GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44
Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
12.05.2021 kl 15:30
7420
Se mønster de 2 siste årene på kursen. En liten topp midt i mai - for ny stigning i juni. Blir spennende å følge 2021.....
KJEPET
12.05.2021 kl 15:33
7428
https://www.tradewindsnews.com/bulkers/dry-commodity-prices-are-going-to-the-moon-but-bulkers-march-to-their-own-drum/2-1-1008142
(Golden Ocean faller også i dag mest av samtlige av verdens tørrlast aksjer. Ser nok en gang ut til at OSE ikke henger med resten av verden innen shipping. Forøvrig selvsagt ikke noe nytt akkurat det).
(Golden Ocean faller også i dag mest av samtlige av verdens tørrlast aksjer. Ser nok en gang ut til at OSE ikke henger med resten av verden innen shipping. Forøvrig selvsagt ikke noe nytt akkurat det).
Redigert 12.05.2021 kl 15:37
Kjepet, FFA er ned 10 k på 2 dager, nesten rart det ikke faller mer spør du meg.
Nå skal de nye Skipenes tyngde testes fremover til fulle hvis FFA kommer videre ned
Nå skal de nye Skipenes tyngde testes fremover til fulle hvis FFA kommer videre ned
bankersen
12.05.2021 kl 15:57
7353
Jeg har og valgt å sitte 20% cash nå. Har de langsiktige Gogl aksjene med trygghet om at pengene renner inn og bra marked de neste 2 årene. Kjøpte litt i tank da en skal øke forbruk med 5-6 mill fat det neste halve året. Så har jeg kjøpt NEL bear for kosen sin skyld:)
KJEPET
12.05.2021 kl 16:05
7310
Helt riktig. 2 dager altså 48 timer. Slike svingninger teller ikke for min investeringsstrategi. Dere kjøper og selger flere ganger i uka. Dette kan ikke sammenliknes. Jeg har sittet med mine aksjer i over fem år (over 80% kjøpt til 25.-). Jeg skal selge når vi nærmer oss toppen av syklusen. Det er noen år igjen til vi er der :-) Men for all del, lykke til med tradingen. (Ja, jeg vet at et slikt forum som dette ikke akkurat oversvømmes av langsiktige investorer. Men det er en hobby for meg).
bankersen
12.05.2021 kl 16:18
7262
Tålmodig du Kjepet:) Kjøpte også på 25 for 5år siden jeg og men solgte etter et lite år etter på 66, litt for tidlig. Kjøpte meg opp i fjor med snitt 34, denne gangen ser det ut til å bli en supersyklus så sitter lenger denne gangen.
vulkan
12.05.2021 kl 16:19
7248
Kommer Kina til å ofre stålproduksjonen for luftkvaliteten, er det den sorte svanen?
(håper ikke det da, men...)
(håper ikke det da, men...)
phantom1
12.05.2021 kl 16:33
7138
Det er noe muffins her og jeg tror det er Kina som manipulerer verdens aksjemarkeder. hvorfor skal de betale ut trillioner av stimulus dollar til utenlandske selskaper og land ved ¨å kjøpe raavarer blodpris når de primært blir betalt lokalt i kina med rmb - stopper de opp og selger seg ut en periode vil råvarer og råvareselskap falle og i mellomtiden omstrukurerer de industrien til å gå full speed etterpå med mer miljøvennlig produksjon. bejing har jo gitt ut flere pressemeldinger at de skal kutte produksjonen av stål og importere mer ferdig stål og straffetoll på eksport stål - så kjøper de seg inn i de store selskapene når kursen har falt og får igjen deler av dollarstrømmen der.
Se på Tata Steel idag, en av verdens største stål produsenter faller 4.5 prosent når alle sier stålprisene vil fortsette inn i himmlen.....
Kina er den ny bøllen der ute og de liker å vise de kan herse med Biden. Sammen med Putin og Iran kan de lage livet surt for Biden. Israel har sagt klart ifra de går etter Iran alene, tar Hezbollah i Libanon snart og dere ser hva de gjør med Hamas...Cohen sjefen i Mossad var i USA 12 dager siden å presenterte noe som kun kan gjøres under 4 øyne, de har sprengt utallige fabrikker i Iran siste 2 ukene - nå går Putin mot Ukraina samtidig som Kina presser på Taiwan og sendte flere skip til Sør Kina denne uken for å irritere Fillippinene....England har sent hangarskip og flåte til østen for første gang på lenge, ikke fordi de liker cruise.... Samtidig har russland fått laget hundervis a millioner av vaksiner i Kina som de forsyner 3 verden med hvor Kina koloniserer i sin jakt på råvarer, land nå som vesten har neglected sier de....- Trekløveret Kina, Russland og Iran vil vi se mer av fremover og de vil få Biden som er svak ned på kne + Værste fall må han støtte Ukraina, Israel og Taiwan med krig på 3 flanker....mens Russland og Kina cyber angriper rørledningen som tar 40 prosent av bensinen fra Chuck og Ted i tømmerhoggerskjorte, uten maske i pick upen som desperat skal kjøpe hamburgere.... Så vi får se hva som skjer....De har sagt nei til Australsk kull i 6 mnd nå, igår sa de nei til LNG...next up jernmalm...om de ikke får railway agreement med Australia som det hele står på..
