VOW - Top 20 har hamstret over 1 mill aksjer!!!

Hammers
VOW 04.03.2021 kl 20:47 86576

Vi gjør et forsøk på å fortsette den saklige diskusjonen her.
Jeg kommer til å legge inn nyheter etter hvert.

Man kan melde sin interesse ved å be om tilgang.
HUSK; Terskelen er høy for å slippe inn.
Dvs at man bør ha en "viss historikk" å vise til mtp tildligere saklige skriverier om VOW.

Hilsen Hammers
Redigert 26.07.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Hammers
13.06.2021 kl 21:35 8088

VGM;
Den 25. juni har "kreditorfristen" løpt ut.
Dvs at VGM trolig blir "spunnet ut" til aksjonærene fra samme dato. Selvsagt kostnadsfritt.
VGM blir VOW-systemets FØRSTE (av flere meldte) egne produksjonsselskap - basert på VOW's landbaserte teknologi.
Selskapet er fullfinansiert - noe som inkl nødvendig driftskapital.

Det blir sendt detaljert børsmelding med fakta ang datoer rundt spin-off'en og børsnotering. Kanskje allerede fk uke?
Børsnotering av de nye aksjene skjer så raskt som Euronext Growth godkjenner børsnotering.
Tidligste dato for børsnotering er den 25. juni.

VGM vil i første omgang raskt gi en omsetningsøkning for VOW på rundt 230-250 mill kr. Bestilling av tjenester/utstyr.
Se dette mot dagens VOW-omsetning (pr 2020) på ca 460 mill. Vi snakker raskt om 50% økning - bare ved dette håndgrepet.

Fabrikken på Follum vil ha startkapasitet på 10.000 biokull pr år (prim for Elkem) - med RASK forventet opptrapping etter prøveperioden.
Det norske markedet vil ila få år ligge på 3-400.000 tonn biokull. VGM vil ha en ledende posisjon i dette markedet.
Ellers venter det nordiske markedet. Her er behovet ca 4-5x det norske.

For ordens skyld:
- VOW har selv anslått at 50.000 tonn biokull pr år vil gi fortjeneste på ca 120-170 mill (snitt 145 mill).
- Se dette mot VOW's EBITDA-fortjeneste i 2020 på 38 mill (året da aftersales lå nede - ca 20 mill forsvant).
- Det er lov til å bruke hue selv!
- Det er også lov til å bruke egen kalkulator for å se hva inntektene ligger på om få år.

Hilsen Hammers
Redigert 13.06.2021 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.06.2021 kl 00:51 7823

Her er headingen på en avisartikkel fra Malaysia - den 9. juni:
http://www.dailyexpress.com.my/news/172413/plastic-plight-sabah-gets-norwegian-help/

Et "norsk selskap" skal hjelpe til med å omgjøre plastsøppel til energi i området Sabah.
Dessverre ingen premie for å gjette hvilket selskap det dreier seg om!
Ting skjer - også på DEN fronten!

Hilsen Hammers
Redigert 15.06.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.06.2021 kl 20:35 7451

Det vanlige vrøvlet fra de vanlige aktørene som KUN er ute etter å kverulere og villede gidder jeg ikke å ha på mine tråder.
Derfor skrives det bak lås og slå - med noen få som har sluppet inn. (Pingvinen kan gjerne be om tilgang og du får).

Jeg har i dag registrert at "de vanlige" (i mangel på noe verre?) gjør et stort nummer av den langsiktige gjelda til VOW.
Den er rundt ca 750 mill hvis jeg husker riktig. Javel - sier nå jeg! Hva spiller høy gjeld for rolle hvis man evner å betjene den.

Husker da jeg lånte til dagens bolig. Høy gjeld fikk jeg, men allerede etter 12 år er huset verdt 3-5 ganger mitt gjenstående lån.
Se dette mot det løpet som VOW står foran!

Når Follum (VGM) alene produserer 100.000 tonn biokull om få år vi dette utgjøre EBITDA-inntekter på rundt 300 mill PR ÅR. Ja, PR ÅR!
Når det produsers tilsv for AM i Luxemburg kan man etter hvert gange 300 mill med to. FØR AM's ekspansjoner (70 fabrikker).
Når det produsers tilsv for REPSOL kan man gange 300 mill med 3. Før videre ekspansjon til deres 7 sites rundt om.
Når det produsers tilsv for PMI kan man gange med 4. Før videre ekspansjon til deres 39 fabrikker.
Når plast skal valoriseres i Asia kan man gange med 5. Her blir det etter hvert store forhold.
Når VOW inntar det nordiske markedet kan man gange med 6. Før videre ekspansjon.
Så kommer de vanlige inntektene fra nybygg innen cruise + nye store selskaper som dukker opp med sine behov.

Med slike utsikter er dagens langsiktige gjeld som et musepiss å regne.
Finn heller noe annet å kritisere.

Hilsen Hammers.
PS; Når jeg sier "gange med 2+3+4, osv" er ikke dette eksakte størrelser. Noen kanskje mer - og noen trolig mindre.
De tallene er uansett et BILDE på hva som pr dd ligger i løypa for de neste 2-5? årene - med gradvis oppbygging mot slike nivåer.

Husk; De fleste store aktører som har varslet store CO2-kutt har 2030 som først delmål.
Når fabrikkene er klare er det kun 6-8 år som gjenstår av dette tiåret.
Da kommer ting til å skje i en rasende fart. Noe annet er faktisk umulig å se for seg - gitt at selskapenes målsettinger skal nås!

Ikke rart at FLERE norske analytikere nå begynner å lure på om dette blir det neste norske industrieventyret!
Redigert 17.06.2021 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
Karbon
18.06.2021 kl 20:13 7170

Dagens overraskende melding, hvor Wakefield Biochar har bestilt den første av mange biogreen-systemer fra Vow, kan vise seg å være en døråpner for Vow i USA når det gjelder biokull i jordbruket.

