GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1064939

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2021 kl 21:50 5750

Vel, om det er så lurt er jeg litt usikker på, solgte dette ut på break, ikke antydning til mot rekyl.
Vix faller i Usa, enda børsene faller så ingen tegn på noe som helst panikk så langt.

Det som derimot gjør meg betenkt, er at ´ alle´ shipping aksjer nå faller under 200 dagers glidende, og det gis døds kryss i aksje etter aksje.
Unntakene er Drybulk, der blue chip kun har falt under 50 dagers glidende, Gogl den aksje av drybulk som ligger høyest i intervall og skulle det komme noe dritt/ sorte fugler er det grådig langt ned til 200 dagers der det skal være god støtte.

Begynner snart å tvile på oppside hvis dette halv røttne markedet med sidevegs trading nå i 3 måneder i USA, i kombi med olje som faller å faller, klarer Gogl å bryte opp på Oslo børs?
Dropper shipping trading kortsiktig nå, liten vits når alt er rødt hver bidige dag, veldig vondt å hente noe,
Aksjene reagerer ikke på godt marked og rater, spørs om det er shorters marked i shipping nå, best å være litt forsiktig.

Redigert 04.08.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Mollen
04.08.2021 kl 22:10 5679

Like godt å vente med å handle til dagen før fremleggelsen av Q2. Da regner jeg med den går i alle fall 4-5 % i åpningen.

Er det forresten kommunisert noe dato for Q2 tallene enda ? Bruker å komme mellom den 20. og 25.
Redigert 04.08.2021 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
ronny40
04.08.2021 kl 23:14 5562

Blir interresant i perioden etter resultat frem til utbytte. Forutsetter 50 cent i dividende og 72 cent EPS - da får vi et bra rykk samt inndekning av short. Mener alt ligger til rette for forutsetningen, om ikke dette slår til - vinner shorten. Jeg tror dividenden er i boks og setter TP primo september på NOK 92
Mollen
05.08.2021 kl 00:29 5533

Ja, 2020 B gav 75 Cent i dividende på Q2. Blir svært skuffet dersom GOGL gir under 50 Cent.
Hardingen
05.08.2021 kl 06:35 5505

Redd for at det blir mindre. Sjøl om ratene er gode, tjener dei ikkje full pott kvar dag.har sjekka cape båtane litt på Marine traffik. har sett båtar som ligg 15 dager på vent.
Ellers hadde me EPS USD 0,14 i q1, mens 2020 hadde 0,26.
me får sjå. Såg ein plass at det var forventa q2 tall 16 .08
Redigert 05.08.2021 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
bankersen
05.08.2021 kl 07:47 5417

De har jo ikke alltid slik at det ikke får betalt om båter ligger på vent. Der er normalt befrakters risiko om en ikke får losset. Jeg antar utbytte blir i området 0,4-0,5 USD. Resultatet blir underkant av 100mill dollar. Når utbytte bestemmes har de tjent inn nesten ytterligere 100mill dollar for Q3 det kan trekke opp utbytte slik som i Q1 med forventninger om fortsatt bra marked. For norske investorer får en håpe de trår til skikkelig nå som dollaren har steget en del.
KJEPET
05.08.2021 kl 08:08 5374

Da er ferien over for denne gang. Leste igjennom tråden nå og fant ut at den stort sett handler som kursutvikling og har fått litt dårlig stemning mellom debattantene. Helt fint med daytrader-kommentarer og kursutvikling, men det frister lite og skrive om det fundamentale innen tørrlast når nær sagt ingen andre er inne på tema. Får se om motivasjonen kommer tilbake etterhvert.
Traderèn
05.08.2021 kl 08:31 5342

Det begynner å tikke inn tall fra flere mindre aktører, så det sier vel litt om hva vi kan forventer av Q3 (Q2 først) men Q3 ser ut til å bli helt rått. I Q2 hadde GOGL ikke overtatt alle skipene ennå, så det er vel ca en mnd med inntekter på gammel flåte og 2 måneder på ny flate. Blir ihvertfall bra tall og utbytte

GENCO Gjennomsnittlig TCE-rater for selskapets flåte var 23.137 dollar pr dag i kvartalet. Capesize-flåten hadde en TCE-rate på 23.760 dollar pr dag i perioden.

