Case: REC Silicon - Markedet må mates med en teskje

Slettet bruker
RECSI 22.02.2021 kl 21:33 147114

Hei alle sammen,

Først og fremst må jeg beklage for at jeg ikke har rukket å komme med en oppdatert analyse som jeg lovte i helgen. Jeg har en utrolig tøff og hektisk hverdag, som gjør at jeg ikke alltid har tid til å sette meg ned og skrive (dette innlegget tar meg noen timer å skrive ned). Hvis du ikke har lest mine tidligere tråder anbefaler jeg at du leser dem. For alle nye, gamle og potensielle aksjonærer, velkommen og nyt lesingen. Husk at det meste er teorier og spekulasjon og at dette ikke er ment som investeringsråd.

La meg starte med å nevne at den 18.01.21 var aksjekurs på 16.62kr. Dagen etterpå kom børsmelding om Aker Horizons og kursen steg til 19.74kr. Dagen etterpå steg kursen til 20.36kr og deretter falt den tre dager på rad ned til 17.20kr, nesten det samme som før meldingen kom. Aksjen steg gradvis opp til 19.20kr frem til den 05.02.21. Dagen etterpå kom børsmelding om at Røkke ønsker å tre inn som styreleder og vi nådde toppen på 24.64kr før vi falt ned til hva som er dagens sluttkurs, 19.63kr.

Da har jeg to raske spørsmål jeg ønsker at du skal svare på:
1. Var det noe nytt som kom frem som gjorde at aksjen falt ned til 17.20kr (enda lavere intraday en dag etterpå, 16.65kr) når informasjon om Aker Horizons kom?
2. Var det noe nytt som kom frem som gjorde at aksjen har falt ned til 19.63kr etter å ha vært så høyt oppe som 24.6kr?

I mitt syn har det skjedd endringer siden vi fikk vite at Røkke skal bli styreleder, men dette har kun vært positive endringer. Vi har blant annet lært mye om veien fremover og også hvorfor Røkke skal tre inn som styreleder, noe jeg kommer tilbake til senere. Da spør du deg selv dette:

Ingenting tilsier at aksjekurs skal falle, men hvorfor da et fall fra 24.64kr til 19.63kr på noen få børsdager?

1. Aksjen er volatil, dette gjelder på grønne og røde dager. Nye topper vil testet og tidligere topper som nå er bunn vil retestes.
2. Frykt. Et perfekt virkemiddel til å "ta" penger fra de utålmodige til de tålmodige.
3. Frykt igjen, men denne gangen på momentet til aksjen. Perfekt når det er så mange uvitende aksjonærer som ikke vet bedre - også kan de som er kapitalsterke smile, le og fortsette å laste opp og istedenfor å by for mye og presse prisen opp, byr de for lite, fordi folk rett og slett er villige til å selge.

Jeg er kun aktiv på Hegnar forum og har ingen bruker noen andre steder, men jeg har vært inne og lest på diverse forumer. Hva slags inntrykk har jeg fått? Panikk, frykt, usikkerhet. Dette blir kapitulert helt perfekt. Et par store ordre - også gjøres resten av jobben av seg selv. Begynner aksjekurs å komme tilbake? Et stort salg til, presse prisen ned - også gjøres resten av jobben av seg selv. Før jeg går videre til å snakke om fundamentet i lys av Q4 presentasjonen ønsker jeg å påpeke at frykt er din største fiende. Kontroller det.

