Case: REC Silicon - Markedet må mates med en teskje

Slettet bruker
RECSI 22.02.2021 kl 21:33 147122

Hei alle sammen,

Først og fremst må jeg beklage for at jeg ikke har rukket å komme med en oppdatert analyse som jeg lovte i helgen. Jeg har en utrolig tøff og hektisk hverdag, som gjør at jeg ikke alltid har tid til å sette meg ned og skrive (dette innlegget tar meg noen timer å skrive ned). Hvis du ikke har lest mine tidligere tråder anbefaler jeg at du leser dem. For alle nye, gamle og potensielle aksjonærer, velkommen og nyt lesingen. Husk at det meste er teorier og spekulasjon og at dette ikke er ment som investeringsråd.

La meg starte med å nevne at den 18.01.21 var aksjekurs på 16.62kr. Dagen etterpå kom børsmelding om Aker Horizons og kursen steg til 19.74kr. Dagen etterpå steg kursen til 20.36kr og deretter falt den tre dager på rad ned til 17.20kr, nesten det samme som før meldingen kom. Aksjen steg gradvis opp til 19.20kr frem til den 05.02.21. Dagen etterpå kom børsmelding om at Røkke ønsker å tre inn som styreleder og vi nådde toppen på 24.64kr før vi falt ned til hva som er dagens sluttkurs, 19.63kr.

Da har jeg to raske spørsmål jeg ønsker at du skal svare på:
1. Var det noe nytt som kom frem som gjorde at aksjen falt ned til 17.20kr (enda lavere intraday en dag etterpå, 16.65kr) når informasjon om Aker Horizons kom?
2. Var det noe nytt som kom frem som gjorde at aksjen har falt ned til 19.63kr etter å ha vært så høyt oppe som 24.6kr?

I mitt syn har det skjedd endringer siden vi fikk vite at Røkke skal bli styreleder, men dette har kun vært positive endringer. Vi har blant annet lært mye om veien fremover og også hvorfor Røkke skal tre inn som styreleder, noe jeg kommer tilbake til senere. Da spør du deg selv dette:

Ingenting tilsier at aksjekurs skal falle, men hvorfor da et fall fra 24.64kr til 19.63kr på noen få børsdager?

1. Aksjen er volatil, dette gjelder på grønne og røde dager. Nye topper vil testet og tidligere topper som nå er bunn vil retestes.
2. Frykt. Et perfekt virkemiddel til å "ta" penger fra de utålmodige til de tålmodige.
3. Frykt igjen, men denne gangen på momentet til aksjen. Perfekt når det er så mange uvitende aksjonærer som ikke vet bedre - også kan de som er kapitalsterke smile, le og fortsette å laste opp og istedenfor å by for mye og presse prisen opp, byr de for lite, fordi folk rett og slett er villige til å selge.

Jeg er kun aktiv på Hegnar forum og har ingen bruker noen andre steder, men jeg har vært inne og lest på diverse forumer. Hva slags inntrykk har jeg fått? Panikk, frykt, usikkerhet. Dette blir kapitulert helt perfekt. Et par store ordre - også gjøres resten av jobben av seg selv. Begynner aksjekurs å komme tilbake? Et stort salg til, presse prisen ned - også gjøres resten av jobben av seg selv. Før jeg går videre til å snakke om fundamentet i lys av Q4 presentasjonen ønsker jeg å påpeke at frykt er din største fiende. Kontroller det.

Nå kan vi gå videre til fundamentet til selskapet. Dere som har fulgt med på meg vet at jeg har spyttet at aksjen er på billigsalg en lang periode nå. Dere vet også at jeg ikke er for opptatt med Yulin og fokuserer på USA og EU, ettersom jeg mener at det er der fremtiden ligger. En av årsakene til at jeg mener at REC Silicon vil blomstre de neste årene, er på grunn av den politiske variabelen. Jeg tror ikke folk verdsetter hvor stort det er å ha demokratisk flertall i USA med Biden (en revolusjonær som ble valgt inn fordi han lovte store endringer innenfor bl.a. energi-segmentet) som president, eller vet hvor sjeldent det er. Dette betyr i praksis at Biden kan få utført politikken han ønsker i minst 2 år til, før det blir et nytt valg om å stemme inn medlemmer til senatet. Betyr dette at Yulin er verdiløst? Absolutt ikke! Fra presentasjonen til REC Silicon på fredag ble det gitt et politisk beskjed: Inkluder oss eller bli sittende fast der dere er. Et signal ble sendt på at kunnskapen og teknologien til REC er nødvendig for våre kinesiske samarbeidspartnere og at det er REC som har styringen. Men la oss si at Yulin er et tap prosjekt, forandrer det noe? Absolutt ikke! REC Silicon kommer først og fremst til å blomstre pga. USA og EU. Det finnes ingen andre som REC Silicon i hele USA og EU, men det finnes mange som dem i Kina. Men hvorfor så mye fokus på USA og EU?