Tidligere har jeg nevnt at pyrolisering av plast til energi kan bli den neste spinoffen fra Vow. Nå øyner jeg at satsingen på biokull til jordbruket kan bli til nok en fremtidig spinoff. Markedet her er enormt, når man ser de gigantiske størrelsene på jordene I USA.
Bubleslurp
18.06.2021 kl 20:26 7148

Det tror jeg du har rett i Karbon. Som en klok mann jeg kjenner sa: nå gjelder det å ha jord på begge beina, gjerne blandet med biokull 👍🏻
Redigert 18.06.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
Karbon
18.06.2021 kl 20:37 7136

Wakefield Biochar har som vi nå vet valgt Vow:

https://www.wakefieldbiochar.com/

Det fins mange flere som kan tenkes å ville gå for den ypperste kvaliteten av Biokull. Her er et par kandidater:

https://pacificbiochar.com/

https://genesisbiochar.com/

Hammers
18.06.2021 kl 20:47 7158

Karbon.
Jeg er så utrolig enig med deg. Absolutt ALT VOW tar i dreier seg om enorme størrelser på sikt.
I tillegg er det så mye ulikt som popper opp at jeg etter hvert begynner å miste oversikten over alle de trådene som finnes rundt om.
Får sette meg ned en dag og systematisere. Slikt elsker jeg å drive på med.

Hvordan Henrik Badin rekker over alt er for meg etter hvert en gåte.

Tilbake til USA; Jordbruksarealene er enorme i landet (OG i flere andre land)
Roter litt i bakhue nå, og mener å huske at det fort dreier seg om ca 30-40% kraftigere vekst hvis jorda "gjødsles" med "høyoktan" biokull.
Med slike forbedringspotensialer snakker man om enorme inntjeningsbeløp for brukerne av slikt kull.

Jeg har sagt det tidligere - og gjentar gjerne: Biokull er ikke biokull! (Akkurat som grønne aksjer ikke er grønne aksjer).
Uten at jeg kjenner detaljene kan man lett tenke seg at det biokullet som benyttes til den metallurgiske industrien (som erstatning for fossilt kull) er en annen type enn det bøndene har behov for på sine åkre. Igjen er det framstillingstemperaturene som skiller kullets egenskaper.
Det er jeg rimelig sikker på. Her har ETIA/VOW full kontroll på alle temperaturer mellom 400 og 1000 grader.

Hilsen Hammers
Redigert 19.06.2021 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
Karbon
19.06.2021 kl 17:35 6957

For de som ønsker å vite litt mer om bruk av biokull i jordbruket, så kan denne artikkelen fra økologisk.no være en god begynnelse. Artikkelen er over 3 år gammel, og mye har skjedd på området siden artikkelen ble skrevet.

Men innholdet i artikkelen er mer aktuelt enn noensinne, spesielt for de som er interessert i Vow, og ikke minst med tanke på de gigantiske jordbruksområdene i USA:

https://www.okologisk.no/no/tema/klima-og-miljoe/hva-er-biokull?gclid=CjwKCAjwq7aGBhADEiwA6uGZp_47-OZnrLgJ7I4daqGWbIljiJAt8dbtfmWCoCZ13lPrPnusKSiHgxoCY40QAvD_BwE
Redigert 19.06.2021 kl 18:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.06.2021 kl 20:41 7062

Fint å få litt oppfriskning av gammel kunnskap, Karbon.
Kullets egenskaper; Kraftig økt vekst (effekt a la kunnstgjødsel), holder på fuktigheten i bakken og ikke minst; binder Karbon.
Enig i at dette etter hvert kan bli nok et grønt og fint kjempemarked for VOW......på toppen av alt det andre!

Når f.eks kun 23 slike maskiner/ordre "all over the world" utgjør en salgssum på ca 1 MRD - kan dette bli et svært uventet, men svært hyggelig nytt gigantmarket! Uansett mengde; Vi får takke Anna Grochowska og Tor Holm så mye for å få til denne utmerkede dealen i USA!

Til Anna.....🌹🥛🥕!.....🤭🤭🤭
Til Tor.........🍺🍺🍺.....👍👍👍

Hilsen Hammers
Redigert 19.06.2021 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.06.2021 kl 21:21 6994

Hvis man spinner litt videre rundt fredagens ordre til Wakefield;
- I ASIA vet vi nå at "noe skjer" innen plast + VOW. Lokalavisene der nede skriver om dette. Er containerløsningene på trappene?
- TENK hvis containerløsningene til VOW ligger rundt samme prisklasse (litt lavere?) enn Wakefield.
- TENK hvis en stor organisasjon som f.eks UN går inn for deres løsninger - akkurat som lokale myndigheter i Malaysia har støttet.
- TENK hvilke totale beløp vi snakker om for strategiske utplasseringer av containere rundt om i utsatte områder Asia. 20-30 = 1 MRD?.
- TENK hvis Wakefield's løsning med biokull OGSÅ kan være et tema for det afrikanske landområdet i regi en stor organisasjon (f.eks UN).

Slike tanker er nesten til å bli litt yr av, men er dette et fullstendig tullete tankespinn?
Ikke i MITT hode. VOW overrasker stadig v/å legge enorme markeder under seg, og deres teknologi (avkarbonisering) skriker verden etter!

Fordi; FINNES det et hottere market enn avkarbonisering/fornybart i verden i dag? Ref f.eks Equinor og deres 200 MRD-satsing ila 5 år;
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/39rPnM/vil-satse-naer-200-milliarder-paa-fornybar-energi

Dessuten jobber VOW kun mot de aller STØRSTE aktørene. De som kan gi STORE seriekontrakter når pilot'en viser seg å være som lovet!
Større enn UN (vedrørende finansiering) finnes ikke!

