TALLA imponerer - tjene penger i regnvær.

Slettet bruker
HUNTER 25.02.2021 kl 09:10 24994

Dette resultatet overasket oss. Vi liker ikke "pennystocks" og har nesten aldri lykkes med å tjene skikkelig på slike aksjer, noen unntak. Men her kjøpte vi litt. Fredly gjør det sterkt, talla var mye bedre enn vi hadde forespeilet oss. OG aksjen fremstår som billig, men må innrømme at vi ikke kjenner selskapet godt nok, men ser bare på tall og balansen/resultatet.

Headwinds up front i tank? Markedet kommer I 2H og vi skal derfor begynne å reprise i.l av mars?? Denne bør kjøpes av hobbyinvestorer..........det tjenes penger i et forferdelig marked så blir det ikke verre når det bedres(stupid).

(PS vi kjøper normalt mest i FRO, og er for første gang kjøper i Hunter)
Redigert 26.02.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Null
25.02.2021 kl 09:13 14194

Bare et problem snart ingen båter igjen å selie med desverre

Jeg eier endel av selskapet aldrig vært i pluss ;(
Slettet bruker
25.02.2021 kl 09:28 14129

Se hjemmesiden til Hunter; du tar feil.
ks1977
25.02.2021 kl 09:28 14132

Hva var det som var overraskende og mye bedre enn forespeilet?
1) I Q3-rapporten sa de at 72% av spot var sikret til 18k, noe de klarte å forbedre til 20,28k (regner med at de ble hjulpet av "høysesongen", økt oljepris (ECO- og scrubber-effekt) og kanskje "bonus" fra poolen som de ikke hadde medtatt i guidinga)
2) For Q1 så har de låst 75% av spot på 18,34k. For tre uker siden så hadde Euronav 46% av sine VLCCer på spot til 16,396k - dog uten scrubber (og ikke alle er ECO) så vil ikke si at HUNT overrasket på oppsiden i hvert fall.
3) Det eneste nye her er 12-14mnd TC for Frigg på 28,5k, men når man kan få rundt 15k på spot når "offisielle" rater er rundt 0, oljeprisen (og VLSFO/HFO-spread) har kommet seg betraktelig, og man forventer en veldig sterk bedring H2/2021 (spesielt Q4), så er vel ikke det overraskende høyt når man låser inn hele neste høysesong?

Jeg lurer også på hva som gjør HUNT spesielt billig (tenker da sett opp mot konkurrentene)

PS. HUNT er min største post, men jeg liker ikke poster som fremstår som haussete for det
canarias
25.02.2021 kl 09:38 14077

Vær sikker på at Fredly har en plan , en meget god en.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 10:08 13980

Du kjenner nok bedre til selskapet enn vi, men vi fant noen poster som overrasket oss- som kanskje du og andre visste om?? Hausser ikke men synes selskapet leverer gode tall. Helt klart at selskapet har informert markedet om mye - men det er jo slik at regnskap og resultat ofte fraviker delvis fra tidligere info i noen tilfeller.Vi synes dette var strålende så kan du kalle det "haussing" - men man bør ha lov til å si noe pos når talla tilsier det.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 10:18 13921

Ja dette var imponerende tall
For eksempel hadde DnB totale inntekter på 22.1 mill mens reelle var 24,89 mill. Konsensus på 21,8 mill
DnB hadde net profit på 8,4 mot reelt 10,79

Selskapet er bunnsolid, noe jeg legger mye vekt på i disse tider. Salget av Atla gir en pen gevinst i Q1 + at de i motsetning til de aller fleste andre også tjener på driften i perioden
Null
25.02.2021 kl 10:21 13901

hva er det jeg tar feil av, de reduser stadig antall skip har vel kommet ned på 5 nå
av de 10 opprinnelige

Slettet bruker
25.02.2021 kl 10:25 13880

Klart, men de har 5 igjen!! Og det er ikke snart 0 som vi fikk inntrykk av når kommentaren din kom. Dessuten er det 6 skipet under salg med ekstraordinær gevinst.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 10:27 13863