Se på Tata Steel idag, en av verdens største stål produsenter faller 4.5 prosent når alle sier stålprisene vil fortsette inn i himmlen.....
Kina er den ny bøllen der ute og de liker å vise de kan herse med Biden. Sammen med Putin og Iran kan de lage livet surt for Biden. Israel har sagt klart ifra de går etter Iran alene, tar Hezbollah i Libanon snart og dere ser hva de gjør med Hamas...Cohen sjefen i Mossad var i USA 12 dager siden å presenterte noe som kun kan gjøres under 4 øyne, de har sprengt utallige fabrikker i Iran siste 2 ukene - nå går Putin mot Ukraina samtidig som Kina presser på Taiwan og sendte flere skip til Sør Kina denne uken for å irritere Fillippinene....England har sent hangarskip og flåte til østen for første gang på lenge, ikke fordi de liker cruise.... Samtidig har russland fått laget hundervis a millioner av vaksiner i Kina som de forsyner 3 verden med hvor Kina koloniserer i sin jakt på råvarer, land nå som vesten har neglected sier de....- Trekløveret Kina, Russland og Iran vil vi se mer av fremover og de vil få Biden som er svak ned på kne + Værste fall må han støtte Ukraina, Israel og Taiwan med krig på 3 flanker....mens Russland og Kina cyber angriper rørledningen som tar 40 prosent av bensinen fra Chuck og Ted i tømmerhoggerskjorte, uten maske i pick upen som desperat skal kjøpe hamburgere.... Så vi får se hva som skjer....De har sagt nei til Australsk kull i 6 mnd nå, igår sa de nei til LNG...next up jernmalm...om de ikke får railway agreement med Australia som det hele står på..
Redigert 12.05.2021 kl 16:38
phantom1
12.05.2021 kl 16:50
7050
Ingen leser aviser noe mer + bare rakett gif fra analytikere og meglere. Kina har jo sagt klart ifra, til og med at 2021 stålproduksjon ikke skal overgå 2020.
Her er et knippe utklipp siste uken...står ganske klart her om miljøkutt – og det er jo genialt for dem.
On May 10, China’s National Development and Reform disclosed that it would review the results of the supply-side reform in trimming the country’s steel capacity, requesting all the local authorities to draft their steel production cut plans for 2021.
Hebei Province to Shut Down 20BFs in 2021
2021-05-07 11:47:45
Hebei government introduced on the press conference on Hebei’s Air Quality in the First Quarter in 2021 that the government will speed up the elimination of over capacity and control the coal consumption. In 2021, 20 BFs (below 1000m3), 20 BOFs (below 100 tons) and 5 coal-fired generator sets will be shut down. Meanwhile, the relocation of key polluting enterprises such as Handan Steel, Xingtai Steel and Tangshan Huaxi Steel will be accelerated.
He called for clear-minded, though, in China’s ferrous market among the drastic price surges recently, especially in the futures market.
“All the ferrous commodities prices are at their multi-year or record highs, while the end-users are finding it hard to pay even higher, and when steel demand eases in the future or market sentiment reverses, speculators or hedge funds will act quickly to leave the market, and futures prices may crash,” he said
Factors causing iron ore price to drop: (a) unlikely to observe significant growth of iron ore demand amid strict production restraint in Hebei’s steel mills
Mills are suggested to keep the in-plant inventory at a normal consumption level, and to properly replenish it when the price drops.
Seaborne iron ore transaction totaled 700,000 tonnes during May 3-7, down by 42.1% week on week.
China’s Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) reiterated at a press conference on April 20 that the country's crude steel will be cut this year and it has been formulating execution plans, which, to some extent, cleared the mist in and out of China on whether steel output cut for 2021 is still on China's agenda.
At the press conference, Huang Libin, MIIT’s spokesman, stated that the ministry has been reviewing the results achieved in steel capacity elimination, and working on the steel production cuts, though he did not share any more details.
