Enda et Aker selskap skal inn på grønt bølgen? Doblingskandidat

Frodon
PHLY 13.02.2021 kl 12:49 13841

Selskapet skal sannsynligvis bygge skip til grønt industrien i USA (Fra Q4 rapporten 11.2.2021 "Philly Shipyard is exploring interest from owners in building vessels to support the expanding offshore wind industry").

Alle skip som skal være med på grønt utbyggingen i USA, må bygges ved Jones Act i følge presidenten i USA, Mr Biden. Jones Act vil si at verftet som skal bygge dette, må være amerikansk med amerikanske arbeidere. Tror dere Aker kommer til å bruke sitt eget verft i USA til denne utbyggingen? Philly Shipyard er i Jones Act og Aker eier 57,6% av selskapet, Philly Shipyard eier 3,7% av aksjene i eget selskap.

Aker eier 57,6% av selskapet, Philly Shipyard eier 3,7% av aksjene i eget selskap.

Aker selskapet prises til kr 774 mill, de har kr 1,8 milliarder i cash, kr 0 i gjeld og ordre på ca kr 10 milliarder.

Brukt usd 8,32 i regnestykket
Antall aksjer i Philly Shipyard: 12.574.525

Markedsverdi på selskapet ved kurs kr 61,60 kr 774 mill

Dette er fra Q1/21 rapporten den 6.5.2021

Totalt cash pr 31.3.2021 kr 1,8 milliarder. (Fra Q1 rapporten 6.5.2021, Total cash and cash equivalents of USD 216,65 million at 31 march 2021, excluding USD 34.4 million of restricted cash)

Gjeld kr 0 (Fra Q1 rapporten 6.5.2021 - At 31 March 2021 and 31 March 2020, Philly Shipyard had no external debt)

Kr 9,74 milliarder i ordre (Order backlog of USD 1,171.1 million on 31 March 2021 with last delivery in 2024), ventet å øke til kr 12,23 milliarder når de får det 5te og siste skipet i denne serien i slutten av 2021. Phly bookførte margin på 5,8% for 2020. I Q1/2021 er marginen 7,1%, da har de totalt 6,3% margin siden byggingen av skipene begynte (tallene er fra Lars i Aksjesladder, regner med at de stemmer). Med 6,3% margin utgjør dette et overskudd på kr 613 mill (ca kr 48 pr aksje) til 770 mill (ca kr 60 pr aksje). (Fra Q1 rapporten 6.5.2021, To date, Philly Shipyard has received orders for the first four ships in the NSMV program, with a total order
intake in excess of USD 1.2 billion. These ships are destined for the state maritime academies in New York, Massachusetts, Maine and Texas. TOTE Services retains an option for the fifth vessel for the state maritime academy in California. If all five NSMVs are ordered, then the contract value would total approximately USD 1.5 billion with the final delivery in 2025).

Eierandeler totalt på kr 3,2 milliarder (Fra Q1 rapporten 6.5.2021, Total assets were USD 385.7 million at 31 March 2021 compared to USD 237.7 million at 31 December 2020, with the increase resulting mainly from an increase in cash and cash equivalents (unrestricted) of USD 119.1 million, USD 18.8 million of prepayments to suppliers for the NSMV program, and USD 8.0 million of cash deposited in an escrow account as collateral for the bonds required by the NSMV program)

As of 31 March 2021, the NSMV projects for Hulls 033-034 and Hulls 035-036 are 7.0% and 0.8% complete,
respectively

https://newsweb.oslobors.no/message/532323

Operational risks

"The Shipyard has fixed-price subcontracts in U.S. dollars for the detailed design and major equipment for the NSMV program. As is common in the shipbuilding industry, the Shipyard’s projects are typically performed on a fixed-price basis. Under fixed-price contracts, PSI receives the price fixed in the contract, subject to adjustment only for change-orders. In many cases, these vessels involve complex design and engineering, significant procurement of equipment and supplies and extensive construction management. Management uses its best efforts to properly estimate the costs to complete PSI’s project awards; however, PSI’s actual costs incurred to complete these projects could exceed its estimates. The NSMV contract is a fixed-price contract"

