VOW - Bonusutbetaling til aksjonærene......!

Hammers
VOW 25.02.2021 kl 13:15 4565

En fin presentasjon - en jeg fortsatt ikke har fått sett om igjen.
For min del er selvsagt høydepunktet opprettelsen av VOW Green Metals!

Man tar ut en del som i dag er usynlig i regnskapet - fordeler det til aksjonærene og børsnoterer dette selskapet.
Hvilken børsverdi kan men regne med?

Jeg har ikke peiling, men basert på kommende vekst og inntjeningspotensiale er kanskje 2 mrd et realistisk tall?
Spesielt hvis man sammenligner med tilsvarende selskaper innen ca det samme området.

Hvordan løpet mot notering skjer er det ingen som i dag vet.
Penger må uansett på bordet for å sette selskapet i stand til å gjøre det som må gjøres.

Et tenk eksempel;
Hvis Green Metals får samme aksjeantall som det VOW har, snakker man om ca 110 mill aksjer.
Med en børsverdi på 2 mrd utgjør dette ca kr 18-19 pr aksje. Dette er som sagt et eksempel.

Et annen;
Hvis man reduserer antall aksjer til dagens aksjonærer (f.eks i forhold 1 til 0,75) vil det si at 100 VOW-aksjer gir 75 i Green Metals.
En reduksjon på 25%. Deretter kan man f.eks ha en rettet emisjon til en større strategisk aktør med de resterende aksjene.
Friske penger i kassa og alle smiler og ler.

Mange måter å løse pengebehovet. Lån er et tredje.
Emisjon for alle aksjonærene har jeg minimal tro på siden Top 4 da måtte ha stått for over halvparten av den uten å bli vannet ut.

Hilsen Hammers.........som mener Green Metals er en gave til trofaste aksjonærer.
Ref opplegget til HEX/HEX Agility + alle tilsvarende splitt som har vært i Røkke-systemet.
Redigert 26.02.2021 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
ruda
25.02.2021 kl 14:10 4350

Underlig at VOW ikke har steget mer, men den kommer nok til å få fart på seg etter hvert. Potensialet er stort
spekulator
25.02.2021 kl 14:23 4280

Robotene retter seg ikke etter fakta, de bruker kun algoritmer og bytter aksjer mellom seg. I dag har de vært ekstrem. Byttet aksjer seg imellomm fra 56.90 til 52,20. Altså en differanse på kr.4,70. Når man gjør dette tilstrekkelig nok, blir det en del penger av det. Hadde en privatperson drevet på på samme måte, hadde finanstilsynet vært på døren prompte. Bare hold på aksjene og la disse akrobatene holde på med sitt spill, vi andre tjener jo også på Vow. (Foreløpig 102% fortjeneste på papiret).
Record
25.02.2021 kl 14:32 4218

👍
Dado83
25.02.2021 kl 14:33 4208

Er ganske sikker dem kjører samma stil som AKSO gjorde med AOW og ACC. Regner med det blir flere aksjer enn i Vow og at prisen ikke blir over 2-5 kr.
Karbon
25.02.2021 kl 14:38 4172

Jeg tillater meg å legge inn samme innlegg på denne tråden, som jeg gjorde på en annen tråd. Der ble innlegget "borte" nesten med en gang, pga useriøs krangling mellom et par nick:

Når vi ser planene om spin-off, eller utfisjonering i nytt selskap, og kanskje flere selskaper senere, så tenker jeg tilbake på Norsk Hydro, og ser klare paralleller til det som skjedde der.

I 2004 utfisjonerte Norsk Hydro kunstgjødselsvirksomheten til et nytt selskap, som fikk navnet Yara. I 2007 ble olje- og gassvirksomheten utfisjonert, og fusjonert inn i daværende Statoil, og fikk navnet StatoilHydro.

Norsk Hydro ble etter dette et rent aluminiumsselskap. Ett selskap var blitt til 3:

Yara
StatoilHydro
Norsk Hydro.

Så kan man tenke seg til hvor stor avkastning man etterhvert fikk på sine opprinnelige aksjer i Norsk Hydro, som nå var 3 separate børsnoterte selskaper.

Synliggjøring av verdier, er stikkordet i en slik sammenheng.

