GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1043514

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
vulkan
09.09.2021 kl 14:37 7662

Alt er opp når det gjelder drybulk.
Men ser at 2020 er ned også, merkelig, flere dager med nedgang i rater sitter i kroppen til investorene?
Bassefix
09.09.2021 kl 14:42 7753

CAPE
Sep
42750
+2250
Oct
41250
+2375
Q4
36750
+1425
Cal22
24500
+425
Alejandreuta
09.09.2021 kl 15:01 7833

Må si det er mye av det jeg tenker med shipping og Fredriksen. Tror han er foran de aller aller fleste både i forhold til erfaring/kontakter og evne til å generere gode utbytter til seg selv. Mulig det er litt naivt, men hvorfor i allverden får StoreUlv bedre kurs i forhold til NAV enn sine peers? Og ikke minst kan det jo bli sykt bra med dualfuelskip i forhold til miljøkrava. Må bare slutte å følge med på kursene daglig. Men enormt psykende både opp og ned da.
Kumbel
09.09.2021 kl 15:37 7775

Hva tror dere prisen på de 3 nye skipene kan være?
Ca usd 40 mill pr stk. ?
Hvis vi antar 80% ved levering av skipene, blir det kun usd 24 mill å betale over driftsbudsjett/cashbeholdn.
mithra
09.09.2021 kl 15:53 7775

usd 40 mill betyr vel usd 20.000 i breakeven pr skip ( regnskapsmessig inkl kapitalkostnder) Det blir gøy når ratene dumper til usd 8000 i 1H 2025.
bjooern
09.09.2021 kl 16:00 7775

Godt jeg hadde penger på bok og fikk lasta opp på lav 96 slapp å vente på utbytte pengene.Kursen kan jo godt ligge steddy nå fram til utbytte.
thypoon
09.09.2021 kl 17:20 7581

Handles for ca 103.5 justert for utbytte. Fin dag!!!
DrM
09.09.2021 kl 17:33 7524

https://splash247.com/golden-ocean-orders-three-kamsarmaxes-in-china/

“With this transaction, we continue executing on our strategy of renewing the fleet and improving its operating performance. At the same time, it underlines our belief in the long-term dry bulk fundamentals.”
andh
09.09.2021 kl 17:39 7618

Break even usd 8400. Om ratene går ned i 2025 da. Før eller siden vil det skje - og det er greit du minner på meménto mori...
Bennyfyfasan
10.09.2021 kl 09:01 6986

Man kan ikke si annet enn at ratene er i flott driv. De har vært stabilt sterke ganske lenge nå, uten korreksjoner. Det blir spennende å se om kursen drives lenger opp.

KJEPET
10.09.2021 kl 09:13 6980

Her er det veldig mye mer å gå på for GOGL sin del. Henger langt etter resten av feltet som vanlig.
Utvikling hittil i år:
Safe Bulkers +214%
Genco +174%
Star Bulk +170%
Golden Ocean +143%

Altså fullstendig parkert av våre amerikanske venner.
gandhi-21
10.09.2021 kl 09:16 6991

merkelig kommentar, ratene fikk en kraftig korreksjon sist uke
vulkan
10.09.2021 kl 09:20 6977

Enten hadde du ferie i starten av uka, eller så ser du på det som små krusninger på veien oppover. Ny høyere bunn satt på DBI og FFA så det tyder bra. Blir spennende å se høyt denne runden med ratetilstramning vil ta oss.
Det blir vanskelig for markedet å ignorere høy inntjening over tid, la oss håpe det blir et nytt langt rally som løfter oss godt over 50k.
Redigert 10.09.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
10.09.2021 kl 09:33 6965

En kortvarig krusning. Ikke korreksjoner som tidligere i sommer\høst. Det ble ubalanse i forhold til stengte dager både i usa og kina....ingenting som varte eller hadde fundamental betydning
Bennyfyfasan
10.09.2021 kl 09:36 6939

Jeg så på det som en krusning. Det var jo korte spikes - ingen skikkelig nedgang.

Jeg har ventet på høyere press med ledige skip - slik som det har vært tidligere når ratene gikk ned over tid. Ratene tok seg opp når det ble lite tonnasje tilgjengelig å frakte med. Nå har jeg ikke sett noen meldinger siden nr1 kom med at det strammet seg til for en god stund siden....så jeg synes det har vært stabilt sterkt lenge nå.
Bennyfyfasan
10.09.2021 kl 09:57 6853

Man skal jo ikke ønske fordervelse, men kan ikke si annet enn at jeg håper det får effekt. Det har vært morsomt å passere 50k
gandhi-21
10.09.2021 kl 10:02 6842

Ref. Magnus Halvorsen, ceo 2020Bulkers, så er markedet så stramt at et par ledige båter en dag vil gjøre store utslag på ratene og føre til svingninger. Det gir gode kjøpsmuligheter.
KJEPET
10.09.2021 kl 10:26 6743

Noen her som følger anbefalingene til Norsk Bulls?

