AVANCE GAS våren 2021

Avanceman
AGAS 16.02.2021 kl 18:35 26333

Velger å starte en ny tråd ettersom tidligere tråder er veldig lange og en annen også omhandler tørrlast :) Vurderte å gjøre den lukket (tilgang etter forespørsel) for å hindre usakeligheter fra enkelte, men starter den som en åpen tråd, så får vi se hvordan det går... Anmoder alle om å dele informasjon og kunnskap og holde seg unna døve / tullete innlegg, usanne påstander, sjikanering og ren hausing eller baising.

Merkelig tid der ratene har falt raskere enn på to ti-år (se artikkel i lenke nedenfor), samtidig som aksjekursene holder seg meget godt. Det er grunn til å tro at vi ser greie aksjekurser og god stigning i Avance i dag, fordi mange nå forventer et godt resultat og et greit utbytte. BW LPG rapporterer 1. mars, så investorene konsentrerer seg foreløpig om Avance. I USA startet Dorian godt opp i ettermiddag, men snudde og er nå ned drøyt 2,5%. Sannsynligvis i sterkere grad påvirket av dårlige rater, og ingen ventede nyheter i nær fremtid.

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/natural-gas/021621-vlgc-rates-in-steepest-freefall-in-two-decades-hopes-on-return-of-chinese-lpg-trade

Redigert 16.02.2021 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2021 kl 15:40 4289

Noen som tror BWLPG eller Dorian kjøper mer aksjer i Agas i morgen?
Avanceman
09.04.2021 kl 20:23 3496

Velger å puste liv I denne tråden igjen etter noen ukers pause.
Fra dagens nyhet: "Hemen Holding was allocated 50% of the new shares (pre-subscribed), taking the Group’s holding from ~25% to ~29%, illustrating strong commitment to the company." (Cleaves)

Hemen hadde ikke før emisjonen mer enn i underkant av 25% av kapitalen. Altså, majoritetsaksjonær, men ikke med verken negativt flertall (33,4%) eller over 50%.
Før emisjonen ble gjennomført hadde Hemen sagt seg interessert i å ta 50%, men etter min mening og forståelse, burde han kun få dette gitt at det IKKE var en betydelig overtegning fra andre aksjonærer. La meg være tydelig: Likebehandling av aksjonærer i dette tilfelle skulle bety at alle fikk tildelt aksjer relativt sett i f.t. hva de tegnet for. Konkret, jeg tegnet meg for 50 000 aksjer i emisjonen, men fikk tildelt kun 5000 aksjer. Hva er det som tilsier at det er rett og riktig at Hemen skulle få 50% av de nye aksjene i emisjonen, slik at de øker til ca 29%. Hvis vi legger til aksjene Frontline og Fredriksen eier, hva er prosentandelen da? Det synes jeg er det mest interessant spørsmålet i denne sammenheng. Altså, er Fredriksen (gjennom Hemen og Frontline) nå i en posisjon der han har en eiersits stor nok til å blokkere evt. oppkjøpsforsøk, altså negativt flertall. Det synes jeg er et betimelig og interessant spørsmål å få svar på. Og i så fall, måten dette skjedde på, ved å "ta" 50% av emisjonsaksjene for å oppnå dette, er det ok? Han kunne selvsagt ha handlet aksjene over børs, for å oppnå negativt flertall, men da ville det ha kostet ham mye, mye mer, fordi aksjekursen ville ha steget kraftig. At Hannisdahl i Cleaves mener Fredriksen ved å øke sin eierandel viser ´committment´ til selskapet, er greit, det gjør alle aksjonærer basert på sine forutsetninger og prioriteringer, men spørsmålet som står ubesvart er: Hvorfor gjør han det på denne måten og er det i tråd med krav til likebehandling av aksjonærer?
Synspunkter? (Saklige takk!) Garderobemannen, hvor er du? :)
Redigert 09.04.2021 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.04.2021 kl 20:50 3432

JF forhåndstegnet seg for 50%, men er enig i at det ikke er helt fair. LPG aksjer har en lysende fremtid foran seg, så mistenker at han vil enten hindre fiendtlige oppkjøp på disse kursnivåene ev. kunne styre en fusjon etc i en bestemt retning.

«John Fredriksens Hemen Holding, som eier omtrent 25 prosent av de aksjene i selskapet, meldte at det har forhåndstegnet seg for 50 prosent i emisjonen og minst ville bli tildelt sin pro rata-andel»
Avanceman
09.04.2021 kl 20:52 3416

Er kjent med det, men spørsmålet er: Hvorfor skulle han, og ingen andre, få anledning til å forhåndstegne?
Redigert 09.04.2021 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
Just me
09.04.2021 kl 21:10 3364

Ratene i VLGC-segmentet har steget fra 9.500 til 37.500 dollar pr. dag i løpet av en måned. Adm. direktør Kristian Sørensen i Avance Gas tror at inntjeningen skal ytterligere opp.