Financial risks

"The Company is exposed to changes in prices of steel and other materials and duties, tariffs and other taxes imposed on goods imported from foreign (non-U.S.) countries. The Company attempts to mitigate its exposure with respect to steel and other material price escalation and increased taxes on imported goods by attempting to pass these risks on to its end customers. The NSMV contract includes a steel cost adjustment clause for steel plates"

"The Company is subject to exchange rate risk for purchases made in currencies other than the U.S. dollar. The Shipyard has fixed-price subcontracts in U.S. dollars for the detailed design and major equipment for the NSMV program"

http://files.zetta.no/www-phillyshipyard-com/upload/phly_q4_2020_report.pdf
Redigert 06.05.2021 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
Garcia
29.03.2021 kl 08:34 4082

Vi får håpe de kommer med litt nytt vedr marginene nå.
Er jo bare trist å se kursen i denne, det må vel også styret se ?
Slettet bruker
29.03.2021 kl 15:48 3932

Omsatt 500 aksjer i timen i dag..
Redigert 29.03.2021 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Garcia
29.03.2021 kl 17:25 3874

Begynner jo å bli komisk dette her..
Frodon
29.03.2021 kl 22:01 3720

I følge års rapporten som er ute nå, guider de full kapasitet og lønnsomhet fra tidlig 2022. Det er tidligere enn det som sto i Q4/2020 rapporten. Når blir dette priset inn i aksjen? ;)
Slettet bruker
29.03.2021 kl 22:19 3688

Sansynligvis når kvartalsrapport fra tidlig 2022 kommer ut.
Frodon
29.03.2021 kl 22:28 3663

Det er vanlig at markedet priser inn verdiene minst 6 måneder før. Hvorfor skal ikke det skje i Philly? Har du lest års rapporten? Det står mye av interesse der

http://files.zetta.no/www-phillyshipyard-com/upload/annual_report_2020-web.pdf
Redigert 29.03.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2021 kl 22:45 3623

Ja har lest årsrapport. Men i phillys tilfelle tror jeg ikke markedet våkner før finansavisen skriver "Kjempeoverskudd for Røkke-verft!". Synd for oss som allerede har holdt aksjen lenge men det virker som om aksjen er litt usynlig og malplassert på axess eller hva det heter nå. Men er man tålmodig så er det jo en kjempe mulighet til å laste opp. Min båt er allerede lastet til ripa med phly i den tro at rapportene og fremtidsutsiktene etterhvert skal bli for gode til å ignoreres.
Frodon
29.03.2021 kl 22:55 3598

Er det noen som kjøper aksjer pga overskrifter i finansavisen?

Hva tenker du om års rapporten?
Marketwatch
29.03.2021 kl 23:38 3531

Philly kommer til å drukne i ordrer fremover. Reuters nettopp:Biden targets big offshore wind power expansion to fight climate change
Slettet bruker
29.03.2021 kl 23:51 3504

Nja noen gjør nok det, det kan ihvertfall virke slik fra tid til annen. Synes årsrapporten var som forventet. Mye fokus på covid. En kjapp sjekk viser at philadelphia har 250 tusen som hat fått første dose og 250 tusen som har fått begge. Med en befolkning på 1,59 mill ligger de forholdsvis godt an i forhold til når PHLY melder at produksjon går inn i høygir. Tror det er mange som ikke er klar over hvor godt stilt phly er økonomisk og det blir litt mer å holde styr på i regnskapet nå når de har fått forskudd på deler av skoleskip-ordrene. Det ble også lagt vekt på hvor trygg kunde de har i marinen i forhold til hva som er vanlig i skipsbygging, og det er selvfølgelig et pluss at de slipper å basere seg på lån og heller får milestone payments. Selvfølgelig også betryggende at de har sikret seg mot prisvariasjoner for de fleste store items samt stål. Litt synd at de gikk med tap også for vedlikeholdsjobb nr 2 men det kan også være et resultat av at de "tjener " på å få mest mulig regnskapsmessig tap i 2020 grunnet "cares-act". Ellers kan jo havvind som virker å være i vinden i philadelphia vise seg å være en joker etterhvert.
Redigert 29.03.2021 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2021 kl 23:59 3485

