GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44
Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
18.06.2021 kl 16:47
7582
Clarksons skriver i en oppdatering at tørrbulkaksjer handles til rundt 1,03x NAV noe som impliserer en gjensalgsverdi på om lag 54 millioner dollar for et helt nytt capesizeskip, og Clarksons mener dette er en attraktiv pris sammenlignet med tidligere perioder hvor charterrater har ligget på tilsvarende nivå.
Redigert 18.06.2021 kl 16:48
Du må logge inn for å svare
Gasman
18.06.2021 kl 17:25
7547
Og i det bør man jo legge til at det i dag er null kapasitet på verftene og ekstremt høye stålpriser, som skulle tilsi at skip var dyrere.
KJEPET
18.06.2021 kl 17:59
7539
Forrige uke gikk Gogl desidert dårligst av alle som #1 følger https://twitter.com/JHannisdahl/status/1404421940127883265/photo/1
Denne uka ser det enda verre ut. Gogl har regelrett NULL tillitt hos investorene og blir plassert i kategoriene blant de aller verste kjeltringselskapene. Altså 20% svakere enn peers på 14 dager.. På min google.com oversikt står det en feit rød pil ved siden av symbolet, som eneste shippingaksje i US.
Denne uka:
GNK +5,5%
Eagle +3,6%
Star Bulk +3,5%
SB -6,4%
Gogl - 7,5%
Denne uka ser det enda verre ut. Gogl har regelrett NULL tillitt hos investorene og blir plassert i kategoriene blant de aller verste kjeltringselskapene. Altså 20% svakere enn peers på 14 dager.. På min google.com oversikt står det en feit rød pil ved siden av symbolet, som eneste shippingaksje i US.
Denne uka:
GNK +5,5%
Eagle +3,6%
Star Bulk +3,5%
SB -6,4%
Gogl - 7,5%
Redigert 18.06.2021 kl 18:01
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
18.06.2021 kl 18:59
7523
Fullstendig irrasjonelt at både GOGL og FRO straffes og underperformer peers fordi dollar styrker seg. Alle inntekter er i dollar, så ingen grunn til at kursen skal følge kronekursen.
bankersen
18.06.2021 kl 19:14
7504
Det er akkurat det jeg tenker og Fattig, utbyttene i NOK blir fetere.
Golden Goat
18.06.2021 kl 21:21
7356
Anbefaler folk her inne å ta et gjenhør på Q1-presentasjonen. Alltid lurt å ta en 'vedlikeholdsrunde' og vurdere om de store linjene du så tidligere fremdeles holder vann.
KJEPET
18.06.2021 kl 21:31
7413
Helt enig Geita. Det fundamentale peselstrøket (trendlanalen) er fortsatt inntakt nordover. China gjør stadig vekk krumspring for å påvirke prisen på råvarer, men selvsagt forgjeves i lengden. Høyere shippingrater er rett og slett uunngåelig de neste to årene.
Hardingen
19.06.2021 kl 01:25
7176
Litt helge underholdning.
Det som blir diskutert her, er utslippskrav som blir satt i verk frå 2023 og utøve. Les og høyrer om dette meir og meir. Det er stor usikkerhet rundt framtidige framdrifts system i bransjen. Ein ønsker ikkje investere i dyre skip som skal væra produktive i 20-25 år med uprøvd teknologi ,som kan vera utdatert 5 år fram i tid. Det blir derfor satt få skip i bestilling. Den midlertidige løsningen, som truleg vil vare i mange år, blir å reingjerde skroget oftere og redusera seglings hastigheten. Begge deler vil redusera tilgjengelig tonnasje til ei kvar tid.
Me står framfor ein heilt spesiell mulighet i bransjen som sammenfell med gjenåpning etter covid , med store nasjonale tiltaksprogram både i Asia, Europa og Amerika. India har endå ikkje komt i gang då dei fortsatt har store problem med smitte. I tillegg har ein kontroversen mellom Australia og Kina som fører til lengre segling. + + + Me har truleg mange mange gode år i vente :-)
God Helg. All inn i Golden
https://youtu.be/fyWgnr85b90
Det som blir diskutert her, er utslippskrav som blir satt i verk frå 2023 og utøve. Les og høyrer om dette meir og meir. Det er stor usikkerhet rundt framtidige framdrifts system i bransjen. Ein ønsker ikkje investere i dyre skip som skal væra produktive i 20-25 år med uprøvd teknologi ,som kan vera utdatert 5 år fram i tid. Det blir derfor satt få skip i bestilling. Den midlertidige løsningen, som truleg vil vare i mange år, blir å reingjerde skroget oftere og redusera seglings hastigheten. Begge deler vil redusera tilgjengelig tonnasje til ei kvar tid.