Hilsen Hammers........som nesten ikke tør å tenke mer realisme for i dag.........🤭!
Redigert 19.06.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.06.2021 kl 23:43 6825

Etter kveldens siste fotballkamp mellom Spania og Polen fikk jeg for meg at jeg skulle oppsummere inngåtte kontrakter så langt i 2021.
Ja, måtte gjøre det for det er da ganske lett å komme ut av tellinga - slik som det jevnlig strømmer på fra alle uventede kanter!

6 kontrakter viser totalt 335 mill + option på 60 mill + støtte fra Enova til VGM på 80 mill.
Totalt snakker vi om en HALV MILLIARD inn til selskapet etter et snaut halvt år. Emisjonen til oppbygging av VGM selvsagt holdt utenfor.
Rundt 40% av summen på 335 mill er nå trolig bokført hos VOW (ref betalingsstrukturen ved kontraktsinngåelse).

NB; Jeg har heller ikke tatt med en retrofit-kontrakt til cruise da summen ikke var oppgitt. Typisk i omr 20-30 mill ekstra?

Ikke mange andre ferske grønne selskaper som kan vise til slike tall ila et halvt år.
Det beste av alt - dette etter at VOW LAND etter alle praktiske formål ikke var spesielt operativt før etter årsskiftet (pga oppbygging av org).
Dessuten er ikke de store KOMMENDE landlige kontraktene fra slike som ArcelorMittal registrert i det hele tatt i summen.

VOW er med det fortsatt "en skikkelig fersking på land". En svært etterspurt en! Likevel rennes kontorene til Badin ned av beilere.
Det er faktisk så "ille" at selskapet nå har måttet iverksette nye og større kontorer i Tønsberg.
Tror det er venterommet som trenger de største arealbehovene - etter hva ryktene sier......🤭🤭🤭!

I 2019 sto selskapet for avfallshåndteringen til ca 50% av verdens 30 mill cruiseturister. Alt ble løst prikkfritt - slik det i også blir gjort på land.
Cruise (aftersales) kommer tilbake fra 2. halvår - etter hvert som samfunnet gjenåpnes.

Det vil raskt føre til store inntektsøkninger innen segmentet ettersom skipene nå må fylle opp med forbruksmateriell til sine gjester!
Selvsagt ikke alt på en gang, men gradvis etter hvert som skipene klargjøres for seilas.

Hilsen Hammers
Redigert 20.06.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Karbon
20.06.2021 kl 13:45 6584

Jeg velger å legge inn samme innlegg på denne tråden, som jeg la inn på den åpne tråden, som et svar på et innlegg fra Reserven:

Kjære Reserven.

Hvorfor så opptatt av plast og hvem som er best av Vow og Quantafuel på plast? Quantafuel har sin greie og sine kunder, og flott er det. Vow driver med så utrolig mye annet enn plast. Plast er foreløpig bare et forretningsområde som på sikt KAN bli noe stort for Vow.

Vow har over tid bevist at deres løsninger innen rensing og avkarbonisering av cuiseindustrien har fungert 100 %, og dette var foranledningen til at de også begynte å tenke på at samme teknologi kunne brukes på land. Til orientering så er ordrereservene til cruiseindustrien i skrivende stund på godt over en milliard kroner.

Vow har allerede levert flere landbaserte anlegg til forskjellige typer industrivirksomhet, faktisk også innen resirkulering av plast, for eksempel til Uni Petrol. Så det du sier Reserven, om at Vow ikke har levert noe ferdig anlegg innen pyrolisering av plast er direkte feil! Kontrakten til Uni Petrol ble meldt 9. mars 2020, og anlegget er nå ferdig overlevert til Uni Petrol.

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-new-pyrolysis-unit-focused-on-plastics-recycling-for-unipetrol-group

I tillegg til dette så bygger Vow et anlegg til Murfitts Industries, Storbritannias største aktør innen resirkulering av bildekk.

Jeg regner med at du har fått med deg at Vow har inngått avtaler med blant andre Arcelor Mittal (verdens største stålprodusent), Repsol, og Elkem for avkarbonisering av den metallurgiske industrien, noe som foranledninger spinoffen av Vow Green Metals.

Som om ikke det var nok, så har Vow også levert to anlegg til pyrolisering av kloakkslam, blant annet til et selskap i Japan. Du finner ut hvilket hvis du gidder å lete.

Vow leverer også systemer til sterilisering av krydder, teblader og andre matvarer, og har til nå levert godt over 100 slike systemer.

Og før helga fikk vi altså en melding om første bestilling av et anlegg til produksjon av biokull til jordbruket i USA. Første bestilling (av en seriebestilling) av et anlegg til mellom 40 og 50 millioner.

Levering av pyroliseringsanlegg til Philip Morris er du allerede godt kjent med, og ifølge meldingen er ambisjonene å bestille tilsvarende anlegg til alle av deres fabrikker på verdensbasis.

Dette er allikevel bare NOE av det Vow allerede har fått til, og det mens vi bare er i en prematur fase av det grønne skiftet. Så vær så snill å forstå at Vow sine mange forretningsområder er så mye mer enn bare plast, selv om pyrolisering av plast også på sikt kan bli en meget «god butikk».

Dette er ingen kjøpsanbefaling, og heller ikke noe forsøk på å "omvende" deg til å bli vow-aksjonær, men bare en liten "folkeopplysning" om noe av det Vow holder på med

Redigert 20.06.2021 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Karbon
21.06.2021 kl 16:58 6243

Man bør ikke bli overrasket om det skulle komme flere ordre fra UniPetrol for resirkulering av plastsøppel framover. Etter at Vow leverte nettopp et slik anlegg til UniPetrol for ikke lenge siden, vurderer nå UniPetrol å skalere opp ytterligere:

https://www.chemicalrecycling.eu/news/orlen-unipetrol-is-testing-chemical-recycling-of-waste-plastics/

Og her må jeg bruke den låste tråden for å dele informasjonen, for hvis jeg legger den ut på en åpen tråd, så vil sannsynligvis enkelte gjøre hva som må til for å fjerne fokuset fra innlegget.
Hammers
21.06.2021 kl 19:04 6066

Karbon. Takk for tipset og linken.