Lurer på om øvrige fasiliteter er store nok til å dekke en utvidelse med en flytende tørrdokk om det skulle være økonomisk forsvarlig? Aner ikke hva en slik ville koste men regner med det ligger noen ekstra rundt om i verden for øyeblikket. PHLY selv skriver i årsrapporten ". A substan-
tial capital investment would be required in
order for the company to dedicate a drydock
for future repair, maintenance, overhaul and
conversion (MROC) projects or significantly
increase throughput." Da har de ihvertfall tenkt tanken.
Frodon
30.03.2021 kl 00:11 3457

Angående utvidelse av verftet burde det være forsvarlig økonomisk hvis de får mange nye ordre først, med klausul at de må utvide før ordrene kan påbegynnes. Og da må marginene være gode nok for å forsvare utvidelsen. Hvordan skal ellers USA få bygget opp «grønt» sektoren til Biden under Jones Act?

Angående tapene dems, denne er klippet bra XtraInvestor chat, så jeg vet ikke om det er riktig. Har du sjekket det ut?

«Jeg ble også påminnet phly's fremførbare underskudd som jo vil bidra til fin bunnlinje når verftet er oppe og kjører (og forhåpentligvis tjener penger). Om jeg har lest og forstått riktig så har de brukt federal tax losses iht cares act som jo er grunnen til at de som Lars Brandeggen sier har forsøkt å gå med størst mulig bokføringsmessig tap. Fremførbart state og city tax har de fortsatt tilgjengelig i størrelsesorden 73.2 musd. Jeg har da kjapt googlet meg fram til at city tax i philadelphia er på 6,2 % og state 9,99%. Det leser jeg som at phly sparer seg for 100 mill nok i skatt på overskudd fremover. (16,19% av 73,2 musd x 8,5) Da snakker vi 8,3 nok pr aksje, det illustrerer for meg hvor lavt vi ligger kursmessig i forhold til potensiale i aksjen. Rett meg gjerne om jeg tar feil»
Frodon
30.03.2021 kl 09:55 3264

Da har Biden godkjent store summer inn i bygging av militær skip + bygging av havvind prosjekter i USA. Det er begge satsnings områder for Philly Shipyard, som fortsatt prises under cashbeholdningen 🙄😅

«Den amerikanske presidenten Joe Biden og hans administrasjon avslørte mandag et mål om å ekspandere landets havvind-energiindustri i de kommende tiårene ved å åpne nye områder for utvikling, hvilket akselererer tillatelser og setter fart i offentlig finansiering for prosjektene.

Planen setter et mål om 30 nye gigawatt vindkraft til havs innen 2030«

«Biden To Push Offshore Wind Farm Expansion»

https://www.forbes.com/sites/ginaheeb/2021/03/29/biden-to-push-offshore-wind-farm-expansion/?sh=a4d61356be6a
bravi
30.03.2021 kl 10:06 3238

Fint alt det der. Men skulle ønske det var noen som ville "pushe" kursen på Philly aksjen.
Frodon
30.03.2021 kl 12:30 3144

Tallene vinner alltid til sist 😉 Viktigste nå er at Philly får nye ordre innen havvind via Jones Act. Hvis de først får en ordre, kan snø ball effekten slå inn og da må jeg kanskje oppjustere mitt kursmål på kr 200 pr aksje 😅
trani
30.03.2021 kl 14:23 3080

Virker ikke ut som det vil komme noe kursdrivende nyheter på en stund.
Mulig vi ser 50-40 intervallet før det kommer noe nyt?
bravi
30.03.2021 kl 14:44 3050

Ikke gitt at kursen øker noe med nye ordrer. Kurstoppene var høyere etter kontraktene på skip 1 og 2 enn etter meldingen av skip 3 og 4 og enda lavere etter melding om reparasjonskontrakten. Kanskje er det bare tall som viser at de faktisk tjener noe på disse kontraktene som duger for å få opp kursen.
Frodon
30.03.2021 kl 21:00 2928

Grunnen til at selskapet er lavt priset, er pga ned salget fra Apollo. Jeg trodde alle her visste det? Jeg venter på at ned salget er over eller at noen kjøper resten av posten dems. Da kan aksjen sprette opp. I mellomtiden er det bare å nyte plukkingen av billige aksjer ;) Hvorfor skulle ikke Philly tjene penger på disse ca kr 15 milliarder i kontrakter?