Me står framfor ein heilt spesiell mulighet i bransjen som sammenfell med gjenåpning etter covid , med store nasjonale tiltaksprogram både i Asia, Europa og Amerika. India har endå ikkje komt i gang då dei fortsatt har store problem med smitte. I tillegg har ein kontroversen mellom Australia og Kina som fører til lengre segling. + + + Me har truleg mange mange gode år i vente :-)
God Helg. All inn i Golden
https://youtu.be/fyWgnr85b90
Redigert 19.06.2021 kl 10:26
Du må logge inn for å svare
bankersen
19.06.2021 kl 08:54
7053
Det tyder på det selv om Kina prøver det ene etter det andre. De får ikke ha råvarene for seg selv når verden våkner opp etter pandemien.
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-could-be-headed-back-to-2008/
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-could-be-headed-back-to-2008/
bankersen
19.06.2021 kl 10:24
6947
STEIN HANSEN - DNB MARKETS: Og for den som søker avkastning utenfor ESG: Golden Ocean har gått mye, men er det én ting som er sikkert i shipping, så er det at markedet alltid overshooter. Golden Ocean skal videre. Til 120 kroner, i denne runden.
https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2021/06/18/7691381/alt-ligger-til-rette-for-ny-esg-fest
https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2021/06/18/7691381/alt-ligger-til-rette-for-ny-esg-fest
Bennyfyfasan
19.06.2021 kl 13:33
6872
fortsetter dollarstyrkelsen seg inn mot utbetaling av Q2 utbytte kan dette bli MEGET bra. På kort sikt kan det igjen føre til mismatch med US bulk aksjer, men ingen av oss har det vel så travelt?
Det som skjer nå kan bare være midlertidig uansett hvor mye sannhet det er i Kinas strategi. Det beste er å lene seg tilbake og nyte showet.
Det som skjer nå kan bare være midlertidig uansett hvor mye sannhet det er i Kinas strategi. Det beste er å lene seg tilbake og nyte showet.
fattigstakkar
19.06.2021 kl 13:57
6973
På disse nivåene er det uaktuelt å ta gevinst i GOGL. Det er bare å sitte og vente på utbyttene. GNK, som er den andre bulkaksjen som tidligere har vært attraktivt, har steget 16% siste to uker, mens GOGL kun har steget 1%, så nå er det bare en bulkaksje som gjelder for meg. Traff perfekt med shorten i SBLK på 24.40, men irriterer meg at jeg kun shortet 10% av longposisjonen i GOGL. Hvis de andre bulkaksjene fortsetter å stige uten at GOGL følger med får jeg øke hedgen.
Etter kursraset denne uka har GOGL en oppside på 68 % til Cleaves kursmål.
SBLK: + 35%
GNK: + 35%
DSX: +15%
EGLE: + 19%
For en måned siden hadde GOGL nesten tatt igjen etterslepet på de andre bulkaksjene siden nyttår, men nå ligger vi igjen 30-40% etter.
Etter kursraset denne uka har GOGL en oppside på 68 % til Cleaves kursmål.
SBLK: + 35%
GNK: + 35%
DSX: +15%
EGLE: + 19%
For en måned siden hadde GOGL nesten tatt igjen etterslepet på de andre bulkaksjene siden nyttår, men nå ligger vi igjen 30-40% etter.
Redigert 19.06.2021 kl 14:04
Du må logge inn for å svare
Ling
19.06.2021 kl 14:38
6971
Blir det rentene else i Norges Bank i september vil kronen styrke seg mot dollar, ergo får vi mindre utbytte.
En annen sak jeg ser mange skriver er at gogl henger etter, men gir de andre selskapene like store utbytter som gogl? Noe en må ta høyde for når en sier at gogl haøkwr etter.
