Oljefondet kan godt fylle på litt med europeiske bilaksjer.

Slettet bruker
23.02.2021 kl 00:11 1626

Her har vi aksjeposter fra før. Bl.a. 3,9 % i BMW. Det kan være industri-, finans- og "forsvarspolitisk" strategisk gunstig
å ha aksjeposter med litt ekstra størrelse her. Vi leverer energi (olje, gass og strøm), aluminium, mulig snart batterier,
felger ?, råstoff til lakk ?, petrokjemiske produkter ?, skipsfartstjenester, andre råvarer ? m.m.
Litt parallell til kommende grønn skipsfart ?

Jeg tror europeisk bilindustri vil komme oppover. En ganske trygg investering for hyggelig avkastning, sett med øynene
til oljefondets avkastningskrav. I tillegg kommer poenget med at vi kan få litt indirekte strategisk innflytelse med aksjeposter
her. Kontrollen i VW og BMW kommer vi ikke i berøring med. Der har to tyske familier god kontroll. I Daimler og Stellantis
er det mer muligheter. Og Renault havner nok i Stellantis etterhvert. Kanskje Nissan også ?
Men selv i VW og BMW er det poeng at vi er med. Og Norge kan vinne litt goodwill ved å være en konstruktiv medspiller.
Dvs. trygge og styrke europeisk bilindustri. Så fyll bl.a. på litt i Daimler oljefondet, på intra bunnkurser.
Øk gjerne i alle 4 - 5 selskap.

Tesla er for høyt priset. Det mangler fundament for Teslas nåværende markedsverdi. Og verdens bilindustri spisses.
Da er det de som kan bygge biler som utvikler seg videre.

Europeisk bilindustri holder på å ta seg veldig sammen for å møte konkurransen fra kinesisk bilindustri, Tesla og Toyota.
Kina, Tesla og Toyota klarer ikke å matche europeerne på å bygge ordentlige biler. Toyota er flinke, men de er i litt
andre segment. Kina har stort eget marked. Men også kinesere vil nok ha kvalitet. Amerikanerne har trøbbel med
å bygge kvalitet. De har heller ikke veinett for særlig høy fart, som stiller krav til bilens kvalitet.
Det er mye pick up'er i USA, hvor de slenger redskaper oppå lasteplanet, og kjører overalt. Dette fenomenet er
også utbredt en del steder i Asia og trolig widespread i Afrika ? I en del land sitter også folk på lasteplanet. Bl.a.
utpregede folkerike og varme land.
Redigert 23.02.2021 kl 00:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2021 kl 08:42 1526

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/gWzAgq/bilindustriens-kapploep-mot-nullutslipp

I bushen i Afrika, på landet i India, Indonesia, Pakistan, Bangladesh, Phillipinene, Brasil osv.
er det ikke ladestasjoner og perfekte veier. Mange steder kjører man på terrenget i utmarken.
Noe å tenke på når antall biler skal produseres.
Slettet bruker
26.02.2021 kl 00:50 1462

Renault har steget 10 % den siste måneden. For meg virker det sannsynlig at den på et
tidspunkt vil bli fusjonert inn i Stellantis. Hvor skal selskapet ellers ta veien ?
Så litt plukking på lave kurser her, bør kunne gi over gjennomsnittet av verdistigning ellers
i aksjemarkedet for oljefondet. Og hva skjer med Nissan om Renault forsvinner inn i
Stellantis ? Selvfølgelig må det tas selvstendige gjennomganger av Stellantis.

Hva gjør Stellantis innen utvikling av biler ? Får de det til ? At Frankrike og Italia sammen
kan konsentrere om ett selskap burde innebære fordeler. Frankrike og Italia har mye
historie, prestisje, industriutvikling, arbeidsplasser osv. å ivareta innen bilindustrien.

Oljefondet burde lage en proff gruppe på dette med bilaksjer. Overvåke hele verdens
bilindustri. Og bli skikkelig proffe på å gå inn og ut av bilaksjer. Dette har oljefondet i
høyeste grad alle tenkelige ressurser til. Gjerne også at oljefondet setter seg i respekt
ute på dette området.

Masse andre aksjer kan utledes av hva som skjer innen bilindustrien. Å forstå verdens
bilindustri kan ha mye for seg for oljefondet. Og mye vil skje der i årene fremover.
Og det er ikke bare personbiler dette handler om. Men også varebiler, lastebiler, busser,
anleggsmaskiner, motorsykler, mopeder osv.