China to Tighten Steel Capacity Swap Controls from June 1
2021-05-08 17:19:33
MIIT released the updated Steel Capacity Swap Guidelines on May 6, effective on June 1, 2021 ." In addition to the Beijing-Tianjin-Hebei region, the Yangtze River Delta and the Pearl River Delta, the Fen-Weihe River Plain and other "2+26" cities will be added as key areas for air pollution prevention and control. Among them, Fen-Wei Plain refers to Jinzhong, Yuncheng, Linfen, Luliang City in Shanxi Province, Luoyang, Sanmenxia City in Henan Province, Xi 'an, Tongchuan, Baoji, Xianyang, Weinan City and Yangling Demonstration Area in Shaanxi Province. Other "2+26" atmospheric passage cities refer to Taiyuan, Yangquan, Changzhi and Jincheng in Shanxi Province, Jinan, Zibo, Jining, Dezhou, Liaocheng, Binzhou and Heze in Shandong Province, and Zhengzhou, Kaifeng, Anyang, Hebi, Xinxiang, Jiaozuo and Puyang in Henan Province.
“China’s decision to cut import tariffs on steel to zero is a strong signal that the country is ready to import steel,” JPMorgan Analyst Pinakin Parekh wrote in a note. The world largest steel producer wants to curb iron ore consumption amid skyrocketing prices that have hurt domestic businesses while benefiting foreign suppliers such as Australia.
The above adjustment measures are conducive to reducing import costs, expanding imports of steel resources, supporting domestic reduction in crude steel production, guiding the steel industry to reduce total energy consumption, and promoting the transformation and upgrading of the steel industry and high-quality development.
As for May, “demand may be growing more slowly, steel output will decline further, imports may grow while exports may decline, and iron ore prices, thus, may go off the peak,” CSLPC, the authorized index compiler, estimated.
On Thursday, Beijing announced the "indefinite suspension" of the China-Australia Strategic Economic Dialogue, which only met for the first time in 2014.
Her er et knippe utklipp siste uken...står ganske klart her om miljøkutt – og det er jo genialt for dem.
On May 10, China’s National Development and Reform disclosed that it would review the results of the supply-side reform in trimming the country’s steel capacity, requesting all the local authorities to draft their steel production cut plans for 2021.
Hebei Province to Shut Down 20BFs in 2021
2021-05-07 11:47:45
Hebei government introduced on the press conference on Hebei’s Air Quality in the First Quarter in 2021 that the government will speed up the elimination of over capacity and control the coal consumption. In 2021, 20 BFs (below 1000m3), 20 BOFs (below 100 tons) and 5 coal-fired generator sets will be shut down. Meanwhile, the relocation of key polluting enterprises such as Handan Steel, Xingtai Steel and Tangshan Huaxi Steel will be accelerated.
He called for clear-minded, though, in China’s ferrous market among the drastic price surges recently, especially in the futures market.
“All the ferrous commodities prices are at their multi-year or record highs, while the end-users are finding it hard to pay even higher, and when steel demand eases in the future or market sentiment reverses, speculators or hedge funds will act quickly to leave the market, and futures prices may crash,” he said
Factors causing iron ore price to drop: (a) unlikely to observe significant growth of iron ore demand amid strict production restraint in Hebei’s steel mills
Mills are suggested to keep the in-plant inventory at a normal consumption level, and to properly replenish it when the price drops.
Seaborne iron ore transaction totaled 700,000 tonnes during May 3-7, down by 42.1% week on week.
China’s Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) reiterated at a press conference on April 20 that the country's crude steel will be cut this year and it has been formulating execution plans, which, to some extent, cleared the mist in and out of China on whether steel output cut for 2021 is still on China's agenda.
At the press conference, Huang Libin, MIIT’s spokesman, stated that the ministry has been reviewing the results achieved in steel capacity elimination, and working on the steel production cuts, though he did not share any more details.
China to Tighten Steel Capacity Swap Controls from June 1
2021-05-08 17:19:33
MIIT released the updated Steel Capacity Swap Guidelines on May 6, effective on June 1, 2021 ." In addition to the Beijing-Tianjin-Hebei region, the Yangtze River Delta and the Pearl River Delta, the Fen-Weihe River Plain and other "2+26" cities will be added as key areas for air pollution prevention and control. Among them, Fen-Wei Plain refers to Jinzhong, Yuncheng, Linfen, Luliang City in Shanxi Province, Luoyang, Sanmenxia City in Henan Province, Xi 'an, Tongchuan, Baoji, Xianyang, Weinan City and Yangling Demonstration Area in Shaanxi Province. Other "2+26" atmospheric passage cities refer to Taiyuan, Yangquan, Changzhi and Jincheng in Shanxi Province, Jinan, Zibo, Jining, Dezhou, Liaocheng, Binzhou and Heze in Shandong Province, and Zhengzhou, Kaifeng, Anyang, Hebi, Xinxiang, Jiaozuo and Puyang in Henan Province.
“China’s decision to cut import tariffs on steel to zero is a strong signal that the country is ready to import steel,” JPMorgan Analyst Pinakin Parekh wrote in a note. The world largest steel producer wants to curb iron ore consumption amid skyrocketing prices that have hurt domestic businesses while benefiting foreign suppliers such as Australia.