Nå kan vi gå videre til fundamentet til selskapet. Dere som har fulgt med på meg vet at jeg har spyttet at aksjen er på billigsalg en lang periode nå. Dere vet også at jeg ikke er for opptatt med Yulin og fokuserer på USA og EU, ettersom jeg mener at det er der fremtiden ligger. En av årsakene til at jeg mener at REC Silicon vil blomstre de neste årene, er på grunn av den politiske variabelen. Jeg tror ikke folk verdsetter hvor stort det er å ha demokratisk flertall i USA med Biden (en revolusjonær som ble valgt inn fordi han lovte store endringer innenfor bl.a. energi-segmentet) som president, eller vet hvor sjeldent det er. Dette betyr i praksis at Biden kan få utført politikken han ønsker i minst 2 år til, før det blir et nytt valg om å stemme inn medlemmer til senatet. Betyr dette at Yulin er verdiløst? Absolutt ikke! Fra presentasjonen til REC Silicon på fredag ble det gitt et politisk beskjed: Inkluder oss eller bli sittende fast der dere er. Et signal ble sendt på at kunnskapen og teknologien til REC er nødvendig for våre kinesiske samarbeidspartnere og at det er REC som har styringen. Men la oss si at Yulin er et tap prosjekt, forandrer det noe? Absolutt ikke! REC Silicon kommer først og fremst til å blomstre pga. USA og EU. Det finnes ingen andre som REC Silicon i hele USA og EU, men det finnes mange som dem i Kina. Men hvorfor så mye fokus på USA og EU?

Da kommer jeg til et av mine viktigste poeng. Det vil bli startet et kappløp om å komme lengst innenfor fornybart i verden. De som mestrer dette og er suksessfulle vil komme videre, mens de som ikke klarer å gjøre skifte fra fossilt til fornybart vil sitte igjen som de store taperne, uavhengig av dagens posisjon i verdenssamfunnet. Dette er spesielt viktig for USA og Kina og kan avgjøre hvem som fortsetter å ha hegemoni og vil være verdensledende. REC Silicon passer perfekt inn her, ettersom USA kommer til å satse sterkt på fornybart og da trengs det flere selskaper som REC Silicon, som kan være bærebjelkene og produsere ingrediensene som er nødvendige for å bygge lokale verdikjeder rundt grønt.

Vi lærte også at Biden variabelen ikke kun er noe vi aksjonærer ser på, men som også blir tatt veldig seriøst av ledelsen i REC. Det blir dedikert eget område for dette på presentasjonen og ledelsen virker svært positive, men noe som er enda viktigere; Fremtoningen på presentasjonen. Det blir nærmest sagt at alternativene for batteri segmentet i USA er å enten 1. Samarbeide med REC Silicon (vegg til vegg) eller 2. Bestille fra Kina. Hvorfor er ikke punkt 2 aktuelt? Biden - og administrasjonen hans. Det ble nevnt for noen uker tilbake at Biden administrasjonen vil fokusere på å produsere i USA og kjøpe i USA. Bedrifter må nærmest sende søknad for å handle varer internasjonalt fremfor å bestille fra USA. Dette er bare noe av politikken vi har fått innsyn i. Biden var klar og tydelig om at covid-19 pandemien er hans første prioritet - og se hvor mye testing de har fått til i løpet av den korte perioden. Neste steg er å legge frem hele sin plan for fornybart. Tror du ikke at grønne incentiver vil være inkludert? De skal bruke over 2.000 milliarder dollar og med presidentens egne ord; revolusjonere energi-sektoren og skape nye arbeidsplasser. Tror du at USA vil la Kina vinne den politiske maktkampen som vil bli spilt de neste tiårene, fordi det er billigere å bestille derifra? Og apropos billigere, har ikke prisene bare steget uke for uke? Tror du ikke dette vil fortsette, når etterspørselen bare vokser og vokser?

I tillegg til det - og det aller viktigste. Vi fikk informasjon om akkurat hvorfor det haster for Røkke å bli styreleder. Fra presentasjonen fant vi ut at REC er i dialog med flere potensielle samarbeidspartnere og at konkurrenter må sloss for å bli samarbeidspartner for REC Silicon. Batteri segmentet kommer til å være helt enormt, ettersom verden går fra fossile biler til elektriske biler og her synes jeg at REC håndterer det helt perfekt. De slapper av og lener seg tilbake, mens konkurrenter må kjempe for å gi dem et godt nok tilbud til at de skal vurdere å vie seg til dem. Her kommer den lange erfaringen til ledelsen frem, her kommer ekspertisen frem. I flere år har REC vært i en sårbar posisjon. Andre ledere hadde kanskje hoppet til første avtale som gir dem omsetning, men REC vet hvilken posisjon de vil ha i markedet og de tar ingen raske avgjørelser.