Da kommer jeg til et av mine viktigste poeng. Det vil bli startet et kappløp om å komme lengst innenfor fornybart i verden. De som mestrer dette og er suksessfulle vil komme videre, mens de som ikke klarer å gjøre skifte fra fossilt til fornybart vil sitte igjen som de store taperne, uavhengig av dagens posisjon i verdenssamfunnet. Dette er spesielt viktig for USA og Kina og kan avgjøre hvem som fortsetter å ha hegemoni og vil være verdensledende. REC Silicon passer perfekt inn her, ettersom USA kommer til å satse sterkt på fornybart og da trengs det flere selskaper som REC Silicon, som kan være bærebjelkene og produsere ingrediensene som er nødvendige for å bygge lokale verdikjeder rundt grønt.

Vi lærte også at Biden variabelen ikke kun er noe vi aksjonærer ser på, men som også blir tatt veldig seriøst av ledelsen i REC. Det blir dedikert eget område for dette på presentasjonen og ledelsen virker svært positive, men noe som er enda viktigere; Fremtoningen på presentasjonen. Det blir nærmest sagt at alternativene for batteri segmentet i USA er å enten 1. Samarbeide med REC Silicon (vegg til vegg) eller 2. Bestille fra Kina. Hvorfor er ikke punkt 2 aktuelt? Biden - og administrasjonen hans. Det ble nevnt for noen uker tilbake at Biden administrasjonen vil fokusere på å produsere i USA og kjøpe i USA. Bedrifter må nærmest sende søknad for å handle varer internasjonalt fremfor å bestille fra USA. Dette er bare noe av politikken vi har fått innsyn i. Biden var klar og tydelig om at covid-19 pandemien er hans første prioritet - og se hvor mye testing de har fått til i løpet av den korte perioden. Neste steg er å legge frem hele sin plan for fornybart. Tror du ikke at grønne incentiver vil være inkludert? De skal bruke over 2.000 milliarder dollar og med presidentens egne ord; revolusjonere energi-sektoren og skape nye arbeidsplasser. Tror du at USA vil la Kina vinne den politiske maktkampen som vil bli spilt de neste tiårene, fordi det er billigere å bestille derifra? Og apropos billigere, har ikke prisene bare steget uke for uke? Tror du ikke dette vil fortsette, når etterspørselen bare vokser og vokser?

I tillegg til det - og det aller viktigste. Vi fikk informasjon om akkurat hvorfor det haster for Røkke å bli styreleder. Fra presentasjonen fant vi ut at REC er i dialog med flere potensielle samarbeidspartnere og at konkurrenter må sloss for å bli samarbeidspartner for REC Silicon. Batteri segmentet kommer til å være helt enormt, ettersom verden går fra fossile biler til elektriske biler og her synes jeg at REC håndterer det helt perfekt. De slapper av og lener seg tilbake, mens konkurrenter må kjempe for å gi dem et godt nok tilbud til at de skal vurdere å vie seg til dem. Her kommer den lange erfaringen til ledelsen frem, her kommer ekspertisen frem. I flere år har REC vært i en sårbar posisjon. Andre ledere hadde kanskje hoppet til første avtale som gir dem omsetning, men REC vet hvilken posisjon de vil ha i markedet og de tar ingen raske avgjørelser.

Konkurs er ikke lenger et dilemma, nå har selskapet tid på seg. Det som derimot bør bli diskutert er; Vil REC gi slipp på Yulin for å satse kun på USA og EU? Kan Butte utvides? Kan ML utvides? Kan REC bygge nye fabrikker i fremtiden for å møte etterspørselen som vil komme? Vil REC selge sine patenter og kreve enten eierskap eller en viss sum for lisensen?

Så er spørsmålet nok en gang; Har det kommet ny informasjon som tilsier at aksjekurs bør gå ned? Svaret mitt er nei, tvert i mot burde vi ha gått opp. REC Silicon sier selv på presentasjonen at verdien til ML er på 1.7 milliarder USD. Hva er markedsverdien til selskapet i kveld? 7.3 milliarder kroner... Usle 7.3 milliarder kroner for et selskap som kan være en helt sentral aktør for den vestlige del av verden og fornybart. Jeg tror at REC vil ha et markedsandel i hele verden, men første prioritet bør kun være USA og EU for å bygge et sterkt fundament. Markedet må alltid mates med en teskje. Hvis det ikke kommer nyheter på en til to dager, begynner folk å få panikk og selge. Slutt å tro at du blir en milliardær over natten, da kommer du til å brenne deg. Istedenfor - velg et selskap (det må ikke være REC) som du mener vil være helt essensielt for fremtiden og som er underpriset basert på potensial og hold deg til det. Ikke la aksjekurs påvirke om det er et møkk selskap eller om det er verdens beste selskap. La fundamentet snakke for seg selv.