Dette ligger midt i siktet for VOW's strategi. Selskapet som kun går etter kunder som gjerne ønsker seriekontrakter.
Når det leverte testanlegget er utprøvd vil de nok raskt se effektiviteten anlegg har.
Dette inkluderer selvsagt en god porsjon karbonfangst.

Her er forresten den innledende artikkelen UniPetrol sendte ut i mars i fjor.
"The Norwegian Company VOW" er nevnt et par små avsnitt over bildet av fabrikken litt ned på siden.
https://www.unipetrol.cz/en/Media/PressReleases/Pages/20200309_Pyrolyza_EN.aspx

Som man ser av teksten ligger det store mengder plast på vent i landet.
En potensielt stor ordre ligger nok også "på vent"!

Hilsen Hammers
Redigert 21.06.2021 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.06.2021 kl 22:21 5877

Jeg har nå skummet gjennom VOW's Sustainability Report 2020.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/14131543-34b5-4603-b2cb-3ca8daf2fca8

Veldig mye forskjellig å lese, men ser man på de lange linjene kan man trekke konklusjonen;
VOW blir et UTORLIG stort selskap om noen få år!
Et andre selskaper flokker seg rundt når de trenger assistanse for å nå egne bærekraftsmål.

Kanskje det er på dagens lavere kurser folk bør posisjonere seg hvis de ønsker å være med på den nærmest GARANTERTE moroa som venter i framtiden. Hvorfor ikke - når de 20 største aksjonærene har økt sitt eget innehav med hele 1,7 mill (rettet fra mrd...😊) aksjer etter den rettede emisjonen i mai. Altså på under 1 mnd. Top 20 eier nå over 77% av selskapet - hvorav ledelsen selv eier 53,4% av det!

Kun ca 26 mill aksjer befinner seg nå utenom de 20 hendene på topp. De som er temmelig faste.
TENK hva som skjer etter hvert som de store ordrene etter hvert begynner å dryppe inn på landsiden!

Emisjonen jeg nevner skaffet arbeidskapital til VGM.
Kapital til det selskapet som VOW-aksjonærene på dagen for spin-off blir sittende med.

Top 20 vet nok hva som kommer på sikt.
Det hele starter med utskillelsen av VOW Green Metals (omtalt i rapporten) som børsnoteres om SVÆRT kort tid.
Teoretisk KAN det skje allerede fredag!

Hilsen Hammers
Redigert 22.06.2021 kl 00:19 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.06.2021 kl 00:10 5686

Ref linken i forrige innlegg.

Relativt tungt å dra seg gjennom 24 sider med tettpakket engelsk tekst. For enkelthets skyld kan man lese 3-4 av dem.
Mitt forslag er sidene 6, (12) 13 og 14. Side 6 forteller bl.a. om samarbeidet med Tinfos + etableringen av VOW Green Metals.

Om Tinfos;
"Cooperation agreement with Tinfos AS to distribute Vow's onshore 'Plastic to Electricity' solution in selected countries and markets, starting with Indonesia and Malaysia. The mobile and CONTAINER-BASED solution converts plastic waste to electricity through pyrolysis".

MIN kommentar; Jepp - containerløsningene begynner nå å rulle ut + "STARTING WITH Indonesia/Malaysia". Her kommer mye mer!

Om VGM:
"Vow’s ambition for Vow Green Metals goes FAR BEYOND the plant at Follum.
Demand for biocarbon is expected to increase significantly in the next few years, driven partly by increasing CO2 taxation and corporate net zero strategies. The demand for biocarbon in Norway alone is estimated at 400 000 tons annually by 2030.
For comparison, INITIAL CAPACITY at Follum will be 10 000 tons per year".

Bruk hue noen sekunder og tenk gjennom hva som her sies!
Ha i bakhodet at VOW tidligere har antydet at 100.000 tonn biokull genererer EBITDA-overskudd på ca 300 MILL PR ÅR!

Hilsen Hammers
Redigert 22.06.2021 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
Karbon
22.06.2021 kl 08:13 5501

Det som er litt "morsomt" å se når man leser gjennom alt dette, er at veldig mye av det som står der, er bekreftelser av det noen av oss på forumet har lansert som teorier tidligere.

F.eks. hadde noen av oss en teori om at samarbeidspartneren om biogassanlegget kunne være Arcelor Mittal - og det stemte.

Noen av oss hadde en teori om Follum ville kvalifisere til betydelig støtte fra Enova - og det stemte.

Og noe som ikke står i denne rapporten, fordi det nettopp har blitt bekreftet, er teorien om at Vow også kan bidra innen biokull i jordbruket - og det stemte.

Dette er eksempler på saker jeg mener et børsforum er til for - å komme opp med tanker og teorier om hva som kan skje framover. Børsmeldinger kan alle lese. Dersom vi kun skulle gjengitt det som står i børsmeldinger, hadde vi ikke hatt behov for noe børsforum. Da hadde det holdt lenge med newsweb.no.

Dessverre er det ikke alle som synes like mye om at vi lanserer teorier og tanker rundt hva som kan inntreffe framover. Noen vil at det KUN er ubestridt fakta som skal skrives, og forsøker å kneble de av oss som prøver å tenke på egenhånd.
Redigert 22.06.2021 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
bålfreak
23.06.2021 kl 08:13 5124

Bra skrevet Karbon.
Jeg er vel av dem som synes det kan bli litt mye detaljer og pjatt noen ganger. Men det å lansere teorier og tenke høyt om fremtidige muligheter er meget bra.
Hammers
23.06.2021 kl 12:30 4933

- Dere ser i dag hva som skjer når det kommer litt volum ila kort tid!
- Spin-off er EN nær event.
- Noe ANNET og kanskje VEL så spennende er det også.
- Mulig jeg skriver om det i kveld - hvis jeg rekker det mellom travløp, "pølsespising" og annet.