Finansavisa er definitivt av et annet syn enn deg; bedre enn konkurrentene. Se nedenfor:

Til tross for et svakt spotmarked for store råoljetankskip tjener Arne Fredlys Hunter Group fortsatt penger og slår konkurrentene med Frontline i spissen.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 10:30 13841

Dere kan være totalt uenig med oss - det tar vi med knusende ro. Fordi vi allerede er "in the money" og beregner at kursen skal oppover, så får markedet være temp på hvor mye/samt resultatet fremover. Tror både FRO og Hunter skal oppover. Vi satser mest på FRO men er likevel imponert over talla til Fredly &CO.
Redigert 25.02.2021 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
danmark1
25.02.2021 kl 10:46 13778

Med forventning om en ny optur til 2. halvår og et svag marked i 1., er det klogt, at holde omkostningerne nede for øjeblikket. Der kan måske komme bedre tilbud inden sommer/efteråret for køb af skibe.
mariner
25.02.2021 kl 11:53 13665

Hunter Group hadde 7 skip, 2 ble solgt i 2020 og Hunter Atla skal også selges , mao kun 4 skip igjen i flåten. Hvis Hovedaksjonær Fredly hadde tro på dette markede hadde han neppe solgt Hunter Atla, her dreier det seg om å sikre seg.

Jeg tror selskapet avhender også de andre skipene i løpet av 2021, tror enda det er litt å gå på når det gjelder kursen, blir derfor sittende med aksjene mine enda noen måneder.
ks1977
25.02.2021 kl 12:20 13585

Ja, HUNT tjente penger (i motsetning til konkurrentene), men det er da vitterlig ikke noen overraskelse.
Jeg ser ingen store overraskelser i resultatet for Q4 (selv om det er svært hyggelig at HUNT gjør et helt greit kvartal når konkurrentene blør).
Hva er det med resultatet som overrasket?

HUNT kommer også til å tjene penger i Q1, i motsetning til konkurrentene, men det vil heller ikke være noen overraskelse.
Dette visste vi allerede før kvartalsrapporten (de tre damene som allerede gikk på TC dekker nesten hele CBE for alle fem).
Ikke noe overraskende her heller - ikke på oppsiden i hvert fall (personlig så hadde jeg forventet at HUNT ville klare enda bedre spot enn Euronav, men HUNT har ikke klart å få ut hele potensialet på ECO scrubber - skjønt med så få skip som vi har så vil en god eller dårlig slutning fort slå sterkt ut)

Jeg har også skrevet her inne at HUNT kan komme til å tjene penger både i Q2 og Q3 selv om dagens horrible rater skulle vedvare.
Med den nye TCen for Frigg så styrkes dette (men fortsatt litt tidlig til å være trygg på at vi vil gjøre det).

Hyggelig at HUNT klarer å gjøre penger i et horribelt marked, og det viser jo litt av selve tesen bak HUNT, men overraskende? Nei, det var det ikke.
canarias
25.02.2021 kl 12:21 13594

En kan være sikker på at Fredly har en genial plan, og den vil bli lønnsom for oss alle.
Slettet bruker
26.02.2021 kl 09:32 13264

Vi fikk rett; markedet taler sin egen sak. Vi gir blaffen om dere ikke vil inn eller ikke - vi er med fordi: vi ser at tallene var sterke, bedre enn vi trodde var mulig. Selskap som tjener penger i "regnvær" ønsker vi å kjøpe - så kan dere synse så mye dere vil. "Money talks". Vår T.P er 3,90 - høst 4,90.
Redigert 26.02.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
canarias
26.02.2021 kl 09:41 13205

Spennende å se hva den nye shippingsatsingen vil bli Fox, tror det blir meget Bull for oss aksjonærer jeg doblet i Hunter for to uker siden.
Slettet bruker
26.02.2021 kl 09:53 13138

Aksjen kan godt stå i 4 kr når AF forteller hva gevinsten på salget av Atla skal brukes til 😁😁

DnB har forresten tatt til vett å øket kursmålet til 3,3, som vanlig veldig konservativt men gir en pekepinn på veien
Redigert 26.02.2021 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
26.02.2021 kl 10:06 13063

