WEST - MANGEDOBLINGSKANDIDAT?

gcmc
WEST 13.02.2021 kl 09:54 22862

Western Bulk Chartering la fram halvårsrapport i går. Det var hyggelig lesning - resultatet endte på 6,1 MUSD i resultat etter skatt, noe som gir en årlig P/E (basert på kurs 16) på 4.

Men dette tror jeg bare er begynnelsen. Selskapet har tatt gode grep for å forbedre lønnsomhet og kutte kostnader. Ny CEO er på plass og som virkelig ser ut til å ha fått gjort en turnaround. Eiersiden domineres av Sveaas (Kistefos) og Braaten som samlet har over 90% av aksjene. Jeg tror disse eierne vil sørge for at resultatene fremover i stor grad utbetales som utbytte.

Med en fortsatt markedsbedring og når skipsporteføljen kommer tilbake igjen så tror jeg ikke det er urealistisk med 10-20 MUSD i halvårsresultater fremover.
Da kan man fort se P/E tall helt nede mot 1-2, noe som gir en fenomenal oppside.

Verdt å ta en titt?

Storm
17.02.2021 kl 13:21 12887

Denne går nok under radaren til de fleste.
De hadde 95 skip og tjente $1079 dag/skip i 2H2020
Det ga over $6m etter skatt, eller ca 3.7kr per aksje (annualisert).
Aksjen på 20kr gir p/e på drøyt 5.
I tillegg har de opptjent EK (cash) fra før.

De tar nå inn flere skip og ratene går i været.
Har de 120 skip og $1500 dag/skip så blir det $20m netto i 1H2021, da snakker vi p/e på under 2

Ikke rart at CEO har støvsugd markedet for aksjer.

/Storm
Slettet bruker
19.04.2021 kl 21:39 12780

Merkelig hvor dødt det er i denne aksjen. Men våkner vel etterhvert 😊
polakk
19.04.2021 kl 22:31 12748

Har sett litt på denne.
Kan noen forklare meg litt mer om hvordan dei driver.
Ser det er snakk om at dei har opererer cirka 120 skip.
Dei skriver årsrapport for 2020
Significant network of Ultramax to Handysize
providers serves as foundation for everything from
single voyage leases to longer term leases of vessels - basis for a highly flexible fleet.
Veit noen hvordan denne fordelingen er mellom korte og lengre avtaler ?
Hvordan er inntektsfordelingen mellom skipseier og Western Bulk ?
Er disse skipene chartret inn på fastpris eller er det snakk om index regulerte avtaler ?





Redigert 19.04.2021 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Storm
07.08.2021 kl 15:33 12454

Ingen tvil om at jeg var for konservativ her.
Håper det var flere enn meg som fikk plukket opp aksjer i løpet av våren.

1H21 rapporten er hyggelig lesing:

https://www.westernbulk.com/files/reports/half-year-report-2021-h1.pdf

Viktigste er kanskje at de skal på børs innen utgangen av September:

"The management and Board of Directors are optimistic on the outlook for the dry bulk sector and have initiated the process of
seeking a listing on Euronext Growth in the third quarter of 2021"

"The company has retained Arctic Securities AS and DNB Markets, a part of DNB Bank ASA as financial advisors in connection with the listing process."

Samt at de lover greie tall for 2021:

"Based on current market levels, the second half of 2021 is likely to see further strengthening of results with net profit after tax for the full year of 2021 expected to reach between USD 40 and 50 million."

Konklusjon:

Med tallene de estimerer for 2021, så vil de ha ca 20kr per aksje i EK ved årets slutt.

40-50 MUSD etter skatt på 29m aksjer = 12-15kr per aksje i netto resultat for 2021.
Siste omsatte kurs er under 20kr, det ligger kjøpere på 25kr nå og ingen selgere:

https://www.notc.no

Tallene for 2021 er nok ekstraordinære men de har trolig 150 skip i drift ved utgangen av året (132 ved start 2H).
Så det skal være fullt mulig med rundt 10kr netto per aksje i årene fremover.
Bruk edruelig p/e på 8 + de 20kr per aksje i EK så har du en kurs på 100kr.

Det kan nok være noen som er utålmoding og som selger under 50kr før de skal på børs.

