Coronastøtte til boligutleiere ??? !!!!!

Marximat
17.02.2021 kl 19:39 2705

Dette gjelder ikke private utleiere, men gjelder alle firmaer - enten de driver med utleie eller annet.

Du mener at bransjer du misliker bør unntas fra støtteordningen? Høres potensielt dyrt og komplisert ut å praktisere for det offentlige.

Hva med alkoholmotstandere som mener at serveringsbransjen bør unntas fra støtteordningene? Miljøforkjempere som mener at reiselivsbransjen bør unntas fra støtteordningene?
Slettet bruker
18.02.2021 kl 10:06 2590

Boligene må selges hvis de ikke har råd til å eie dem. Det er selvsagt meningsløst at staten skal bruke oljeskattene til å subsidiere boligspekulanter. Og boligprisene falt ikke i Oslo i 2020, de steg med flere prosent, og fortsetter oppover i år, da er det hinsides enhver fornuft at staten ved regjeringen Solberg og en eller annen historieløs og ukvalifisert næringsminister fra Venstre, av alle (Venstre var som kjent partiet som mente det ville være tilstrekkelig om det offentlige finansierte seg med eiendomsskatter). Vi må snart begynne å arbeide i dette landet.
Redigert 18.02.2021 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
wire1
18.02.2021 kl 11:28 2538

De får vel leid ut, er bare snakk om pris? Synes isåfall det er rart at de får støtte der det er mer lønnsomt å la de stå tomme og få støtte, enn å leie ut til skampriser. Under Kristianiakrakket i 1899 var vel noe sånt som 10% av alle leilighetene i Oslo ubebodd og flere fikk bo gratis, nesten betalt av utleier så leilighetene ikke skulle forfalle. Selvfølgelig ikke så veldig relevant, men morsom sammenligning likevel.

Dette får meg også litt til å tenke på advokatkontorene som har permitert over en lav sko til tross for enorme bonuser og overskudd til partnerne. Jeg synes ikke bedrifter burde få støtte før overskuddet er tapt.
Redigert 18.02.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2021 kl 14:07 2484

Å insinuere at jeg misliker boligutleierbransjen, blir jo helt meningsløst her. Hvor har jeg skrevet det ?
Det syke her, er jo at den praksisen som avdekkes her, kan bidra til å dra eiendomsmarkedet ned.
Til å krasje eiendomsmarkedet. Og dette med statsstøtte.
I Oslo er eiendomsmarkedet nå blitt direkte usunt. Og nasjonaløkonomisk betenkelig. Norge trenger anti-sentralisering.
Man har latt Oslo og Akershus sentralisere for mye for lenge, på resten av landets bekostning. Trondheim og omegn
har også hatt sentralisering litt på samme måte.
Oslo og Akershus har også vist at de ikke evner å håndtere det byutviklingsmessige i forbindelse med sentraliseringsvekst.
Hvilket gir skade og dårlige resultater.
Redigert 18.02.2021 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2021 kl 14:14 2477

Og hva vet vi om hvorvidt de står tomme ? Det kan også være et spørsmål. Uoffisiell utleie ?
Og for eksempel korttidsutleie ?
Slettet bruker
18.02.2021 kl 15:02 2447

Hvis begrunnelsen for å gi støtte er at det er umulig å oppnå ønsket husleie pga statens coronatiltak, så må det motsatte også gjelde: Alle statlige og kommunale tiltak som driver husleie og eiendomspriser opp, må da utløse krav fra det offentlige til eiere av eiendom om å å betale inn en ekstraskatt. Det blir en helt ny tenkemåte i skatteteori; statlige inngrep i markedet som påvirker eiendomspriser, skal enten utløse et grunnrentesubsidium eller en grunnrenteskatt. Det kan være statlige virkemidler som rente, reguleringsplaner, sentraliseringstiltak, lokalisering av statlige og fylkeskommunale arbeidsplasser, innvandring, bosetting av innvandrere ved kjøp av eiendom til innvandrerne eller støtte til husleie, skatteendringer, osv.
Slettet bruker
23.02.2021 kl 06:22 2213

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/bolighaistotte---vanvittig/73442797
Det er også et sløseri med ressurser å la boliger stå tomme.
Og denne ordningen kan trigge krakk i eiendomsmarkedet. Dvs. en trippel molbo-ordning.
Fluefiskeren
23.02.2021 kl 08:03 2133

Helt vanvittig. Disse menneskene er nok helt sikkert de som snakker varmt om tilbud og etterspørsel og kapitalismen. Det offentlig har de nok bare sett på som en pest og plage. Nå er alt forandret. Nå ber de om støtte fra de som de bare har hatt forakt for tidligere. Koronaen har dessverre lokket fram pengebegjæret for mange investorer mye av forretningslivet. Det verste er at de får det akkurat som de vil med dagens regjering som jo helt tydelig gjør hva de kan for å ta fra de fattige og gi til de rike. Hvorfor skal Staten redde alt mulig rart? Går det dårlig er det eierne og bankene som får trå til. Ikke ta av den vanlige manns skattepenger. Det er mye stygt å se nå ang. hvem som får 95 % av støtten. De som til de grader har stått i det som sykepleiere og helsepleiere får knapt et øre.
VikingFlyer
23.02.2021 kl 09:53 2079