Solgte mye av HUNT idag på 2,92. Har sittet stuck i HUNT siden Januar 2020, hvor første kjøp var på 4,86.
Solgte alle aksjer som ga meg 1 krone i utbytte, og korrigert for dette utbyttet, gikk hele "batchen" i pluss.
Sitter igjen med noen tusen aksjer, så får vi se hva AF finner på?
danmark1
26.02.2021 kl 10:14 13024

Jeg tror, du har solgt for tidligt. Den næste udmelding der kommer, kan skyde kursen op. Der kan næsten kun komme positive nyheder nu.
ks1977
26.02.2021 kl 10:51 12888

Bedre enn dere trodde var mulig og vi fikk rett? Nå må du rulle inn litt da...
Er det TCene for Q4 - som vi alle visste alt om før Q4-rapporten - som du datt av stolen over?
Var det den ENE nye TCen på 28,5k som sjokkerte? (en 12-14mnd som tar hele neste høysesong uten å gi vesentlig premium over spot HUNT får nå)
Eller er det spotratene på 20,8k i Q4 som du datt av stolen over? (i så fall - hva hadde du forventet sett opp mot hva FRO og EURN fikk)
Eller var det guidet spotrate for Q1 på 18,3k? (igjen - hva hadde du forventet?)

Casen til HUNT er ekstremt god, og det er jo nettopp det vi ser utspille seg nå! Det er også derfor FRO, EURN, DHT og de andre vil bli akterutseilt på TCE i årene fremover... Med HFO/VLSFO-spread på 125$ i Singapore så utgjør dette 5k i scrubber-premium (med forbruk på 40tonn/dag). Bunkersprisen på HFO på 400$ i Singapore utgjør 15k pr dag (gitt 37,5 tonn mindre drivstoff for ECO). Så når moderne non-ECO non-scrubber skraper rundt 0, så SKAL HUNT ligge rundt 20k. Dette har vi visst lenge, og det er ingen grunn til å dette av stolen for det. Og for at du ikke skal bli overrasket i fremtiden; når ratene tar seg opp igjen, og/eller dersom oljeprisen fortsetter å stige (og/eller spreaden fortsetter å stige), så vil HUNT sin premium over røkla ØKE (var det et halvt år siden at INSW rapporterte om 25k i forskjell på ratene mellom sine ECO og sine vintage?)

Personlig så omrokkerte jeg 1/6 av mine aksjer i HUNT til en konkurrent i dag. Ikke fordi at jeg ikke lenger har tro på HUNT, men fordi jeg er veldig usikker på hva Fredly har tenkt for veien videre (skal vi selge resten av de 4 VLCCene "nå" så ryker mesteparten av oppsiden i tankinvesteringen). I tillegg så var HUNT min største post, mens jeg nå står med to like store bein i tank (hvorav HUNT er et av de to) samt et par mindre.
Slettet bruker
26.02.2021 kl 11:01 12840

Jeg ser ingen grunn til at HUNT prises til 0,7- 0,8 av NAV og FRO i dag prises til 1,38 av NAV (ifg. DnB )

Utsiktene fremover med stabilt høy oljepris favoriserer HUNT på alle måter
Redigert 26.02.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
ks1977
26.02.2021 kl 12:22 12651

Har ikke regnet på FRO sin NAV, men HUNT ligger vel rundt 3,4. Dvs en P/NAV på 0,85.

Det vil være galskap å gi et selskap en verdsettelse på P/NAV > 1 dersom det er "fare" for at selskapet avvikles i nær fremtid. Sånn sett er det uheldig at HUNT nå ser ut til å selge skipene da det bør gi et makstak på P/NAV på 1 (skjønt jeg tror at skipsverdiene for ECO scrubber vil stige godt fremover - ikke overbevist om at det samme gjelder for alle FRO sine skip).