Happy hunting

/Storm

Sonatrach
10.08.2021 kl 07:43 12205

Western Bulk lever av "trading" marginer. De trader skip. Volatilitet er en traders beste venn (og fiende). Høye råvarepriser eller shippingrater spiller ingen rolle. Det er marginene de lever av. Skal man overleve i Western Bulk's verden, må man outsmarte ganske mange andre redere siden de chartrer inn 3rd party tonnasje. Det er det time charter dreier seg om. Reder time charter ut skip av forskjellige grunner. Enten fordi de er avhengige av forutsigbar inntekt, eller fordi de tror at en TCP nå vil gi dem bedre inntekter enn spotreiser fremover. Western Bulk tenker motsatt. De tenker at en TCP nå er billigere enn hva markedet vil gi fremover. Kun en av dem har rett. Høye rater gir high risk (or award). Jeg tror ikke denne re-noteringen vil gi noe lykkeligere utfall enn den forrige. Uansett, Lykke til alle som tar et lodd her.
Storm
11.08.2021 kl 17:29 12071

Sonatrach

Jeg tror du misforstår litt her.
For oss som også er medeiere i skip direkte (Handymax og Supramax) vet at vi alltid betaler rundt 5% i comission for hver eneste befraktning.
Det er jobben som WEST gjør for for befrakter og for de som har råvarer. Nå med rater på 30K, så bør WEST sitte igjen med ca $1500 Net TC/dag (5%).
Når de hadde $2 667 i Net TC for Q221 så er det fordi de i tillegg gjør det som du skriver om, de tar posisjoner.

Selv på kun commission med dages rater så gir $1500 (Net TC) * 150 (antall skip) *365 (dager) drøyt $80m i Net TC og $60m i overskudd (de har $20m i running cost) per år. Børsverdi i dag er under $100m, selv om det nok ikke varer lenge.

Mht hvorfor jeg tror det går bedre denen runden på børs:

1) De eier ikke egne skip (det gjorde de sist)
2) De har nå helt andre rutiner rundt å ta risiko (sist tapte de masse på noen løse kanoner i Chile)
3) De har endret ledelse og benytter data til å ta besluttninger
4) Alle ansatte har fått mulighet til å kjøpe aksjer og har gjort det i stor stil

/Storm
Sonatrach
11.08.2021 kl 20:10 12020

Takk for opplysende info. Det jeg frykter er om skip de har inne på TC plutselig blir dyrere enn markedet. Eller tar de ikke TC inn uten garantert TC ut?
Storm
12.08.2021 kl 10:53 11952

Sonatrach

Det er en helt berettiget frykt du har og WEST må nok ta noe risiko for å kunne få oppside.
Men, det jeg har sett frem til nå er at i stor grad får opsjon (rett og ikke plikt) på TC/dag frem i tid.
Uansett må de nok låse (forplikte seg) i en periode uten å ha garantert TC ut og da bruker de FFA kontrakter for å hedge slik som i 1H21:

"1H 2021 Net TC including USD -1.5 million loss on positional FFAs (Forward Freight Agreements)"

/Storm
Storm
06.09.2021 kl 08:57 11678

Nå går de på børs

https://newsweb.oslobors.no/message/541661

Ikke mye de skal hente og jeg tror kurs på 30kr gjør at det blir rift om aksjene.

/Storm
Storm
06.09.2021 kl 12:14 11743

Syndikatmelding ute, boka er fulltegnet.

/Storm
Hartepool
08.09.2021 kl 21:10 11563

Massiv overtegning ingen under 2 mill tegning fikk.
Mellom 2 og 10 mill fikk aksjer for ca 100.000.
Bør nok kunne forsvare kurser rundt 50 i dagens marked.
Hartepool
08.09.2021 kl 21:12 11587

Massiv overtegning ingen under 2 mill tegning fikk.
Mellom 2 og 10 mill fikk aksjer for ca 100.000.
Bør nok kunne forsvare kurser rundt 50 i dagens marked.
TurnUp
09.09.2021 kl 00:19 11767

Det var veldig lite av emisjonen som ikke var tegnet på forhånd og det ble høy overtegning ja. Vi tegnet for 10 mill og fikk tildeling på 360k. Det gikk noen poster mellom meglerhus på 35 kroner i dag. 40 på noteringsdagen bør fint være mulig.
Storm
09.09.2021 kl 12:32 11840

Det meste var lovet bort her ja.
Tegnet selv 75k aksjer og fikk 3 333stk.