For tredje kvartal har Genco sluttet 66 prosent av de tilgjengelige capesize-dagene til en rate på 31.304 dollar pr dag.
bankersen
05.08.2021 kl 08:40 5331

Hel enig, det har vært verdiløst her inne uten deg Kjepet. Jeg har ikke giddet linke til gode fundamentale sider. Har valgt å holdt de for meg selv. Så skjønner godt det du sier om motivasjon.
Redigert 05.08.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2021 kl 09:15 5322

40 k hele q3? Panne nær 35k
Jaja, det snur vel opp en eller annen gang
Bennyfyfasan
05.08.2021 kl 09:18 5331

Det fine er at HVIS de som har mer peiling bestemmer seg for å heve nivået klarer de sannsynligvis å få med seg de svakere her inne. Hvis forventningene er å vente til de med minst kunnskap innen feltet skal levere først er ett hvilket som helst forum meningsløst. Da er det bare å slette profilene.
jess23
05.08.2021 kl 09:21 5331

Bare en liten korreksjon, Genco hadde TCE-snitt på 21,137 i Q2. FA som har en skrivefeil.
Traderèn
05.08.2021 kl 09:23 5342

Takk,
OK, isåfall har Infront TDN Direk feil også, for det var der jeg hentet opplysningene fra

Edit: Her er det riktige tallene:-)

http://investors.gencoshipping.com/investor-relations/press-releases/press-release-details/2021/Genco-Shipping--Trading-Limited-Announces-Second-Quarter-Financial-Results/default.aspx
Redigert 05.08.2021 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
05.08.2021 kl 09:24 5337

Det kan se ut som om bulk er immun mot effekten av økende rater på aksjekurser og ett godt påbegynt 3 kvartal. Det som er i vinden av shipping er container. Store oppslag hver dag - toppsesong rundt hjørnet....black friday i fare...julehandel i fare osv osv. Jeg skulle ha hatt andelene snudd om i forhold til eksponering mellom tank og container (75-25)...men men
Redigert 05.08.2021 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
qmanager
05.08.2021 kl 09:26 5328

MMi Daily IronOre Indeksrapport 04. august 2021

The physical port stock prices mixed with ups and downs as DCE iron ore futures market vibrated narrowly. Total transactions fell off as some steel mills have finished their weekly purchasing missions early this morning. PBF was closed at 1260-1265yuan/mt in Shandong and Tangshan markets. According to some steel mills’, they mainly keep procurements on demands until they get clear production cuts policy. Some steel mills in North China say they recently increased their purchasing for lump products given the dropping lump premiums. But majority steel mills say they prefer to use low grade products as this can reduce some production costs and meanwhile, to achieve the mission of reducing production.

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2021/08/MMi-Daily-Iron-Ore-Report-for-August-4th-2021_compressed.pdf
Schenk
05.08.2021 kl 11:08 5112

Velkommen tilbake Kjepet!
Savnet etter dine og Golden Goats vurderinger har vært stort!
Pilteri
05.08.2021 kl 11:25 5050

Slutter meg til. Synd hvis de som har noe å komme med trekker seg ut. Har hatt stor glede/nytte av innlegg fra de som har peiling men skjønner samtidig at motivasjonen synker dersom de ikke selv oppfatter å få noe utbytte av å delta. Håper de finner motivasjon...
The Godfather
05.08.2021 kl 12:00 4938

GoodBulk
Pareto er ute med en update;

…and paying out everythingGoodBulk generated USD 0.69/share of EPS in Q2, their best ever quarter so far. FCF of USD 31m in one quarter is solid against an EV of ~USD 420, and Q3/Q4 should be even better. As importantly, GoodBulk is sticking to its blueprint and declared a USD 1/share dividend, showing discipline and staying true to its original promises. We see room for another USD 2/share in H2 – with total debt on its 23x vessels now far below scrap value. As such, GoodBulk and its ~12Y old fleet is ideally positioned right now. We estimate a NAV of NOK 134 at present, rising to NOK 158 by YE due to solid earnings.
ronny40
05.08.2021 kl 12:07 4923

Estimated TCE rates for the second quarter of 2021 calculated on a load-to-discharge basis and inclusive of charter coverage are:
 approximately $29,000 per day contracted for 64% of the available days for Capesize vessels*
 approximately $18,800 per day contracted for 84% of the available days for Panamax vessels*

Klokker vi inn 25K i snitt i Q2 skal vi etter mine beregninger levere EPS på 72cent.
Dette bør gi 50cent i dividende og jeg tror med Q3 i bakhånd tror jeg dette blir reelt. Shorterne kan nok få svi litt og inndekning mot utdelings dato kan gi et bra løft.