Redigert 25.02.2021 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
Record
25.02.2021 kl 14:57 4058

Magefølelsen sier at det kommer ett fond inn på banen om ikke lenge .
Ikke mange mill aksjer som er i fri handel, en pott på ett par mill hadde hvert gøy nå :-)
Slettet bruker
25.02.2021 kl 20:23 3687

Hammers - etter dagens info og presentasjon skjønner ivertfall jeg at aksjene jeg sitter på er gull verdt om 2-3 år. Om vi når kr 2.000 som er ditt best case er jeg ikke sikker på, men at vi er 10-40 ganger høyere enn i dag er 100% sikkert!😀👍

Sterk kjøp og HOLD folkens!!💰💸🚀
Redigert 25.02.2021 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
Hammers
25.02.2021 kl 20:57 3576

Dagens presentasjon er gjenopplevd - notatene er gjort - og mye bra som ble formidlet.
Mange punkter jeg kunne listet opp, men jeg plukker ut noen:

- Til tross for at VOW kun gikk for ca 1/3 maskin i 2020 endte EBITDA med et 2-sifret plussresultat på ca 10%
- Når jeg sier 1/3 er det fordi ca 1/3 var hemmet av stans innen Aftersales til cruise og ca 1/3 pga oppbyggingen av LAND.
- Under et normalår ville Aftersales alene ført til et resultat som var 50% høyere enn hva som ble rapportert for 2020.
- Begge sektorene viste tegn på sterk bedring mot slutten av året - noe som lover godt for 2021.

- Fortjenesten er i 2020 hele 34 mill BEDRE enn i 2019. Det til tross for det året man har vært gjennom. Egentlig ganske så utrolig!
- Ja, for i 2019 fikk aksjonærene betalt utbytte på størrelse med hele den opprinnelige aksjekapitalen!

- Spesielt det at Industries allerede har kommet opp på samme fortjenestemargin som Cruise Projects er godt å høre (langt over 20%).
- Backlog er rekordhøy, og allerede slik at man har fulle ordrebøker til inn i 2024/25.
- De siste ordrene for 2021 er da ikke medregnet. De planene vi i ettertid har hørt om Elkem, ArcelorMittal og Betula Energy i Bamble.
- Backlog vil eksplodere i tiden framover.

Spin Off;
- Aksjonærene får aksjer i VOW Green Metals (GM) ut fra egen eiersits i VOW når fordelingen skjer (trolig generalforsamlingen den 25.mai?).
- Follum inngår i GM. Her ligger det en genistrek.
- IND leverer utstyret til GM. Verdi 200 mill som blir ordrereserve og profit for IND. GM sitter igjen m/fortjenesten på den senere driften.
- Senere samme konsept for IND/GM v/andre prosjekter. Vinn, vinn for begge parter. GM kommer til å bli en PENGEMASKIN utover!

- Norges behov for biokull er ca 400.000 tonn. Follum starter med 10.000 - og man ser en RASK oppskalering til 50/100.000 tonn.
- 10.000 gir EBITDA rundt 25 mill og 100.000 kanskje over 300 mill i EBITDA pr år. Tempo: Om 2-3-4 år. Ref dagens 47 mill.
- Nordens behov er 4-5 ganger høyere. Det snakkes om rundt 2 MILL tonn biokull. Enorme potensialer ligger her!

- Deretter kommer Europa der ArcelorMittal er sentral. AM har MER ENN 70 anlegg rundt om i Europa + div utenom.
- Der er tiden like knapp som den er for Follum.

NY(e) spin off(s) kommer senere. Badin lo det bort og ville selvsagt ikke svare konkret.
Mindre anlegg for rensing av sludge (et slags Cambi) mot kommuner/tettsteder var foreslått av programlereder PA Drangeid.

Personlig tror jeg man tenker større og at det fort kan komme noe innen hydrogen.
Hva det blir får tiden vise. Badin nevnte uansett Europa og Green Deal.
Uansett blir dagens aksjonærer eiere - kanskje sammen med andre store strategiske eiere. Ref det jeg skrev i innledningen.

Hilsen Hammers........som syntes dette var en presentasjon FULL av gladnyheter! La tiden få jobbe!
Redigert 25.02.2021 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
CapitaL
25.02.2021 kl 21:02 3517

Et annet spinoff kan jo være et "Qantafuel" som faktisk fungerer..

Hammers
25.02.2021 kl 21:15 3441

Ja, utrolig mange store muligheter - uansett hvilken vei man snur seg.

Det beste av alt; den utrolig aksjonærvennligheten! Kanskje ikke så rart når topp 4 eier 53,7% av selskapet......😊
Velfortjent!