Konkurs er ikke lenger et dilemma, nå har selskapet tid på seg. Det som derimot bør bli diskutert er; Vil REC gi slipp på Yulin for å satse kun på USA og EU? Kan Butte utvides? Kan ML utvides? Kan REC bygge nye fabrikker i fremtiden for å møte etterspørselen som vil komme? Vil REC selge sine patenter og kreve enten eierskap eller en viss sum for lisensen?

Så er spørsmålet nok en gang; Har det kommet ny informasjon som tilsier at aksjekurs bør gå ned? Svaret mitt er nei, tvert i mot burde vi ha gått opp. REC Silicon sier selv på presentasjonen at verdien til ML er på 1.7 milliarder USD. Hva er markedsverdien til selskapet i kveld? 7.3 milliarder kroner... Usle 7.3 milliarder kroner for et selskap som kan være en helt sentral aktør for den vestlige del av verden og fornybart. Jeg tror at REC vil ha et markedsandel i hele verden, men første prioritet bør kun være USA og EU for å bygge et sterkt fundament. Markedet må alltid mates med en teskje. Hvis det ikke kommer nyheter på en til to dager, begynner folk å få panikk og selge. Slutt å tro at du blir en milliardær over natten, da kommer du til å brenne deg. Istedenfor - velg et selskap (det må ikke være REC) som du mener vil være helt essensielt for fremtiden og som er underpriset basert på potensial og hold deg til det. Ikke la aksjekurs påvirke om det er et møkk selskap eller om det er verdens beste selskap. La fundamentet snakke for seg selv.

Husk; neste uke trer Røkke inn som styreleder. Han er kun styreleder i to børsnoterte selskaper, Aker og REC. Stol på meg når jeg sier det, det er ekstremt mye som jobbes med bak kulissene. Det er begrenset med hva Tore Torvund kan fortelle oss på en kvartalspresentasjon, men for alle som har holdt øynene oppe så fikk vi den informasjonen vi trengte, vi må bare lese gjennom linjene. Ikke bli overrasket om det strømmer inn med børsmeldinger i mars, fordi det kun er snakk om tid. Så om du vil selge aksjen til 19.63kr så må du bare være min gjest, selg gjerne til enda lavere frem til midten av mars, for da skal jeg fylle på mer, men hvis du har tro på selskapet, fundamentet og tror at den grønne revolusjonen som nå kommer også er en maktkamp mellom hvem som vil beholde makten i fremtiden, ja da gjør du det jeg nå lenge har bedt dere om å gjøre: Du tar egne selvstendige vurderinger og du kjøper for alt du har råd til. Ikke la frykt være årsaken til at du går glipp av hva jeg mener er den beste vekst casen i hele Oslo Børs. Har du troen på REC Silicon, eller bare later du som fordi det har blitt en folkeaksje og bytter mening basert på aksjekurs? De store kan kanskje bestemme retning en viss periode ved hjelp av frykt, men det er oss små og fundamentet som avgjør i lengden. Tenk langsiktig.

- Uchi
Skalleknarp
01.03.2021 kl 11:56 7731

Bare så det er sagt - jeg har intet mot TT men tror kanskje det inngår i planene å få inn nye lederkoster i REC? Det er mye som skjer nå og kanskje man skulle dele opp markedsbilde litt... Eksempelvis Gass + solid...? Hvis REC har 70% levranse på verdensmarkedet på S-gass må det ligge store muligheter her om demand er økende?
Noen som har noen synspunkter rundt dette.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 12:05 7619

Tror dette ligger litt frem i tid. Har nok sett den store interessen fra batteri segmentet, så om dei vil vekte seg opp skjer nok dette ifb med utbygginger etc..
Uansett så lenge det er til vekst, så er det ikke noe vi skal frykte. Ståltro på caset og at Aker og Røkke er de rette til å utnytte mulighetene som ligger for REC.
Her er det bare å ha tålmodighet og vertfall ikke selg med tap. At aksjen skal over 20 kroner igjen ila Mars måned er jeg sikker på. Det er en korreksjon og ikke et totalt børskrakk...
Slettet bruker
01.03.2021 kl 12:09 7551