HØYT INNTJENINGSPOTENSIAL: Kristian Sørensen hevder at et moderne eco-skip har økt inntjeningspotensial på omtrent 10.000 dollar pr. dag sammenlignet med en tradisjonell VLGC.
Shipping
Bjørn Henning Grandal
20:09 - 9. april
Sent torsdag ble det kjent at Avance Gas hentet 65 millioner dollar i en rettet emisjon. John Fredriksen, som gjennom Hemen Holding eier cirka 25 prosent av Avance Gas, har forhåndstegnet seg for halvparten av kapitalutvidelsen. Pengene som hentes inn skal benyttes til generelle selskapsformål og til delvis finansiering av rederiets nybyggingsprogram, som nå er utvidet fra fire til seks skip.
– Hovedårsaken til av nå utvidet nybyggingsprogrammet er at vi har sterk tro på markedet og videre vekst for bruken av LPG både til industriell og hjemmebruk, spesielt i Asia, sier adm. direktør Kristian Sørensen i Avance Gas.
Lønnsomme skip
Han mener også det er riktig å øke størrelsen på flåten for at selskapet skal vokse for å oppnå bedre prising på aksjen og optimalisere den kommersielle operasjonen.
– I dette bildet har vi nå muligheten til å øke flåten med to dual fuel-skip til en konkurransedyktig pris som også bidrar sterkt til å redusere vårt karbon-og utslippsavtrykk og bidrar til grønnere skipsfart.
Sørensen påpeker at intjeningspotensialet på et såkalt eco-skip er langt høyere enn for de tradisjonelle VLGC-ene.
– Som det fremkommer av vår investorpresentasjonen er det et økt inntjeningspotensial på omtrent 10.000 dollar pr. dag for et eco-skp gitt dagens forwardpriser på drivstoff.
Ifølge Sørensen vil cash-break-even-nivåene på de nye skipene ligge på på rundt 20.000 dollar dagen.
– Dette er meget konkurransedyktig sett i forhold til konkurrenter som det er naturlig å sammenligne seg med.

RATER I VÆRET: VLGC-ratene har steget fra 9.500 til 37.500 dollar dagen i løpet av en måned.
Solid opptur
VLGC-markedet har tatt seg kraftig opp den seneste månedene etter at spotratene var helt i 9.000 dollar dagen i begynnelsen av mars. Nå er ratene oppe i rundt 37.000 dollar dagen. Avance Gas-aksjen har også skutt fart etter tung nedgangsperiode etter årsskiftet. I løpet av den seneste måneden er aksjen opp i overkant av 30 prosent
– Våre analyser av markedet indikerer en ytterligere styrking av ratene i sommer og høst selv om vi ikke legger til grunn at vi igjen vil se over 100.000 dollar pr. dag slik vi hadde i 4.kvartal i fjor. Det var eksepsjonelt og primært basert på spesielle hendelser som åpner en arbitrasje på LPG-produktsiden som lukkes etter en stund, sier Sørensen.
VLGC-markedet har slitt med en «tung» ordrebok de seneste årene. Fortsatt er det mange skip i ordre, men Sørensen mener at den er håndterbar.
– Ja, slik vi ser det er den håndterbar. Det er også en flåteprofil hvor den relativt store andelen av flåten med konvensjonelt fremdriftsmaskineri forventes å måtte fases ut eller redusere seilingsfarten for å møte nye krav om redusert utslipp i årene som kommer.
Tungvekter på eiersiden
Avance Gas har tunge VLGC-aktører, som BW LPG, Dorian og Petredec, inne på eiersiden. Det har angivelig Kristian Sørensen ingen problemer med.
– Vi ønsker alle aksjonærer velkommen og ser på det som et godt tegn at profesjonelle aktører fra bransjen velger å investere sine penger i selskapet, sier han.
Redigert 09.04.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
AudiBMWMercy
10.04.2021 kl 09:29 3037

Før denne emisjon, hadde jeg trodd at AGAS ville bestille to nye VLGC i 2025 etter at de har fått operasjonerfaring fra de 4 dual-fuel VLGCer og har solgt VLGC som ble bygget i 2008.

Jeg tror denne emisjon henger sammen med lån avtale "A change of control provision which will be triggered if a person or company other than Hemen Holding Ltd,
Frontline or Sungas gains control, directly or indirectly, of one-third or more of the voting and/or shares of Avance Gas".