Det sagt så kommer HUNT til å dra inn høyere TCer enn FRO i 2021 (og fremover dersom HUNT fortsetter). Som du sier så favoriserer "høy" (det er spådommer på 100$/fat - DET hadde vært skikkelig stas for HUNT) oljepris HUNT, og det er nå vi ser hvor viktig ECO scrubber er; HUNT grafser til seg nær CBE på sine spotreiser, mens "offisielle" rater subber rundt 0. Når markedet kommer tilbake så kan vi lett regne med 25k premium for HUNT sine ECO scrubber over moderne non-scrubber, og når markedet virkelig tetter seg til så vil vi få en enda høyere premium (for ikke å nevne hva som skjer etter at EEXI trår i kraft og store deler av skipsflåten ikke kan sette opp farten).

Ikke fornøyd med at HUNT ser ut til å gå ut av tank med dette som bakteppe (derav omrokkering av deler av HUNT-aksjene mine i dag), men er samtidig spent på hva Fredly&co har sett som de heller vil gå inn i (redd for at det kan bli mer ørkenvandring som følge av det - med mindre de beholder de siste 4 VLCCene og betaler utbytte fra de - men sikkert bra på lengre sikt)
Slettet bruker
26.02.2021 kl 15:01 12414

En tilnærmet horisontal trendkanal er brutt opp på mellomlang sikt. En fortsatt sterk utvikling indikeres, og Hunter Group har nå støtte ved eventuelle reaksjoner ned mot trendlinjene. Aksjen ga også kjøpssignal fra en omvendt-hode-og-skuldre-formasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 2.70 kroner. Videre oppgang til 3.23 kroner eller mer er signalisert. Aksjen har støtte ved cirka 2.60 kroner og motstand ved cirka 3.23 kroner. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Volumbalansen er også positiv, noe som styrker trendbruddet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp
Slettet bruker
26.02.2021 kl 15:29 12337

Ført å fremst, gratulerer med gevinst på utholdenhet, det var fult fortjent.
Ser det hjelper å grine litt i finansavisene, markedet feirer i dag exit planen av oljefrakt.
Jeg skjønner ikke helt taktikken med å selge aksjer nå, uansett hva planene er må det da være mer spennende en å sitte i et sump i en upopulær bransje, men mye jeg ikke skjønner.
iveren
26.02.2021 kl 16:13 12221

Takk, det har vert skrivet mye rart det siste året her på forumet om HUNTER med anbefalinger, og meninger i hytt å pine. Ser det er mange skribenter som har peiling, og mange som bare har skrivekløe. Min oppfordring er at alle som skriver noe er mer ansvarlig/bevist på at nye-unge som ikke har samme erfaring som mange andre lett kan bli påvirket til å ta feil avgjørelse. Slutter med enn takk til Reserven, som jeg ser på som en redelig og dyktig.
ks1977
26.02.2021 kl 16:58 12107

Ikke alltid at utholdenhet lønner seg dessverre; Aksjene jeg solgte i dag var praktisk talt snittet for mine aksjer (sett bort fra mine aller første og aller siste aksjer). Bittelitt grønt, men neglisjerbart.

Tanken min med å nedskalere (ikke selge hele) min posisjon i HUNT i dag var todelt; 1) HUNT har vært favoritten min ganske så lenge, men det er et annet tankselskap (som jeg også har aksjer i) som jeg har hatt lyst til å vekte meg opp i over lengre tid. 2) Jeg er veldig usikker på hva HUNT nå har tenkt, om de skal helt ut av tank i løpet av kort tid (les; før vi rekker å høste de største fruktene) eller om de er fornøyd med de salgene som de nå har gjort og vil vente med de siste fire. Vet jo heller ikke hva annet de ønsker å finne på fremover (det kan jo være like bra som tank for alt jeg vet, men jeg må se caset først).

Har nå omrokkert slik at jeg er likt vektet i det andre selskapet (hvor oppsiden på lang sikt ikke er tatt bort) som i HUNT. Mulig det er det som blir vektinga på meg fremover, HUNT har vært veldig bra drevet så langt tross alt, men må vite hva Fredly&co har tenkt videre før jeg bestemmer meg for veien videre.
BoatUp
26.02.2021 kl 18:41 11933

Leit å se du ikke har et bedre overskudd. Sitter med godt overskudd mye takket være dine kunnskapsrike innlegg her. Spørsmålet nå er jo om man skal taa sin hatt og gå når vi kommer over 3-tallet en plass, eller om det er noe bedre i vente her.