Det meste som våre batterieksperter hoster opp av nyheter omkring batterier er det vel et nokså klart bilde at den nye generasjon batterier vil bli "fyrt" med siliconanoder. Her ligger det et kjempemarked som vil ta av i løpet de neste 1-2 årene, men dette vet vi jo forlengst.
Når det gjelder TT så er han vel snart i en alder at det ikke vil være unaturlig at hans arvtaker blir et tema - om det ikke allerede er. Han har loset REC igjennom mange vanskelige år nå - om man ville vært bedre stilt med en annen leder er vanskelig å svare på. Han har i allefall styrt REC inn i en veldig interessant situasjon. Om dette er på grunn av TT eller snarere på tross av TT kan man diskutere, men det er vel egentlig ikke så interessant nå. Med Røkke's hånd om styreklubba kan man vel bare tenke seg hvem det er som vil ta de store avgjørelsene.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 12:11 7517

Helt enig med deg - tålmodighet i dette strålende caset er det viktige nå. Dagens aksjekurs er ikke viktig - kun litt irriterende :)
Slettet bruker
01.03.2021 kl 12:25 7287

Nok en god artikkel her som bare underbygger etter mitt syn at REC vil bli en fantastisk investering (klart det klør i fingra til Røkke - denne moroa skal han være med på - og vi også) ):

https://www.economist.com/briefing/2021/02/20/joe-bidens-climate-friendly-energy-revolution

Slettet bruker
01.03.2021 kl 15:07 6785

Vi skal heller ikke glemme handelsavtalen. Salg til Kina (uten toll) er tross alt korteste vei til opstart av ML. Prisene er gode.
Ser ut for at Biden er i gang.

Blomberg, febr. 26
President Joe Biden’s nominee for trade chief called on China to live up to the commitments in its trade pact with the U.S. -- the strongest signal yet that the new administration plans to build on the accord brokered by its predecessor rather than scrap it. China “needs to deliver” on the promises it made in the agreement, Katherine Tai, the pick for U.S. trade representative, told senators during her confirmation hearing on Thursday.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 15:57 6579

I denne saken fra i dag, nevnes Violet Power og hvilke utfordringer USA står ovenfor når de nå skal øke produksjon på hjemmebane. Ingen tvil om at det jobbes intensivt nå fra mange sider for å få til dette:

https://www.eenews.net/stories/1063726219
Ærligtalt
01.03.2021 kl 16:02 6512

Lunta er tent den, brenner bare litt sakte :)
nemi's
01.03.2021 kl 16:14 6376

Her kan du se hva First Solar sier om samme. Og de bruker ikke polysil. De vil utkonkurrere VP, som dessuten ikke finnes, i hjemmemarkedet i US:

https://www.pv-magazine.com/2021/02/26/first-solar-signs-2-4-gw-deal-reports-results-from-a-challenging-2020/
Slettet bruker
01.03.2021 kl 16:16 6344

Innteresant. Takk for link.

Flere veier til Rom for REC Silicon ...

Sol og batteri.

" High level of interest by several battery materials compsnies to secure Silane supply" Ref REC Q4
Slettet bruker
01.03.2021 kl 16:23 6243

Røkke, Gjeldsten og I...
xray292
01.03.2021 kl 16:50 5935

First solar bruker Cadmium telluride.