Bilbransjen er en del av all transport.
Redigert 26.02.2021 kl 00:58 Du må logge inn for å svare
undrende
26.02.2021 kl 01:06 1444

Bare å glemme. Fins ikke alternativer i norsk politikk pr.dato som evner/vil se noe annet enn det grønne skiftet. Her kastes glatt alle bestemødre over bord....
Slettet bruker
26.02.2021 kl 01:10 1436

Bilbransjen lever jo under Parisavtalen av 2015 (som alle verdens land har signert) sine overordnede intensjoner og reguleringer hver dag.
Samtidig må bilbransjen forholde seg til virkeligheten. Som bl.a. er at det er store forskjeller rundt i verden i hvilke tidsaldre og hastigheter
man lever i. Mange steder i verden leves det under enkle forhold, og det vil det fortsette å gjøre i lang tid fremover.
Det er ingen bestemødre over bord i dette.
Redigert 26.02.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
undrende
26.02.2021 kl 01:13 1431

Tyskland & Frankrike har nok sine bestemødre, og vil nok verne om de....
Slettet bruker
26.02.2021 kl 01:19 1419

Stellantis, Renault og Nissan produserer nok en real andel av verdensproduksjonen av biler.
Leverer til markeder som stiller lavere krav.
Og dette handler om en haug med industriarbeidsplasser, underleverandører, verksteder osv.
undrende
26.02.2021 kl 01:20 1415

Tangen og oljefondet har nå, etter dagens nyheter å dømme, rettferdiggjort ovenfor seg selv, at noen ti titalls bedrifter ikke lenger forsvarer retten til å investeres i, av oljefondet. Betaler for lite skatt. Hva blir neste? Trodde i utgangspunktet at man investerte der fortjeneste/utbytte var størst.
Får litt sånn iskalde frysninger nedover ryggen utav tidligere Tangen uttalelser. Tror de går godt i spann med både Erna & Støre
undrende
26.02.2021 kl 01:25 1410

For all del, jeg sier ikke at bilindustrien blir lagt ned, sånn for ordens skyld. Ser at det virker som om...
Slettet bruker
30.01.2022 kl 15:17 857

Dette rådet gjelder fortsatt oljefondet. Denne sektoren var omtrent den beste sektoren Deres i fjor.

Har sett på saken og laget en ny oppstilling :
Selskap, verdensrangering mht. børsverdi, børsverdi, børskurs
Tesla, nr. 6, 849,95 mrd. $, 846,35 $
Toyota, nr. 29, 267,98 mrd. $, 193,13 $
Volkswagen, 107, 127 mrd. $, 102,85
BYD, 138 103,75 mrd. $, 35,64 $
Daimler, 178, 84,72 mrd. $, 77,77 $
Ford, 197, 78,08 mrd. $, 19,54 $
General Motors, 215, 72,94 mrd. $, 2,13 $
BMW, 243, 66,75 mrd. $, 102,85 $
Stellantis, 284, 60,14 mrd. $, 19,20 $
Honda, 352, 50,23 mrd. $, 29,00 $
Ferrari, 432, 41,69 mrd.$, 226,98 $
Hyundai, 523, 35,87 mrd. $, 39,25 $
SAIC, 552, 34,25 mrd. $, 2,93 $
NIO, 569, 33,24 mrd. $, 20,90 $
Xpeng, 691, 27,63 mrd. $, 32,15 $
Tata, 758, 25,09 mrd. $, 32,77 $
Geely, 876, 21,37 mrd. $, 2,13 $
Nissan, 891, 20,49 mrd. $, 5,24 $
Suzuki, 895, 20,23 mrd. $, 41,67 $
Subaru, 1210, 13,80 mrd. $, 18,01 $
Changan, 1229, 13,42 mrd. $, 2,01 $
FAW, 1950, 6,86 mrd. $, 1,47 $
Mazda, 2373, 4,79 mrd. $, 7,62 $

En studie av verdens bilmarked tyder på at tysk bilindustri er på offensiven. Det er de som kan lage bil.
Bil er mye robotprodusert i dag. Vi ser at Kina mangler automobil DNA. De kan ikke lage biler. De ligger
langt etter på dette. Yuan blir stadig dyrere også. Toyota scorer på at de har et enormt "nærmarked".
Tesla ligger altfor høyt over de andre. Dette kan ikke vedvare.
Stellantis er en samling av fransk og italiensk bilindustri, med hovedkontor i Nederland. De har en rekke
bilmerker med lang historikk. Bl.a. Opel er muligens i ferd med å komme oppover igjen. Stellantis selger
nok endel til mange markeder i verden. Bl.a. Afrika. Tysk bilindustri vil definitivt holde stillingen tror jeg.
Sannsynligvis øke stillingen. De er virkelig på gang inn i den nye automobilalderen nå. Og har fordel
av sin lange historikk, tekniske dyktighet og autobahn med høy fart.