The above adjustment measures are conducive to reducing import costs, expanding imports of steel resources, supporting domestic reduction in crude steel production, guiding the steel industry to reduce total energy consumption, and promoting the transformation and upgrading of the steel industry and high-quality development.
As for May, “demand may be growing more slowly, steel output will decline further, imports may grow while exports may decline, and iron ore prices, thus, may go off the peak,” CSLPC, the authorized index compiler, estimated.
On Thursday, Beijing announced the "indefinite suspension" of the China-Australia Strategic Economic Dialogue, which only met for the first time in 2014.
Bennyfyfasan
12.05.2021 kl 17:20
6958
Bare prisen blir høy nok er det andre som produserer. Malm må fraktes...
Der satt du ord på mine tanker i det siste men det var nesten mer skremmende å lese dem, svart på hvit.
Har holdt på å lese en bok av Pulitzer Prize vinner Daniel Yergin. Den heter, 'The New Map. Energy, climate, and the clash of nations'. Fantastisk og fengende bok. Han er inne på de samme tankene som du skisserer om fremtiden.
Har holdt på å lese en bok av Pulitzer Prize vinner Daniel Yergin. Den heter, 'The New Map. Energy, climate, and the clash of nations'. Fantastisk og fengende bok. Han er inne på de samme tankene som du skisserer om fremtiden.
Redigert 12.05.2021 kl 17:49
Steike, det står det respekt av, men mener bestemt at du dumpet aksjene dine for et år siden ca, noe du skrev på forumet, på 28 kr da du ble redd det endte med emisjon.
Men det var kanskje bare 20% av posten det da?
Som sagt har jeg kjøpt aksjer på 37 kr som jeg ikke har solgt, eneste salg siden i våres var emiaksjer + en liten bunke, alikevel tror jeg og det lukter sånn etter en pen oppgang nå, at det kommer endel ned.
Børsene indikerer det syns jeg, risk off selv om drybulk trolig vil være bra fremover, men jeg har tatt feil mange ganger før.
Men det var kanskje bare 20% av posten det da?
Som sagt har jeg kjøpt aksjer på 37 kr som jeg ikke har solgt, eneste salg siden i våres var emiaksjer + en liten bunke, alikevel tror jeg og det lukter sånn etter en pen oppgang nå, at det kommer endel ned.
Børsene indikerer det syns jeg, risk off selv om drybulk trolig vil være bra fremover, men jeg har tatt feil mange ganger før.
Redigert 12.05.2021 kl 18:52
KJEPET
12.05.2021 kl 19:00
6626
Du husker godt Longs:-) Når ratene ble totalt gruset i fjor, så var det tvingende nødvendig å ta igjen det tapte via BDRY. Det var jo noen svært innbringende uker som gjorde at fjoråret til slutt ikke endte så verst. Det var et stunt jeg burde gjort i år også, men holder på aksjene nå.
Mollen
12.05.2021 kl 20:33
6350
Prøvde å trade GOGL i 2017 og 2018 uten noen særlig suksess. Har hverken tid eller kunnskaper nok til å sitte på kort tid i denne. Brukte 2020 til å snitte meg ned fordi jeg har ståltro på caset. Phantom har jo poeng i sine resonnementer som jeg leser med interesse. For den som trader så er jo dette absolutt noe å ha i bakhodet og som gir muligheter for kjapp gevinst. Men det er jo allerede bebudet fra analytikerene at vi får høye topper og dype daler fremover. I mitt hode så kan ikke en strategi med å «slukke lyset» i Kina fungere så lenge etterspørselen er der nedstrøms. Det fører jo bare til høyere spikes. Det som jeg lurer på er om hele dette rallyet vi har opplevd nå i vår er drevet av fundamental etterspørsel eller om det er spekulasjonsdrevet. Der sitter jo Phantom tett på og kan svare.
PS - Synes det er spennende det Phantom inviterer til med en plattform der det er mer muligheter for å dele informasjon. Er der noen som har peil og kan sette noe i gang der så er jeg med.
PS - Synes det er spennende det Phantom inviterer til med en plattform der det er mer muligheter for å dele informasjon. Er der noen som har peil og kan sette noe i gang der så er jeg med.