Om GOGL i tillegg viser en kontraktsdekning for Q3 opp mot 30K (ref GNK) skal dette gi en EPS på 126cent. Jeg sitter stille i "båten" og tror kursen i dag er en god deal for inngang.
ronny40
05.08.2021 kl 12:13 4906

BCI 5TC 36608 933
Her plusses det i dag igjen - dette må gå veien etterhvert.....
Golden Goat
05.08.2021 kl 12:19 4894

Per Intermodals siste rapport, har NB-pariteten på februaranskaffelsen til nå steget 27,7% over det vi betalte for båtene. Både NCMax og Kmax bidrar med oppgang siden sist gang jeg oppdaterte her. Oppgangen tilsvarer totalt en avkastning på 208 mUSD, eller 1,03 USD pr aksje. Dette er økning i NAV men om vi finner frem baksiden av en konvolutt kan vi kjapt se litt på inntjeningsiden. Legger vi til grunn indekssnitt og tidligere konservative index outperformance oppnådd på disse båtene estimerer man at i Juli så har disse båtene kunne tjent inn 16,15 mUSD med FCF eller 8 cent per aksje. Dvs. at ved forrige måneds rater, som mange vil si hverken var spektakulært høye eller lave, så har disse båtene en 3,88 års tilbakebetalingstid.

(10*(63+3-(520/10))+8*(34,5+3-(232/8)))/(520+232)*100 % = 27,7%
10*(63+3-(520/10))+8*(34,5+3-(232/8)) mUSD = 208 mUSD
(10*(63+3-(520/10))+8*(34,5+3-(232/8)))/ 201,165621 USD / # = 1,03 USD / #
((((30395 * 1,3) - 12860) * 10) + (((32812 * 1,23) - 8560) * 8)) * 31 USD = 16,15 mUSD
(((((30395 * 1,3) - 12860) * 10) + (((32812 * 1,23) - 8560) * 8)) * 31)/ 201165621 USD / # = 0,08 USD / #
((520000000+232000000)/(((((30395 * 1,3) - 12860) * 10) + (((32812 * 1,23) - 8560) * 8)) * 31))/12 yr = 3,88 yr
2,7 mDwt / 13,6 mDwt * 100 = 19,9 %

Disclaimers/Antakelser: Indekssnittene er grovt regnet men med samme metode som 2020B bruker i sine daglige twitter-annonseringer. Scrubber-premium er utelatt. Tilbakebetalingsperiode er ikke kalkulert med diskonterte kontantstrømmer. Husk: Nyanskaffelsen utgjør rett i underkant av 20% av den totale flåten i GOGL.
ronny40
05.08.2021 kl 12:42 4793

Ja dette blir noe annet enn impairment loss som GOGL tok 1Q2020.
Skal vi skrive opp litt verdier i selskapet skal nok kursen gå nordover....:-)
Pilteri
05.08.2021 kl 12:48 4770

Ut fra dagens marked og inntjening burde reversering av nedskrivinger være en selvfølge så om det ikke kommer i Q2 er det veldig rart, nær utenkelig.
Andy85
05.08.2021 kl 13:33 4641

Der var golden tilbake - da er det bare å følge med her hver dag igjen.
eriksu2
05.08.2021 kl 13:48 4633

Her er tall fra TW:
Estimert for q2
Golden Ocean Group
$199.1m Revenue
$89.0m net income
$0.45 Eps
$0.25 Dividend
jess23
05.08.2021 kl 13:59 4586

Ser at Mintzmyer tar utgangspunkt i snitt 24K for resterende av perioden og da havnet han i området 0,45-0,55. Usikkerhet rundt hvor mye de nye skipa rakk å seile inn. Hvordan har du kalkulert angående de nye skipa?
kodenavn
05.08.2021 kl 14:42 4455

Torsdag er Baltic Dry-indeksen er opp 1,75 prosent til 3.376 poeng, ifølge The Baltic Exchange.