Hilsen Hammers.........som holder på hatten!
Redigert 23.06.2021 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Karbon
23.06.2021 kl 22:25 4629

Nydelig TA du presenterte på en annen tråd i kveld Hammers!

Kan vel nevne at Badin har delt et par ting av interesse på sin linkedin-side i dag også. Det ene er fra Etia, som melder følgende:

"Successful delivery of our biggest Safesteril line at Naturactiva in Italy. Good job team!"

Det andre er fra Blue Hope:

"Unstoppable! Our partnership with VOW is official. Can't wait to receive the first ever solution here in Borneo Sabah, Malaysia. We are open for serious partnership to DELIVER what we promised to people in Borneo Sabah!"

Hammers
23.06.2021 kl 22:41 4578

Takk for det, Karbon, og takk for hyggelige opplysninger ang Linkedin.
Det var jeg ikke klar over.

Tror det bli skikkelig spennende når plastløsningene kommer mer fram i lyset.
Plast og annet søppel er det mer enn nok av i området. Dessuten er det visst daglig påfyll med tonnevis av nytt.

Ref mitt forrige innlegg der jeg nevnte en andre snarlig trigger.
- 1; Spin-off'en av VGM kjenner de fleste til.
- 2; Den andre triggeren var det sterke tekniske kjøpssignalet jeg viser på låst tråd. Jeg ville ikke si før alt var 100% i boks.
- 2a. Signalstyrken bare tiltok utover dagen og kursen endte på dagens høyeste. HELT uten "min hjelp"......🤭🤭🤭!
- 2b. Da snakker man trolig om 110% "ekte vare"!

Hilsen Hammers
investinor
23.06.2021 kl 23:11 4479

ser også at Badin nevner at de jobber med et prosjekt for å dekarbonisere avfallet for Barry Callebaut Group...."and there are more to come"
Hammers
23.06.2021 kl 23:22 4440

Hyggelig å høre.
Barry CG var ukjent for meg. Et kjapt Googlesøk forteller om en stor fabrikant innen sjokolade og kakaoprodukter.
Da går mine tanker raskt tilbake til mai i fjor da VOW fikk kontrakt med Circular Carbon.
Selskapet ønket å gjøre kakaoskall om til biokull. Da ligger vi trolig i den samme gata med BCG.

Hilsen Hammers
Karbon
24.06.2021 kl 07:38 4169

"Barry Callebaut, the world's leading manufacturer of high-quality chocolate and cocoa products.."

Ikke første gang Vow går for et verdensledende selskap innen sitt segment.

Fra Wikipedia:
"Barry Callebaut er en kakaoprosessor og sjokoladeprodusent, med en gjennomsnittlig årsproduksjon på 2,1 millioner tonn kakao og sjokolade (regnskapsåret 2018/2019). Den ble opprettet i 1996 ved sammenslåing av den belgiske sjokoladeprodusenten Callebaut og det franske selskapet Cacao Barry. Den er for tiden basert i Zürich , Sveits , og opererer i over 30 land over hele verden."

Så det første jeg tenker på da, et at det ikke bare er behov for ett anlegg her, men kanskje etterhvert en seriebestilling, dersom samtlige fabrikker skal avkarboniseres.
Karbon
24.06.2021 kl 14:09 3939

Kan vel likesågodt legge ut Badins uttalelse i sin helhet:

"We are working on a project with Circular Carbon in Germany to help Barry Callebaut Group decarbonise their operations by converting waste into climate neutral gas, and there are more to come 😀👍"

Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at det er store ting på gang framover for Vow.
Hammers
24.06.2021 kl 15:49 3786

Det har vært litt snakk om hvor raskt VGM kan børsnoteres.
I går (eller når det var) ble det konkludert med "om en ukes tid" slik at man fikk rimelig tid på seg.

Når man leser på siden til AksjeNorge får man kanskje en pekepinn når man leser;
"Merk at noteringsprosessen til Euronext Growth (den norske vekst-markedsplassen) går veldig hurtig og at disse noteringene ikke annonseres på samme måte, og ofte kommer nyheten så sent som UNDER 24 timer før notering, ofte etter kl 14:00 dagen før - eller samme morgen".

Dette vil si at VGM faktisk KAN bli notert i morgen.
I så fall gjelder det å eie VOW allerede FØR splitten blir foretatt.
Det er for sent når man leser nyheten i avisen eller på nett.

Hilsen Hammers
Redigert 24.06.2021 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
spekulator
24.06.2021 kl 16:29 3713

Lurer bare på hva shorterne gjør ved en plutselig melding.
Hammers
24.06.2021 kl 19:08 6855

I grunnen et svært lite gjennomtenkt innlegg jeg skrev her.
Det AksjeNorge skriver om er trolig etablerte selskaper som har søkt om notering.

VGM er selvsagt ikke etablert med aksjonærer ennå så det skjer nok likevel ikke noe før tidligst i neste uke.

Hilsen Hammers
Karbon
24.06.2021 kl 22:06 6625

La oss se litt mer på Barry Callebaut Group, verdens største i sin bransje, som har valgt Vow til å avkarbonisere virksomheten sin. Hvor mange fabrikker har de worldwide? 60 fabrikker! Vi snakker da om potensielle 60 anlegg fra Vow i årene framover.