Helt enig med deg at salget av atla er noe rart, og vi blir stående igjen å lure på om de skal selge alle skipene. Ble ikke mer klart ved Fredly sine utspill denne uken
Buyin85
26.02.2021 kl 19:24 11810

God dag for Hunter, men tror en fort faller tilbake om det ikke kommer ytterligere info fra AF/selskapet. I aksjonærvennlig vektlegger jeg at selskapet er forutsigbar. Gårsdagens intervju med at en skal inn i nytt segment, men dog shipping uten ekstra utdypning er for meg svakt.. vanskelig se hvilket segment som skal gi mere oppside enn tank ved hva de selv kommuniserer som bunn av sykelen. Antar kursen står lavere neste fredag om det ikke blir kommunisert ut noe... selv vært inne her siste 6 mnd og er det fremdeles, men trenger noe informasjonen om retning dersom en skal sitte med videre..
Redigert 26.02.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
ks1977
26.02.2021 kl 19:29 11791

Takk for det. Godt at andre nyter godt av innleggene :) [bare jeg ikke får pepper dersom ting går motsatt...]

Dersom (og det er det store spørsmålet) de nå har tenkt å selge alle skipene i løpet av kort tid så er oppsiden for tankdelen av selskapet begrenset, så da må vi se frem mot neste investeringscase. Dersom de har tenkt å selge skipene ila 12 mnd så er det mulighet for mer oppside (gitt at bruktprisene på ECO går opp slik jeg tror + at USDNOK ikke svekkes sterkt, der har jeg ingen videre formening), og har de tenkt å ruge på de siste 4 skipene til 2023 +/- så er jo caset fortsatt inntakt. Skjønt, nå aner jeg ikke hvor mange skip vi har om 6-12 mnd...

Ellers så har Fredly&co styrt skuta meget godt så langt, og Fredly er ingen dumstut, så det kan jo være at de har funnet noe som er enda bedre enn tank, men akkurat nå blir det litt som å skyte i blinde eller ta på seg skylappene og følge bjellesauen. Dersom man først skal plukke ut en bjellesau så er nok Fredly et godt valg, men jeg ønsker fortsatt å være med i tank og vil også vite hva jeg er investert i i HUNT.

Da jeg først investerte i HUNT så tenkte jeg å bare bli værende som aksjonær også etter tankinvesteringen var over (gitt at de hadde nytt spennende case). Ser ikke for meg at jeg selger meg helt ut av HUNT (da må de i så fall komme opp med et case som jeg ikke tror på), men litt tydelige signal hadde vært å foretrekke.
Grylls
26.02.2021 kl 23:43 11483

ks1977, du som er en meget oppdatert aksjonær: Når en TC tegnes for 5-7 eller 12-14 måneder - hvem/hva avgjør lengden?

Har du vektet deg videre opp i OET?
ks1977
27.02.2021 kl 09:33 11155

Nå er jeg på tynn is, men da jeg spurte om det samme i fjor så fikk jeg huden full og klar beskjed om at det alltid er chartrer som velger (for OET sine 4 bareboats så er det derimot OET som bestemmer, men det er vel heller unntaket som bekrefter regelen). Er vel folk her inne som kan bekrefte/avkrefte og utdype hvis man spør i riktig tråd

Ja, jeg har nå ca samme vekting i HUNT og OET (om timingen for oppvekting i OET er god er jo en annen sak, OET steg kraftig frem mot kvartalsrapporten og har dalt siden). Mesteparten av portefølgen min er synlig på Shareville (samme bruker)
kazynor
27.02.2021 kl 09:38 11136

Jeg sitter vel med samme innstillingen som deg, og planlegger å omrokkere ca 50% av Hunter til noe annet så fort kursen har gått litt nærmere snittet mitt. Har vært gode penger ut av dette, men samtidig så ønsker jeg å diversifisere litt
canarias
27.02.2021 kl 17:38 10756