Capesize-ratene stiger 2,6 prosent til 36.608 dollar, Panamax er opp 1,9 prosent til 29.422 dollar, Handysize er uforandret mens Supramax-ratene stiger 0,4 prosent til 32.961 dollar.
qmanager
05.08.2021 kl 15:09 4367

Historikk viser at Kina importerer jermalm med begge henda selv om stålproduksjon er under press, bra for Capene til Gøggen.

Global Iron Ore Production Dictates China’s Iron Ore Import Volume

In recent weeks, more provinces in China have been announcing that they will be reducing steel production as the central government continues to voice that it wants to cap 2021’s crude steel production at 2020’s total.

Examining the last ten years of crude steel production and iron ore imports shows that China’s iron ore imports have stayed resilient during each year where China’s crude steel production growth came under notable pressure.

https://www.breakwaveadvisors.com/insights/2021/8/4/global-iron-ore-production-dictates-chinas-iron-ore-import-volume
Redigert 05.08.2021 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
KJEPET
05.08.2021 kl 17:27 4031

Snakk om å treffe planken på skipene vi kjøpte i vinter. Her kan dere se grønt på hvitt hvor kriminelt mye verdien på flåten vår har økt i denne ferske halvårsrapporten fra Vessel Values.

https://blog.vesselsvalue.com/half-year-review-sp-and-values/
Redigert 05.08.2021 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
Pilteri
05.08.2021 kl 17:38 4002

Vi får håpe det materialiserer seg fullt ut i aksjekursen også snart👍
hogan
05.08.2021 kl 18:55 3832

Å med tanke på hva disse shipene kommer til å dra inn fra q3 i ekstra eps, alle med scrubber premium ikke småtterier det.
Kan ikke se at Kursen har steget noe pga det, burde jo gå mer enn de andre bulkaksjene Gogl.
KJEPET
05.08.2021 kl 19:18 3810

Og da får du slike transaksjoner som dette.
https://splash247.com/george-economou-strikes-as-capes-heat-up/
Bullen
05.08.2021 kl 19:52 3709

Supert at prisene på båtene øker. Får vi noe glede av det som aksjonærer? Kanskje Fredriksen selger noen båter og øker utbytte kapasiteten
ronny40
05.08.2021 kl 20:55 3586

Nye skip ikke kalkulert inn - estimat basert på Q1 rapporte og presentasjon
jess23
05.08.2021 kl 21:24 3514

Får det ikke helt til å stemme jeg når jeg bruker anslagene for FCF i Gogl sin presentasjon. Og den inkluderer de nye skipene, så justerer noe ned. Da havner jeg i samme område som de andre estimatene, altså +-0,50. Dette er jo dog en meget forenklet metode å kalkulere på....
Spiller ingen rolle egentlig. Får bare håpe de ikke havner under det som er forventet og at utbytte blir bra.
Kalle Kurtasje
05.08.2021 kl 21:41 3496

Jeg var litt gretten i vinter når vi endte opp med nye baljer, i stedet for kronasje,
men dette var nok i ettertid en bra deal for alle parter :)
Golden Goat
05.08.2021 kl 21:47 3470

Godt spørsmål.To eksempler på 'gleder' vi som aksjonærer får ved at skipsverdiene våre øker, som ikke behøver skipssalg:
- Den første og mest åpenbare; høyere verdsetting av egenkapitalen som dine aksjer representerer. Alt annet likt, så vil en høyere fundamental verdi i et effisient marked resultere at eierandelene dine verdsettes høyere.
- Høyere egenkapital vil ofte resultere i bedre lånebetingelser ved forhandling med gjeldsutsteder. Ettersom høyere markedsverdi på eiendelene (her; skip) vil være en bedre finansiell garanti for lånet. I et tilfelle der selskapet ikke klarer å imøtekomme avtalen med gjeldsutsteder så har gjeldsutsteder en trygghet i selskapet kan selge noen av eiendelene for å imøtekomme avtalen. Høyere trygghet for gjeldsutsteder fører dermed til en lavere kostnad på lånet. Gjeldskostnader er en del av CAPEX som er en del av det vi snakker mye om er inne: BE eller break even. Lavere CAPEX fører til lavere BE og dermed tillater høyere nettoinntekt.