Husk; neste uke trer Røkke inn som styreleder. Han er kun styreleder i to børsnoterte selskaper, Aker og REC. Stol på meg når jeg sier det, det er ekstremt mye som jobbes med bak kulissene. Det er begrenset med hva Tore Torvund kan fortelle oss på en kvartalspresentasjon, men for alle som har holdt øynene oppe så fikk vi den informasjonen vi trengte, vi må bare lese gjennom linjene. Ikke bli overrasket om det strømmer inn med børsmeldinger i mars, fordi det kun er snakk om tid. Så om du vil selge aksjen til 19.63kr så må du bare være min gjest, selg gjerne til enda lavere frem til midten av mars, for da skal jeg fylle på mer, men hvis du har tro på selskapet, fundamentet og tror at den grønne revolusjonen som nå kommer også er en maktkamp mellom hvem som vil beholde makten i fremtiden, ja da gjør du det jeg nå lenge har bedt dere om å gjøre: Du tar egne selvstendige vurderinger og du kjøper for alt du har råd til. Ikke la frykt være årsaken til at du går glipp av hva jeg mener er den beste vekst casen i hele Oslo Børs. Har du troen på REC Silicon, eller bare later du som fordi det har blitt en folkeaksje og bytter mening basert på aksjekurs? De store kan kanskje bestemme retning en viss periode ved hjelp av frykt, men det er oss små og fundamentet som avgjør i lengden. Tenk langsiktig.

- Uchi
Slettet bruker
07.03.2021 kl 10:26 13797

Det kan være risokosport å førsøke å 'time' dag eller tidspunkt for nye børsmeldinger, for her er det ikke noe mønster. Fra oktober er nyheter sluppet på både tirsdager, torsdager fredag og søndag, så det kan komme når en minst venter det.
Slettet bruker
07.03.2021 kl 10:52 13666

Interesant artikkel i FA i dag.

"Kampen om å bli den ledende aktøren i bilverdenen er verdt hundrevis av milliarder av dollar, men hvis du vender blikket bort fra de brennhete bilprodusentene er det mye rom for investering i selskaper som er koblet til elbil-boomen, sier Tim Bush i UBS i en analyse.

Utfordringer

Et slikt område er selskapene som produserer batteriene i elbilene. Bush konkluderer med at batterier er den største utgiftsposten til elbilprodusentene og at det kan bli for høy etterspørsel allerede i år, og globale mangler innen 2025.

For at elbilmarkedet skal øke til 20 prosent i 2025 og 50 prosent i 2030, som man ser for seg, må batteriproduksjonen øke med 70 prosent mer de neste ti årene enn tidligere estimert, ifølge UBS.

– Mangel på tilbud er nært forestående, sier analytikerne"

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/03/07/7638094/ubs-kjop-disse-tre-aksjene-men-hold-deg-unna-denne
kuka
07.03.2021 kl 11:39 13553

Registrerer det florerer ulike "konspiratoriske teorier" på Ho-forumet om hva som er begrunnelsen for at Røkke stilte seg til disposisjon som styreformann i Rec. Jeg tillater meg til å gjengi et avsnitt i Ts; Uchihabrah, åpningsinnlegg:

"I tillegg til det - og det aller viktigste. Vi fikk informasjon om akkurat hvorfor det haster for Røkke å bli styreleder. Fra presentasjonen fant vi ut at REC er i dialog med flere potensielle samarbeidspartnere og at konkurrenter må sloss for å bli samarbeidspartner for REC Silicon. Batteri segmentet kommer til å være helt enormt, ettersom verden går fra fossile biler til elektriske biler og her synes jeg at REC håndterer det helt perfekt. De slapper av og lener seg tilbake, mens konkurrenter må kjempe for å gi dem et godt nok tilbud til at de skal vurdere å vie seg til dem. Her kommer den lange erfaringen til ledelsen frem, her kommer ekspertisen frem. I flere år har REC vært i en sårbar posisjon. Andre ledere hadde kanskje hoppet til første avtale som gir dem omsetning, men REC vet hvilken posisjon de vil ha i markedet og de tar ingen raske avgjørelser."