"Cadmium telluride solar panels currently achieve an efficiency of 10.6%, which is significantly lower than the typical efficiencies of silicon solar cells. "

VP sine solcellepaneler har effekt opp mot 24%

Tror du må gjøre hjemmeleksa di bedre Mr Simens. First solar leverer langt dårligere produkt, samt at first solar bare har 25 års garanti på sine produkter. VP har 50 år.

https://www.solarreviews.com/blog/pros-and-cons-of-monocrystalline-vs-polycrystalline-solar-panels
Slettet bruker
01.03.2021 kl 16:54 5886

Har Nemi gått helt tom for argumenter?:) leser ikke selv hva han skriver da det ble for dumt og forblir blokkert. Etter åresvis med baissing om skatte saken er han tydeligvis hel tom og leter desperat etter noe å bruke da hatet er stort:))
xray292
01.03.2021 kl 16:57 5841

Bare nemis som har bæsja på leggen, igjen. Mener produkter som er dårligere med kortere levetid vil utkonkurrere produkter som er bedre. Forstå de som kan.
Redigert 01.03.2021 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2021 kl 17:34 5512

Falco, hva kan man egentlig forvente. Simen dro til og med inn sin mor i argumentene for at han ikke var Simen. Ikke er han særlig kreativ heller. Han klarte rett og slett ikke finne et eget nick. Det var datteren han som foreslo å bruke et nick som var Simen baklengs. For hun og venninne hadde nemlig en hemmelig klubb hvor de leverte budskap baklengs til hverandre.
nemi's
01.03.2021 kl 19:56 4695

Det er feil det du skriver. VP produserer ikke solpaneler. De har ingen ansatte til å produsere. Ikke har de utlyst noe stillinger, heller. Det er fordi de ikke har et produkjsonsanlegg. Tomt har de heller ikke, og så klart har de ingen adresse.

Og ikke har de 50 års garanti på noe som helst heller, eller "opp mot 24%" effekt. For VP aldri solgt noe, og det er fordi de aldri har produsert noe.

DET ER HELT SANT!

Det hele henger sammen, skjønner du. Gjør hjemmeleksa di.

Og her kan du lese deg opp på FLSR paneler. Vanvittig børsutvikling har de også:

https://www.firstsolar.com/Modules/Series-6
nemi's
01.03.2021 kl 19:59 4700

Her kan du lese deg litt opp, Jørgen. Hvordan fornuftige investorer tenker:

https://e24.no/boers-og-finans/i/WOoqmk/tesla-knekk-paa-boers-nicolay-tar-millionsjanse-paa-kollaps

Investoren har i flere år vært blant de store aksjonærene i silisiumprodusenten der Kjell Inge Røkkes Aker er dominerende eier.

– Jeg var litt misfornøyd, blant annet med driften av selskapet og fremtidsutsiktene. I tillegg skal markedet ned og også her er det mange som har fine gevinster som de kommer til å ta, forklarer Grove om salget.
Bob Macahan
01.03.2021 kl 20:03 4669

Man investerar väl i det som kommer att ske i framtiden inte i det som redan har skett.
Målet för VP måste väl ändå vara att sälja solceller?
Oavsett så tror jag mer på möjlighet med batterier för ML eftersom det saknas kapacitet till ingots och wafers för att sammanlänka VP och REC. Det har nämnts att REC och VP tittar på en gemensam lösning för det men det är i realiteten ett problem
Slettet bruker
01.03.2021 kl 20:13 4601

– Michael Burry (investor som ble portrettert i filmen «Big Short», journ.anm.) tror at Tesla-aksjen skal falle 90 prosent, men jeg nøyer meg med 50 prosent. Jeg mener det er helt sannsynlig at Tesla-aksjen skal ned i 350 dollar. Så får jeg se om jeg har nerver til å holde ut så lenge.

Tror det blir nervene til Grove som kommer i veien for han, nok en gang...
Grove er dessverre ikke annet enn en lottomillionær.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 20:19 4530

😂😂😂 Tesla er opp 4,5% idag så langt.

Nasdaq 2,6%
xray292
01.03.2021 kl 20:21 4572

Prøver du å redde deg inn, Simen? Du virker desperat :)
Bare påpeker fakta jeg. Men du tåler visst ikke å forholde deg til fakta du Simen, særlig når fakta ikke helt passer i din fantasiverden.
Cadmium Telluride er langt dårligere enn silisium. Gjør deg selv en tjeneste du, les linken på nytt du.
https://www.solarreviews.com/blog/pros-and-cons-of-monocrystalline-vs-polycrystalline-solar-panels