En annen sak jeg ser mange skriver er at gogl henger etter, men gir de andre selskapene like store utbytter som gogl? Noe en må ta høyde for når en sier at gogl haøkwr etter.
Gasman
19.06.2021 kl 16:27
6917
SBLK ga etter 1. kvartal $ 0,30 i utbytte. GOGL ga 0,25.
Starbulk koster $ 22.13. GOGL $ 10.11. Så forskjellen i utbyttegrad er enorm.
Starbulk koster $ 22.13. GOGL $ 10.11. Så forskjellen i utbyttegrad er enorm.
Gasman
19.06.2021 kl 16:28
6959
GNK ga lusne 0,05 USD og koster 18,45…
EGLE og DSX har ikke betalt utbytte ennå.
EGLE og DSX har ikke betalt utbytte ennå.
Redigert 19.06.2021 kl 16:34
Du må logge inn for å svare
Gasman
19.06.2021 kl 16:33
6955
2020 er vel den beste utbyttemaskinen, og symptomatisk også den med dårligst utvikling av samtlige.
Det ser faktisk ganske konsekvent ut at jo høyere utbytte, jo dårligere kursutvikling.
Så kan man kanskje tro at selskap med høy leverage har steget mye fordi de lå lengre nede da markedet var i krise, og nå har fått en turn-around effekt. Men ser man på utviklingen over siste 5 år, er effekten tilnærmet lik. Over 10 år har GOGL derimot vært den mest stabile (om det er et ord i shipping over hodet).
Det ser faktisk ganske konsekvent ut at jo høyere utbytte, jo dårligere kursutvikling.
Så kan man kanskje tro at selskap med høy leverage har steget mye fordi de lå lengre nede da markedet var i krise, og nå har fått en turn-around effekt. Men ser man på utviklingen over siste 5 år, er effekten tilnærmet lik. Over 10 år har GOGL derimot vært den mest stabile (om det er et ord i shipping over hodet).
Redigert 19.06.2021 kl 16:45
Du må logge inn for å svare
Kumbel
19.06.2021 kl 17:49
6875
Når kursutvikling beregnes, blir det da tatt hensyn til utbyttebetalinger?
Hvis ikke er det jo naturlig at selskap som beholder overskuddet i bedriften får en sterkere kursutvikling.
Hvis ikke er det jo naturlig at selskap som beholder overskuddet i bedriften får en sterkere kursutvikling.
Gasman
19.06.2021 kl 17:54
6872
Selv om man korrigerer for det lille som har vert av utbytte, er tendensen den samme. Det er bare GOGL, 2020, GNK og SBLK som har hatt utbytte de siste åra.
Redigert 19.06.2021 kl 18:00
Du må logge inn for å svare
ketle homeowner
19.06.2021 kl 19:52
6740
Egentlig er det ikke fornuftig med utbytte i en pandemi. Men, men ... gjort er gjort.
hogan
19.06.2021 kl 22:38
6572
Det skal investeres i infrastruktur i lang tid fremover, det grønne skiftet så man kan se for seg en del år framover med gode rater, tror man kan tjene inn aksjen en par ganger her i utbytter
Det bør gjøre at aksjen stiger en del, tenk om vi får rater på 70-80 tusen i år, da er denne i 130, se på Flex, gikk fra 75 til 120 pga av bra med utbytter kommende år
Det bør gjøre at aksjen stiger en del, tenk om vi får rater på 70-80 tusen i år, da er denne i 130, se på Flex, gikk fra 75 til 120 pga av bra med utbytter kommende år
Redigert 20.06.2021 kl 00:52
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.06.2021 kl 11:45
6231
Hvis markedet er rasjonelt skal norsk renteøkning allerede være priset inn i kronekursen siden alle forventer det.
Når det gjelder utbytte, regner jeg med du mener utbytte så langt i 2021, og det er noe man må korrigere for når man ser på grafene. Tror ikke noen betalte utbytte for q4, korrigere meg om jeg tar feil. For q1 betalte GOGL 0,25 og SBLK 0,3. De andre har ikke betalt stort, så her er mer av pengene igjen i selskapene og må korrigeres for.