Goldman Sachs & Co. LLC solgt 152.189 aksjer
Morgan Stanley & Co. LLC solgt 53.396 aksjer
J.P. Morgan Securities LLC solgt 53.027 aksjer
Slettet bruker
30.03.2021 kl 21:20 2903

Imponerende å få solgt de mengder aksjer du refererer til når daglig oms ligger fra 3000-15000 :)
Hvorfor har et evt nedsalg av èn aktør som i dette eksemplet Apollo så stor negativ betydning for kursen? Og hvor er dokumentasjon, eller evt argumentasjon fra denne aktør, på hvorfor de vil helt ut?
Årsaken til stillstanden er vel at i årsrapporten står det at 2021 også vil levere rød bunnlinje, og at utbytte tidligst kan forventes etter ferdigstillelse av skip 3.
Ironisk gikk jeg fra en annen "kjedelig" og feil-/underpriset aksje, men den gikk tross alt opp fra rundt 0,90 i fjor, til ca kr 4 i år (North). Phly er jo død (med unntak av et byks den 20. Januar) Kurs 4.1.21 var 57,80.
Frodon
30.03.2021 kl 21:43 2866

Det er endring fra 2.2.2021 til 1.3.2021. Du kan følge med på endringene selv her:
http://www.phillyshipyard.com/s.cfm/3-16/Major-Shareholders

Spør du om hvorfor et salg på 258.612 aksjer på 1 måned er negativt for kursen, når det er lite omsetning i aksjen?

Dokumentasjonen på hvorfor Apollo vil ut? Hvis jeg var deg, ville jeg begynt å lese børs mld og se på aksjonærlisten. Der finner du svarene dine ;)

22 jan 2021 kl 14:50:29
Apollo Management selger seg ned i Philly Shipyard

Apollo Management solgte torsdag 69.402 aksjer i Philly Shipyard og eier etter transaksjonen 1.853.415 aksjer, tilsvarende 14,739 prosent av utestående aksjer og stemmeretter.

Det fremgår av en flaggemelding fredag
Slettet bruker
30.03.2021 kl 22:47 2810

Er dette Apollo's beholdning: 1,351,626 10.75% Goldman Sachs & Co. LLC?
Nå har jeg ikke eksakte data på antall omsatte aksjer i den perioden, men 258k utgjør 13k om dagen, og mange dager omsettes det godt under 10k stk, i tillegg er det nok andre også som selger. Om de skal fortsette i det tempoet, så er de ikke ferdig solgt før i August/Sept! (5 mnd a 20 handelsdager x 13k aksjer/dag)
Meldingen du viser til hadde jeg fått med meg :) Det kommer vel ny flaggemelding når de evt er under 5% også?
Dersom jeg skal følge med på endringene, så betyr det enda mer daglig excel plotting, og nå er det snart sommer og utetid!
Garcia
01.04.2021 kl 14:40 2575

Det som beroliger meg er at de har sikret seg mot økte stålpriser.
Nå gjenstår det bare å få marginene på bordet ...
bravi
01.04.2021 kl 19:51 2457

At de har sikret seg i forhold til stålprisen er greit, det gjør alle andre verft også når prisen er så ustabil. Internasjonalt har stålprisen (skipsplater) gått fra ca. $660/ tonn i Nov. 20 til ca $860/ tonn i dag, det er unormalt mye på kort tid. I Us er det 25% dyrere pga toll. Ser man på kostnaden for å produsere skips skrog inkl. maling er den i Us omkring $6000/ tonn mens den i Kina er omkring $1800/ tonn. Slik sett betyr stålprisen mye mere i Kina enn i Us. Det viser også hvor håpløst inneffektive amerikanske verft er. Det kan være derfor markedet er avventende til aksjen, de vil først se om de tjener noe på kontraktene.
Slettet bruker
01.04.2021 kl 20:30 2417