Og VP garanterer 50 år levetid, og 24% effektivetet. De har som målsetning å oppnå 29% som slår alle andre konkurrenter.
Se her:
https://violetpower.us/tech-advantage/


Slettet bruker
01.03.2021 kl 20:22 4774

Hehe har nemi begynt å hylle Grove som han har kalt en idiot hele veien:) Det nicket er jaggu ikke sann:))))
Slettet bruker
01.03.2021 kl 20:25 4838

Han er kjent for klipp og lim, men skjønner ikke alltid helt hva han poster da tolkingen av hva som blir skrevet ikke alltid henger på greip:))engelsk er bare en av hans mange svake sider:)))
Kjellefant
01.03.2021 kl 20:36 4780

På trykk i FA i dag. Dette må bli bull de neste årene for REC. Batteri er fremtiden for Rec. Bare å ha tålmodighet🚀 Må bare komme gjennom den grønne korrigeringen som dessverre Rec blir dratt ned av.


Analytiker tror denne sektoren vil klatre 50 prosent i år

Det er ikke bare Ives som ser med positive øyne på sektoren. Goldman Sachs-analytikere ser også stor oppside i batteriprodusenter.
– Dette er en av de mest omfattende veksttrendene de siste 20 eller 30 årene, og mange vil spille og vinne de kommende årene, sier Ives.
Redigert 01.03.2021 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
01.03.2021 kl 20:50 4698

Nei, tilbake til virkeligheten folkens, og hvorfor lar dere nemis forpeste hverdagen?


...Vi har 25 000 tonn silan. Vi er den eneste som har kapasitet utenfor Kina. Så enten du kommer til Moses Lake eller så må du reise til Kina for å få silan, som Francine sa, vi har flere batteriselskaper som konkurrerer og diskuterer med REC for å få tilgang til disse silanene. Og absolutt, vi er i en veldig god posisjon siden vi allerede har investert 1,7 milliarder dollar for å bygge vår silan- og FBR-kapasitet, og all denne kapasiteten er i dag inaktiv...
Slettet bruker
01.03.2021 kl 21:07 4616

Jepp derfor Røkke vil raskt inn:) Røkke vil styre skuta perfekt fremover:)
nemi's
01.03.2021 kl 21:15 4616

Akkurat som Enevate ikke anvender silangass, gjør heller ikke Sila Nano det. Dette har vært kjent lenge. Det er en grunn til at så store produsenter har fått milliarder i funding, og det er slettes ikke for å bygge rørledninger i Moses Lake.

Sila Nano sier på sin hjemmeside - Gene Berdichevsky, CEO - om sine Advanced Silicon Anodes:
All input materials have to be existing global commodities – to avoid ending up with massive supply shortages.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 21:19 4564

Ærlig, jeg var av samme oppfatning som deg, tidligere. Men Simen, han gjør så godt han kan, men det blir så teit baissing at jeg må bare le. Tenk å bruke så mye tid her på forumet når han ikke skjønner teknologi:) Simen er bankmann så det skulle vel bare mangle. Og for et nick han skriver under😂
xray292
01.03.2021 kl 21:19 4588

Enevate bruker granuler, Sila nano bruker silan. Så enkelt er det. Med mindre du kan motbevise det?
Slettet bruker
01.03.2021 kl 21:25 4522


REC kan få monsterkunde i USA
Amerikanske Sila Nanotechnologies har hentet 590 millioner dollar for å bygge batteriannodefabrikk som kan ta hele RECs silangassproduksjon i Moses Lake.