Når det gjelder utbytte, regner jeg med du mener utbytte så langt i 2021, og det er noe man må korrigere for når man ser på grafene. Tror ikke noen betalte utbytte for q4, korrigere meg om jeg tar feil. For q1 betalte GOGL 0,25 og SBLK 0,3. De andre har ikke betalt stort, så her er mer av pengene igjen i selskapene og må korrigeres for.
Redigert 20.06.2021 kl 13:12
Du må logge inn for å svare
gandhi-21
20.06.2021 kl 12:17
6281
fattigstakkar
20.06.2021 kl 13:32
6209
Stockcharts har grafer korrigert for utbytte, så tegnet et prøveabonnement der for å sammenligne bulkaksjene, men fikk sjokk da jeg så resultatet. Noe er helt feil med prosentstigningen for GOGL, men skjønner ikke hva det er. Noen som skjønner? Da jeg la inn GOGL som sammenligning til GOGL, viser det i hvert fall riktig i prosent.
https://schrts.co/VTqjBWyv
https://schrts.co/VTqjBWyv
Golden Goat
20.06.2021 kl 13:38
6232
Anskaffelsen i februar har så langt gitt en avkastning på 173mUSD på NAV om man legger til grunn nybyggsparitet. Dette betyr at aksjer kjøpt før anskaffelse har blitt innvannet 14%! Dette er kun på NAV altså før man ser på den ekstra inntjeningen som nå tikker inn på fantastiske rater.
(10*(61,5+3-(520/10))+8*(32+3-(232/8)))/201 = 0,86
(10*(61,5+3-(520/10))+8*(32+3-(232/8)))/201 = 0,86
Ling
20.06.2021 kl 14:38
6127
Hei golden goat. Beklager at jeg ikke klarte å følge deg på ligningen din. Jeg tror ikke det er bare meg. Kunne du skrevet en tekst bak hvert tall?
Golden Goat
20.06.2021 kl 16:13
6004
Så klart:
(NNC*(PNC_Now+PSc-(PNC/NNC))+NKM*(PKM_Now+PSc-(PKM/NKM)))/#Sh = (10*(61,5+3-(520/10))+8*(32+3-(232/8)))/201 = 0,86
NNC = Antall NCMax kjøpt
PNC_Now = Pris NC-nybygg pr dags dato
PSc = Pris pr scrubber
PNC = Pris betalt for alle NCMax'ene
NKM = Antall KMax kjøpt
PKM_Now = Pris KM-nybygg pr dags dato
PKM = Pris betalt for alle KMax'ene
#Sh = Antall aksjer
(NNC*(PNC_Now+PSc-(PNC/NNC))+NKM*(PKM_Now+PSc-(PKM/NKM)))/#Sh = (10*(61,5+3-(520/10))+8*(32+3-(232/8)))/201 = 0,86
NNC = Antall NCMax kjøpt
PNC_Now = Pris NC-nybygg pr dags dato
PSc = Pris pr scrubber
PNC = Pris betalt for alle NCMax'ene
NKM = Antall KMax kjøpt
PKM_Now = Pris KM-nybygg pr dags dato
PKM = Pris betalt for alle KMax'ene
#Sh = Antall aksjer
Redigert 20.06.2021 kl 16:15
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
20.06.2021 kl 17:18
5911
Nybyggpriser fra Intermodal: https://www.hyqfocus.com/resource/report/1623822076789/report.pdf
fattigstakkar
20.06.2021 kl 21:21
5634
Ny ukesrapport fra Cleaves som bekrefter at underprisingen av GOGL har økt kraftig:
https://fda195ed-9571-42ec-b092-d42af79f832c.usrfiles.com/ugd/fda195_ac4f0515c4aa4e9bbc34680744a25097.pdf
Forventet utbytte:
2021: 12%
2022: 24%
2023: 30%
2024: 27%
Så her er det bare å gjøre plass på kontoen :)
https://fda195ed-9571-42ec-b092-d42af79f832c.usrfiles.com/ugd/fda195_ac4f0515c4aa4e9bbc34680744a25097.pdf
Forventet utbytte:
2021: 12%
2022: 24%
2023: 30%
2024: 27%
Så her er det bare å gjøre plass på kontoen :)
Redigert 20.06.2021 kl 21:30
Du må logge inn for å svare
Gasman
20.06.2021 kl 22:10
5569
Spennende😀. Om han har rett, er aksjen altså nedbetalt på 3,5 år. Men det er en usikker bransje, full av svarte svaner, så hva som skjer i 2-3 år frem i tid klarer nok ikke en gang #1 å forutsi. Får håpe han bommer - på nedsiden🤞.