Dette er hva BCG selv skriver:

"With annual sales of about CHF 6.9 billion (EUR 6.4 billion / USD 7.1 billion) in fiscal year 2019/20, the Zurich-based Barry Callebaut Group is the world’s leading manufacturer of high-quality chocolate and cocoa products – from sourcing and processing cocoa beans to producing the finest chocolates, including chocolate fillings, decorations and compounds. The Group runs more than 60 production facilities worldwide and employs a diverse and dedicated global workforce of more than 12,000 people. The Barry Callebaut Group serves the entire food industry, from industrial food manufacturers to artisanal and professional users of chocolate, such as chocolatiers, pastry chefs, bakers, hotels, restaurants or caterers. The global brands catering to the specific needs of these Gourmet customers are Callebaut® and Cacao Barry®, Carma® and the decorations specialist Mona Lisa®. The Barry Callebaut Group is committed to make sustainable chocolate the norm by 2025 to help ensure future supplies of cocoa and improve farmer livelihoods. It supports the Cocoa Horizons Foundation in its goal to shape a sustainable cocoa and chocolate future."
Hammers
24.06.2021 kl 22:41 6516

Når man tar vareopptelling har det etter hvert blitt enkelt å komme ut av kontroll og huske på alle godbitene som etter hvert dukker opp.

Et kort sammendrag:
BCG; 60 fabrikker over hele verden.
AM; 75 sites in Europe.
PMI; 37 sites - hvis jeg husker riktig.
REPSOL; 7 large refineries in Europe.
ELKEM - via VGM; Så langt kun Follum, men den skal oppgraderes fra å produsere 10.000 tonn biokull til etter hvert 100,000. Det er 10-ganger'n. I tillegg så mye, mye mer, der plast ETT nøkkelord. Et ord av dimensjoner - der de første sonderingene allerede er foretatt og foreløpige avtaler er skrevet!

Jeg lurer på hvor kursen egentlig står om et par-tre års tid. I hvert fall ikke på 40,30 - kan jeg LETT tenke meg!
Kanskje også DEN skal "ta en ELKEM" - og med det oppgraderes med 10-ganger'n. Forundrer meg ABSOLUTT IKKE!

Hilsen Hammers.......som minner om at ALT det tekniske er vel utprøvd og ALT fungerer 100%.
Altså ikke 3-4 års venting på POC (Proof of Concept) som må gjennomføres på noen av VOW's leveranser!
Redigert 24.06.2021 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
28.06.2021 kl 08:28 6116

08:21
Euronext Growth - Mottatt søknad om opptak til handel - Vow Green Metals AS
ANNEN INFORMASJONSPLIKTIG REGULATORISK INFORMASJON
Se på Newsweb
Oslo Børs har mottatt søknad fra Vow Green Metals AS om opptak til handel på Euronext Growth.

Hilsen Hammers
Hammers
28.06.2021 kl 09:18 5968

Som vi snakket om på en av trådene for en ukes tid siden:
- Fordeling av gratis aksjer i VGM skjer trolig rundt fk helg.
- I så fall blir det sendt børsmelding ila denne uke ang detaljer rundt fisjonen.
- Siste dag for å motta VGM - og hvilken dag VOW handles x-splitt.

- Spennende tider og endelig en mulighet til å få være med et nyetablert selskap helt fra første stund.
- Et som kommer til å tjene store penger når selve produksjonen kommer i gang (det har jeg tidligere på tråden argumentert for).

Hilsen Hammers
Redigert 28.06.2021 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2021 kl 08:17 5469

Kuttmulighet 4: Biobaserte anodematerialer
Industrien vurderer også muligheten for å redusere de fossile karbonavtrykkene i produksjonsprosessen ved å erstatte de fossilbaserte karbonmaterialene med biobaserte karbonmaterialer. Bruken av biokarbon i stedet for fossile materialer bidrar til redusert CO2-utslipp fordi den CO2 som slippes ut bindes på nytt når det vokser opp et nytt tre eller biomasse.

Forskningsmiljøer i Canada og Norge forsker på de beste måtene man kan bruke biokarbon materialer som karbonanoder for aluminiumsindustrien. En av SINTEFs aktiviteter innen dette området er BioCarbUp, et samarbeidsprosjekt med NTNU og en rekke industripartnere.

https://gemini.no/2021/07/sju-veier-til-gronnere-aluminium/
Karbon
05.07.2021 kl 14:19 5143

Sakset fra Wakefield Biochar:

"Making an impact on a global issue takes global partnerships. Wakefield is working with VOW ASA to scale our operations and offer carbon solutions for corporate sustainability initiatives. Buckle up! This is happening people!"
Hammers
05.07.2021 kl 15:07 5029

Ypperlige nyhet.
En som legger seg pent og pyntelig i en allerede lang rekke av dem.
Spørsmålet er selvsagt ikke om det til slutt VIL eksplodere, men NÅR.

Hilsen Hammers
Hammers
05.07.2021 kl 17:44 4788

Min ukentlige oversikt av Top 20 viser at de også sist uke økte egen beholdning og eier 77,24%.
Det er den 7.uka på rad at de øker - og det hele startet etter emisjonen og nyhetene om VGM.
I antall aksjer snakker man om ca 1 mill i perioden.

De som selger er mindre aksjonærer som blir presset ut av de kunstige lave kursene vi har sett.
Sist uke var det KUN Nordnet som reduserte (22.000) mens 6 andre økte.

Forteller dette noe - eller tror dere det er tilfeldig?
Jeg mener ganske så sikkert på at jeg vet, men det tar vi evt senere.

Hilsen Hammers
Hammers
06.07.2021 kl 18:16 4484

Spennende melding i dagens utg av DN (nett):

EU med plan for å oppmuntre til grønne investeringer
EU-kommisjonen la tirsdag fram en ambisiøs plan som skal oppmuntre finansinstitusjoner til å satse penger på sektorer som vil fremme klimanøytralitet.
EU trenger tilleggsinvesteringer på rundt 350 milliarder euro årlig for å nå målet om å kutte utslippene med 55 prosent innen 2030, med 1990 som basisår.
Det er klart at offentlig finansiering alene ikke dekke inn slike massive investeringer, sier kommisjonens visepresident Valdis Dombrovski.