Jeg tror ikke at Røkke ville ha tatt på seg styreformannsvervet dersom det ikke var "noe stort" i emning. Den dagen vi får høre at beslutningen om åpning av anlegg i regi av Rec tror jeg vi kan være trygg på at nødvendige langsiktige avtaler er signert og at disse vil trygge god lønnsomhet i mange år fremover. Om Røkke/Aker/Aker Horisont vil søke å siker negativ/full kontroll i selskapet tar jeg i så fall som en sikkerhet for egen investering og fremtidig positiv utvikling.
manman01
07.03.2021 kl 17:30 13109

https://www.telegraph.co.uk/technology/2021/03/07/biden-fires-starting-gun-mission-liberate-american-tech-supply/

Til dem der ikke kan se den:
https://pastebin.com/Mc19jxpa

“The West lost that industrial heartland,” Moore says, “they don't have these skills and know-how and they need to rebuild that.” In a US Senate committee appearance last year, he likened the task ahead of the US to Franklin D. Roosevelt’s 1933 New Deal programme.

“When was the last time the US built a heavy industry from scratch? This is the scale of the thing that has to be achieved now,” he says.

:)
Redigert 07.03.2021 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
Sima1
07.03.2021 kl 17:59 13018

Når forventes det melding om når / hvis rec kommer inn i hovedindeksen?
Tanjiro
07.03.2021 kl 18:04 12969

Husker jeg riktig kommer dette senest 17 mars? Og at endringene vil skje 19 mars. Gjerne korriger meg om det er feil.
Sima1
07.03.2021 kl 18:18 12877

Takker. Spennende tider fremover : )
manman01
07.03.2021 kl 22:45 12303

fejl
Redigert 07.03.2021 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2021 kl 22:46 11724

1. Røkke har blitt styreleder og tatt med seg nye styremedlemmer fra Aker-konsernet.

2. Polysil prisene har økt med 27% de siste to ukene. Vi får ny oversikt nå på onsdag og jeg antar at prisene fortsetter å stige fremover.

3. Pakken til Biden er på vei til endelig godkjenning og deretter er neste pakke fra Biden-administrasjonen ment for fornybart.

4. Butte går så det suser og er under prosess med å ansette flere talenter.

5. Group 14 er godt i gang, ansetter som bare det og vil delta i battery technology presentasjon i morgen.

6. REC Silicon er i forhandlinger med potensielle samarbeidspartnere på batteri fronten og vi har fått beskjed om at konkurrenter må overtale REC, fremfor motsatt.
Markedet i Kina kan åpne seg ved to ulike scenarioer: Enten at prisene fortsetter å økes, noe som vil gjøre det mulig for REC å selge til Kina, selv med straffetoll eller at Kina vil forsøke å lette/avslutte handelskrigen ettersom det nå er Biden-administrasjonen og ikke Trump-administrasjonen.

Her har vi et selskap som allerede har en fabrikk som er i full drift og som mest sannsynlig må ekspanderes, en annen som er i delvis drift (Yulin) og en siste fabrikk som er stengt ned, men det er gjort en emisjon på 1 milliard NOK for å gjenåpne. Fra forrige kvartalspresentasjon nevnte Tore Torvund at ML er oppe og går i 2023 (men jeg mener at dette fort kan endre seg til mye tidligere og til 100% drift innen 2023). Fabrikkene sin kostpris er på ca. 25-30 milliarder kroner. I tillegg til det er dette det eneste selskapet i hele EU og USA som kan produsere ingrediensene grønne selskaper trenger. Selskapet har unike patenter (som vil være gull verdt når andre skal forsøke å komme inn i segmentet) og teknologi. Selskapet produserer ekstremt miljøvennlig og Biden-administrasjonen har direkte sagt ut at de vil innføre politikk som fører til at bedrifter må handle innenlands eller søke om unntak for å kjøpe fra utlandet.

Det er helt uforståelig at aksjen handles til disse kursene, men så er frykt en variabel som er vanskelig å forstå. Det grønne skiftet er plutselig over og olje er her for å bli? Heh, bare tull. Tiåringen har gått litt opp - og dette skal føre til 40-50% fall på solide vekstselskaper? Bare tull. Alle grønne selskaper skal komme under samme kam, uavhengig av fundament? Bare tull. REC Silicon skal prises til 5.4 milliarder kroner, når bare fabrikkene sin kostpris er flerdobling av dagens markedsverdi? Bare tull!

