Ref. ILaks idag. Lakseprisen bykser opp!!

Torine
S 26.02.2021 kl 20:27 693

Lakseprisen bykser til sitt høyeste nivå på åtte måneder
Nyheter av Aslak Berge - 26 februar 2021
Har steget med nærmere 20 prosent på en uke.
polakk
26.02.2021 kl 21:00 658

Lakseprisene stiger til over 60 kroner pr kilo, sier industrikilder til IntraFish fredag.
- Det har steget jevnt og trutt utover uken - og prisene har bare blitt bedre og bedre, sier en oppdretter i nord.

En annen oppdretter bekrefter økningen:

- Det virker som det er generell manko på fisk, og det virker ikke som de store aktørene har så mye fisk lenger. Vi hører også at det er et par stengte pakkerier rundt omkring, da forsvinner det litt volum der. Det har vært brukbar etterspørsel også. Vi har solgt fisk til 62 kr/kg tidligere i dag, men prøver oss nå på 64 kr/kg.

Han legger til at fisk på over seks kilo fortsatt ligger noe lavere enn resten.

- Den ligger 1-2- kroner under industristørrelsene.

En annen eksportør bekrefter tallene:

- Det er en kraftig oppgang. Vi hører priser på 60 +. Det er rett og slett litt mindre tilgang på fisk som gjør at det stiger. Når det er så store oppganger det alltid vanskelig for eksportører å ha marginer i mellom. Det er tøft når det stiger så mye.

Eksportøren tror at mars måned kan bli en måned hvor de høye prisene vedvarer.

- Det kan se ut som at mars kan bli en måned med høye priser fordi av det er kaldt i vannet og at det er mindre fisk som skal komme opp.

En annen oppdretter nevner også dårlig vær som en medvirkende årsak til prisøkningen.

Fredag ettermiddag meldes det om følgende priser og prisforventninger:

3 – 4 kg – 59 – 64 kr/kg

4 – 5 kg – 59 – 64 kr/kg

5 – 6 kg – 59 – 64 kr/kg

6 kg + – prisene ligger noen kroner under de andre størrelsene
milk
26.02.2021 kl 21:31 622

Sektoren har vert knallsterk gjennom Corona krisen! Vi må ha mat :-) Realitetene er faktisk at markedene søker til sjømat mer en noen gang. Flaggermus er på tur ut i Kina for å si det sånn :-) Personlig så har jeg flyttet stadig mer av mine investeringer over til sjømat og havbruk. Jeg er fremdeles kritisk til landbasert, men jeg tror at storsmolt blir et viktig ledd i den fremtidige utviklingen. Mitt råd til alle som sitter godt lastet i fisk, som vanlig "sitt stille i båten" :-DD