BATTERIFABRIKK BLIR NABO: REC Silicon-sjef Tore Torvund tegner til å få gigantbestillinger av silangass fra Sila Nanotechnologies, mener Arctic Securities.
FOTO: HANS IVER ODENRUD
Industri
Steinar Grini
11:12 - 27. jan.
Sila Nanotechnologies er allerede i dag kunde av REC, men kun av små testvolumer fra selskapets anlegg i Moses Lake i USA. Nå kan det være duket for monsterleveranser til batteriannodeprodusenten.
For Sila annonserte tirsdag at det hadde hentet 590 millioner dollar der pengene skal gå til å finansiere planleggingen av en ny batterifabrikk i Nord-Amerika med anoder basert på silangass. Målgruppen er markedet for smarttelefoner og biler.
100 prosent utnyttelse
I en oppdatering fra Arctic Securities pekes det på at dagens Tesla-batterier med kapasitet på 100 kWh signaliserer at Sila har satt seg som mål å nå en batteriproduksjonskapasitet på én million kjøretøyer.
Med 100 prosent utnyttelse av Moses Lake vil et slikt nivå bety at Sila alene vil ha behov for hele RECs kapasitet i Moses Lake.
Arctic opplyser i en oppdatering at de har vært i kontakt med REC, og at selskapet opplyser at de ikke har hatt samtaler med Sila. Men analytikeren mener det kun er et spørsmål om tid før dialogen vil starte ettersom det ikke finnes alternativer for Sila.
Verdt over 50 kroner
Arctic mener REC kan ta en pris på 22 dollar pr. kilo silisium. Det betyr at et batteri på 32 kilo vil innbringe 700 dollar til REC tilsvarende 4,70 dollar pr. kWh for et 150 kWh-batteri. Det utgjør under 10 prosent av en batterikostnad på 50 dollar pr. kWh eller 5 prosent hvis batterikostnaden blir 100 dollar.
Meglerhuset konkluderer med at REC vil kunne nå EBITDA på 319 millioner dollar ved en silangasspris på 22 dollar pr. kilo, og at det gjør at REC-aksjen sannsynligvis er verdt mer enn 50 kroner aksjen hvis silanbaserte anoder blir standarden i bilbransjen.
Arctic påpeker at det er stor sannsynlighet for at Moses Lake vil få en kapasitetsutnyttelse på 90 prosent innen 2025 etter at selskapet allerede har et samarbeid med Violet Power og Group14.
Lyse prognoser
I forbindelse med høstens emisjon i REC Silicon, ble det samtidig lagt frem lyse prognoser for Moses Lake-fabrikken.
Ifølge konsernsjef Tore Torvund ville silisiumanlegget oppnå et driftsresultat før av- og nedskrivninger på 100 millioner dollar, med en kapasitetsutnyttelse på 75 prosent.

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/01/27/7614795/rec-kan-fa-monsterkunde-i-usa
Rubin
01.03.2021 kl 21:25 4554

Så har RECSI også patenter på produksjonsprosessen 👍
xray292
01.03.2021 kl 21:27 4565

Bare gi opp Nemis. Du fremstår som en idiot når du ikke forstår noe som helst.
Rubin
01.03.2021 kl 21:46 4404

REC Silicon has more than 30 years of experience in manufacturing, handling, packaging, and transporting silicon gases and materials. Our high-purity silane, large manufacturing capacity, bulk delivery system, global distribution network and safe handling expertise all provide significant advances for customers seeking improved performance and cost.
The patented, closed-loop silane manufacturing process used by REC Silicon produces consistent, ultra pure silane by conversion of metallurgical grade silicon into trichlorosilane and redistribution/ distillation to silane. The continuous-flow process recycles all hydrogen and chloride materials back to the initial reactors, while continuous distillation steps purify the gas. The entire process is a low waste, low impact and environmentally friendly procedure.
tommy1e
01.03.2021 kl 21:52 4336

Like store idioter er de som gang på gang må respondere til disse tåpeligheter fra nemis
nemi's
01.03.2021 kl 21:59 4243

Enevate skriver om sine produksjonsprosesser. Les deg opp. Så klart bruker de ikke granuler. For REC er jo verdens fremste produsent av granuler, skrives det her på HO. REC er billigst og leverer høyest kvalitet, skives det her på HO.

Rent bortsett fra at REC har stengt reaktorene, og ikke produserer granuler. Ikke har de gjort det på to år, og ikke har de en dato for når produksjonen skal gjenopptas.

Så hvor mener du Enevate får granulene fra? Du forstår jo dette, sier du.

Kom igjen, da! Hvor får Enevate FBR-granulene fra?