De kommer etter plan med 9kr i utbytte i Q1-2022.

Med ca 5kr per aksje i net result (som er veldig konservativt), forsvarer denne høyere kurser.

140skip med 1k TC/dag gir 5kr per aksje netto.
Nå i 2H har de 3k i TC/dag, som gir 15kr per aksje i netto resultat.

Kvartalsvise utbytter på 80% av net revenue gir en syk yield.

Jeg tipper kurs over 40kr veldig raskt.
Var på 40-50kr emisjonen skulle blitt satt.

/Storm

Sonatrach
09.09.2021 kl 12:43 11853

Jeg velger å tro at når tegningen ble lagt såpass lavt, så er det ikke mye mer å hente her. Eller driver Sveaas med veldedighet? Og hva slags omsetning vil det bli i en aksje hvor hovedeier sitter på +78% samt "hans egne" selskaper sitter på en god del til?
drillbert
09.09.2021 kl 14:20 11853

er det mulig og handle denne i gråmarkedet ? og hva er prisen der ?
Storm
09.09.2021 kl 14:46 11835

Sonatrach

Spørs hva du mener med "mer å hente".
Jeg mener de burdet gjort emisjon på 40-50kr noe de nok lett kunne gjort.
Så i forhold til 30kr bør det være massiv oppside.

Så er det slik at de faktisk ikke trenger penger.
De vil ha Net result på 50MUSD i år, som er 15kr per aksje (29m aksjer).
Så det er litt gavepakke til ansatte i West, Kistefoss, Sveaas egne selskaper og gode venner.
Med lite tilgjengelig så slipper de også å måtte tildele aksjer til "flippere"

Pga at emisjonen er så liten så gjør det ikke Sveaas mye at kursen er litt lavere.
10kr høyere kurs på 3-4m aksjer, blir bare småpenger (3-4 MUSD), under 10% av det de netto har i overskudd i år.
Så det var nok lett for Sveaas å gi bort. Da er det også garantert positiv start på trading.

Mht likviditet tror jeg 2020 bulkers blir det nærmeste.
Kvartalsvise utbytter og 80% utbetalt vil mange like.
Så tipper jeg av Sveaas vil selge seg ned etterhvert som kursen stiger mot 100kr og da øker også likviditeten.

/Storm
Storm
09.09.2021 kl 14:55 11962

drillbert

Siste selskapet på denne lista:
https://www.notc.no

Kjøper på 37.5kr
Selger på 42kr

Har gått noe mellom 40kr og 45kr de siste dagene

Det er også mulig å kjøpe "if issued" aksjer via tilretteleggerne

/Storm
Storm
14.09.2021 kl 14:14 11772

Dette er jo en ren gavepakke til styret.
De får full tildeling i en emisjon som burde vært satt på 50kr.

13:55
WEST - Mandatory notification of trade
MELDEPLIKTIG HANDEL FOR PRIMÆRINNSIDERE Se på Newsweb
Borken AS has on 14 September 2021 acquired 66,667 shares in Western Bulk Chartering AS at a price of NOK 30 per share. Borken AS is closely associated with Western Bulk Chartering AS' Chairman Bengt A. Rem. Following this transaction, Borken AS holds 66,667 shares in Western Bulk Chartering AS. Medici Capital Management AS has on 14 September 2021 acquired 66,667 shares in Western Bulk Chartering AS at a price of NOK 30 per share. Medici Capital Management AS is closely associated with Western Bulk Chartering AS' Board Member Erik Borgen. Following this transaction, Medici Capital Management AS holds 66,667 shares in Western Bulk Chartering AS. Bergvegg AS has on 14 September 2021 acquired 16,666 shares in Western Bulk Chartering AS at a price of NOK 30 per share. Bergvegg AS is closely associated with Western Bulk Chartering AS' Board Member Tord Meling. Following this transaction, Bergvegg AS holds 16,666 shares in Western Bulk Chartering AS.

/Storm
Slettet bruker
18.09.2021 kl 12:28 11540

Da ser det ut som West er notert på Euronext growth. Mine aksjer er verdsatt til 1 øre pr stk 😊😊 Men det blir vel kanskje justert til sist omsatt på notc som er kr 36.
Blir spennende å se hva som blir omsetning utover. Er redd eier sitter på for stor post. Skulle vært forbudt å sitte med over 60% eierandel i børsnotert selskap.
marked1
22.09.2021 kl 09:10 11150

Mange gode innlegg på denne tråden. Tror også at WEST kan bli en mangedoblingskandidat på sikt. I første omgang kan vi se mot en dobling mot 70 - 80 kroner, kanskje allerede før jul eller vinteren. Har blitt kjøpt store volumer i denne i det siste. De sterke ratene vil nok gi seg bra utslag på inntjeningen i WEST.