Da BWLPG, Dorian og Petredec kjøpte inn i AGAS, så er det høyere risiko at Hemen kunne ikke ha kontrol på 1/3 del av AGAS.
Jeg ville ikke vært overasket dersom AGAS annonsere de 2 opsjon nye VLGC er kansellert eller utsatt til senere.
BIF78
10.04.2021 kl 09:48 3001

Som jeg forstår det, så er der fast pris på de 2 ekstra optioner på skibene. Med stigende stålpriser og generelt stigende værftpriser, så vil det vel være en fordel, at udnytte optionerne og få 6 skibe til en meget konkurrencedygtig pris ift hvad det vil koste at bestille i dag. Hvis nybygpris stiger så vil de alt andet lige også kunne få mere for de gamle skibe. Hvis optionerne er fast og samme pris, som de der bygges nu, så kan jeg ikke se, hvorfor de ikke skulle bestille de 2 skibe. Netop med stigende priser på nybyg, så vil det nok ligge en dæmper på bestilling af nybyg de kommende år.
Kvistingen
10.04.2021 kl 19:12 2718

Noen som vet om det vil være mulig å videreselge en slik opsjon? Så kan AGAS få mye av verdien av den uten å selv bygge skip. Ulempen er selvfølgelig at en konkurrent vil komme i markedet med skipene i stedet.
Springer
10.04.2021 kl 19:47 2666

Ville heller solgt et par av de eldre skipene man har.
AudiBMWMercy
11.04.2021 kl 10:04 2343

Jeg utelukker ikke helt den hypotesen. Gitt at AGAS hoved næring å frakte LPG for å tjene penger, tror jeg at de har lite fokus med økende stålpris. Vi har sett hvordan TCE svinge ganske voldsom og ved å bestille 2 nye VLGC, vil risikoen å ikke tjene penger bare øke. Da kan en spørre om sparing ved å bestille nå mot senere, er verdt den risikoen.

Jeg tror også at verft inkluderer i deres kontrakt med AGAS at fremtidige bestilling skal tilpasses mot råvarepris. Hvorfor skal verften ta regningen på økende stålpris.

I følge 2019 rapport side 46, de første bestilling av to VLGC kostet rundt 155,4 MUSD men i deres presentasjon ble det registrert at en VLGC koster 157.8 MUSD (2x78,6 MUSD). Så er det ikke fastpris heller.

Sonatrach
11.04.2021 kl 11:40 2199

Du kan ikke selge selve oppsjonen da du ikke "eier" den ettersom du ikke har betalt noe for den. Men du kan erklærte oppsjonen og flippe skipet/skipene videre umiddelbart etterpå. Det kalles re-sale og kan gjøres helt opp til levering. Populært å gjøre i et stigende marked. I 1997 ca, da bulk markedet kokte, gjorde JF en resale av en Cape Size'r som han hadde betalt ca $97M for, til DRYS (George Economou) for $147M. Fantastisk deal all den tid bulkmarkedet trynet året etter.

Vi husker tidligere i år da Spetalen, Economou + en til kjøpte en VLCC på re-sale til $105M, like etter at Hunter hadde solgt en for $95-98M. Det kan se ut som om at dette var årets mest rævva deal da de fixet den ut på en møkkarate like før tank smalt til himmels. Economou er generelt dårlig på timing, og man bør ikke henge seg på ham. Med mindre VLCC nybyggprisene stiger over $105M, blir denne stående som en drittdeal...... De kunne jo kjøpt Hunter sine for $84.5M 9 mnd senere.
Redigert 12.04.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
BIF78
11.04.2021 kl 13:00 2092

Min pointe med øget stålpris går ikke på, at Avance skal transportere det, men at skibe vil blive betydelige dyrere at købe, når stålprisen stiger. Men du har ret, at det vil være mærkeligt, at værftet skal løbe hele risikoen med øget stålpris, så det er nok ikke tilfældet.
BIF78
11.04.2021 kl 13:14 2067

Klippet fra anden tråd:

CLEAVES
"Avance Gas (BUY/TP N55) has announced the successful completion of a NOK 555m private placement at NOK 43/sh (4.7% below last close). Mr. Fredriksen signed for 50% of the placement, thus increasing his stake in the company from 24.93% to 29.11%.


The proceeds “will be used for general corporate purposes, which includes partly financing of the Company's newbuilding program” . The company has recently ordered four dual fuel VLGC newbuildings with a 91k cbm capacity, and has options for more. Given the recent rise in steel prices and improving backlog at yards, we have seen a significant increase in newbuild prices recently. It is thus fair to assume that Avance’s NB options are in the money, and that the main rational behind the equity raise is to be able to take advantage if this. Assuming Avance declares four additional newbuildings at a fixed cost of $78 each, and with newbuilding prices now standing 5-10% higher than in December, the options could potentially be $16-31m in the money.

kodenavn
04.06.2021 kl 11:03 1320

Økte lagre forrige uke. Det er bra. Det gir grunnlag for høyere eksport senere.

USA: PROPANLAGRENE VAR 48,2M FAT FORRIGE UKE (44,1M)
Oslo (TDN Direkt): Propan/propylenlagrene i USA var på 48,2 millioner fat i forrige uke, mot 44,1 millioner fat uken før.

Det viser tall fra amerikanske energimyndigheter (EIA), publisert torsdag ettermiddag.

Videre var propan/propylen-nettoproduksjonen på 2,325 millioner fat pr dag, mot 2,331 millioner fat uken før.

Eksporten var på 0,789 millioner fat propan/propylen pr dag, mot 1,408 millioner fat pr dag uken før.