Redigert 12.05.2021 kl 20:44
qmanager
12.05.2021 kl 20:34
6305
Headline på Finansavisen i i kveld,
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/05/12/7673400/belships-sjefen-markedet-har-eksplodert
skal se vi får inn noen nye skakkkjørte tech aksjonærer i bulk
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/05/12/7673400/belships-sjefen-markedet-har-eksplodert
skal se vi får inn noen nye skakkkjørte tech aksjonærer i bulk
fattigstakkar
12.05.2021 kl 20:46
6275
GOGL faller nest mest av bulkaksjene i dag, bare passert av SBLK. Så GOGL fortsetter å utvikle seg dårligere enn snittet og gapet er det største siden nyttår. https://n9.cl/i8419
KJEPET
12.05.2021 kl 22:04
6097
Kanskje litt på siden. Dette ligger tross alt noen måneder fremover i tid. Men hyggelig lesning for den langsiktige
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-dry-time-charter-estimates-may-12-2021/
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-dry-time-charter-estimates-may-12-2021/
Gulltider
12.05.2021 kl 22:18
6037
GOLDEN OCEAN: Danske Bank øker kursmålet til NOK 100 (69), gjentar kjøp.
eriksu2
12.05.2021 kl 23:02
8235
belships Skipet vil ifølge en børsmelding ha en break-even-rate på 10.900 dollar pr. dag, mens spotmarkedet for skip av denne typen i dag svinger i overkant av 23.000 dollar.
Goldens be konkurrer godt me belships..
Goldens be konkurrer godt me belships..
Natt1369
12.05.2021 kl 23:29
8146
phantom1
13.05.2021 kl 06:32
7857
https://fb.watch/5r_jIDV9T9/
Se denne..
Det er nettopp det som skjer. Og Daniel Yergin har jeg stor respekt for. I 2010 sa han, de finner mer olje hvert tiaar en de klarer aa bruke saa reservene vil bare stige. og prisen forbli lavere. det var naar crude var 150 :-) -
Se denne - Kina er mye lengre en folk fatter. Her tar de ikke med at de har overtatt hele Afrika - til og med ghost cities i Angola er bygget ferdig for mange aar siden for middelklassen i fremtiden der aa hoppe rett inn. Kina bygget en vei tvers igjennom Angola - varer opp og råvarer ned.
Kinesisk ordtak er "want growth build a road"
Se hvordan de tar innersvingen på India her og hvor langt de er kommet...legg merke til at de har blokkert USa for å investere ute. Kina kjøper jo snart Grønland.
Se denne..
Det er nettopp det som skjer. Og Daniel Yergin har jeg stor respekt for. I 2010 sa han, de finner mer olje hvert tiaar en de klarer aa bruke saa reservene vil bare stige. og prisen forbli lavere. det var naar crude var 150 :-) -
Se denne - Kina er mye lengre en folk fatter. Her tar de ikke med at de har overtatt hele Afrika - til og med ghost cities i Angola er bygget ferdig for mange aar siden for middelklassen i fremtiden der aa hoppe rett inn. Kina bygget en vei tvers igjennom Angola - varer opp og råvarer ned.
Kinesisk ordtak er "want growth build a road"
Se hvordan de tar innersvingen på India her og hvor langt de er kommet...legg merke til at de har blokkert USa for å investere ute. Kina kjøper jo snart Grønland.
phantom1
13.05.2021 kl 08:19
7802
Skal ikke penger springe inn i commodity booms?
Alle miners ned i australia idag.
Code Company Price Change % Chg High Low Volume Mkt Cap 1 Year
HAV Havilah Resources Ltd $0.25 -0.05 -16.67% $0.28 $0.25 779,294 $76,569,307 +180.90%
CAP Carpentaria Resources Ltd $0.087 -0.009 -9.38% $0.115 $0.086 51,835,819 $33,489,836 +248.00%
FEX FENIX Resources Ltd $0.35 -0.03 -7.90% $0.375 $0.35 5,409,180 $163,437,372 +573.08%
TI1 Tombador Iron Ltd $0.099 -0.006 -5.71% $0.105 $0.098 5,533,327 $99,635,091 +395.00%
GWR GWR Group Ltd $0.325 -0.015 -4.41% $0.33 $0.325 148,018 $98,405,594 +441.67%
FMG Fortescue Metals Group Ltd $23.47 -0.96 -3.93% $24.52 $23.46 7,468,760 $72,263,306,625 +92.69%
BCI BCI Minerals Ltd $0.385 -0.015 -3.75% $0.40 $0.385 596,918 $230,695,786 +170.83%
GRR Grange Resources Ltd $0.555 -0.02 -3.48% $0.575 $0.555 997,026 $642,322,977 +146.67%
TNG TNG Ltd $0.089 -0.003 -3.26% $0.092 $0.089 406,016 $111,205,237 +58.79%
CIA Champion Iron Ltd $7.01 -0.19 -2.64% $7.16 $6.96 1,712,776 $3,549,276,310 +253.15%
FHS Freehill Mining Ltd $0.037 -0.001 -2.63% $0.037 $0.034 1,791,886 $61,068,260 +42.31%
MIN Mineral Resources Ltd $46.01 -1.04 -2.21% $47.37 $45.81 613,197 $8,683,742,532 +172.73%
SRK Strike Resources Ltd $0.265 -0.005 -1.85% $0.27 $0.25 1,330,032 $65,490,581 +452.08%
RIO RIO Tinto Ltd $128.00 -2.04 -1.57% $131.88 $127.73 999,827 $47,515,675,392 +52.89%
MGT Magnetite Mines Ltd $0.065 -0.001 -1.52% $0.068 $0.065 12,907,237 $187,469,169 +3,441.85%
TMT Technology Metals Australia Ltd $0.35 -0.005 -1.41% $0.35 $0.33 363,279 $52,549,487 +169.23%
BHP BHP Group Ltd $50.29 -0.71 -1.39% $51.43 $50.27 3,704,955 $148,146,866,604 +63.70%
MGX Mount Gibson Iron Ltd $0.985 -0.005 -0.51% $1.00 $0.975 804,268 $1,168,128,420 +60.16%
MGU
Alle miners ned i australia idag.
