar som et tegn på at de kommer til å handle med integriteten i god behold. Og det var på grunn av den kontrast som plutselig oppstod etter spørsmålet ved 37.17 at jeg reagerte - fordi det var så tydelig. Og jeg kunne plutselig gjenkjenne kroppspråket fra noe jeg har sett tidligere. I små barn. Hos små gutter som prøver å holde noe skjult fra foreldre. Men som allikevel har lyst til å fortelle. Med et sånt litt lurt smil på munnen som nesten ikke klarer å holde hemmeligheten tilbake lenger.

Det var gøy å se.

Men hvem hadde ikke følt det sånn, hvis de prøvde å sitte i hans stol? I styrhuset på et industrieventyr som på mange måter kan være avgjørende for både menneskehetens, og ikke minst klodens, eksistensgrunnlag. Ikke småtteri. Men jeg elsker folk med store drømmer og visjoner. Og som streber etter deres mål. Akkurat som Musk. Og selv om Røkke og Musk på ingen måte er sammenlignelige, så er min opplevelse at de begge to er drevet av noe som er større enn dem selv. .

Jeg tror ikke den reelle gevinst ved deres risiko og innsats ikke kan regnes ut og omsettes til penger. Hvordan ser regnestykket ut for den reelle verdi av at mennesket reiste seg opp på bakbena? Eller den reelle verdi av P-pillens oppdagelse? Eller oppdagelsen av elektromagnetisme? Hvis Røkkes og Musks bidrag reelt er en veldig tiltrengt håndsrekning til moder jord og hvis bidraget kan støtte reverseringen av f.eks klimaendringene ... any takers på verdien på dette?

Om Musk og Røkke begge to drevet af profitt - eller ideologi, bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Og tiden vil på et eller annet tidspunkt kanskje avsløre dette for os. Uansett anser jeg begges bidrag som utrolig verdifullt i global skala og jeg unner dem en god belønning (også økonomisk). Jeg er selv veldig takknemlig for å ha oppdaget muligheten for å være med på reisen i tide. Med hjelp fra den faglige tyngde som sitter her på FA, har jeg vektet meg inn litt tyngre enn mine midler egentlig tillater - men aldri har jeg følt mere ro over et sånt "all in move" som dette. Og aldri har jeg følt meg tryggere på at det faktisk er meg som sitter med royal straight flush når veddemålet skal oppgjøres.
Slettet bruker
12.02.2021 kl 08:58 3738

Starter lite opp og sluter på 20,12 kr
Slettet bruker
12.02.2021 kl 09:00 3716

De vil ikke gå på børs i USA før de har sikret sitt eierandel. Det er poenget mitt. De vil ikke at kursen skal ta helt av før de er fornøyd med sin egen posisjon heller. Markedsverdien er kun 8 milliarder. Det er ikke sånn at Aker ikke har pengene på sin side. Dette tar da selvfølgelig for gitt at Aker ønsker å øke eierskap til minst 33%. Hvis jeg tar feil her så kan de selvfølgelig ta den på børsen tidligere, men jeg kan bare ikke se for meg hvordan Aker kan være fornøyd med nåværende eierskap når de skal bruke så mye tid og energi fra deres klokeste hoder til å bygge opp fremtiden til REC.

Men synes du ikke at det er litt mistenksomt hvordan de sier så lite som mulig om REC og kun det som er nødvendig uten å gå i noen som helst detaljer? Det får alle flaggene til å plinge for min del om at det er store ting som vil forekomme i løpet av de neste månedene og vi bør vite mye mer til da, som de ikke kan si ennå, fordi planene deres ikke er realiserte. Tror ikke Aker bryr seg så mye om å utvanne de små litt hvis det gjør at de får økt sin posisjon mye mer. De tenker jo uansett langsiktig og alle som blir utvannet litt vil få mye mer i lengden ved å bare holde. Jeg tror ikke at det vil være en slik situasjon som Norwegian Seafoods.