Det har noe med lønn å gjøre også. Jeg vil tro at det en verftarbeider i Kina tjener i mnd det tjener en arbeider på en uke i Statene
(Jeg husker da jeg var i Constanta/Romania at en verftarbeider hadde da så lite pr.dag at jeg tør ikke skrive det. Det er riktignok en god del år siden. Men norske verft dro god nytte av det)
bravi
01.04.2021 kl 20:55 2389

Verftene i Us er kraftig overadministrert. Lønna til vanlige sveisere og platesabeidere tror jeg er nesten like høy i kina som i Us. Du får knapt en hvit anerikaner til å gjøre fysisk arbeide på et skipsverft. Det er latinoer og billige innvandrere som gjør jobben. Du må inne på kontorene for å finne en hvit mann, da gjerne i ledelsen som koordinatorer og administratorer på mange nivåer med fortrinnsvis bare verbale kvalifikasjoner. Ingeniører er de heller ikke, konstruksjon og design er det kinesere, indiere og slike som tar seg av. I tillegg er det et utall fagforeninger som kun skaper problemer. Ikke så merkelig at de må tviholder på Jones Act, ellers hadde amerikansk verftsindustri blitt helt utradert.
Frodon
01.04.2021 kl 23:11 2313

Å tviholde på Jones Act er noe av det beste som har skjedd USA i moderne tid (i mine øyne). Det «alle» andre gjør, er å overlate alle arbeidsplassene til Kina/Asia.

Folk virker altfor lite bekymret over at Kina tar over verdens økonomien. Er det 5 år til Kina er verdens største økonomi? Minnes det var hva jeg leste i siste rapport. EU har i hvert fall fått opp øynene for det, men får de gjort noe eller er det for seint å stoppe Kina?
bravi
01.04.2021 kl 23:40 2274

Tror ikke det er for sent å stoppe Kina, de vil stoppe seg selv før eller siden. Det er etniske grupper i Kina, går ikke å feie slikt under teppet i all fremtid, det er bare for vesten å skvette litt bensin på bålet så er det igang, se også på Hong Kong.
Frodon
02.04.2021 kl 08:41 2125

Hva vil Norge gjøre hvis vi kommer i politisk uenighet med Kina, hvor de nekter oss varer inntil vi gjør som Kina sier?

«Monopolet gir makt

I 2013 leverte Kina 86 prosent av verdens sjeldne jordarter, og særlig de siste årene har kinesiske tjenestemenn ikke lagt skjul på at de har tenkt å benytte seg av makten som ligger i dette faktiske monopolet.

I september 2010 stanset kineserne brått all eksport av sjeldne jordarter til Japan, etter at landet pågrep en kinesisk fisker i farvann som begge land gjør krav på. Først etter at japanerne løslot mannen, startet leveransene av sjeldne jordarter igjen»

https://www.aftenposten.no/norge/i/3p6P9/17-sjeldne-mineraler-skaper-storpolitisk-troebbel
bravi
02.04.2021 kl 10:45 2018

Problemet med Philly er at aksjekursen ikke påvirkes av kontraktene verftet får utover et lite blaff akkurat når kontraktene meldes. At verftsindustrien i Us er ulønnsom i forhold til resten av verden betyr ikke noe pga. Jones Act. Da er forhåpningen at Philly, med kompetent norsk ledelse, greier å effektivisere seg mere enn de andre verftene. Akkurat det er ikke markedet overbevist om enda, det holder igjen interessen og kursen. Man må være klar over at å rasjonalisere/ effektivisere et amerikansk verft er vanskelig, der må man forholde seg til så mange fagforeninger, rigide regler med HMS krav og retningslinjer at det er nærmest umulig å få til noe.
Småplukker
02.04.2021 kl 11:07 1986