Det er flere veier til å kutte i kullforbruket, og kommisjonen mener at for mange land vil mer bruk av naturgass være den raskeste og mest lønnsomme. Men også naturgass er et fossilt drivstoff, selv om den forurenser mindre enn kull, og må på sikt fases ut.

Eksperter innenfor kommisjonen jobber også med å vurdere om hvorvidt atomkraft skal anses være en grønn vei vekk fra kull, men flere medlemsland, blant dem Tyskland og Danmark, mener at risikoen er for stor og at avfallsproblemene fra atomkraft langt fra er løst.

Ser det etterlyses innsats fra andre enn det offentlige.
Nettopp DET slike som de private ELKEM, ArcelorMittal og Repsol gjør med sin satsing innen biokull og biogass.
Deres utslipp kommer til å rase der det tas i bruk.

Hilsen Hammers
Redigert 06.07.2021 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.07.2021 kl 09:58 4180

Det diskuteres høyt og lavt på åpen tråd om VOW fortsatt har kontrollen med sine drøyt 30%.

SELVSAGT har man full kontroll siden de 4 (5) på topp i VOW eier 53,39% - og rettmessige får aksjer i VGM slik vi andre gjør det.
Ut fra dette tenker jeg at aksjeantallet økes med tilsvarende aksjer VOW får tildelt, men er ikke sikker.

Har ikke satt meg inn i akkurat det forholdet, men synes logisk.
VOW får 30% etter utskillelse av verdier og dagens VOW'ere får 100%. Da må aksjeantallet økes utover dagens VOW.

Top 20 HAR gjort nettopp det. Brukt hue.
De som sakte med sikkert har økt egen beholdning sammenhengende i ALLE uker siden spin-off'en ble annonsert.

Hilsen Hammers
Karbon
07.07.2021 kl 20:34 3994

På en egen tråd hvor det redegjøres for de forskjellige forretningsområdene til Vow, skriver jeg litt om et "glemt" område, nemlig løsninger til oppdrettsnæringen. Med stadig mer fokus på lukkede anlegg og også landbaserte oppdrettsanlegg, kan det etterhvert komme mer her også. Litt morsomt er det derfor å trekke fram en ca 3 år gammel nyhet, da Scanship fikk en kontrakt for verdens største oppdrettsanlegg:

https://www.metalsupply.no/article/view/618899/fikk_kontrakt_for_verdens_storste_oppdrettsanlegg?rel=related
Hammers
07.07.2021 kl 20:58 3933

Hyggelig lesestoff og noe som kom før min første inntreden i april 2019.
Ja, dette har kommet fullstendig i bakgrunnen i dag og noe jeg ikke tenker på i dag.
Likevel hører man stadig om flere landbaserte anlegg rundt om......så kanskje.....!

Hilsen Hammers......som NÅ switcher over til England v Danmark i semi'en.
Redigert 07.07.2021 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Karbon
08.07.2021 kl 16:20 3707

Investinor har fanget opp en artikkel som er lagt ut på linked in vedr. Wakefield og Etia/Vow. Meget god artikkel:

https://www.biogreen-energy.com/story-of-customer-wakefield

Fra artikkelen kan jeg ta inn noe:

"Wakefield Biochar first encountered ETIA, subsidiary of Vow, early in 2017 and it was clear from the very first exchanges that the two companies shared core values.  Vow develops and delivers world leading solutions to end waste and help industries decarbonize with the encompassing goal of making the world a cleaner and better place.  Vow, through subsidiary Scanship, has long been a world leader in waste handling and wastewater purification for the cruise industry with the mantra “for Cleaner Oceans”. Vow’s land-based solutions revolve around several technologies for waste treatment and valorization which enable industry partners to reduce CO2 emissions and produce valuable solid products from waste material.  One of these solutions is the Biogreen® pyrolysis process developed and perfected by ETIA for converting waste into value as biochar and climate friendly energy"

Videre:

"State-of-the-art technology

The patented Biogreen® technology is the core of Vow’s robust, reliable and cost-efficient pyrolysis process. Biogreen® is uniquely designed to enable precise control of process conditions by allowing the operator to tailor both the process time and temperature – two essential pyrolysis parameters.  This precision makes it possible to optimize the process outputs in terms of quantity and quality of both biochar and syngas. The Biogreen® design utilizes a patented shaftless auger heated by the Joule effect (Spirajoule®) to directly transfer heat to the product within the reactor. This design ensures that thermal treatment of each individual particle is consistent.  These features make Biogreen® a solution that guarantees dependable, quality outputs and is easily adapted to different feedstocks or process goals. “Wakefield sees the Biogreen technology as a way to grow our company across the United States (and beyond) using proven equipment that has the ability to adapt to our customer needs.”, says Tom Marrero."

Og merk dere spesielt helt til slutt i artikkelen:

"Vow is also working closely with Wakefield Biochar on several other ambitious project opportunities that will transform waste streams from large industrial processes into energy and biochar. Keep an eye out for more exciting news"
Redigert 08.07.2021 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.07.2021 kl 16:38 3668

Tips.

Kopier overskriften; Wakefield Biochar: Our customer's story
Foreta et Google søk på denne - og man kommer til artikkelen.
Velg deretter "Oversett denne siden". Alt blir med det straks lett forståelig for alle.

Rettelse; I prinsippet burde det virke, men det kom opp en hel haug med andre sider.
Likevel en grei fremgangsmåte for oversettelse........bare siden finnes.......🤭🤭🤭!

Hilsen Hammers
Redigert 08.07.2021 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
Karbon
08.07.2021 kl 17:03 3613

Jeg må bare vise til denne setningen fra artikkelen også:

"The solution will be the first of multiple units that Wakefield plans to install in Valdosta to realize their “Better Soil. Better World” vision."

"Multiple units".....