Takk for kritikk Flyers. Jeg er ikke perfekt og kun fordi jeg skriver fint og langt og bruker mye tid på å spekulere betyr ikke at jeg har noen som helst fasit her, men jeg står fast på om at det å ta REC over til børsen på USA ikke vil skje før Aker får økt eierandel enda mer. De bryr seg ikke om aksjekurs er 10, 20, 50 eller 100kr. De er her langsiktig.
t3sm
12.02.2021 kl 09:01 3703

Slo vel ikke helt til den der..
Slettet bruker
12.02.2021 kl 09:02 3684

Ras fra start dessverre. Men gapet Til 19 ska tettes likevel
Redigert 12.02.2021 kl 09:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.02.2021 kl 09:04 3732

"Men synes du ikke at det er litt mistenksomt hvordan de sier så lite som mulig om REC og kun det som er nødvendig uten å gå i noen som helst detaljer?"

Det kan vel også bety at det er mye usikkerhet om når og i hvor stort omfang ting vil materialisere seg. Det er også her risikoen i denne casen ligger sånn jeg ser det.
Bjellesauen
12.02.2021 kl 09:14 3574

Ras faktisk. Den har variert med 50 øre det første kvarteret. Innafor det.
Slettet bruker
12.02.2021 kl 09:17 3538

Nå snur det og då går det mot 24 kr
PHOinvestor
12.02.2021 kl 09:18 3647

nå 22.38 kaller ikke akkurat det ras, men vi har forrskjellige oppfatninger av ting
enurweb
12.02.2021 kl 09:19 3648

Synes REC viser styrke! Mange tolker melding om DNB nedsalg negativt som ikke ser det som er bak slike meldinger. Her er det bare å holde og eventuelt handle mer så snart anledningen byr seg selv om rabatten er veldig liten :)
t3sm
12.02.2021 kl 09:24 3565

Det jeg lurer på er hvorfor kom den meldingen idag. En uke til Q4, snart generalforsamling. Kan nesten virke "planlagt" :-)
Slettet bruker
12.02.2021 kl 09:32 3470

Hvis du ser presentasjonen til mainstream og de andre i portoføljen til horizon, så er det lagt ned mye for å snakke det frem. REC er helt minimalt og det samme med svarene dems angående REC. Legg merke til de nevner eletrification of everything som er slag ordet til G14...
Jeg ser det som ett utrolig positivt tegn... og at dette har med at de enda ikke har den eierandelen de ønsker. Akkurat nå så tror jeg ikke de ønsker snakke kursen opp i det hele tatt derfor holder de dette tett til seg.
Slettet bruker
12.02.2021 kl 09:35 3467

Helt enorm styrke i rec siste dagene... Ikke lett tegne i den tekniske grafen for øyeblikket...
labud
12.02.2021 kl 09:35 3497

Det er siste forsøk fra FA å holde kursen nede med sånne "nyheter". Det er ikke lenge til Q4 , de må prøve seg med alt de har på lageret. Kursen i dag er stødig og det er bare spørs om tid før kursen fortsetter nordover.
t3sm
12.02.2021 kl 09:36 3518

Røkke JR ville nok garantert snakke mye mer om REC og fremtidsutsiktene. Men her ligger det mye bak. Mye kommer til å skje de neste månedene, hvis ikke, hvorfor alt "styret" fra Aker når det gjelder REC?
Redigert 12.02.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.02.2021 kl 09:37 3523

Morsomt at flere bet seg merke i kroppsspråket til Røkke jr.

Essensen i potensialet i REC tror jeg har med hvordan de tilfeldigvis ble oppdaget at nanogranulene i FBR-A partiklene fra Moses Lake er velegnet og kan brukes "right out of the box" i anodematerialet i de nye superbatteriene.

Tar jeg feil her?