Code Company Price Change % Chg High Low Volume Mkt Cap 1 Year
HAV Havilah Resources Ltd $0.25 -0.05 -16.67% $0.28 $0.25 779,294 $76,569,307 +180.90%
CAP Carpentaria Resources Ltd $0.087 -0.009 -9.38% $0.115 $0.086 51,835,819 $33,489,836 +248.00%
FEX FENIX Resources Ltd $0.35 -0.03 -7.90% $0.375 $0.35 5,409,180 $163,437,372 +573.08%
TI1 Tombador Iron Ltd $0.099 -0.006 -5.71% $0.105 $0.098 5,533,327 $99,635,091 +395.00%
GWR GWR Group Ltd $0.325 -0.015 -4.41% $0.33 $0.325 148,018 $98,405,594 +441.67%
FMG Fortescue Metals Group Ltd $23.47 -0.96 -3.93% $24.52 $23.46 7,468,760 $72,263,306,625 +92.69%
BCI BCI Minerals Ltd $0.385 -0.015 -3.75% $0.40 $0.385 596,918 $230,695,786 +170.83%
GRR Grange Resources Ltd $0.555 -0.02 -3.48% $0.575 $0.555 997,026 $642,322,977 +146.67%
TNG TNG Ltd $0.089 -0.003 -3.26% $0.092 $0.089 406,016 $111,205,237 +58.79%
CIA Champion Iron Ltd $7.01 -0.19 -2.64% $7.16 $6.96 1,712,776 $3,549,276,310 +253.15%
FHS Freehill Mining Ltd $0.037 -0.001 -2.63% $0.037 $0.034 1,791,886 $61,068,260 +42.31%
MIN Mineral Resources Ltd $46.01 -1.04 -2.21% $47.37 $45.81 613,197 $8,683,742,532 +172.73%
SRK Strike Resources Ltd $0.265 -0.005 -1.85% $0.27 $0.25 1,330,032 $65,490,581 +452.08%
RIO RIO Tinto Ltd $128.00 -2.04 -1.57% $131.88 $127.73 999,827 $47,515,675,392 +52.89%
MGT Magnetite Mines Ltd $0.065 -0.001 -1.52% $0.068 $0.065 12,907,237 $187,469,169 +3,441.85%
TMT Technology Metals Australia Ltd $0.35 -0.005 -1.41% $0.35 $0.33 363,279 $52,549,487 +169.23%
BHP BHP Group Ltd $50.29 -0.71 -1.39% $51.43 $50.27 3,704,955 $148,146,866,604 +63.70%
MGX Mount Gibson Iron Ltd $0.985 -0.005 -0.51% $1.00 $0.975 804,268 $1,168,128,420 +60.16%
MGU
jess23
13.05.2021 kl 08:22
7776
"Kina kjøper jo snart Grønland" skriver du. Hvor tar du sånt ifra? Er du i det hele tatt opplest på Grønland angående eierskap og traktater?
bankersen
13.05.2021 kl 08:27
7772
Er vel på tide med en korreksjon i det meste, nå gjelder være der det faller minst og som kommer tilbake raskest. Litt tørt krutt kan være på sin plass også. Gogl handles PE4 for året med oppnådde og estimerte forventede rater ut året. Så ser ingen boble prising i Gøggen akkurat:-)
bankersen
13.05.2021 kl 08:29
7747
Må ikke ta alt så bokstavlig, dette var nok bare en spissformulering😊
phantom1
13.05.2021 kl 08:57
7683
Spissformulering - men tenk på Norvest pasaasjen og avstanden til Kina for mineraler de er på desperat jagt etter. De fikk jo trump på banen som ville kjøpe hele Grønland. Kina er der allerede. Google litt så finner du.
http://english.www.gov.cn/archive/white_paper/2018/01/26/content_281476026660336.htm
https://thediplomat.com/2019/02/china-steps-up-its-mining-interests-in-greenland/
https://www.arctictoday.com/us-defense-investments-greenland-infrastructure-keep-nato-china-russia-bay/
http://english.www.gov.cn/archive/white_paper/2018/01/26/content_281476026660336.htm
https://thediplomat.com/2019/02/china-steps-up-its-mining-interests-in-greenland/
https://www.arctictoday.com/us-defense-investments-greenland-infrastructure-keep-nato-china-russia-bay/
Over dammen også, og må innrømme at det forvirret meg litt. Er det noen som kan forklare meg det? eller var det bare en del av det brede børsfallet?