HMS regler for å unngå ulykker og fagforeninger som gjør at arbeiderne får ok betalt er noe dritt altså. Du er vel for barnearbeid og slavehandel også, bravi? Money rules!
bravi
02.04.2021 kl 11:29 1961

Høres ut som du har greie på dette. Da kan du forklare hvorfor f.eks et skipsverft i Norge er mere effektivt enn amerikanske verft, de har jo strenge HMS regler og fagforening her i landet også. Men vi har ikke noe Jones Act.
Redigert 02.04.2021 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Frodon
02.04.2021 kl 14:13 1874

Er norske skipsverft mer effektive enn amerikanske? Hva slags tall/info fant du her?
hill
02.04.2021 kl 14:14 1872

Frodon, ser at du har mange gode og fornuftige poeng, hvorfor en bør kjøpe aksjer i Philly.
Blant annet at seskapet kun er priset etter kontantbeholdningen, samt at de er gjeldfri.

Må vel også være en grunn for denne "rimelige" prisingen og at store eiere heller velger å selge seg ned?

Mener du likevel at Apollo, Goldman Sachs, Morgan Stenley og J.P. Morgan har gjort feilvurderinger, når de har valgt å selge seg ned?

Frodon
02.04.2021 kl 16:16 1818

Det er veldig lenge siden jeg begynte å følge med på Philly, også var det veldig mange år jeg ikke fulgt Philly, så svaret mitt baserer jeg på hva de som har fulgt med en stund på Xtrainvestor chatten skriver om dette. Dvs:

Apollo har vært stor eier i Philly lenge, siden 2014. Apollo er et veldig stort fond, så Philly er en helt ubetydelig investering for dem. Investeringen har slått feil og de har sannsynligvis gått lei av å sitte med aksjen. De må rapportere at de sitter med tap i aksjen (hvis det ikke har vært noen splitt/spleis i aksjen siden 2014), da kan det hende de heller velger å ta tapet og bli kvitt feil investeringen. De fikk forøvrig en del utbytter underveis (ca kr 59,26 pr aksje i utbytter).

Det som overrasker meg, er at et så stort fond ikke klarer å bli kvitt posten på annen måte enn å selge litt og litt over børsen i så lang tid. Kunne de ikke gitt et meglerhus oppdrag om å prøve å selge ut posten i en book-building eller no? Uansett kan vi takke for at de selger aksjene så billig 😊 Når selskapet er priset under cashbeholdning, 0 i gjeld og har et fremførbart underskudd på ca 100 mill, skal du ha en ganske dårlig ledelse for å rote dette bort. Og dette er et Aker/Røkke selskap, dvs ledelsen har min fulle tillit 🤩

Jeg lurer også på om Apollo fortsetter å selge aksjene sine i Philly hvis det begynner å komme inn grønt ordre, eks innen havvind? Hvis ja, da skal de ha ut hele posten uansett hva som skjer 🤪

«De forskjellige Apollo-selskapene kjøpte aksjene av QVT for 128 kroner stykket, noe som tilsvarer en kjøpesum på 154,2 millioner kroner.

Det er Apollo Special Opportunities Managed Account, Apollo Credit Strategies Master Fund, Apollo Value Investment Master Fund og Apollo Capital Spectrum Fund som har kjøpt aksjer»

https://e24.no/boers-og-finans/i/Mg0GeK/ny-storeier-i-aker-philadelphia
Redigert 02.04.2021 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
Frodon
02.04.2021 kl 16:52 1787

Den 28 september 2018 flagget Apollo at 4 oktober 2018 ville de gå over 20% flaggrensen i Philly pga enda et større aksjekjøp. Da sto kursen på midten av 30-tallet. 24 september 2020 flagget de under 20% igjen, da sto kursen ca på kr 63. Den 22 januar 2021 flagget de under 15%. Da hadde kursen nettopp gått mye opp pga Phily børsmld kontrakter og Apollo selger så mye aksjer de klarer på oppgangen.

Så nå er det bare å vente på neste flaggmld hvor Apollo er under 10% og håpe noen snart vil plukke opp restene 😬