Jeg har sett et papirtap på flere hundre tusen kroner, nesten daglig den siste måneden. Er absolutt ikke hyggelig det. Som mange av dere vet har jeg hatt en relativt god og fin snittpris, men ikke misforstå meg, jeg lastet opp senest for noen uker tilbake (7 sifret beløp) og er nesten 40-50% minus der. Ikke hyggelig det heller. Og ja, jeg blir kjempe frustrert over at det tok så mange måneder for selskapet å sakte, men sikkert gå opp, men kun litt over tre uker til at vi er på disse latterlige kursene, når fundamentet bare har styrket seg i mellomtiden. Jeg ser også at RECSI tickeren har fått en del nye navn som har dukket opp og som spår prisen ned eller som sprer frykt. Jeg skal være ærlig, som jeg alltid forsøker å være med dere; Jeg har ingen anelse om vi skal ned å teste emisjonskurs på 10kr, eller enda lavere før vi fortsetter veien til tresifret, eller om nedgangen nå tar slutt og at oppgangen snart kan begynne igjen, men en ting er sikkert; Aksjen var underpriset på 24kr og den er latterlig underpriset på 14.6kr. En god dag kan enkelt føre til dobling av dagens kurs, men vi må være villig til å gi Røkke litt tid. Vi må også akseptere at krakket vi opplever akkurat nå suger, men vi faller ikke fordi REC har gjort noe feil (REC er fantastisk og vi er i blue sky scenario, alt som kunne ha gått riktig har gått riktig), men fordi "markedet" straffer grønne vekst aksjer, uten å ta hensyn til hvilket selskaper som er solide - og hvilket selskaper som bør korrigeres. Her blir alle straffet.

Husk at de nye styremedlemmene ennå ikke har kjøpt noen aksjer i selskapet. Det er normalt at styremedlemmer laster opp for å vise sin tillit til selskapet. Dette får meg til å tenke to ting; enten så har de ikke tro på selskapet og vil laste til billigere priser - ellers kan de rett og slett ikke handle på børsen, fordi de har innsideinformasjon (forhandlinger med ny(e) samarbeidspartnere?). Jeg stoler på Røkke som styreleder for REC Silicon, jeg stoler på fundamentet til REC Silicon og jeg stoler på om at Biden vil bygge lokale verdikjeder for fornybart i USA. Alt i alt er dette en oppskrift som jeg vil argumentere for er nok for å dra selskapet til nye høyder. Fornybart er her for å bli, alt annet er kun støy - og ingen andre selskap er grønnere enn REC, som produserer ingrediensene de andre grønne selskapene vil ha behov for.

Snakk med meg om et halvt år. Snakk med meg om et år. Snakk med meg om to år. Snakk med meg om tre år. Snakk med meg om fem år fra nå - også skal vi se hvem som smiler mest. I mellomtiden, slapp helt av - dette er en del av gamet med vekst aksjer, ekstremt volatilt. Er lov å være frustrert, jeg er det selv, men ro nå ned panikken litt. Ikke selg gull til prisen av møkk om du har tro på selskapet - men om du har mer kapital tilgjengelig og har tro på selskapet så vet du selv hva du burde gjøre nå som vi får en så god rabatt på Norges beste vekst case. Fortsetter prisen å gå ned vil jeg fortsette å gjøre alt jeg kan for å flytte på penger på alle mulige måter for å laste opp enda mer.

REC Silicon - "Not here to take part, here to take over" (Conor Rec Silicon McGreggor).

- Uchi
Slettet bruker
08.03.2021 kl 23:00 11583

ML will gradually open and be at 75% capasity within 2023 - Q3 presentasjon.

ML open by 2023 ble det nevnt i forrige kvartalspresentasjon. Hvorfor 2023? Fordi dette tar utgangspunkt i avtaler REC Silicon har per dags dato - og ikke potensielle kontrakter som vil løpe inn fortløpende. Her tar Tore Torvund utgangspunkt i utviklingen til G14. - Tror du at Tore T. kan si på en kvartalspresentasjon at vi kan åpne tidligere hvis vi får riktige kontrakter inn?

Hvorfor har ingen fra styret solgt sine aksjer når vi var på 23kr? Eller nå? Eller kjøpt mer? De kan ikke, rett og slett. Det er mye som foregår bak kulissene og vi vet egentlig så lite, meg selv inkludert, men snart; Snart vet vi mer.

REC Silicon er ikke en luftaksje som kun er basert på en idé langt frem i fremtiden. Her ligger pengene allerede og vi vil senest (gitt at REC ikke får noen kontrakter til) gjenåpnes i 2023. Hvor er ebitda? Hvor er assets verdien? Hvor er teknologiledelse?

Og til dere som sier at man bare kan kjøpe fra Kina; Hvis du vil ha kullkraft ja, men hvis Biden-administrasjonen holder sitt ord, så blir det svært vanskelig å bestille fra Kina, ettersom USA vil sørge for at lokal økonomien kan vokse og vil kreve at bedrifter kjøper innenlands. Husk nå også at det å ha varer som er produsert fra fabrikkene til REC er en stempel på kvalitet.

Husk at i 2022 begynner EU taksonomi. Husk at i morgen har G14 presentasjon. Husk at om en uke fra nå blir vi mest sannsynlig tatt inn i hovedindeksen og husk at Røkke er effektiv, plutselig kommer det en børsmelding som i seg selv vil gi oss en dobling - og disse meldingene kan komme når markedet er stengt.