WEST snart over 40 kroner.
Redigert 22.09.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Storm
22.09.2021 kl 14:41 11080

Er ganske åpenbart at den vil bevege seg oppover.
Få selskaper som handles med p/e på under 3-4 lenge.

Emisjonen ble satt på 30kr, med burde vært satt på minst 40kr og det ble en gavepakke til mange av Sveaas sine venner.
En del andre fikk også mindre tildelinger (meg selv inkludert med 3333 aksjer).
Ser en på selgerne nå så er det kun flippere som selger aksjer de fikk på 30kr med 20% gevinst.
Poster på 3333, 5000, 7000, 10 000, 12 000, 14 000, 16 666 og 19 000 har det gått mange av siden mandag.
Når de er ute mellom 35 og 40kr så kan det virkelig begynne.

De store har lock-up på 6 til 12mnd så hvis noen skal ha noe volum så må de opp betydelig i pris.

/Storm
Tradinator
22.09.2021 kl 15:02 11056

Hvem selger et bunnsolid vekstselskap som tjener mer og mer penger? Melding eller bekreftet godt Q3 kan ikke komme fort nok. Utålmodigheten tar mange, men mine aksjer skal de ikke få her nede. In Smets we trust.
Sonatrach
28.09.2021 kl 15:03 10537

Har de uttalt at de tjener mer og mer penger? Eller kan de ha gått på en rate eller marginsmell i dette spinnville bulkmarkedet?
Slettet bruker
28.09.2021 kl 18:32 10491

Ja, jeg lurer også på hvorfor denne skulle være en mange doblings kandidat, har de verdier som stiger? Klarer de tjene mer penger i et så hot marked?

Jeg skjønner godt hvorfor Sweaas tar WB på børs nå, nå som det koker og investorer er hyppige på grøten, sannheten er at svært få gadd å kjøpe selskapet i gråmarkedet under 10 kronen, hvorfor skal en da plutselig være villig til å betale 35 kroner nå?
Sweaas og gutta emiterte jo å lastet opp bøttevis med aksjer rundt 5 kronen for ikke lenge siden, klart de ville ta selskapet på børs nå, for senere å ha sjanse til realisere store gevinster til seg selv.

Nei, sannheten er nok at det finnes langt bedre selskaper hvis en ønsker bulk eksponering og store dividender, de finner en på Oslo børs attpå til, og de er langt i fra ´dyre´ sett opp mot virkelige verdier og inntjening, WB har i sannhetens navn lite av reelle verdier å støtte seg til.
Gjør ting enkelt, kjøp selskaper som eier egen tonnasje, som 2020, Belco eller Gogl,

Vi husker alle hvordan det gikk med WB under forrige boom, selskapet ble aldri noe reel utbyttegris sammenlignet med de som eigde egne skip den gang, få ble rike på det eventyret bortsett fra Sweaas som pelte opp konkurs boet, den luringen.
Redigert 28.09.2021 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Max Payne
28.09.2021 kl 21:54 10459

Du skriver mye rart Longsitinbulk. I dag skrev du at du så en hode og skulder på gang i Golden Ocean. Du veklser fram og tilbake og skyter i uike retninger.

Med dagens høye rater,flaskehalser og prispress ser det fint ut for tørrbulk og for Western Bulk og Golden Ocean. Fordelen for Western er at det er får aksjer i omløp og den er kun notert i Norge. Det er lite som skal til for at Western skal hoppe opp. 50 kroner kan vi lett se i år her.
Sonatrach
29.09.2021 kl 14:45 10351

Bakdelen med få aksjer i omløp, samt en hovedeier m/venner som eier nesten alt er vel at man ender opp i en ørkenvandring hvor ingenting skjer.
Norviking
29.09.2021 kl 21:07 10289

Onsdag stiger Baltic Dry-indeksen 4,7 prosent til 5.197 poeng, ifølge The Baltic Exchange. Det er det høyeste nivået siden sensommeren 2008.