Bilaksjene steg en god del, og virker nå å være inne i litt pauseperiode. Verd å følge denne sektoren.
De europeiske bilaksjene står til oss også, mht. oljefondet. Det er industristrategisk riktig for Norge å
eie europeiske bilaksjer. Og de vil klare seg bra. Antagelig bedre enn USA og Asia. Europa satser
enormt på ladeinfrastruktur nå.

Her åpningstaler ved IAA september 2021, Merkel fra 33.30 min.
https://www.youtube.com/watch?v=GV4nJ9E3VIE
Nyttig å høre, for å forstå hvor på gang Tyskland er på dette nå.
Tyskland sitter i førersete hva gjelder å føre an for verdens bilindustri.

Vi ser de kinesiske automobilselskapene har falt av lasset. Mye også.
Redigert 30.01.2022 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2022 kl 15:29 838

Her har vi ståa 10 februar i fjor :

Aksjekurser i dag 10 feb. etter børsslutt : (USD=8,46, EUR=10,26, CNY=130,53, JPY=8,09, KRW=0,86)
Tesla 803,47 USD (Utestående antall aksjer 959,85 millioner) Markedsverdi 6524 mrd. NOK
Toyota Motor Corp. 162,45 USD (1,398 mrd. aksjer pr 30/9-2020) Mcap 1921 mrd. NOK
BYD 266,95 CNY (2,861 mrd. aksjer pr 28/1-2021) Mcap 997 mrd. NOK
VW 162,20 EUR (206,2 mill preferanse aksjer WKN766403) 181,10 EUR (295,09 mill ordinære aksjer WKN 766400) 343 + 548 = 891 mrd. NOK
NIO 60,90 USD(1,559 mrd aksjer pr 16/12 - 2020) Mcap 803 mrd. NOK
Daimler 65,09 EUR (1,0698 mrd. aksjer pr 31/12-2020) Mcap 714 mrd. NOK
GM - General Motors 54,32 USD (1,43 mrd. aksjer ) Mcap 657 mrd. NOK
BMW 70,00 EUR (0,659 mrd. aksjer) Mcap 473 mrd. NOK
Hyundai Motor Company 245000 KRW (213,67 mill aksjer) Mcap 450 mrd. NOK
Honda Motor 3130 JPY (1,727 mrd. aksjer) Mcap 437 mrd. NOK
Stellantis 13,27 EUR og 16,09 USD (3,12 mrd. aksjer) Mcap 432 mrd. NOK (basert på USD-notering)
Ford 11,76 USD (3,91 mrd. aksjer) MCap 389 mrd. NOK
Ferrari 202,15 USD (184,75 mill aksjer) Mcap 316 mrd. NOK
Nissan Motor 653 JPY, 12,46 USD (2,11 mrd. aksjer) Mcap 222 mrd. NOK (basert på USD-notering)
Suzuki Motor Corp. 4940 JPY, (491,1 mill aksjer) Mcap 196 mrd. NOK
Xpeng 47,62 USD (485,67 mill aksjer) Mcap 196 mrd. NOK
SAIC Motor (Shanghai Automotive Industry Corp.) 21,93 CNY (11,68 mrd. aksjer)
Geely 29,95 CNY (76,64 USD) (490,94 mill aksjer)
Li Auto (Beijing basert) 31,50 USD (614,8 mill aksjer pr. sept 2020)
Renault 39,36 EUR, 48,00 USD (290,36 mill aksjer) Mcap 118 mrd. NOK (basert på USD-notering)

___________________________________
Det er mulig oppgitt børsverdi for Volkswagen pr. 30. januar 2022 er feil. Men tallet er hentet fra presumtivt
sammenlignbar kilde. Dette pga. de ulike aksjeklasser i VW.
Slettet bruker
01.02.2022 kl 00:55 693

Dagens kursutvikling :
Tesla + 10,7 %.
GM + 5 %.
Ford + 4 %.
VW, Daimler, BMW, Stellantis, Toyota, Geely : flat utvikling.
BYD minus 6 %.
Nio + 17,3 %
Xpeng + 9,1 %
Honda + 1,9 %.
SAIC + 0,9 %

Her skjer det ting.
Redigert 01.02.2022 kl 01:11 Du må logge inn for å svare