Hilsen Hammers
Slettet bruker
25.02.2021 kl 21:30 3351

Haha, nok en vow-artikkel bak betalingsmur. Dette er vel den tredje i februar?
Slettet bruker
25.02.2021 kl 21:36 3307

Håper vi aksjonærer får en "lav" andel i spinn off selskapet, Høres ikke så klokt ut men om vi får en ny aksje for 3 eller 4 vow aksje så kan vow få resten i hard valuta fra markedet . Hvis vi da tenker at det blir trykket opp en spinn off pr vow aksje,
CapitaL
25.02.2021 kl 21:48 3222

Den er absolutt lesverdig iallfall. Og klipp og lim er neppe populært;) Kommer i papirutgaven i morgen...
Positiv omtale om selskapet er aldri å forakte.

Green Metals skal bl.a tilby avkarbonisering på en profitabel måte.. ved å tilby å bygge, eie og drifte pyrolyseanlegg..

Meget smart konsept spør du meg.
Redigert 25.02.2021 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2021 kl 21:55 3179

Joda, men det er merkelig hvor mange Røkke-artikler m.m. som er åpne for alle å se, mens VOW skal holdes bak stengte dører. Skjønner jo godt at snacks skal bak betalingsmur, men kan jo gi en smakebit i ny og ne!
Karbon
25.02.2021 kl 22:00 3129

Meget hyggelig lesing denne artikkelen i Finansavisen fra analytiker Thomas Dowling Næss i Sparebank1 Markets.

For ikke mange dager siden var det Clarksons Platou som omtalte Vow som norges neste industrieventyr. Nå kommer de samme ordene fra Sparebank1 Markets.

Artikkelen oppsummerer på en god måte den unike posisjonen Vow nå står i, og hvilke utrolige framtidsutsikter vi står overfor.

I mellomtiden får vi leve med litt "ruskevær" på børsen.

Et lite tips når det butter imot på enkeltdager:

Ta en titt på Vow-chartet fra 2016 og fram til i dag. Bruk logaritmisk skala. Da vil du knapt nok se de små korrigeringene i aksjekursen som naturlig kommer i perioder. Det du vil se er den langsiktige trenden. Og den går kun en vei.
Record
25.02.2021 kl 22:34 2938



Dette er vel det som betyr noe for meg som en langsiktig investor i VoW :
Ta en titt på Vow-chartet fra 2016 og fram til i dag. Bruk logaritmisk skala. Da vil du knapt nok se de små korrigeringene i aksjekursen som naturlig kommer i perioder. Det du vil se er den langsiktige trenden. Og den går kun en vei.

artikkelen i Finansavisen fra analytiker Thomas Dowling Næss i Sparebank1 Markets er jo enutvidet kopi av hva han har utalt tidligere , etter mitt syn en verdig analyse . Slike ligger også ofte bak en betalingsmur for inntjeningen til avisen men også til ett fortrinn til de som er villige til å betale for avisen .
For de av oss som ikke tåler noen humper underveis mot"himmelen" får bare investere i noe som gir bedre nattesøvn. Vil være naivt å tro at ikke VoW ville korrigere når de andre "grønne" selskapene gjør det .Fortrinnet vil etter mitt syn at VoW kommer tilbake til den langsiktige trenden , det er det langt fra sikkert at alle disse selskapene som ligger åpent for alle på finanssidene .
focuss
25.02.2021 kl 22:51 2836

Sparebank1 tror vekstmålene kan nås allerede i 2021-22. FA
oivindl
26.02.2021 kl 07:26 2424

"- Aksjonærene får aksjer i VOW Green Metals (GM) ut fra egen eiersits i VOW når fordelingen skjer (trolig generalforsamlingen den 25.mai?).
- Follum inngår i GM. Her ligger det en genistrek.
- IND leverer utstyret til GM. Verdi 200 mill som blir ordrereserve og profit for IND. GM sitter igjen m/fortjenesten på den senere driften."

Så skal vel GM betale 200 mill for utstyret.
Ingen gevinst i dette, med mindre GM har et bedre apparat for å genere aktivitet enn VOW kunne hatt.
Kan jo også være snakk om leasing, som ikke er uvanlig på produksjonsutstyr.
Men leasing koster også penger.
Redigert 26.02.2021 kl 07:29 Du må logge inn for å svare
Bubleslurp
26.02.2021 kl 07:51 2312

og der var du på jobb alt ja :) (må gjerne melde også denne til admin, hvis uppassende)
Redigert 26.02.2021 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
oivindl
26.02.2021 kl 08:05 2243

Noen synspunkter på det jeg skrev?
Hammers
26.02.2021 kl 09:02 2067

Det er den samme verdien i dette som om anlegges selges til en annen kunde.
Dessuten blir hele verdikjeden liggende i VOW.
Ikke uten grunn at meglerhusene nå begynner med slike beskrivelser sonm de gjør.

Hilsen Hammers