– Jeg tror det vil være et høyt trykk i tørrbulkmarkedet fremover, sier analysesjef Petter Slyngstadli i Norne Securities til Finansavisen.

Capesize-ratene stiger 8,4 prosent til 74.786 dollar, Panamax er opp 0,2 prosent til 34.999 dollar mens Supramax-ratene stiger 0,2 prosent til 37.169 dollar.

På Oslo Børs stiger Golden Ocean 2,0 prosent, 2020 Bulkers er opp 0,7 prosent, Belships faller 0,7 prosent mens Jinhui Shipping stiger 0,7 prosent.

Baltic Dry-indeksen utarbeides av London-baserte Baltic Exchange. Indeksen var oppe i all-time high 20. mai 2008, da den nådde 11.793 poeng. All-time low fant sted 10. februar 2016, da den var nede i 290 poeng.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/09/29/7744745/de-hoyeste-ratene-siden-2008
Slettet bruker
03.10.2021 kl 11:40 10090

Dette selskapet har jeg ikke troen på, ikke Arne Fredly eller.

WEST APOLLO ASSET LIMITED Ute av listen

Redigert 03.10.2021 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Max Payne
03.10.2021 kl 14:42 10170

Interessant. Du skyter i alle retninger uten å begrunne påstandene. Virker jo rart ikke å tro på et selskap som vil tjene mellom 40 og 50 millioner dollat i net profit for 2021. Merk at Western Bulk tjente godt med penger i 2020 også, da Golden Ocean tapte 137 millioner dollar.

Men det virker ikke å være logikk bak det du skriver. Her forleden så du en hode og skulder i Golden Ocean og du henviste til teknisk analyse som ikke kan brukes i dagens volatile marked. Isteden må man prøve å forstå de fundamentale driverne bak dagens bullmarked i tørrbulk.

Du viser til Apollo. Mulig de som følger det selskapets kjøp og salg vil kunne få seg en ubehagelig overraskelse etter hvert som opphopningen av kontainere i verdens havner løses opp. Jeg tør i hvert fall ikke å kjøpe MPCC. Kjøpte forresten ikke de gutta Ocean Sun her forleden også? Det gikk vel ikke så bra.


adagio
05.10.2021 kl 13:14 9945

West melder i dag helårs inntjening på ett sted mellom 50-60 mill US$. Blir ca 15 kr aksjen det. Blir P/E ned mot 2 det
BillVonka
05.10.2021 kl 15:48 9875

Western Bulk øker resultatestimatet med 10 millioner dollar

Rederiet Western Bulk oppjusterer tirsdag ventet resultat etter skatt fra 40–50 millioner dollar til 50–60 millioner dollar for 2021.
Max Payne
06.10.2021 kl 11:08 9820

Ser ut som folk er i ferd med å oppdage west nå. opp snart 8 % i dag. ligger en ny artikkel på e24
Luciferr
07.10.2021 kl 09:20 9680

Gått noen uker så det er nok analyse initiering rett rundt hjørnet.
Med 50-60MUSD i resultat så blir det nok kursmål vesentlig over dagens.
Slettet bruker
28.10.2021 kl 09:57 9117

Lais skrev Innlegget er slettet
Slik rater på cape nå har gått fra 10k til 80 k tilbake til 30 k

W bulk lever livsfarlig hvis de har bommet, det var på slike opp nedturer de gikk konkurs sist
Storm
31.10.2021 kl 19:06 9012

Dette var svake saker Longsitinbulk.

1) West har ikke noe med Cape å gjøre, de handler i Supra og Handy som gjort det mye bedre de siste ukene.

2) De har guidet på FY 2021 tall, som de måtte øke pga sterke Q3 tall. En meget smal range betyr naturligvis at de ikke har mye markedsrisk i Q4.

3) Sist gang når de gikk så godt som konk så var det fordi de eide stål (skip). Nå har de ikke assets og derfor de er opp siste ukene, mens annen bulk er ned.

4) Høye rater er bra fordi marginen i $ blir høyere. Minst like viktig er volatilitet, jo mer jo bedre. Markedene nå er derfor et drømmescenario for West.

Virker som du ikke har skjønt forretningsmodellen, håper du tar deg tid til å lese deg opp.

Tror analysene kommer denne uken og da fortsetter ferden mot 50kr i første omgang.

/Storm