Bennyfyfasan
13.05.2021 kl 11:46
7391
Er ikke dette også en forklaring på fallet i rater?
Fra far Hannisdahl:
Baltic #Capesize index -7% to $39k/d
Brazil/China -11% to $34k/d
-> Capes inbound now #71 (+34% m/m)
Fra far Hannisdahl:
Baltic #Capesize index -7% to $39k/d
Brazil/China -11% to $34k/d
-> Capes inbound now #71 (+34% m/m)
jess23
13.05.2021 kl 11:55
7373
De artiklene har jo ingenting med at Kina skal kjøpe Grønland. At de har noen aksjer i et mining selskap er jo viden kjent. Men å kalle det spissformulering blir for drøyt da det er så fjernt ifra hva som er mulig. Og tror man faktisk det er mulig bør man iallefall lese seg opp til et minimum.
bankersen
13.05.2021 kl 11:57
7400
Det er alltid en del av forklaringen når ratene faller. Jo flere Caper ledig jo lavere rater. Så går de inn på oppdrag og så strammer det seg til igjen. GOGL kontraherer i snitt 2 baljer om dagen, kanskje har de tatt noen lengere kontrakter nå for å sikre seg. Det får vi se senere i mnd. når Q1 kommer.
Bennyfyfasan
13.05.2021 kl 12:01
7383
Det var slik jeg gikk fra minus til pluss i fjorårets galematias innen tank. Hannisdahl var skikkelig på hugget å oppdaterte med tilgjengelig flåte...stemte ganske bra med de største midlertidige duppene i rater
bankersen
13.05.2021 kl 12:06
7445
Stemmer stor sett, på tørrbulk var det vel bare 1 slik oppdatering som feilet i fjor fra #1.
phantom1
13.05.2021 kl 13:59
7210
den som kun tar alvor kun for alvor og spissformulering kun for spissformulering har missforstått begge deler like mye + bye
phantom1
13.05.2021 kl 14:09
7184
"Kontrahere" er å bestille et nybygg fra et verft - å beskjeftige dem er det å slutte et skip.
"Tatt noen lenger kontrakter" betyr å ta last inn - hvis han mener slutte skip ut så så heter det sette ut på periode, eller tatt inn på periode.
Setter de ut dekker de for skipsdagen men tar ikke last inn på kontrakt som gir lastedager med eksponering.
Bare sånn at dere ikke sier kontraherer 2 om dagen til noen som har greie på det - det ser litt dumt ut.
"Tatt noen lenger kontrakter" betyr å ta last inn - hvis han mener slutte skip ut så så heter det sette ut på periode, eller tatt inn på periode.
Setter de ut dekker de for skipsdagen men tar ikke last inn på kontrakt som gir lastedager med eksponering.
Bare sånn at dere ikke sier kontraherer 2 om dagen til noen som har greie på det - det ser litt dumt ut.
fattigstakkar
13.05.2021 kl 14:31
7133
16400 aksjer til salgs premarket på 8,5, så her er det enten noen som absolutt vil komme seg ut, eller benytter stengning på OSE til å presse kursen ned.
Ed. de fikk heldigvis ikke ligge der lenge. Ble raskt spist opp.
Ed. de fikk heldigvis ikke ligge der lenge. Ble raskt spist opp.
Redigert 13.05.2021 kl 14:40
Freight futures am update
Capesize down ~2%
Panamax down ~1%
Capesize down ~2%
Panamax down ~1%
phantom1
14.05.2021 kl 00:22
6377
Akkurat hva jeg sa om Israel ikke stoler på Biden og han får kjørt seg - tef China og Russland kommentaren også.
CNN:The explosion of Israeli-Palestinian violence poses a test for Biden. https://edition.cnn.com/2021/05/13/world/meanwhile-in-america-may-13-intl/index.html
CNN:The explosion of Israeli-Palestinian violence poses a test for Biden. https://edition.cnn.com/2021/05/13/world/meanwhile-in-america-may-13-intl/index.html
phantom1
14.05.2021 kl 06:17
6264
Som jeg har sagt lenge men analytikere og meglere sender raketter til svar...Kina skal ikke undervurderes. De slaar fort av lyset....