Dette forretningsområdet har potensiale til å bli en fremtidig pengemaskin. Og en soleklar fremtidig spinoff!
Hammers
09.07.2021 kl 12:01 3361

Badin kom med flere godbiter under sin presentasjon av VGM.
En av dem var hvilke markedsandeler selskapet kunne forvente selv om man ikke hadde hovedkontrakten med metallprodusenter.

Fra tidligere vet vi at VOW gjerne må si NEI til en rekke mindre aktører.
Man har rett og slett ikke kapasitet til å ta seg av alle. Det er hos de STORE hovedfokus ligger - de som gjerne gir seriekontrakter.
(Ref Elkem, Repsol og ArcelorMital). Slik er det til vanns og slik blir det til lands. Kun de største.

Hvis en mindre "grønn" aktør som har fått tommelen ned fra VOW henvender seg til f.eks en hydrogenprodusent for å motta grønn energi, ja så vil VGM fortsatt kunne være med i loopen som underleverandør av det forjettede biokullet.

Fordi; Metallprodusentene må uansett ha karbon for å trekke oksygen ut av metallet (for å gjøre metallet rent).
Biokull kan man alltids selge "i løsere vekt" fra en av de fabrikkene som etter hvert popper opp - uten å være hovedleverandør til de små.

Dette betyr at VGM kan ta både de store gigantene og samtidig betjene de noe mindre med sitt biokull.
Det norske markedet for biokull er på ca 400.000 tonn pr år. Det nordiske 4-5x så stort og det europeiske 40x det norske. ÅRLIG.
Man kan med det lett forestille seg hvilke enorme markeder som ligger "på vent" de kommende 9 årene + de 20 neste når vi går mot 0-utslipp.

VOW/VGM har som målsetting å være "first mover" i det norske. MINST 200.000 tonn pr år er ambisjonen.
200' tonn utgjør ÅRLIGE EBITDA-inntekter på ca NOK 600 mill.......bare i Norge. Den første fabrikken står ferdig neste høst.
Prislapp; Ca 200 mill. Alt er ferdigfinansiert og på plass.

Merk ellers at 2 av de 3 store kundene jeg tidligere nevnte er europeiske GIGANTER.
Ja, det er "lov å tenke sjæl"........når man allerede FØR aksjonærene er på plass i VGM har kapret noen av europas største aktører.

Hilsen Hammers
Karbon
14.07.2021 kl 21:51 2913

Norsk selskap på banen for å rense havet for plast:

https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/aWJMEL/norsk-selskap-med-paa-laget-naar-verdenshavene-skal-renskes-for-plast

Artikkelen sier imidlertid ikke noe om hva man skal gjøre med all plasten man fanger opp.

Ikke vet jeg om man har lagt noen planer for dette enda, men det finnes et annet norsk selskap som har løsninger for hva som kan gjøres med alt plastavfallet man fanger opp....

Jeg tenker selvsagt på Vow.
Redigert 14.07.2021 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.07.2021 kl 19:12 2377

Top 20 i VOW har hamstret over 1 mill aksjer siden den 27.mai!

Etter at alle aksjerokeringene var avsluttet etter den siste kapitalutvidelsen (den som gav arbeidspenger til Vow Green Metals)
har Top 20 hamstret VOW i hver eneste uke siden den 27. mai.

De eier nå samlet 77,36% av selskapet - hvorav Top 4 (selskapsledelsen) eier 53,39% og med det selvsagt har full kontroll.
De som samlet hamstrer er de selskapene som ligger som nr 5-20 på lista siden ledelsen har et konstant antall.

Etter MITT syn er det de største aktørene som og har de beste analytikerne til å vurdere selskapets framtidsutsikter.
At man velger å stadig øke innsatsen i VOW ser jeg på som et solid sunnhetstegn.

Hilsen Hammers

Redigert 26.07.2021 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.08.2021 kl 21:55 1766

I dag er det mandag - og på mandager sjekker jeg normalt ståa blant Top 20.

Siden sist har de økt med ytterligere 80.000 aksjer og eier nå 77,43% av aksjene.
Stigningen høres kanskje ikke voldsomt ut, men det har vært liten omsetning den siste tiden og stadig flere aksjer samles på færre hender. Ikke lett å få tak i større mengder aksjer UTEN å presse opp kursen nevneverdig.

Det man bør merke seg er at franske Caceis Bank bare fortsetter med sine jevlige kjøp av VOW.
Banken kom inn på 19.plass (etter å ha vært ute en stund) den 12.okt i fjor - da banken eide 464.000 aksjer.
Siden har det vært en jevn økning - og nå har banken 2 kontoer blant de 20 største.

Konto 1 eier rett i underkant av 1,5 millioner og konto 2 står med 476.000 aksjer.
Banken har altså økt med inntil ca 1,5 mill aksjer siden oktober 2020.
Som de fleste trolig vet har VOW en sterk tilknytning til Frankrike ved at oppkjøpte ETIA kommer derfra og at VOW har en forskningsavdeling der.

Det er i prinsippet ETIA's utstyr som benyttes til den nye landlige delen til VOW og det er ETIA's patenterte pyrolyseanlegg som er hjertet i denne satsingen. Her snakker man ikke om "vanlig" pyrolyse opp til ca 400 grader, men en genial løsning som pyrolyserer FRA 400 grader og oppover til 800/1000 grader.

Med slike høye temperaturer kan fast stoff gassifiseres (hvis ønskelig) og man har helt andre muligheter enn de selskapene som opererer i det nedre skiktet (under 400). Systemet tar alle mulige avfallsstoffer og gjør dem om til ren energi.
Altså et lite gullegg! Et som er vel utprøvd i liten og stor skala.

Om franskmennene vet noe vi andre ikke kjenner til kan selvsagt ikke jeg vite, men de fortsetter å hamstre som de nå har gjort i 10 mnd! Landbasert er forresten den delen som etter hvert overtar som den desidert største og sterkeste biten av VOW.

Hilsen Hammers
Redigert 09.08.2021 kl 22:29 Du må logge inn for å svare