NODL - Er det nå Fredriksen overtar noe fra Seadrill?

McCartney
NODL 13.02.2021 kl 16:23 12576

Kan det tenkes at Fredriksen tar i bruk Northern Drilling for å overta noe verdifullt fra Seadrill?
NODL ser jo ut til å ligge på vent til noe større skal skje.
Noen som har noen tanker om muligheter som kan ligge her?
Kunder, kontrakter, rigger?
Bare lurer ettersom jeg har satset en del kroner her også.
sober-minded
19.03.2021 kl 23:59 1193

..." du kan tydeligvis ikke regnskap."
Blir litt provosert av lite tilslørte "hersketeknikker"...
NODL har beveget seg opp over 20% siste mnd. ...Du har tydeligvis litt å lære av HAS vedr markedsforståelse ! ;-)
HAS
20.03.2021 kl 00:15 1174

Handlet mine aksjer for flere måneder siden. Kjøper ikke mer nå, men ser at det skal lite handel til nå før kursen stiger betraktelig. Innrømmer at dette er en som krever tålmodighet, men oljemarkedet har utviklet seg raskere enn jeg drømte om. Jeg tror derfor riggmarkedet også vil ta seg kraftig opp når skiferoljen tørker inn etterhvert. I stedet for å ta regnskapskurs velger jeg å gamble:)
hypotetic
20.03.2021 kl 11:29 1073

Ja her må man være inne hele tiden for plutselig løfter denne seg mye. Den kraftige korreksjonen i oljen som vi fikk nå er jo bare positiv for offshore og gjør at investorer holder seg borte fra skiferinvesteringer. Stor sannsynlighet for at begge disse skipene får lange kontrakter snart og da vil kreditter ikke være noe problem for dette selskapet med nytt og forutsigbart utstyr i denne bransjen som ser ut til å gå fra 7 dårlige til 7 gode år. og der det ikke er bestilt nye boreskip de siste årene. Med nye boreskip får man da et slags monopol med kostpris på utstyr til under halvparten av nypris noe som vel alltid har vist seg å gi god avkastning....
HAS
20.03.2021 kl 11:50 1054

Den globale boreaktiviteten var omtrent halvert i fjor, det samme har det vært innen skifer. Det har vært noe reaktivering av rigger til de beste skifer feltene, men på ingen måte nok til å opprettholde produksjonen når tidligere borede brønner etterhvert tømmes. På siste riggtelling var det på nytt nedgang i aktive rigger i USA og Canada. Episoder med fall i oljeprisen minner nok investorene innen skifer på faren for å svi fingrene på nytt.
Almirante
20.03.2021 kl 13:18 1023

NODL har vel et fortrinn med at både West Aquila og West Libra er 7. generasjon drillskip med DP3 og mulighet til å borre ned til 3.5KM(12000ft). Et «draw back» er at de ikke er klargjort for arbeid i ekstrem kulde og Artisk. Men man kan vil ikke få i både på «pose og sekk».

Petrobras annonserte nylig om ny anbudsrunde på 5 dypvannsenheter. (https://www.upstreamonline.com/rigs-and-vessels/petrobras-launches-fresh-brazil-deep-water-drilling-tender-heres-how-many-rigs-it-is-chasing/2-1-968570).

Her er det forventet at både Seadrill og NODL er med i tillegg til Odfjell som allerede har 4 drillingskip(Deepsea Metro II, SIRI, Guarapari og Itaoca) kontrahert til Petrobras.

I og med at Seadrill har søkt om konkursbeskyttelse og det er foventet en god del «kronerulling» så kan et «joint venture» mellom Odfjell, Seadrill og NODL være et alternativt.

Venter spent på 1Q21.

HAS
20.03.2021 kl 13:47 1008

Hadde ikke Seadrill også en samarbeidsavtale med det statlige Angolske selskapet Sonagol der de etter planen skulle stille med 2 drillship? Dette ble vel satt på vent ved Covid-utbruddet? Noen som vet noe mer om status her?