Redigert 01.03.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2021 kl 22:08 4141

With a growing movement for a decarbonized solar supply chain in the United States, Violet Power chose the Pacific Northwest as its production headquarters to make a statement. The company’s facility in Moses Lake, Washington, gets its electricity from hydropower produced at the Grand Coulee Dam and delivered through the Bonneville Power Administration transmission system. Violet Power will first source its silicon wafers from NorSun, a manufacturer in Norway that also uses hydropower for electricity. Later receiving materials from the restarted ingot and wafer production at REC Silicon next door, Violet Power’s silicon solar cells will be sustainable and responsibly produced.

https://www.solarpowerworldonline.com/2020/10/everything-we-know-about-the-newest-u-s-solar-panel-manufacturer-violet-power/

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit kom til Årdal for å opne NorSun-fabrikken. Her blir dei orienterte av Alf Bjørseth. Til venstre politimeister Johan Brekke og mellom kronprinsparet ordførar Arild Ingar Lægreid. Foto: Cosmin Cosma, NRK.

NorSun AS er eit selskap som produserer delar til solcellepanel. Desse delane blir kalla monokrystallinske silisiumwaferar, som er lauvtynne skiver av krystallisert silisium (waferar).

NorSun AS vart skipa i 2005 og er eit dotterselskap til Scatec AS, som er eigd av dr. ing. Alf Bjørseth (f. 1942). Han har vore ein leiande person i utviklinga av solcelleenergi. Tidlegare hadde han skipa suksessverksemda REC (Renewable Energy Corporation), som han selde seg ut av for å investere i NorSun AS.

I 2006 vart det kjent at selskapet ville byggje ein fabrikk med 120 tilsette på Årdalstangen. Byggearbeidet starta i 2007. Fabrikken vart opna den 11. juni 2008 av kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit. Den er ein av dei største fabrikkane av dette slaget i verda.

Hydro skaut inn 150 millionar kroner i Årdals-fabrikken. Ved utgangen av 2009 har fabrikken 170 tilsette. Dette talet auka til 233, men mot slutten av 2012 førde ein vanskeleg marknadssituasjon til at 33 av dei tilsette miste arbeidet frå 1. januar 2013.

Er det tilfeldig at Violet Power velger NorSun for levering av wafers i startfasen, som ble etablert av Alf Bjørseth, som også etablerte Scatec og Rec ?
...for senere å få råvarene fra Rec i Moses Lake ?
Cosmik
01.03.2021 kl 22:10 4175

Elbilaksjer kan stige opp mot 50 prosent i år, ifølge Wedbush-analytiker Daniel Ives.

Han mener det er plass i markedet for flere aktører enn bare Tesla.

– Etter min mening kan disse aksjene stige 40-50 prosent i år etter at vi ser en global grønn bølge, sier Ives på CNBC-programmet Street Signs Europe, mandag.

– Jeg tror at det er mer plass på havet enn bare én båt. Det kommer ikke bare til å være Teslas verden.

– Renessanse

Analytikeren sier han estimerer at elbilindustrien vil vokse til å bli et 5.000 milliarder dollar stort marked i løpet av inneværende tiår.

Til sammenligning har markedsundersøkelsesbyrået Fortune Business Insights verdsatt segmentet til rundt 250 milliarder dollar – bare 5 prosent av potensialet Ives holder frem.

Han er også bullish på utsiktene for tradisjonelle bilmerkene, så vel som Tesla og andre elbilprodusenter.

– Det kommer til å bli en renessanse for General Motors og Ford. De vil få en revurdering av verdsettelsen, sier Ives.

Det er ikke bare Ives som ser med positive øyne på sektoren. Goldman Sachs-analytikere ser også stor oppside i batteriprodusenter.

– Dette er en av de mest omfattende veksttrendene de siste 20 eller 30 årene, og mange vil spille og vinne de kommende årene, sier Ives.
Kjellefant
01.03.2021 kl 22:11 4212

Helt enig. Det må være mulig å ikke svare den idioten. Hver dag er det støy med denne personen. Jeg har blokket han og ser ikke hva han skriver og det burde alle gjøre.