Ja, min "urealiserte gevinst" har nok blitt mindre siden forrige måned, men min tillit til selskapet har bare blitt forsterket i mellomtiden. Grønn krakk? My a**. Jeg fortsetter å laste opp og gir ikke gull til andre som utnytter seg av frykten som har vært i markedet den siste måneden til prisen av møkk. Vil fallet fortsette? Det vet jeg ærlig ikke. Akkurat nå styrer makros mye, men jeg har jo ingen intensjon om å selge meg ut om en uke eller en måned og tror at i lengden vil dette være muligheten mange har ventet på. For en måned tilbake hadde dere sikret ofret høyrearmen for å kjøpe til 14-15-16kr fremfor 22-23-24kr, hva har forandret seg nå - bortsett fra frykt?
Småplukker
08.03.2021 kl 23:02 11555

Da sover jeg adskillig bedre takket være deg Uchi - nok en gang. Takk for det!
Slettet bruker
08.03.2021 kl 23:05 11514

Ingenting har endret seg! 🚀🚀
Jeg er i ferd med å doble mine aksjer rundt 15kr nå og er svært fornøyd med det. Trodde dette prisnivået var en saga blott jeg 😂
Slettet bruker
08.03.2021 kl 23:17 11410

Det han sa! Enig i hvert ord her.

Handlet på nedturen forrige uke, og i dag frigjorde jeg øvrige midler ved salg av de fåtall andre aksjene jeg satt igjen med. Nesten uvirkelig å se på nedturen siste uken, uten en eneste egentlig negativ trigger, men denne skjer jo ikke løsrevet av utviklingen ellers med grønt fall.

Tror det snur veldig snart, og er vel holdepunkter for at gulvet ble satt i dag, jf bl.a. den enorme kjøpsordre som ble satt på 14,57 før stengetid. Snart grønt igjen, og når nyheter kommer vil vi klatre i byks igjen.

Hold ut, og hold på aksjene folkens
Slettet bruker
08.03.2021 kl 23:18 11456

Uchihabra, jeg har satt stor pris på din kunnskap om selskapet Rec. Jeg har kun vært ett år i et ekstremt volatilt aksjemarked og lært mye. Det fundamentale er svært spennende og framtidsutsiktene er fantastisk for Rec. Men nå er markedet i en korreksjon og absolutt ingen logikk i kursnedgang, så hva er poenget med å være så eksponert for tap med din investering?
Slettet bruker
08.03.2021 kl 23:28 11346

Takk for hyggelige ord. Årsaken til at jeg fortsetter å være eksponert, fremfor å selge meg ut og forsøke å kjøpe inn billigere i ettertid, er fordi ingen av oss vet når nedgangen slutter og oppgangen begynner. Eventuelt at bunnen blir nådd og at selskapet fortsetter ferden oppover. Eller at en børsmelding kommer - og man går glipp av en god grønn dag. Med dagens sluttkurs hadde det ikke overrasket meg om vi stiger 50-150% på riktig børsmelding ila. samme dag, men det viktigste av alt: Jeg ser på meg selv som en investor og ikke en gambler. Jeg er ingen ekspert på TA og har dårlig erfaring med å "time" markedet. Det som har fungert ekstremt godt for meg derimot er "time in the market" - da blir man med på oppturer og nedturer og laster opp jevnt og trutt månedlig for å akkumulere til en sterkere posisjon. Det er ingen tap eller gevinst til man ikke realiserer - og jeg har ingen hensikt om å realisere gevinst så tidlig.

Hadde det vært fundamentet som endret seg i negativ retning så kunne jeg ha solgt meg ut, fordi det er hva jeg baserer min investering på. Men aldri om jeg selger meg ut fordi "markedet" forteller meg at REC nå er verdt noen milliarder mindre enn i forrige måned - når det egentlig burde ha vært omvendt, fordi "grønne" selskaper nå blir korrigert ettersom inntjeningen er for langt frem i tid og usikkert - dette gjelder ikke REC.