NOTE: China’s ferrous futures contracts, including those of iron ore and steel, fell from their record highs on Thursday, amid the rapid reversal of market sentiment from bullish to bearish in response to signals from Beijing that the government is displeased with the surge in commodities prices.
Among all falls on May 13, iron ore futures slumped the most, with the most-traded iron ore futures contract for September delivery on the Dalian Commodity Exchange (DCE) diving
($15.3/dmt) or 7.5% from Wednesday’s settlement price.
Spot sales of construction steel among the 237 Chinese traders fell further by 26.9% on day, China rebar price slips $9/t, spot sales slump
China’s prices of imported iron ore for both port inventories and seaborne cargoes slumped on May 13, with trading in the seaborne market cooling.
SEADEX 62% Australian fines, on the same day, slumped $16.05/dm to $217.65/dmt CFR Qingdao
NOTE: China’s ferrous futures contracts, including those of iron ore and steel, fell from their record highs on Thursday, amid the rapid reversal of market sentiment from bullish to bearish in response to signals from Beijing that the government is displeased with the surge in commodities prices.
Among all falls on May 13, iron ore futures slumped the most, with the most-traded iron ore futures contract for September delivery on the Dalian Commodity Exchange (DCE) diving
($15.3/dmt) or 7.5% from Wednesday’s settlement price.
Spot sales of construction steel among the 237 Chinese traders fell further by 26.9% on day, China rebar price slips $9/t, spot sales slump
China’s prices of imported iron ore for both port inventories and seaborne cargoes slumped on May 13, with trading in the seaborne market cooling.
SEADEX 62% Australian fines, on the same day, slumped $16.05/dm to $217.65/dmt CFR Qingdao
Redigert 14.05.2021 kl 06:18
phantom1
14.05.2021 kl 08:06
6126
Iron ore futures declined sharply on Thursday over mounting inflation concerns as well as fears that China will step up its efforts to control raw material costs. Iron ore has endured one of its most volatile weeks to date, surging to unprecedented $233 on Wednesday amid robust demand in China and the rest of the world as well as concerns over fresh production curbs and worsening Australia-China’s bilateral relations. The recent surge in prices has alerted authorities in China as they stepped out efforts to tame the markets. The Dalian Commodity Exchange responded by raising trading limits and margin requirements and pledged to strengthen market supervision while also urging market participants to control risks. Prices of the steel-making ingredient came crashing down on Thursday, losing over $20 from its peak, after Chinese Premier Li Keqiang urged the nation to effectively deal with the surge in commodities and its impact. This followed efforts by bourses this week to tame the markets by raising trading limits and increasing fees which resulted in a pullback on Tuesday. This was exacerbated by an unexpectedly strong US consumer price increases which fuelled worries that inflation might disrupt the global recovery or prompt central banks around the world to pull the plug on their stimulus measures. Global equities and industrial materials were broadly weaker on Thursday following the biggest one-day drop of the S&P 500 Index in over three months as inflation concern mounts.
phantom1
14.05.2021 kl 08:39
6046
Down 5TC -3.4% DoD & still driven by concerns on
expensive ore: C10 & C14 fell most, -3.4% & -4.9%
DoD. Correction is underway though w/ iron ore
Jun'21 down -25% from record on Wednesday!
C5 assessed 13.6$/t (-2.5% DoD) & last done at
13.5$/t w/ 12.5 rumour for late May. Next support
at 13.1$/t (Fib'76.4%), yet iron ore prices to stabilise
first as Asian mills won't buy a falling stone!
expensive ore: C10 & C14 fell most, -3.4% & -4.9%
DoD. Correction is underway though w/ iron ore
Jun'21 down -25% from record on Wednesday!
C5 assessed 13.6$/t (-2.5% DoD) & last done at
13.5$/t w/ 12.5 rumour for late May. Next support
at 13.1$/t (Fib'76.4%), yet iron ore prices to stabilise
first as Asian mills won't buy a falling stone!
Bassefix
14.05.2021 kl 08:57
5949
Cape
May
36750
-1375
Jun
34000
-2125
Q3
31750
-1625
Cal22
20550
-325
May
36750
-1375
Jun
34000
-2125
Q3
31750
-1625
Cal22
20550
-325
Rater ned 15 k på 4 dager, gøy med masse nye skip og gjeld da
Golden Goat
14.05.2021 kl 09:05
5892
Kan fortsette videre ned og likevel være mye høyere enn forventet og mye høyere enn det som må til for at anskaffelsen skal være utvannende :-)
phantom1
14.05.2021 kl 09:20
5789
Fortescue Metals Group Ltd $22.79 -0.65 -2.77%
RIO Tinto Ltd $125.43 -2.57 -2.01%
BHP Group Ltd $49.57 -0.78 -1.55%
RIO Tinto Ltd $125.43 -2.57 -2.01%
BHP Group Ltd $49.57 -0.78 -1.55%