Den nye satsningen til Fredly blir jeg med på, har 550k aksjer nå og vurderer å øke.
Fredly har en av de desidert beste investeringshjernene og jeg er overbevist om at vi vil få en meget bra uttelling i investeringsselskapet
HUNTER GROUP.
Trigem
27.02.2021 kl 19:40 10852

Blir spennende å se fremover. Etter det jeg forstår så sitter man igjen med 3,5M$ etter Q1, 0,006$/aksje. Vil tro at aksjen (på kort sikt)vaker rundt 2,65 til uti Q2 hvis verden normaliserer seg.
ks1977
28.02.2021 kl 09:07 10230

HUNT har oppjustert CBE for 2021 til 21,5k (mot 20,5k tidligere), så vi er nok på 3MUSD (0,005$/aksje) for Q1.
Håper vi får mer kjøtt på beinet om veien videre ifbm årsrapporten 25.03.2021.

I intervju med Hugo de Stoop på youtube påpeker han at flytende lagring nå praktisk talt er tilbake på normale nivå, mens oljeforbruket allerede ligger på 95-96 (ikke så mye ned fra ca 100 før corona, men tonn-mil er hardere rammet). Det som er negativt er at Kina nå nær har rukket å fylle sine lagre, så vi kan ikke regne med ekstra drahjelp derfra. Skjønt Poten&Partners mener at OPEC+ kanskje er veldig nær ved å redusere kuttene sine (negativt for tonnmil dersom det er for å ta markedsandeler fra USA, men positivt dersom det skjer i takt med økt etterspørsel).

Både mer olje fra Saudi (svovelholdig), samt økt gjenåpning (økt etterspørsel etter lavsvovel) bør være positivt for HFO-VLSFO spreaden. Og holder oljeprisen seg så er det gode penger å hente fra ECO, spesielt etterhvert som tonnmil tar seg opp og vi får mindre slow-steaming.

I tillegg til gjenåpning så er USDNOK noe vi må holde øye med. Før corona så lå den ca på dagens nivå (svingte mellom 7,75 og 9,38 siste fem år, men "stabilt" over 8 og økende spesielt mot slutten av 2019), og etter å ha gått kraftig tilbake fra corona-frykten så har den vinglet rundt 8,50 i hele år. Høy oljepris vil normalt sett gi sterkere krone, mens økt frykt og ustabile børser gir svak krone.

EDIT: 0,005$/aksje ja - kommafeil tidligere
Redigert 28.02.2021 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
Trigem
28.02.2021 kl 13:05 9915

OK, 3M$ på 575M aksjer gir selvsagt et enda dårligere EPS.... 0,005$/aksje. Akkurat i dette tilfellet kan man jo ønske seg en svak krone, men ikke når grensa blir gjenåpna og jeg skal til Ullared!
Slettet bruker
28.02.2021 kl 15:19 9751

Jeg har ikke tro på at kursen faller tilbake med det første. Momentet på sist fredag tilsier videre oppgang mot 3.3 i første omgang.
Så får vi se da i løpet av onsdag hvem der der som kjøpte mye aksjer etter uttalelsen fra AF.
Klinker selskapet til med fornybar initiativ innen shipping så kan det fort være slutt på å få aksjer under slakteverdi på 3.5
canarias
28.02.2021 kl 15:59 9691

100% enig der 600m59, vær sikker på at Fredly har en genial strategi.
Trigem
28.02.2021 kl 18:14 9466

Som ks1977 sier "Håper vi får mer kjøtt på beinet om veien videre ifbm årsrapporten 25.03.2021."
For å være litt realistisk:Slaktevekta med dagens dollarkurs med 4 båter er 2,45 kr/aksje(2,2 kr/aksje ved 7,5NOK/$). I tillegg så kommer da salget av Atla på 0,55 kr/aksje. Vil dette utbetales til aksjonærene? Tilnærmet ingen inntjening i Q1 dog i + som gjør at man ikke gnager på EK.

Så får vi se hvor mye markedet legger i uttalelsene fra Fredly for det er vel nå som får denne aksjen til å stige. Håper personlig på at han har funnet på noe skikkelig lurt men man må også vare litt realistisk, ikke bare euforisk!