For alt vi vet kan vi bikke 30kr innen denne måneden - og da vil jeg ikke være han bitre og sure som griner over å ha solgt seg ut. Jeg kunne også ha solgt meg ut for lengst til 20kr og realisert en ganske heftig gevinst, men for meg er denne gevinsten peanøtter i forhold til hva jeg er ute etter og tror potensialet til selskapet er.
Slettet bruker
08.03.2021 kl 23:43 11216

Tusen takk for et godt begrunnet svar ; ) Jeg ønsker deg alt godt videre med investeringen og håper selvfølgelig at alle småaksjonærer kommer seg gjennom denne korreksjonen til helt andre kurser mot slutten av året. Jeg avventer selv med å gå inn i Rec igjen da det virker som det er store markedskrefter som styrer kursen nedover.
VL
08.03.2021 kl 23:53 11138

Helt enig med deg, sitter i båten og venter på bedre vær. REC blir sterkere for hver dag og det det fundament har ikke forandret seg. Nå løper alle til oljen men med 70 usd så begynner også det å bli stor fallhøyde.
Slettet bruker
09.03.2021 kl 09:34 10657

https://e24.no/boers-og-finans/i/WO7mba/risikosparerne-boer-snarest-soeke-trygge-havner

REC Silicon er en av de trygge selskapene man egentlig kan velge, men har blitt rammet utrolig hardt og feil på grunn av det grønne krakket.

Markedet i USA begynner å bli bull igjen til at tiåringen vil stabilisere seg ned. Vekst aksjer er plutselig fremtiden igjen - og fornybart er likevel fremtiden? Heh, markedet bytter meninger like ofte som jeg bytter sokker....

Slettet bruker
09.03.2021 kl 19:38 10354

Tiåringen stabiliserer seg ned. Store aktører kommer ut i USA og sier at de er bull. Aksjonærregisteret for REC viser at store aktører har kommet inn på bekostning av de små. Overrasker meg heller ikke om store aktører har brukt muligheten til å laste opp på alle solide grønne aksjer.

REC opp 16.85%
NIO opp 18%.
TSLA opp 19.71% (Er ikke aksjonær her lengre og har alt i REC, men det gjør meg veldig glad å se denne gå opp. På mange måter var dette inngangen til mitt nye liv).
Solaksjer opp 10-15% (First Solar, kun 7% opp).

Hvorfor følger jeg også med på bilselskaper som GM, NIO, TSLA osv? Fordi det henger sammen med REC (batteri segmentet) akkurat som solaksjer henger sammen med REC.

Viktigst av alt; Nasdaq opp 4.11% og vi har flere timer på oss.

Heh - og hva skjedde med at vi skal ned til 5-8 kr? Pfff. Vi er tilbake på 20-tallet raskere enn mange av oss tror også kan vi fortsette ferden til tresifret, men husk; det kan komme andre perioder - akkurat som denne. Vær forberedt på at veien til flere hundre kroner vil være fylt med opp og ned. Aksepter det og slapp av. Du eier aksjer i Norges beste vekst case for de neste årene og gitt at ting fortsetter å materialisere seg er oppsiden nærmest ubegrenset. Tiden får vise :)
Redigert 09.03.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
09.03.2021 kl 19:43 10314

5-8? Var en klovn som nevnte 3-4 kr og..
Slettet bruker
09.03.2021 kl 19:46 10307

Ikke glem Simen sitt kronestykke
drapper12
09.03.2021 kl 20:21 10114

Uchi, du er uten tvil den mest "ekte" personen jeg har møtt i alle mine år på ulike forumer.

Du har vært her dag inn og dag ut. Gått for selskapet og i mot selskapet, basert på realitet og ikke egen agenda. Forsøkt å roe ned andre som hausser og svarer grundig på baissere.

Jeg tviler ikke et eneste sekund på dine innlegg, fordi selv om vi ikke kjenner hverandre, kan jeg og mange andre her se at du er genuin.

Ville bare takke deg for at du er den du er. Skulle hatt flere som deg og dette forumet hadde vært et så mye bedre sted. Hadde gjerne donert litt til deg for alt det du gjør på forumet. Virkelig. Takk!
Slettet bruker
09.03.2021 kl 21:00 9929

Tusen takk! Jeg må ærlig innrømme at jeg får for mye skryt på Hegnar forum. Jeg er kun en av så mange gode bidragsytere som er aktiv på forumet daglig. Jeg har lært så mye av så mange på Hegnar, samtidig som jeg forsøker å lære bort det jeg kan til de som ikke vet bedre. Inspirere dem til å tenke selvstendig.

Ja, jeg er flink til å skrive, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg har rett. Det som derimot er garantert når det gjelder meg er åpenhet. Jeg bytter ikke sider for å tjene raske penger, jeg er her for å være en langsiktig investor og underveis gjerne hjelpe andre til å tenke mer selvstendig, fremfor å være avhengig av media, analytikere, eller slanger som deler ut feil informasjon for egen vinning. Vær mot andre som du ønsker at de skal være mot deg, er det ikke noe sånt de pleier å si? :)

En time til børsen i USA stenger. Knallsterk utvikling for Nasdaq, tech og grønne selskaper. Regner med at i morgen også blir en veldig fin dag og at ferden oppover nå kan begynne. De store har fått lastet opp.....
manman01
10.03.2021 kl 06:19 9278

Godmorgen

Jeg bringer lidt læsning til bordet, skrevet af First Solar CEO Mark Widmar

https://morningconsult.com/opinions/solar-panels-are-the-next-crude-oil-should-we-rely-on-china-for-americas-supply/
Slettet bruker
10.03.2021 kl 06:53 9168

According to a recent report by the Center for Strategic and International Studies and Bloomberg New Energy Finance, Chinese companies control two-thirds of the world’s polysilicon manufacturing capacity, 90 percent of crystalline silicon wafer manufacturing and 72 percent of solar panel manufacturing capacity.