Uansett er det forunderlig å se hvor mye rater på kort sikt får å si. Mitt scenario for sommeren nå var på snitt ca 50.000 for Cape og det halve for Pmax i juli og august. Det ser jo litt vanskelig ut i øyeblikket, selv om Pmax er bedre enn jeg hadde trodd. Men om det skulle lande på 30.000 i snitt for Cape/Pmax samlet (som ville være en stor skuffelse), er forskjellen i inntjening kanskje bare 7 kr. pr. aksje. Man må regne med at utslaget på prisingen av GOGL vil være mye større enn dette på de to scenarioene. Men det illustrerer hvor mye det kortsiktige bildet styrer, fremfor de fundamentale forholdene. I fjor var jeg i FRO frem til jeg gikk over i GOGL i april. Det som fikk meg til å gå ut av tank, var at fremtidsutsiktene så pill råtne ut, mens de kortsiktige ratene var ekstreme. Allikevel kunne aksjen gå 10 kr. på en dag på rater som i beste fall bare ville vare noen uker. Rart ikke markedet har et mer rasjonelt forhold mellom rater og faktisk inntjening.
Uansett er det forunderlig å se hvor mye rater på kort sikt får å si. Mitt scenario for sommeren nå var på snitt ca 50.000 for Cape og det halve for Pmax i juli og august. Det ser jo litt vanskelig ut i øyeblikket, selv om Pmax er bedre enn jeg hadde trodd. Men om det skulle lande på 30.000 i snitt for Cape/Pmax samlet (som ville være en stor skuffelse), er forskjellen i inntjening kanskje bare 7 kr. pr. aksje. Man må regne med at utslaget på prisingen av GOGL vil være mye større enn dette på de to scenarioene. Men det illustrerer hvor mye det kortsiktige bildet styrer, fremfor de fundamentale forholdene. I fjor var jeg i FRO frem til jeg gikk over i GOGL i april. Det som fikk meg til å gå ut av tank, var at fremtidsutsiktene så pill råtne ut, mens de kortsiktige ratene var ekstreme. Allikevel kunne aksjen gå 10 kr. på en dag på rater som i beste fall bare ville vare noen uker. Rart ikke markedet har et mer rasjonelt forhold mellom rater og faktisk inntjening.
Redigert 21.06.2021 kl 10:47
Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
21.06.2021 kl 08:35
5191
En ny uke og nye muligheter....
Det blir spennende å se hvor lotteriet bringer oss denne uka. Det kan se ut som det fortsetter i samme stil som forrige uke sluttet - men da vet vi alle at det er ett rekyl rett rundt hjørnet :-)
Det blir spennende å se hvor lotteriet bringer oss denne uka. Det kan se ut som det fortsetter i samme stil som forrige uke sluttet - men da vet vi alle at det er ett rekyl rett rundt hjørnet :-)
KJEPET
21.06.2021 kl 09:10
5118
bankersen
21.06.2021 kl 13:22
4365
Rate på 32 780USD + 5000USD Scrubber premium (HSFO-VLSFO spread 121USD og har vært over 100 i hele år, på 100USD får en minst 4 500USD premium pr dag) + size premium på NMAX. Med 12600USD BE renner det penger inn i kassen.
Redigert 21.06.2021 kl 13:25
Du må logge inn for å svare
bankersen
21.06.2021 kl 14:57
4135
Enda flere containerskip skal bygges, mindre kapasitet for å bygge nye Caper.
https://www.tradewindsnews.com/containerships/evergreen-orders-more-giant-containerships-at-hudong-zhonghua/2-1-1027981
https://www.tradewindsnews.com/containerships/evergreen-orders-more-giant-containerships-at-hudong-zhonghua/2-1-1027981