80% feil av de siste 10 anbefalingene i Golden Ocean......
https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=GOGL.OL
mithra
10.09.2021 kl 10:29 6721

Avskrivninger og renter alene, blir på over 12.000 usd ( 25 års avskrivning og 7% renter )
KIK
10.09.2021 kl 10:32 6706

SBLK vs GOGL, kan forskjellen være at SBLK har totalt 41 stk Kansarmaxer. Om jeg ikke husker helt feil så hevdet Herman Billung i et intervju med FA i 2017/18 i forbindelse med etablering av Songa Bulk at Kamsarmax ble ansett å være den mest fleksible arbeidshesten når det kom til kjøp av tørrbulkskip. Han begrunnet dette med allsidighet og et økende behov for frakt av kull m.m til folkerike stater i østen (Kina, Indonesia m fl.). Ser at GOGL nå har satt i bestilling 3 nye Kamsarmax og i følge hjemmesiden hadde de ingen fra før. En moderne Kamsarmax har grunnere dybdegang, større lastekapasitet over lengde, og noe bedre drivstoffeffektivitet. Kamsarmax forbruker ca 29-30 t pr dag ved 14,5 knop, mens en klassiske Panamaxer brenner opp mot 35 t pr dag og frakter opp mot 10.000 t mindre last. Ser at behovet for kullfrakt til Kina er sterkt om dagen.
KJEPET
10.09.2021 kl 10:57 6597

Det kan absolutt ha noe med saken å gjøre. Golden er jo veldig avhengig av iron ore med sin flåteprofil. Når det er sagt så er ikke GOGL akkurat kjent for å være gode på kommunikasjon og oppdatering av hjemmesiden. Den 17. februar kjøpte GOGL åtte moderne kamsarmaxer fra JF. Så med tre nye blir det 11 totalt i flåten.
https://www.goldenocean.bm/gogl-acquisition-of-18-dry-bulk-vessels-and-contemplated-private-placement-of-usd-338-million/
Bennyfyfasan
10.09.2021 kl 11:05 6690

Jeg synes både Frontline og GOGL er elendig på kommunikasjon. De er ikke flinke til å oppdatere hjemmesidene med nyttig informasjon. Man må vel ringe til Fredriksen for å få rett info
KJEPET
10.09.2021 kl 11:07 6779

Ja, om investorene bruker den offisielle fleetlista på hjemmesiden til å regne hjem verdier, så er det ikke rart at GOGL henger etter resten.

C3 speaden for starten av oktober ligger på $32vs$35 nå. Ser vi spot bryter $50k i starten av neste uke?

SBLK banket GOGL kraftig i US i går, og i pre-handel øker det enda mer nå. På OSE skal det selges ned frem til 14.30, som alltid.
Redigert 10.09.2021 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
KJEPET
10.09.2021 kl 12:09 6634

Som forventet steg capen kraftig i dag. Opp 12,2% til 46172. Markedet virker overrasket. Ingen overraskelse dette.....
Redigert 10.09.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
nman
10.09.2021 kl 12:13 6632

Nå har vel GOGL strengt talt 22 KAMSARMAX'er (alle utenom de 8 Pipavav- og de 3 Rong Sheng- panamaxene). Om enn ikke alle like moderne... :)

Fra Fearnleys ukesrapport: Forventer en styrking av caperatene.
https://fearnpulse.com/
Redigert 10.09.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
KJEPET
10.09.2021 kl 14:03 6314

"All routes in green with few available vessels, and few signs of slowing ahead."

https://twitter.com/2Bulkers/status/1436275978813198358

Mens China snart går tomt for stål........:-)
https://twitter.com/freightinvestor/status/1436281170317168655

God helg!
Redigert 10.09.2021 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
vulkan
10.09.2021 kl 14:23 6294

Pene pluss 6% på BDI idag.
Redigert 10.09.2021 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
10.09.2021 kl 14:46 6355

Herregud - dette ser bra ut fremover. Har ventet på 50k lenge, og er nok ikke alene om det.

KJEPET
10.09.2021 kl 15:35 6385

Er det en ny damkollaps i Brazil nå, eller er det bare de samme folka som lempet ut alt i panikk etter en god uke i fjor på 42 NOK?
bjooern
10.09.2021 kl 15:50 6342

Helt ok kurs fram til utbytte dato.
hogan
10.09.2021 kl 15:55 6451

Ikke ok kurs, Gogl skal ikke ligge etter de andre bulkselskapene i Usa med den beste flåten og de beste utbyttene
bjooern
10.09.2021 kl 15:59 6445

Enig i det men greit å få kjøpt på billigsalg da.
ronny40
10.09.2021 kl 17:48 6207

Byttet over til 2020 - mer oversiktlig og mer kontroll på DPS. Slipper USA usikkerhet, mindre dollar sensitivt, ikke shortet i slik grad som GOGL, hurtigere DPS utbetalinger - rett og slett god kontroll og lite støy
Saddam68
11.09.2021 kl 13:38 5450

Vurderer å gjøre det samme faktisk....
Bennyfyfasan
12.09.2021 kl 16:29 4799

Nå har ikke jeg pluss, men får lese det i papir om noen dager. Saken ser ikke akkurat negativ ut for GOGL. Kanskje det blir litt økt fokus på inntjeningen innen bulk fremover?

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/09/12/7735292/knallsterkt-capesizemarked

Hardingen
12.09.2021 kl 20:04 4467


Capesize spot rates see second largest daily increase in over 10 years

Average rates leapt up by over $5,000 on Friday, according to Baltic Exchange assessments
The spot market for capesizes in the Atlantic has been busy this week, as iron-ore shippers covered their needs for the rest of September and in October.
Tradewinds. 10 Sep.2021

Capesize forecasts

Finally, once again, the attractiveness of shipping is the volatility it brings to the table. For those that understand that such volatility is the reason why shipping-related investment returns can be significant and have the patience and courage to position accordingly, outsized profits will follow. We are entering a historically strong seasonal period for dry bulk shipping (those who are old enough remember how the fourth quarter was always THE quarter), and the odds are once again stacked in favor of a brief correction that will be followed by another meaningful multi-month upturn in freight rates leading us towards the end of a spectacular year for global shipping.

https://www.breakwaveadvisors.com/insights/2021/9/7/capesize-forecasts-chinas-wrath-guinea-pigs-and-the-brazilian-comrades
Redigert 12.09.2021 kl 20:26 Du må logge inn for å svare