Hva med alle private som har kjøpt leilighet nr to (og tre og fire) for utleie?
Slettet bruker
23.02.2021 kl 10:21 2058

Jeg har 4 leiligheter i Oslo for utleie - privat. Coronastøtte er ikke en så veldig aktuell problemstilling..... Har ikke hatt 1 dag ledig i noen av de i de 10 årene jeg har drevet med dette. Derimot har jeg særdeles fornøyde leietakere som i gjennomsnitt betaler husleien 1 uke før forfall. Noen har blitt boende i 7 år..... De er særdeles fornøyde med å bo i sentrale/tidsmessige leiligheter på Grünerløkka med ordnede forhold. Jeg mener jeg gjør en samfunnsnyttig ting ved å tilby gode boliger og ryddige leieforhold. Det er faktisk slik at det er mange som ønsker å leie - og etter mitt skjønn bør man ikke kjøpe bolig hvis du ikke ser for deg å bo samme sted i minst 5 år. Til det er transaksjonskostnader og risiko for høy. Mange "studentkjøp" og lignende som gjøres nå som jeg tipper blir en trist historie. Ellers har jeg min egen temperaturmåler for leiesituasjonen i mitt marked. Hvor mange leiligheter med 2 eller flere soverom er til leie i bydel Grünerløkka? Dette tallet har variert mellom 60 og 150 i de 10 årene jeg har drevet på - idag er det 110. Litt trått - men langt fra noen krisesituasjon - som noen prøver å male frem. Skal man sammenligne tall må man gjøre litt forarbeide - idag er det feks et meget stort innslag av enkeltstående rom til leie / det var veldig mye færre slike leieforhold for 10 år siden....En annen ting er at de "ledige leilighetene" ofte er leiligheter som BLIR ledige. Av de 110 står 40% ledige nå - mens 60% blir ledige ila mars/april/mai/juni. De fleste som leier ut har 3 måneders oppsigelsestid + inneværende måned.
Redigert 23.02.2021 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
23.02.2021 kl 11:52 1990

Hvorfor skal staten redde alt mulig er et godt spørsmål men et firma som driver med utleie av leilgheter er et firma som alle andre og har da de samme rettigheter, de taper penger akkurat som frisører og restauranter så hvorfor skal ikke de få støtte?
Sykepleiere og helsepersonell skal ha koronastøtte synes du, hva mener du med det?
Traktor94
23.02.2021 kl 11:57 1978

Fornuftig og innsiktsfult innlegg fra deg som alltid Kator! Du bidrar absolutt positivt både her og på leiemarkedet. Kan du dele litt om hvilke leiepris du har lagt deg på og eventuelt yield? Kollektiv? Snakker vi om beste Grunerløkka?
Redigert 23.02.2021 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2021 kl 12:10 1963

Hva som er beste del av Grünerløkka er nok en diskusjon / men dette er det som betegnes som Dælenenga / Rodeløkka + 1 på Hasle/Løren. Priser for 3 roms er 16-16.500 / 4 roms 20-22.000 / 1 hybel 8.750. Netto yield basert på dagens markedsverdi er trolig ca 3,25% på netto leieinntekter (skal sies at jeg hadde kontakt med en megler for 1 uke siden som anslo salgspriser som var 10-15% høyere enn det jeg mener - og benytter ved beregning av yield her. Tror ikke helt på det). Tror at en aktør som Heimstaden ville tatt ca. 2.000 mere pr. enhet - men helt ærlig har jeg valgt å ikke tyne ut den siste 1.000 lappen og heller prioritert folk som blir værende og er fornøyde. Men det er jo ikke veldedighet jeg driver med heller.....Leilighetene er mellom 5 og 11 år gamle så de holder god standard (++)..Toppetasjer med mulighet for parkeringsplass..Jeg har en leiekontrakt med 1 hovedleietaker på hver leilighet og så ordner beboerne opp seg imellom.
Redigert 23.02.2021 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Traktor94
23.02.2021 kl 12:33 1946

Takk for svar. Høres fornuftig ut. Det er uansett ikke fra leieinntektene man tjenter de store pengene. Når du sier netto så mener du leieinntekter minus felleskostnader, men før skatt?
Slettet bruker
23.02.2021 kl 12:47 1929

Ja. "De store pengene" er et relativt begrep. For meg er leieinntektene ca 40% høyere enn hva jeg la til grunn ved kjøp og renten idag 1/3 av hva den var...Tilsammen blir det kraftig. Men regner vel med at renten dobler seg fra dagens nivå ila 2-3 år.