Its companies are rapidly becoming a cartel, controlling enough capacity to slow the Biden administration’s plans for a clean energy transition, if China chooses to. This makes solar technology, its production, and supply a matter of national security.
Spurs8
10.03.2021 kl 07:06 9165

Rart at dette plutselig kommer nå. Alt fra Kina er jo på kullkraft. Noe USA og EU skal bort i ifra. Egne næringskjeder og arbeidsplasser skal Biden og fikse. Tviler sterkt på dette....
Slettet bruker
10.03.2021 kl 07:26 9057

Liten tvil om at det skal bygges opp en supply chain innefor Solar som uavhengige av kullkraft og stats subsidierte fabrikker i Kina.
For RECSI sin del så ligger vi ufattelig godt posisjonert for fremtiden. (Batteri/Solar)
Redigert 10.03.2021 kl 07:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2021 kl 07:44 8994

Kan ikke de annet enn at alt ligger til rette for en gigantisk REC oppgang . Bevis på dette får vi når fler amerikanske meglerhus interesserer seg for selskapet . Vi har sett antydningen allerede .
Ærligtalt
10.03.2021 kl 07:53 8935

Skulle hatt flere aksjer... En hel masse penger fra stimuluspakkene som kommer i fleng vil jo nå bli pløyd inn i grønne aksjer, i tillegg kommer nok særdeles gunstige betingelser fra den amerikanske stat

Nydelig...Men som alltid- skulle hatt fler :)
Cadizio
10.03.2021 kl 08:12 8742

Då är vi två min norska vän:)
HAS
10.03.2021 kl 08:32 8504

Shorten er uforandret, så dersom de fortsatt har ammunisjon må man vel være forberedt på at det blir forsøk på dumping?
Ærligtalt
10.03.2021 kl 08:36 8550

Da får de f... meg kjøre på, for nå har jeg frigjort en diger tønne med tørt krutt
Slettet bruker
10.03.2021 kl 08:40 8600

For de som tror at noe av de 1.9 trillioner dollar som ble vedtatt nå skal gå til sol så tar dere grundig feil. De skal gå til pensjonsforpliktelser i blå byer og stater + dekke underskudd i blå stater som ikke balanserer budsjettene, lærerforeninger, special intrests, kultur. Infrastruktur kommer ikke før neste gang og den skal være like stor, men da har GOP tatt over huset
manman01
10.03.2021 kl 08:45 8510

ok

kan du også fortælle mig lotto tallene på onsdag?

Du har jo tydeligvis en krystalkugle i din besiddelse.
Slettet bruker
10.03.2021 kl 08:49 8465

Jeg har gått gjennom hva som skal gå til hva og pakken strekker seg over mange år. Det står jo i the bill
Slettet bruker
10.03.2021 kl 08:54 8385

Bullish one white soldier pattern detected

The downtrend is damaged. If prices keep on rising on the following days, a major trend reversal takes place.

Bruker signalisere hvis bekreftet at vi kommer til å få kraftig oppgang/rekyl neste tiden

Dette stemmer også med vi har vært å skrapet bunn i den lange trend kanalen, selvom vi duppet noe under. Dette er ett godt signal.
RSI er lav, stoch er lav, og day chart tilsier vi burde ha mye oppgang i vente neste uken.
Godt å se denne candlestick pattern nå i bunn.

Shorten er fortsatt med oss, og det er forsåvidt bra, fortsetter vi oppgangen nå vil den bli dekket inn og da blir det fart oppover :-)

https://www.tradingview.com/x/ugpO6m5M/
Redigert 10.03.2021 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2021 kl 08:59 8256

Om man hadde fulgt med litt hadde man visst at den "pakken" som nå ble vedtatt hadde ingenting med forybar energi, klima etc. å gjøre. Det kommer meget snart en egen infrastrukturpakke som det skal forhandles om, og som forhåpentlig vedtas. Det er denne pakken som blir en betydelig injeksjon for produksjon og forbruk av fornybar energi i USA.
Slettet bruker
10.03.2021 kl 09:04 8220

Se hva jeg sier 2 hakk opp da, gidder du ikke lese?