Her ett utdrag fra denne tråden https://finansavisen.no/forum/thread/75808/view:


Origo, veldig interessant patentsøknad. Jeg beit meg merke til:

"To this end, the art (RSC Advances, 2013, 3, 7398, “Critical silicon-anode size for averting lithiation-induced mechanical failure of lithium-ion batteries, Ma et al.) describes 90 nm as a critical size for nanoparticles, 70 nm for nanowires, and 33 nm for nanofilms, below these dimensions (for their respective geometries) the silicon nanostructures remain undamaged upon lithiation. Another report in the art (DOI: 10.1002/anie.200906287, “A Critical Size of Silicon Nano-Anodes for Lithium Rechargeable Batteries,” Angewandte Chemie, Vol 49, Iss 12, pp 2146-2149, 2010, Kim et al.) describes for well-dispersed silicon nanocrystals that an approximate size of 10 nm showed higher capacity retention compared to 5 nm or 20 nm sizes"

For entusiaster som henger seg opp i Enevate sin løsning, og tror at FBR-A lett kan tweekes til å masse produsere dette, må info om maksimum 90 nm gi noen tanker.

Nanopartikler i de størrelsene kan (lett?) lages uten FBR, men kanskje heller med en prosess som benytter ikke-termisk plasmasyntese. Ikke tid til å forklare nå, look it up in a book!
Redigert 21.01.2021 kl 05:01
Svar
questi
31.01.2020 kl 10:45
8093
Enevates løsning fokuserer på nanometer strukturene oppå mikron-meter granulene som oppstår helt naturlig uten menneskelig inngripen på overflaten til FBR-A partiklene :)

Se for deg en juleappelsin (analogien for en FBR-A partikkel med størrelse 0.1µm - 3µm) med nellikspikere (analogien for de 1000-ganger så små partiklene som alle trakter etter - disse er så små at de tåler utvidelse ved lading uten å bli ødelagt).... JohnnyBGood har funnet ut at maksstørrelsen på en sånn spiker må være 90 nm.

Det som er genialt med Enevate er at de hopper bukk over prosessen der andre møysommelig driver og setter sammen ting med plasmasyntese for å bygge opp nellikspikere, de kjøper heller FBR-nanogranuler fra REC med tusenvis av spikere i en fin bunt :)

REC har bare lagd appelsinen med FBR - og oppdaget at de får disse fine nellikspikerne oppå appelsinen helt automatisk og gratis :)


----------------------

Merk (ikke Johnny men de som ikke er vant med fysikk)
at µm (mikron-meter) har et mer kryptisk tegn og ser ut til å være mystisk og veldig liten ut..
men det er nm (nano-meter) som er 1000 ganger mindre og er virkelig vanskelig å lage - for de som ikke får ting gratis slik som REC gjør.

Et mere vitenskaplig-korrekt navn for REC sitt produkt ville være FBR-A mikrogranuler med nanostrukturer på overflaten.. men det blir ikke like klingende som FBR-nanogranuler :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:01
Svar
JohnnyBGood
31.01.2020 kl 11:20
7958
questi; Honnør for morsom og god illustrasjon!

MEN, det er vel overflatearealet som er avgjørende. Er det ikke slik at 1 kg med nellikspiker har en samlet overflate som er større en 1 kg appelsin? ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:01
Svar
questi
31.01.2020 kl 11:25
7921
Enevate løser dette ved prelitierings-patentet sitt..
Under prelitiering simulerer Enevate at anoden blir oppladet.. da bryter de opp appelsinen slik at skallet med spikerne faller ifra det som ligger under.

Det som er superkult med appelsinen til REC er at under skallet så finnes det ikke 'fruktkjøtt' men nok et lag med et nytt skall og flere spikere (riktig nok ikke fullt så lange og fine spikere som de helt ytterst).

Alt dette skyldes at FBR-A partikkelen er porøs :)

-----

Det er sant at dersom man kan lage bare spikere Ingen appelsinskall.... så vil overflaten bli veldig stor :) men slik tror jeg folk ikke har funnet en industriell fremstillingsmåte på enda :) Enevate satser på 'godt nok' og umiddelbar produksjonssetting og bruk av eksisterende råvarer (fra REC).
t3sm
12.02.2021 kl 09:38 3508

Enig! Overasket over at den IKKE gikk mer ned ved start, forelpig. Nå i pluss. Vet virkelig ikke hvor vi ender idag. Men styrke, det viser den!